Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, medellång lärokurs

18.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Luokkasormuksia 15 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele äänite luokkasormuksista. Kuuntele äänite ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Vastaa kysymyksiin.

1.1 Miksi Netta Herranen alkoi tekemään luokkasormuksia? 3 p.

  • Hän osti tutulta koneet niiden tekemiseen.  (3 p.)

1.2 Miten suosittuja luokkasormukset ovat nykypäivänä? 3 p.

  • Niiden suosio riippuu paikkakunnasta.  (3 p.)

1.3 Minkälaista sormusta Herraselta on tilattu eniten edellisenä vuonna? 3 p.

  •  (3 p.)

Sormuksessa on käsirivistö.

1.4 Mitä sormuksiin kaiverretaan nykyään? 3 p.

  • Oma tämänhetkinen luokka  (3 p.)

1.5 Mitä Herranen kertoo omasta luokkasormuksestaan? 3 p.

  • Hän olisi halunnut toisenlaisen sormuksen.  (3 p.)

2. Miten reagoit? 12 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele neljä lyhyttä keskustelua. Voit kuunnella keskustelut yhden kerran. Vastaa kysymyksiin.

2.1 Miten vastaat? 3 p.

  • Joo! Mulla onkin jo nälkä!  (3 p.)

2.2 Miten vastaat? 3 p.

  • Voinko käyttää käteistä?  (3 p.)

2.3 Miten vastaat? 3 p.

  • Kiitos, mä löydän varmasti!  (3 p.)

2.4 Miten vastaat? 3 p.

  • No, koska saan pian palkkaa.  (3 p.)

3. Myymäläautot 10 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele äänite myymäläautoista. Kuuntele äänite ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Vastaa kysymyksiin.

3.1 Mitä Martissa voi tehdä? 2 p.

  • Muistella entisaikoja  (2 p.)

3.2 Varför nämns 1930-talet och 1970-talet i anknytning till butiksbilar? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Den första butiksbilen kom till (Finland) (2/0 p.).
  • Det var butiksbilarnas guldålder./ Bästa tiden för butiksbilar/Gyllene tiden/Guldtid/Det fanns flest butiksbilar (i Finland) då. (2/0 p.)

På 1930-talet kom de första butiksbilarna till Finland och under 1970-talet var butiksbilarnas guldår (4 p.)

Den första butiksbilen introducerades i Finland på 1930-talet, och de var mest populära på 70-talet. (4 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 3.1 ja 3.2.

3.2 Suomeen saatiin ensimmäinen myymäläauto vuonna 1932. 70-luku oli kauppa-autojen kulta-aikaa, jolloin autoja oli liikenteessä noin 1 200.

3.3 Vad sägs om antalet produkter i butiksbilarna? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man har inte lyckats få exakta uppgifter om det (2/0 p.).
  • (Enligt vissa källor fanns det ca.) 1500 produkter (2/0 p.).

Det är svårt att veta exakta antalet produkter som såldes i dem, enligt vissa fanns det runt 1500 olika produkter (4 p.)

Att det inte är ett säkert svar/svårt att säga exakt antal produkter. Produkterna i bilarna var 500-1000 stycken. (2 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 3.3.

3.3 Kauppa-autojen myytyjen tuotteiden lukumäärästä emme onnistuneet saamaan varmaa tietoa, mutta joidenkin lähteiden mukaan valikoima on liikkunut noin 1 500 tuotteessa.

4. Sähkö kallistuu 7 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele äänite Sandra-Elena Nestorovan kahvilasta ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Vastaa kysymyksiin.

4.1 Vad kunde kunderna göra vid ett strömavbrott som man vet om i förväg? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Betala i förväg (2/0 p.) sitta i skenet av levande ljus/sitta med tända ljus/värmeljus/stearinljus/sitta i ljusskenet (2/0 p.)

De kunde komma och betala i förväg och sedan sitta i sken av stearinljus i cafét. (4 p.)

Betala i förväg och använda stearinljus för att få belysning. (4 p.)

Du kan betala i förväg och tända ljus. (2 p.)

De kan betala med kontanter och hämta ljus. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 4.1.

- - - voisi tiedottaa asiakkaille, että ne tulee etukäteen maksamaan ja ne vois istua täällä kynttilänvalossa

4.2 Mitä Nestorova ajattelee kahvilan hintojen nostamisesta? 3 p.

  • Hän pitää sitä mahdollisena ratkaisuna.  (3 p.)

5. Sussu Erkinheimo ja esiintymisjännitys (video) 16 p.

Tutustu kysymyksiin ja katso video Sussu Erkinheimosta. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.
Inspelningen

5.4 – – mulla auttaa se, että mä meen vaikka pihasaunaan saunomaan moneksi tunniksi. Kuuntelen musiikkia siellä saunassa bluetooth-kaiuttimella – –

5.1 Mitä Sussu Erkinheimo kertoo hetkistä ennen esiintymistä? 3 p.

  • Hän haluaa olla yksin.  (3 p.)

5.2 Mitä Erkinheimolle tapahtui suorassa lähetyksessä? 3 p.

  • Hänen äänensä särkyi.  (3 p.)

5.3 Mitä Erkinheimo ajatteli heti tapahtuman jälkeen? 2 p.

  • Hän halusi lähteä pois paikalta.  (2 p.)

5.4 Vad gör Erkinheimo för att koppla av före uppträdanden? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon badar bastu i flera timmar/länge (2/0 p.) och lyssnar på musik där/samtidigt/via en högtalare (2/0 p.).

Hon går många timmar i bastun och lyssnar på musik från högtalaren. (4 p.)

Hon går till deras gårds bastu och spenderar många timmar där. Hon lyssnar på musik i bastun. (4 p.)

Hon lyssnar på musik och går i bastun i flera timmar för att koppla av. (2 p.)

Hon badar bastu och lyssnar på musik. (0 p.)

5.5 Miksi Erkinheimo ei ole jännityksestä huolimatta lopettanut esiintymistä? 2 p.

  • Koska jännitys pysyy hänellä hallinnassa  (2 p.)

5.6 Missä vaiheessa Erkinheimon esiintymisjännitys yleensä helpottaa? 2 p.

  • Kun hän on ollut lavalla jonkin aikaa  (2 p.)

6. Rescue-koirat (video) 12 p.

Tutustu kysymyksiin ja katso video rescue-koirista. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.

6.1 Mitä Heli Mäenpää kertoo mukanaan olevista koirista? 3 p.

  • Molemmat ovat rescue-koiria.  (3 p.)

6.2 Miksi Mäenpää halusi kirjoittaa kirjan? 3 p.

  • Kertoakseen hylättyjen koirien kohtaloista  (3 p.)

6.3 Mitä rescue-koirat tarvitsevat? 3 p.

  • Paljon huomiota  (3 p.)

6.4 Millä perusteella rescue-koiralle valitaan perhe? 3 p.

  • Koiran tarpeiden perusteella  (3 p.)

7. Uutisia (video) 15 p.

Tutustu kysymyksiin ja katso uutiset. Voit katsoa videoita niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.

7.1 Uutinen Kuopiosta 6 p.

7.1.1 Miksi Kuopion kauppahalli on uutisissa? 3 p.
  • Se täyttää juuri tasavuosia.  (3 p.)
7.1.2 Mitkä asiat ovat tärkeitä kauppahallin asiakkaille? 3 p.
  • Helposti löytyvät ja laadukkaat tuotteet  (3 p.)

7.2 Uutinen Jyväskylästä 3 p.

7.2.1 Mitä taideteoksille tehdään? 3 p.
  • Ne viedään väliaikaiseen säilytykseen.  (3 p.)

7.3 Uutinen Lahdesta 6 p.

7.3.1 Mikä uutisen aihe on? 3 p.
  • Lukukauden alku uudessa koulussa  (3 p.)
7.3.2 Mitä lukiolaiset arvelevat Gaudiasta? 3 p.
  • Siellä on helppo hankkia mieluinen ystäväpiiri.  (3 p.)

Osa 2: Luetun ymmärtäminen

8. Viljamin golfpallot 15 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

8.1 Miten Viljami päätyi aloittamaan pallojen myynnin? 3 p.

  • Kokeilemalla kiinnostavaa bisnesideaa  (3 p.)

8.2 Mitä Viljami kertoo pallojen hankkimisesta? 3 p.

  • Hän on pystynyt tehostamaan sitä huomattavasti.  (3 p.)

8.3 Millaisessa vaiheessa Viljamin yritystoiminta on? 3 p.

  • Sen nettimyynnistä on tullut kansainvälistä.  (3 p.)

8.4 Miltä käytettyjen pallojen markkinoilla näyttää? 3 p.

  • Pallojen kysyntä tulee lisääntymään.  (3 p.)

8.5 Millaisena Viljami näkee tulevaisuutensa? 3 p.

  • Hän haluaa jatkossakin työskennellä itsenäisesti.  (3 p.)

9. Crocsien uusi elämä 12 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

9.1 Kenelle crocsit tuovat mieleen vanhemmat ja arjen? 2 p.

  • Ladalle  (2 p.)

9.2 Kenen mielestä crocsit ovat kätevät huonolla säällä? 2 p.

  • Liisan  (2 p.)

9.3 Kenellä crocsien käyttö liittyy trenditietoisuuteen? 2 p.

  • Santerilla  (2 p.)

9.4 Kuka käyttää crocseja, koska haluaa murtaa perinteisiä kaavoja? 3 p.

  • Olli  (3 p.)

9.5 Ketkä pyrkivät crocseja käyttämällä pukeutumaan lapsenomaisesti? 3 p.

  • Olli ja Outi  (3 p.)

10. Muuttomiehen päivä 18 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

10.1 Minkälaisen palvelun asiakas on tilannut? 3 p.

  • Muutto hoidetaan alusta loppuun.  (3 p.)

10.2 Minkälaisia etuja muuttomiehellä silloin tällöin on? 3 p.

  • Hän voi viedä pois heitettäviä tavaroita kotiinsa.  (3 p.)

10.3 Mikä on Jarkko Jokelan mukaan työn haittapuoli? 3 p.

  • Työ aiheuttaa fyysisiä ongelmia.  (3 p.)

10.4 Miksi monet asiakkaat eivät pidä muuttamisesta? 3 p.

  • Muuton yhteydessä on paljon hoidettavia asioita.  (3 p.)

10.5 Mikä saa muuttomiehen jännittämään? 3 p.

  • Arvotavaroiden käsitteleminen  (3 p.)

10.6 Mikä on Aleksin mukaan ikävintä muuttohommissa? 3 p.

  • Kun joutuu menemään epäsiistiin asuntoon  (3 p.)

11. Kansallisbalettia sata vuotta! 12 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

11.1 Miten baletti on muuttunut? 3 p.

  • Tanssijoiden taidot ovat parantuneet.  (3 p.)

11.2 Miksi Joutsenlammen ensiesitystä Suomessa pidetään erityisenä? 3 p.

  • Vain osa tanssijoista oli ammattilaisia.  (3 p.)

11.3 Mikä seuraavista kuvaa balettikoulun alkuaikaa? 3 p.

  • Sinne pääsi opiskelemaan ilman pääsykoetta.  (3 p.)

11.4 Mikä on yleinen balettia koskeva ennakkoluulo Satu Soldanin mukaan? 3 p.

  • Balettitanssi on pojille liian feminiinistä.  (3 p.)

12. Töissä puutarhalla 12 p.

Olet viikonlopputöissä puutarhamyymälässä ja autat asiakasta valitsemaan parhaan omenalajikkeen. Lue teksti ja vastaa kysymyksiin. Mukana on yksi ylimääräinen lajike.

12.1 Mikä lajike sopii parhaiten asiakkaalle 1? 3 p.

Asiakas 1: ”Haluan nauttia omista omenoistani talvellakin.”
  • Solnyshko  (3 p.)

12.2 Mikä lajike sopii parhaiten asiakkaalle 2? 3 p.

Asiakas 2: ”Asun Lapissa ja etsin sinne sopivaa lajiketta.”
  • Borgovskoje  (3 p.)

12.3 Mikä lajike sopii parhaiten asiakkaalle 3? 2 p.

Asiakas 3: ”Olen laiska hoitamaan hedelmäpuitani.”
  • Afrodita  (2 p.)

12.4 Mikä lajike sopii parhaiten asiakkaalle 4? 2 p.

Asiakas 4: ”Minulla on valtavan iso tontti, jolle mahtuu isojakin puita.”
  • Slava Popediteljam  (2 p.)

12.5 Mikä lajike sopii parhaiten asiakkaalle 5? 2 p.

Asiakas 5: ”En pidä tuoreista omenoista, mutta teen niistä herkkuja juhliin.”
  • Orlovskij Pioner  (2 p.)

13. Talo maailman reunalla 19 p.

Lue katkelmat Satu Rämön kaunokirjallisesta teoksesta Talo maailman reunalla ja vastaa kysymyksiin.

13.1 Varför är det lätt att ha simhallar och simbassänger på Island? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den vulkaniska jorden/den vulkaniska aktiviteten/magman värmer vattnet/håller jorden varm/värmer vattnet på ett naturligt sätt (2/0 p.) (vilket gör att) det är billigt (2/0 p.).

Det finns aktiva vulkaner och magma som värmer vattnet i simhallarna och simbassängerna, på grund av detta är det inte heller så dyrt. (4 p.)

Det finns tiotals aktiva vulkaner och massvis med vatten som är uppvärmt av magma, vilket gör det billigt att upprätthålla simhallar. (4 p.)

De varmakällorna gör det lätt att få varmvatten. Det är också en stor badkultur på Island (0 p.)

Lavan värmer upp vattnet. Det finns mycekt plats för simbassänger (0 p.)

13.2 Hur är de svalare bassängerna byggda och varför? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De är grunda i ena ändan (2/0 p.) så att barnen ska nå botten med fötterna/så att barnen bottnar/så att den är trygg för barn (2/0 p.).

Bassängen är grund i den ena ändan, för att barnen ska bottna där. (4 p.)

De är byggda låga så barnen får fötterna i botten. (2 p.)

De är byggda lågt så att barn ska kunna vara där. (0 p.)

13.3 På vilket sätt och varför skiljer sig simbassängen i Ísafjörðurin från de flesta andra simbassängerna på Island? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den är inomhus (2/0 p.) den befinner sig inte på vulkaniskt område/man kan inte utnyttja samma energi som på övriga områden (på Island) (2/0 p.).

Den befinner sig inomhus i.o.m att Ísafjördurin inte befinner sig nära något vulkaniskt aktivt område. (4 p.)

Den finns inomhus eftersom vattnet inte värms upp av geotermisk energi. (4 p.)

13.4 Hur märker man att islänningar inte är så organiserade när det gäller kartan över skidspåren vid skidstugan? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Spåren som är utmärkta på kartan stämmer inte överens med verkligheten/Spåren på kartan är inte desamma som de verkliga spåren. (3/0 p.)

Kartan stämmer inte överens med verkligheten. (3 p.)

Skidspåren som är utmärkta på kartan stämmer inte överens med var skidrutterna ligger i verkligheten. Kartorna är inte uppdaterade på länge. (3 p.)

13.5 Vilken sak måste skidåkaren veta innan hen tar sig ut i skidspåret och hur får man reda på det? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Åt vilket håll man ska skida/Man måste skida förbi en förrådsbyggnad och sedan fortsätta upp mot berget/till vänster (2/0 p.).
  • Man måste dra sin egen slutsats/Man måste själv lista ut det/Man måste själv komma på det (2/0 p.).

Skidåkaren behöver åka förbi en förrådsbyggnad och sedan fortsätta på spåret upp mot vänster. Man behöver själv veta. (4 p.)

Man måste hålla koll på var skidrutternas början finns. Man måste ta sig förbi ett förråd och sedan till vänster upp för berget. Man måste själv lista ut det då ingen berättar (4 p.)

Skidåkaren måste ta sig förbi en liten garagebyggnad och sedan fortsätter vägen till vänster mot berget. Skidåkaren måste själva komma på det. (2 p.)

Osa 3: Rakenne ja sanasto

14. Samat tuoksut ihastuttavat kaikkialla 10 p.

Valitse pudotusvalikosta sopiva vaihtoehto.

14.1 1 p.

  • sateen  (1 p.)

14.2 1 p.

  • siihen  (1 p.)

14.3 1 p.

  • ihmistä  (1 p.)

14.4 1 p.

  • pitivät  (1 p.)

14.5 1 p.

  • toiseksi  (1 p.)

14.6 1 p.

  • löytyy  (1 p.)

14.7 1 p.

  • jotka  (1 p.)

14.8 1 p.

  • riippumatta  (1 p.)

14.9 1 p.

  • molekyylirakenteista  (1 p.)

14.10 1 p.

  • seurausta  (1 p.)

15. Viittomakielinen räppäri 10 p.

Täydennä teksti kääntämällä sanavihjeet suomeksi ja taivuta ne tekstiyhteyteen sopiviksi.

15.1 föddes 1 p.

  • syntyi (1 p.)

15.2 vi kan inte 1 p.

  • me emme osaa (1 p.)
  • emme osaa (1 p.)
  • me emme voi (1 p.)
  • emme voi (1 p.)

15.3 bättre än 1 p.

  • paremmin kuin (1 p.)

15.4 börjar förstå 1 p.

  • alkavat ymmärtää (1 p.)
  • alkavat ymmärtämään (1 p.)
  • alkavat tajuamaan (1 p.)

15.5 hos dem 1 p.

  • heidän luonaan (1 p.)
  • heidän luonansa (1 p.)
  • heillä (1 p.)

15.6 bilar 1 p.

  • autoja (1 p.)
  • autot (1 p.)

15.7 med sina pengar 1 p.

  • rahoillaan (1 p.)
  • rahoillansa (1 p.)
  • omilla rahoilla (1 p.)
  • omilla rahoillaan (1 p.)
  • omilla rahoillansa (1 p.)
  • omalla rahallansa (1 p.)
  • omin rahoin (1 p.)
  • rahallaan (1 p.)
  • rahallansa (1 p.)

15.8 han sålde 1 p.

  • hän myi (1 p.)
  • hän möi (1 p.)
  • myi hän (1 p.)

15.9 vid universitetet 1 p.

  • yliopistossa (1 p.)
  • yliopistolla (1 p.)

15.10 Jag ville 1 p.

  • Halusin (1 p.)
  • Tahdoin (1 p.)
  • Minä halusin (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

16. Sanontoja 5 p.

Tehtävässä on viisi lehtijutun otsikkoa ja aihetta. Valitse kuhunkin kohtaan väittämistä se, joka parhaiten vastaa alleviivatun tekstin sisältöä.

16.1 Mikä väittämistä vastaa parhaiten alleviivatun tekstin sisältöä? 1 p.

Lempäälän valtuusto...

  • ... antoi luvan uimahallin rakentamiselle.  (1 p.)

16.2 Mikä väittämistä vastaa parhaiten alleviivatun tekstin sisältöä? 1 p.

Metsänomistajat, ...
  • ... odottakaa rauhassa!  (1 p.)

16.3 Mikä väittämistä vastaa parhaiten alleviivatun tekstin sisältöä? 1 p.

Ravintolapäällikön...
  • ... olo helpottui.  (1 p.)

16.4 Mikä väittämistä vastaa parhaiten alleviivatun tekstin sisältöä? 1 p.

Suomen miehet...
  • ... eivät pärjänneet pelissä.  (1 p.)

16.5 Mikä väittämistä vastaa parhaiten alleviivatun tekstin sisältöä? 1 p.

Esapekka Lappi...
  • ... valmistautuu pettymyksiin.  (1 p.)

Osa 4: Kirjallinen tuottaminen

17. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.

Skrivprestationens längd: 200–350 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

17.1 Kannustusviesti 33 p.

En av dina finskspråkiga lagkamrater har skadat sig på träningarna. Skriv ett uppmuntrande meddelande där du frågar om skadan. Skriv att du hoppas att skadan inte är allvarlig och att du hoppas hen tillfrisknar till nästa träning.

Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    17.2 Treffikutsu 33 p.

    Du har träffat en intressant finskspråkig person på en fest och du vill be hen på kaffe. Skriv ett meddelande till hen och berätta vem du är och var ni har träffats. Fråga om hen vill komma på en träff med dig och föreslå en tid och plats för träffen.

    Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      18. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.

      Skrivprestationens längd: 400–600 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      18.1 Muutto edessä 66 p.

      De flesta av oss flyttar många gånger under våra liv. Det finns många olika anledningar till att man flyttar. En vanlig anledning till en flytt är att familjeförhållandena förändras eller att man får en studieplats, men man kan också välja att flytta för att det helt enkelt är dags för något nytt. Vilka tankar och känslor väcker flyttande hos dig? Skriv en kommentar i din blogg.

      Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        18.2 Muisto lukioajasta 66 p.

        I ett diskussionsforum efterfrågas minnen från gymnasietiden. Skriv ett inlägg om ditt bästa minne från din tid i gymnasiet.

        Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.