Beskrivningar av goda svar: SV – Svenska som andraspråk och litteratur

22.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda dokument.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka uppgifterna 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.4, 4, 5 och 6 bedöms finns beskrivna i Studentexamensnämndens föreskrifter om provet i svenska som andraspråk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/foreskrifter_svenska_eller_finska_som_andrasprak.pdf

Problematiska ställen stryks under. Man behöver inte kommentera varje understrykning i ord, men i kommentarsfältet är det vid behov möjligt att kommentera vilket ställe som helst.

Del 1: Hörförståelse

1. Hackare för en hållbar framtid 17 p.

I uppgiften får du se en diskussion mellan Mårten Mickos och Daniel Olin. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.

Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använda fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

1.1 Vilka händelser fick Mårten Mickos att inse sin egen betydelse i techvärlden, och hur har dessa påverkat honom? 5 p.

Mårten berättar t.ex. om när han var på Ikea i Silicon Valley och stod i kö, och en person kom fram och sa att han borde ställa sig först i kön eftersom han var vd för ett stort företag. En annan gång blev han uppmärksammad av Googles vd på en cocktailbjudning. Han blir alltid glad över att han blir igenkänd och att få beröm för vad han gjort, speciellt av okända.

1.2 Vad gör Mårten Mickos företag och varför? 5 p.

Han leder företaget Hacker one, som består av ett stort antal snälla och etiska hackare. Mårtens hackare gör allt det som kriminella hackare gör, dvs. bryter sig in i företagens datasystem och berättar sedan hur de har gjort det för att hjälpa företagen att hitta sårbarheter i systemen. De är digitala scouter som gör goda gärningar. De tar betalt för sin verksamhet.

1.3 Vilket uppdrag fick Mårten Mickos företag av USA:s försvarsministerium, och hur tog man itu med uppdraget? 5 p.

Mårtens företag fick i uppdrag att bryta sig in i försvarsministeriets viktiga datasystem. Företaget jobbade med olika projekt där de bröt sig in på vissa ställen och hittade 12 000 hål i Pentagons datasystem, som har fixats. Det tog bara åtta minuter att hitta det första hålet. Även om hålen i sig är ganska obetydliga, så kan de kriminella hackarna via ett litet hål ta sig vidare till följande lilla hål och sen till följande och till slut komma åt t.ex. ett patientregister, vilket vore katastrofalt.

1.4 Hur beskrivs Mårten Mickos i programmet? 2 p.

  • Som en erfaren företagare med etiska värderingar (2 p.)

2. Engagerade entreprenörer 17 p.

Titta på programmet om entreprenörskap där Hampus Hedström intervjuar prins Daniel och Therése Lindgren. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.

Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använda fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

2.1 Hur kom Therése Lindgren på idén att bli influencer och vad är viktigt i hennes arbete? 5 p.

Therése ville få utlopp för sin kreativitet, hon var inte intresserad av att göra pengar. Hon motiverades av att hon ville göra skillnad, och att hon sågs som en förebild. Hon är noga med det budskap hon sprider och att det är i enlighet med hennes värderingar. Hon är medveten om det stora ansvar hon har.

2.2 Vad säger Therése och prins Daniel om könsskillnader när det gäller entreprenörskap och jobbkvalifikationer? 5 p.

Therése tycker det är viktigt att stödja unga kvinnors självkänsla eftersom det skulle göra att kvinnor vågar satsa på företagande. Hon tar sig själv som exempel eftersom hon inte vågade söka till den utbildning hon ville in på. Prins Daniel påpekar att kvinnor inte vågar söka de jobb de vill ha även om de har alla kvalifikationer, medan unga män söker även om de har bara en del av dem. Kvinnor underskattar sig själva, och män överskattar sig själva.

2.3 Hur kan man hantera motgångar i affärsvärlden enligt Therése? 5 p.

Therése betonar att det är viktigt att hålla isär sig själv och det man gör. Om det går dåligt i ens företag betyder det inte att man är dålig som person. Hon har t.ex. misslyckats med företagssamarbeten och investeringar. Prins Daniel påpekar att misslyckanden hör till. Han gör också jämförelser med hur forskare arbetar.

2.4 Hur får man fler kvinnliga företagare enligt prins Daniel? 2 p.

  • Genom att visa kvinnliga föredömen (2 p.)

3. Olika sorters aktivism 16 p.

Lyssna på diskussionen med programledaren Kia Svaetichin och gästerna Peter Al Fakir och Tuuli Heinonen. Diskussionen handlar om aktivism och annat aktuellt. Du får höra programmet två gånger, först i sin helhet och därefter i kortare stycken. Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använda fullständiga meningar.

Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

OBS! Beskrivningen av ett gott svar är formulerad i punktuppställning, men provsvaret bör vara formulerat med hela meningar.

3.1 Hur reagerar personerna i programmet på att Greta Thunberg prytt omslaget till modetidskriften Vogue Scandinavia? 5 p.

Huvudsaken är inte att man räknar upp allt som nämns, utan att svaret vittnar om att examinanden förstått innehållet. I svaret borde t.ex. följande nämnas:

  • Peter tycker att modevärlden approprierar Greta dvs. utnyttjar personer som är från en helt annan värld/grupp/kultur än det tidskriften representerar.
  • Tuuli är helt överraskad, hon visste inte alls om det.
  • Tuuli tycker det är lite roligt.
  • Det väcker tudelade känslor hos Kia.

3.2 Vad säger Kia om förlaget som ger ut Vogue? 2 p.

  • Att förlagets värderingar är motstridiga. (2 p.)

3.3 Vilket av alternativen motsvarar det som Peter säger? 2 p.

  • Folks habegär leder ibland till upplopp. (2 p.)

3.4 Kia berättar om en ny trend i Kina bland unga: tang ping. Vad är idén med tang ping enligt Kias beskrivning? Nämn tre saker. 5 p.

Huvudsaken är inte att examinanden räknar upp allt som nämns, utan att svaret vittnar om att hen förstått innehållet.

I svaret borde t.ex. följande nämnas:

  • I stället för att satsa på en karriär och skaffa en lägenhet så väljer unga “att ligga platt” dvs. de undviker tuffa karriärer för att i stället kunna leva lugnare.
  • Tang ping är en livsstil som kan ses som en motkultur till att arbeta eller plugga omänskligt många timmar.
  • Tang ping går helt mot regeringens mål att fostra en effektivt arbetande befolkning.

3.5 Vilken är den viktigaste orsaken till att unga väljer bort arbete i Kina? 2 p.

  • Man motsätter sig samhällets krav. (2 p.)

Del 2: Läskompetens

4. Populärkultur som samhällsfenomen 50 p.

Läs Catrin Sandviks artikel där hon intervjuar forskaren Peter Ehrström. Besvara frågorna på svenska med egna ord och fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaren är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

OBS! Beskrivningen av ett gott svar är formulerad i punktuppställning, men provsvaret bör vara formulerat med hela meningar.

4.1 Vad har populärkultur att göra med makt och påverkan, enligt artikeln? Förklara och ge två exempel. 10 p.

Sambandet mellan populärkultur och makt och påverkan kan i svaret förklaras med till exempel följande exempel:

  • Populärkulturen bär på mycket makt genom att den når ut till stora folkmängder
  • Via populärkulturen sprids olika värderingar och åsikter
  • Inflytelserika personer påverkar oss via sociala medier
  • Populärkulturen påverkar hur vi uppfattar olika platser och fenomen.

4.2 Hur drar inflytelserika personer nytta av populärkulturen, och vad anser Peter Ehrström om det inflytande personerna har? 10 p.

Inflytelserika personer som t.ex. Greta Thunberg och Donald Trump utnyttjar t.ex. sociala medier för att sprida sina åsikter och värderingar. Ehrström är entusiastisk över möjligheterna, men ser också hotbilder. Han poängterar att olika personer och rörelser via populärkulturen och de sociala medierna har makt, och att det är viktigt att förstå denna maktaspekt.

4.3 Vad har städer med populärkultur att göra, och varför borde stads- och regionplanerare intressera sig för populärkultur? 10 p.

I svaret kan examinanden t.ex. nämna följande:

Populärkulturen, och i synnerhet musiken, har förändrat vår syn på städer som Seattle och Manchester. Populärkulturen har väckt intresse för platserna. Peter Ehrström konstaterar att stads- och regionplanerare borde utnyttja populärkulturella fenomen för att väcka intresse för städer, och för att populärkulturen kan göra städer mer intressanta. Som exempel nämns också filmen Rööperi som inverkat på bilden av stadsdelen Rödbergen i Helsingfors. En stark musikscen och ett levande gatuliv visar att populärkulturen kan göra platser levande och intressanta.

4.4 Vilken företeelse i Vasaregionen är Peter Ehrström särskilt intresserad av i sin forskning? Beskriv företeelsen och förklara vad som är intressant med den enligt Ehström. 10 p.

I svaret är det viktigt att det framgår att Ehrström i sin forskning är särskilt intresserad av anhängarna, inte den idrott som laget Vasa Sport representerar. Han är intresserad av anhängarkulturen, och den språkliga och kulturella mångfalden. Han är också intresserad av hur anhängarkulturen avspeglar den språkliga och kulturella mångfalden och toleransen i Vasaregionen.

4.5 Varför borde man forska mer kring populärkultur? Ta fram fyra motiveringar ur artikeln. 10 p.

I artikeln visar Ehrström genom många exempel vilket inflytande populärkulturen har på människor och även platser. I svaret förväntas examinanden ta upp de huvudsakliga argumenten som Peter Ehrström betonar i artikeln. Argumenten kan t.ex. ta fasta på makt, inflytande, att många människor är intresserade av populärkultur eller att populärkulturen kan utnyttjas av stadsplanerare. I svaret kan examinanden också ta fram motiveringar som har med olika populärkulturella fenomen att göra, t.ex. sociala medier, film eller musik.

Del 3: Skrivkompetens

5. Kort skrivuppgift: Kan du påverka i skolan? 30 p.

Se på videoklippet Kan ni påverka i skolan? Fundera på hur du skulle kunna förändra verksamheten i din egen skola. Skriv ett debattinlägg som ska publiceras på skolans webbplats, och som är riktat till skolans rektor. Påpeka för rektorn att det finns ett problem i din skola som borde åtgärdas. Utnyttja videoklippet i ditt debattinlägg.

Använd standardsvenska. Stilen ska vara saklig. Debattinlägget ska innehålla 500–800 tecken (mellanslag och radbyten räknas inte) och vara en enhetlig text, inte till exempel en punktuppställning. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

Debattinlägget bedöms med hjälp av bedömningskriterierna för den korta skrivuppgiften i föreskrifterna för provet i svenska som andraspråk och följande uppgiftsspecifika beskrivning av ett gott svar:

I den korta skrivuppgiften förväntas examinanden skriva ett debattinlägg på skolans webbplats. Uppgiften är materialbaserad och förutsätter att materialet kommenteras i inlägget.

Kommentaren ska innehålla 500–800 tecken. En kommentar som avviker från det rekommenderade teckenantalet medför inte poängavdrag.

En god text kan t.ex. kännetecknas av följande egenskaper:

  • Texten är tydligt kopplad till uppgiften.
  • Texten tar fasta på något relevant i materialet.
  • Texten är tydligt anpassad till sammanhanget (skolan, inflytande, ämnet och debattinläggets genretypiska drag)
  • Texten är argumenterande och riktad till rektorn som mottagare.
  • Texten innehåller iakttagelser, en egen åsikt och övertygande motiveringar.

6. Uppsats 99 p.

Skriv en uppsats om ett av följande ämnen. Din text ska innehålla 1 800–2 300 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar teckenantalet automatiskt och begränsar inte längden på svaret. Om du väljer en materialbaserad uppgift, ska du använda materialet enligt anvisningarna. Alternativen 6.1–6.5 är materialbaserade. De färdiga rubriker som du kan välja står med fet stil.

Skriv ditt svar i det svarsfält som reserverats för uppgiften. Lämna inga anteckningar i de övriga svarsfälten. Om du använder programmet LibreOffice, kom ihåg att spara din text ofta och avslutningsvis överföra texten till rätt svarsfält.

6.1 Uppsats 99 p.

Studera fotografierna som är tagna i Helsingfors under 1950–1970-talet. Välj två eller tre av fotografierna och jämför samhället idag med samhället på bilderna. Vad har förändrats? Vad har inte förändrats? Du får gärna diskutera samhällsutvecklingen i din text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

  • Gamla fotografier berättar
  • En värld i förändring

    6.2 Uppsats 99 p.

    Enligt en undersökning genomförd av Sitra skulle många finländare vilja delta i beslutsfattandet om det vore enklare. Samtidigt upplever många beslutsfattare att medborgarna inte har tillräckligt med kunskaper för att delta i beslutsfattandet. Vad tänker du om resultaten?

    Läs om Sitras undersökning och reflektera över möjligheterna att påverka besluten i vårt land. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

    • Jag skulle vilja påverka, men...
    • Gör det lättare att delta och påverka!
    • Hur mår demokratin i Finland?

      6.3 Uppsats 99 p.

      I utdraget ur Édouard Louis roman En kvinnas frigörelse förändras förhållandet mellan mor och son då sonen börjar på gymnasiet och flyttar hemifrån. Vilka tankar väcker texten hos dig? Fundera på varför förhållandet förändras då sonen börjar på gymnasiet. Skriv en diskuterande text utifrån utdraget. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

      • Förändrar utbildning en människas identitet?
      • Utbildad – en bättre människa?

        6.4 Uppsats 99 p.

        I materialet finns två musikvideor och texterna till de två låtarna. Välj någondera av låtarna och skriv en text där du diskuterar eller analyserar låten och/eller musikvideon. I båda musikvideorna står barnen och deras framtid i centrum. Vilka tankar väcker låten? Hur samverkar musikvideon och låttexten? Sätt egen rubrik.

          6.5 Uppsats 99 p.

          Finns det plats för alla olika sorters människor i samhället? Ta ställning och skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Du kan fritt välja perspektiv, och t.ex. skriva om normer, avvikande normer, minoriteter, fattigdom, utseende och/eller olika åsikter. Om du vill kan du utnyttja videoklippet om ungdomsgården Egalia som är en mötesplats för personer som tillhör olika sexuella minoriteter i Stockholm.

            6.6 Uppsats 99 p.

            Hur skulle ett idealiskt samhälle kunna se ut? Människor har genom tiderna försökt skapa olika sorters alternativa och utopiska samhällen utifrån t.ex. en religiös, politisk eller ekologisk värdegrund. Också i filmer och litteratur finns skildringar av alternativa och utopiska samhällen. Är det möjligt att skapa ett eget litet samhälle enligt sina egna värderingar och ideal? Skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

            • På spaning efter ett bättre liv
            • Ett alternativt samhälle
            • Är ett perfekt samhälle möjligt?

              6.7 Uppsats 99 p.

              Det finns många olika sätt att försöka förändra samhället: medan en person deltar i en demonstration, väljer en annan att bli politiker, skriva en insändare eller bidra till förändring genom sina konsumtionsval. Vilken samhällelig fråga är du själv beredd att kämpa för? Hur kan du tänka dig att jobba för den här frågan?

              Skriv en diskuterande eller ställningstagande text där du beskriver ett samhälleligt problem och berättar vad du skulle göra för att försöka lösa det. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

              • Borde jag ställa upp i val?
              • Upp till kamp mot X (du får byta ut X mot vad du vill)
              • Politik – ett sätt att förändra världen?