Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap

21.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Vid upprättandet av provet i livsåskådningskunskap hösten 2023 har beaktats Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) och Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).

Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.

Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.

Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.

Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.

Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.

Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.

På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren. Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.

Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.

Dimension i bedömningen/Poängtal
0
25 %50 %75 %100 %
TräffandeSvaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt miss­uppfattats.Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken.Svaret på uppgiften håller sig till frågan.Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna.Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem.
EnhetligtSvaret är splittrat och oredigt.Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slump­mässigt valda eller orediga.Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte samman­ställts i en helhet. Svaret är ofta katalog­artat.De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följd­riktigt och mång­sidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan.I svaret har de för uppgiften relevanta material­elementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infalls­vinklar.
ÖvertygandeSvaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena.De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar.Svaret har motiverats med förnuftiga utgångs­punkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser.I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt.Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insikts­fullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen.

Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.

I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).

Uppgiftsspecifika poänganvisningar

Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.

Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.

Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.

Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Vad unga anser vara viktigt 20 p.

Ungdomsbarometern som publiceras årligen mäter värderingar och attityder hos finländska unga mellan 15 och 29 år.
Diskutera vad figuren i Ungdomsbarometern 2021 (material 1.A) berättar om finländska ungas värderingar, och bedöm den prioriteringsordning som framkommer i figuren ur din egen livsåskådnings synvinkel.

Materialet till uppgiften är ett diagram som baserar sig på Ungdomsbarometern 2021. Ungdomar tillfrågades om hur viktigt det är att bevara de företeelser som räknas upp i diagrammet. Det är ändamålsenligt att inleda svaret med att ge några allmänna synpunkter på enkäten, företeelserna som tagits med i förteckningen eller prioritetsordningen som framgår av diagrammet.

Examinanden kan till exempel påpeka att prioritetsordningen skiljer sig en aning då man endast ger akt på vad som är mycket viktigt jämfört med om det som är mycket viktigt och ganska viktigt slås samman. I bägge fallen toppas listan överlägset av de mänskliga rättigheterna, men i fråga om vad som ses som mycket viktigt intar naturens mångfald en knapp andraplats. Examinanden kan också påtala att en del av företeelserna har att göra med samhället och andra med miljön eller med det personliga livet. Diagrammet visar att respondenterna är mycket eniga i sina synsätt. Alla de här aspekterna kan examinanden vidareutveckla i sitt svar.

Examinanden ska diskutera den bild som diagrammet ger av finländska ungas värden och deras prioritetsordning: varför vissa företeelser är viktiga eller mindre viktiga, varför deras prioritetsordning är just den som diagrammet visar och vad de eventuellt berättar om ungas värderingar. Dessutom ska examinanden ge någon egen bedömning av den prioritetsordning diagrammet beskriver och relatera den till sin egen livsåskådning. Examinanden kan också ta ställning till om diagrammet skulle se annorlunda ut om respondenterna inte hade getts en färdig lista, eller till om listan möjligen saknar något som är viktigt för examinanden själv. Det är dock bra att notera att enkäten handlar om sådant som samhället på något sätt har beslutsmakt över, inte val eller rangordningar som hör till individens personliga liv. Examinanden ska använda centrala begrepp inom livsåskådningskunskapen i sitt svar.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska diskutera finländska ungas värderingar, och relatera prioritetsordningen i diagrammet till sin egen livsåskådning. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar gör examinanden några iakttagelser om finländska ungas värderingar utgående från diagrammet.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden finländska ungas värderingar utgående från materialet och relaterar prioritetsordningen i diagrammet till sin egen livsåskådning.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden mångsidigt och konsekvent finländska ungas värderingar och relaterar prioritetsordningen i diagrammet till sin egen livsåskådning.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att knyta an till aktuella frågor om mänskliga rättigheter, klimatförändringar, demokrati, individuella friheter eller djurens rättigheter.

I grunderna för gymnasiets läroplan från 2015 (GLP15) bygger uppgiften på kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1), avsnittet ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild och livsåskådning, deras inbördes samband och roll i den egna livsåskådningen”. Uppgiften anknyter också till avsnittet ”mänskliga rättigheter, religions- och samvetsfrihet, global rättvisa och en hållbar utveckling som moraliska och politiska villkor” i kursen Individen och samhället (LK3).

I grunderna för gymnasiets läroplan från 2019 (GLP19) hör uppgiften ihop med modulen Åskådningar (LK 4) och avsnittet ”begrepp som används inom livsåskådning; åskådningar och grundläggande sätt att förstå världen och karaktären hos åskådningsfrågor”, ”politiska världsåskådningar, såsom liberalism, socialism och nationalism; hur åskådningar syns i livsstil, konst, idrott och i förhållande till natur och miljö” samt ”livsåskådning ur ett historiskt perspektiv; slumpmässiga historiska faktorer som ligger bakom den egna livsåskådningen”.

2. Människovärde 20 p.

Människan har värdesatts på olika sätt i olika kulturer. Ofta har människan ansetts ha ett större värde än andra levande varelser. Människovärdet har dock ansetts grunda sig på mycket olikartade saker.

Diskutera hur människovärdet kan motiveras.

I människorättsetiken har alla människor ett människovärde som endast bygger på att de är människor. Människor är levande varelser som har en viss genetisk uppbyggnad, och de är därmed grovt taget representanter för en och samma art. Den här lösningen kan dock kritiseras för att utgöra speciesism, det vill säga artdiskriminering. Följaktligen kan examinanden i sitt svar ifrågasätta ojämlikheten mellan människor och djur, till exempel för att många andra djur är mer begåvade än somliga människor. I ett sådant svar är det emellertid bra att notera att man inte nödvändigtvis behöver tänka att människans egenvärde minskar andra varelsers egenvärde.

Människovärdets särställning kan motiveras med att människor lever inom en civilisation som bygger på ett symboliskt språk varvid de åtnjuter en viss särbehandling. Det är inte nödvändigtvis meningsfullt att tillskriva djur exakt samma rättigheter och skyldigheter som människor, såsom till exempel valbarhet eller läroplikt. Människan anses inom många åskådningar ha en särställning. I humanismen kan människovärdet ses som hela åskådningens hörnsten, och också i många religioner har människan en särställning. I kristendomen har människan exempelvis skapats som Guds avbild.

Det leder lätt till problem om man lyfter fram vilken som helst enskild egenskap som grund för människovärdet. En motivering kan till exempel utgöras av viktiga förmågor som är utmärkande för människor, såsom rationell och moralisk omdömesförmåga, förmåga till symbolisk kommunikation samt möjligheten att utöva flexibelt samarbete med väldigt många andra människor. Alla människor har dock inte de här förmågorna, åtminstone inte hela tiden, men ändå anses de ha ett människovärde. Därför kräver det här argumentet tilläggsantaganden till exempel om principiella möjligheter. Ännu mer problematiskt är det att tänka att människovärdet grundar sig på egenskaper som alla människor inte har ens i princip – såsom ett visst språk, hudfärg, kön, religion, intelligens, kultur, ålder eller fysisk styrka. Lösningar av det här slaget är diskriminerande och det går inte att motivera människovärdet med dem som grund.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera hur människovärdet kan motiveras. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden synpunkter på hur människovärdet kan motiveras.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden hur människovärdet kan motiveras.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden ämnet följdriktigt och mångsidigt.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att behandla den eventuella skillnaden i människors och djurs värde eller gå in på uppfattningar om människovärdet i olika människorättsdokument.

I GLP 2015 bygger uppgiften på kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), avsnittet ”förstå den etiska grunden för människovärdet”.

I GLP 2019 anknyter uppgiften till modulen Jag och samhället (LK2) och avsnittet ”människovärde, människans värdighet och mänskliga rättigheter”. Examinanden kan också använda sig av avsnitten ”etnicitet, rasism och annan diskriminering samt ömsesidig respekt och jämlikhet i olika kulturer i ett historiskt perspektiv” i modulen Kulturer (LK3).

3. Medborgarens ansvar för statens agerande 20 p.

Medborgaren har många friheter särskilt i demokratiska stater, men medborgarskap innebär också ansvar.

Diskutera medborgarens ansvar för statens agerande med utgångspunkt i textutdrag 3.A.

Materialet till uppgiften väcker reflektioner om vilket ansvar den enskilda medborgaren har för sin stats agerande. Materialet behandlar i synnerhet medborgarens ansvar under pågående krig. Den centrala frågan är om medborgaren kan eller får frånsäga sig ansvaret genom att hänvisa till okunskap eller ”opolitiskhet”.

Det är viktigt att examinanden i sitt svar noterar det väsentligaste budskapet i materialet, det vill säga att det kanhända är uttryckligen medborgarnas likgiltighet och strävan att hålla sig utanför politiken som möjliggör auktoritära styrens uppkomst, deras agerande och rentav krigföring. Diskussionen om medborgarens ansvar ska ställas i relation till det här perspektivet.

Examinanden kan ta med många slags synvinklar i sin diskussion. Hen kan resonera kring i vilken utsträckning medborgaren har en skyldighet att delta i beslutsfattandet och därmed för egen del ta ansvar för i vilken riktning staten styrs. Examinanden kan också ta upp olika sätt med hjälp av vilka medborgaren kan påverka statens agerande och beslutsfattande.

I uppgiften nämns särskilt de medborgerliga friheterna och rättigheterna i demokratiska stater. I de här staterna finns också en strävan efter att medborgarna genuint ska delta i samhällsdebatten och det politiska beslutsfattandet. I sitt svar kan examinanden behandla de sätt på vilka demokratiska stater stöder medborgarnas möjligheter att få information om beslutsfattandet och delta i det.

I sin diskussion kan examinanden också jämföra medborgarens roll och möjlighet att påverka statens agerande i demokratier och totalitära stater. Hen kan också göra jämförelser i ett historiskt perspektiv. Ett bra jämförelseobjekt när det gäller de ryska medborgarnas nuvarande ansvar är de tyska medborgarnas ansvar under Hitlers styre. Vanliga ”opolitiska” medborgare ansågs efter andra världskriget vara ansvariga för kriget och massmordet på judar. Vädjandet till ovetskap accepterades inte. I sitt svar kan examinanden också diskutera i vilken omfattning kravet på att åtminstone vara medveten om vad som händer i det omgivande samhället gäller medborgare i alla slags stater – i såväl demokratiska som totalitära.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden genom att använda sig av materialet ska diskutera medborgarens ansvar för statens agerande. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden synpunkter på medborgarens ansvar för statens agerande.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden medborgarens ansvar för statens agerande och använder sig av materialet i sitt svar.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden medborgarens ansvar för statens agerande följdriktigt, mångsidigt och genom att använda sig av materialet på ett adekvat sätt.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att diskutera medborgarens friheter, rättigheter och ansvar i demokratiska och andra stater.

I GLP 2015 bygger uppgiften på kursen Individen och samhället (LK3), avsnitten ”följderna av individens val som konsument och medborgare på olika samhällsnivåer” och ”mänskliga rättigheter, religions- och samvetsfrihet, global rättvisa och en hållbar utveckling som moraliska och politiska villkor samt synsätt och handlingar som utgör hot mot dessa villkor, inklusive kränkningar av de mänskliga rättigheterna”.

I GLP 2019 hör uppgiften ihop med modulen Jag och samhället (LK2) och avsnitten ”kunskapsbaserade grunder för samhällsagerande och aktivt medborgarskap”, ”effekterna av de val som görs av individen som konsument och som medborgare” samt ”mänskliga rättigheter” och ”kränkningar av de mänskliga rättigheterna”.

4. Språkets betydelse för kulturen 20 p.

Den tecknade serien (material 4.A) som bygger på historikern Yuval Noah Hararis (f. 1976) verk Sapiens: En kort historik över mänskligheten behandlar bland annat skillnader i kommunikationen hos människor och andra djur samt språkets möjliga ursprung.
Diskutera med hjälp av exempel vilka drag i den mänskliga kulturen som språket har gjort möjliga. Utnyttja material 4.A i ditt svar.

I den tecknade serien framhålls att andra djurarter har en begränsad kommunikativ uttrycksförmåga jämfört med människor. Då budskapen hos andra djur motsvarar enskilda hela meningar består det mänskliga språket av ord som kan kombineras på otaliga sätt – inom ramen för grammatiken – och på så sätt producera ett i princip oändligt antal olika uttryck. I den tecknade serien nämns också lagringen av kunskap: det skrivna eller på annat sätt bevarade språket har gjort det möjligt att sprida och förmedla kunskap över generationer. Därför slipper vi hålla väldiga mängder information i minnet och kan lära oss saker till exempel genom att bara läsa. Utan lagring av kunskap är det svårt att upprätthålla en kumulativ insamling av information.

Den tecknade serien nämner också skvaller som en möjlig utgångspunkt för språkets uppkomst. Det mänskliga språket gör det möjligt att upprätthålla komplicerade sociala relationer. Man kan förmedla detaljerad information om människors handlingar till andra, vilket i sin tur ger information om vem man kan lita på eller vem det lönar sig att samarbeta med. Det här har i sin tur möjliggjort sociala medier och gula pressen, men också modern lagstiftning och utformningen av rättssystemen. Utan ett ytterst uttrycksfullt språk är det svårt att skapa till exempel gemensamma spelregler för vilket slags uppförande som är att fördöma och vilket straffet för det ska vara. På motsvarande sätt skulle inte heller tankarna om folkrätt eller till exempel Förenta nationerna vara möjliga.

Egentligen förutsätter vilken samverkan eller koordination som helst som är tillräckligt komplicerad ett komplicerat språk. Det här gäller såväl husbyggen, invigningsceremonier vid de olympiska spelen, trafik, utbyte som ekonomiska system. Det vore svårt att föreställa sig till exempel ett allmänt bytesmedel som pengar utan invecklade språkliga överenskommelser. På samma sätt krävs det språk för många faktorer som påverkar livsåskådning. Utan mänskligt språk skulle vi knappast ha berättartraditioner eller diskussioner om värderingar. Bägge har haft en avgörande inverkan på uppkomsten av till exempel politiska ideologier och religion.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden med hjälp av exempel ska diskutera vilka drag i den mänskliga kulturen språket har gjort möjliga. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar gör examinanden spridda iakttagelser om flera drag i den mänskliga kulturen som språket har gjort möjliga, eller diskuterar ett drag mera ingående.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden med hjälp av exempel minst två drag i den mänskliga kulturen som språket har gjort möjliga. Examinanden använder sig av materialet.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden med hjälp av exempel följdriktigt och mångsidigt drag i den mänskliga kulturen som språket har gjort möjliga.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att behandla språkets andel i den kognitiva revolutionen.

I GLP 2015 bygger uppgiften på kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6) och avsnittet ”människans evolution och den kulturella evolutionen: språkets roll för uppkomsten av mänskliga kulturer och innovativitet”.

I GLP 2019 anknyter uppgiften till modulen Åskådningar (LK4) och avsnittet ”hur människans åskådning har formats: evolutionen, språkets och det flexibla samarbetets betydelse för människans utveckling”.

5. Icke-religiös och religiös ritual 20 p.

Ritualen eller riten hör till grundbegreppen i antropologi och religionsvetenskap.

5.1 Beskriv någon icke-religiös ritual. Analysera dess världsåskådningsmässiga betydelse och bedöm vad som gör ritualen icke-religiös. 10 p.

En ritual eller rit är en vedertagen ceremoni som har någon form av åskådningsmässig betydelse. Ritualen kan till exempel beteckna personens förändrade status, såsom vid bröllop eller studentdimmission. En annan allmän typ av ritualer är de regelbundet under årets gång upprepade kalendariska ritualerna, såsom firandet av jul och midsommar eller presidentens bal på självständighetsdagen.

I icke-religiösa ritualer tror man sällan att ritualen förändrar den materiella verkligheten. Det är närmast i vissa övergångsritualer – såsom vid namngivning eller äktenskap – som den sociala verkligheten förändras genom att föremålet för ritualen får en annan status. I dessa fall stannar betydelsen främst på individnivå och det är naturligt att tänka att ritualens betydelse hänger samman särskilt med livsåskådning, alltså individens åskådning. En ritual har ofta också en kollektiv betydelse, som har mer eller mindre världsåskådningskaraktär, till exempel när vi firar regelbundet återkommande högtider, såsom självständighetsdagen eller första maj.

En ritual kan vara icke-religiös från första början, såsom till exempel de gamlas dans eller fester i samband med studentexamen eller andra examina. En annan möjlighet är att ritualen, till exempel midsommarbrasan, någon gång i tiden kan ha haft en religiös eller på annat sätt överjordisk innebörd men att den inte längre är väsentlig eller ens genuint igenkännbar. Förr i tiden kan syftet med midsommarbrasorna ha varit att fördriva onda andar, men det här saknar betydelse i dagens midsommarfirande.

I sin beskrivning av en ritual ska examinanden redogöra för hur den utförs. Beskrivningen ska innehålla ritualens väsentliga delar. Ritualen kan ha flera olika betydelser i förhållande till världsåskådningen. I många fall kan det vara enklast att påvisa en rituals icke-religiösa karaktär genom att argumentera för att den saknar religiös betydelse, det vill säga den är sekulär.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska beskriva någon icke-religiös ritual, analysera dess världsåskådningsmässiga betydelse och bedöma vad som gör ritualen icke-religiös. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 3-poängssvar lyckas examinanden på ett igenkännbart sätt beskriva en icke-religiös ritual och gör några iakttagelser om den. Alternativt kan examinanden beskriva en religiös ritual men lyckas analysera dess världsåskådningsmässiga betydelse på ett sätt som gör det möjligt att tolka ritualen som icke-religiös.

I ett 5-poängssvar beskriver examinanden någon icke-religiös ritual, analyserar dess världsåskådningsmässiga betydelse och gör en bedömning av vad som gör den icke-religiös.

I ett 8-poängssvar beskriver examinanden någon icke-religiös ritual, analyserar dess världsåskådningsmässiga betydelse och gör en bedömning av vad som gör den icke-religiös. Beskrivningen, analysen och bedömningen är mångsidiga och följdriktiga.

5.2 Beskriv någon religiös ritual. Analysera dess världsåskådningsmässiga betydelse och bedöm vad som gör ritualen religiös. 10 p.

Den religiösa ritualen ska beskrivas på samma sätt som den icke-religiösa. Ett faktum som gör ritualen religiös är dess övernaturliga betydelse. Ett exempel är den reningsritual som Thailands kommande kung genomgår och som symboliserar hans förvandling till en gudagestalt. I bikten i den kristna tron får människan i sin tur syndernas förlåtelse och hennes förhållande till Gud rättas till.

Även de religiösa ritualerna är ofta naturliga exempel på ceremonier som är kollektivt viktiga och som inte nödvändigtvis innehåller något tydligt övernaturligt element. Sådana är till exempel olika ritualer i samband med religiösa helger, såsom festen Id al-Fitr i slutet av ramadan i islam. Den ritual examinanden beskriver behöver inte vara så känd som Id al-Fitr, och religionen behöver inte begränsa sig till de stora världsreligionerna. Det väsentliga är att analysera och bedöma ritualens världsåskådningsmässiga betydelse på ett sätt som visar vad det är som gör ritualen religiös.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska beskriva någon religiös ritual, analysera dess världsåskådningsmässiga betydelse och bedöma vad som gör ritualen religiös. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 3-poängssvar lyckas examinanden på ett igenkännbart sätt beskriva en religiös ritual och ge några synpunkter på den. Alternativt kan examinanden beskriva en icke-religiös ritual, men lyckas analysera dess betydelse när det gäller världsåskådning på ett sätt som gör det möjligt att tolka ritualen som religiös.

I ett 5-poängssvar beskriver examinanden någon religiös ritual, analyserar dess världsåskådningsmässiga betydelse och gör en bedömning av vad som gör ritualen religiös.

I ett 8-poängssvar beskriver examinanden någon religiös ritual, analyserar dess världsåskådningsmässiga betydelse och gör en bedömning av vad som gör ritualen religiös. Beskrivningen, analysen och bedömningen är mångsidiga och följdriktiga.

I GLP 2015 hör uppgiften ihop med kursen Åskådningarnas värld (LK5), avsnittet ”begrepp som används vid tolkning av religiösa fenomen, såsom myt, rit, symbol, teism och helig”.

I GLP 2019 bygger uppgiften på modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och dess avsnitt med samma innehåll.

6. Teknologins inverkan på framtiden 20 p.

Ur framtidens synvinkel kan teknologin ses både som ett löfte och ett hot. Presentera och motivera din syn på den teknologiska utvecklingens inverkan på framtiden.

Teknologin spelar en viktig roll i våra nuvarande föreställningar och erfarenheter. Den är en väsentlig del av vår världsåskådning. Det här påverkar i sin tur vilka slags framtider vi tänker oss att det finns och vilka slags framtider vi ser som önskvärda.

Framtiden uppfattas ofta som flera olika möjligheter, som kan bli verklighet beroende på vårt nuvarande handlande. De olika möjligheterna kan vara komplicerade, och det vore förenklande och naivt att presentera framtiden som uteslutande dystopisk eller utopisk, full av problem eller problemfri. Det är sannolikt att teknologin i framtiden erbjuder såväl problem som problemlösningar. Inom framtidsforskningen tänker man att det på sätt och vis finns många framtider och att de nås genom en sorts ”framtidsstigar”, det vill säga beskrivningar av hur vi ska ta oss från nuet till framtiden i fråga. De här stigarna kan man undersöka och planera.

Det är viktigt att examinanden särskilt beaktar teknologins inverkan på olika framtidsstigar. Hen ska också ge akt på motstridigheter mellan olika framtider och olika möjligheter. Olika värderingar och avvikande situationsbedömningar kan leda till utvecklingsförlopp som strider mot varandra.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska presentera och motivera sin syn på den teknologiska utvecklingens inverkan på framtiden. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar presenterar examinanden något slags syn på teknologins roll i hur framtiden utvecklas.

I ett 10-poängssvar presenterar och motiverar examinanden sin syn på den teknologiska utvecklingens inverkan på framtiden.

I ett 15-poängssvar presenterar examinanden en välgrundad och mångsidig syn på den teknologiska utvecklingens inverkan på framtiden. I sitt svar kan examinanden exempelvis ställa sin egen uppfattning i relation till kända teknologikritiker, dystopier eller utopier, eller använda sig av åskådningsbegrepp eller framtidsforskningens infallsvinklar.

För att få toppoäng utvidgar examinanden sitt svar exempelvis genom att behandla flera av de aspekter som nämns i stycket om ett 15-poängssvar ovan.

I GLP 2015 anknyter uppgiften till kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6), avsnittet ”vändpunkter gällande människans världsbilder och världsåskådningar samt tekniska genombrott som påverkat människans uppfattning om världen och sig själv: människan som en aktör som aktivt påverkar sitt liv och sin omgivning” och ”framtidsforskning, artificiell intelligens, humanism, transhumanism och kritik av dessa med stöd av de nyaste forskningsresultaten”.

I GLP 2019 bygger uppgiften på modulen Framtiden (LK6), avsnitten ”framtidsforskning, svaga och starka signaler, framtidsarbete; möjliga, sannolika och önskvärda framtidsscenarier” och ”den vetenskapstekniska revolutionen och den tekniska utvecklingen, särskilt digitalisering, maskininlärning, artificiell intelligens och robotik, och deras inverkan på samhället och kulturen”.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Ett gott liv och debatten om narkotikapolitiken 30 p.

I textutdragen 7.A, 7.B och 7.C tas det ställning till narkotikabruk i samhället.

7.1 Analysera vilka slags påståenden som läggs fram om narkotikapolitiken i textutdragen 7.A och 7.B. 10 p.

I material 7.A ger representanter för partiernas ungdomsförbund sina synpunkter på narkotikapolitiken. I material 7.B kommenteras ämnet av Kimmo Nuotio, professor i straffrätt vid Helsingfors universitet. I materialen förekommer bland annat följande påståenden som kan grupperas på olika sätt:

  • Det finns en motsättning mellan generationerna: unga lever i en annorlunda verklighet än de äldre åldersklasserna – även när det gäller frågor kring narkotikabruk. Det här påståendet återfinns i materialet till exempel i diskussionen om brukarrummens signalverkan.
  • Beslutsfattandet bygger inte på vetenskap eller fakta. Hit hör till exempel kravet i materialet att man ska fokusera på att förebygga skador. Som motsats till det här ses ett beslutsfattande som är känslobaserat och moralistiskt och fäster uppmärksamheten vid att fördöma och straffa narkotikabrukaren.
  • Dagens debatt är moralistisk.
  • Det nuvarande beslutsfattandet är känslobaserat.
  • Individen har självbestämmanderätt: i allmänhet förbjuder man inte vuxna människor med hot om straff att skada sig själva (Kimmo Nuotios synpunkt).

Påståendena hänger samman med individens livsval, eftersom man på olika grunder sätter gränser eller ställer specialvillkor för människors val. Man kräver att begränsningarna – eller i vidare bemärkelse narkotikapolitiken – ska vara godtagbart motiverade, och enligt ungdomsförbundens synsätt innebär det här i synnerhet en vetenskaplig grund. Som dess motsats ses en känslobaserad eller moralistisk motivering. Kimmo Nuotio hänvisar i sin kommentar dessutom till lagstiftningen och till att den i allmänhet inte begränsar individens livsval på grund av att något handlande skadar individen själv.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska analysera vilka slags påståenden om narkotikapolitiken som läggs fram i material 7.A och 7.B. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 3-poängssvar hittar examinanden minst två påståenden om narkotikapolitiken i materialen.

I ett 5-poängssvar analyserar examinanden hurdana påståenden om narkotikapolitiken det läggs fram i material 7.A och 7.B.

I ett 8-poängssvar analyserar examinanden på ett träffande och mångsidigt sätt hurdana påståenden om narkotikapolitiken det läggs fram i material 7.A och 7.B.

7.2 Bedöm debatten om att förbjuda och tillåta narkotikabruk ur det goda livets synvinkel. Utnyttja minst två av textutdragen 7.A, 7.B och 7.C i ditt svar. 20 p.

I uppgiften uppmanas examinanden att bedöma debatten om att förbjuda och tillåta narkotikabruk med utgångspunkt i ett gott liv, och därför ska svaret innehålla någon definition av ett gott liv och dess olika dimensioner. I material 7.A och 7.B betonas individens möjlighet att bestämma om sitt eget liv och välja själv, också då valen kan ses som skadliga för individen. Skadligheten – och i själva verket äventyrandet av hela det goda livet – blir framträdande i material 7.C. Examinanden kan fokusera på den här synvinkeln, men kan också inkludera andra synpunkter på ett gott liv i sitt svar. Examinanden kan diskutera till exempel individens och närkretsens lycka, behov och välbefinnande eller gemenskapens och samhällets betydelse för individens val och i definitionen av ett gott liv.

Debatten om narkotikaanvändning kan också jämföras med debatten och lagstiftningen om andra rusmedel med hänvisning till exempel till Kimmo Nuotios kommentar. Examinanden kan vidare jämföra användningen av narkotika och alkohol med annat som kan äventyra ens hälsa (till exempel vissa extremgrenar, val i fråga om levnadssätt, såsom matvanor eller brist på motion). I sitt svar kan examinanden också gå in på faktorer som nämns i material 7.A, såsom generationsbundenheten eller vetenskapens betydelse, och diskutera deras roll i uppbyggnaden av ett gott liv.

Eftersom uppgiftsformuleringen ger examinanden möjlighet att välja många slags infallsvinklar är det viktigt att svaret bildar en harmonisk och konsekvent helhet.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska bedöma debatten om att förbjuda och tillåta narkotikabruk med utgångspunkt i ett gott liv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden några synpunkter på förbud mot eller tillåtelse av narkotika med utgångspunkt i ett gott liv.

I ett 10-poängssvar presenterar examinanden en uppfattning om ett gott liv och tar ställning till debatten om att förbjuda och tillåta narkotikabruk i relation till den. I svaret använder examinanden sig av minst två av materialen 7.A, 7.B och 7.C.

I ett 15-poängssvar tar examinanden följdriktigt och mångsidigt ställning till debatten om att förbjuda och tillåta narkotikabruk och kopplar ihop sitt resonemang med en uppfattning om ett gott liv.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att ta upp flera element som ingår i ett gott liv eller ta ställning till debatten om att förbjuda och tillåta narkotikabruk i vidare bemärkelse i förhållande till någon aspekt av ett gott liv, såsom växelverkan mellan individen och omgivningen eller individens möjlighet att påverka sitt eget liv.

I GLP 2015 hör uppgiften ihop med kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2) och avsnittet ”identitet, livsval och livsbalans: individens möjligheter att påverka sitt liv, arvsanlagens och miljöns betydelse” samt ”olika uppfattningar om ett gott liv”.

I GLP 2019 bygger uppgiften på modulen Jag och det goda livet (LK1), avsnitten ”faktorer och dimensioner för ett gott liv: behov, lycka, livets mening, välmående och handlingsberedskap, olika modeller för ett gott liv” och ”individualitet, livsval och livsbalans: individens möjligheter att påverka sitt liv, arvsanlagens och miljöns betydelse” samt ”människans identitet och sociala natur: individen i samhället, privat och offentligt liv, sociala relationer, roller och normer”.

8. Parbildningens traditioner 30 p.

Indian Matchmaking [Indisk äktenskapsförmedling] är en indisk realityserie som handlar om att hitta en äkta hälft med hjälp av en äktenskapsförmedlare. Tittarna får följa med dejter och parbildning på olika håll i Indien och USA.

8.1 Analysera värden och kulturella drag i fråga om parbildning som förekommer i video 8.A. 15 p.

Serien Indian Matchmaking [Indisk äktenskapsförmedling] behandlar det traditionella indiska arrangerade äktenskapet i våra dagar, i reality-tv-format. Serien tar upp såväl uppskattningen av traditioner som de moderna idealen. I videon syns också vilken uppskattning man hyser för traditioner och sin egen kultur både i Indien och bland indier som flyttat till anda länder, i det här fallet USA.

I materialet kan man hitta bland annat följande värderingar och kulturella drag som hänger samman med parbildning:

  • Det är viktigt för deltagarna att den blivande äkta hälften uppfyller vissa kriterier, såsom goda inkomster, ansett yrke, vackert utseende, universitetsstudier.
  • I programmet letar också indier som flyttat från landet efter en partner som uttryckligen är av indiskt ursprung.
  • Det viktigaste är inte romantisk kärlek och attraktion mellan parterna även om de har betydelse för den yngre generationen.
  • Familjen spelar en stor roll i valet av vem man ska gifta sig med, men även personens egen åsikt väger tungt, särskilt utanför Indien.
  • Valet av äkta hälft ses som en uppgift som kräver sakkunskap, och som sköts bäst av en välrenommerad äktenskapsförmedlare snarare än av personen som söker någon att gifta sig med.
  • Äktenskapet ses som en viktig institution.
  • I synnerhet bland indier som bor utanför Indien kan man också se hur den traditionella indiska och den västerländska världsbilden kolliderar, även om samma fenomen i viss mån också förekommer i Indien. Man kan också uppfatta den här krocken mellan världsbilder som en skillnad mellan olika generationer.
  • I upplägget syns också drag av den moderna världen, till exempel viljan att medverka i en realityserie och globalisering i form av streamingtjänster som har tittare världen över.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska analysera värden och kulturella drag i fråga om parbildning som förekommer i materialet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar analyserar examinanden några värden och kulturella drag i materialet som hör ihop med parbildning eller analyserar på ett träffsäkert sätt något av dem.

I ett 8-poängssvar analyserar examinanden värden och kulturella drag i materialet som hör ihop med parbildning.

I ett 12-poängssvar är examinandens analys exakt, följdriktig och omfattande.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sin analys till exempel genom att diskutera diasporans eller globaliseringens roll, sätta de värden och kulturella drag som framträder i serien i en historisk kontext eller jämföra de kulturella drag och värden som kan ses i materialet med den finska kulturen.

8.2 Jämför för- och nackdelar med ett arrangerat äktenskap och ett äktenskap baserat på en romantisk kärleksrelation. Utnyttja video 8.A i ditt svar. 15 p.

Med arrangerat äktenskap avses i det här sammanhanget ett äktenskap där parterna har blivit bekanta via en förmedlare. Det är inte nödvändigtvis någon som tvingar dem att gifta sig med varandra. I realityserien i materialet får personerna efter att de träffat varandra själva bestämma om de ska gifta sig eller inte. Med en romantisk kärleksrelation avses i sin tur den form av kärleksförhållande som är vanlig i västvärlden: parterna träffar varandra, blir förtjusta eller förälskade, ingår ett kärleksförhållande och bestämmer sig sedan för att gifta sig. Examinanden ska behandla både det arrangerade och det romantiska kärleksäktenskapet mångsidigt och ur många, även kritiska, synvinklar. Utgående från materialet kan examinanden ge exempel.

Deltagarna i serien i materialet säger själva att möjligheterna att hitta en partner som motsvarar ens önskemål är bättre med hjälp av en förmedlare. Många deltagare klagar över att de inte hittat en partner i sina egna sociala kretsar eller med hjälp av appar för parbildning, det vill säga enligt det romantiska idealet. När man bekantar sig med de kandidater som en förmedlare hittat kan man vara förhållandevis säker på att också de letar efter någon att gifta sig med och är villiga att binda sig till ett parförhållande. Äktenskapet är en institution som också handlar om annat än själva parförhållandet, till exempel juridisk bindning och ekonomiska faktorer. Riskerna med dem kan vara färre i ett arrangerat äktenskap än i ett äktenskap baserat på romantisk kärlek. I en kollektiv kultur kan ett arrangerat äktenskap dessutom orsaka mindre stress och otrevliga överraskningar för den övriga familjen än ett äktenskap där partnern har hittats på det romantiska sättet.

Det finns åtminstone två centrala samhälleliga problem med de arrangerade äktenskapen: olika grupper i samhället förblir ojämlika när de välbeställda bara gifter sig med varandra. Om det arrangerade äktenskapet inte visar sig fungera av en eller annan orsak kan det medföra problem i synnerhet för kvinnan särskilt i sådana samhällen där hustrun flyttar till mannens familj och måste anpassa sig till en ny situation, en ny plats och nya människor. Å andra sidan försvinner de här problemen inte nödvändigtvis då det blir vanligare med romantiska kärleksrelationer som grund för äktenskap.

Ett tredje uppenbart problem är möjligheten att paret inte gillar eller kommer överens med varandra. Särskilt i traditionella arrangerade äktenskap kan det hända att mannen och kvinnan träffats först strax innan bröllopet. Även i dagens arrangerade äktenskap händer det att paret har känt varandra bara i några månader före giftermålet. Numera slutar också många arrangerade äktenskap i skilsmässa, eftersom samlevnaden inte lyckas. Så kan det givetvis gå också i äktenskap som baserar sig på en romantisk kärleksrelation.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska jämföra för- och nackdelar med ett arrangerat äktenskap och ett äktenskap baserat på en romantisk kärleksrelation. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar anger examinanden en fördel eller en nackdel som förknippas med ett arrangerat äktenskap och en fördel eller en nackdel som förknippas med ett äktenskap som bygger på en romantisk kärleksrelation.

I ett 8-poängssvar använder sig examinanden av materialet i en jämförelse mellan för- och nackdelar med ett arrangerat äktenskap och ett äktenskap som baserat på en romantisk kärleksrelation.

I ett 12-poängssvar är examinandens jämförelse mångsidig, följdriktig och omfattande.

I ett svar värt toppoäng kan examinanden dessutom gå in på till exempel den historia av arrangerade äktenskap som också finns i västvärlden eller diskutera ämnet ur ett kulturrelativistiskt perspektiv.

I GLP 2015 bygger uppgiften på kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning (LK4) och avsnittet ”kulturarvet: olika seder och bruk, kulturellt självuttryck, kulturens inverkan på individens världsbild och livsåskådning” och ”kulturell mångfald och global kultur samt deras olika inverkan på livsåskådningar och samhällen” samt avsnittet ”människan som social varelse, interaktion och gemenskap mellan individer: det privata och det offentliga, erkännanderelationer och signifikanta andra, roller och gemensamma normer” i kursen Individen och samhället (LK3).

I GLP 2019 hör uppgiften ihop med modulen Kulturer (LK3) och avsnittet ”kulturarvet, kulturellt självuttryck, kulturens inverkan på individens världsbild och livsåskådning, Unescos världsarvskonvention” och ”växelverkan mellan kulturer och civilisationer samt monokulturalismens omöjlighet: kulturell mångfald och global kultur samt deras olika inverkningar på åskådningar och samhällen” samt avsnittet ”människans identitet och sociala natur: individen i samhället, privat och offentligt liv, sociala relationer, roller och normer, människans ställning i kollektivet ur intersektionellt perspektiv” i modulen Jag och det goda livet (LK1).

9. Världsåskådning och religionskritik 30 p.

9.1 Analysera världsåskådningen i Oliveras musikvideo (material 9.A och 9.B). 15 p.

Världsåskådningen i musikvideon framstår som ateistisk. Det här är förknippat med individualism, som till en del kommer fram i motsättningen mellan sångaren (jag som vet och som blir beskylld) och en stor grupp av andra (”alla tänker lika”, ”de som ser mig”, ”de som vässar sina knivar”). Eftersom sångaren är nöjd med sin ateism, inte vill möta sina synder och ser himlen som ett sinnestillstånd, förefaller ”de” vara ett samfund som har en religiös världsbild (”himlen som något annat än ett sinnestillstånd”). Detta samfund är moraliskt strängt (”möta synder”), reflekterar inte över sina värderingar och kan se ateismen som en lek med elden. Man kan tänka sig att den ateistiska världsbilden får stöd av de här argumenten, som framstår som tydlig religionskritik, men också av vinkarna som påminner om en naturvetenskaplig världsbild, såsom de planetaktiga bollarna i bakgrunden och att det för sångaren är ”rätt klart att himlen är ett sinnestillstånd”.

Ett annat drag hos världsåskådningen som musikvideon ger uttryck för är dess sen- eller postmoderna lättsinne. Det tydligaste uttrycket för det här är ironin i låtens namn och refräng. ”Gudskelov är jag ateist” är en tydlig paradox. Den här ironin ger möjlighet att tolka musikvideons världsåskådning på många sätt. Det enklaste är förmodligen dock att tolka den som en del av den sekulära senmoderna världsåskådningen, som präglas av att människor bygger upp sina värderingar individuellt. Vetenskapen kan utgöra en kunskapsmässig auktoritet men till övriga delar kan världsåskådningen härledas till individens livsåskådning. Det hänger också naturligt samman med ateismen att betona det här livet, något som också har kännetecknat uttryckligen den västerländska kulturen under de senaste årtiondena. Hit hör att man förhåller sig med en viss lätthet till såväl döden som synder.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska analysera världsåskådningen i Oliveras musikvideo. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar anger examinanden något träffande drag i världsåskådningen i musikvideon och analyserar det i viss mån. Alternativt kan examinanden peka på minst två drag hos världsåskådningsnatur i videon.

I ett 8-poängssvar analyserar examinanden världsåskådningen i Oliveras musikvideo.

I ett 12-poängssvar analyserar examinanden på ett träffande sätt världsåskådningen i Oliveras musikvideo genom en konsekvent och mångsidig hantering av åskådningsbegrepp.

I ett svar värt toppoäng ska examinandens analys av dragen av världsåskådningskaraktär i videon vara omfattande och vidga diskussionsperspektivet till exempelvis den finländska sekulariseringen som kontext för videon eller ett musikstyckes möjlighet att uttrycka en världsåskådning.

9.2 Välj två religionskritiska synpunkter ur musikvideons lyrik (material 9.A och 9.B) och bedöm hur träffande de är. 15 p.

Musikvideon innehåller traditionella religionskritiska synpunkter. Till de explicita hör åtminstone

  • kritik mot ett evigt liv, eller ett liv efter döden överlag, och på motsvarande sätt en uppskattning för det här livet
  • tanken att ”himlen bara är ett sinnestillstånd”
  • uppfattningen att det hindrar ens egna reflektioner om man tillägnar sig färdigbestämda värderingar
  • uppfattningen att synd inte är ett fruktbart begrepp.

Det går att hitta andra, mindre tydliga implicita argument i videon, till exempel om den sociala press som kan hänga ihop med religion.

Varje synpunkt kan behandlas på flera olika sätt. Religionskritikernas gemensamma utgångspunkt är en rätt negativ och naiv bild av religionen. Å andra sidan ställer flera av argumenten allvarliga frågor till religionerna till exempel om himlens natur i en modern naturvetenskaplig världsbild eller om det här livets värde om det bara är ett steg i en längre kedja som en vanlig människa inte kan begripa.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska välja ut två religionskritiska synpunkter ur musikvideons lyrik och bedöma hur träffande de är. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar väljer examinanden ur musikvideons lyrik två religionskritiska synpunkter och gör några iakttagelser om dem. Alternativt kan examinanden göra en huvudsakligen korrekt bedömning av en religionskritisk synpunkt.

I ett 8-poängssvar väljer examinanden två religionskritiska synpunkter ur musikvideons lyrik och bedömer hur träffande de är.

I ett 12-poängssvar väljer examinanden ur musikvideons lyrik två religionskritiska synpunkter och gör en följdriktig och mångsidig bedömning av hur träffande de är.

I ett svar värt toppoäng ska examinandens bedömning vara djuplodande och visa på en god förståelse av ateism, religionskritik och religion som fenomen.

I GLP 2015 hör uppgiften ihop med kursen Åskådningarnas värld (LK5) och avsnittet ”de världsåskådningar som religionskritik, ateism, agnosticism och sekulär humanism grundar sig på” och kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), avsnittet ”grundläggande existentiella frågor: människorelationer, könsroller och sexualitet, studier och arbete, åldrande och död”.

I GLP 2019 bygger uppgiften på modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och avsnittet ”världsåskådningar som ateism, agnosticism, irreligiositet och sekulär humanism grundar sig på” och modulen Jag och det goda livet (ET1), avsnittet ”natur- och humanvetenskapliga, filosofiska och populärkulturella samt sekulära och religiösa människosyner och människoideal”.