Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ranska, pitkä oppimäärä
15.9.2023
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 9.11.2023
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Partie 1 : compréhension orale
1. Institutrice 15 p.
1.1 Comment Élodie a-t-elle compris qu'elle voulait devenir institutrice ? 3 p.
- En faisant des activités avec des enfants (3 p.)
1.2 Pourquoi joue-t-on à des jeux de société à l'école maternelle ? 3 p.
- Pour que les enfants comprennent l'importance des règles (3 p.)
1.3 Mikä on Élodien suurin ilo? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Se, että hän on osallistunut lasten kasvatukseen. (3/0 p.)
Vaadittiin selkeä viittaus lapsiin
Ei hyväksytty: opetus, opettaminen
Hyväksyttiin myös: koulutus
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 1.3.
Ma plus grande joie, c'est d’avoir participé à leur éducation.1.4 Qu'est-ce qui correspond à l'anecdote racontée ? 3 p.
- Une élève a placé un poisson dans un petit lit. (3 p.)
1.5 Quelle est la leçon de l'anecdote ? 3 p.
- Il faut faire attention à ce qu'on dit aux enfants. (3 p.)
2. Conseils pour la route 15 p.
2.1 Miksi tulevana viikonloppuna on paljon liikennettä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Koska (koulujen) lomat alkavat. (3/0 p.)
Hyväksyttiin myös menneet aikamuodot (loma alkoi, on alkanut)
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 2.1
Ce vendredi soir, c'est le début des vacances scolaires. Il y aura donc beaucoup de circulation sur les routes de France samedi et dimanche.2.2 Mikä perusohjeiden lisäksi on tärkeää väsymisen välttämiseksi? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Juominen kahden tunnin välein (3/0 p.) ja syöminen kevyesti (3/0 p.).
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 2.2.
Pour éviter de s'endormir en conduisant, il est important de boire toutes les deux heures et de manger légèrement.2.3 Que dit-on de l'expérience ? 3 p.
- Elle a duré une heure et demie. (3 p.)
2.4 Quelle est la stimulation auditive la plus efficace ? 3 p.
- Les podcasts (3 p.)
3. Profiter de l'automne 12 p.
3.1 Quelle illustration correspond à l'enregistrement ? 2 p.
- H (2 p.)
3.2 Quelle illustration correspond à l'enregistrement ? 2 p.
- B (2 p.)
3.3 Quelle illustration correspond à l'enregistrement ? 2 p.
- E (2 p.)
3.4 Quelle illustration correspond à l'enregistrement ? 2 p.
- G (2 p.)
3.5 Quelle illustration correspond à l'enregistrement ? 2 p.
- C (2 p.)
3.6 Quelle illustration correspond à l'enregistrement ? 2 p.
- F (2 p.)
4. Je n'aime pas le sport 21 p.
4.1 Quelle est la tendance d'aujourd'hui ? 3 p.
- Porter des vêtements de sport au quotidien (3 p.)
4.2 Qu'est-ce qui ennuie Camille totalement ? 3 p.
- Regarder du sport (3 p.)
4.3 Mitkä kaksi esimerkkiä Camille antaa ammattiurheilun moraalin kyseenalaisuudesta? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Jalkapalloilijoiden palkka. (3/0 p.)
- Pyöräilijöiden doping. (3/0 p.)
Täysiin pisteisiin vaadittiin sekä jalkapalloilijoiden että pyöräilijöiden mainitseminen.
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 4.3.
Quand on connaît le salaire des joueurs de foot ou le dopage des cyclistes, on se dit que, du point de vue moral, il y a peut-être de meilleurs modèles de réussite !4.4 Mikä saa tytöt tuntemaan itsensä ulkopuolisiksi? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Kuuluisat urheilijat ovat (usein) miehiä. (3/0 p.)
Vaadittiin ajatus kuuluisuudesta.
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 4.4.
En plus, les sportifs célèbres sont souvent masculins. Ce n'est pas très agréable pour les filles, qui ont l'impression que le sport les exclut.4.5 Miten Camillen mielestä voi pysyä hyvässä kunnossa urheilematta? (2 asiaa 3:sta) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Kävelemällä lukioon. (3/0 p.)
- Kiipeämällä kerrostalon(sa) portaita. (3/0 p.)
- Siivoamalla isoäitinsä luona. (3/0 p.)
Kohdassa 2 vaadittiin ajatus asumuksen portaista (kerrostalo, asunto, kotitalo jne.)
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 4.5.
Après tout, aller au lycée à pied, monter les escaliers de son immeuble ou faire le ménage chez sa grand-mère peut s'avérer tout aussi bon que le sport pour rester en bonne forme.5. Gad Elmaleh 15 p.
5.1 Quelle était la situation de Gad Elmaleh quand il a voulu changer de nom ? 3 p.
- Il faisait des études d'art théâtral. (3 p.)
5.2 Qu'apprend-on sur la France des années 1990 ? 3 p.
- Il y a peu de comédiens qui portent un nom arabe. (3 p.)
5.3 Pourquoi n'a-t-il pas gardé la première modification de son nom ? 3 p.
- Parce que ce changement a amusé ses amis (3 p.)
5.4 Pourquoi n'a-t-il pas gardé le nom de Mahler ? 3 p.
- Parce qu'une amie trouvait que c'était un nom négatif (3 p.)
5.5 Quel conseil a-t-il reçu pour se faire aimer du public ? 3 p.
- L'amour de son nom en est la condition. (3 p.)
6. Lexie, sirène professionnelle (vidéo) 9 p.
6.1 Que raconte Lexie sur son enfance ? 3 p.
- Elle était persuadée d'être une sirène. (3 p.)
6.2 Qu'est-ce que Lexie apprécie dans son métier ? 3 p.
- Elle se sent loin des difficultés de tous les jours. (3 p.)
6.3 Comment Lexie a-t-elle eu l'idée de devenir une sirène professionnelle ? 3 p.
- Elle a fait la liste de ses ambitions et compétences. (3 p.)
Partie 2 : compréhension de texte
7. Le témoignage de Tristan 9 p.
7.1 Quand Tristan se met à parler en public, ... 3 p.
- ... son visage devient tout rouge. (3 p.)
7.2 Pourquoi Tristan a-t-il commencé à se sentir mal en classe ? 3 p.
- Parce qu'il portait un vêtement épais (3 p.)
7.3 Que s'est-il passé lors de l'entretien de stage ? 3 p.
- Le recruteur n'a pas utilisé le prénom de Tristan. (3 p.)
8. Argent de poche 12 p.
8.1 Les enfants reçoivent en moyenne un peu moins de 50 € par mois. 2 p.
- Vrai (2 p.)
8.2 La majorité des parents ne donnent plus d'argent de poche aux enfants quand ils ont atteint 18 ans. 2 p.
- On ne sait pas. (2 p.)
8.3 50 % des parents donnent de l'argent aux enfants qui réalisent des tâches occasionnelles. 2 p.
- Vrai (2 p.)
8.4 Entre sept et dix ans, la moitié des enfants ont de l'argent de poche. 2 p.
- Faux (2 p.)
8.5 Dans moins de la moitié des familles, les enfants reçoivent de l'argent de poche. 2 p.
- Vrai (2 p.)
8.6 29 % des parents ne donnent pas d'argent de poche à leurs enfants pour les travaux de tous les jours. 2 p.
- Faux (2 p.)
9. Livres en fête 15 p.
9.1 Comment Antoine a-t-il eu l'idée de la sortie en famille ? 3 p.
- Il a vécu le même type d'expérience quand il était enfant. (3 p.)
9.2 Mitkä olivat kokeilun säännöt? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Budjettirajaa ei ole. (3/0 p.)
- Oma kori pitää pystyä kantamaan kassalle asti. (3/0 p.)
9.3 Qu'est-ce qu'Antoine voulait ? 3 p.
- Que ses enfants aient plaisir à choisir des livres (3 p.)
9.4 Pourquoi Antoine était-il inquiet ? 3 p.
- Le coût de l'expérience risquait d'être élevé. (3 p.)
10. Orientation post-bac 10 p.
10.1 Quel titre correspond au texte 1 ? 2 p.
- S'interroger sur son avenir (2 p.)
10.2 Quel titre correspond au texte 2 ? 2 p.
- Élargir la sphère des possibilités (2 p.)
10.3 Quel titre correspond au texte 3 ? 2 p.
- Se faire aider pour bien s'orienter (2 p.)
10.4 Quel titre correspond au texte 4 ? 2 p.
- Connaître le marché du travail (2 p.)
10.5 Quel titre correspond au texte 5 ? 2 p.
- S'informer sur les études supérieures (2 p.)
11. Grève de la faim 16 p.
11.1 Dans quel objectif le maire fait-il la grève de la faim ? 3 p.
- Pour pouvoir parler avec les autorités (3 p.)
11.2 Quelle action le maire a-t-il effectuée avant sa grève de la faim ? 3 p.
- Empêcher des élèves de rejoindre leur classe (3 p.)
11.3 Pourquoi le maire est-il mécontent ? 3 p.
- Parce que les classes comprennent trop d'enfants (3 p.)
11.4 Miksi on tärkeää, että hoitohenkilöstön lapset pääsevät lähikouluun? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Koska (hoito)henkilöstöä on vaikea löytää. (3/0 p.)
11.5 Miksi Floriane Imbert pitää tilannetta Gapin kaupungissa vaikeana ymmärtää? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Koska naapurikaupunkiin (Tallardiin) (2/0 p.) on perustettu kaksi (uutta) luokkaa (2/0 p.).
Vaadittiin maininta kahdesta luokasta.
Ilmaisusta (naapuri)kylä vähennettiin 1 piste.
12. Les jeunes et l'Histoire 19 p.
12.1 Qu'apprend-on sur les romans historiques ? 3 p.
- Ceux qui sont destinés aux enfants se vendent bien. (3 p.)
12.2 Millaisesta pedagogisesta lähestymistavasta Antoine puhuu, ja minkä esimerkin hän antaa siitä? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Lukuihin ja tilastoihin perustuvasta (lähestymistavasta). (3/0 p.)
- 1700-luvun vehnän hinnan kehityksen opiskelu. (3/0 p.)
Vastauksen alkuosasssa vaadittiin sekä luvut että tilastot; toisen puuttuessa vähennettiin 1 p.
Vastauksen jälkiosassa vaadittiin kaikki kolme elementtiä: vehnä (hyväksyttiin myös: vilja), ajatus hintojen kehityksestä sekä vuosisata (1700-luku); yhden näistä puuttuessa vähennettiin 1 p.
HUOM. vain yksi pistevähennys / vastaus.
12.3 Mitä nykyisestä historian opetuksesta puuttuu Dimitri Casalin mukaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Tarinoiden kertominen. (2/0 p.)
- Historian merkittävät henkilöt. (2/0 p.)
12.4 Mistä François Hartogin mukaan kertoo se, etteivät nuoret enää käytä rannekelloa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Nuoret eivät enää hahmota aikaa jatkumona. (3/0 p.)
Hyväksyttiin myös: ajan kuluminen
Ei hyväksytty: ajan kulu / ajankulu
12.5 Quelle est la conclusion de François Hartog ? 3 p.
- Il n'y a pas de mauvaises portes d'entrée dans l'Histoire. (3 p.)
Partie 3 : structures et vocabulaire
13. Cours d'école 17 p.
13.1 1 p.
- au (1 p.)
13.2 1 p.
- y (1 p.)
13.3 1 p.
- des plus (1 p.)
13.4 1 p.
- retrouveront (1 p.)
13.5 1 p.
- seront installés (1 p.)
13.6 1 p.
- à (1 p.)
13.7 1 p.
- devienne (1 p.)
13.8 1 p.
- de remplacer (1 p.)
13.9 1 p.
- d'un (1 p.)
13.10 1 p.
- permet (1 p.)
13.11 1 p.
- qui (1 p.)
13.12 1 p.
- coût (1 p.)
13.13 1 p.
- par d' (1 p.)
13.14 1 p.
- dont (1 p.)
13.15 1 p.
- en (1 p.)
13.16 1 p.
- chaque (1 p.)
13.17 1 p.
- mesurer (1 p.)
14. La Finlande à Paris 15 p.
14.1 (Ei vihjettä) 1 p.
une chose que (1/0 p.)
la chose que (1/0 p.)
14.2 äskettäin 1 p.
14.3 (johonkin) asti 2 p.
14.4 hän 1 p.
14.5 elämänsä aikana 2 p.
durant (1/0 p.) sa vie (1/0 p.)
au cours de (1/0 p.) sa vie (1/0 p.)
dans (1/0 p.) sa vie (1/0 p.)
14.6 (Ei vihjettä) 1 p.
14.7 kiinnostua (passé composé) 2 p.
a été intéressé (1/0 p.) par (1/0 p.)
14.8 avata (passé composé) 1 p.
14.9 uudet silmät 2 p.
14.10 représenter (passif) 2 p.
Partie 4 : production écrite
15. Rédaction 99 p.
Rédigez en français un texte de 700 à 1 100 signes sur un des sujets suivants. Les espaces et les changements de ligne ne comptent pas comme signes. Respectez les instructions données.
Faites bien attention à laisser trois champs de réponse complètement vides.
15.1 Sujet 1 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.2 Sujet 2 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.3 Sujet 3 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.4 Sujet 4 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.