Beskrivningar av goda svar: SV – Svenska som andraspråk och litteratur
12.3.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda dokument.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka uppgifterna 1.2, 1.3, 1.4, 2, 3.5, 4, 5 och 6 bedöms finns beskrivna i Studentexamensnämndens föreskrifter om provet i svenska som andraspråk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-2
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Del 1: Hörförståelse
1. Blir man lycklig av pengar? 17 p.
I uppgiften får du se en intervju med Micael Dahlen, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.
Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.
1.1 Varför har Micael Dahlen skrivit en bok om lycka? 2 p.
- För att fördjupa sin kunskap om ämnet (2 p.)
1.2 Ger pengar lycka, enligt Micael? Motivera ditt svar. 5 p.
Svaret är ja och nej. Om man får mer pengar så blir man lyckligare en tid, eftersom det ger möjligheter som man inte hade tidigare. Men sedan vänjer man sig väldigt snabbt vid att vara rik. Att man blir rik innebär inte att man blir lycklig.
1.3 Vad menar Micael med begreppet happykondri? 5 p.
Han anser att samhället gjort lycka till en för stor sak. Man riskerar att bli väldigt besviken, eftersom man gör lycka till en alldeles för stor sak, och något som alla strävar efter. Han anser också att vi blir olyckligare än vad vi kunde vara, eftersom ändhållplatsen (den ultimata lyckan) är något som är omöjligt att nå. Det kan leda till att vi tror att det är något fel på oss om vi inte är så lyckliga som vi borde vara.
1.4 Kan man uppnå bestående lycka enligt Micael? Motivera ditt svar. 5 p.
Enligt Micael kan man aldrig uppnå en bestående lycka. Lycka kan mätas på en skala från 1 till 10, och varje nivå av lycka varar en kort tid. Det är alltså omöjligt att hela tiden vara lycklig, dvs. lycka är inte ett tillstånd som varar en lång tid. Enligt forskare varar den ultimata lyckan högst 3 månader. Forskarna kallar detta för kvartallycka.
2. Forskning om välbefinnande 20 p.
Titta på programmet där Maj-Lis Helenius, professor och överläkare på Karolinska institutet och Anders Hansen, överläkare i psykiatri diskuterar forskning om välbefinnande. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.
Besvara frågorna på svenska med egna ord och fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.
2.1 På vilket sätt avviker den nya forskningen om hälsa och motion från den tidigare uppfattningen? 5 p.
I den nya forskningen betonas hur viktigt det är att motionera i vardagen. Enligt tidigare forskning borde man motionera minst 30 minuter om dagen och åtminstone 10 minuter åt gången, men denna forskning stämmer inte längre. I den nya forskningen kom forskarna fram till att varje rörelse och varje stund som du motionerar räknas, och kan förbättra din hälsa.
2.2 Vilka träningstips ger Maj-Lis Helenius, och vilka effekter har dessa för hälsan? 5 p.
Maj-Lis rekommenderar att man använder trappor som träningsverktyg eftersom de är effektiva, finns överallt och alla, oberoende av kondition, får förhöjd puls i dem.
I trappor kan vi träna kroppens största muskler, dvs. lårmusklerna och rumpmusklerna eftersom varje trappsteg häver oss upp med hela kroppsvikten på ett ben. Vi bryter t.ex. ner 60–80 procent av blodsockret i dessa muskler.
2.3 På vilket sätt främjar motion hjärnans funktioner och vad har det med evolutionsbiologi att göra? 5 p.
Den fysiska aktiviteten har stor betydelse för hur hjärnan fungerar rent allmänt. Motion motverkar depression, och främjar minnet och koncentrationsförmågan. Våra förfäder var fysiskt aktiva för att överleva. De behövde förmodligen sin kognitiva förmåga mest när de var fysiskt aktiva, vilket förmodligen är orsaken till att motion ökar vårt minne och vår koncentrationsförmåga.
2.4 Varför blir vårt minne sämre med åldern och hur kan vi förbättra det? 5 p.
Hippocampus är vårt minnescentrum och är som störst när vi är 25–30, då är också vårt minne bäst. Vi har en hippocampus per hjärnhalva. Efter 25–30-årsålder krymper hippocampus med några procent per år, vilket gör att vårt minne blir sämre. Forskning visar att man kan förbättra minnet, dvs. till och med öka storleken på hippocampus genom att motionera aktivt, speciellt genom att promenera raskt tre gånger i veckan.
3. Samhällets värderingar 13 p.
Lyssna på debatten om värderingar i det svenska samhället. Programledaren Lars Mogesen intervjuar Bi Puranen, Quisar Mohmaad och Per Brinkemo. Du får höra programmet två gånger, först i sin helhet och därefter i kortare stycken.
Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.
3.1 Vad är det särskilda som Bi Puranen tillför debatten? 2 p.
- Ett globalt perspektiv (2 p.)
3.2 Varför är det svårt för de politiska beslutsfattarna att hitta lösningar på kulturkrockar? 2 p.
- De kan inte komma överens. (2 p.)
3.3 Vad vill Quisar Mahmood betona med ordspråket "Det sista en fisk blir medveten om är vattnet"? 2 p.
- Att normer är dolda (2 p.)
3.4 De universella värderingarna som Bi Puranen lyfter fram handlar i grunden om: 2 p.
- Förhållandet mellan olika människor. (2 p.)
3.5 Vilka erfarenheter fick Per Brinkemo i sitt jobb vid Rosengårds ungdomsförening, och vilken insikt fick han om svenska värderingar efter att ha jobbat med emigranter? Förklara. 5 p.
Att jobba med emigranter var en ögonöppnande upplevelse för honom eftersom det fick honom att reflektera över vad svensk kultur är och hur det kan vara att leva i Sverige. Han fick insikten att en utomstående kan se sådant som man själv inte ser och att det kan finnas väldigt olika uppfattningar om hur samhället fungerar.
Del 2: Läskompetens
4. Samma rättigheter, olika verkligheter 50 p.
OBS! Beskrivningen av ett gott svar är formulerad i punktuppställning, men provsvaret bör vara formulerat med hela meningar.
4.1 Vilken bild ger artikeln av det svenska samhället? 10 p.
Beskrivningen är mångbottnad: Å ena sidan beskrivs Sverige som ett framgångsrikt samhälle, å andra sidan som ett samhälle med stora problem. Artikeln ger en bild av ett samhälle som är präglat av rätt stora skillnader mellan hur människor har det. Även om alla människor i princip har samma rättigheter i fråga om jämlikhet, lever människor i mycket varierande levnadsförhållanden. Situationen beskrivs till och med som farlig.
4.2 Vilka problem medför ett ojämlikt samhälle enligt artikeln? Nämn fyra saker. 10 p.
I svaret kan examinanden nämna bland annat:
- En stor andel människor lever i svåra levnadsförhållanden med bl.a. fattigdom och svagare hälsa.
- Alla har inte samma möjligheter att förverkliga sina drömmar.
- Ojämlikheten skapar hot mot och missnöje med det demokratiska samhället.
- Svagare förutsättningar och levnadsförhållanden tenderar att ärvas i ett ojämlikt samhälle.
- Svagare förutsättningar syns också i en kortare genomsnittlig livslängd.
- Ojämlikhet medför också ekonomiska kostnader för samhället.
4.3 Förklara vad som menas med att livsvillkor går i arv, enligt artikeln. Ge också exempel. 10 p.
Ett gott svar ska vittna om att examinanden förstår vad som menas med problematiken, dvs. att barnen ofta tenderar att fortsätta att leva i liknande levnadsförhållanden som sina föräldrar. Som exempel kan examinanden. nämna t.ex. att utbildning eller levnadsstandarden går i arv.
4.4 Hur borde skolor och bostadsområden utvecklas, enligt artikeln, och varför är det viktigt? 10 p.
Skolor och bostadsområden borde utvecklas så att olika sorters människor kan mötas och umgås med varandra. Genom att skapa bättre möjligheter för möten minskas segregationen. Detta kan gynna den samhälleliga rörligheten, och minska på ojämlikheten i samhället. Att satsa på att barnen får en god utbildning stärker också deras kompetenser för att klara sig i samhället.
4.5 Har vi motsvarande samhälleliga problem i Finland? Vad kan vi göra för att undvika dem? Motivera. 10 p.
Ett gott svar förutsätter att examinanden förstår problematiken i artikeln och kan belysa läget i Finland utifrån den. Frågan är tvådelad och förutsätter också en motivering.
Del 3: Skrivkompetens
5. Kort skrivuppgift: E-postmeddelande 30 p.
Studerandekåren på ditt gymnasium är bekymrad över de studerandes välmående och trivsel. Nu vill studerandekåren samla in idéer för att förbättra de studerandes sociala relationer och välmående.
Skriv ett sakligt e-postmeddelande till ordföranden för studerandekåren där du ger förslag på hur man kunde förbättra de studerandes trivsel och välmående. Försök övertyga mottagaren om varför dina förslag borde genomföras.
E-postmeddelandet ska innehålla 500–800 tecken (mellanslag och radbyten räknas inte) och vara en enhetlig text, inte till exempel en punktuppställning. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.
Debattinlägget bedöms med hjälp av bedömningskriterierna för den korta skrivuppgiften i föreskrifterna för provet i svenska som andraspråk och följande uppgiftsspecifika beskrivning av ett gott svar:
I den korta skrivuppgiften förväntas examinanden skriva ett sakligt e-postmeddelande till ordföranden för studerandekåren.
E-postmeddelandet ska innehålla cirka 500–800 tecken. En kommentar som avviker från det rekommenderade teckenantalet medför inte poängavdrag.
En god text kan kännetecknas av t.ex. följande egenskaper:
- Texten är tydligt kopplad till uppgiften.
- Texten är tydligt anpassad till sammanhanget (gymnasiet, utmaningar, lösningar, välmående och e-postmeddelandets genretypiska drag)
- Texten är argumenterande och riktad till ordföranden som mottagare.
- Texten innehåller en egen åsikt och övertygande motiveringar.
6. Uppsats 99 p.
Skriv en uppsats om ett av följande ämnen.
Din text ska innehålla 1 800–2 300 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar teckenantalet automatiskt och begränsar inte längden på svaret. Om du väljer en materialbaserad uppgift, ska du använda materialet enligt anvisningarna. Alternativen 6.1–6.6 är materialbaserade. De färdiga rubriker som du kan välja står med fet stil.
Skriv ditt svar i det svarsfält som reserverats för uppgiften. Lämna inga anteckningar i de övriga svarsfälten. Om du använder programmet LibreOffice, kom ihåg att spara din text ofta och avslutningsvis överföra texten till rätt svarsfält.
6.1 Uppsats 99 p.
Artificiell intelligens (AI) ger oanade möjligheter att skapa något nytt inom olika sektorer av samhället, t.ex. inom utbildning, vetenskap och konst. Roope Rainisto är en finländsk konstnär som utnyttjar artificiell intelligens i sin bildkonst.
Studera Rainistos bilder, välj en eller två av dem och reflektera över hur konstnären utnyttjat artificiell intelligens i sitt skapande. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Vem är konstnären: människan eller datorn?
- På gränsen till det okända
- AI – hot eller möjlighet?
6.2 Uppsats 99 p.
Vad är viktigt för dig när du funderar på vad du vill jobba med i framtiden? Studera statistiken om vad personer mellan 15 och 29 år prioriterar när det gäller arbetsplatser. Skriv en diskuterande eller en ställningstagande text där du analyserar och tolkar statistiken. Vad berättar statistiken om ungdomars värderingar och drömmar? Vad prioriterar du själv? Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- En bra arbetsplats – nyckeln till ett gott liv?
- Vilken sorts jobb vill ungdomar ha?
6.3 Uppsats 99 p.
Läs utdraget ur Tove Janssons bok Småtrollen och den stora översvämningen. Titta också på omslaget till boken. Skriv en text där du diskuterar eller analyserar utdraget. Om du vill får du också ta fasta på illustrationerna. Välj något av följande rubrikförslag:
- Ensamhet i Mumindalens trygga värld
- Hur kan man övervinna barndomens rädslor?
- Varför är mumintrollen så populära?
6.4 Uppsats 99 p.
Titta på musikvideon och texten till den svenska artisten Saliboys låt Ensam. Skriv en text där du diskuterar eller analyserar låten och/eller musikvideon. Vilka tankar väcker musikvideon/låten? Hur samverkar musikvideon och låttexten? Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Musik som tröst
- Vad handlar Saliboys låt Ensam om?
6.5 Uppsats 99 p.
Finland brukar kallas ett välfärdssamhälle, vilket bl.a. innebär att alla ska ha tillgång till dagvård, hälsovård och utbildning. Skattemedlen borde gynna alla i samhället. Studera artikeln om hur det finländska välfärdssamhället vuxit fram. Hur upplever du det som sägs om vårt samhälle i artikeln? Tycker du att välfärdssamhället fungerar så att det verkligen gynnar var och en? Du får också jämföra vårt samhälle med förhållandena i något annat land. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Välfärd för alla – är det möjligt?
- Samhället jag lever i
6.6 Uppsats 99 p.
Professor Lena Martinsson konstaterar i videoklippet att normer är en nödvändig del av samhället, och att vi inte kan leva utan dem, men att normer ändå går att förändra. Titta på videoklippet i sin helhet. Är det några särskilda normer som väcker tankar hos dig? Skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- De osynliga normerna som styr oss
- Behöver vi normer?
- Den här normen borde förändras
6.7 Uppsats 99 p.
Säkerhets- och övervakningsindustrin har blomstrat under de senaste åren. Olika sorters appar, kameror, och larmsystem marknadsförs för företag, hemmet, stugan och för barn, vuxna och till och med husdjur. Varför säljer produkterna så bra? Varför vill folk ha övervakning och säkerhet, och hur påverkar det oss? Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Storebror ser dig – övervakning överallt
- Kan man köpa säkerhet och trygghet för pengar?
6.8 Uppsats 99 p.
Enligt den amerikanska psykologen Abraham Maslow har människan sex grundläggande behov: fysiska behov, trygghetsbehov, samhörighet och sociala behov, behov av uppskattning, estetiska och intellektuella behov och behov av självförverkligande. Maslow publicerade sin psykologiska teori år 1943.
Skriv en ställningstagande eller diskuterande text där du behandlar dessa grundläggande behov. Tycker du att vissa behov är viktigare än andra? Sätt egen rubrik eller välj ett av följande rubrikförslag:
- Möter samhället allas grundläggande behov?
- Vad behöver en människa?