Hyvän vastauksen piirteet: FI – Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

22.9.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 9.11.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Tehtävien 2, 3, 4, 5 ja 6 arvioitavat piirteet on kuvattu ylioppilastutkintolautakunnan antamissa suomi toisena kielenä -koetta koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/suomi_tai_ruotsi_toisena_kielena_kokeen_maaraykset.pdf

Ongelmakohdat alleviivataan. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Osa 1: Kuunteleminen

1. Äänitetehtävä 10 p.

Kuuntele Valheenpaljastaja-ohjelman katkelma Miksi uskomme valheisiin? Ohjelmassa Johanna Vehkoo pohtii, miksi niin monet uskovat harhaanjohtavaan tietoon, propagandaan ja valheisiin.

Lue ensin kysymykset ja kuuntele sen jälkeen haastattelu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla kuuntelet haastattelun kokonaan. Toisella kerralla kuuntelet haastattelun jaksoissa ja vastaat kysymyksiin kuulemasi perusteella. Vastaa kysymyksiin valitsemalla parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

1.1 Miten on mahdollista suojautua väärältä tiedolta? 2 p.

  • Ymmärtämällä, miten ihmisen mieleen vaikutetaan. (2 p.)

1.2 Mitä toimittaja sanoo somekuplista? 2 p.

  • Ne eivät ole totta.  (2 p.)

1.3 Mistä lumetotuudet syntyvät? 2 p.

  • Ne syntyvät, kun ihminen törmää samaan väitteeseen monta kertaa. (2 p.)

1.4 Mitä ohjelmassa kerrotaan vuonna 2017 tehdystä tutkimuksesta? 2 p.

  • Koehenkilöt muuttivat käsityksiään tutkimuksen aikana. (2 p.)

1.5 Miksi edes tieto ei estä valeuutiseen uskomista? 2 p.

  • Ihminen uskoo toistuvasti esitetyn väärän tiedon. (2 p.)

2. Videotehtävä 20 p.

Lue ensin ohjeet ja kysymykset. Käynnistä video vasta sen jälkeen.

Katso video ja vastaa sen perusteella kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin suomeksi omin sanoin ja kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 100–350 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.

Changemaker -verkoston nuoret Iida Silfverhuth ja Joanna Slama haastattelevat Maailma kylässä -tapahtumassa ulkoministeri Pekka Haavistoa ja kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnaria.

HUOMIO! HVP:ssä luetellaan hyvän vastauksen sisältöjä, mutta kokelaan vastausten tulee muodoltaan olla kokonaisia itsenäisiä lauseita.

2.1 Mihin asioihin nuori Pekka Haavisto halusi vaikuttaa? Mitä yhteistä ja erilaista Haaviston vaikuttamisen kohteissa on molempien haastattelijoiden kanssa? 5 p.

  • Haavisto vastusti ydinsotaa ja kannatti rauhaa.
  • Haavisto vastusti myös saastumista / ydinvoimaa.
  • Idan ja Haaviston vaikuttamiskohteet ovat osittain samanlaisia, sillä Ida haluaa vaikuttaa ilmastonmuutoksen torjumiseen.
  • Joannan ja Haaviston kohteet ovat erilaisia, koska Joanna haluaa vaikuttaa siihen, että eri kulttuureita arvostettaisiin yhtä paljon.

Haastattelijoiden mainitseminen riittää ilman, että tarvitsee eritellä tarkasti nimillä, mutta erittely voi olla plussaa ja voi kompensoida puutteita.

2.2 Mitä Ville Skinnari kertoo itsestään ja omista vaikuttamisen tavoistaan, kun hän vertailee itseään nuorena ja nykyisin? 5 p.

  • Nuorena Skinnari pyrki vaikuttamaan keskustelemalla mm. päättäjien kanssa.
  • Nuorena hän oli hyvin kunnianhimoinen.
  • Nyt hän vaikuttaa samalla tavalla olemalla itse poliitikko ja kuvailee olevansa edelleen kunnianhimoinen.
  • Nyt hän ymmärtää työn kautta, miten vaikeita ja monimutkaisia asiat ovat, joten hän on nykyisin realistisempi kuin nuorena.

2.3 Miksi on tärkeää tukea globaalisti nuorten vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia, ja millä tavoin tukea voidaan antaa? 5 p.

  • Koulutuksen avulla voi osallistaa nuoria.
    • Tukea voidaan antaa luomalla ensin opiskelupaikkoja, minkä jälkeen syntyy työpaikkoja. Tämä auttaa pysymään omalla kotiseudulla, jolloin voi vaikuttaa sen asioihin.
  • Kehitysyhteistyön kautta Suomi auttaa koulutuksessa: erityisesti tyttöjen, naisten ja vammaisten koulutuksessa.
  • Suomi on tukenut myös nuorten osallistumista omissa maissaan ja kotiseudullaan, koska sen avulla turvallisuus paranee omalla alueella.
  • (Arvoista keskusteleminen on tärkeää, että osapuolet voivat ymmärtää, miksi ja millaista kehitysyhteistyötä tehdään.)

Suluissa olevia asioita ei vaadita täysiin pisteisiin, mutta ne voivat vaikuttaa positiivisesti.

2.4 Miten nuoret otetaan mukaan päätöksentekoon Suomen kehitysyhteistyössä? 5 p.

  • Erilaisten kansalaisjärjestöjen työn ja demokratiatyön avulla.
  • Kehittämällä uutta alustaa, jonka kautta nuoret voivat vaikuttaa ja saada äänensä kuuluviin.
  • Kehittämällä erilaisia verkostoja, esim. Ambitious Africa ja Next generation (’seuraava sukupolvi’).
  • Olemalla systemaattinen osallistamisessa.

Täysiin pisteisiin riittää kolme asiaa.

3. Videotehtävä 20 p.

Lue ensin ohjeet ja kysymykset. Käynnistä video vasta sen jälkeen.

Katso video ja vastaa sen perusteella kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin suomeksi omin sanoin ja kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 100–350 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.

Mikä on pääkirjoitusten tehtävä aikana, joka on täynnä omalla nimellä kirjoitettuja mielipiteitä? Lena Nelskylän kanssa aiheesta keskustelevat Viimeinen sana -ohjelmassa tuolloin Helsingin Sanomien vastaavana päätoimittajana ollut Kaius Niemi ja Iltalehden pääkirjoitustoimittaja Kreeta Karvala.

HUOMIO! HVP:ssä luetellaan hyvän vastauksen sisältöjä, mutta kokelaan vastausten tulee muodoltaan olla kokonaisia itsenäisiä lauseita.

3.1 Miten Helsingin Sanomissa ja Iltalehdessä suhtaudutaan pääkirjoitusten kirjoittamiseen omalla nimellä ja miksi? 5 p.

  • Helsingin Sanomissa pääkirjoitukset ovat nimettömiä, kun taas Iltalehdessä ne kirjoitetaan omalla nimellä.
  • Helsingin Sanomissa halutaan, että huomio on asiassa, ei jutun kirjoittaneessa henkilössä.
  • Iltalehdessä pääkirjoituksen kirjoittajan nimi ja kasvot tekevät kirjoittajasta lähestyttävän sen sijaan, että kirjoitus olisi kasvottoman median auktoriteetilla kirjoitettu teksti.
  • Iltalehden tavoitteena on myös vuorovaikutuksen synnyttäminen avoimessa digiajassa.

3.2 Mitä yhteistä pääkirjoituksella ja kolumnilla on videon mukaan? Entä miten ne eroavat toisistaan? 5 p.

  • Molemmat ovat mielipidekirjoituksia (ja voivat olla myös räväköitä mielipiteitä).
  • Pääkirjoitus edustaa lehden linjaa (ja on päätoimittajan hyväksymä).
  • Kolumni on selvemmin tietyn yksittäisen kirjoittajan oma näkemys (ei edusta koko lehden linjaa)
    • aina nimellä (ja usein myös kasvoilla) kirjoitettu mielipide
    • voi olla kantaaottavampi ja kärjistetympi.

3.3 Miten digiaika on vaikuttanut pääkirjoituksiin? Mikä on pysynyt samana, ja mikä on muuttunut? 5 p.

  • Perustehtävä ei ole muuttunut:
    • otetaan kantaa ajankohtaisiin/yhteiskunnallisiin aiheisiin
    • tavoitteena on, että kirjoituksia luetaan ja ne kiinnostavat (eivät ole vain “paperidinosauruksia” varten).
  • Nykyään (digiaikana) tunnetaan paremmin lukijakunta ja tämä pyritään ottamaan huomioon pääkirjoituksissa.
    • HS pyrkii huomioimaan erilaiset lukijaryhmät, kuten eri puolilla maata asuvat ja erityisesti nuoret / aihevalinta on laajempi.
    • julkaistaan nopeammin kuin aiemmin

Täysiin pisteisiin vaaditaan molemmat vastaukset, muttei kaikkia alakohtia.

3.4 Miten Kreeta Karvala ja Kaius Niemi luonnehtivat hyvää pääkirjoitusta? 5 p.

  • On aiheeltaan ajankohtainen, monenlaisia lukijoita kiinnostava.
  • On hyvin kirjoitettu ja otsikoitu.
  • Voi olla rohkea(kin) kannanotto, joka vie asioita eteenpäin.
    • Voi olla kriittinen, mutta myös esittää toimintaehdotuksia, analysoi ja antaa tarvittaessa kiitosta.
  • (Saa lukijan ajattelemaan, sillä ei välttämättä tarjoile valmiiksi pureskeltuja mielipiteitä, vaan lukija saa tehdä itse johtopäätökset)

Suluissa olevia asioita ei vaadita täysiin pisteisiin, mutta ne voivat vaikuttaa positiivisesti.

Osa 2: Lukutaito

4. Tekstin ymmärtäminen 50 p.

Lue katkelma Anu Partasen teoksesta Pohjoinen teoria kaikesta: parempaa elämää etsimässä ja vastaa sen perusteella suomeksi kysymyksiin. Kirjoita vastaukset omin sanoin ja kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 200–450 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.

HUOMIO! HVP:ssä luetellaan hyvän vastauksen sisältöjä, mutta kokelaan vastausten tulee muodoltaan olla kokonaisia itsenäisiä lauseita.

4.1 Miksi Lars Trägårdhista tuli amerikkalaisen unelman tutkija? 10 p.

  • Ruotsalaisen ja amerikkalaisen yhteiskunnan erot yliopistokoulutuksen rahoittamisessa saivat Trägårdhin kiinnostumaan pohjoismaisen ja amerikkalaisen unelman eroista.
  • Esimerkiksi näitä seikkoja tarkennuksina:
    • Päästyään opiskelemaan Yhdysvaltoihin, hänen oli vaikea käsittää, miksi hänen piti ilmoittaa vanhempiensa tulot.
    • Hän sai kuulla, että Yhdysvalloissa vanhemmat maksavat lastensa yliopisto-opinnot.
    • Hän havaitsi, että vanhempien rakkaus ymmärretään eri tavoin Ruotsissa ja Yhdysvalloissa.

4.2 Miten pohjoismainen teoria rakkaudesta näkyy pohjoismaisissa yhteiskunnissa? 10 p.

  • Pohjoismaisissa yhteiskunnissa arvostetaan riippumattomuutta.
  • Vähävaraisten toimeentulosta huolehtii yhteiskunta.
  • Vanhemmilla ei ole velvollisuutta vastata täysi-ikäisten lastensa toimeentulosta.
  • Yhteiskunta vastaa monista palveluista, kuten päivähoidosta, terveydenhoidosta ja koulutuksesta.
  • Riippumattomuus mahdollistaa aidon ystävyyden ja rakkauden.

4.3 Miten Sanfrid Neander-Nilssonin sekä Lars Trägårdhin ja Henrik Berggrenin käsitykset ruotsalaisuudesta eroavat toisistaan? 10 p.

  • He tulkitsevat ruotsalaista individualismia eri tavoin.
    • Neander-Nilsson luo ruotsalaisista pessimistisen/synkän kuvan. Hän pitää heitä kylminä ja sisäänpäin kääntyneinä erakkoina.
    • Trägårdhin ja Berggrenin mielestä ruotsalaisuudessa keskeistä on itsenäisyys ja tasavertaisuus.

4.4 Miten Peppi Pitkätossu liittyy pohjoismaiseen teoriaan rakkaudesta? 10 p.

  • Teorian mukaan aitojen ihmissuhteiden ja todellisen rakkauden edellytyksenä on ihmisten riippumattomuus (itsenäisyys).
  • Peppi Pitkätossu kuvaa täydellisesti riippumattomuuden ihannetta, sillä hän pystyy huolehtimaan itsestään täysin itsenäisesti.
  • Koska Peppi on itsenäinen, hän pystyy luomaan syvän ystävyyssuhteen naapurin lapsiin / Tommiin ja Annikaan.

4.5 Vastaako väite “Pohjoismaissa ei ole individualismia” Lars Trägårdhin näkemystä? Perustele vastauksesi. 10 p.

  • Väite ei vastaa Trägårdhin näkemystä.
  • Myös Pohjoismaissa ihanteina ovat yksilön vapaus ja itsenäisyys.
  • Pohjoismainen yksilönvapaus eroaa amerikkalaisesta, koska yksilön vapaus taataan kaikille yhteiskunnan, ei läheisten, tuen avulla.

2 pistettä oikeasta vastauksesta ensimmäiseen kysymykseen, vaikka perustelut olisivat vääriä.

Osa 3: Kirjoitustaito

5. Lyhyt kirjoitustehtävä: Viesti 30 p.

Koulussasi järjestetään vastaava kurssi kuin Korso valittaa -videossa. Osallistut kurssille, ja ensimmäisenä tehtävänäsi on kirjoittaa epäkohdasta, johon haluat vaikuttaa koulussasi tai asuinalueellasi. Kirjoita kurssialustalle asiatyylinen viesti, jossa kuvaat epäkohdan ja perustelet, miksi se on tärkeä vaikuttamisen kohde.

Viestin on oltava yhtenäinen teksti, ei esimerkiksi asialuettelo. Tekstin tulee olla 500–800 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.

Tehtävä arvioidaan suhteessa hyvän vastauksen piirteisiin ja lyhyen kirjoitustehtävän kriteereihin.

Hyvässä vastauksessa on seuraavat piirteet:

  • Viesti on yhtenäinen, sidosteinen kokonaisuus.
  • Viesti on yleiskielinen ja asiatyylinen.
  • Viestissä on monipuoliset perustelut.
  • Vastaus ei saa olla listaus (eli siinä täytyy olla sidosteisuutta, koheesiota, jäsentely).

Viestiin ei vaadita aloitusta eikä lopetusta. Ne eivät kuitenkaan vähennä pisteitä.

6. Kirjoitelma 99 p.

Laadi kirjoitelma yhdestä seuraavista aiheista. Kirjoitelman tulee olla 1 800–2 300 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Kirjoitelman aineistoa käytetään tehtävänannon mukaan. Kohdat 6.1–6.5 ovat aineistotehtäviä, joissa aineistoa tulee käyttää ohjeen mukaisesti. Valmiit otsikot on lihavoitu.

Kirjoita valitsemasi kohdan vastaus sille varattuun tilaan. Älä jätä mitään merkintöjä muihin vastaustiloihin. Jos kirjoitat vastauksesi aluksi LibreOffice-ohjelmalla, muista tallentaa luonnoksia usein ja siirtää valmis teksti lopuksi vastaustilaan.

6.1 Kirjoitelma 99 p.

Aineistossa on kahdeksan valokuvaa Helsingistä 1950–70-luvuilta. Valitse kaksi tai kolme kuvaa ja vertaile niiden perusteella nykypäivän yhteiskuntaa kuvien aikaan. Mikä on muuttunut? Mikä on pysynyt samanlaisena? Voit pohtia tekstissäsi myös yhteiskunnan kehittymistä yleisesti. Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:

  • Vanhat kuvat kertovat
  • Maailma muutoksessa

    6.2 Kirjoitelma 99 p.

    Kansalaisten motiivit vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin ja päätöksiin ovat varsin moninaiset. Aineistossa on Sitran selvityksen tilasto, joka kuvaa suomalaisten motiiveja vaikuttaa päätöksentekoon.

    Pohdi kirjoitelmassasi aineistoa käyttäen, mitä odotuksenmukaisia ja yllättäviä asioita tilastot kertovat vaikuttamisen halusta ja/tai vertaile omia ja tilastossa esitettyjä motiiveja. Otsikoi itse tai valitse otsikoksi näkökulmasi mukaan jompikumpi seuraavista:

    • Odotetut ja yllättävät motiivit vaikuttaa
    • Miten omat vaikuttamistarpeeni suhteutuvat tilastoihin?

      6.3 Kirjoitelma 99 p.

      Édouard Louis kuvaa teoksessaan Naisen taistelut ja muodonmuutokset ranskalaista yhteiskuntaa ja työväenluokkaisen naisen elämää äitinsä kautta. Äidin ja pojan suhde muuttuu, kun poika aloittaa lukion ja muuttaa pois kotoa. Lue aineistossa oleva katkelma Édouard Louis´n teoksesta. Kirjoita sen pohjalta pohtiva kirjoitelma. Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:

      • Yhteiskunnalliset erot nuoren kokemana
      • Miten koulutus muokkaa ihmistä?

        6.4 Kirjoitelma 99 p.

        Aineistossa on laulunsanoitus ja siihen liittyvä musiikkivideo. Kirjoita sanoituksen tai videon pohjalta pohtiva tai analysoiva kirjoitelma. Aineistoissa käsitellään erilaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä. Millaisia ajatuksia laulunsanoitus ja video herättävät? Miten video ja sanoitus tukevat toisiaan, tai miten video vahvistaa kappaleen perusajatusta? Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:

        • ”Näkivät vain rahaa” – luontoarvot ja kaupallisuus vastakkain
        • Musiikki ottaa kantaa

          6.5 Kirjoitelma 99 p.

          Millainen olisi ihanteellinen yhteiskunta? Ihmiset ovat eri aikoina halunneet rakentaa yhteiskunnan sisään omia pienoisyhteiskuntiaan, joiden tavoitteena on toteuttaa parempaa elämää kuin muualla yhteiskunnassa. Usein nämä ihanneyhteiskunnat perustuvat tiettyyn maailmankatsomukseen.

          Aineistossa on kaksi lyhyttä tekstiä suomalaisista ihanneyhteiskunnista. Toinen on 1900-luvun alusta ja toinen on esimerkki nykypäivästä. Kirjoita pohtiva tai kantaaottava teksti, jossa käsittelet toisen tai molempien aineistojen pohjalta ihanneyhteiskunnan mahdollisuuksia parempaan elämään. Otsikoi itse tai ota otsikoksi jokin seuraavista:

          • Paremman elämän toivossa
          • Onko ihanneyhteiskunta mahdollinen?
          • Ihanneyhteiskuntaa etsimässä?

            6.6 Kirjoitelma 99 p.

            Onko yhteiskunnassa tai lähiyhteisöissä tilaa kaikenlaisille ihmisille? Kirjoita pohtiva tai kantaaottava teksti. Voit käsitellä esimerkiksi vähemmistöasemaa, köyhyyttä, ulkonäköä ja/tai mielipiteitä. Voivatko kaikki olla sellaisia kuin itse haluavat? Otsikoi itse näkökulmasi mukaan tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:

            • Onko kaikille paikkaa yhteiskunnassa?
            • Erilaisuus rikkauttako?

              6.7 Kirjoitelma 99 p.

              On monia tapoja vaikuttaa: yksi osallistuu mielenosoitukseen, toinen ryhtyy poliitikoksi, ja kolmas kirjoittaa mediaan. Mitä ajattelet erilaisista vaikuttamisen keinoista, ja miten olisit itse valmis vaikuttamaan? Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti. Otsikoi itse tai ota otsikoksi jokin seuraavista:

              • Politiikka vaikuttamisen keinona
              • Erilaiset tavat vaikuttaa
              • Aktivismilla kohti parempaa maailmaa