Hyvän vastauksen piirteet: FI – Saksa, lyhyt oppimäärä

25.9.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 9.11.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Teil 1: Hörverständnis

1. Zugfahrt 4 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und die Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie das Gespräch zweimal als Ganzes.

1.1 Was möchte Jasmin? 2 p.

  • Ihren Schulfreund Gunnar treffen (2 p.)

1.2 Was planen Jasmin und Gunnar? 2 p.

  • Im Zug nebeneinander zu sitzen (2 p.)

2. Herr Baumann geht einkaufen 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Gespräch zweimal als Ganzes.

2.1 Welche Äpfel mag Frau Baumann nicht gerne? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on vihreä omena.

2.2 Welche Äpfel wird Herr Baumann heute kaufen? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on punainen omena.

3. Picknick 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Gespräch dreimal als Ganzes.

3.1 Wer soll Getränke mitbringen? 3 p.

  • Anna (3 p.)

3.2 Wer soll Gebäck mitbringen? 3 p.

  • Lisa (3 p.)

3.3 Wer soll Käse und Obst mitbringen? 3 p.

  • Nina (3 p.)

4. Frau Schmidt ist verreist 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen.

4.1 Warum meldet sich Frau Meier? 3 p.

  • Die Katzen sind unruhig und machen Unordnung (3 p.)

4.2 Warum meldet sich Frau Meier? 3 p.

  • In der Post war ein wichtiger Brief (3 p.)

4.3 Warum meldet sich Frau Meier? 3 p.

  • Sie kann die Wohnungstür nicht öffnen (3 p.)

5. Nic Kaufmann 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie das Gespräch zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

5.1 Warum fing Nic mit TikTok an? 3 p.

  • Die Werbung hat ihn dazu inspiriert (3 p.)

5.2 Wer reagierte zu Beginn negativ auf Nics TikTok-Account? 3 p.

  • Sein Vater (3 p.)

5.3 Wie war es für Nic, nach Deutschland zu kommen? 3 p.

  • Zu Beginn kam es ihm eher negativ vor (3 p.)

5.4 Was sagt Nic über seine Freunde? 3 p.

  • Nic hält sie für echte, wahre Freunde (3 p.)

6. Innsbruck 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und die Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Passen Sie auf! Sie können jeden Abschnitt des Gesprächs nur einmal hören.

6.1 Was antwortet Marit? 3 p.

  • Ja, sehr! Es war eine erlebnisreiche Woche! (3 p.)

6.2 Was antwortet Marit? 3 p.

  • Na ja, die Lage der Stadt ist ja sehr idyllisch. (3 p.)

6.3 Was antwortet Marit? 3 p.

  • Nein! Ich hatte ja endlich Zeit zum Lesen. (3 p.)

6.4 Was antwortet Marit? 3 p.

  • Wie ist denn deine E-Mail-Adresse? (3 p.)

7. Traummann und Traumfrau (Video) 6 p.

Lesen Sie bitte zuerst die Anweisungen und Fragen und sehen Sie sich dann das Video an. Sie können sich das Video beliebig oft ansehen.

7.1 Werden Zukunftspläne im Video erwähnt? 1 p.

  • Nein (1 p.)

7.2 Wird Charakter im Video erwähnt? 1 p.

  • Ja (1 p.)

7.3 Wird Ausbildung im Video erwähnt? 1 p.

  • Nein (1 p.)

7.4 Wird Kleidung im Video erwähnt? 1 p.

  • Ja (1 p.)

7.5 Wird Körperbau im Video erwähnt? 1 p.

  • Ja (1 p.)

7.6 Wird Augenfarbe im Video erwähnt? 1 p.

  • Ja (1 p.)

8. Auf der Autobahn 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können den Text zweimal hören.

8.1 Miksi mies nousi autosta ja mitä vaimo sen jälkeen teki? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Mies halusi polttaa savukkeen./Tupakoidakseen. (3/0 p.)
  • Vaimo jatkoi matkaa. (3/0 p.)
Tallenne Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.Am Samstag ist einem Ehemann im Stau auf der Autobahn etwas Ungewöhnliches passiert: Er war aus dem Auto ausgestiegen, um eine Zigarette zu rauchen. Als er auf der Straße stand, war seine Frau dann einfach mit dem Auto allein weitergefahren. Der Polizei wurde kurz danach gemeldet, dass sich ein Fußgänger auf der Autobahn befindet. Die Polizei hat den Mann von der Autobahn geholt und die Situation aufgeklärt.

9. Ungewöhnliche Ladung 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Sie können den Text zweimal hören.

9.1 Miksi poliisi pysäytti auton ja mitä auton peräkontista löytyi? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ylinopeuden vuoksi./Auto ajoi niin lujaa. (3/0 p.)
  • Tyhjiä pulloja./Panttipulloja. (3/0 p.)
Tallenne Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.Die Hamburger Polizei stoppte in der Nacht zu Sonntag in der Innenstadt einen Mercedes. Der Wagen hatte die Aufmerksamkeit der Polizisten erweckt, weil der Fahrer mit deutlich zu hohem Tempo gefahren war. Im Kofferraum der schwarzen Limousine fanden die Beamten dann etwas Ungewöhnliches. Keine Drogen, keine Waffen – sondern tütenweise leere Pfandflaschen. Der Fahrer konnte weder zu dem Auto noch zu den Flaschen eine Information geben.

10. Jugendliche auf der Insel Föhr 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können den Text zweimal hören.

10.1 Mikä hetki oli Andreas Jornsille erityinen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Se hetki, jolloin nuoret pyysivät Andreasta kuvaamaan elämäänsä. (3/0 p.)

Hyväksytään myös mm.: Se hetki, jolloin nuoret pyysivät Andreasta kuvaamaan heitä/arkeaan/elämää saarella/arkea

Vastauksessa on mainittava ”pyytäminen/kysyminen”

10.2 Mikä vaikutus valokuvausprojektilla oli nuoriin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • He löysivät [vanhoja] perinteitä [uudelleen]. (3/0 p.)

Hyväksytään myös mm.: elvyttää, tuoda takaisin, tuoda esiin, vaalia

Hyväksytään myös: vanha perinne/tapa

Tallenne Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.Der Fotograf Andreas Jorns wollte wissen, wie Jugendliche auf der Insel Föhr leben. Deshalb wollte er ihren Alltag fotografieren. Zum Glück konnte er auf einer Feier ganz viele Jugendliche von Föhr kennenlernen. Ein besonderer Moment war es dann, als die jungen Leute Andreas gefragt haben, ob er ihr Leben auf der Insel fotografieren kann. Er hat dann z. B. auch das sogenannte „Knenken“ dokumentiert. Das ist ein alter Silvesterbrauch, bei dem sich die Jugendlichen verkleiden und Lieder singen. Durch das Fotoprojekt haben die jungen Leute so auch alte Traditionen wieder neu entdeckt. Die Fotoausstellung ist noch bis Ende des Jahres zu sehen.

11. Am Flughafen 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können die Durchsage zweimal hören.

11.1 Miksi lento perutaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lentokoneessa on hiiri. (3/0 p.)

Hyväksytään myös: Lentokoneessa on hiiriä.

11.2 Mihin kellonaikaan seuraava lento Müncheniin lähtee? 3 p.

  • 13.30 (3 p.)
  • 13:30 (3 p.)
  • puoli kaksi (3 p.)
  • puoli kahdelta (3 p.)
  • puoli kaksi iltapäivällä (3 p.)
  • puoli kahdelta iltapäivällä (3 p.)
Tallenne Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.Sehr geehrte Fluggäste, leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass der Flug LH 94 nach München um 10:45 Uhr abgesagt wird, denn irgendwo im Flugzeug läuft eine Maus herum. Wir werden Sie auf den nächsten Flug nach München um 13:30 Uhr umbuchen. Wir danken Ihnen für Ihr Verständnis.

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Teil 2: Textverständnis

12. Samstagabend 6 p.

Lesen Sie den Text und beantworten Sie die Fragen.

12.1 Was machen Anna und ihr Freund am Samstagabend am liebsten? 3 p.

  • Etwas Leckeres selbst machen (3 p.)

12.2 Was macht Elke am Samstagabend am liebsten? 3 p.

  • Etwas im Familienkreis anschauen (3 p.)

13. Will sie mit mir zusammen sein? 6 p.

Lesen Sie den Text und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Äußerung.

13.1 3 p.

  • dass sie mich auch gut findet (3 p.)

13.2 3 p.

  • ob sie vielleicht Lust hat (3 p.)

14. Austauschstudentin 17 p.

Laura war als Austauschstudentin an der Humboldt Universität Berlin. Lesen Sie ihren Bericht. Wählen Sie für jeden Abschnitt jeweils die passende Überschrift. Eine Alternative bleibt übrig.

14.1 Welche Überschrift passt? 2 p.

  • Öffentliche Verkehrsmittel (2 p.)

14.2 Welche Überschrift passt? 3 p.

  • Orientierung auf dem Universitätsgelände (3 p.)

14.3 Welche Überschrift passt? 3 p.

  • Wohnen – Hilfreiche Kontaktdaten (3 p.)

14.4 Welche Überschrift passt? 3 p.

  • Kursangebot (3 p.)

14.5 Welche Überschrift passt? 3 p.

  • Studienmaterial (3 p.)

14.6 Welche Überschrift passt? 3 p.

  • Gesamteindruck (3 p.)

15. Buchrezensionen 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

15.1 Wie unterscheidet sich das Buch nach Meinung von Peter W. von Schulbüchern? 3 p.

  • Es ist eine gute Zusammenfassung (3 p.)

15.2 Warum begann die Tochter von Ann-Kristin K. das Buch zu lesen? 3 p.

  • Sie wurde von ihrer Mutter dazu gebracht (3 p.)

16. Wie ist es, nichts zu hören? 15 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

16.1 Seit wann ist Chiara gehörlos? 3 p.

  • Seitdem sie auf der Welt ist (3 p.)

16.2 Was bedeutet „in die stille Welt einzutauchen“ im Kontext? 3 p.

  • Die Stille zu erleben (3 p.)

16.3 Was sagt Chiara über die Vibrationen? 3 p.

  • Sie sind stärker als man denkt (3 p.)

16.4 Was bedeutet „das geht mich alles nichts an” im Kontext? 3 p.

  • Das stört mich nicht (3 p.)

16.5 Welche Haltung zeigt Chiara im ganzen Text? 3 p.

  • Sie ist realistisch (3 p.)

17. Satire: Führerschein für Fußgänger 12 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

17.1 Was lernen wir schon als Kind über den Verkehr? 3 p.

  • Wie man richtig über die Straße geht (3 p.)

17.2 Was bedeutet „auf unseren Beinen stehen“ im Kontext? 3 p.

  • Zu Fuß unterwegs sein (3 p.)

17.3 Was machen einige Fußgänger in den Fußgängerzonen? 3 p.

  • Sie gehen nebeneinander in Reihen (3 p.)

17.4 Welche Wirkung hätte ein Fußgängerführerschein? 3 p.

  • Vor allem physische Läden würden davon profitieren (3 p.)

18. Aachen 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

18.1 Mihin lapset olivat matkalla ja miksi? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Serkkunsa luokse. (3/0 p.)
  • Hänellä on suurempi pelikokoelma / enemmän pelejä. (3/0 p.)

Alkuosassa hyväksytään myös: serkkujensa luokse/serkuille

Jälkiosassa hyväksytään myös: isompi pelivalikoima, parempi pelikokoelma, suuri pelikokoelma, paljon pelejä

Jälkiosassa ei hyväksytä: lelukokoelma, leluvalikoima

19. Bochum 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

19.1 Miksi mies jäi lukkojen taakse elokuvateatteriin, ja miksi häntä ei huomattu? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän oli nukahtanut. (3/0 p.)
  • Hän nukkui lattialla. (3/0 p.)

Hyväksytään myös mm.: Hän nukkui penkkien/tuolien välisessä jalkatilassa. / Hän nukkui penkkien välissä.

20. Stuttgart 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

20.1 Mistä poika oli saanut haltuunsa käsiraudat? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lelupakkauksesta. / Ne olivat leluja. (3/0 p.)

Hyväksytään myös: lelupaketista, leikkipakkauksesta

Ei hyväksytä: pelipakkauksesta

20.2 Miksi käsirautoja ei saatu kotona avattua? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • [Käsirautojen mukana tullut] avain ei sopinutkaan niihin. (3/0 p.)

Hyväksytään myös: avaimet

21. Werne 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

21.1 Mihin perheet saavat tukea Wernen kaupungilta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Vanhojen rakennusten / [omakoti]talojen ostamiseen. (3/0 p.)

Hyväksytään myös yksikkö: vanhan rakennuksen/talon/kiinteistön ostamiseen

Ei hyväksytä: asuntojen/asunnon ostamiseen

Ei hyväksytä: vanhojen talojen kunnostamiseen/remontointiin

21.2 Minkä päätöksen kaupunginvaltuusto teki kesäkuussa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Se päätti jatkaa [tuki]ohjelmaa. (3/0 p.)

Ei hyväksytä: Jokainen Wernessä asuva aikuinen voi hakea tukea.

Teil 3: Struktur und Vokabular

22. Auswahl-Antwort-Test 16 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie jeweils die in den Textzusammenhang am besten passende Antwortalternative aus.

22.1 1 p.

  • liegt (1 p.)

22.2 1 p.

  • werden (1 p.)

22.3 1 p.

  • jungen (1 p.)

22.4 1 p.

  • der (1 p.)

22.5 1 p.

  • vor (1 p.)

22.6 1 p.

  • einen (1 p.)

22.7 1 p.

  • als (1 p.)

22.8 1 p.

  • wenn (1 p.)

22.9 1 p.

  • seine (1 p.)

22.10 1 p.

  • Glück (1 p.)

22.11 1 p.

  • können (1 p.)

22.12 1 p.

  • mit (1 p.)

22.13 1 p.

  • Wald (1 p.)

22.14 1 p.

  • muss man sie (1 p.)

22.15 1 p.

  • Jahre (1 p.)

22.16 1 p.

  • braucht (1 p.)

23. WhatsApp 6 p.

Täydennä seuraavaan WhatsApp-keskusteluun puuttuvat kohdat vihjeiden mukaan saksaksi.

23.1 ich + lesen 1 p.

  • lese ich (1 p.)

23.2 Präposition 1 p.

  • auf (1 p.)

23.3 anrufen 1 p.

  • angerufen (1 p.)

23.4 torstai 1 p.

  • Donnerstag (1 p.)

23.5 huomenna 1 p.

  • morgen (1 p.)

23.6 myöhässä 1 p.

  • spät (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

24. Dialog 10 p.

Virheet, jotka eivät kuulu äännettäessä, eivät vie pisteitä.
Pisteitys 2/1/0 p.:
2 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.

1 piste (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.

0 pistettä
– Vastaus on osin tai täysin sopimaton tilanteeseen ja/tai sen kieliasu ja/tai sisältö ovat erittäin puutteellisia.

Pisteitys 3/2/1/0 p.:
3 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.

2 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.

1 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.
– Vastaus on sisällöltään ja sävyltään puutteellinen, mutta kielellisesti virheetön.
– Vastaus on kielellisesti virheellinen ja tilanteeseen sopimaton, mutta asiasisältö välittyy.
– Vastauksen pituus on 2–4 sanaa: enintään 1 p.

0 pistettä
– Vastaus on täysin sopimaton tilanteeseen, ja/tai sen kieliasu ja sisältö ovat erittäin puutteellisia.
– Vastauksen pituus on 1 sana: 0 p.

24.1 Bei Oma 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

24.1.1 Osaatko puhua italiaa? 2 p.

  • Sprichst du Italienisch?
  • Kannst du Italienisch sprechen?
  • Kannst du Italienisch?

Hyväksytään myös isoäidin teitittely

24.1.2 3 p.

  • Ich habe fünf Jahre in Venedig gewohnt.
  • Ich war letzten Sommer in Italien auf einem Sprachkurs.
  • Ich liebe ja Italien und die Italiener!
  • Ja, ich habe es von meinem italienischen Freund Lorenzo gelernt.

24.2 Zu Hause 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

24.2.1 Mitä olet ajatellut? 2 p.

  • Was hast du gedacht?
  • Was hast du dir gedacht?
  • Woran hast du gedacht?

24.2.2 3 p.

  • Ich möchte Eishockey spielen lernen.
  • Ich könnte mit Eishockey anfangen.
  • Ich kann ja Schlittschuh laufen. Vielleicht Eishockey?

Jos vastauksessa ”Ishockey”, mutta muuten oikein, niin vähennetään yksi piste

Teil 4: Schriftliche Produktion

25. Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat saksaksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

25.1 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Ystäväporukka Saksasta on tulossa tapaamaan sinua. Et lupauksestasi huolimatta pääsekään noutamaan heitä asemalta, mutta sisaresi on luvannut hoitaa asian. Lähetä yhteiseen WhatsApp-ryhmään viesti, jossa kerrot tilanteen.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    WhatsApp-viesti ei vaadi mitään tiettyä vastausmuotoa. Voi myös joko sinutella tai teititellä, kunhan tekee sen johdonmukaisesti

    25.2 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

    Tehtävässä 13 Frank (15 v.) pyytää neuvoja nuortenlehden kysymyspalstalla. Dr. Sommer on jo vastannut. Kirjoita sinäkin oma vastauksesi Frankille.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      Teksti ei vaadi mitään tiettyä vastausmuotoa.

      26. Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat saksaksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      26.1 Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Olet ostanut suhteellisen kalliin tuotteen, jossa olet kuitenkin havainnut jotain vikaa. Tee myyjälle valitus sähköpostitse. Kerro myös, mitä haluat korvaukseksi.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        Valitus vaatii aloituksen ja lopetuksen. Jos jompikumpi tai kummatkin puuttuvat, vähennetään kaksi pistettä.

        26.2 Lange Schreibaufgabe 66 p.

        Suunnittelet matkaa kotipaikkakunnaltasi jonnekin päin Saksaa. Pohdi blogissasi eri tapoja matkustaa sekä niiden etuja ja haittoja. Minkä tavan valitset, ja miksi?

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

          Tämä blogiteksti ei vaadi mitään tiettyä vastausmuotoa