Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs

25.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. A Different School 9 p.

This recording talks about a different school in the UK. You can listen to the recording three times. Read the questions carefully and answer the questions in Swedish.

1.1 Hur skiljer sig Cassies skola från en vanlig skola? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den startar senare / inte förrän på eftermiddagen / först på eftermiddagen. (3/0 p.)

OK: vid middagstid
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Skolan slutar senare / på kvällen
NEJ: Skolan börjar först på kvällen. / Normalt börjar skolan kl. 9.

1.2 Vad bygger den förändring som gjorts i Cassies skola på? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Forskning (över en lång tid) (3/0 p.)

OK: På de ungas dygnsrytm / interna klocka
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Eftermiddag är den bästa tiden att lära sig. / På önskan att förbättra elevernas inlärning.
NEJ: På önskan att förbättra de studerandes livskvalitet.

1.3 Vad kan den förändring som gjorts i Cassies skola påverka? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Skolframgången/provresultaten (3/0 p.)

OK: Hur man klarar sig i skolan.
NEJ: Om andra skolor inför samma schema. / Skolgången

Inspelningen The whole recording 9:00 in the morning and Cassie is still in bed. Most schools have already started for the day, but Cassie’s school now starts later, much later. It runs from 1:30 in the afternoon till 7:00 in the evening. They’ve changed the start time at Cassie’s school not because they think their sixth formers are lazy. The decision’s based on more than 20 years of research into the teenage body clock. It’s too early to say if the changes here will mean students do better in their exams, but it’s hoped a wider study by Oxford University will help other schools to decide whether to change their timetable.

2. Be Your Own Mentor 12 p.

In this podcast episode, Sabrina Perozzo, a.k.a. RealPositiveGirl, discusses being your own mentor. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What is the usual advice you get for identifying your strengths and weaknesses? 3 p.

  • Make a table where you put them  (3 p.)

2.2 What could be more helpful in identifying your strengths and weaknesses? 3 p.

  • Supporting questions and tips  (3 p.)

2.3 What is difficult for Sabrina Perozzo? 3 p.

  • Recognising what her strengths are  (3 p.)

2.4 How is she coping with her difficulty? 3 p.

  • She is making headway with it  (3 p.)

3. Carlisle College 9 p.

This is an advert promoting Carlisle College in the north of England. You can listen to the recording three times. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 What would be the best overall title for this recording? 3 p.

  • Carlisle College – Anything’s Possible  (3 p.)

3.2 How does the advert present the culture of Carlisle College? 3 p.

  • As fun and creative  (3 p.)

3.3 What aspects of Carlisle College make it attractive to students? 3 p.

  • Many different courses and top class learning resources  (3 p.)

4. Advice for Starting a Business (video) 9 p.

In this video, Tim Ferriss, a famous business investor, gives advice for those interested in starting a business of their own. You can play the video as many times as you want to. Watch the video and answer the questions in Swedish.
Inspelningen So, first I would say that it is easiest and, in my mind, much more fun to create a category and own it, as opposed to trying to dominate an existing category with something that is incrementally better. So, if you try to slot what you’re going to do into a pre-existing category and then beat the best, it is very hard to do that in dramatic fashion. The next recommendation: scratch your own itch, don’t make something for an imaginary or hypothetical audience, particularly one that you don’t really understand. Like, speaking as a 39-year-old male who is single, am I going to make a podcast for new mothers? Well, I could, but the likelihood of it succeeding is very, very low. This book talks about companies that may in fact dramatically constrain what they do to remain small. So, maybe it’s an artisan leather worker who makes leather pants. I’m serious, this is a real example, and they make perhaps a hundred pairs every year, and that’s it. If you want to buy from them, you need to be one of the hundred people who reserve a pair of pants, and among their clients are people like Sheryl Crow and so on. Right, so they’re able to build a fantastic business, maybe even a multi-million-dollar business that is constrained by design, so that they can have an ideal lifestyle and life, and craft a life, not just a business, alright.

4.1 Vilken typ av bransch lönar det sig att välja då man funderar på en affärsidé? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En egen / En ny / En sådan som inte ännu finns (3/0 p.)

OK: kategori
VARKEN GER ELLER DRAR AV: En kategori som man kan dominera.
NEJ: En kategori som kan dominera befintliga kategorier.

4.2 Vilken typ av målgrupp lönar det sig att välja för affärsidén? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En sådan man känner / kan om / förstår väl. (3/0 p.)

VARKEN GER ELLER DRAR AV: En målgrupp som förstår affärsidén. / En målgrupp som drar nytta av företagarens erfarenheter.

4.3 Vad berättar exemplet om läderbyxor om företagets storlek? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Företaget behöver inte vara stort för att vara framgångsrikt. / Företaget kan med avsikt vara litet. (3/0 p.)

OK: Företaget vill förbli litet.
NEJ: Företaget är litet. / Företaget kan verka litet, men är i verkligheten stort. / Företaget kan bli hur stort som helst. / Ett framgångsrikt företag måste vara tillräckligt litet.

5. Ilhan’s Story 12 p.

In this recording, Ilhan shares her story of growing up in south London. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

5.1 How does Ilhan describe her childhood home? 3 p.

  • It was rather compact  (3 p.)

5.2 Why was there mould in the apartment Ilhan lived in? 3 p.

  • The apartment was high above the street level  (3 p.)

5.3 What kind of advice did Ilhan’s mother get to fix the problem? 3 p.

  • She was advised to air the apartment more frequently  (3 p.)

5.4 How did the local council fix the problem in the end? 3 p.

  • They sent someone over to paint the surfaces  (3 p.)

6. Dentist Appointment 12 p.

The following is a conversation in a dentist’s office between a patient and a receptionist. The recording is in four sections. For each question, decide which of the patient’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

6.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

6.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

7. Indian Food (video) 12 p.

This is a video about food in different regions of India. You can play the video as many times as you want to. Read the text carefully, and choose the best region for each gap in the summarising text. Please note that the summarising text does not follow the order in which the regions are covered in the video, and some of the regions may be the correct answer to several gaps.

7.1 3 p.

  • West Bengal (3 p.)

7.2 3 p.

  • Punjab (3 p.)

7.3 3 p.

  • West Bengal (3 p.)

7.4 3 p.

  • South India (3 p.)

8. Long Time No See 15 p.

You will hear a dialogue between two old friends, Mary and Phil, who bump into each other in the street. The dialogue is in five sections, and you can listen to each section twice. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

8.1 What would Phil probably say next? 3 p.

  • I run my own hot dog business  (3 p.)

8.2 What would Mary probably say next? 3 p.

  • Computer Science  (3 p.)

8.3 What would Mary probably say next? 3 p.

  • Sure thing  (3 p.)

8.4 What would Phil probably say next? 3 p.

  • It’s almost half past four  (3 p.)

8.5 What would Phil probably say next? 3 p.

  • See you  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. British military bearskin caps 18 p.

Read the text and answer the questions. In 9.1–9.4, choose the best alternative. In 9.5–9.6, answer the question in Swedish.

9.1 How is the name ‘cap’ for bearskin hats explained? 3 p.

  • It’s an example of downplaying  (3 p.)

9.2 Why did the British soldiers start wearing bearskin hats? 3 p.

  • They imitated the style of the French soldiers  (3 p.)

9.3 What is said about the appearance of the hat? 3 p.

  • Even though it looks heavy, it is the opposite  (3 p.)

9.4 What is the trickiest part of wearing a bearskin hat? 3 p.

  • Holding it firmly in place  (3 p.)

9.5 Vad blir följden av att hattarna görs av björnskinn? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Djurrättsaktivisterna blir arga. (3/0 p)

OK: naturvårdare
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Till en hatt går det ett björnskinn. / Alla gillar det inte.
NEJ: Utlänningar gillar det inte.

9.6 Varför lönar det sig inte att tillverka hattar av syntetiskt material? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hatten tål inte väder. / Hatten suger i sig regnvatten. (3/0 p)

OK: Hatten håller inte vatten. / Hatten suger i sig vatten. / Vatten tränger igenom hatten. / Hatten är inte vattentät. / Hatten skyddar inte mot (hårt) regn.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Hatten blir våt/blöt vid regn. / Hatten fungerar inte lika bra. / Hatten blir tung.
NEJ: Vatten samlas i materialet och förstör det.

10. Use ArriveCAN 9 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

10.1 What is ArriveCAN? 3 p.

  • An application you need to use when travelling to Canada  (3 p.)

10.2 What information does ArriveCAN ask for? 3 p.

  • The means of travelling  (3 p.)

10.3 What does the text warn about? 3 p.

  • Fake programmes trying to steal from you  (3 p.)

11. Two Rescued from a Chocolate Vat 9 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

11.1 Varför kallades brandkåren till platsen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Två människor hade fallit ner i en tank med choklad. (3/0 p.)

OK: Människor hade fallit ner i choklad. / Människor kunde inte ta sig upp ur en chokladtank. / Människor hade fastnat i choklad. / Chokladgryta/-så/-tunna/-kärl/-balja/-behållare
VARKEN GER ELLER DRAR AV: olycka.
NEJ: chokladfat/-hink, i chokladtankar (i plural), hade fallit

11.2 Vad vet man om orsakerna till olyckan? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Det sägs inte / vet man inte. (3/0 p.)

OK: Myndigheterna vet inte.

11.3 Hur länge tog olyckan och uppklarandet av den? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En och en halv timme (3/0 p.)

12. Mulligatawny soup 19 p.

Read the text and choose the right alternative.

12.1 Which of the following go into the soup? Choose yes or no for each picture. 7 p.

12.1.1 1 p.
  • Yes (1 p.)
12.1.2 1 p.
  • Yes (1 p.)
12.1.3 1 p.
  • Yes (1 p.)
12.1.4 1 p.
  • No (1 p.)
12.1.5 1 p.
  • No (1 p.)
12.1.6 1 p.
  • Yes (1 p.)
12.1.7 1 p.
  • No (1 p.)

12.2 Organise the instructions for making the soup into the right order by choosing the right alternative for each step. Please remember you can copy+paste the text into notepad, and try different orders there before answering. 12 p.

12.2.1 Step 1 2 p.
  • B (2 p.)
12.2.2 Step 2 2 p.
  • D (2 p.)
12.2.3 Step 3 2 p.
  • F (2 p.)
12.2.4 Step 4 2 p.
  • E (2 p.)
12.2.5 Step 5 2 p.
  • A (2 p.)
12.2.6 Step 6 2 p.
  • C (2 p.)

13. Choosing the dog breed for you 24 p.

Read the text and choose the right alternative.
Which dog would you choose if you

13.1 live in a flat 3 p.

  • Cairn Terrier  (3 p.)

13.2 have other dogs 3 p.

  • Carolina Dog  (3 p.)

13.3 have never had a dog before 3 p.

  • Cairn Terrier  (3 p.)

13.4 enjoy pursuing your own food 3 p.

  • American Water Spaniel  (3 p.)

13.5 are interested in practising for contests 3 p.

  • Australian Cattle Dog  (3 p.)

13.6 want a dog who follows you everywhere 3 p.

  • Boston Boxer  (3 p.)

13.7 are happy to spend time in training your dog 3 p.

  • Scottish Deerhound  (3 p.)

13.8 have a big garden 3 p.

  • Carolina Dog  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

14. Pyongyang Metro Tourism 14 p.

Read the text and choose the right alternative to fill in the gaps.

Choose the best alternative.

14.1 1 p.

  • the North (1 p.)

14.2 1 p.

  • of (1 p.)

14.3 1 p.

  • is estimated (1 p.)

14.4 1 p.

  • engineering (1 p.)

14.5 1 p.

  • from (1 p.)

14.6 1 p.

  • a museum (1 p.)

14.7 1 p.

  • In general (1 p.)

14.8 1 p.

  • guided (1 p.)

14.9 1 p.

  • be (1 p.)

14.10 1 p.

  • have been (1 p.)

14.11 1 p.

  • of (1 p.)

14.12 1 p.

  • limited (1 p.)

14.13 1 p.

  • for (1 p.)

14.14 1 p.

  • were (1 p.)

15. The Shawshank Redemption 17 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Swedish words to be translated into English. If there is a grammatical term or no clue, a suitable grammatical item should be inserted.

15.1 tillsammans med din familj 1 p.

  • with your family (1 p.)

15.2 på måndag 1 p.

  • on Monday (1 p.)

15.3 plötsligt 1 p.

  • all of a sudden (1 p.)
  • suddenly (1 p.)

15.4 började berätta om 2 p.

  • started telling us about (2 p.)
  • started telling about (2 p.)
  • started to tell us about (2 p.)
  • started to tell about (2 p.)

15.5 framför tv:n 2 p.

  • in front of the TV (2 p.)
  • in front of the telly (2 p.)
  • in front of the television (2 p.)

15.6 mer och mer 1 p.

  • more and more (1 p.)

15.7 Trots längden 2 p.

  • Despite the length (2 p.)
  • Despite the duration (2 p.)
  • Despite its length (2 p.)
  • Despite its duration (2 p.)
  • In spite of its length (2 p.)
  • In spite of its duration (2 p.)
  • In spite of the length (2 p.)
  • In spite of the duration (2 p.)

15.8 Mina föräldrar 1 p.

  • My parents (1 p.)

15.9 sit 1 p.

  • sitting (1 p.)

15.10 tillsammans 1 p.

  • together (1 p.)

15.11 i något skede 1 p.

  • at some point (1 p.)
  • at some stage (1 p.)

15.12 tappar 1 p.

  • loses (1 p.)
  • lost (1 p.)

15.13 som 2 p.

  • that (2 p.)
  • which (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Part 4: Production

16. Short writing task 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 160 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

16.1 Lost and found 33 p.

Du är utbytesstudent på Malta och du har tappat din väska i skolan. Skriv ett kort meddelande i skolans WhatsApp-grupp och beskriv din försvunna väska. Du kan använda bilden som hjälp i beskrivningen.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    16.2 I have your food 33 p.

    Din granne i Wales har beställt en pizza men var inte hemma då pizzabudet kom, så budet lämnade i stället pizzan hos dig. Skriv en lapp till din granne där du berättar om det som har hänt.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      17. Longer writing task 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 300 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      17.1 Nature is restful 66 p.

      Din skola håller kontakt med en skola i Australien och ni utbyter erfarenheter om att vistas i naturen. Skriv en beskrivning av någon av dina naturupplevelser. Höll du dig nära ditt hem eller var du på utfärd till något känt naturmål? Vad gjorde särskilt intryck på dig?

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        17.2 Healthy living 66 p.

        På en internationell webbplats diskuterar man en hälsosam livsstil. Berätta om dina egna tips. Vad tycker du att är viktigt? Motivera din åsikt.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.