Beskrivningar av goda svar: SV – Ortodox religion

21.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Religionsundervisningens centrala uppgift är att stödja den studerandes allmänbildning i fråga om religioner och livsåskådningar. I religionsundervisningen sätter sig den studerande in i olika religioner och religiositet som fenomen samt religionslöshet. I den ortodoxa religionsundervisningen fördjupar sig den studerande i den ortodoxa kyrkans och kristendomens olika utvecklingsskeden. Undervisningen omfattar också den ortodoxa kyrkans viktigaste principer när det gäller lära och etik. Dessutom går den studerande igenom andra betydelsefulla kyrkor och religioner. Religionerna granskas som en del av kulturen, kulturtraditionen och samhället samt individens och samfundets liv.

Provet i religion innefattar nio uppgifter, av vilka examinanden bör besvara fem. Provet omfattar två delar. Del 1 består av sex uppgifter. Varje uppgift ger 0–20 poäng. Del 2 består av tre uppgifter som ger 0–30 poäng per uppgift. Av uppgifterna i del 1 kan man besvara tre, fyra eller fem, av uppgifterna i del 2 högst två. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.

Provet innehåller uppgifter av olika karaktär och svårighetsgrad. En del av uppgifterna förutsätter ett koncentrerat och kort svar, en del att man behärskar stora ämnesområden och svarar i essäform. Uppgifterna kan innehålla material som texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Innehållet i materialet bör utnyttjas, tillämpas och bedömas på ett sakligt sätt. Om en uppgift har material bör man i regel hänvisa till det i svaret. Uppgifterna kan innehålla begränsningar i fråga om teckenmängd. I detta fall är det fråga om maximilängden för svaret. Då sänks inte poängen för svaret om teckenmängden underskrids, ifall sakinnehållet är tillräckligt och framställningen tydlig. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

I provet i religion bedöms examinandens faktakunskaper, hantering av informationen och framställningssätt. I fråga om faktakunskaper bedöms examinandens kännedom om sakinnehållet i lärokursen i religion och den centrala begreppsapparaten som berör religioner och livsåskådningar. I svaren bedöms också hur innehållet i svaret motsvarar uppgiften och hur väl avgränsat svaret är. I alla uppgifter är utgångspunkten för bedömningen att svaret motsvarar uppgiften. Om uppgiften förutsätter till exempel jämförelse, fästs också vikt vid det i bedömningen. En stor faktamängd är inte till fördel om fakta är oväsentliga för uppgiften. Sakfel och en felaktig användning av begrepp sänker poängen.

I fråga om hanteringen av informationen bedöms examinandens förmåga att presentera, analysera, bedöma och tillämpa kunskap om religioner och livsåskådningar. Uppmärksamhet fästs särskilt vid hur övertygande de framförda synpunkterna är, hur de motiveras och hur ämnet problematiseras. Ett lyckat svar visar att examinanden självständigt behärskar sin kunskap om religioner och livsåskådningar och kan utveckla den utifrån tidigare erhållna fakta och behandla religionsfrågor på ett analytiskt sätt ur flera olika synvinklar. Dessutom är fakta, motiverade ställningstaganden och åsikter klart avskilda från varandra.

I fråga om framställningssättet bedöms svarets konsekvens, helhet och stilistiska smidighet. Flytande och vårdad svensk sakprosa värderas i svaret. Upprepningar och ett otydligt eller oredigt framställningssätt sänker poängen.

I fråga om faktakunskaper presenteras de mer detaljerade kriterierna separat för de olika uppgifterna. Beskrivningen av goda svar är inriktad på två nivåer: ett gott svar, som motsvarar cirka 50 procent av hela poängtalet, och ett berömligt svar, som avser cirka 80 procent av poängtalet. I uppgifter med många delar fastställs poängen separat för de olika delarna, ifall inte annat sägs i uppgiften. Ifall uppgiften består av ovanligt många delar ges särskilda direktiv för poängsättningen. I fråga om omfattande essäuppgifter är beskrivningarna av ett gott svar alltid endast riktgivande. De innehåller i första hand element som är centrala i gymnasiestudierna, men utöver dem kan examinandernas svar innehålla andra väsentliga aspekter.

Allmänt taget är ytterligheterna i fråga om faktakunskaper svar som över huvud taget inte innehåller fakta och begrepp som är väsentliga för ämnesområdet, och svar som visar en utmärkt behärskning av ämnesområdet. Utmärkande för det sistnämnda är till exempel att de begrepp som är väsentliga för ämnesområdet har använts på ett sakkunnigt och naturligt sätt och att de fakta som presenteras i svaret är mångsidiga och precisa. Mellan dessa ytterligheter ligger ett så kallat gott svar, som innehåller en del väsentliga aspekter på ämnesområdet och där användningen och definitionen av begreppen i huvudsak är sakliga. Ett sådant svar kan också innehålla enstaka sakfel.

I allmänhet följer faktakunskaperna, hanteringen av informationen och framställningssättet varandra åt, eftersom gestaltning av fakta som är väsentliga för helheten, användning av relevanta begrepp, konsekvens i argumentationen och stilistisk smidighet hör ihop. Nedan ges allmänna riktlinjer som åskådliggör olika faktorer som bör beaktas vid bedömningen av i första hand hanteringen av informationen och framställningssättet.

De svaga svaren är stilistiskt oklara, ostrukturerade och besvarar uppgiften endast delvis eller inte alls. I sådana svar utnyttjar man inte materialet och framförda synpunkter motiveras inte vederhäftigt. Sådana svar ger i regel under en fjärdedel av hela poängtalet.

Under hälften av hela poängtalet ger också sådana svar som presenterar ett eller flera fakta och begrepp som är väsentliga för ämnet men som är ostrukturerade och stilistiskt oklara. Sådana svar kan också innehålla upprepningar, överdrifter, ohållbara motiveringar och uppräkningar.

Ett gott svar motsvarar i bedömningen cirka hälften av hela poängtalet. Ett sådant svar besvarar i huvudsak uppgiften och innehåller flera väsentliga fakta och synpunkter på ämnet. Examinanden har åtminstone till vissa delar utnyttjat det material som hör till uppgiften och svaret innehåller tillämpning och utveckling av fakta. Svaret visar en strävan att strukturera och motivera. Svaret kan ändå delvis vara ostrukturerat och uppräknande och motiveringarna kan vara ytliga.

Ett berömligt svar motsvarar cirka 80 procent av hela poängtalet. I ett sådant svar har examinanden lyckats skapa en konsekvent helhet av flera fakta och synpunkter som är väsentliga för ämnet. Svaret motsvarar uppgiften och språket är vårdat. De motiveringar som framförs är tydliga och mångsidiga, och fakta tillämpas och analyseras trovärdigt.

Svar som når de allra högsta poängen utmärks utöver de nämnda aspekterna av en djup förståelse av ämnesområdet och en förmåga att sätta in fakta i större sammanhang. Examinanden har utnyttjat material som hör till uppgiften på ett insiktsfullt sätt och relaterat olika delar av materialet till varandra. Svaren utgör välunderbyggda helheter stödda av argumentation. De kan också innehålla fyndiga och överraskande synpunkter och öppningar mot alternativa sätt att närma sig problemet.

Bedömning av studentexamensprovet i religion
Poängtalunder 25 %25–50 %50 %, gott svar80 %, berömligt svaröver 80 %
Faktakunskaper: Det som bedöms är kunskap om faktainnehållet enligt läroplanen, korrekt och precis användning av begrepp, överensstämmelse mellan innehåll och uppgift samt avgränsning av svaret.Svaret innehåller väldigt lite eller ingen för ämnesområdet relevant kunskap och väldigt få eller inga för ämnesområdet relevanta begrepp.Ett eller flera för ämnesområdet relevanta fakta och begrepp presenteras i svaret.Svaret innehåller flera för ämnesområdet relevanta fakta, användningen och definitionerna av begrepp är huvudsakligen korrekta. Svaret kan innehålla enstaka faktafel (noggrannare kriterier för enskilda uppgifter ges i beskrivningen av goda svar).Svaret visar berömliga insikter i ämnesområdet; begrepp används sakkunnigt och naturligt, och de kunskaper som presenteras i svaret är mångsidiga och exakta (noggrannare kriterier för enskilda uppgifter ges i beskrivningen av goda svar).Svaret visar en djuplodande förståelse av ämnesområdet och en förmåga att koppla kunskapen till vidare sammanhang.
Hantering och presentation av kunskap: Examinandens förmåga att presentera, analysera, utvärdera och tillämpa kunskap bedöms; presentationen bedöms med tanke på svarets följdriktighet, enhetlighet och stilistiska smidighet.Svaret är stilistiskt osammanhängande och ostrukturerat. Det motsvarar endast delvis eller inte alls uppgiften. Uppgiftens material har inte utnyttjats och de framlagda ståndpunkterna har inte motiverats adekvat.Svaret är ostrukturerat och stilistiskt osammanhängande. Det kan innehålla upprepningar, överdrifter, icke-trovärdiga motiveringar och vara katalogartat.Svaret motsvarar huvudsakligen uppgiften. I svaret presenteras flera för ämnesområdet relevanta fakta och synpunkter. Uppgiftens material har utnyttjats till vissa delar och svaret visar tecken på tillämpning och utveckling av kunskap. Det finns en strävan efter en följdriktig struktur och motiveringar, men svaret kan ställvis vara ostrukturerat och katalogartat. Motiveringarna kan vara rätt ytliga.Flera för uppgiften relevanta fakta och synpunkter har kopplats ihop till en följdriktig helhet. Svaret motsvarar uppgiften och är vårdat till sitt språk. De framlagda motiveringarna är tydliga och mångsidiga. Kunskapen tillämpas och utvecklas på ett trovärdigt sätt.De olika materialen för uppgiften har utnyttjats på ett insiktsfullt sätt och har ställts i relation till varandra. Motiveringarna är övertygande och väl argumenterade. Svaret kan innehålla sinnrika synpunkter och öppningar till alternativa angreppsvinklar.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Påståenden om religioner 20 p.

Nedan står 20 påståenden (1.1–1.20) grupperade enligt fyra teman. Välj för varje påstående det svarsalternativ som passar bäst. Rätt svar 1 p., fel svar –1 p., inget svar 0 p. Du kan ändra ditt svar efter att du har valt ett svarsalternativ, men du kan inte längre lämna påståendet helt utan svar. Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för alla påståenden.

1.1 Trosbekännelsen som används i den ortodoxa kyrkans liturgi heter 1 p.

  • Den efesisk-chalkedonska trosbekännelsen.  (-1 p.)
  • Den apostoliska trosbekännelsen.  (-1 p.)
  • Den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen.  (1 p.)

1.2 Den ortodoxa kyrkan lär att människan innan hon blev utvisad från paradiset var 1 p.

  • Guds tjänare.  (-1 p.)
  • Guds avbild och likhet.  (1 p.)
  • Guds ställföreträdare på jorden.  (-1 p.)

1.3 Under den odelade kyrkans tid hölls det 1 p.

  • två ekumeniska koncilier.  (-1 p.)
  • fem ekumeniska koncilier.  (-1 p.)
  • sju ekumeniska koncilier.  (1 p.)

1.4 Reliker är 1 p.

  • souvenirer som säljs i ortodoxa kyrkor.  (-1 p.)
  • munkarnas bostäder.  (-1 p.)
  • föremål som tillhört en helig människa.  (1 p.)

1.5 Pachomius den Store är en person som kan betraktas som 1 p.

  • klosterväsendets grundare.  (1 p.)
  • sketesystemets grundare.  (-1 p.)
  • kyrkoarkitekturens fader.  (-1 p.)

1.6 Sergej vigdes år 2022 till biträdande biskop för 1 p.

  • Kuopio.  (-1 p.)
  • Uleåborg.  (-1 p.)
  • Helsingfors.  (1 p.)

1.7 Den amerikanska ortodoxa kyrkan (OCA) 1 p.

  • tillhör Jerusalems patriarkat.  (-1 p.)
  • representerar den ortodoxa kyrkans ryska tradition.  (1 p.)
  • har blivit till som resultat av grekiska missionärers verksamhet.  (-1 p.)

1.8 Till Moskvapatriarkatet hör en autonom ortodox kyrka som är verksam i 1 p.

  • Japan.  (1 p.)
  • Australien.  (-1 p.)
  • Polen.  (-1 p.)

1.9 Herman Aav var Finlands autonoma ortodoxa kyrkas 1 p.

  • första biträdande biskop.  (-1 p.)
  • första ärkebiskop.  (1 p.)
  • första prost.  (-1 p.)

1.10 Till följd av freden i Stolbova år 1617 flyttade en del av den ortodoxa karelska befolkningen till 1 p.

  • Sverige.  (-1 p.)
  • Tver i närheten av Moskva.  (1 p.)
  • Ingermanland.  (-1 p.)

1.11 Bhagavad-Gītā är 1 p.

  • en hinduisk helig bok.  (1 p.)
  • en sikhisk helig bok.  (-1 p.)
  • en taoistisk helig bok.  (-1 p.)

1.12 Psalmernas bok 1 p.

  • hör till Apostlarnas gärningar.  (-1 p.)
  • hör till Gamla testamentet.  (1 p.)
  • hör till Moseböckerna.  (-1 p.)

1.13 Koranen sammanställdes 1 p.

  • på 300-talet.  (-1 p.)
  • på 600-talet.  (1 p.)
  • på 1500-talet.  (-1 p.)

1.14 Sions sånger är 1 p.

  • sångboken för Finlands pingstkyrka.  (-1 p.)
  • sångboken för Helsingfors judiska församling.  (-1 p.)
  • sångboken för väckelserörelsen ”de väckta”.  (1 p.)

1.15 Septuaginta är 1 p.

  • Bibeln på arabiska.  (-1 p.)
  • Gamla testamentet på grekiska.  (1 p.)
  • Nya testamentet på hebreiska.  (-1 p.)

1.16 Vodou är en viktig del av kulturen 1 p.

  • i Västafrika.  (1 p.)
  • i Östafrika.  (-1 p.)
  • i Nordafrika.  (-1 p.)

1.17 Den gamla orientaliskortodoxa kyrkan är ett betydande kyrkosamfund i 1 p.

  • Mali.  (-1 p.)
  • Tanzania.  (-1 p.)
  • Etiopien.  (1 p.)

1.18 Finlands ortodoxa kyrka har haft missionsverksamhet 1 p.

  • i Spanien.  (-1 p.)
  • i Kenya.  (1 p.)
  • i Sydafrika.  (-1 p.)

1.19 En konfessionell gemenskap som fötts i Europa är 1 p.

  • pingströrelsen.  (-1 p.)
  • lutherdomen.  (1 p.)
  • den koptiska kyrkan.  (-1 p.)

1.20 Begreppet theosis i den ortodoxa kyrkan handlar om 1 p.

  • kyrkans lära om livet efter döden.  (-1 p.)
  • kyrkans lära om helgelsen.  (1 p.)
  • kyrkans lära om hur man ska förbereda sig för nattvarden.  (-1 p.)

2. Begrepp inom judendomen och kristendomen 20 p.

Uppgiften består av fyra delar som bedöms separat.

I svaren bedöms hur väl och med korrekta termer examinanden förklarar de centrala skillnaderna mellan religionerna i det som efterfrågas. Varje relevant synpunkt ger en poäng, men för att nå fem poäng krävs att examinanden strukturerat redogör för de relevanta skillnaderna ur båda religionernas synvinkel.

Svarets längd i respektive del är högst 500 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

2.1 Förklara kort hur uppfattningarna om Bibeln skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.

Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Bibelns kanon i judendomen och kristendomen är olika. Den kristna Bibeln är indelad i två delar, Gamla och Nya testamentet. Den hebreiska Bibeln (Tanak) innehåller samma böcker som Gamla testamentet, med undantag av Gamla testamentets så kallade apokryfer. Böckerna i den hebreiska Bibeln och i Gamla testamentet har till en del olika indelning och ordning. För judarna är Bibelns viktigaste del Toran och för de kristna evangelierna och Paulus brev.

I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.

2.2 Förklara kort hur uppfattningarna om Gud skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.

Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I judendomen lärs att Gud är en, medan Gud enligt kristendomens treenighetslära är ”Fadern, Sonen och den heliga Anden”. Sonen blev människa i Jesus från Nasaret och därför kan man i kristendomen avbilda Gud. Enligt kristendomen har Kristus två naturer, en mänsklig och en gudomlig. Judarna avbildar inte Gud eller uttalar Guds namn (JHWH), utan kallar honom till exempel Herre.

I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.

2.3 Förklara kort hur uppfattningarna om Mose lag skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.

Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I judendomen är det centralt att följa Mose lag (Toran). Gud slöt ett förbund med Israel och gav lagen att efterföljas. Enligt traditionen finns det 613 föreskrifter i lagen, bland annat de tio buden och bestämmelser om olika festdagar och rituell renhet. Enligt kristendomen slöt Gud ett nytt förbund i Kristus och därför gäller Mose lag inte längre. De kristna värdesätter emellertid fortfarande till exempel de tio buden.

I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.

2.4 Förklara kort hur uppfattningarna om messias skiljer sig från varandra i judendomen och kristendomen. 5 p.

Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I kristendomen är Jesus den messias som Gamla testamentets profeter förutspådde, han som måste lida, dö och uppstå från de döda. Jesu hederstitel Kristus betyder messias. Enligt judendomen har messias ännu inte anlänt. Den messias judarna väntar på är inte Guds son, utan kung över Israels folk. Under olika tider har olika personer utropat sig till messias, eller har ansetts vara messias, men inom judendomen har ingen slutligen erkänts vara messias.

I svaret kan också ingå andra relevanta synpunkter.

3. Bibelns betydelse i den ortodoxa kyrkan 20 p.

Ta utgångspunkt i den ortodoxa kyrkans lära och diskutera påståendet om att Gamla testamentet inte är en nödvändig del av Bibeln. Utnyttja textutdrag 3.A i ditt svar.

I svaret bedöms hur strukturerat examinanden analyserar textutdraget och hur mångsidigt hen diskuterar författarens påstående om att Gamla testamentet inte är en nödvändig del av Bibeln.

I ett gott svar (10 p.) presenterar examinanden minst tre synpunkter på den ortodoxa kyrkans lära och diskuterar dem i relation till påståendet i textutdraget. Examinanden visar att hen förstår att den ortodoxa kyrkan inte tolkar Bibeln på basis av enskilda verser eller böcker utan som en helhet.

I ett berömligt svar (16 p.) analyserar examinanden textutdraget på ett strukturerat sätt och diskuterar påståendet mångsidigt ur perspektivet för den ortodoxa kyrkans lära. I sitt svar ger examinanden konkreta exempel på hur Gamla testamentet används i den ortodoxa kyrkan.

Svaret kan exempelvis innehålla följande synpunkter i den ortodoxa kyrkans lära:

  • Bibeln i sin helhet är Guds uppenbarelse.
  • I Bibeln syns Guds försyn.
  • Jesus var en jude vars kulturella bakgrund man borde känna till.
  • Gamla testamentet innehåller profetian om Kristi födelse och lidande.
  • Den kristna människo- och gudssynen baserar sig delvis på Gamla testamentets berättelser (t.ex. begynnelseberättelserna).
  • Nya testamentet innehåller många referenser till Gamla testamentet, och utan kunskap om Gamla testamentet öppnar sig skrifterna inte ordentligt.
  • Till exempel evangelisten Matteus har många hänvisningar till Gamla testamentet; han antar att läsaren känner till skrifterna.
  • Den ortodoxa kyrkan använder i stor utsträckning Gamla testamentets texter i det liturgiska livet (till exempel Jobs bok, ordspråken, profeterna, psalmerna, dvs. den ortodoxa kyrkans psalmbok).
  • Texterna i Gamla testamentet undervisar, tröstar och tilltalar under fastetiderna.
  • Den ortodoxa kyrkan tolkar inte Bibeln på basis av verser utan som en helhet. Därför har enskilda verser i Gamla testamentet ingen betydelse för en kristens livsval.

4. Pilgrimsfärden i två religioner 20 p.

Uppgiften består av två delar som bedöms separat.

I svaren bedöms hur väl examinanden känner igen de religioner som förekommer på bilderna och hur mångsidigt hen redogör för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i religionerna i fråga.

Svarets längd i respektive del är högst 1 500 tecken. Om den föreskrivna längden överskrids minskar det poängantalet enligt det som föreskrivs i de bestämmelser och anvisningar som gäller proven i realämnen.

4.1 Avgör till vilken religion bild 4.A hänför sig. Redogör för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i religionen i fråga. 10 p.

Svaret får inte överskrida 1500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I ett gott svar (5 p.) för examinanden fram att bilden hänför sig till islam och en pilgrimsfärd till Mecka. Examinanden redogör för pilgrimsfärdens betydelse ur minst en synvinkel och beskriver minst en sedvänja kring pilgrimsfärden.

I ett berömligt svar (8 p.) redogör examinanden mångsidigt för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i islam. I svaret nämns att en pilgrimsfärd till Mecka är en religiös plikt för en muslim eller att den är en av islams fem grundpelare.

Till exempel följande synpunkter kan ingå i svaret:

  • Pilgrimsfärden till Mecka (hajj) är en av islams fem grundpelare. Varje muslim förutsätts göra en pilgrimsfärd till Mecka minst en gång under sitt liv. Skyldigheten att företa en pilgrimsfärd gäller emellertid bara dem som har de ekonomiska och hälsomässiga förutsättningarna för det. Centrum för pilgrimsfärden är den heliga platsen Kaba.
  • Under pilgrimsfärdsmånaden kulminerar den årliga s.k. stora pilgrimsfärden till Mecka i festen Id al-Adha, men man kan göra pilgrimsfärden också vid andra tidpunkter.
  • Mecka är profeten Muhammeds födelsestad. Pilgrimsfärden till Mecka bygger på profetens exempel.
  • Enligt islam byggdes templet i Kaba ursprungligen av Ibrahim och hans son Ismael.
  • Alla världens muslimer förenas i att anse Mecka (på bilden) och Medina vara heliga städer. Dessutom har Jerusalem en viktig ställning.
  • Sedvänjor som hänför sig till pilgrimsfärden till Mecka är till exempel vita kläder, att gå runt Kaba sju gånger motsols, att stå på berget Arafat, att stena pelare som symboliserar Satan och att slakta ett får i samband med pilgrimsvandringen.

Det är förtjänstfullt om examinanden nämner att det inom islam också finns många andra pilgrimsmål. Exempelvis shiamuslimerna gör pilgrimsfärder till staden Karbala och till sufismen hör högaktande av lokala helgons gravar.

4.2 Avgör till vilken religion bild 4.B hänför sig. Redogör för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i religionen i fråga. 10 p.

Svaret får inte överskrida 1500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I ett gott svar (5 p.) för examinanden fram att bilden hänför sig till hinduismen och en pilgrimsfärd till Varanasi eller floden Ganges. Examinanden redogör för pilgrimsfärdens betydelse ur minst en synvinkel och beskriver minst en sedvänja kring pilgrimsfärden.

I ett berömligt svar (8 p.) redogör examinanden mångsidigt för pilgrimsfärdens betydelse och sedvänjor kring den i hinduismen.

I svaret kan ingå till exempel följande synpunkter:

  • I folklig hinduism har pilgrimsfärderna en central ställning och det finns sedvänjor av många slag. Man klättrar till exempel upp i bergen, badar i floderna och ofta ligger det ett särskilt viktigt tempel vid målet för pilgrimsfärden.
  • Pilgrimsfärderna anknyter till livscykelritualerna (till exempel att dö i Varanasi och att askan sprids i floden Ganges).
  • Med pilgrimsfärderna strävar man efter välsignelse, god karma och också en slutlig frigörelse (moksha).
  • Heligt vatten från Ganges kan också föras till dem som inte själva kan företa en pilgrimsvandring.
  • Ganges anses vara gudinnan Ganga, som man bland annat offrar blommor och små oljelampor till.
  • De hinduiska nätverken av pilgrimsfärder når ut överallt i Indien och begränsas inte endast till Varanasi eller floden Ganges (s.k. hinduisk helig geografi).

Det är särskilt förtjänstfullt om examinanden kan nämna också andra mål för pilgrimsfärder (t.ex. Allahabad eller Prayag och andra städer med anknytning till festen Kumbh Mela, Tirupati, Arunachala).

Även om bilden är från Varanasi och floden är Ganges är det svårt att entydigt känna igen dem på bilden. Därför godkänns det om examinanden tolkar att bilden föreställer någon annan verklig flod eller stad i Indien.

5. Vördnaden för det heliga i den ortodoxa kyrkan 20 p.

Ortodoxin är känd som en form av religiositet som har en omfattande vördnad för det heliga.

Uppgiften består av två delar som bedöms separat.

5.1 Räkna upp fem sätt att visa vördnad för det heliga i den ortodoxa kyrkan. 5 p.

I svaret bedöms hur exakt examinanden redogör för olika sätt att visa vördnad för det heliga i den ortodoxa kyrkan. För varje exakt beskrivet sätt att visa vördnad för det heliga får man en poäng.

Svaret kan innehålla till exempel följande sätt att visa vördnad för det heliga:

  • att kyssa ett kors eller en ikon
  • att göra korstecknet när man går in i en kyrka eller framför en ikon
  • att böja sig ner till marken före nattvarden
  • att kyssa evangelieboken
  • att buga sig framför reliker och att kyssa dem
  • att beröka nattvardsgåvorna under liturgin
  • att beröka ikoner, ikonostas och reliker
  • kyrkosånger, minnesdagar för heliga händelser och människor
  • böner till helgonen
  • att man beter sig och klär sig vördnadsfullt i kyrkan
  • pilgrimsresor
  • att man tar hänsyn till matkulturen.

5.2 Redogör noggrannare för tre av sätten att visa vördnad för det heliga som du nämnt i deluppgift 5.1. 15 p.

I svaret bedöms hur mångsidigt examinanden presenterar och förklarar tre sätt att visa vördnad för det heliga som hen nämnt i deluppgift 5.1.

I ett gott svar (8 p.) presenterar examinanden noggrannare tre sätt att visa vördnad för det heliga som hen nämnt i uppgift 5.1 genom att ge minst två exempel för vart och ett av dem.

I ett berömligt svar (12 p.) presenterar examinanden mångsidigt tre sätt att visa vördnad för det heliga som hen nämnt i deluppgift 5.1.

Svaret kan innehålla följande exempel på att visa vördnad för det heliga:

  • Att kyssa ett kors eller en ikon betyder att man visar vördnad för urbilden.
  • Korstecknet handlar om att visa vördnad för den Heliga Treenigheten och det är en fysisk bön i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.
  • Genom att böja sig ner till marken före nattvarden visar man vördnad för Kristi kropp och blod.
  • Genom att kyssa evangelieboken visar man vördnad för Guds ord.
  • Att buga sig framför reliker och att kyssa dem är att visa vördnad för urbilden, det vill säga en helig person.
  • Berökning är ett gammaltestamentligt sätt att visa vördnad för det heliga.
  • I kyrkosångerna visar man vördnad för till exempel Gudsföderskan: ”Sannerligen är det värdigt att prisa Dig salig, Gudaföderska – –”.
  • Man minns heliga människor och händelser. Till exempel under vigilian och i klostren läser man texter som handlar om dessa (synaxarion).
  • Enligt reglerna angående klädseln i synnerhet i klostren och i de östeuropeiska ortodoxa kyrkorna ska kvinnorna täcka sitt huvud och klä sig så att knäna och skuldrorna är täckta. Männen måste ta av sig hatten när de går in i en kyrka.
  • Pilgrimsresorna har som syfte att visa vördnad för en helig händelse eller person på autentiska platser (till exempel Kristi grav i Jerusalem).
  • I matkulturen visar man vördnad för en kommande fest (till minne av en händelse eller person) genom att förbereda sig med blygsammare kosthåll under de olika fastetiderna (till exempel stora fredagen, de regelbundna fastedagarna varje vecka eller de olika fastetiderna under kyrkoåret).

6. Berättigandet av krig 20 p.

Diskutera berättigandet av krig med utgångspunkt i den ortodoxa kyrkans lärosatser och jämför lärosatserna med de åsikter som presenteras i textutdrag 6.A och 6.B.

I svaret bedöms hur examinanden diskuterar och jämför krigets berättigande ur den ortodoxa kyrkans läromässiga synvinkel.

I ett gott svar (10 p.) presenterar examinanden minst två bibelställen eller andra argument angående krig och dödande och som i kyrkan används för att berättiga krig eller att motsätta sig krig. Examinanden ger minst två exempel på ärkebiskoparnas och patriarkens ställningstaganden och jämför dem med kyrkans etiska undervisning.

I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden krigets berättigande ur den ortodoxa kyrkans läromässiga synvinkel på ett mångsidigt sätt. I svaret jämförs ställningstagandena från ärkebiskoparna och patriarken med den ortodoxa kyrkans lära på ett relevant sätt.

Svaret kan innehålla bland annat följande synpunkter:

  • I den mosaiska lagen och i bergspredikan förbjuds dödandet.
  • Jesus uppmanar till icke-våld (att vända andra kinden till, Matt. 5:43–45; alla som tar till svärd, ska dödas med svärd, Matt. 26:52) kärlek också mot sin fiende (Luk. 6:27–28).
  • Hövitsmannen Cornelius fick den Helige Ande (Apg. 10).
  • Bibeln varken förbjuder eller fördömer soldatyrket.
  • Kriget anses vara en följd av syndafallet.
  • Att döda på individnivån är alltid en synd, men samhället måste försvara sig om landet anfalls.
  • Den ortodoxa kyrkan godkänner försvarskrig och betraktar det som berättigad teologi. Samhället måste försvara sina medborgare men ett anfallskrig anses inte vara berättigat.
  • Att fullgöra sin värnplikt anses vara en medborgarplikt i Finland.
  • I ärkebiskoparnas ställningstagande sägs det att patriark Kirill använder ordet ävlan i fel sammanhang eftersom en soldat inte kan jämföras med en munk för vilken ävlan innebär andlig tillväxt.
  • Kirill har motiverat kriget med felaktiga argument ur den ortodoxa kyrkans synvinkel:
    • militärtjänsten är i enlighet med evangeliet
    • militärtjänsten är ett exempel på moraliska ideal
    • att försvara fosterlandet är att försvara tron (Ryssland är multireligiöst men Kirill anser sig försvara endast den ortodoxa tron)
    • Kirill räknar med två självständiga stater (Vitryssland och Ukraina) när han talar om att försvara den ryska världen.
  • Ärkebiskoparnas ställningstagande är ett exempel på ekumeniskt samarbete: båda har skrivit under artikeln.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Bysans 30 p.

Uppgiften består av två delar som bedöms separat.

7.1 Förklara vad Bysans är för något och redogör för hur det har kommit till. 10 p.

I svaret bedöms hur strukturerat examinanden förklarar vad Bysans är för något och hur mångsidigt examinanden berättar om faktorerna bakom Bysans uppkomst.

I ett gott svar (5 p.) förklarar examinanden i huvuddrag vad Bysans är för något och tar upp minst tre faktorer som bidragit till uppkomsten av Bysans.

I ett berömligt svar (8 p.) förklarar examinanden på ett strukturerat sätt vad Bysans är för något och granskar mångsidigt faktorerna som bidragit till dess uppkomst.

Svaret kan innehålla exempelvis följande faktorer angående Bysans och dess uppkomst:

  • Den inledande fasen i Bysans uppkomst började när kejsaren Diocletianus delade upp det romerska riket i två administrativa delar år 286.
  • Egentligen uppstod Bysans år 330 då kejsar Konstantinus den Store flyttade det romerska rikets huvudstad österut till den grekiska staden Byzantion på Bosporsundets strand.
  • Bysans kallades också för Östrom eftersom det fortsatte det romerska imperiets tradition i öster efter att det romerska riket delades upp i två halvor år 395.
  • Stadens namn var senare Konstantinopel, Konstantinos stad, som också kallades för Nya Rom.
  • I Bysans förenades det romerska statssystemet, den hellenistiska kulturen och den ortodoxa kristendomen.
  • Bysans utsträckning varierade under olika tidsepoker. Som störst var det under 500-talet under kejsar Justinianus tid. Då ingick bl.a. en stor del av dagens Europa, Nordafrika och Mindre Asien i riket. Som minst var det i början av 1400-talet då det innefattade endast huvudstaden Konstantinopel med omnejd.
  • Bysans var ett multinationellt och multikulturellt rike där det bodde greker, slaver, judar och armenier.
  • Bysans viktigaste språk var latin och grekiska.
  • Bysans har haft en stor påverkan på den ortodoxa kulturen eftersom följande händelser inträffade under den bysantinska tiden:
    • den ortodoxa kyrkans lära sammanställdes (de ekumeniska koncilierna)
    • klosterväsendet och den andliga klostertraditionen (hesykasmen) utvecklades
    • den ortodoxa teologin och ikonkonsten samt kyrkomusiken och -poesin förstärktes
    • den kyrkliga ordningen (bl.a. den liturgiska traditionen, kyrkoåret) och administrationen etablerades.
  • I Bysans rådde det en växelverkan mellan kyrkan och staten (symfoni); staten och kyrkan var inte åtskilda.
  • Bysans kämpade för sin existens mot de islamiska araberna från och med 600-talet och från och med 1300-talet speciellt mot de islamiska turkiska ottomanerna.
  • Bysans gick slutligen under år 1453 då ottomanerna erövrade Konstantinopel.

7.2 Diskutera hur det kyrkliga och världsliga arvet från Bysans kommer fram i Europa i dag. Utnyttja text 7.A i ditt svar. 20 p.

I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden diskuterar hur det kyrkliga och världsliga arvet från Bysans kommer fram i Europa i dag.

I ett gott svar (10 p.) redogör examinanden för minst tre kyrkliga eller världsliga saker där Bysans arv kommer fram i dagens Europa.

I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden mångsidigt och insiktsfullt saker som härstammar från Bysans och som är synliga i det europeiska världsliga eller kyrkliga livet ännu i dag. Svaret innehåller observationer om såväl det världsliga som det kyrkliga livet.

Svaret kan innehålla bland annat följande synpunkter:

  • De ekumeniska koncilierna var sammankallade av de bysantinska kejsarna, och deras beslut utgör fortfarande grunderna för den officiella läran i den ortodoxa kyrkan.
  • Den ortodoxa religionen spred sig bland de slaviska folken.
  • Bysans påverkan syns tydligt i den ortodoxa kyrkans andaktsliv och kyrkokonst:
    • Kyrkornas mosaikkonst härstammar från Bysans.
    • Ikonografin utvecklades i Bysans; den bysantinska ikonmålningsstilen är den tidigaste ikonmålningsstilen.
    • Den konstantinopolitanska liturgiska traditionen blev allmän praktik överallt i de ortodoxa områdena.
    • Bysans arv syns fortfarande i den liturgiska musiken (till exempel Oktoekhos); de bysantinska melodierna är fortfarande i bruk i synnerhet i Grekland.
    • Det ”mystiska” bönelivet som betonar livet på andra sidan, askesen och hesykasmen härstammar från Bysans och de är i bruk i synnerhet i klostren.
  • Det ortodoxa liturgiska livet har sin förebild i den bysantinska hovceremonin.
  • Biskopens mitra var ursprungligen kejsarens huvudbonad.
  • Att skriva biografier (hagiografier) om helgonen är en del av det bysantinska kulturarvet.
  • Det byggs fortfarande kyrkobyggnader enligt modell från den bysantinska arkitekturen.
  • Förbundet mellan kejsaren och patriarken (det världsliga och det andliga) fungerar fortfarande som modell för Rysslands nuvarande politik (symfoniförhållande).
  • Moskva ses som ett tredje Rom; Ryssland ser Moskva som Bysans arvtagare och den ortodoxa trons beskyddare.

8. De heliga och helgonen 30 p.

Uppgiften består av två delar som bedöms separat.

8.1 Förklara vad man avser med heliga människor i den ortodoxa traditionen och på vilka grunder personer har helgonförklarats. 10 p.

I svaret bedöms hur strukturerat och exakt examinanden redogör för vad man menar med heliga människor och helgonförklaring i den ortodoxa traditionen.

I ett gott svar (5 p.) förklarar examinanden vad en helig person är och kommer med minst två grunder för ett helgons kanonisering enligt den ortodoxa traditionen.

I ett berömligt svar (8 p.) beskriver examinanden hur heliga människor har kategoriserats i olika människogrupper och ger exempel på dem genom att nämna en representant för minst tre kategorier. I svaret nämns flera synpunkter som gäller grunderna för kanonisation i den ortodoxa traditionen.

Svaret kan innehålla till exempel följande saker i anknytning till heliga personer och helgonförklaring:

  • Helgonen har fått del av Guds helighet genom ävlan och Guds nåd.
  • Helgonen är förebilder i den andliga ävlan.
  • Enligt kyrkans lära ber helgonen för oss till Gud. De ortodoxa har ett eget skyddshelgon, en himmelsk förbedjare, vars namn de bär.
  • Helgonförklaring eller kanonisering betyder att kyrkan fastställer sina medlemmars upplevelse av att en viss person är helig. Man gör ingen helig utan man konstaterar det heliga hos en människa. Följande saker ingår i grunderna för kanonisering:
    • En person har åstadkommit en stor positiv förändring som kan kallas ett under.
    • Personen gör gott som väcker allmän beundran.
    • Personen gör gott på ett permanent sätt genom att trösta, undervisa eller vägleda.
    • Personen har lidit en martyrdöd eller visat uthållighet under en hård förföljelse.
    • Personens minne har bevarats bland de kristna och blivit permanent och vördnadsbjudande.
    • Kyrkan anser personens insatser ha varit exemplariska och betraktar därför helgonet som en förebedjare.
  • Människor kanoniseras inte på grund av deras jordiska eller kyrkliga position eller utifrån deras popularitet.
  • Helgonen har kategoriserats med titlar som berättar om deras jordiska liv. Sådana är bland annat:
    • martyr (ett helgon som vittnat om Kristus genom sin död)
    • helig fader eller moder (en helig klosterbror eller -syster)
    • rättfärdig (en helig lekman)
    • bekännare (ett helgon som vittnat om Kristus genom sitt liv och sina lidanden)
    • upplysare (kyrkans lärare)
    • apostel (Kristi lärjunge som gick ut för att sprida glädjebudskapet om den uppståndne Kristus – ordet förekommer också i ”apostlalik”)
    • evangelist (vittne om Kristi evangelium, det vill säga glädjebudskapet om uppståndelsen)
    • profet (en mottagare och förkunnare av Guds ord)
    • salig (en benämning som baserar sig på karaktärsdrag eller livskaraktär)
    • dåre för Kristus (en extrem form av ävlan som innehåller drag av simulerad psykisk sjukdom).
  • Helgonen har också ett samband med reliker. De är kroppsliga rester av heliga personer som kyrkan kanoniserat eller föremål som tillhört dem. I den ortodoxa traditionen är vördnaden för dem ett uttryck för relationen till den Helige Ande.
  • Helgonen är centrala i ikonkonsten.

8.2 En modern tolkning av helgonen har gjorts i en episkopal kyrka i San Francisco i Kalifornien. På målningen The Dancing Saints [De dansande helgonen], som blev färdig år 2009, är totalt 90 personer eller djur från olika tider avbildade. Diskutera verkets budskap. Utnyttja bilderna 8.A, 8.B och 8.C samt text 8.D i ditt svar. 20 p.

I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden diskuterar verkets budskap genom de gestalter som ingår i det.

I ett gott svar (10 p.) diskuterar examinanden verkets budskap ytligt ur flera synvinklar eller ingående ur minst en synvinkel. Examinanden kan också jämföra målningen med ikonkonsten. Materialen utnyttjas i svaret.

I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden verkets budskap mångsidigt och insiktsfullt. Hen redogör för och motiverar en uppfattning om ett mer omfattande budskap i verket eller ett möjligt sätt att tolka det. I svaret ingår också exempel på gestalter som är avbildade i målningen och en diskussion om grunden för att de framställs som helgon. Examinanden kan också föra fram synpunkter ur den ortodoxa ikonkonstens perspektiv. Materialen utnyttjas mångsidigt i svaret.

I svaret kan ingå exempelvis följande tolkningar av verkets budskap:

  • Verkets namn The Dancing Saints och målningens placering i taket på en kyrkobyggnad syftar på en tanke om helgon som i livet efter detta med dans delar det mänskliga livets erfarenheter tillsammans med människor som dansar i församlingen. Det här kan tolkas som ett budskap om samhörighet mellan helgonen och människor som ännu är i livet.
  • Verket innehåller både teman som är universellt tilltalande och element som ska tolkas i det sammanhang där de uppkommit. Det är fråga om en modern tolkning.
  • Granskat ur ett amerikanskt perspektiv avbildar verket både globalt kända och lokalt betydelsefulla personer. Det är möjligt att tolka verkets budskap så att olika ideal och drag som man anser vara helgonlika betonas under olika tider – de växer ofta fram ur den historiska och samhälleliga situationen.
  • En del av personerna har officiellt utnämnts till helgon. Som helgon kan man enligt verket emellertid också anse andra personer än sådana som officiellt godkänts och helgonförklarats av religiösa institutioner.
  • Många av de personer som förekommer i verket verkade under sin livstid bland de sämre lottade i samhället eller ingrep i samhälleliga olägenheter. Av aktuella ämnen betonas i verket globala teman, såsom naturskydd och minoriteternas rättigheter.
  • Det öppnar en vidare vy på tolkningen av skapelsen och frälsningen att djur är avbildade i verket. Djuren representerar Guds skapelsearbete i hela skapelsen och påminner om att människorna har kunnat uppleva Guds närvaro genom djuren.
  • Alla de personer som avbildas i verket är inte kristna. I verket ingår element av både samarbete mellan kyrkorna (ekumeni) och dialog mellan religionerna (religionsdialog).
  • I verket finns flera personer som hör till någon etnisk eller samhällelig minoritet. Personerna är i många åldrar. Det är också möjligt att tolka verkets budskap ur en synvinkel av jämställdhet mellan könen, och man kan se det som en utmaning av den patriarkaliska kristendomens tolkningar.

9. Kyrkobyggnader i Finland 30 p.

Uppgiften består av två delar som bedöms separat.

9.1 Då korset på Åbo domkyrka utelämnades i reklamen för stadsfestivalen Down By The Laituri sommaren 2022 väckte det diskussion. Redogör för de motiveringar för och emot att utelämna korset som framförs i textutdragen 9.A och 9.B. 10 p.

I svaret bedöms hur strukturerat och insiktsfullt examinanden analyserar de motiveringar som framförs i materialet.

I ett gott svar (5 p.) analyserar examinanden minst två motiveringar eller strukturerar kort de motiveringar för och emot att utelämna korset som ges i materialet.

I ett berömligt svar (8 p.) analyserar examinanden strukturerat och insiktsfullt minst fyra motiveringar.

I materialet förekommer följande motiveringar:

  • Synlighet för religion och religiösa symboler i det offentliga rummet: ”Det handlar om att religiösa symboler får synas i ett civiliserat land”.
  • Jämlikhet och likvärdighet mellan religioner och åskådningar: ”eftersom världen i dag är jämlik och vi är en tillställning öppen för alla, så kan man utelämna korset”; ”nuförtiden ligger jämlikhetsdiskussionen framme”; ”Om kyrkan hade ett kors skulle någon fråga om andra religiösa inriktningar inte är välkomna”.
  • Den konstnärliga friheten i att avbilda en religiös byggnad: ”Det är konstnärens vision av festivalområdet”; ”Oras säger att hon inte såg det som ett ställningstagande att utelämna korset, utan som en konstnärlig lösning”.
  • Inverkan av sociala medier på den offentliga debatten: ”man tar gärna ställning i sociala medier”.
  • Användningen av en religiös byggnad som logo: ”Oras berättar att hon velat avbilda domkyrkan i annonsen som ett slags logo, och till en sådan hör enligt henne inte några starka symboler”.

I analysen av motiveringarna kan examinanden föra fram till exempel följande synvinklar:

  • det finska samhället sekulariseras och religionernas betydelse minskar
  • religionens och i synnerhet kristendomens betydelse i det finska samhället både under historiens gång och idag
  • Finland som ett pluralistiskt och multireligiöst samhälle
  • avbildande av en religiös byggnad utan religiösa symboler
  • censur av religiösa element.

9.2 Analysera betydelsen och utvecklingen av ortodoxa kyrkobyggnader under Finlands självständighetstid. 20 p.

I uppgiften bedöms hur examinanden analyserar betydelsen och utvecklingen av ortodoxa kyrkobyggnader under Finlands självständighetstid.

I ett gott svar (10 p.) reflekterar examinanden över betydelsen och utvecklingen av ortodoxa kyrkobyggnader under Finlands självständighetstid med hjälp av minst tre exempel.

I ett berömligt svar (16 p.) analyserar examinanden betydelsen och utvecklingen av ortodoxa kyrkobyggnader under Finlands självständighetstid på ett mångsidigt och insiktsfullt sätt.

Svaret kan innehålla följande saker:

  • Före andra världskriget fanns kyrkobyggnaderna i huvudsak i östra Finland.
  • En ortodox kyrkobyggnad kännetecknas av lågformade kupoler eller en stor centralkupol, ofta med ett s.k. slaviskt kors; det finns inte mycket modern kyrkoarkitektur.
  • I Karelen fanns det både stora stenkyrkor och små trätjasovnor (-kapell) före andra världskriget.
  • Tjasovnorna dekorerades med träsnitt och de byggdes ofta på initiativ av enskilda församlingsmedlemmar. Samma tradition har fortsatt ända till i dag.
  • Efter autonomins tid (1809–1917) revs en del av militärkyrkorna som hade byggts i Finland eller togs i annat bruk eftersom de fungerade som en påminnelse om den ryska tiden. De ortodoxa kyrkorna representerade det främmande i början av självständigheten.
  • Efter andra världskriget fanns största delen av kyrkobyggnaderna i det förlorade Karelen, och som resultat använde man skolornas festsalar och den lutherska kyrkans kyrkobyggnader som kyrkliga lokaler för de avvecklade församlingarna.
  • Under den ortodoxa kyrkans återuppbyggnadsperiod på 1950-talet byggde man snabbt kyrkor på olika håll i Finland och arkitekterna använde ofta samma ritningar.
  • Återuppbyggnadstidens kyrkor representerar inte den slaviska eller den bysantinska stilen och man kan identifiera dem som ortodoxa kyrkor bara på grund av korset. Kyrkorna påminner om lutherska kyrkobyggnader i Finland.
  • Den första av återuppbyggnadstidens kyrkor blev färdig i Jyväskylä år 1954.
  • Den inhemska ikonmålningstraditionen utvecklades i takt med de nya kyrkobyggnaderna och ikonmålningen blev bekant också för icke-ortodoxa.
  • Kyrkorna som byggts på 2000-talet har fått drag som följer den bysantinska eller den nordryska stilen (till exempel centralkupolerna).
  • Till följd av migrationen bor största delen av de ortodoxa i södra Finland och där har man byggt nya kyrkor som följer den nordryska stilen.
  • Ortodoxin har blivit en del av kulturlandskapet också i södra Finland.
  • Uspenskij-katedralen i Helsingfors syns i stadsbilden. Under kyrkans tempelfest i augusti går en korsprocession från kyrkan ut till gatan och den syns i gatubilden.
  • Ortodoxin är en del av det finländska samhället, och det kyrkliga livet fungerar i kyrkobyggnaderna och omkring dem.
  • Kyrkobyggnaderna stabiliserade det religiösa livet.