Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, kort lärokurs
25.9.2023
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Teil 1: Hörverständnis
1. Zugfahrt 4 p.
1.1 Was möchte Jasmin? 2 p.
- Ihren Schulfreund Gunnar treffen (2 p.)
1.2 Was planen Jasmin und Gunnar? 2 p.
- Im Zug nebeneinander zu sitzen (2 p.)
2. Herr Baumann geht einkaufen 6 p.
2.1 Welche Äpfel mag Frau Baumann nicht gerne? 3 p.
-
(3 p.)
2.2 Welche Äpfel wird Herr Baumann heute kaufen? 3 p.
-
(3 p.)
3. Picknick 9 p.
3.1 Wer soll Getränke mitbringen? 3 p.
- Anna (3 p.)
3.2 Wer soll Gebäck mitbringen? 3 p.
- Lisa (3 p.)
3.3 Wer soll Käse und Obst mitbringen? 3 p.
- Nina (3 p.)
4. Frau Schmidt ist verreist 9 p.
4.1 Warum meldet sich Frau Meier? 3 p.
- Die Katzen sind unruhig und machen Unordnung (3 p.)
4.2 Warum meldet sich Frau Meier? 3 p.
- In der Post war ein wichtiger Brief (3 p.)
4.3 Warum meldet sich Frau Meier? 3 p.
- Sie kann die Wohnungstür nicht öffnen (3 p.)
5. Nic Kaufmann 12 p.
5.1 Warum fing Nic mit TikTok an? 3 p.
- Die Werbung hat ihn dazu inspiriert (3 p.)
5.2 Wer reagierte zu Beginn negativ auf Nics TikTok-Account? 3 p.
- Sein Vater (3 p.)
5.3 Wie war es für Nic, nach Deutschland zu kommen? 3 p.
- Zu Beginn kam es ihm eher negativ vor (3 p.)
5.4 Was sagt Nic über seine Freunde? 3 p.
- Nic hält sie für echte, wahre Freunde (3 p.)
6. Innsbruck 12 p.
6.1 Was antwortet Marit? 3 p.
- Ja, sehr! Es war eine erlebnisreiche Woche! (3 p.)
6.2 Was antwortet Marit? 3 p.
- Na ja, die Lage der Stadt ist ja sehr idyllisch. (3 p.)
6.3 Was antwortet Marit? 3 p.
- Nein! Ich hatte ja endlich Zeit zum Lesen. (3 p.)
6.4 Was antwortet Marit? 3 p.
- Wie ist denn deine E-Mail-Adresse? (3 p.)
7. Traummann und Traumfrau (Video) 6 p.
7.1 Werden Zukunftspläne im Video erwähnt? 1 p.
- Nein (1 p.)
7.2 Wird Charakter im Video erwähnt? 1 p.
- Ja (1 p.)
7.3 Wird Ausbildung im Video erwähnt? 1 p.
- Nein (1 p.)
7.4 Wird Kleidung im Video erwähnt? 1 p.
- Ja (1 p.)
7.5 Wird Körperbau im Video erwähnt? 1 p.
- Ja (1 p.)
7.6 Wird Augenfarbe im Video erwähnt? 1 p.
- Ja (1 p.)
8. Auf der Autobahn 6 p.
8.1 Varför klev mannen ur bilen och vad gjorde hans fru sedan? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Mannen ville röka en cigarett/tobak. (3/0 p.)
- Frun körde vidare. (3/0 p.)
Inspelningen Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.
Am Samstag ist einem Ehemann im Stau auf der Autobahn etwas Ungewöhnliches passiert: Er war aus dem Auto ausgestiegen, um eine Zigarette zu rauchen. Als er auf der Straße stand, war seine Frau dann einfach mit dem Auto allein weitergefahren. Der Polizei wurde kurz danach gemeldet, dass sich ein Fußgänger auf der Autobahn befindet. Die Polizei hat den Mann von der Autobahn geholt und die Situation aufgeklärt.9. Ungewöhnliche Ladung 6 p.
9.1 Varför stoppade polisen bilen och vad hittade de i bilens baklucka? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- För att den körde för fort./Bilen körde så fort. (3/0 p.)
- Tomflaskor/Pantflaskor (3/0 p.)
Inspelningen Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.
Die Hamburger Polizei stoppte in der Nacht zu Sonntag in der Innenstadt einen Mercedes. Der Wagen hatte die Aufmerksamkeit der Polizisten erweckt, weil der Fahrer mit deutlich zu hohem Tempo gefahren war. Im Kofferraum der schwarzen Limousine fanden die Beamten dann etwas Ungewöhnliches. Keine Drogen, keine Waffen – sondern tütenweise leere Pfandflaschen. Der Fahrer konnte weder zu dem Auto noch zu den Flaschen eine Information geben.10. Jugendliche auf der Insel Föhr 6 p.
10.1 Vilket ögonblick var speciellt för Andreas Jorns? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det ögonblick då ungdomarna bad Andreas fotografera deras liv. (3/0 p.)
Det ögonblicket då ungdomarna bad Andreas fotografera dem/sin vardag/livet på ön/vardagen
Svaret ska innehålla ”be/fråga”
10.2 Vilken effekt hade fotoprojektet för de unga? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- De [åter]upptäckte [gamla] traditioner. (3/0 p.)
Godkänns också bl.a.: återuppliva, återföra, ta fram, värna
Godkänns också: gammal tradition/sedvänja
Inspelningen Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.
Der Fotograf Andreas Jorns wollte wissen, wie Jugendliche auf der Insel Föhr leben. Deshalb wollte er ihren Alltag fotografieren. Zum Glück konnte er auf einer Feier ganz viele Jugendliche von Föhr kennenlernen. Ein besonderer Moment war es dann, als die jungen Leute Andreas gefragt haben, ob er ihr Leben auf der Insel fotografieren kann. Er hat dann z. B. auch das sogenannte „Knenken“ dokumentiert. Das ist ein alter Silvesterbrauch, bei dem sich die Jugendlichen verkleiden und Lieder singen. Durch das Fotoprojekt haben die jungen Leute so auch alte Traditionen wieder neu entdeckt. Die Fotoausstellung ist noch bis Ende des Jahres zu sehen.11. Am Flughafen 6 p.
11.1 Varför ställs flyget in? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det finns en mus i flygplanet. (3/0 p.)
Godkänns också: Det finns möss i flygplanet
11.2 Vid vilket klockslag går nästa flyg till München? 3 p.
- 13.30 (3 p.)
- 13:30 (3 p.)
- halv två (3 p.)
- halv två på eftermiddagen (3 p.)
Inspelningen Hören Sie zweimal den Text als Ganzes.
Sehr geehrte Fluggäste, leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass der Flug LH 94 nach München um 10:45 Uhr abgesagt wird, denn irgendwo im Flugzeug läuft eine Maus herum. Wir werden Sie auf den nächsten Flug nach München um 13:30 Uhr umbuchen. Wir danken Ihnen für Ihr Verständnis.Även andra korrekta uttryck godkänns.
Teil 2: Textverständnis
12. Samstagabend 6 p.
12.1 Was machen Anna und ihr Freund am Samstagabend am liebsten? 3 p.
- Etwas Leckeres selbst machen (3 p.)
12.2 Was macht Elke am Samstagabend am liebsten? 3 p.
- Etwas im Familienkreis anschauen (3 p.)
13. Will sie mit mir zusammen sein? 6 p.
13.1 3 p.
- dass sie mich auch gut findet (3 p.)
13.2 3 p.
- ob sie vielleicht Lust hat (3 p.)
14. Austauschstudentin 17 p.
14.1 Welche Überschrift passt? 2 p.
- Öffentliche Verkehrsmittel (2 p.)
14.2 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Orientierung auf dem Universitätsgelände (3 p.)
14.3 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Wohnen – Hilfreiche Kontaktdaten (3 p.)
14.4 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Kursangebot (3 p.)
14.5 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Studienmaterial (3 p.)
14.6 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Gesamteindruck (3 p.)
15. Buchrezensionen 6 p.
15.1 Wie unterscheidet sich das Buch nach Meinung von Peter W. von Schulbüchern? 3 p.
- Es ist eine gute Zusammenfassung (3 p.)
15.2 Warum begann die Tochter von Ann-Kristin K. das Buch zu lesen? 3 p.
- Sie wurde von ihrer Mutter dazu gebracht (3 p.)
16. Wie ist es, nichts zu hören? 15 p.
16.1 Seit wann ist Chiara gehörlos? 3 p.
- Seitdem sie auf der Welt ist (3 p.)
16.2 Was bedeutet „in die stille Welt einzutauchen“ im Kontext? 3 p.
- Die Stille zu erleben (3 p.)
16.3 Was sagt Chiara über die Vibrationen? 3 p.
- Sie sind stärker als man denkt (3 p.)
16.4 Was bedeutet „das geht mich alles nichts an” im Kontext? 3 p.
- Das stört mich nicht (3 p.)
16.5 Welche Haltung zeigt Chiara im ganzen Text? 3 p.
- Sie ist realistisch (3 p.)
17. Satire: Führerschein für Fußgänger 12 p.
17.1 Was lernen wir schon als Kind über den Verkehr? 3 p.
- Wie man richtig über die Straße geht (3 p.)
17.2 Was bedeutet „auf unseren Beinen stehen“ im Kontext? 3 p.
- Zu Fuß unterwegs sein (3 p.)
17.3 Was machen einige Fußgänger in den Fußgängerzonen? 3 p.
- Sie gehen nebeneinander in Reihen (3 p.)
17.4 Welche Wirkung hätte ein Fußgängerführerschein? 3 p.
- Vor allem physische Läden würden davon profitieren (3 p.)
18. Aachen 6 p.
18.1 Vart var barnen på väg och varför? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Till sin kusin. (3/0 p.)
- Han har en större spelsamling / flera spel. (3/0 p.)
I den första leden godkänns också: till sina kusiner/kusinerna
I den senare leden godkänns också: större spelsortiment, bättre spelsamling, stor spelsamling, många spel
I den senare leden godkänns inte: leksakssamling, leksakssortiment
19. Bochum 6 p.
19.1 Hur blev mannen inlåst på biografen och varför upptäcktes han inte? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Han hade somnat. (3/0 p.)
- Han sov på golvet. (3/0 p.)
Godkänns också: Han sov i fotutrymmet mellan bänkarna/stolarna./Han sov mellan bänkarna.
20. Stuttgart 6 p.
20.1 Var hade pojken fått tag på handklovarna? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- I ett leksakspaket. / De var leksaker. (3/0 p.)
Godkänns också: leksakspaket, lekförpackning
Godkänns inte: i en spelförpackning
20.2 Varför lyckades man inte öppna handklovarna hemma? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Nyckeln [som följt med handklovarna] passade inte. (3/0 p.)
Godkänns också: nycklarna
21. Werne 6 p.
21.1 Vad får familjer stöd för av staden Werne? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Att köpa gamla byggnader / [egnahems]hus. (3/0 p.)
Singular godkänns också: köp av en gammal byggnad/hus/fastighet
Godkänns inte: för köp av bostäder/bostad
Godkänns inte: renovering av gamla hus
21.2 Vilket beslut fattade stadsfullmäktige i juni? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- De beslöt fortsätta [stöd]programmet. (3/0 p.)
Godkänns inte: Alla vuxna som bor i Werne kan ansöka om stöd.
Teil 3: Struktur und Vokabular
22. Auswahl-Antwort-Test 16 p.
22.1 1 p.
- liegt (1 p.)
22.2 1 p.
- werden (1 p.)
22.3 1 p.
- jungen (1 p.)
22.4 1 p.
- der (1 p.)
22.5 1 p.
- vor (1 p.)
22.6 1 p.
- einen (1 p.)
22.7 1 p.
- als (1 p.)
22.8 1 p.
- wenn (1 p.)
22.9 1 p.
- seine (1 p.)
22.10 1 p.
- Glück (1 p.)
22.11 1 p.
- können (1 p.)
22.12 1 p.
- mit (1 p.)
22.13 1 p.
- Wald (1 p.)
22.14 1 p.
- muss man sie (1 p.)
22.15 1 p.
- Jahre (1 p.)
22.16 1 p.
- braucht (1 p.)
23. WhatsApp 6 p.
23.1 ich + lesen 1 p.
- lese ich (1 p.)
23.2 Präposition 1 p.
- auf (1 p.)
23.3 anrufen 1 p.
- angerufen (1 p.)
23.4 torsdag 1 p.
- Donnerstag (1 p.)
23.5 imorgon 1 p.
- morgen (1 p.)
23.6 sent 1 p.
- spät (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
24. Dialog 10 p.
Fel som inte hörs vid uttal ger inte poängavdrag.
Poängsättning 2/1/0 p.:
2 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.
Poängsättning 3/2/1/0 p.
3 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
2 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
– Svaret är bristfälligt till sitt innehåll eller sin ton, men det är språkligt felfritt.
– Svaret har språkliga fel och är olämpligt för situationen, men sakinnehållet förmedlas.
– Svarets längd är 2-4 ord: max. 1 p.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och innehåll är mycket bristfälliga.
– Svarets längd är 1 ord: 0 p.
24.1 Bei Oma 5 p.
24.1.1 Kan du tala italienska? 2 p.
- Sprichst du Italienisch?
- Kannst du Italienisch sprechen?
- Kannst du Italienisch?
Också ni-tilltal godkänns.
24.1.2
3 p.
- Ich habe fünf Jahre in Venedig gewohnt.
- Ich war letzten Sommer in Italien auf einem Sprachkurs.
- Ich liebe ja Italien und die Italiener!
- Ja, ich habe es von meinem italienischen Freund Lorenzo gelernt.
24.2 Zu Hause 5 p.
24.2.1 Vad har du tänkt dig? 2 p.
- Was hast du gedacht?
- Was hast du dir gedacht?
- Woran hast du gedacht?
24.2.2
3 p.
- Ich möchte Eishockey spielen lernen.
- Ich könnte mit Eishockey anfangen.
- Ich kann ja Schlittschuh laufen. Vielleicht Eishockey?
Om svaret innehåller ”Ishockey” men är annars rätt avdras en poäng.
Teil 4: Schriftliche Produktion
25. Kurze Schreibaufgabe 33 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på tyska.
Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
25.1 Kurze Schreibaufgabe 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
WhatsApp-meddelandet kräver inget särskilt svarsformat. Det går också med antingen du- eller ni-form så länge det konsekvent genomfört
25.2 Kurze Schreibaufgabe 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Texten kräver inget särskilt svarsformat.
26. Lange Schreibaufgabe 66 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på tyska.
Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
26.1 Lange Schreibaufgabe 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Reklamationen kräver en början och ett slut. Om det ena eller båda saknas avdras två poäng.
26.2 Lange Schreibaufgabe 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Bloggtexten kräver inget särskilt svarsformat.