Beskrivningar av goda svar: SV – Evangelisk-luthersk religion
21.9.2023
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Religionsundervisningens centrala uppgift är att stödja den studerandes allmänbildning i fråga om religioner och livsåskådningar. I den evangelisk-lutherska religionsundervisningen gör man sig förtrogen med lutherdomen och andra former av kristendom, övriga religioner samt religion och religionslöshet som fenomen. Man granskar religionerna som en del av kulturen, kulturtraditionen och samhället samt individens och samfundets liv.
Provet i religion innefattar nio uppgifter, av vilka examinanden bör besvara fem. Provet omfattar två delar. Del 1 består av sex uppgifter. Varje uppgift ger 0–20 poäng. Del 2 består av tre uppgifter som ger 0–30 poäng per uppgift. Av uppgifterna i del 1 kan man besvara tre, fyra eller fem, av uppgifterna i del 2 högst två. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
Provet innehåller uppgifter av olika karaktär och svårighetsgrad. En del av uppgifterna förutsätter ett koncentrerat och kort svar, en del att man behärskar stora ämnesområden och svarar i essäform. Uppgifterna kan innehålla material som texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Innehållet i materialet bör utnyttjas, tillämpas och bedömas på ett sakligt sätt. Om en uppgift har material bör man i regel hänvisa till det i svaret. Uppgifterna kan innehålla begränsningar i fråga om teckenmängd. I detta fall är det fråga om maximilängden för svaret. Då sänks inte poängen för svaret om teckenmängden underskrids, ifall sakinnehållet är tillräckligt och framställningen tydlig. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
I provet i religion bedöms examinandens faktakunskaper, hantering av informationen och framställningssätt. I fråga om faktakunskaper bedöms examinandens kännedom om sakinnehållet i lärokursen i religion och den centrala begreppsapparaten som berör religioner och livsåskådningar. I svaren bedöms också hur innehållet i svaret motsvarar uppgiften och hur väl avgränsat svaret är. I alla uppgifter är utgångspunkten för bedömningen att svaret motsvarar uppgiften. Om uppgiften förutsätter till exempel jämförelse, fästs också vikt vid det i bedömningen. En stor faktamängd är inte till fördel om fakta är oväsentliga för uppgiften. Sakfel och en felaktig användning av begrepp sänker poängen.
I fråga om hanteringen av informationen bedöms examinandens förmåga att presentera, analysera, bedöma och tillämpa kunskap om religioner och livsåskådningar. Uppmärksamhet fästs särskilt vid hur övertygande de framförda synpunkterna är, hur de motiveras och hur ämnet problematiseras. Ett lyckat svar visar att examinanden självständigt behärskar sin kunskap om religioner och livsåskådningar och kan utveckla den utifrån tidigare erhållna fakta och behandla religionsfrågor på ett analytiskt sätt ur flera olika synvinklar. Dessutom är fakta, motiverade ställningstaganden och åsikter klart avskilda från varandra.
I fråga om framställningssättet bedöms svarets konsekvens, helhet och stilistiska smidighet. Flytande och vårdad svensk sakprosa värderas i svaret. Upprepningar och ett otydligt eller oredigt framställningssätt sänker poängen.
I fråga om faktakunskaper presenteras de mer detaljerade kriterierna separat för de olika uppgifterna. Beskrivningen av goda svar är inriktad på två nivåer: ett gott svar, som motsvarar cirka 50 procent av hela poängtalet, och ett berömligt svar, som avser cirka 80 procent av poängtalet. I uppgifter med många delar fastställs poängen separat för de olika delarna, ifall inte annat sägs i uppgiften. Ifall uppgiften består av ovanligt många delar ges särskilda direktiv för poängsättningen. I fråga om omfattande essäuppgifter är beskrivningarna av ett gott svar alltid endast riktgivande. De innehåller i första hand element som är centrala i gymnasiestudierna, men utöver dem kan examinandernas svar innehålla andra väsentliga aspekter.
Allmänt taget är ytterligheterna i fråga om faktakunskaper svar som över huvud taget inte innehåller fakta och begrepp som är väsentliga för ämnesområdet, och svar som visar en utmärkt behärskning av ämnesområdet. Utmärkande för det sistnämnda är till exempel att de begrepp som är väsentliga för ämnesområdet har använts på ett sakkunnigt och naturligt sätt och att de fakta som presenteras i svaret är mångsidiga och precisa. Mellan dessa ytterligheter ligger ett så kallat gott svar, som innehåller en del väsentliga aspekter på ämnesområdet och där användningen och definitionen av begreppen i huvudsak är sakliga. Ett sådant svar kan också innehålla enstaka sakfel.
I allmänhet följer faktakunskaperna, hanteringen av informationen och framställningssättet varandra åt, eftersom gestaltning av fakta som är väsentliga för helheten, användning av relevanta begrepp, konsekvens i argumentationen och stilistisk smidighet hör ihop. Nedan ges allmänna riktlinjer som åskådliggör olika faktorer som bör beaktas vid bedömningen av i första hand hanteringen av informationen och framställningssättet.
De svaga svaren är stilistiskt oklara, ostrukturerade och besvarar uppgiften endast delvis eller inte alls. I sådana svar utnyttjar man inte materialet och framförda synpunkter motiveras inte vederhäftigt. Sådana svar ger i regel under en fjärdedel av hela poängtalet.
Under hälften av hela poängtalet ger också sådana svar som presenterar ett eller flera fakta och begrepp som är väsentliga för ämnet men som är ostrukturerade och stilistiskt oklara. Sådana svar kan också innehålla upprepningar, överdrifter, ohållbara motiveringar och uppräkningar.
Ett gott svar motsvarar i bedömningen cirka hälften av hela poängtalet. Ett sådant svar besvarar i huvudsak uppgiften och innehåller flera väsentliga fakta och synpunkter på ämnet. Examinanden har åtminstone till vissa delar utnyttjat det material som hör till uppgiften och svaret innehåller tillämpning och utveckling av fakta. Svaret visar en strävan att strukturera och motivera. Svaret kan ändå delvis vara ostrukturerat och uppräknande och motiveringarna kan vara ytliga.
Ett berömligt svar motsvarar cirka 80 procent av hela poängtalet. I ett sådant svar har examinanden lyckats skapa en konsekvent helhet av flera fakta och synpunkter som är väsentliga för ämnet. Svaret motsvarar uppgiften och språket är vårdat. De motiveringar som framförs är tydliga och mångsidiga, och fakta tillämpas och analyseras trovärdigt.
Svar som når de allra högsta poängen utmärks utöver de nämnda aspekterna av en djup förståelse av ämnesområdet och en förmåga att sätta in fakta i större sammanhang. Examinanden har utnyttjat material som hör till uppgiften på ett insiktsfullt sätt och relaterat olika delar av materialet till varandra. Svaren utgör välunderbyggda helheter stödda av argumentation. De kan också innehålla fyndiga och överraskande synpunkter och öppningar mot alternativa sätt att närma sig problemet.
Poängtal | under 25 % | 25–50 % | 50 %, gott svar | 80 %, berömligt svar | över 80 % |
---|---|---|---|---|---|
Faktakunskaper: Det som bedöms är kunskap om faktainnehållet enligt läroplanen, korrekt och precis användning av begrepp, överensstämmelse mellan innehåll och uppgift samt avgränsning av svaret. | Svaret innehåller väldigt lite eller ingen för ämnesområdet relevant kunskap och väldigt få eller inga för ämnesområdet relevanta begrepp. | Ett eller flera för ämnesområdet relevanta fakta och begrepp presenteras i svaret. | Svaret innehåller flera för ämnesområdet relevanta fakta, användningen och definitionerna av begrepp är huvudsakligen korrekta. Svaret kan innehålla enstaka faktafel (noggrannare kriterier för enskilda uppgifter ges i beskrivningen av goda svar). | Svaret visar berömliga insikter i ämnesområdet; begrepp används sakkunnigt och naturligt, och de kunskaper som presenteras i svaret är mångsidiga och exakta (noggrannare kriterier för enskilda uppgifter ges i beskrivningen av goda svar). | Svaret visar en djuplodande förståelse av ämnesområdet och en förmåga att koppla kunskapen till vidare sammanhang. |
Hantering och presentation av kunskap: Examinandens förmåga att presentera, analysera, utvärdera och tillämpa kunskap bedöms; presentationen bedöms med tanke på svarets följdriktighet, enhetlighet och stilistiska smidighet. | Svaret är stilistiskt osammanhängande och ostrukturerat. Det motsvarar endast delvis eller inte alls uppgiften. Uppgiftens material har inte utnyttjats och de framlagda ståndpunkterna har inte motiverats adekvat. | Svaret är ostrukturerat och stilistiskt osammanhängande. Det kan innehålla upprepningar, överdrifter, icke-trovärdiga motiveringar och vara katalogartat. | Svaret motsvarar huvudsakligen uppgiften. I svaret presenteras flera för ämnesområdet relevanta fakta och synpunkter. Uppgiftens material har utnyttjats till vissa delar och svaret visar tecken på tillämpning och utveckling av kunskap. Det finns en strävan efter en följdriktig struktur och motiveringar, men svaret kan ställvis vara ostrukturerat och katalogartat. Motiveringarna kan vara rätt ytliga. | Flera för uppgiften relevanta fakta och synpunkter har kopplats ihop till en följdriktig helhet. Svaret motsvarar uppgiften och är vårdat till sitt språk. De framlagda motiveringarna är tydliga och mångsidiga. Kunskapen tillämpas och utvecklas på ett trovärdigt sätt. | De olika materialen för uppgiften har utnyttjats på ett insiktsfullt sätt och har ställts i relation till varandra. Motiveringarna är övertygande och väl argumenterade. Svaret kan innehålla sinnrika synpunkter och öppningar till alternativa angreppsvinklar. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Påståenden om religioner 20 p.
1.1 Ett betydande kristet centrum i Afrika under de första kristna århundradena var 1 p.
- Alexandria. (1 p.)
- Kairo. (-1 p.)
- Ouagadougou. (-1 p.)
1.2 En gammal orientaliskt ortodox kyrka är ett betydande kyrkosamfund i 1 p.
- Mali. (-1 p.)
- Tanzania. (-1 p.)
- Etiopien. (1 p.)
1.3 Av befolkningen i Nordafrika är största delen 1 p.
- muslimer. (1 p.)
- kristna. (-1 p.)
- anhängare av lokala naturreligioner. (-1 p.)
1.4 Den förhärskande religionen i Marocko är 1 p.
- shiaislam. (-1 p.)
- koptisk kristendom. (-1 p.)
- sunniislam. (1 p.)
1.5 Den islamiska revolutionen i Iran inträffade år 1 p.
- 2009. (-1 p.)
- 1979. (1 p.)
- 1919. (-1 p.)
1.6 I sin verksamhet såg Mahatma Gandhi ahimsa-principen som ett centralt begrepp. Den innebär 1 p.
- tron att Gud är en. (-1 p.)
- icke-våld. (1 p.)
- att individens själ sammansmälter med världssjälen. (-1 p.)
1.7 Enligt islamisk tradition gjorde profeten Muhammed en nattlig färd på en bevingad varelse som hette Buraq 1 p.
- från Mecka till Damaskus och tillbaka. (-1 p.)
- från Mecka till Bagdad och tillbaka. (-1 p.)
- från Mecka till Jerusalem och tillbaka. (1 p.)
1.8 Det thailändska kungahuset är 1 p.
- islamiskt. (-1 p.)
- buddhistiskt. (1 p.)
- taoistiskt. (-1 p.)
1.9 Majoriteten av befolkningen är katoliker i 1 p.
- Bulgarien. (-1 p.)
- Polen. (1 p.)
- Rumänien. (-1 p.)
1.10 Den blå färgen och de tolv stjärnorna på Europeiska unionens flagga har tolkats som en syftning på 1 p.
- apostlarna. (-1 p.)
- Jungfru Maria. (1 p.)
- Franciscus av Assisi. (-1 p.)
1.11 Den största delen av grekerna är 1 p.
- ortodoxa. (1 p.)
- katoliker. (-1 p.)
- kopter. (-1 p.)
1.12 Till de kristna rörelser som uppstått på Brittiska öarna hör 1 p.
- metodismen. (1 p.)
- kalvinismen. (-1 p.)
- adventismen. (-1 p.)
1.13 Det första tillägget i USA:s konstitution 1 p.
- garanterar rätten att fritt utöva religion. (1 p.)
- definierar kristendomens särställning. (-1 p.)
- ställer medlemskap i en kristen kyrka som villkor för presidentämbetet. (-1 p.)
1.14 Till de religiösa rörelser som uppstått i USA hör 1 p.
- Jehovas vittnen. (1 p.)
- Frälsningsarmén. (-1 p.)
- Enighetskyrkan det vill säga moon-rörelsen. (-1 p.)
1.15 Antalet religionslösa i USA har under detta årtusende 1 p.
- minskat. (-1 p.)
- varit i stort sett oförändrat. (-1 p.)
- ökat. (1 p.)
1.16 I Kanada 1 p.
- är den katolska kyrkan statskyrka. (-1 p.)
- är den anglikanska kyrkan statskyrka. (-1 p.)
- finns det ingen statskyrka. (1 p.)
1.17 Kristendomen kom ursprungligen till Sydamerika från 1 p.
- Afrika. (-1 p.)
- Europa. (1 p.)
- Asien. (-1 p.)
1.18 Påven Franciscus kommer från 1 p.
- Argentina. (1 p.)
- Kuba. (-1 p.)
- Venezuela. (-1 p.)
1.19 En betydande religionstradition i Brasilien är 1 p.
- candomblé. (1 p.)
- den drusiska religionen. (-1 p.)
- kväkarrörelsen. (-1 p.)
1.20 Den katolska kristendomens historiska majoritetsposition i Latinamerika utmanas av 1 p.
- islam. (-1 p.)
- buddhismen. (-1 p.)
- protestantisk kristendom. (1 p.)
2. Begrepp inom judendomen och kristendomen 20 p.
Uppgiften består av fyra delar som bedöms separat.
I svaren bedöms hur väl och med korrekta termer examinanden förklarar de centrala skillnaderna mellan religionerna i det som efterfrågas. Varje relevant synpunkt ger en poäng, men för att nå fem poäng krävs att examinanden strukturerat redogör för de relevanta skillnaderna ur båda religionernas synvinkel.
Svarets längd i respektive del är högst 500 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
2.1 Förklara kort hur uppfattningarna om Bibeln skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Bibelns kanon i judendomen och kristendomen är olika. Den kristna Bibeln är indelad i två delar, Gamla och Nya testamentet. Den hebreiska Bibeln (Tanak) innehåller samma böcker som Gamla testamentet, med undantag av Gamla testamentets så kallade apokryfer. Böckerna i den hebreiska Bibeln och i Gamla testamentet har till en del olika indelning och ordning. För judarna är Bibelns viktigaste del Toran och för de kristna evangelierna och Paulus brev.
I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.
2.2 Förklara kort hur uppfattningarna om Gud skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I judendomen lärs att Gud är en, medan Gud enligt kristendomens treenighetslära är ”Fadern, Sonen och den heliga Anden”. Sonen blev människa i Jesus från Nasaret och därför kan man i kristendomen avbilda Gud. Enligt kristendomen har Kristus två naturer, en mänsklig och en gudomlig. Judarna avbildar inte Gud eller uttalar Guds namn (JHWH), utan kallar honom till exempel Herre.
I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.
2.3 Förklara kort hur uppfattningarna om Mose lag skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I judendomen är det centralt att följa Mose lag (Toran). Gud slöt ett förbund med Israel och gav lagen att efterföljas. Enligt traditionen finns det 613 föreskrifter i lagen, bland annat de tio buden och bestämmelser om olika festdagar och rituell renhet. Enligt kristendomen slöt Gud ett nytt förbund i Kristus och därför gäller Mose lag inte längre. De kristna värdesätter emellertid fortfarande till exempel de tio buden.
I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.
2.4 Förklara kort hur uppfattningarna om messias skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I kristendomen är Jesus den messias som Gamla testamentets profeter förutspådde, han som måste lida, dö och uppstå från de döda. Jesu hederstitel Kristus betyder messias. Enligt judendomen har messias ännu inte anlänt. Den messias judarna väntar på är inte Guds son, utan kung över Israels folk. Under olika tider har olika personer utropat sig till messias, eller har ansetts vara messias, men inom judendomen har ingen slutligen erkänts vara messias.
I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.
3. Kristen yoga 20 p.
Inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har det under de senaste åren blivit vanligare med kristen yoga, som erbjuds i vissa församlingar. Detta har lett till en häftig diskussion.
Diskutera vilka religiösa och kulturella synvinklar kristen yoga är förknippad med. Utnyttja textutdrag
i ditt svar.I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden diskuterar religiösa och kulturella synvinklar som förknippas med kristen yoga.
I ett gott svar (10 p.) diskuterar examinanden kristen yoga genom att redogöra för minst två religiösa eller kulturella synvinklar som förknippas med den.
I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden mångsidigt och insiktsfullt religiösa och kulturella synvinklar som förknippas med kristen yoga. I sitt svar utnyttjar examinanden materialet för uppgiften på ett insiktsfullt sätt.
I svaret kan examinanden lyfta fram till exempel följande synvinklar:
- faktorer som inverkar på yogans enorma popularitet
- kristen yoga som kyrkans svar på yogaboomen och överlag på längtan efter en ny slags andlighet
- kristen yoga som ett exempel på kontextuell teologi, där man beaktar att formerna av religiositet förändras och där man anpassar kyrkans verksamhet till förhållandena
- mångformigheten i yogans historiska rötter (t.ex. hinduismen är när allt kommer omkring inte en enhetlig religion), yogans olika filosofiska referensramar i Indien, yogateknikernas eventuella kopplingar till buddhistiska meditationstekniker
- modern yoga som en sekulär motionsform (t.ex. baby-yoga, mammayoga, gubbyoga), yogans sekulära användningssammanhang separat från hinduiska filosofier
- kristendomens förmåga att tillägna sig olika kulturella och religiösa seder och ge dem en ny, kristen innebörd
- kristendomens och de kristnas avvisande inställning till andra religioner och religiösa seder
- konservativa och liberala kristnas från varandra avvikande inställning till kristen yoga
- den kristna yogans inverkan på kyrkans varumärke
- löftet i stillhetens yoga om en mild kroppslig övning och ett lugnt sinne i förhållande till yogans långa traditioner inom den indiska asketismen
- yoga i förhållande till kristen mystik och bönetradition (t.ex. hesykasm)
- målgruppen för kristen yoga (för vem är den avsedd och för vem är den inte det?)
- ifrågasättande av yogans hinduiska natur, till exempel genom att man diskuterar problematiken kring hela begreppet hinduism
- yoga som ett uttryck för synkretism, det vill säga en sammanblandning av religiösa traditioner
- yoga som ett fenomen som kopplas till nyandlighet
- diskussionen kring kulturell appropriering och de politiska dimensioner den förknippas med (i t.ex. hindunationalismen strävar man efter att framföra yoga som särskilt indisk och hinduisk).
4. Pilgrimsfärden i två religioner 20 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
I svaren bedöms hur väl examinanden känner igen de religioner som förekommer på bilderna och hur mångsidigt hen redogör för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i religionerna i fråga.
Svarets längd i respektive del är högst 1 500 tecken. Om den föreskrivna längden överskrids minskar det poängantalet enligt det som föreskrivs i de bestämmelser och anvisningar som gäller proven i realämnen.
4.1 Avgör till vilken religion bild hänför sig. Redogör för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i religionen i fråga. 10 p.
Svaret får inte överskrida 1500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I ett gott svar (5 p.) för examinanden fram att bilden hänför sig till islam och en pilgrimsfärd till Mecka. Examinanden redogör för pilgrimsfärdens betydelse ur minst en synvinkel och beskriver minst en sedvänja kring pilgrimsfärden.
I ett berömligt svar (8 p.) redogör examinanden mångsidigt för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i islam. I svaret nämns att en pilgrimsfärd till Mecka är en religiös plikt för en muslim eller att den är en av islams fem grundpelare.
Till exempel följande synpunkter kan ingå i svaret:
- Pilgrimsfärden till Mecka (hajj) är en av islams fem grundpelare. Varje muslim förutsätts göra en pilgrimsfärd till Mecka minst en gång under sitt liv. Skyldigheten att företa en pilgrimsfärd gäller emellertid bara dem som har de ekonomiska och hälsomässiga förutsättningarna för det. Centrum för pilgrimsfärden är den heliga platsen Kaba.
- Under pilgrimsfärdsmånaden kulminerar den årliga s.k. stora pilgrimsfärden till Mecka i festen Id al-Adha, men man kan göra pilgrimsfärden också vid andra tidpunkter.
- Mecka är profeten Muhammeds födelsestad. Pilgrimsfärden till Mecka bygger på profetens exempel.
- Enligt islam byggdes templet i Kaba ursprungligen av Ibrahim och hans son Ismael.
- Alla världens muslimer förenas i att anse Mecka (på bilden) och Medina vara heliga städer. Dessutom har Jerusalem en viktig ställning.
- Sedvänjor som hänför sig till pilgrimsfärden till Mecka är till exempel vita kläder, att gå runt Kaba sju gånger motsols, att stå på berget Arafat, att stena pelare som symboliserar Satan och att slakta ett får i samband med pilgrimsvandringen.
Det är förtjänstfullt om examinanden nämner att det inom islam också finns många andra pilgrimsmål. Exempelvis shiamuslimerna gör pilgrimsfärder till staden Karbala och till sufismen hör högaktande av lokala helgons gravar.
4.2 Avgör till vilken religion bild hänför sig. Redogör för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i religionen i fråga. 10 p.
Svaret får inte överskrida 1500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I ett gott svar (5 p.) för examinanden fram att bilden hänför sig till hinduismen och en pilgrimsfärd till Varanasi eller floden Ganges. Examinanden redogör för pilgrimsfärdens betydelse ur minst en synvinkel och beskriver minst en sedvänja kring pilgrimsfärden.
I ett berömligt svar (8 p.) redogör examinanden mångsidigt för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i hinduismen.
I svaret kan ingå till exempel följande synpunkter:
- I folklig hinduism har pilgrimsfärderna en central ställning och det finns sedvänjor av många slag. Man klättrar till exempel upp i bergen, badar i floderna och ofta ligger det ett särskilt viktigt tempel vid målet för pilgrimsfärden.
- Pilgrimsfärderna anknyter till livscykelritualerna (till exempel att dö i Varanasi och att askan sprids i floden Ganges).
- Med pilgrimsfärderna strävar man efter välsignelse, god karma och också en slutlig frigörelse (moksha).
- Heligt vatten från Ganges kan också föras till dem som inte själva kan företa en pilgrimsvandring.
- Ganges anses vara gudinnan Ganga, som man bland annat offrar blommor och små oljelampor till.
- De hinduiska nätverken av pilgrimsfärder når ut överallt i Indien och begränsas inte endast till Varanasi eller floden Ganges (s.k. hinduisk helig geografi).
Det är särskilt förtjänstfullt om examinanden kan nämna också andra mål för pilgrimsfärder (t.ex. Allahabad eller Prayag och andra städer med anknytning till festen Kumbh Mela, Tirupati, Arunachala).
Även om bilden är från Varanasi och floden är Ganges är det svårt att entydigt känna igen dem på bilden. Därför godkänns det om examinanden tolkar att bilden föreställer någon annan verklig flod eller stad i Indien.
5. Konfucianismens och buddhismens natur 20 p.
I svaret bedöms hur mångsidiga och trovärdiga orsaker examinanden redogör för till att konfucianismen och buddhismen ibland klassificeras som religioner och ibland inte.
I ett gott svar (10 p.) redogör examinanden för minst en trovärdig orsak till variationerna i tolkningarna både för konfucianismen och för buddhismen.
I ett berömligt svar (16 p.) förklarar examinanden mångsidigt och trovärdigt orsaker till att konfucianismen och buddhismen ibland klassificeras som religioner och ibland inte.
Examinanden kan redogöra för till exempel följande synpunkter på buddhismen:
- Tron på en gudom anses ofta vara ett kännetecken på religion, men i synnerhet den filosofiska formen av buddhism anses till sin karaktär vara ateistisk och i den betonas de livsfilosofiska dimensionerna.
- Tolkningarna av gudomlighet och övernaturlighet varierar inom buddhismen. I theravada-buddhismen anses Buddha vara en föredömlig person som visar på den rätta vägen, medan Buddha i mahayana-buddhismen får gudomliga drag.
- I buddhismen finns många drag och dimensioner som är typiska för religioner, såsom heliga böcker, ritualer och övningsmetoder (till exempel meditation), kloster, tempel, heliga platser och vallfärdsmål, definition av lära och etik, intresse för tillståndet efter döden osv.
- I västvärlden betonas ofta buddhismens livsfilosofiska dimension och exempelvis många guider i levnadskonst utgår från buddhistiska traditioner.
Examinanden kan redogöra för till exempel följande synpunkter på konfucianismen:
- Medan religioner typiskt begrundar livet efter detta, koncentrerar sig konfucianismen på livet här på jorden, samhället och relationerna mellan människor.
- Tron på en gud eller gudar anses ofta vara ett centralt drag i en religion, men för konfucianismen är gudstron inte relevant, även om den inte heller förnekar existensen av en gud eller gudar.
- Till konfucianismen hör läran om himlen. Konfucianismens grundare Konfucius lära om himlen har ibland tolkats så att han såg himlen som en personlig gud.
- I konfucianismen finns också drag och dimensioner som är typiska för religioner, såsom högaktning av de avlidna, riter och offer, tempel osv.
- I Kina lever de konfucianska, taoistiska och buddhistiska traditionerna parallellt och delvis inblandade i varandra. Av dessa tre har konfucianismen tydligast koncentrerat sig på samhälleliga och moraliska frågor. I dagens Kina anses konfucianismen allmänt vara en samhällsfilosofi.
6. Barn som ansluts som medlemmar i religiösa samfund 20 p.
I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden utvärderar påståendet ”Det är fel att ansluta ett barn till ett religiöst samfund”.
I ett gott svar (10 p.) utvärderar examinanden påståendet insiktsfullt ur minst två synvinklar. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett berömligt svar (16 p.) utvärderar examinanden påståendet mångsidigt och insiktsfullt. Examinanden diskuterar synpunkter både för och emot påståendet. Examinanden kan föra fram sin egen åsikt om påståendet, men det förutsätts inte ens för de högsta poängen. Det är förtjänstfullt att tillämpa kunnande om det finska samhället och finsk lagstiftning vid utvärderingen av påståendet.
Examinanden kan i sitt svar utnyttja till exempel följande synvinklar:
- Finlands religionsfrihetslag (t.ex. föräldrarnas rätt att ansluta ett barn till ett religiöst samfund, rätten att utträda ur ett religiöst samfund)
- en minderårigs anslutning till andra samfund, såsom politiska partier eller föreningar (personer under 15 år får inte ansluta sig till politiska partier, men det är möjligt att ansluta sig till idrottsföreningar och många andra föreningar)
- positiv och negativ religionsfrihet
- mänskliga rättigheter och barnens rättigheter (t.ex. jämlikhet, tankefrihet, samvets- och religionsfrihet, rätt till omvårdnad)
- barnets rättigheter i förhållande till föräldrarnas uppfostringsansvar (t.ex. barnets språk, fritidssysselsättningar, boningsort, namn osv.)
- frågor kring religiös fostran, till exempel en jämförelse mellan religion och inlärning av ett modersmål eller flera hemspråk / ett eller flera modersmål; man kan också anse att det hör till föräldrarnas uppgifter att föra vidare kulturtraditioner i anslutning till religion
- de religiösa samfundens lära och seder (t.ex. barndop och konfirmation i kristendomen, omskärelse av pojkar i judendomen och islam; i vissa samfund är det en religiös skyldighet att föra vidare den religiösa traditionen till barn)
- i alla religiösa gemenskaper är det inte lika väsentligt att också höra till ett registrerat religiöst samfund, då är det inte heller ur religionens synvinkel viktigt att barnet officiellt ansluts till samfundet
- förändringar i det finländska samhället och i religiositeten (t.ex. individualismen, sekulariseringen, minskning av medlemsantalet i den evangelisk-lutherska kyrkan)
- utvärdering av påståendet till exempel utgående från konsekvensetik eller dygdetik.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Religion inom Försvarsmakten 30 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
7.1 Studera textutdragen , och och diskutera hur de evangelisk-lutherska och ortodoxa militärpräster som verkar i Finlands försvarsmakt tjänar å ena sidan statens och å andra sidan kyrkans behov. 20 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och mångsidigt examinanden diskuterar de evangelisk-lutherska och ortodoxa militärprästernas arbete utgående från både statens och kyrkans behov. I svaret bedöms också hur insiktsfullt examinanden utnyttjar materialet för uppgiften.
I ett gott svar (10 p.) diskuterar examinanden militärprästernas arbete utgående från både statens och kyrkans behov genom att framföra minst två relevanta synpunkter på vardera. Examinanden utnyttjar minst ett av uppgiftens material i sitt svar.
I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden militärprästernas arbete strukturerat och mångsidigt utgående från både statens och kyrkans behov. I svaret utnyttjas uppgiftens material insiktsfullt.
Till exempel följande synpunkter som anknyter till statens behov kan ingå i svaret:
- grundlagsenliga frågor (beaktande av religionsfriheten i Försvarsmakten jämfört med begränsningar av andra grundläggande friheter under värnpliktstiden, såsom rörelsefriheten)
- närvaro av sakkunniga inom religionsfrihet och möjlighet att diskutera med dem
- möjligheten att erbjuda psykiskt och andligt stöd till dem som verkar i Försvarsmakten och Gränsbevakningen i Finland samt bland dem som tjänstgör i internationella uppdrag
- i krigsförhållanden tar militärprästerna hand om de stupade och stödjer soldaterna i att möta döden
- militärprästerna kan stärka försvarsviljan
- de evangelisk-lutherska och ortodoxa militärprästernas verksamhet bland personal och beväringar oberoende av religiös inriktning
- upprätthållande av personalens etiska verksamhetsförmåga samt möjligheten att få experthjälp i etiska frågor inom Försvarsmakten
- experthjälp till personalen för att verka i krissituationer och erbjuda stöd.
Till exempel följande synpunkter som anknyter till kyrkans behov kan ingå i svaret:
- kyrkans offentligrättsliga ställning avspeglas som närvaro i Försvarsmakten (lutherska och ortodoxa kyrkan)
- förverkligande av positiv religionsfrihet
- kyrkliga förrättningar kan erbjudas i Försvarsmakten, möjligheten att delta i konfirmandundervisning och undervisning i den egna tron under värnpliktstiden
- enligt statistiken är unga vuxna en betydande grupp med tanke på utvecklingen av medlemsantalet i den evangelisk-lutherska kyrkan; militärprästerna når en stor del av de unga årskullarna och de har möjlighet att skapa en positiv bild av kyrkan
- deltagande i värdediskussionen i samhället (t.ex. fältbiskopens ställningstaganden)
- stöd till landets försvar.
7.2 Utvärdera vilka möjligheter och utmaningar som anknyter till det kyrkliga arbete som görs inom Försvarsmakten i 2020-talets Finland som är mångformigt till både kultur och åskådningar. Utnyttja figurerna och i ditt svar. 10 p.
I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden diskuterar de möjligheter och utmaningar som anknyter till det kyrkliga arbete som görs inom Försvarsmakten i ett till kultur och åskådning mångformigt Finland på 2020-talet. I svaret bedöms också hur insiktsfullt examinanden utnyttjar materialet för uppgiften.
I ett gott svar (5 p.) diskuterar examinanden det kyrkliga arbetet inom Försvarsmakten genom att behandla minst en möjlighet och en utmaning. I sitt svar utnyttjar examinanden minst ett av uppgiftens material. Kriterierna för ett gott svar uppfylls inte av att man endast räknar upp fakta ur materialet.
I ett berömligt svar (8 p.) diskuterar examinanden på ett mångsidigt sätt möjligheterna och utmaningarna i det kyrkliga arbetet inom Försvarsmakten. I sitt svar granskar examinanden insiktsfullt det kyrkliga arbetet utgående från det till kultur och åskådning mångformiga finländska samhället. I svaret utnyttjas uppgiftens material insiktsfullt.
I svaret kan ingå till exempel följande synpunkter, som kan beskrivas endera som möjligheter eller som utmaningar:
- Militärprästerna är vanliga präster som tagit tjänst vid Försvarsmakten. De hör till två traditionella institutioner samtidigt. De är präster, men som militärpräster har de en militär grad, de arbetar för finska staten och följer de förordningar som gäller deras arbetsgivare.
- I Försvarsmaktens kyrkliga arbete deltar präster från evangelisk-lutherska och ortodoxa kyrkan. De står till personalens och beväringarnas tjänst oberoende av trossamfund.
- Försvarsmaktens kyrkliga arbete som historisk institution är starkt sammankopplat med den lutherska och den ortodoxa kyrkans offentligrättsliga särställning och den lutherska kyrkans majoritetsställning. Man kan tänka sig att sekulariseringen som ett 2000-talsfenomen utmanar kyrkornas offentligrättsliga ställning och samhälleliga roll.
- En trend på 2020-talet är att mångfalden i kultur och åskådning ökar i Finland. Till det hör att det också i Försvarsmakten finns allt fler personer som hör till olika religionssamfund eller som är religionslösa.
- Enligt en undersökning är den centrala frågan hur man i Försvarsmakten ska beakta andra religioner och deras expertuppgifter och också den växande religionslösheten. Enligt undersökningen skapar mångfalden i kultur och åskådning bland dem som gör sin värnplikt ett behov av fortbildning. Man kan diskutera om det är staten eller kyrkan som ska svara för att erbjuda fortbildning.
- Enligt forskningsresultaten anser de präster i Finlands evangelisk-lutherska kyrka som verkar i Försvarsmakten att man i framtiden kommer att kräva mer kunnande om andra religioner av dem, liksom beredskap att möta och betjäna personer som hör till andra religioner. Militärprästerna upplever att de behöver fortbildning i terapikunnande och psykologiskt kunnande samt för att utveckla sitt personalhanteringskunnande.
- Förutom utbildningen av militärpräster kan man också diskutera en fördjupning av kunnandet om religioner och religionsdialog bland dem som gör värnplikten och bland Försvarsmaktens personal. Det kan behövas bättre kunnande om till exempel olika religioners läror, traditioner och religionsutövande i praktiken samt möjligheterna till dem i Försvarsmakten.
- Enligt samma undersökning anser de evangelisk-lutherska militärprästerna att man inom Försvarsmakten beaktar personer som hör till olika religioner väl och att frågor om religionsutövande inte är centrala i militärprästens arbete.
- I ett pluralistiskt samhälle hör också en etisk diskussion om krig, vapenkonflikter och landets försvar till Försvarsmaktens kyrkliga arbete.
8. Helgonen 30 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
8.1 Förklara vad som menas med ett helgon i den kristna traditionen och vilka egenskaper som i kristendomen tillskrivs helgonen. 10 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och exakt examinanden förklarar vad som menas med ett helgon i den kristna traditionen och vilka egenskaper som i kristendomen tillskrivs helgonen.
I ett gott svar (5 p.) förklarar examinanden vad som menas med ett helgon och redogör för minst två exempel på hurdana egenskaper som tillskrivs helgonen i den kristna traditionen.
I ett berömligt svar (8 p.) förklarar examinanden strukturerat och exakt vad som menas med ett helgon och åskådliggör sin beskrivning genom att ge flera exempel på egenskaper som tillskrivs helgonen. Det är förtjänstfullt att åskådliggöra svaret med exempel på helgon.
I svaret kan ingå följande synpunkter:
- Helgonen eller de heliga är i den kristna traditionen högt ansedda personer, som anses vara heliga och genom sitt eget liv vara förebilder för troende människor.
- Helgonen utgör en gemensam tradition i kristendomen, men lärorna och uppfattningarna om helgonen skiljer sig från varandra i olika kyrkosamfund. För en helgonförklaring krävs i regel kyrkans officiella godkännande. Heliga personer som är gemensamma i den västliga och den östliga traditionen är till exempel Jungfru Maria, Sankt Nikolaus och Sankt Göran.
- Helgonen är en del av både kyrkornas officiella lära och folkfromheten. Helgonen tillskrivs ofta dimensioner av utlevd tro (lokala helgonkulter) och materiell religion (till exempel reliker, helgonstatyer och målningar). Det här inverkar på hurdana drag och egenskaper som betonas hos helgonet. Vissa helgon blir emellertid ihågkomna och högaktade utan den officiella status som kyrkan ger dem.
- Egenskaper eller kriterier som tillskrivs helgon för att de ska bli helgonförklarade är bland annat ett föredömligt liv, hängivelse åt Gud, upplevd martyrdöd samt kristliga värderingar som tar sig uttryck i till exempel kärlek till nästan och barmhärtighetsverk.
- Helgonen tillskrivs ofta tanken på underverk, som människorna kan uppleva då de ber om hjälp av helgonet eller då helgonet verkar som förebedjare för människorna. Undren kan också vara ett kriterium för helgonförklaring (kanoniseringen i den katolska kyrkan).
- Olika helgon tillskrivs olika egenskaper eller särskilda verksamhetsområden, som att skydda barn eller en viss yrkesgrupp.
- I den katolska traditionen har helgonen en viktig roll. De anses vara den kristnes förebild, undergörare och förebedjare. Den katolska kyrkan har en särskild process, kanoniseringen, med vilken en person helgonförklaras, efter att personens liv har blivit undersökt och utvärderat på ett särskilt sätt.
- I den ortodoxa traditionen är det centrala att högakta de heliga. Kyrkan har kanoniserat de heliga, deras betydelse har alltså blivit officiell. De heliga är människor som ger ett exempel på strävan. Deras egenskaper framgår av de namn de fått, till exempel martyren, helgaren, bekännaren, profeten. Helgonen avbildas ofta på ikoner och de anses vara himmelska förebedjare.
- I den protestantiska traditionen är det inte vanligt att minnas helgon eller att be om förebedjan av dem. Helgonen har setts som den kristnes förebilder, som människor som med sitt eget exempel visar på Gud och Jesus.
- I kyrkokonsten avbildas helgonen ofta med en helgongloria runt huvudet, så att de kan kännas igen. I konsten avbildas typiskt situationer eller händelser som visar personens helgonlika karaktär. Om helgonen har det också skrivits hagiografier eller helgonteckningar, vilkas uppgift är att betona heligheten och föra vetskapen om den vidare.
- Kända helgon särskilt i den västra traditionen är bland andra Sankt Peter/Petrus, Franciscus av Assisi, Heliga Birgitta, Sankt Patrick, Katarina av Siena, Sankt Valentin och Moder Teresa. Kända särskilt i den östra traditionen är bland annat den Helige Nektarios, den Helige Kristoforos, den Helige Johannes av Valamo och den Helige Herman av Alaska.
8.2 En modern tolkning av helgonen har gjorts i en episkopal kyrka i San Francisco i Kalifornien. På målningen The Dancing Saints [De dansande helgonen], som blev färdig år 2009, är totalt 90 personer eller djur från olika tider avbildade. Diskutera verkets budskap. Utnyttja bilderna , och samt text i ditt svar. 20 p.
I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden diskuterar verkets budskap genom de gestalter som ingår i det.
I ett gott svar (10 p.) diskuterar examinanden verkets budskap ytligt ur flera synvinklar eller ingående ur minst en synvinkel. Materialen utnyttjas i svaret.
I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden verkets budskap mångsidigt och insiktsfullt. Hen redogör för och motiverar en uppfattning om ett mer omfattande budskap i verket eller ett möjligt sätt att tolka det. I svaret ingår också exempel på gestalter som är avbildade i målningen och en diskussion om grunden för att de framställs som helgon. Materialen utnyttjas mångsidigt i svaret.
I svaret kan ingå exempelvis följande tolkningar av verkets budskap:
- Verkets namn ”The Dancing Saints” och målningens placering i taket på en kyrkobyggnad syftar på en tanke om helgon som i livet efter detta med dans delar det mänskliga livets erfarenheter tillsammans med människor som dansar i församlingen. Det här kan tolkas som ett budskap om samhörighet mellan helgonen och människor som ännu är i livet.
- Verket innehåller både teman som är universellt tilltalande och element som ska tolkas i det sammanhang där de uppkommit. Det är fråga om en modern tolkning.
- Granskat ur ett amerikanskt perspektiv avbildar verket både globalt kända och lokalt betydelsefulla personer. Det är möjligt att tolka verkets budskap så att olika ideal och drag som man anser vara helgonlika betonas under olika tider – de växer ofta fram ur den historiska och samhälleliga situationen.
- En del av personerna har officiellt utnämnts till helgon. Som helgon kan man enligt verket emellertid också anse andra personer än sådana som officiellt godkänts och helgonförklarats av religiösa institutioner.
- Många av de personer som förekommer i verket verkade under sin livstid bland de sämre lottade i samhället eller ingrep i samhälleliga olägenheter. Av aktuella ämnen betonas i verket globala teman, såsom naturskydd och minoriteternas rättigheter.
- Det öppnar en vidare vy på tolkningen av skapelsen och frälsningen att djur är avbildade i verket. Djuren representerar Guds skapelsearbete i hela skapelsen och påminner om att människorna har kunnat uppleva Guds närvaro genom djuren.
- Alla de personer som avbildas i verket är inte kristna. I verket ingår element av både samarbete mellan kyrkorna (ekumeni) och dialog mellan religionerna (religionsdialog).
- I verket finns flera personer som hör till någon etnisk eller samhällelig minoritet. Personerna är i många åldrar. Det är också möjligt att tolka verkets budskap ur en synvinkel av jämställdhet mellan könen, och man kan se det som en utmaning av den patriarkaliska kristendomens tolkningar.
9. Kyrkobyggnader i Finland 30 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
9.1 Då korset på Åbo domkyrka utelämnades i reklamen för stadsfestivalen Down By The Laituri sommaren 2022 väckte det diskussion. Redogör för de motiveringar för och emot att utelämna korset som framförs i textutdragen och . 10 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och insiktsfullt examinanden analyserar de motiveringar som framförs i materialet.
I ett gott svar (5 p.) analyserar examinanden minst två motiveringar eller strukturerar kort de motiveringar för och emot att utelämna korset som ges i materialet.
I ett berömligt svar (8 p.) analyserar examinanden strukturerat och insiktsfullt minst fyra motiveringar.
I materialet förekommer följande motiveringar:
- Synlighet för religion och religiösa symboler i det offentliga rummet: ”Det handlar om att religiösa symboler får synas i ett civiliserat land”.
- Jämlikhet och likvärdighet mellan religioner och åskådningar: ”eftersom världen i dag är jämlik och vi är en tillställning öppen för alla, så kan man utelämna korset”; ”nuförtiden ligger jämlikhetsdiskussionen framme”; ”Om kyrkan hade ett kors skulle någon fråga om andra religiösa inriktningar inte är välkomna”.
- Den konstnärliga friheten i att avbilda en religiös byggnad: ”Det är konstnärens vision av festivalområdet”; ”Oras säger att hon inte såg det som ett ställningstagande att utelämna korset, utan som en konstnärlig lösning”.
- Inverkan av sociala medier på den offentliga debatten: ”man tar gärna ställning i sociala medier”.
- Användningen av en religiös byggnad som logo: ”Oras berättar att hon velat avbilda domkyrkan i annonsen som ett slags logo, och till en sådan hör enligt henne inte några starka symboler”.
I analysen av motiveringarna kan examinanden föra fram till exempel följande synvinklar:
- det finska samhället sekulariseras och religionernas betydelse minskar
- religionens och i synnerhet kristendomens betydelse i det finska samhället både under historiens gång och idag
- Finland som ett pluralistiskt och multireligiöst samhälle
- avbildande av en religiös byggnad utan religiösa symboler
- censur av religiösa element.
9.2 Diskutera kyrkobyggnadernas betydelse i det finländska kulturarvet. 20 p.
I svaret bedöms hur mångsidigt och ingående examinanden diskuterar kyrkobyggnadernas betydelse i det finländska kulturarvet.
I ett gott svar (10 p.) diskuterar examinanden kyrkobyggnadernas betydelse i det finländska kulturarvet ur minst två synvinklar.
I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden mångsidigt och ingående kyrkobyggnadernas betydelse i det finländska kulturarvet.
Det ses som en merit om examinanden definierar kulturtraditionen.
I svaret kan ingå till exempel följande synvinklar:
- kyrkobyggnaderna som det äldsta historiska byggda kulturarvet i Finland
- begravningsplatser och parkområden i anslutning till kyrkobyggnaderna som en del av kulturarvet
- kyrkliga föremål och konstverk som en del av kulturarvet
- kyrkoarkitekturen som främjare, utvecklare och upprätthållare av arkitekturen
- undervisning och bildningsarbete i anslutning till kyrkobyggnaderna
- kyrkobyggnaderna, ofta belägna på centrala platser i byar och städer, fungerar som sevärdheter och turistmål
- kyrkobyggnaderna som informationsplatser för nyheter, nya idéer och den världsliga maktens beslut
- det immateriella kulturarvet i anslutning till kyrkobyggnaderna, till exempel kyrkliga sedvänjor
- kyrkobyggnaderna som en del av kulturlandskapet
- det statliga stöd som kyrkan får uttryckligen för att värna om kulturarvet, såsom för underhåll av kulturhistoriskt värdefulla byggnader.
Det är särskilt förtjänstfullt att granska kyrkobyggnader som representerar olika kristna inriktningar.