Beskrivningar av goda svar: SV – Hälsokunskap

21.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Informationen om hur bedömningsgrunderna har tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar samt de föreskrifter angående bedömningen som ges i nämndens föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar inkluderar eller beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna är att jämställas med anteckningar och de, eller avsaknaden av markeringar, ger alltså inga direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestation.

Grunden för läroämnet hälsokunskap är mångvetenskaplighet och en övergripande uppfattning om vad hälsa är samt hälsans förutsättningar för individen, samhörigheten, samhället och globalt. Eftersom hälsa är ett mångdimensionellt begrepp ska de olika hälsotemana belysas ur olika synvinklar. Ett svar på god nivå innebär att examinanden väljer synpunkter som är väsentliga för granskningen och visar en bred kunskap om ämnet.

Realprovet i hälsokunskap förutsätter att ämnet behandlas ur många synvinklar och att examinanden behärskar självständigt kritiskt tänkande. Ett svar på god nivå förutsätter en exakt begreppsanvändning. När uppgiften kräver det ska examinanden visa att hen kan tillämpa, analysera och bedöma kunskap om hälsa och sjukdom och se kunskapen i ett bredare sammanhang. Material som ingår i uppgifterna ska utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt och examinanden ska kunna hänvisa till materialet i sitt svar. Ett svar på god nivå visar på en saklig behandling av samband, orsakssammanhang och interaktion och argumenten är tydligt och allsidigt motiverade. Svaret ska också innehålla belysande exempel och examinanden ska utnyttja aktuell information inom ramen för uppgiften. Ett svar på god nivå ska ge en allsidig och kritisk bedömning av information och olika fenomen förknippade med hälsa samt kunskapsbildningen kring hälsa.

Karakteristiskt för tolkningarna, slutsatserna och de etiska bedömningarna av hälsa är deras villkorlighet och öppenhet. För ett svar på god nivå ska examinanden alltså ta upp alternativa uppfattningar eller observera undantag och specialfall som sedan granskas kritiskt i förhållande till vår kultur och den samhälleliga situationen under olika perioder. Vid sidan av den allmänbildande karaktären hos ämnet hälsokunskap är kopplingen till personlighet och erfarenhet typisk. Erfarenhetsbaserad kunskap ska analyseras och motiveras med hjälp av teoretisk eller evidensbaserad kunskap.

Ett svar på god nivå är en strukturerad, logiskt framskridande helhet som håller sig till saken. Texten bör vara flytande och språket felfritt.

Poängsättning

Det maximala antalet poäng för respektive uppgift är 20 eller 30 poäng. Uppgifterna poängsätts utifrån hur väl examinanden behärskar faktakunskaper (del 1) eller hur väl hen behärskar dels faktakunskaper, dels kunskapshantering (del 2 och 3). Faktakunskaperna bedöms enligt kriterierna i respektive uppgift. Kunskapshanteringen bedöms enligt kriterierna i tabell 1. Faktorerna för bedömningen av kunskapshanteringen är likvärdiga. Medeltalet av dem ges som ett heltal.

I karakteristiken av ett svar på god nivå beskrivs det viktigaste sakinnehållet i respektive svar. Examinanden kan också få poäng för relevant information och för synpunkter som inte tas upp i beskrivningen av de specifika uppgifterna. Om det finns flera små fel i ett svar som annars ger poäng kan man dra av högst 3 poäng från poängtalet för faktainnehållet i en 20-poängsuppgift och högst 5 poäng från poängtalet för faktainnehållet i en 30-poängsuppgift. Om det finns ett mycket grundläggande fel i svaret kan man dra av högst 5 poäng från faktainnehållet i en 20-poängsuppgift och högst 8 poäng från poängtalet för faktainnehållet i en 30-poängsuppgift.

Svarets längd eller antalet faktauppgifter ger inga meritpoäng om uppgifterna i svaret är irrelevanta med hänsyn till uppgiften eller om examinanden har uppfattat uppgiften fel. Text som inte hör till uppgiften beaktas inte vid bedömningen av kunskapshanteringen (tabell 1). Om svaret innehåller mycket sådant som inte hör till uppgiften kan man dra av högst 5 poäng från det totala poängtalet för svaret. Vissa uppgifter har en maximilängd för svaret. Om antalet tecken överskrider den tillåtna teckenmängden avdras poäng enligt föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

TABELL 1 Bedömningskriterier för kunskapshantering i provet i hälsokunskap
Bedömningsfaktorer för kunskapshantering0 (0) p.2 (3) p.4 (6) p.6 (9) p.8 (12) p.10 (15) p.
Användning av begrepp
Val, definition och användning av centrala begrepp
Tillbörlig användning av andra begrepp
Inga begrepp har valts eller definierats Valen, definitionerna och användningen av ämnesrelevanta begrepp är godtyckliga och svaga Valen och användningen av ämnesrelevanta begrepp är bristfälliga, definitionerna är ytliga Valen, definitionerna och användningen av ämnesrelevanta begrepp är i huvudsak tillbörliga Valen, definitionerna och användningen av ämnesrelevanta begrepp är tillbörliga Valen, definitionerna och användningen av ämnesrelevanta begrepp är sakkunniga och naturliga
Användning av information enligt uppgiften
Tillämpning, t.ex. användning, redigering, sammanställning av antaganden, utnyttjande av material Informationen har inte tillämpats, materialet har inte utnyttjats Användningen av informationen och materialet i ett nytt sammanhang eller för att lösa uppgiften är torftig och svag eller en upprepning av materialet Användningen av informationen och materialet i ett nytt sammanhang eller för att lösa uppgiften är ytlig Användningen av informationen och materialet i ett nytt sammanhang eller för att lösa uppgiften är i huvudsak tillbörlig Användningen av informationen och materialet i ett nytt sammanhang eller för att lösa uppgiften är tillbörlig Användningen av informationen och materialet i ett nytt sammanhang eller för att lösa uppgiften är mångsidig och naturlig
Analys, t.ex. jämförelse, särskiljning, klassificering, påvisande av motstridigheter och undermeningar, särskiljning av relevant från irrelevant, granskning av förhållanden (samband, förhållandet mellan orsak och verkan, interaktionsmekanismer) Informationen har inte analyserats Analysen av informationen är godtycklig och torftig Informationen har analyserats ställvis och ytligt Analysen av informationen är i huvudsak mångsidig och konsekvent Analysen av informationen är mångsidig och konsekvent Analysen av informationen är systematisk, övergripande och insiktsfull
Bedömning, t.ex. relatering, generalisering, sammanställning, utvärdering, val, genomförbarhet, verkningsfullhet Informationen har inte bedömts Bedömningen av informationen är godtycklig och torftig Informationen har bedömts ställvis och ytligt Bedömningen av informationen är i huvudsak mångsidig och konsekvent Bedömningen av informationen är mångsidig och konsekvent Bedömningen av informationen är systematisk, övergripande och insiktsfull
Skapande, t.ex. utveckling, planering, produktion, problemuppställning och lösning, sammanställning av slutledningar Det saknas planer och modeller, inga problem har ställts upp eller lösts, slutledningar saknas Skapandet av planer och alternativa modeller eller problemuppställningarna och lösningarna är godtyckliga och svaga, slutledningarna är ungefärliga eller överdrivna Planerna och de alternativa modellerna är torftiga, problemuppställningarna och lösningarna samt slutledningarna är ytliga Skapandet av planer och alternativa modeller är i huvudsak mångsidigt, problemuppställningarna och lösningarna är i huvudsak trovärdiga, slutledningarna är i huvudsak tillbörliga Skapandet av planer och alternativa modeller är mångsidigt, begreppsliggörandet av informationen samt problemuppställningarna och lösningarna är trovärdiga, slutledningarna är tillbörliga Skapandet av planer och alternativa modeller är insiktsfullt och trovärdigt, begreppsliggörandet av informationen samt problemuppställningarna och lösningarna är övertygande, slutledningarna är logiska och strukturerade
Argumentation
Motivering av påståenden med hjälp av teorier, forskningsrön, fakta och exempel
Motiveringar saknas, motiveringarna är inte hållbara Få motiveringar, motiveringarna är ungefärliga, begränsade, överdrivna eller icke trovärdiga Motiveringar ställvis, motiveringarna är konstaterande, simpla eller ytliga, delvis brister eller fel i motiveringarna Motiveringar på flera ställen, motiveringarna är i huvudsak korrekta Motiveringar på flera ställen, motiveringarna är trovärdiga och tydliga Uttömmande, mångsidiga och övertygande motiveringar
Helhet
Uppbyggnad av ett strukturerat och konsekvent svar
Svaret är otydligt, samma information upprepas på olika ställen Svaret har en torftig disposition och kan innehålla en del motstridigheter, helheten är svår att greppa Svaret är strukturerat, men informationen är splittrad Svaret är i huvudsak konsekvent och examinanden har försökt betrakta det som en helhet Svaret är konsekvent och utgör en enhetlig helhet Svaret är konsekvent och utgör en enhetlig, välstrukturerad, saklig och lättfattlig helhet

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Näringsämnen 20 p.

Nedan följer 20 påståenden om näringsämnen. Ange för respektive påstående om det är rätt eller fel. Du kan ändra ditt svar efter att du har valt ett svarsalternativ, men du kan inte längre lämna påståendet helt utan svar. Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning, ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för alla påståenden. Rätt svar 1 poäng, fel svar 0 poäng, inget svar 0 poäng.

1.1 C-vitamin främjar absorberingen av järn. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.2 C-vitamin är ett fettlösligt vitamin. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.3 C-vitamin bildas inte i kroppen. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.4 C-vitamin förhindrar oxidativa reaktioner i kroppen. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.5 I Finland rekommenderas alla att ta D-vitamintillskott. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.6 D-vitamin bildas inte i kroppen. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.7 D-vitamin främjar benhälsan. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.8 Köttpreparat är goda D-vitaminkällor. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.9 Ett otillräckligt kalciumintag medför risk för benskörhet. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.10 Ett tillräckligt intag av kalcium förutsätter användning av mjölkprodukter. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.11 Vuxna rekommenderas ett dygnsintag på 1 500 mg kalcium. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.12 Kalcium har i upprätthållandet av tändernas kondition en viktig uppgift. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.13 Järn bidrar till syretransporten i kroppen. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.14 Det rekommenderade intaget av järn är högre för kvinnor i fertil ålder än för män. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.15 Fullkornsrågbröd är en bra järnkälla. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.16 Bland annat trötthet kan förekomma som symtom på ett för lågt intag av järn. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.17 Flera organ behöver jod. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.18 Jod är nödvändigt för att sköldkörteln ska fungera normalt. 1 p.

  • Rätt (1 p.)

1.19 Grönsaker är bra jodkällor. 1 p.

  • Fel (1 p.)

1.20 För att säkra ett tillräckligt intag av jod är det viktigt att använda rikligt med jodberikat salt. 1 p.

  • Fel (1 p.)

2. Forskningsbegrepp 20 p.

Definiera följande begrepp som används inom forskningen och ge för varje begrepp ett exempel med anknytning till hälsoforskning.

2.1 Empirisk forskning 5 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En empirisk, eller med andra ord erfarenhetsmässig, forskning baserar sig på att ett undersökningsobjekt observeras och mäts. Inom den empiriska forskningen är konkret och insamlat datamaterial viktigt och utgör underlag för forskningen. Empiriskt material kan vara av många olika typer (blogginlägg, enkätmaterial, insändare i tidningar osv.).

Datainsamlingsmetoderna inom den empiriska forskningen är till exempel dagböcker som undersökningsdeltagarna lämnar in, observationer, intervjuer, enkäter, mätningar och prov. Det insamlade materialet kan vara kvantitativt eller kvalitativt, och det analyseras för att man ska få ny kunskap om det fenomen som undersöks. Också analysen kan vara antingen kvalitativ eller statistisk.

Några exempel på empirisk hälsoforskning är enkäten Hälsa i skolan, som Institutet för hälsa och välfärd (THL) utför om barns och ungas hälsa och välmående, och intervjustudier där patienters erfarenheter av vården vid hälsovårdscentraler kartläggs.

2.2 Kvalitativ forskning 5 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Kvalitativ forskning är en metodinriktning inom vetenskaplig forskning, inom vilken man försöker förstå forskningsobjektets kvalitet, egenskaper och betydelser på ett heltäckande plan.

Forskningsfrågan avgör vilken metod som ska användas för att samla in och analysera data. Exempelvis kan insamlingsmetoden vara intervjuer (individuellt eller i grupp), observation (beteendeobservation, videoinspelning) eller undersökning av olika dokument (tidningsartiklar, dagböcker, patientjournaler). Några traditionella analysmetoder inom den kvalitativa forskningen är tematisk analys och typindelning. Ett exempel på kvalitativ forskning är en intervjustudie där man undersöker de uppfattningar människor i arbetsför ålder har om sin egen hälsa och vården av den, eller en observationundersökning där forskaren undersöker skolbarns måltider.

2.3 Longitudinell forskning 5 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Longitudinell forskning kallas en forskningsstrategi där syftet är att undersöka förändring och hur den artar sig under lång tid, ibland årtionden. Forskningsansatsen baserar sig på uppföljning av samma undersökningsdeltagare, observation av förändringar och analys av exempelvis de faktorer som påverkat förändringen och de konsekvenser förändringen haft. De insamlade data kan vara kvalitativa, kvantitativa eller bådadera.

Man kan skilja på olika typer av longitudinella forskningar, exempelvis interventions- och kohortundersökningar. Longitudinella material kan undersökas med olika typer av kvalitativa och statistiska metoder.

Ett exempel på longitudinell forskning är en interventionsundersökning där man undersöker hur styrketräning under sex månaders tid påverkar seniorers muskelstyrka, eller en kohortundersökning där man undersöker risken för personer som inte röker, röker lite respektive röker mycket att få lungcancer.

2.4 Fall-kontrollforskning 5 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I fall-kontrollforskningar jämförs individer som har den sjukdom eller det symtom som ska undersökas (fall) med så liknande försökspersoner som möjligt utan sjukdomen eller symtomet i fråga (kontrollpersoner). Syftet är vanligtvis att klarlägga undersökningsdeltagarnas egenskaper eller olika exponeringars samband med sjukdomen. I bägge grupperna undersöks bakgrundsfaktorer och hälsouppgifter, såsom arvsmassa, livsstil och exponeringsfaktorer, och man försöker fastställa de faktorer som innebär risk för symtomen eller sjukdomen.

I fall-kontrollforskning samlas data exempelvis in ur olika register och genom enkäter, intervjuer eller mätningar. Materialet analyseras med olika statistiska metoder.

Upplägget används exempelvis när man vill undersöka huruvida användning av mobiltelefoner orsakar huvudvärk och yrsel eller om en stor andel mättade fetter i kosten orsakar hjärt- och kärlsjukdomar.

Poängsättning

Varje definition ger 0–4 poäng och ett korrekt beskrivet exempel ger 1 poäng. Exemplet kan vara en specifik forsking, ett relevant forskningstema eller forskningsdata som beskrivs utifrån ett hälsovetenskapligt forskningstema. Varje begrepp ger maximalt 5 poäng.

Om antalet tecken överskrider den tillåtna teckenmängden görs poängavdrag enligt föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnen: om teckenmängden överskrids med 1–30 procent dras 1 poäng av, om teckenmängden överskrids med mer än 30 procent dras 2 poäng av (för en uppgift som ger 5 poäng).

3. Transteoretisk förändringsmodell 20 p.

3.1 Presentera de olika stadierna i den transteoretiska förändringsmodellen i ett enkelt diagram. Infoga en skärmdump av ditt diagram i svarsfältet. 5 p.

Alla fem stadier i den transteoretiska förändringsmodellen framgår av diagrammet i rätt ordning (förnekelsestadiet, begrundandestadiet, förberedelsestadiet, handlingsstadiet och vidmakthållandestadiet) liksom även förändringens riktning samt återfall.

Diagram: Den transteoretiska förändringsmodellens stadier, förändringens riktning samt återfall

Poängsättning

Alla fem stadier i den transteoretiska förändringsmodellen framgår av diagrammet i rätt ordning (förnekelsestadiet, begrundandestadiet, förberedelsestadiet, handlingsstadiet och vidmakthållandestadiet) liksom även förändringens riktning (med pilar, siffror, bokstäver, vertikalt eller från vänster till höger). (5 p.)

3.2 Ange namnen på stadierna i den transteoretiska förändringsmodellen i en tabell enligt modeltabellen 3.A och förklara varje stadium kortfattat. Fortsätt på tabellen vid behov. Infoga en skärmdump av din tabell i svarsfältet. 15 p.

TABELL: Den transteoretiska förändringsmodellen (Prochaska & DiClemente)

Stadium i modellenBeskrivning av stadiet
1. förnekelsestadietStadiet kännetecknas av att individen inte upplever att något specifikt hälsoproblem skulle beröra eller vara relevant för hen. Hen varken erkänner eller upplever något behov av att förändra sitt beteende, eller har inte resurser att göra det eller förmår av någon annan anledning inte förändra situationen.
2. begrundandestadietIndividen inser behovet av förändring men är inte ännu medveten om förändringsprocessen. I begrundandestadiet överväger individen fördelarna och nackdelarna med förändring. När hen upplever att fördelarna överväger nackdelarna kan förändringsprocessen för hälsobeteendet avancera.
3. förberedelsestadietIndividen är redo för förändring. Hen söker information och metoder att genomföra förändringen och beslutar sig för att vidta åtgärder. Som helhet är förändringsprocessen ännu otydlig. Det centrala är en tro på sig själv och socialt stöd.
4. handlingsstadietI handlingsstadiet förändrar individen sitt hälsobeteende, men förändringen har inte ännu förankrats i vardagen utan återfall (i modellen betyder det steg tillbaka) kan förekomma, precis som i andra stadier av processen. Det centrala är en tro på sig själv och socialt stöd.
5. vidmakthållandestadietVidmakthållandestadiet kan pågå länge. Under det här stadiet observerar individen medvetet sitt beteende för att undvika återfall. Hen har ändå metoder för att reglera sitt beteende vid återfall. Ett återfall kan också vara en situation för lärande. I vidmakthållandestadiet tillägnar sig individen ett nytt beteende och förankrar det i vardagen till en livsstil. Det centrala är en tro på sig själv och socialt stöd.

Poängsättning

I tabellen beskrivs stadierna i den transteoretiska förändringsmodellen korrekt. Varje stadiebeskrivning ger högst 3 poäng. (15 p.)

Del 2: 20-poängsuppgifter

4. Hjärnhälsa 20 p.

Ange huruvida följande fem påståenden om hjärnhälsa stämmer eller inte eller bådadera. Motivera dina svar. Bedöm och motivera varje påstående i svaret separat som ett eget textstycke.

  • Sömn är nödvändigt för hjärnhälsan.
  • Ett dygns vaka skadar hjärnan permanent.
  • Alla motionsformer är bra för hjärnan.
  • Användning av alkohol påverkar inte hjärnhälsan.
  • Nikotinet i tobak påverkar hjärnan.

Sömn är nödvändigt för hjärnhälsan.

RÄTT – Människan klarar sig inte utan sömn. Varje levande varelse behöver omväxling mellan sömn och vaka. Sömnbrist påverkar hjärnfunktionerna snabbt. Reaktionsförmågan blir långsammare och koncentrationsförmågan, uppmärksamheten och iakttagelseförmågan försämras. Dessa faktorer exponerar för olyckor.

Ett dygns vaka skadar hjärnan permanent.

FEL – Trots att det är skadligt orsakar ett dygns vaka inte några sådana konkreta strukturförändringar i hjärnan som skulle synas exempelvis på magnet- eller röntgenbilder. Hjärnans funktionsförmåga återhämtar sig efter tillräcklig sömn.

Alla motionsformer är bra för hjärnan.

RÄTT – Regelbunden motion påverkar hjärnhälsan positivt. Hjärnan får energi och syre mer effektivt genom att energisk motion höjer pulsen. Idrott ökar hjärnans tillväxtfaktorer och har direkt effekt på bildningen av nervceller. Aerobisk idrott gör tänkandet snabbare och förbättrar iakttagelseförmågan, de exekutiva funktionerna och minnet. Dessutom främjar motion den psykiska hälsan och kan fungera som stresshanteringsmetod.

FEL – Idrottsgrenar där huvudet kan utsättas för olika grader av slag är riskidrott när det kommer till hjärnhälsan, eftersom de kan leda till hjärnskakning, hjärnskada eller progressiv degeneration av hjärnan. Boxning, ishockey, fotboll och kampsporter är exempel på sådana riskfyllda idrottsgrenar.

Användningen av alkohol påverkar inte hjärnhälsan.

FEL – Alkoholintag ökar risken för cerebrovaskulära sjukdomar. Ju större alkoholintag, desto större risk. Inte heller ett måttligt alkoholintag är hälsosamt för hjärnan.

Såväl långvarigt alkoholbruk som stort engångsintag av alkohol orsakar funktionella eller strukturella förändringar i hjärnan, och till följd av dessa börjar de intellektuella funktionerna försämras. Individen kan få svårigheter att minnas, informationsbearbetningen blir långsammare, de exekutiva funktionerna försvåras och personligheten förändras. Alkoholrus är förknippat med en klart förhöjd olycksrisk.

Alkoholbruk under en graviditet kan dessutom skada fostrets hjärna.

Nikotinet i tobak påverkar hjärnan.

RÄTT – Nikotin påverkar hjärnans struktur och bildar nya nikotinreceptorer. Hjärnan börjar kräva större doser nikotin och röksuget förstärks.

Tobak påverkar dessutom hjärnan genom blodcirkulationen. Nikotin och os får blodkärlen att dras samman, vilket i värsta fall kan leda till cerebrovaskulära störningar. Syretransporten försämras. Dessutom mångdubblar tobak de skadliga effekterna av högt blodtryck.

Tobaksrökning eller stor exponering för tobaksrök under en graviditet påverkar fostrets hjärna och orsakar nikotinberoende hos fostret.

Poängsättning

Bedömning för korrekt sakinnehåll 0–2 poäng per påstående. Att enbart ange rätt eller fel för ett påstående ger inga poäng. Poängtalet 0–2 ges för rätt svar och antalet perspektiv i motiveringen. För påståendet ”Alla motionsformer är bra för hjärnan” godkänns alternativen fel, rätt, bägge.

Kunskapshanteringen bedöms med 0–10 poäng enligt kriterierna i tabell 1 (argumentering). Kunskapshanteringen i svaret på varje enskilt påstående bedöms separat (argumentationens kvalitet) med 0–2 poäng. En poäng ges om det förekommer motiveringar ställvis, om motiveringarna är konstaterande, enkla eller ytliga eller om de ställvis uppvisar brister. Två poäng ges om motiveringarna är trovärdiga och tydliga.

5. Begreppet hälsorisk 20 p.

I material 5.A–5.C finns tre olika exempel på texter där hälsorisker granskas. Analysera begreppet hälsorelaterad risk utifrån exemplen i materialen.

Hälsorisk är ett sätt att i hälsoundersökningar utgående från statistisk sannolikhet och tillgänglig kunskap bedöma sannolikheten för något – ett symtom, en sjukdom eller dödlighet – för individer i en specifik grupp. Begreppet hälsorisk används som objektivt forskningsbegrepp på befolkningsnivå och det anger ett riskgränsvärde som fås genom en riskbedömning. I vardagligt tal är risk ett begrepp som bedöms och upplevs subjektivt, vilket gör att risken är relativ. En undersökning som utgår från riskfaktorer är sjukdomsbaserad och betonar enskilda riskfaktorer i stället för att se individen som en fysisk, psykisk och social helhet.

I textmaterial A avses med hälsorisk som forskningsbegrepp den statistiska sannolikheten för ett visst skeende (i det här fallet insjuknande). I epidemiologisk forskning, det vill säga forskning på befolkningen, försöker man mäta och fastställa risker numerärt och undersöka risken objektivt på befolkningsnivå. I longitudinella studier anges risken exempelvis som förhållandet mellan två olika gruppers respektive risk. En av grupperna fungerar som kontrollgrupp. I exemplet utgör normalviktiga kontrollgruppen. De övriga gruppernas risk att insjukna i typ 2-diabetes jämförs med risken för normalviktiga. Att undersöka och bedöma hälsorisker är viktigt inom forskningen eftersom kunskapen används för att identifiera risker. Den kunskap som fås kan användas för förebyggande arbete.

Textmaterial B innehåller fakta i anknytning till situationsbunden riskbedömning. Med hälsorisk avses i texten den möjlighet och sannolikhet för skada som följer av exponeringsrisken. Den risk som exponeringen medför beror såväl på farans karaktär som på arten av exponering. Exponeringsintensiteten avgör den eventuella hälsorisk som orsakas. Hälsobaserade gränsvärden, det vill säga högsta tillåtna halter eller exponeringstider som inte får överskridas, kan ställas upp för olika exponeringsfaktorer. Ett gränsvärde är en halt som inte orsakar skador på hälsan även om exponeringen är kontinuerlig. I exempeltexten beror exponeringsgraden på förekomsten av halten blågröna alger och på exponeringens art eller längd. Att jämföra olika risker är svårt eftersom de åtföljande förhållandena och sjukdomarna som undersöks kan vara mycket olikartade. Information om risker som ges i siffror upplevs ofta som svårbegriplig.

Textmaterial C beskriver en subjektiv riskuppfattning, det vill säga individens personliga upplevelse av hälsorisken. Riskuppfattningar uppstår genom att individuella uppfattningar, attityder, värderingar, känslor samt kulturella och sociala omständigheter sammanfaller i upplevda för- och nackdelar med något beteende (i materialet är det de fysiologiska effekterna, såsom känslan av avkoppling och den upplevda nyttan, som upphäver riskerna och skadorna). Vid sidan av ordet risk används även orden fara och hot. Den uppfattning som förmedlats via medierna påverkar hur risken upplevs (i materialet som ”något som skulle kunna stå i en hälsotidning ”). Hur risker uppfattas och accepteras påverkas av riskens egenskaper, såsom hur bekant den är, hur väl den kan kontrolleras eller observeras (”jag kan nog sköta munhälsan”). Även individens hälsa och personlighetsdrag kan påverka riskupplevelsen. Den personliga risken upplevs ofta vara mindre än risken överlag. Riskrelaterade fakta (”jag vet ju”) formar riskuppfattningen, men människor har en tendens att överskatta vissa risker och underskatta andra oberoende av experternas uppfattningar (i materialet jämförelsen med tobak och långvariga rökare i släkten). Riskuppfattningen påverkar de åtgärder någon är redo att vidta för att minska en risk. I textexemplet är talaren oenig med en representant för hälso- och sjukvården. Hen förringar risken och jämför sig själv med andra och snuset hen använder med produkter som andra använder, och ser inte någon risk. Den risk som snus är associerat med är frivilligt påtagen och upplevs därför som kontrollerbar.

Poängsättning (20 p.)
Bedömning för korrekt sakinnehåll 0–10 poäng.

3 poäng
Examinanden urskiljer ett särdrag för begreppet risk ur materialet (t.ex. upplevelse, relativitet eller precision, exponering och dosmängd, inbördes beroendeförhållande mellan dos och skada, mätbarhet/statistisk sannolikhet, faktor som orsakar fara, hot eller skada, självorsakad och medveten risk vs risk som inte beror på individen själv, tillförlitligheten i riskbedömningen, följderna av riskbegreppet).

6 poäng
Examinanden urskiljer tre särdrag för begreppet risk ur materialet (t.ex. upplevelse, relativitet eller precision, exponering och dosmängd, inbördes beroendeförhållande mellan dos och skada, mätbarhet/statistisk sannolikhet, faktor som orsakar fara, hot eller skada, självorsakad och medveten risk vs risk som inte beror på individen själv, tillförlitligheten i riskbedömningen, följderna av riskbegreppet).

9 poäng
Examinanden urskiljer fem särdrag för begreppet risk ur materialet (t.ex. upplevelse, relativitet eller precision, exponering och dosmängd, inbördes beroendeförhållande mellan dos och skada, mätbarhet/statistisk sannolikhet, faktor som orsakar fara, hot eller skada, självorsakad och medveten risk vs risk som inte beror på individen själv, tillförlitligheten i riskbedömningen, följderna av riskbegreppet).

Ytterligare merit: skillnaden mellan begreppen subjektiv och objektiv risk tillämpas.

Tre poäng dras av från den totala poängmänden om materialet inte alls utnyttjats.

Kunskapshanteringen bedöms med 0–10 poäng enligt kriterierna i tabell 1 (begreppsanvändning, analys, helhet).

6. Indikatorer över befolkningens hälsa 20 p.

I Finland samlas hälsodata om människor in exempelvis genom olika befolkningsundersökningar och i diverse register. Insamlade data används bland annat som stöd för beslutsfattande och för att främja befolkningens hälsa. I material 6.A åskådliggörs hälsorelaterade data ur två olika källor. Det verkar finnas skillnader mellan de data som fåtts via undersökningen FinHälsa 2017, som utfördes av Institutet för hälsa och välfärd, och uppgifterna ur vårdanmälningsregistren. Analysera vad dessa skillnader kan bero på.

I figuren jämförs uppgifter om viktiga hälsoproblem från befolkningsundersökningar och hälso- och sjukvårdens register. Bägge datakällorna behövs för arbete med förebyggande av sjukdomar, planering av resurser och tjänster samt utvärdering av olika verksamhetssätt. Skillnaderna i de hälsorelaterade uppgifter som kommer ur de här källorna kan till exempel analyseras med tanke på uppgifternas källa, innehåll och tillförlitlighet.

Uppgifternas källa: Befolkningsundersökningsmaterialet kommer från undersökningen FinHälsa 2017, som utförts av Institutet för hälsa och välfärd. Syftet med FinHälsa är att ta fram aktuell kunskap om hälsa och välfärd bland vuxna personer över 18 år som bor i Finland och om de faktorer som påverkar deras hälsa och välfärd. De svarspersoner som tagits med i urvalet besvarar frågorna i en enkät och deltar i en hälsogranskning som inkluderar laboratorieundersökningar.

Hälso- och sjukvårdens register (exempelvis vårdanmälningsregistret Hilmo) administreras av Institutet för hälsa och välfärd, och de används för insamling av data om klienters och patienters användning av hälso- och sjukvårdstjänster. Hälso- och sjukvårdspersonal antecknar exempelvis orsaken till patientens besök, hens diagnoser och eventuella läkemedelsordinationer i registren. Tjänsten Mina Kanta-sidor är ett riksomfattande patientdataarkiv där också medborgaren själv kan se sina uppgifter.

I en befolkningsundersökning är uppgifterna huvudsakligen nationella eller regionala. En reproducerbar befolkningsundersökning ger dessutom information om i vilken riktning de undersökta faktorerna utvecklas. De uppgifter som presenteras i materialet är ur en befolkningsundersökning från 2017, vilket betyder att uppgifterna ur den registerbaserade undersökningen kan vara mer aktuella. Till exempel är det möjligt att människor på grund av den offentliga debatten oftare än tidigare sökt hjälp för depression. Dessutom går det att ur en registerbaserad undersökningen få lokal information och tack vare kontinuerlig datainsamling också en tidslinje över tendenserna för olika fenomen.

Uppgifternas innehåll: De uppgifter som samlas in i FinHälsa respektive med registerdata är av sinsemellan olika art. I befolkningsundersökningen följs olika riskfaktorer för folksjukdomar samt livsstil, symtom, funktionsförmåga och upplevd hälsa. I registren insamlas däremot information om orsakerna till besök på mottagningar inom hälso- och sjukvården, om de diagnoser som ställts och om läkemedel. Inga uppgifter i anknytning till hälsorisker och hälsobeteenden samlas, såsom information om individens vikt.

Av figuren framgår en särskilt stor skillnad i den procentuella andelen för information om fetma och blodtryck – i befolkningsundersökningen bedöms 25 procent av finländarna som feta utifrån uppgifter om BMI medan fetma bara uppges som orsak till besök inom hälso- och sjukvården i 1 procent av fallen. Hälsorisker, såsom redan nämnda fetma, är sällan den orsak som får människor att uppsöka hälso- och sjukvården, varvid faktorn inte antecknas i registren och skillnaden mellan befolkningsenkäten och registeruppgifterna blir stor. I FinHälsa har människor inte själva bedömt sin grad av fetma, utan den har beräknats utifrån uppmätt vikt och längd, vilket betyder att den subjektiva upplevelsen eller förskönande av fakta om vikten får mindre roll än om informationen är självrapporterad. Blodtrycket är enligt angivna registerdata en orsak till mottagningsbesök i 12 procent av fallen medan 43 procent av deltagarna i befolkningsundersökningen uppger förhöjda värden eller medicinering. Högt blodtryck är sällan den primära orsaken till att någon uppsöker vård, men i en enkätundersökning kan människor ändå uppge förhöjda blodtrycksvärden.

Procenttalen för diabetes och astma är nästan lika höga för befolkningsundersökningen och den registerbaserade undersökningen. I fråga om depression är uppgifterna ur hälsoregistren fyra procentenheter större än informationen ur befolkningsundersökningen. Diabetes och astma är ofta diagnoser som registreras i samband med att någon uppsöker vård. Också i en enkätundersökning kan svarspersonerna besvara frågor om diabetes och astma utan stigmatisering och de kan berätta om sina diagnoser, varför uppgifterna i hög grad motsvarar varandra för de två olika typerna av datainsamlingsmetoder.

Uppgifternas tillförlitlighet: I Finland är registrens omfattning och kvalitet utmärkt. Det finns inga registerdata för en befolkning som inte använder offentliga hälso- och sjukvårdstjänster eller som exempelvis för behandling av blodtryckssjukdom anlitar privata hälso- och sjukvårdsaktörer som inte förmedlar informationen till något register.

I befolkningsundersökningar är målgruppen hela befolkningen från vilken ett urval tas för undersökningen. I FinHälsa 2017 var deltagandet högt (urvalet var cirka 10 000 personer och svarsprocenten 71 %). Personer med högre socioekonomisk ställning, kvinnor och äldre samt de som inte har psykiska problem deltar mer aktivt i befolkningsundersökningar. En vanlig orsak till att inte delta är brist på tid eller intresse. Att den procentuella andelen för depression är mindre i befolkningsundersökningen än i registren kan till exempel bero på att uppgiften om depression sparas i registren när en diagnos ställs och medicin ordineras, men de som lider av depression oftare än den övriga befolkningen låter bli att svara på enkäter. Det är också känsligt att lämna information om depression i en enkät. Dessutom kan det förekomma svårigheter med att svara på enkäter eller missförstånd kring frågorna. Exempelvis är det i en enkät lätt att uppge tydligt diagnostiserade sjukdomar, såsom astma, varvid uppgifterna ur register och befolkningsundersökningar motsvarar varandra. Det finns en lång forskningstradition med befolkningsundersökningar i Finland och enkätformulären har testats grundligt, vilket ökar undersökningarnas tillförlitlighet.

Poängsättning
Bedömning för korrekt sakinnehåll 0–10 poäng.

3 poäng
I svaret analyseras orsaker till skillnaderna mellan befolkningsundersökningen och uppgifterna ur hälso- och sjukvårdens register ur en synvinkel (källa, innehåll, tillförlitlighet). Sammanlagt två orsaker analyseras. Svaret kan också formuleras så att materialet ordnas efter källor.

6 poäng
I svaret analyseras orsaker till skillnaderna mellan befolkningsundersökningen och uppgifterna ur hälso- och sjukvårdens register ur två synvinklar. Sammanlagt fyra orsaker analyseras.

9 poäng
I svaret analyseras orsaker till skillnaderna mellan befolkningsundersökningen och uppgifterna ur hälso- och sjukvårdens register ur alla tre synvinklar. Sammanlagt sex orsaker analyseras.

Kunskapshanteringen bedöms med 0–10 poäng enligt kriterierna i tabell 1 (begreppsanvändning, analys, helhet).

Del 3: 30-poängsuppgifter

7. Prioritering 30 p.

Inom hälso- och sjukvårdens tjänster fattas varje dag beslut om prioritering på många olika nivåer och sätt. Analysera etiska perspektiv på prioriteringar som görs inom hälso- och sjukvården.

Prioritering betyder ordagrant att något ges företräde och alltså rangordnas i viktighetsordning. Inom hälso- och sjukvården behövs det prioriteringar eftersom de tillgängliga resurserna inte räcker till för allt som anses vara viktigt eller är till nytta. Behovet av prioritering handlar bland annat om utvecklingen av hälsoteknik och medikalisering samt om att befolkningen åldras och att kraven på olika behandlingar och deras effektivitet har ökat. Prioriteringar handlar om hur de tillgängliga resurserna ska fördelas rättvist och användas så att de ger så mycket hälsofördelar som möjligt.

Inom hälso- och sjukvårdens tjänster fattas beslut om prioriteringar på olika nivåer:

  • Beslut om hur hälso- och sjukvårdens resurser ska fördelas mellan olika samhällssegment fattas genom statens och välfärdsområdenas budgetar.
  • Beslut om hur hälso- och sjukvårdens resurser ska fördelas mellan olika verksamheter fattas däremot av välfärdsområdena och sjukhusen. Nationellt styrs detta beslutsfattande genom enhetliga grunder och rekommendationer för vården.
  • Hälso- och sjukvårdspersonal samarbetar för att diskutera prioriteringar i fråga om olika alternativ och lösningar som gäller vård av patientgrupper och enskilda patienter.
  • På individnivå görs prioriteringar när människor funderar på huruvida de ska lägga sina pengar på hälso- och sjukvårdens tjänster och läkemedel eller använda dem för något annat. I fråga om ett enskilt ingrepp eller en enskild behandling kan prioritering basera sig på värderingar (t.ex. abort, att avböja vård som försämrar livskvaliteten).

Inom hälso- och sjukvården ska prioriteringar på alla nivåer basera sig på etiskt godtagbara principer.

När det kommer till värderingar kan principen om människovärde anses vara viktigast: alla människor är likvärdiga och de har samma rättigheter oberoende av sina egenskaper eller sin samhällsställning. Vården för en patient ska ordnas i enlighet med patientens övertygelse och med respekt för hens integritet.

I fråga om rättigheter är det en viktig princip att människor med likvärdiga vårdbehov ska ges likvärdig vård. Patienten har rätt att få information och patientens självbestämmanderätt ska respekteras. Patienten har rätt att (utan diskriminering) få den goda vård hens tillstånd förutsätter, med beaktande av hälsovårdens resurser.

Med tanke på konsekvenserna är kostnadseffektivitet den princip som ska följas vid prioritering: de handlingssätt som i förhållande till de använda resurserna ger patienterna mest hälsa eller livskvalitet ska väljas. En behandling kan alltså för en enskild patient vara effektiv men inte tillräckligt kostnadseffektiv för att det ska vara motiverat att ordna den inom ramen för skattefinansierad offentlig hälso- och sjukvård.

I fråga om motiven är det centralt att vårdbeslut baserar sig på forskningskunskap och patientens tillstånd.

I yrkesetiken för hälso- och sjukvården ingår skyldigheten att vårda patienten i alla lägen, ge patienten information om hens hälsotillstånd och behandlingsalternativ samt visa hänsyn för patientens vilja.

Poängsättning
Bedömning för korrekt sakinnehåll 0–15.

4 poäng
Examinanden analyserar prioritering etiskt ur en synvinkel (exempelvis värderingar, rättigheter, konsekvenser, motiv, skyldigheter, normer). Det krävs inte av svaret att de etiska perspektiven ska benämnas.

7 poäng
Prioriteringsbegreppet definieras korrekt och prioritering analyseras etiskt ur två synvinklar.

10 poäng
Examinanden analyserar prioritering etiskt ur tre synvinklar. De etiska perspektiven benämns korrekt.

13 poäng
Examinanden analyserar prioritering etiskt ur fyra synvinklar.

Kunskapshanteringen bedöms med 0–15 poäng enligt kriterierna i tabell 1 (begreppsanvändning, analys, helhet).

8. Effekt av buller på studieförmågan 30 p.

8.1 Förklara hur buller påverkar studieförmågan. 8 p.

Buller är oönskat ljud som upplevs som obehagligt eller störande eller är skadligt för hörseln. Det är mycket individuellt huruvida ett ljud upplevs som buller. Hur stor skada buller orsakar beror på ljudets fysikaliska egenskaper, såsom ljudstyrka, frekvens, smalbandighet och impulskaraktär. Hur skadligt buller är avgörs också av tidpunkten på dygnet samt plats och individens personliga egenskaper, såsom bullerkänslighet och attityd gentemot ljudkällan. Ett ljud blir buller om det är förknippat med negativa känslor, obehag eller hälsorisker eller om det upplevs som störande.

Studieförmåga är en helhet bestående av studerandes resurser, studiefärdigheter, undervisningen och handledningen samt av studiemiljön. Studieförmågan kan anses vara studerandes arbetsförmåga där olika faktorer också sinsemellan påverkar varandra.

Exempel på sådana delområden av studieförmåga som påverkas negativt av buller:

  • Studerandes egna resurser:
    • Buller är tröttsamt, irriterande och belastande.
    • Människokroppen reagerar på buller också om individen är omedveten om det.
    • Buller kan försvåra insomnandet och väcka en ur sömnen.
    • Buller kan dessutom försämra sömnkvaliteten genom att påverka den naturliga rytmen i sömnfaserna och hur djup och långvarig sömnen blir. Faserna av djupsömn blir kortare.
    • Såväl rubbad sömn som egentliga sömnstörningar försämrar individens kognitiva färdigheter.
    • Hos barn kan långvarig exponering för buller bland annat leda till störningar i den språkliga utvecklingen.
    • Buller ökar styrkan i stressreaktioner. Detta visar sig bland annat i form av förhöjt blodtryck, förhöjd puls och ökade halter av stresshormon. Långvariga stresstillstånd i kroppen kan leda till negativa förändringar i fettmetabolismen, öka halterna av koagulationsfaktorer i blodet samt försvagar immunförsvarets funktion och därigenom bidra till att inflammationer utvecklas.
    • Det är möjligt att långvarig psykisk stress på grund av exponering för buller kan leda till mer allvarliga skador på hälsan, exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Studiefärdigheter:
    • Koncentrations- och prestationsförmågan sjunker.
    • Det blir svårare att klara av kognitiva funktioner, såsom att skriva och läsa och i synnerhet att utföra komplexa uppgifter.
    • Mängden minnesfel ökar.
  • Undervisning och handledning:
    • Det blir svårare att förstå andras tal och att höra anvisningar.
    • Missförstånd och farliga situationer kan uppstå.
    • Samspelet med andra och förmågan att ge respons minskar.
    • Buller omöjliggör personlig handledning.
    • Buller påverkar också läraren.
  • Studiemiljön:
    • 80–85 decibel har med tanke på risken för hörselskador fastställts som gränsvärde för buller.
    • Det är svårt att själv lägga märke till hörselskada och nedsatt hörsel, eftersom sinnescellerna bryts ner en i taget vid långsamt framskridande hörselåkomma.
    • En akut hörselskada kan uppstå plötsligt av ett starkt ljud, såsom ett skott eller en sprängning nära örat.
    • Exponering för buller kan orsaka tinnitus. Med tinnitus avses en hörselförnimmelse utan yttre ljudkälla. Ljudet kan exempelvis vara gnisslande, brusande, surrande, väsande eller visslande och är påfrestande för den psykiska hälsan om det är konstant.
    • Människors bullerkänslighet varierar – somliga upplever buller som mer störande, reagerar kraftigare på det och vänjer sig långsammare vid det än mindre känsliga personer. Bullerkänsligheten kan förstärka bullrets hälsoeffekter.

Poängsättning

Varje delområde av studieförmågan (egna resurser, studiefärdigheter, undervisning och handledning, studiemiljö) och åtföljande exempel kan ge maximalt 2 poäng. Man kan få maximalt 8 poäng för beskrivningarna av hur buller påverkar de olika delområdena av studieförmågan. Benämning av delområdena krävs inte.

8.2 Hur kan man minska bullerexponering i studiemiljö? Tillämpa WHO:s modell för främjande av hälsan (Kanada, Ottawakonferensen 1986) i ditt svar. 22 p.

Det finns tre sätt att reducera buller: förhindra uppkomsten av buller, förhindra buller från att sprida sig samt dämpa buller. Man kan strukturera metoderna för att minska exponering för buller i en studiemiljö genom de fem handlingsområdena i Världshälsoorganisationens modell för främjande av hälsan.

WHO:s handlingsområden för hälsofrämjandeExempel på reduktion av bullerexponering
Hälsofrämjande samhällspolitik
  • Förordning 85/2006: förordning om skydd av arbetstagare mot risker som orsakas av buller
  • Planer för bullerbekämpning för varje läroanstalt
  • Tillräckliga resurser för bullerbekämpning
  • Offentlig kontroll, verksamhetstillstånd för tillställningar som orsakar buller
  • Mindre gruppstorlekar
Skapa stödjande miljöer för hälsa
  • Spridning av användningen av bullersamma lokaler på läroanstalter (t.ex. måltider, gymnastiksalar)
  • Separata lokaler för tyst arbete
  • Inredning och val av möbler (t.ex. buller på grund av möbler som flyttas)
  • Ljudisolering och beaktande av akustik i byggskedet, planering av ljudmiljön
  • Bullergränser för undervisningslokaler och utrustning
  • Tillgång till skyddsutrustning i situationer där man exponeras för buller (t.ex. vid användning av maskiner)
  • Omdirigering av trafiken, bullerplank
Effektiverade och vidareutvecklade hälso- och sjukvårdstjänster
  • Kontroll och uppföljning av bullerbekämpningen
  • Hörselundersökningar
  • Hörselhälsa, decibelmätningar (t.ex. bullermätare i studielokaler)
Stärkt gemenskap och gemensam handling
  • Snabbt ingripande av omgivningen vid exponering för buller
  • Tystare beteende
  • Engagemang för att skydda hörseln
  • Belöning för tysthet
  • Kamratstöd för bullerkänsliga
Vidareutvecklad hälsokompetens
  • Ansvar för eget beteende och agerande
  • Skyddsåtgärder: uppmärksamhet på volymen i hörlurar t.ex. när man lyssnar på musik, brusreducerande hörlurar, hörselskydd
  • Information om de långtgående hälsoskadorna som buller orsakar

Poängsättning

5 poäng
Examinanden presenterar bullerreducerande insatser med hjälp av fyra exempel (kolumnen till höger i tabellen) och använder två av handlingsområdena i Världshälsoorganisationens modell (kolumnen till vänster).

8 poäng
Examinanden presenterar och motiverar bullerreducerande insatser med hjälp av sex exempel (kolumnen till höger i tabellen) och använder tre av handlingsområdena i Världshälsoorganisationens modell (kolumnen till vänster).

12 poäng
Examinanden presenterar och motiverar bullerreducerande insatser med hjälp av åtta exempel (kolumnen till höger i tabellen) och använder alla handlingsområdena i Världshälsoorganisationens modell (kolumnen till vänster).

Bedömning för korrekt sakinnehåll max 12 poäng.

Kunskapshanteringen bedöms med 0–10 poäng enligt kriterierna i tabell 1 (begreppsanvändning, argumentation, helhet).

9. Ensamhet 30 p.

Hur kan användningen av sociala medier påverka ungas upplevelser av ensamhet? Motivera dina synpunkter. Utnyttja text 9.A och video 9.B i ditt svar.

Människor är sociala varelser som behöver känna tillhörighet, acceptans och kontakt med andra. År 2021 kände sig en fjärdedel av flickorna och var tionde pojke i Finland ensamma. Ensamhet är en negativ subjektiv upplevelse som de flesta upplever någon gång. Ensamheten blir ett problem om den blir långvarig och individen upplever att hen inte kan göra något åt saken. Långvarig eller kronisk ensamhet kan göra den ensammas sätt att se andra mer negativt. Hens upplevelse av hur möjligt det är att knyta meningsfulla kontakter kan också bli mer negativ. Ensamhet kan dessutom passivera eller upplevas som skamfyllt, vilket samtidigt kan göra det svårare att ta sig ur ensamheten. Att känna sig ensam är något annat än att vara för sig själv, vilket ofta sker frivilligt och efter eget önskemål (social isolering).

Ensamhet kan delas in i social ensamhet, vilket betyder att individen känner sig som en outsider i sociala sammanhang, samt emotionell ensamhet som betyder att individen inte upplever sig ha nära relationer. Någon kan vara ensam länge utan att känna sig ensam medan en annan kan känna sig ensam också i sällskap av andra. Upplevelsen av ensamhet kan bero på många kulturella, samhälleliga orsaker liksom på känslighet som har att göra med familjen och arvsmassan. Enligt undersökningar har ensamhet många olika typer av konsekvenser för hälsan, och därför är det viktigt med tanke på såväl individen som samhället att minska ensamheten.

Sociala medier utgör ett viktigt inslag i ungas och unga vuxnas liv. Sociala medier erbjuder en digital plattform där man kan bidra med innehåll, dela med sig av sina upplevelser, bilder eller berättelser, kommunicera med andra samt nätverka och skapa gemenskaper. Till kännetecknen för sociala medier hör att de är lättanvända, avgiftsfria, föränderliga och svåra att förutse.

Hur sociala medier lindrar upplevelsen av ensamhet:

  • Sociala medier gör det möjligt att delta på många sätt, vilket gör att man kan hitta likasinnade där. Detta kan lindra känslan av ensamhet och hjälpa en att komma ur ensamhetens onda cirkel (t.ex. studiegrupper, diskussionsgrupper, hobbygrupper, arbetsrelaterade grupper). (Textmaterialet: t.ex. ”jag har ingen”, videon: t.ex. att bli sedd och hörd.)
  • Sociala medier gör det möjligt att oberoende av rum och tid interagera med andra, vilket betyder att det till exempel inte behöver vara ett hinder för socialt umgänge att man bor avsides. (Textmaterialet: t.ex. ”veckor utan att jag pratar med andra än min familj och kassan i butiken”, kompisen som flyttat utomlands.)
  • Via sociala medier kan ungdomar hitta experthjälp och sätt att lindra sin ensamhet (kunskap, färdigheter, kontakter). (Videon: t.ex. ”det är inte lätt att skaffa kompisar bara så där”.)
  • Ungdomar kan ta efter andra användare av sociala medier för att lära sig sätt att agera som motverkar eller åtminstone inte bidrar till ensamheten. Exempel på det här kan vara att lära sig en kritisk inställning till sociala medier, stärka gemenskapen samt minskad användning av sociala medier, vilket i sin tur kan öppna upp för att se möjligheter till socialt umgänge utanför de sociala medierna.
  • I sociala medier kan man hitta förebilder och berättelser som kan ge en känslan av att inte vara så ensam och annorlunda eller isolerad som man trott. (Videon är ett exempel på det här.)
  • Sociala medier kan ge tillfälle att uttrycka sig själv, vilket kan lindra känslan av ensamhet och göra det möjligt för interaktion att uppstå eller fördjupas. (Textmaterialet: t.ex. ”jag är varken blyg eller inåtvänd, jag har bara ingen”; videon: t.ex. att bli accepterad för den man är.)
  • Att aktivt använda sociala medier, till exempel att producera innehåll eller kommentera andras innehåll, stärker ofta de sociala färdigheterna och ökar kommunikationen med andra, vilket gör att ensamheten kan minska.

Hur sociala medier stärker upplevelsen av ensamhet:

  • Sociala medier kan stärka känslan av utanförskap, vilket kan förvärra upplevelsen av ensamhet. Unga som känner sig ensamma i sociala medier kan bli utan erfarenheter av gemenskap och av känslan att vara en viktig del av en grupp. (Textmaterialet: att t.ex. uteslutas ur gemensamma grupper.)
  • I sociala medier uppstår det lätt missförstånd eftersom den icke-verbala kommunikationen är bristfällig. I värsta fall kan det leda till att avståndet mellan människor ökar och att de känner sig ensamma.
  • Uteslutning kan utgöra mobbning (mobbning i sociala medier, diskriminering, hatretorik) eller vara oavsiktligt, men ändå skapa känslor av obetydlighet. Detta kan i sin tur öka känslan av ensamhet och påverka individen så att hen inte längre ser sig som värd att lära känna (videon: t.ex. meddelanden som inte besvaras.)
  • Om andra verkar interagera mycket i sociala medier kan ens egen ensamhet eller isolering kännas ännu svårare. En aktiv användning av sociala medier kan passivera individen eller göra det svårare att skapa fysiska kontakter ansikte mot ansikte, och i så fall kan det bli svårare att alls ta sig ut för att träffa andra. De rädslor och osäkerheter som hänger ihop med möten ansikte mot ansikte kan öka.
  • I sociala medier befinner sig människor ofta i sina ”egna bubblor”, och de algoritmer som olika plattformar använder kan bidra till att sådana bubblor skapas. Å ena sidan kan det vara svårt att ta sig in i sådana här grupper, och å andra sidan kan det vara svårt att ta sig ur dem, vilket kan göra det svårare att hitta grupper och individer som passar en själv och skulle kunna lindra ens ensamhet. (Video: t.ex. ingen inkluderar, blir varken sedd eller hörd.)
  • Sociala medier kan skapa press på konformitet, och när den unga reagerar på dem kanske hen inte förmår förmedla eller uppfylla sina egna behov och önskemål i umgänget, utan istället kanske hen upplever en känsla av ensamhet eller av att inte höra till.
  • Den som är ensam kan använda sociala medier intensivt och bli beroende (funktionellt beroende). Beroende av sociala medier försämrar välbefinnandet och kan exempelvis leda till depression, som i sin tur kan leda till känslor av ensamhet eller göra det svårare att ta sig ur ensamheten.
  • Bildkommunikationen i sociala medier är ofta noggrant uttänkt och bilderna retuscherade. Även om man förstår att sociala medier inte stämmer överens med verkligheten kan ens eget liv framstå som sämre än andras. Detta kan förstärka upplevelsen av ensamhet, särskilt om man använder sociala medier genom passivt skrollande.
  • Det är svårt att genomskåda vem som gör vad i sociala medier, och unga kan därför oavsiktligt råka på användare som har uppsåt att kritisera och nedvärdera andra användare. Bristen på mediekritik kan ytterligare förstärka känslorna av ensamhet i sociala medier.

Poängsättning
Bedömning för korrekt sakinnehåll 0–15 poäng.

4 poäng
Examinanden utreder fyra sätt på vilka användningen av sociala medier påverkar ungas upplevelser av ensamhet.

7 poäng
Examinanden utreder sex sätt på vilka användningen av sociala medier påverkar ungas upplevelser av ensamhet. I svaret ges exempel på såväl positiva som negativa konsekvenser. Även någon annan adekvat klassificering av konsekvenserna godkänns (exempelvis konsekvenser på lång respektive kort sikt.)

10 poäng
Examinanden utreder åtta sätt på vilka användningen av sociala medier påverkar ungas upplevelser av ensamhet. I svaret ges exempel på såväl positiva som negativa konsekvenser.

13 poäng
Examinanden utreder tio sätt på vilka användningen av sociala medier påverkar ungas upplevelser av ensamhet. I svaret ges exempel på såväl positiva som negativa konsekvenser.

Om ingetdera materialet har utnyttjats i svaret dras fem poäng av från den totala poängmängden. Om enbart det ena materialet har använts, dras tre poäng av från den totala poängmänden.

Om examinanden behandlar användningen av sociala medier på ett allmänt plan utan att koppla användningen till ensamhet, motsvarar det inte uppgiften.

Kunskapshanteringen bedöms med 0–15 poäng enligt kriterierna i tabell 1 (begreppsanvändning, argumentering, helhet).