Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs

15.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. The Psychology behind Being Rich 12 p.

You will hear a podcast where Chris Ryan talks about the effects of being rich. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 According to research, what can wealth lead to? 3 p.

  • General indifference towards other people  (3 p.)

1.2 Why did the dawn of agriculture cause wealth differentials? 3 p.

  • There was suddenly a surplus of goods  (3 p.)

1.3 What is ironic about wealth? 3 p.

  • People use it to buy something considered harmful  (3 p.)

1.4 How does wealth affect the happiness of people who earn more than $70,000 annually in the US? 3 p.

  • It is irrelevant to their happiness  (3 p.)

2. Save the Seeds (video) 12 p.

In this video, seed experts Kay Baxter, Peta Mathias and interviewer Jeanette Thomas discuss heritage seeds. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What are heritage seeds? 3 p.

  • Carefully selected seeds of fruit and vegetable varieties  (3 p.)

2.2 What happened 30 years ago? 3 p.

  • Kay Baxter started gathering heritage seeds to rescue them  (3 p.)

2.3 How do heritage seeds differ from normal seeds, according to research? 3 p.

  • They are more wholesome  (3 p.)

2.4 Why did Kay Baxter and her husband found the Koanga Institute? 3 p.

  • They felt it was crucial for the whole country  (3 p.)

3. Clean Technology 12 p.

In this podcast, Kieran Hanley, executive director of the Newfoundland and Labrador Environmental Industry Association, discusses clean technology. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 What is a popular misunderstanding about clean technology? 3 p.

  • That it is synonymous with green power  (3 p.)

3.2 What characterises clean technology? 3 p.

  • It is somehow beneficial to the environment  (3 p.)

3.3 What does Kraken Robotics’ technology help with? 3 p.

  • Gathering versatile data from the seabed  (3 p.)

3.4 What does DuXion Motors’ technology do? 3 p.

  • It lets ships utilise multiple sources of power  (3 p.)

4. Side Hustle Ideas 18 p.

You will hear personal finance expert Ken Okoroafor present three ideas for a side job. There are three separate recordings, and you can listen to each of them twice. Read the questions carefully and answer the questions in Swedish.

4.1 Vad sysslar Ken Okoroafors kompis med som bisyssla? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hen levererar / hyr ut / lånar (ut) / för/hämtar/förmedlar sockervaddsmaskiner (för fester). (3/0 p.)

OK: äger ett sockervadd(s)företag / driver ett sockervadd(s)företag.
OK: De (i stället för hen), sockervaddsmaskin (i singular)
VARKEN GER ELLER DRAR AV: till barns födelsedagsfester / många barn / hyr ut olika maskiner för fester / deltar i festarrangemang / för hoppborgar till fester.
NEJ: går på fest med en sockervaddsmaskin / går på fest för att göra sockervadd med en maskin / går på fest för att sälja sockervadd (Hen är inte med på festen själv)
NEJ: Godismaskin, köper/äger/anställer/värvar/rekryterar/tillverkar/reserverar/sysselsätter sockervaddsmaskiner, Ken levererar en sockervaddsmaskin (Det är fråga om Kens vän)

4.2 Vad har kompisen investerat en del av sina inkomster i? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I att utvidga verksamheten / I hoppborgar (3/0 p.)

OK: återinvesterat dem i sin bisyssla / I andra (uthyrbara) varor/underhållning/maskiner/anordningar/(fest)artiklar/aktiviteter (som kan föras till en fest)
OK: anordning (singular), hoppborgar
NEJ: i radiobilar, automater, andra företag / Hyr större objekt för samma ändamål / För andra ändamål / köper hoppborgar

Inspelningen The recording related to questions 4.1 and 4.2. The first idea is to start a cotton candy business. Have you ever been to a kids’ party and seen those cotton candy machines on the corner? Have you ever wondered where those machines come from? A friend of ours actually started a little side hustle where they were essentially hiring those machines and taking them to parties and basically pitching themselves as people who can bring these things to parties, and they became completely booked out. Within months of doing this they were generating 1,500 pounds to 2,000 pounds per month from just hiring machines and taking them to parties. In fact, this has become so successful for them that they’ve reinvested some of the profits that they’ve made and started to for example take bouncy castles and things like that to parties, and they are entirely booked out. This is one of those ideas that you never ever think is something that somebody’s doing, but it’s something that absolutely anyone can do.

4.3 Varför kräver affärsidén för Little Kickers inget större startkapital? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man utnyttjar befintliga lokaler/resurser/platser/förnödenheter/faciliteter / befintlig utrustning. (3/0 p.)

OK: Ingen egen lokal eller utrustning behövs. (samma men omvänd tanke)
OK: plats (i singular)
VARKEN GER ELLER DRAR AV: tjänst
NEJ: Den kräver inte mycket utrustning för att kunna fungera. / Företaget har redan färdigt lokaler och utrustning. / Man behöver inte köpa platser. / Skolorna står för utrustning och lokaler. (även andra lokaler, inte bara skolor) / Det finns många tomma affärslokaler.
NEJ: De lokaler där klubben hålls finns redan. / De nödvändiga anskaffningarna finns redan. / Lokaler kan fås gratis från skolor. / Idrottslokaler kan lånas från skolor.

4.4 Vad bör man tänka på då man startar ett idrottsföretag? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att värna om hälsan/säkerheten / Ansvaret för hälsa/säkerhet (3/0 p.)

OK: säkerhet och hälsa (sanitära olägenheter). / Ansvar för idrottsutövarnas hälsa. / hälsosamhet
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Prissättning genom att idén finansierar utgifterna och ger vinst.
NEJ: Hälsa och säkerhet får inte utgöra ett hinder. / Den egna hälsan och säkerheten.
NEJ: Hälsosamhet/säkerhet/försäkringsfrågor/välbefinnande

Inspelningen The recording related to questions 4.3 and 4.4. Start a specialized sports business. So, a really good example of this is a company called Little Kickers. That business was started by a mom for example, and it’s become this massive sensation around the world. You can actually start the same idea, completely. Choose a sport, choose tennis, or pick whatever you’re interested in, and here’s where it really matters: the facilities you need to provide these services already exist, because at the weekends, schools are closed, you’ve got leisure centres, you’ve got all these various places that have invested lots and lots of money into facilities that might remain dormant for periods of time. So, what you want to do is essentially bring your service, create a bit of a brand, and slot that service using those same pieces of equipment, and then come up with a price that essentially covers all your costs and helps you to make a profit. But the thing I should make sure I mention is that you will need to consider health and safety. Don’t let that become a barrier, don’t let that become an excuse. If you really want to do this, you can absolutely make it happen.

4.5 Vad använder Ken Okoroafors syster 650 pund i veckan på? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

På att hyra/vidarehyra en hall/(fest)lokal/sal/plats (3/0 p.)

NEJ: För uthyrning av festplatser/festlokaler (plural). / För att tillhandahålla lokalen. / För betalning av salen. / Boka en hall där fester kan ordnas. / På en hall avsedd för fester. / för uthyrning av lokaler för festtjänster. (tillhandahåller inga festtjänster) / Gör affärer som ger inkomster. (för vagt) / Hyr en hall en gång i månaden.
NEJ: utställning

Tyvärr finns det ett fel i översättningen för fråga 4.5. Den rätta formuleringen av frågan skulle ha varit "Vad använder Ken Okoroafors syster 650 pund i månaden på?" Studentexamensnämndens censormöte har tagit detta i beaktande vid den slutgiltiga bedömningen.

4.6 Vilken annan tjänst erbjuder Ken Okoroafors syster sina kunder? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att arrangera en bar (på fester) / Att sälja alkohol (3/0 p.)

OK: Säljer drycker till hyresgästerna. / Ordnar en pub för fester. / En bardisk i salen. / Dryckesservering. / Utskänkning./ Bardisktjänster. / Bartendertjänster.
NEJ: Hyr ut en bar som de äger till kunder.
NEJ: Alkohol. (inte bara) / Catering.

Inspelningen The recording related to questions 4.5 and 4.6. The next one is to start a party business. So, my sister does this even today. Essentially what they do is they’ve got a hall that they’ve essentially found, and they hire that hall on a monthly basis, and they pay about £650 just to hire that hall periodically, OK. And what they do with that is that they don’t take the hall and use that to offer party services, okay. So, they essentially hire the hall out and put it on Google and people find that hall through Google searches for party venues, and then people hire that hall and pay a fee for the time that they use it, OK. And so, they make money in two ways: number one is that they make money through hiring that hall to people to essentially run their parties. The second bit of money they make is through the bar service, so they run a bar within the actual party itself, and by doing that they essentially are upselling a service to people who are hiring the halls, and it’s a very profitable thing to do.

5. Coffee All Day 12 p.

The following is a conversation between a bartender and a customer in a bar. The recording is in four sections. You will be able to read and hear the bartender and will only hear the customer. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6. Antarctic Invaders 12 p.

This is a recording that discusses the problem of invasive species in Antarctica. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 How have humans increased the risks to the environment in Antarctica? 3 p.

  • They have travelled there in ever increasing numbers  (3 p.)

6.2 What has Kevin Hughes been trying to establish? 3 p.

  • Which lifeforms will most likely appear in Antarctica in the near future  (3 p.)

6.3 Why are the existing Antarctic creatures at such risk from crabs? 3 p.

  • The existing creatures have not adapted to living alongside crabs  (3 p.)

6.4 Why is it important to protect Antarctica from invasive species? 3 p.

  • There is so much to learn from its unique environment  (3 p.)

7. Studying Archaeology (video) 12 p.

This is an advert promoting archaeology at the University of Central Lancashire in England with input from Dr Rick Peterson and student Lucy Fox. You can view the video as many times as you wish. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 What does Dr Rick Peterson consider to be the most important feature of his university’s archaeology courses? 3 p.

  • The provision of actual experience in handling historical remains  (3 p.)

7.2 How does Lucy Fox think studying on the university campus can help with her career? 3 p.

  • By introducing contacts who work in archaeology professionally  (3 p.)

7.3 What is the main area of employment for people working in archaeology? 3 p.

  • Consulting with companies in developing new building projects  (3 p.)

7.4 How does studying archaeology prepare students for work in other unrelated areas? 3 p.

  • It builds skills in working with others and problem solving  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

8. Golden Square London 9 p.

Read the following passage from a novel. Read the questions carefully and choose the best alternative.

8.1 What is Sam visiting? 3 p.

  • A media company  (3 p.)

8.2 Which picture best describes the scenery? 3 p.

  •  (3 p.)
Fem våningar höga hus i en stad, en inhägnad park i förgrunden.

8.3 What does Sam think of her own appearance? 3 p.

  • It is rustic  (3 p.)

9. Training virtually can reduce psychosocial stress and anxiety 15 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

9.1 Why have researchers started to study IVR’s effects? 3 p.

  • It offers new opportunities  (3 p.)

9.2 What happened in the first experiment? 3 p.

  • Participants’ brain functions improved  (3 p.)

9.3 What was the difference between the two research settings? 3 p.

  • The level of involvement was higher in the second experiment  (3 p.)

9.4 How did the researchers observe the effects of the second trial? 3 p.

  • They took samples from the participants’ mouths  (3 p.)

9.5 What could be an alternative title for this article? 3 p.

  • Virtual reality – a new frontier in training  (3 p.)

10. Greenland 30 p.

Read the text carefully and choose the sentence or group of words that best fits the gap in the text.

10.1 3 p.

  • is now changing  (3 p.)

10.2 3 p.

  • There is an element of uncertainty to their culture.  (3 p.)

10.3 3 p.

  • lived completely off the land and sea  (3 p.)

10.4 3 p.

  • However, the hunting culture and diet are still very much a part of their lives and their identity.  (3 p.)

10.5 3 p.

  • Various environmental groups  (3 p.)

10.6 3 p.

  • may threaten a way of life for one of the world’s last aboriginal people  (3 p.)

10.7 3 p.

  • however, some measures being considered to help this situation  (3 p.)

10.8 3 p.

  • say the weather is increasingly unpredictable  (3 p.)

10.9 3 p.

  • Women are taking salaried jobs to earn currency for store bought products.  (3 p.)

10.10 3 p.

  • it will in the long run help us all  (3 p.)

11. News Bulletin 12 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

11.1 Vad måste teleoperatörer ge sina kunder innan de undertecknar avtal? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En sammanfattning/sammanställning/lista / ett sammandrag av avtalsvillkoren (3/0 p.)

OK: De viktigaste villkoren. / En sammanfattning av avtalet. / Berätta/ge/skicka/delge huvudpunkterna i avtalet.
NEJ: Villkoren. (inte alla) / Information om avtalsvillkoren. / En sammanfattning av de nya reglerna. / En sammanfattning av avtalsvillkoren och förhållandena. / Huvudavtalet, huvudtermer, medlemskap, en kopia av avtalet

11.2 Varför kan en överraskande prishöjning vara farlig just nu? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Eftersom många/vissa har en pressad ekonomi (3/0 p.)

OK: Hushållens budgetar är strama/står på spel/hotas/pressade. / Hushållens utgifter är höga.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Boendekostnaderna är höga. / på grund av inflationen / Hushållen är i svårigheter
NEJ: Hushållens budgetar är instabila/har minskat/är under övervakning. / Det är tufft med budgeten. / Hushållens budgetar är redan höga. (budgetarna är inte stora utan utgifterna) / Budgetarna är strama. (Det framgår inte att det är fråga om privatpersoner/hushåll) / Hushållens interna budgetering är svår att göra. / Ekonomin går dåligt. (ekonomin på samhällsnivå)
OBS! Av svaret måste framgå att det är fråga om privatpersoners/hushållens budgetar.

11.3 Vad är teleoperatörerna förpliktade till i händelse av att avtalet hävs? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att definiera/fastställa/framlägga/utarbeta/förtydliga/förklara/överlämna/sända uppsägningsvillkoren/uppsägningsreglerna/uppsägningsparagraferna (3/0 p.)

OK: Ställa villkoren till kundens förfogande i händelse av (tidig) uppsägning av avtalet. / Utarbeta regler för hur man ska gå tillväga situationen.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Innan avtalet undertecknas
NEJ: dataskydd, termer, bruksanvisningar, uppsägning i tid, omständigheter / Instruktioner till kunden. (inte bara) / Berätta för kunder. (inte bara)

11.4 Hur ska teleoperatörerna informera om inflationsbundna priser? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De ska ge ett (tydligt) prisexempel (på effekterna av inflationen). (3/0 p.)

OK: Erbjuda en prisjämförelse som visar hur inflationen påverkar priset. / Ge en prisuppskattning. / Ge en tydlig pristabell / direkt pris / exakt/enkel beräkning. / Ge en beräkning av hur prisökningen kan påverka priset. (inflation finns redan i frågan) / Ange konkret hur priset kommer att förändras.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Uppriktigt. / Klart. / Berätta hur priset kommer att förändras i takt med inflationen. (Detta upprepar ju bara frågan med lite andra ord)
NEJ: De kan variera.

12. Wind Energy 15 p.

Read the text and answer the questions.

12.1 What is unique about the wind kite in Mauritius? 3 p.

  • It is a groundbreaking model  (3 p.)

12.2 What is expected to happen by 2050? 3 p.

  • Green sources will provide over 2/3 of energy  (3 p.)

12.3 What is the problem with traditional wind farms? 3 p.

  • They are situated rather low  (3 p.)

12.4 What is one of the benefits of airborne wind energy systems? 3 p.

  • They need little space  (3 p.)

12.5 What has been the biggest obstacle in developing airborne wind energy? 3 p.

  • Making production cost-effective  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

13. Wind Energy 8 p.

Which word means about the same as the underlined word in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 12 (material 12.A).

13.1 While still in its nascent stages, airborne wind power could potentially be used in remote locations or flying from barges far offshore. 1 p.

  • beginning  (1 p.)

13.2 Look up over the white sand beaches of Mauritius and you may see a gigantic sail, much like the kind used by paragliders or kite surfers but the size of a three-bedroom apartment, looping figure-eights overhead. 1 p.

  • circuiting  (1 p.)

13.3 That’s just a tiny fraction of the island’s electricity demand, but, SkySails hopes, a sign of the future. 1 p.

  • proportion  (1 p.)

13.4 Thanks to the expanding number of wind turbines dotting fields and adorning ridgelines worldwide, the cost of wind power has plummeted about 40 percent over the past decade. 1 p.

  • collapsed  (1 p.)

13.5 These range from soft wings that convert the tug and pull on a kite’s line to useful energy, to complex rigid craft that carry turbines and generators on board and shuttle electricity down a tether. 1 p.

  • transform  (1 p.)

13.6 Wind farms typically need a whopping 71 acres to generate a megawatt, compared to 12 acres for a fossil fuel plant, and the ideal locations will eventually run out. 1 p.

  • massive  (1 p.)

13.7 They can also be tethered to an anchored barge in deep waters, where a traditional wind turbine cannot stand firm. 1 p.

  • attached  (1 p.)

13.8 These ideas have been around for decades, but the path to using kites, wings, or drones to capture wind energy has been bumpy. 1 p.

  • difficult  (1 p.)

14. Cover letter 11 p.

Replace the underlined expressions with more formal ones. Make sure the replacement fits the sentence structure.

14.1 Mr. Johnson 1 p.

  • Dear Mr. Johnson (1 p.)
  • Dear Mr Johnson (1 p.)
  • Dear Gareth Johnson (1 p.)

14.2 job 1 p.

  • position (1 p.)
  • post (1 p.)

14.3 work experience list 1 p.

  • curriculum vitae (1 p.)
  • CV (1 p.)
  • resume (1 p.)

14.4 seeker 1 p.

  • candidate (1 p.)
  • applicant (1 p.)

14.5 helped 1 p.

  • assisted (1 p.)
  • aided (1 p.)
  • supported (1 p.)

14.6 whenever you like 2 p.

  • at your convenience (2 p.)
  • anytime (2 p.)
  • at a convenient time (2 p.)
  • at any time (2 p.)

14.7 am waiting to speak 1 p.

  • look forward to speaking (1 p.)

14.8 work 1 p.

  • employment (1 p.)

14.9 chance 1 p.

  • opportunity (1 p.)

14.10 Best 1 p.

  • Sincerely (1 p.)
  • Kind regards (1 p.)
  • Sincerely yours (1 p.)
  • Yours sincerely (1 p.)
  • Yours faithfully (1 p.)
  • Regards (1 p.)
  • Yours truly (1 p.)
  • Yours (1 p.)
  • Best regards (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

15. Nebraska Skies 10 p.

Read the text and choose the best alternative to fill in the gap.

15.1 1 p.

  • avid (1 p.)

15.2 1 p.

  • in (1 p.)

15.3 1 p.

  • have been (1 p.)

15.4 1 p.

  • many (1 p.)

15.5 1 p.

  • horizon (1 p.)

15.6 1 p.

  • of (1 p.)

15.7 1 p.

  • MO (1 p.)

15.8 1 p.

  • bagged (1 p.)

15.9 1 p.

  • brimming (1 p.)

15.10 1 p.

  • rose (1 p.)

Part 4: Production

16. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

16.1 Let’s talk about money 99 p.

Youth magazine Young and Successful asks its readers: What is the best way for young people leaving school to manage their money? Should you be saving in a bank account or investing in the stock market, or is there some other way that you would suggest? Write your recommendations and give reasons for them.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Frågorna i anvisningen behöver inte besvaras, det räcker med en mer allmän behandling.
OBS! Har examinanden skrivit en insändare eller ett brev, görs inget avdrag.
OBS! Det behöver inte uttryckligen nämnas att det är fråga om unga.
OBS! Om examinanden inte motiverar sin åsikt, avdras 5 poäng.

16.2 What can you do to promote biodiversity? 99 p.

The International Youth for Biodiversity organisation is offering a prize for the best essay on biodiversity. Climate change is a recognised threat to our future, but now more and more people are raising the alarm about the loss of biodiversity. Every ninth species in Finland is endangered. What can you do to help change this trend? Offer a practical solution and explain how you would convince others to follow your example.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Inget särskilt omnämnande av hur man försäkrar andra behövs – det kan framgå indirekt genom den egna lösningen.
OBS! Om endast klimatförändringen osv. nämns och inte naturförlusten, avdras 5 poäng.
OBS! Om den praktiska lösningen inte nämns, avdras 5 poäng.

16.3 Plain English 99 p.

The Plain English Campaign has said that many texts, like the terms of use for Internet services like Instagram, are too hard for people who are not lawyers to understand. Where else would Plain English be needed? Write a speech for the participants of the International Youth Forum outlining some other areas where Plain English should be used. Don’t forget to give reasons.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om kännetecknen för tal saknas, avdras 2 poäng.
OBS! Om åsikten inte motiveras, avdras 5 poäng.
OBS! Om endast användningsvillkoren för Instagram som nämns i anvisningen behandlas, avdras 5 poäng.

16.4 The villain as the hero 99 p.

Take a well-known story and rewrite it, casting the villain as the hero. For example, how does Cinderella work from the perspective of the wicked stepmother, or, what would the story of Star Wars be like, if Darth Vader were the hero? Remember to mention what story you are rewriting.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Berättelsens riktighet bedöms inte, dvs. om till exempel en ny figur har införts i en bekant berättelsen, avdras inga poäng. Inte heller fastän historien verkar vara nästan oförändrad. (detta är omöjligt att göra för alla berättelser, jfr jämlikhetsaspekten)
OBS! Om den ursprungliga berättelsen/hjälten/skurken inte namnges på ett identifierbart sätt (t.ex. enbart John/stepmother går inte), avdras 5 poäng.