Beskrivningar av goda svar: SV – Samhällslära
21.9.2023
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste bedömningsgrunderna i provet i samhällslära är hur examinanden behärskar läroämnets innehåll, tankemodeller och färdigheter såsom de definieras i läroplanen samt ett korrekt och exakt bruk av de centrala begreppen inom samhällsläran. En bedömningsgrund är också examinandens förmåga att tolka och kritiskt utvärdera information som beskriver samhälleliga fenomen, att dra självständiga slutsatser utifrån denna information och att jämföra olika tolkningar av samhälleliga frågor samt att ta ställning till dem och motivera sina ståndpunkter. I bedömningen fästs uppmärksamhet även vid framställningen, hur svaret motsvarar uppgiften, hur svaret avgränsas och hur klar argumentationen är.
Av svaren bör det framgå att examinanden förstår samhällets struktur och funktion som en historiskt skiktad och av historien utformad helhet. Examinanden känner till det finländska samhällets politiska, sociala, ekonomiska och juridiska struktur samt de viktigaste teorierna och begreppen förknippade med den. Vidare kan examinanden koppla de granskade fenomenen till sina bredare samhälleliga sammanhang. Examinanden kan i sina svar placera det finländska samhället i en internationell och global kontext, som bland annat inbegriper medlemskapet i Europeiska unionen och följderna av det. Examinanden kan använda samhällslärans centrala begrepp som makt, inflytande, ansvar och rättvisa. Examinanden förstår också ekonomins grundläggande mekanismer och de principer som styr den offentliga maktutövningen och rättssystemet, samt terminologin som gäller dessa.
I materialuppgifterna kan examinanden tolka och på ett relevant sätt utnyttja olika typer av material gällande samhället och ekonomins funktioner, såsom texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Examinanden kan också utvärdera dem kritiskt. I uppgifter som kräver reflektion och i uppgifter som inkluderar motstridiga fakta visar examinanden att hen förstår att information om samhället till sin karaktär kan vara teoretisk och öppen för tolkning, och att de kausala sambanden mellan orsak och verkan är invecklade och komplexa. Examinanden kan skapa en egen och motiverad syn på samhälleliga och ekonomiska frågor som kan vara motstridiga och kopplade till olika värderingar. I bedömningen beaktas examinandens förmåga att utifrån sin kunskap bygga upp välstrukturerade helheter. Likaså fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skilja på relevant och irrelevant information samt förmågan att i svaret utnyttja aktuell information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen, och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begreppsanvändning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Politiskt ansvar 20 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vad som avses med begreppet politiskt ansvar i en demokrati. I Finland är riksdagen politiskt ansvarig inför medborgarna, statsrådet inför riksdagen (parlamentarism). För de enskilda riksdagsledamöternas del utvärderar medborgarna deras agerande vid nästa val och kan ställa dem till svars genom att inte välja om dem. En enskild riksdagsledamots politiska ansvar tar sig alltså främst uttryck i samband med val. Statsrådets politiska ansvar konkretiseras genom riksdagens misstroendeförklaring för hela statsrådet eller för en enskild minister. Examinanden kan ge något eller flera exempel på politiskt ansvarsbärande.
I ett berömligt svar redogör examinanden noggrannare för misstroendeförklaring mot statsrådet eller en minister och det förfarande som leder till avgång, och hen tar upp att en statsministers avgång innebär att hela regeringen faller. En minister kan exempelvis avgå från sin post på eget initiativ på grund av ett gravt fel hen har begått. I sitt svar beaktar examinanden även att det är oerhört sällan som ministrar i Finland har tvingats avgå på grund av en misstroendeförklaring. Då ministrar i majoritetsregeringar avgått har det ofta handlat om att förtroendet mellan regeringspartnerna gått förlorat. En riksdagsledamot kan också anses vara politiskt ansvarig inför sin riksdagsgrupp.
2. Bolån i Finland respektive Sverige 20 p.
I Sverige har betalningstiderna för bolån i regel varit mycket längre än i Finland. I Finland har bara en liten del av alla bolån haft lånetider på 30 år eller mer. I Sverige har de som har bostadslån i vissa fall främst bara betalat räntor.
Diskutera fördelarna och nackdelarna med bolånepraxis i Finland och Sverige utifrån samhällsekonomins och hushållens perspektiv.
I ett gott svar analyseras någon konsekvens av bolånepraxis utifrån samhällsekonomins respektive hushållens synvinkel och examinanden diskuterar hur denna konsekvens är fördelaktig för Finland eller, omvänt, för Sverige i en jämförelse mellan länderna. I Sverige har hushållen exempelvis kunnat avkorta sina bolån i långsammare takt och således har de haft mer pengar till förfogande för egen konsumtion. Detta stöder den privata konsumtionsefterfrågan, vilket gagnar företagen och samhällsekonomin. I Finland har hushållen på grund av kortare amorteringstider ibland tvingats begränsa sina övriga konsumtionsutgifter, vilket minskar den privata konsumtionsefterfrågan i samhällsekonomin. För hushållens del kan man bland annat ta upp att det totala priset för bostaden stiger då lånetiden förlängs och räntekostnaderna ackumuleras.
I ett berömligt svar analyseras fördelarna och nackdelarna utförligare och deras ekonomiska effekter åskådliggörs mångsidigare. I svaret uppmärksammas att dessa ekonomiska konsekvenser kan vara mångskiftande och dra åt olika håll. För hushållen kan låneutgifterna vara mer lätthanterliga med längre lånetider. Eftersom de svenska låntagarna använder mindre pengar på låneskötselavgifter har de kunnat placera mer av sina medel i andra placeringsobjekt som gör det möjligt att få bättre avkastning och större spridning av egendomen. Med långa lånetider kan emellertid hushållen ta större bolån vilket ökar efterfrågan på bostäder och leder till att bostadspriserna stiger. Detta leder till högre utgifter för låneskötseln, vilket håller pengar borta från den privata konsumtionen. De större lånen är också förknippade med en större ränterisk. Dessutom kan det bildas prisbubblor på bostadsmarknaden som, om de brister, är till skada för samhällsekonomin eftersom hushållen då drabbas av betalningssvårigheter och bankerna av kreditförluster.
Av ett berömligt svar framgår det att bolånens belastning på hushållen beror på såväl lånetidens längd som räntenivån och de tillgängliga inkomsterna. Examinanden jämför balanserat respektive bolånepraxis goda och dåliga sidor. Hen kan till exempel också diskutera det faktum att det på grund av den större förmögenheten i Sverige finns mer privat placeringskapital tillgängligt för bostadsägande.
3. Europeiska unionens jordbrukspolitik 20 p.
De huvudsakliga målen för Europeiska unionens gemensamma jordbrukspolitik åren 2023–2027 är bland annat följande:
- försäkra att lantbrukarna har skäliga inkomster
- stödja klimatåtgärder och skydda miljön
- bevara en levande landsbygd.
Hur försöker man främja dessa mål å ena sidan på unionsnivå och å andra sidan i Finland?
Av ett gott svar framgår det att examinanden förstått att EU:s jordbrukspolitik tillhör unionens befogenheter. Jordbrukspolitiken är en stor del av EU:s verksamhet och tar upp cirka en tredjedel av unionens budget. I svaret kan examinanden utforska EU:s olika stödformer för jordbruket. I svaret kan examinanden också notera att man den senaste tiden har försökt övergå från de tidigare mängdbaserade stöden till stöd som i högre grad beaktar miljöaspekter. Med stöden eftersträvar man att trygga jordbruksproduktionens lönsamhet och kontinuitet och att främja produktionsdjurs välfärd samt ekologisk produktion. Med de stöd som Finland föreslår och kommissionen godkänner eftersträvar man att bidra till en levande landsbygd, uppmuntra hållbar utveckling och förbättra konkurrenskraften och de ekonomiska förutsättningarna för företagsverksamhet inom jordbruket. Helheten av stöd på unionsnivå kompletteras av Finlands nationella stödhelhet, som beaktar särdragen i den finska jordbruksproduktionen. I EU stöds landsbygdens livskraft också med regionalpolitikens metoder, exempelvis genom att man riktar olika stödformer till östra och norra Finland.
I ett berömligt svar analyseras stödformerna utförligt och grundligare till exempel genom att examinanden noterar de olika nationella stöden för södra och norra Finland. På det nationella planet har regionalpolitiken som mål att försöka garantera att hela Finland förblir bebott. I sitt svar kan examinanden vidare ta upp EU:s lagstiftning om ekologiska produkter, regleringen av genmanipulerade produkter, produkter som är ursprungs- och namnskyddade av EU, EU:s mål för den gröna övergången eller medlemsstaternas nationella intressen inom jordbrukspolitiken. Examinanden kan förhålla sig kritiskt till hur väl EU:s jordbrukspolitik har lyckats till exempel med att skydda miljön eller med att trygga landsbygdens livskraft. I svaret kan EU:s jordbrukspolitik också kopplas till det aktuella, internationella politiska läget i Europa.
4. Metoder för främjande av sysselsättningen och utvärdering av dem 20 p.
Finlands Näringsliv EK är en finsk intresseorganisation som huvudsakligen företräder stora och medelstora privata företagsarbetsgivare. Material
beskriver de mål som EK har för att förbättra sysselsättningen och vilken uppfattning organisationen har om sysselsättningsproblemen.Diskutera vilka åtgärder målen 1–5 (
) skulle betyda i praktiken och vilka problem det finns med målen och förverkligandet av dem.I ett gott svar konkretiseras vad det praktiska innehållet i några av Finlands Näringsliv EK:s mål kunde vara. Exempelvis kunde det första målet innebära en sänkning av de inkomstrelaterade arbetslöshetsersättningarna, det andra att bostadsbidraget sänks, det tredje att dagvårdsavgifterna sänks eller avlägsnas, och i enlighet med mål 4 kunde beskattningen lindras. EK vill med dessa medel eliminera sysselsättningshinder, det vill säga bidragsfällor. Om EK:s mål förverkligades skulle det för arbetstagarna i praktiken troligtvis betyda att vissa förmåner försämras, även om förmånsreformerna i målen omtalas i positiva ordalag. EK:s mål är delvis av allmän karaktär, och det skulle vara möjligt att eftersträva dem med olika metoder. De tolkningar som examinanden gör av EK:s sysselsättningsfrämjande metoder är trovärdiga med tanke på arbetsmarknaden och samhällsekonomin.
I ett berömligt svar lyfter examinanden på ett mer mångsidigt sätt fram metoderna för att nå målen. Mål 2 kunde exempelvis innebära att boende på annan ort på grund av arbete stöds med skatteavdrag, mål 5 kunde innebära att bostadsstödet för hushåll med låga inkomster inte sjunker i samma förhållande som inkomsterna ökar, detta skulle gälla framförallt deltidsanställda och arbetstagare med låg lön. Examinanden redogör logiskt och begreppsligt korrekt för de flesta av EK:s mål vilka praktiska satsningar de kunde inkludera och genom vilka orsakssamband dessa skulle främja målet. Examinanden kan diskutera hur exempelvis bostads-, dagvårds- och skattepolitiken hänger samman med sysselsättningspolitiken. Examinanden diskuterar också eventuella problem med EK:s mål. Genom att skära ner förmåner kan man aktivera en del arbetssökande, men boningsort, ålder, familjens situation, studier, brist på utbildning eller hälsa kan utgöra hinder för sysselsättning eller för att öka antalet arbetstimmar. Att skära i förmånerna skulle inte aktivera dessa arbetssökande utan i stället försvaga deras utkomst och öka inkomstskillnaderna. Examinanden förstår att problemen med sysselsättningen är mångskiftande och att det inte finns några enkla, generella lösningar på dem. Examinanden behandlar förslagen källkritiskt och förstår att EK:s intressen möjligen färgar uppställningen av mål och förbundets bedömning av hur man kan eliminera sysselsättningshinder. Examinanden kan också diskutera de värdeval EK:s mål uttrycker.
5. Innehållet i juridiska begrepp 20 p.
En grupp gymnasiestuderande höll en så vild fest att polisen inledde en förundersökning om händelserna och en del av deltagarna hamnade i tingsrätten. När domstolen prövade fallet användes följande juridiska begrepp: straffrättsligt ansvar, oaktsamhet, medhjälp, spridande av information som kränker privatlivet.
Redogör för innehållet i ovannämnda juridiska begrepp och ge exempel på hurdana omständigheter i anslutning till bevisföring gällande dessa begrepp som domstolen kunde bli tvungen att överväga i sin juridiska prövning.
I ett gott svar beskrivs de flesta av de juridiska begreppen i uppgiften korrekt. Personer över 15 år har straffrättsligt ansvar (då kan en person i domstol dömas till straff), med oaktsamhet avses skada som åsamkats eller brott som begåtts oavsiktligt men till exempel på grund av vårdslöshet eller försummelse (och samtidigt görs en åtskillnad till avsiktlighet), medhjälp betyder att man hjälper till vid en kriminell gärning, för vilket man döms enligt samma lagrum men lindrigare än själva förövaren. Spridande av information som kränker privatlivet handlar om att man tillgängliggör sådana uppgifter om en annans privatliv som kan åsamka hen skada eller lidande, eller förakt som riktas mot personen. Examinanden ger några exempel på vad innebörden i dessa begrepp kunde vara i samband med gymnasisternas fest och diskuterar exempelvis hur rusmedel inverkar på tillräkneligheten och vittnesmålens tillförlitlighet.
I ett berömligt svar förklarar examinanden de listade begreppen precist och visar att hen behärskar den juridiska vokabulären och begreppen. Examinanden redogör välstrukturerat för varför tingsrätten kan bli tvungen att överväga det straffrättsliga ansvaret med tanke på tillräkneligheten, och huruvida rekvisiten för oaktsamhet, medhjälp och spridande av information som kränker privatlivet uppfylls. I fråga om begreppen i uppgiften fokuserar svaret på de viktigaste distinktionerna och av svaret framgår det alltså också vilka omständigheter som kunde tala emot tolkningen att oaktsamhet skett, och hurdana svårigheter det kan finnas med att bevisa medhjälp och spridande av information som kränker privatlivet.
6. Regelverk för hyresförhållanden 20 p.
Du är på väg att flytta in i ett eget hem och ska teckna ett hyresavtal. Hyresvärden och du gör upp avtalstexten och hyresvärden vill att följande punkter inkluderas explicit i texten:
- hyresvärdens respektive hyresgästens uppsägningstid för hyresförhållandet
- förskottshyran och dess belopp
- hyresgarantin och dess belopp
- ersättningsskyldighet för skador på bostadens inventarier.
Vilka villkor ställer lagen i dessa frågor och vilka aspekter kan du och hyresvärden förhandla om?
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att alternativen är fortlöpande respektive tidsbundet avtal och att uppsägningstiden beror på avtalets karaktär. Examinanden behandlar uppsägningstiden, förskottshyran, hyresgarantin och ersättningsskyldigheten genom exempel. Examinanden besvarar frågan med tanke på de ramar som lagen ställer, men beaktar också de förhandlingsbara aspekterna.
I ett berömligt svar analyseras alternativen noggrannare och mångsidigare. Till exempel förblir ett fortlöpande hyresavtal i kraft tills någondera parten säger upp det skriftligt. Uppsägningstiden för hyresförhållanden som varat i mindre än ett år är för hyresvärdens del tre månader och i hyresförhållanden som varat minst ett år är den sex månader, medan hyresgästens uppsägningstid är en månad oberoende av hyresförhållandets längd. Uppsägningstiderna är lagstadgade. Hyresvärdens uppsägningstider kan inte förkortas genom avtal och hyresgästens inte förlängas. Om parterna vill försäkra sig om att hyresförhållandet varar en viss tid kan de avtala om första möjliga uppsägningsdatum.
Hyresvärden har rätt att kräva en förskottshyra, som enligt lagen kan utgöra ett belopp som motsvarar högst tre månaders hyra. Ett lägre förskottshyresbelopp kan avtalas, liksom även tidpunkten för gottskrivning av förskottet. Hyresgarantin är i sin tur något hyresvärden kan fastställa för att säkerställa betalningen av hyran. Dess belopp kan maximalt motsvara tre månaders hyra, och man kan använda en banks hyresgarantikonto för att deponera den. Vanligtvis betalas hyresgarantin innan hyresförhållandet inleds och nycklarna överlämnas. Hyresgarantin ska återbetalas till hyresgästen till fullt belopp när hyresförhållandet upphört, förutsatt att hyresgästen har uppfyllt sina förpliktelser. Hyresgästen är ersättningsskyldig för skador som har orsakats bostaden under hyrestiden, oavsett om de beror på uppsåtlighet eller vårdslöshet. Hyresgästen ansvarar inte för sedvanligt slitage, vilket kan vara öppet för tolkning och förhandlingsbart.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Köns- och åldersfördelningen mellan partiernas ledamöter 30 p.
7.1 Jämför utifrån figur partierna i fråga om köns- och åldersfördelningen bland deras ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige och diskutera orsakerna till skillnaderna mellan partierna. 14 p.
Av ett gott svar framgår det att examinanden förstår välfärdsområdesvalets karaktär: vid valet invaldes fullmäktige som fattar beslut om social-, hälsovårds- och räddningstjänsterna i de nya välfärdsområdena, som inledde sin verksamhet 2023. Examinanden tar upp såväl de centrala dragen i ålders- och könsfördelningen mellan de invalda ledamöterna som skillnader mellan partierna i fråga om denna fördelning. Majoriteten av de invalda är kvinnor; andelen kvinnor är störst bland De Grönas och minst bland Sannfinländarnas ledamöter. Också de flesta av SDP:s, Vänsterförbundets och SFP:s ledamöter är kvinnor, och en stor del av dem är under 40 år. Av Samlingspartiets, Centerns och Kristdemokraternas ledamöter är merparten däremot män. I genomsnitt är De Grönas ledamöter yngst och Kristdemokraternas och Centerns ledamöter äldst. I sitt svar diskuterar examinanden också några orsaker till dessa fördelningar och skillnaderna mellan dem. I svaret kan exempelvis följande frågor tas upp: unga kvinnors utbildningsnivå som stigit och deras ökande politiska deltagande. Kvinnor har traditionellt varit mer intresserade av social- och hälsovårdsfrågor i anknytning till välbefinnande.
I ett berömligt svar behandlas skillnaderna mellan partiernas anhängare och politiska tyngdpunkter mer djupgående och dessa aspekters eventuella kopplingar till valresultatet utforskas mångsidigt och analytiskt. Examinanden kan diskutera könsfördelningen i partiernas kandidatnominering. Examinanden förmår relatera de enskilda uppgifterna i figuren till situationen i hela landet och ser väsentliga skillnader och likheter mellan olika partiers valresultat. I svaret kan även kopplingarna mellan valresultatet och befolknings- och kommunstrukturen samt näringsstrukturen i de olika välfärdsområdena diskuteras. I sitt svar kan examinanden också diskutera exempelvis förändringarna i röstning enligt kön, eller vilken effekt den dåvarande kvinnoledda regeringens popularitet hade.
7.2 Analysera vilken betydelse köns- och åldersfördelningen mellan ledamöterna i beslutande organ, såsom kommun- eller välfärdsområdesfullmäktige, har och vad som kunde göras för att påverka fördelningen. 16 p.
I ett gott svar diskuteras några konsekvenser som en ojämn köns- och åldersfördelning kan ha i beslutsfattande organ. Fullmäktige i kommuner och välfärdsområden beslutar om allokeringen av resurser bl.a. på olika åldersgrupper, t.ex. om studerandevård. En ojämn åldersfördelning kan synas i allokeringen av resurser. I allmänhet kan det sägas att den ökande kvinnliga representationen i beslutsorganen har ökat jämställdheten mellan könen eftersom alltmer fokus vid behandling av olika frågor och vid beslutsfattandet sätts på att beslut kan påverka olika kön på olika sätt. De grupper som röstar gör sig hörda i frågor som gäller dem själva. Även det att ett parti får stämpel som ett tydligt så kallat mans- eller kvinnoparti kan bli ett problem för partiet, eftersom det kan driva bort potentiella väljare. I svaret diskuteras metoder som skulle kunna användas för att påverka valdeltagandet överlag och särskilt bland grupper vars valdeltagande är lågt (kampanjer i olika medier, utbildning, informationsspridning). I svaret ges också metoder som partierna skulle kunna använda för att försöka få så mångsidiga kandidater som möjligt på sina listor.
I ett berömligt svar behandlas ålders- och könsfördelningens betydelse och inverkan inom beslutsorgan mångsidigt och analytiskt. Examinanden ger förslag på insatser som kunde tackla sådan snedvridning allmänt, och inom partierna genom deras egna åtgärder. Vid bedömningen av svaret ligger tyngdpunkten vid de motiveringar som getts, till exempel varför och hur en ojämn fördelning kan få negativa konsekvenser. I fråga om välfärdsområdets fullmäktige kan examinanden granska hur väl den representerar hela välfärdsområdet. Man har strävat efter att öka ungas delaktighet och korrigera snedvridningen i åldersfördelningen. Sedan 2015 ska exempelvis varje kommun enligt kommunallagen ha en ungdomsfullmäktige som garanterar att unga har möjlighet att delta och påverka.
8. Inflationen och dess effekter på hushållen 30 p.
8.1 Europeiska centralbanken ECB har satt ett långfristigt inflationsmål för de nationella ekonomierna inom euroområdet. Förklara vad ECB eftersträvar med detta och bedöm i vilken utsträckning situationen i Finland åren 2020–2022 motsvarade ECB:s inflationsmål. 10 p.
I ett gott svar förstår examinanden korrekt proportionerna i den inflationstakt som ECB eftersträvar och inser att ECB med sitt mål försöker främja förutsägbarhet i ekonomin och en måttlig prisutveckling. Examinanden utläser av tabellen att inflationen i Finland åren 2020–2021 generellt sett låg på den nivå ECB eftersträvar, men att den sommaren 2022 var klart snabbare, särskilt på grund av att priset på vissa grupper av nyttigheter ökade fort.
I ett berömligt svar kan examinanden fastställa den inflationsnivå ECB eftersträvar till omkring två procent. Motiveringarna till inflationsmålet förklaras närmare i svaret, till exempel genom att examinanden redogör för vad nackdelen med en hög inflation anses vara. Under perioder med hög inflation kan pris- och löneökningar leda till en spiral som gör det svårt att förutse utgifter och intäkter. Att den ekonomiska planeringen försvåras har en omfattande skadlig inverkan på hela nationalekonomin. Realvärdet på besparingar minskar på grund av inflation, precis som realvärdet på lån gör, vilket gynnar låntagare men missgynnar kreditorer. Examinanden kan också lyfta fram andra negativa följder av inflationen, som att lönernas köpkraft minskar om priserna stiger snabbare än lönerna.
Examinanden kan också ta upp risken för deflation, vilket ECB:s inflationsmål delvis riktar sig mot. Examinanden analyserar läget i Finland mer detaljerat med stöd av tabellen. Åren 2020–2021 var inflationen måttlig eller obefintlig för praktiskt taget alla grupper av nyttigheter. Sommaren 2022 blev särskilt energirelaterade grupper av nyttigheter (transport, elektricitet, gas) avsevärt dyrare, men inflationsmålet överskreds också tydligt i fråga om de övriga grupperna.
8.2 Analysera utifrån tabell vilka befolkningsgrupper och vilken typ av hushåll inflationen i Finland sommaren 2022 påverkade mest. Diskutera vilka riktade ekonomipolitiska åtgärder regeringen i enlighet med detta skulle ha kunnat vidta i det läge som rådde sommaren 2022. 20 p.
I ett gott svar diskuterar examinanden hur hushållen använder nyttigheterna, och hen identifierar därigenom de befolkningsgrupper som belastas mest av inflationen. Till exempel led de som reser i arbetet, de hushåll som förbrukar mycket energi och företag mest av inflationen ur kostnadssynvinkel sommaren 2022. Som tänkbara åtgärder för regeringen kan examinanden till exempel diskutera beskattningsmässiga eller stödbaserade åtgärder för att sänka transport- och bränslekostnaderna liksom energikostnaderna för boende. Av svaret framgår det att examinanden förstår att mat och andra nödvändiga nyttigheter utgör en stor del av budgeten i hushåll med låga inkomster och att situationen i dessa hushåll därför är särskilt besvärlig.
I ett berömligt svar kopplas undersökningen per grupp av nyttigheter till en analys av hur skillnader mellan åldersgrupper, regioner och familjekonstellationer påverkar hur hårt inflationen sommaren 2022 drabbade enskilda hushåll. Till exempel påverkades landsbygdsbor och familjer med många medlemmar mer av prisökningen för transport och livsmedel än små hushåll i städerna, även om de senare berördes av den snabba uppgången i boendekostnaderna. Den allt dyrare energin påverkade alla men främst dem som genom sin boendeform var beroende av el- eller oljeuppvärmning. Den snabba uppgången i boendekostnaderna förklaras också av den stigande räntenivån.
Regeringens tänkbara åtgärder kan vara exempelvis riktade socialpolitiska åtgärder, skattesänkningar och direkta stöd till hushållen. Åtgärderna diskuteras analytiskt i svaret och examinanden tar upp att en åtgärd ofta har många konsekvenser och att de rentav kan motverka det eftersträvade målet och till exempel accelerera inflationen. Åtgärder kan inte alltid riktas och avgränsas så att de enbart skulle gälla den befolkningsgrupp vars situation man försöker påverka. Examinanden kan i sitt svar realistiskt greppa vilka saker regeringen i Finland kan påverka och vilka saker som ligger bortom dess befogenheter eller inflytande.
9. Internationell migration 30 p.
9.1 Beskriv med hjälp av materialen , och förändringen och regionala skillnader i den internationella migrationen. 12 p.
I ett gott svar utforskar examinanden alla delar av materialet och tar upp några särdrag för migration som presenteras där. Utgående från tabell 9.A kan examinanden till exempel konstatera att ökningen i internationell migration under de 50 åren som visas har varit relativt stadig. Antalet migranter har under 50 år vuxit med 200 miljoner; också andelen migranter av jordens hela befolkning har gradvis ökat. Utifrån tabell 9.B kan examinanden exempelvis konstatera att det i Europa finns allt fler internationella migranter. Enligt figur 9.C har den populäraste rutten för migranter varit den mellan USA och Mexiko: år 2020 var totalt 11 miljoner boende i USA födda i Mexiko. Fyra miljoner syriskfödda personer hade flyttat till Turkiet. Flyttrörelsen mellan Ukraina och Ryssland var lika stor i bägge riktningarna – cirka 3 miljoner ryssar hade flyttat till Ukraina medan lika många flyttat från Ukraina till Ryssland. De viktigaste flyttvägarna i Europa gick från Polen och Turkiet till Tyskland och från Algeriet till Frankrike. Examinanden presenterar några observationer om migrationens bakgrund.
I ett berömligt svar utforskas materialen utförligt, analytiskt och konsekvent. Examinanden analyserar också migrationens bakgrundsfaktorer till den del de förklarar hur migrationsströmmarna riktas och förändringarna i det. Sådana faktorer är exempelvis naturkatastrofer, krig, miljöproblem, fattigdom och migration i hopp om en bättre levnadsstandard.
9.2 Hurdana samhällseffekter har internationell migration dels med tanke på migranternas utvandringsland, dels för deras mottagarland? 18 p.
I ett gott svar undersöker examinanden några ekonomiska, politiska, sociala och kulturella konsekvenser som migration kan ha på utvandrings- respektive mottagarländer. I sitt svar förstår examinanden att det finns många olika former av migration och orsaker till migration, och fokuserar inte på att behandla uteslutande till exempel flyktingskap. Examinanden kan till exempel behandla följande frågor: Migranter är ofta unga vilket kan vara problematiskt med tanke på utvandringsländerna eftersom de då förlorar befolkning i arbetsför ålder som skulle behövas för att ekonomin ska utvecklas. För mottagarländerna är det en fördel eftersom de får befolkning i arbetsför ålder, vilket särskilt behövs i samhällen med en åldrande befolkningspyramid. Å andra sidan kan migrationen lätta på det tryck befolkningsökningen ger upphov till i utgångslandet. Den ekonomiska effekten beror emellertid även på hur väl migranterna lyckas integrera sig i samhället i mottagarlandet. Att ta emot migranter kan innebära en stor ekonomisk börda för det mottagande landet, särskilt för fattiga grannländer till utgångslandet, som en stor del av migrationen riktar sig mot. Å andra sidan stöder migranter också sina utvandringsländer genom att skicka pengar till släktingar som bor kvar där. I politiskt hänseende kan migration vara ett känsligt ämne och uppvigla extremiströrelser i mottagarländerna. De samhälleliga konsekvenserna handlar ur mottagarländernas synvinkel till exempel om integrering av invandrarna i samhället: isolerar de sig i specifika områden (segregation) eller sprider de ut sig i samhället. Å andra sidan kan de tillgångar som migranterna skickat rentav ha förändrat hela samhällsstrukturen i de områden varifrån många migranter åkt. Migration ökar den kulturella mångfalden i mottagarländerna och delvis även i utvandringsländerna genom de förbindelser som migranterna upprätthåller.
I ett berömligt svar behandlas betydelsen av migration för såväl utvandringsländer som mottagarländer analytiskt, konsekvent och uttömmande. Examinanden kan kritiskt granska migrationens skuggsidor, såsom den immigrationspolitik som västländerna och EU bedriver och som gör migrationen livsfarlig, slaveriliknande arbetsförhållanden eller exploatering. Examinanden kan också beakta den klimatrelaterade migrationen och en möjlig ökning av den i framtiden.