Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

14.3.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. The Secret of Success (video) 12 p.

This is a video that discusses what it takes to be successful. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 How much housework do people usually estimate they do? 3 p.

  • More than they really do  (3 p.)

1.2 Why are these estimates usually wrong? 3 p.

  • Because people recall their own actions better  (3 p.)

1.3 Which element of achievement often goes unnoticed? 3 p.

  • Good fortune  (3 p.)

1.4 Why is being born in January better even for adult ice hockey players? 3 p.

  • They have had more training  (3 p.)

2. Studying Abroad 12 p.

In this recording, Cassie tells what it is like to study abroad. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 How have Cassie’s speaking skills improved abroad? 3 p.

  • She can now improvise better  (3 p.)

2.2 What has been especially helpful for Cassie in developing her speaking skills? 3 p.

  • Sharing an apartment with local people  (3 p.)

2.3 When was Cassie homesick? 3 p.

  • When she first came to Freiburg  (3 p.)

2.4 How did she get over her homesickness? 3 p.

  • By getting to know new people  (3 p.)

3. Key West Public Workshop Meeting 9 p.

In this recording, commissioner Samuel Kaufman gives a speech in a public workshop meeting organized by the city of Key West in Florida. You can listen to the recording three times. Answer the questions in Finnish.

3.1 Mikä hätätilanne Samuel Kaufmanin työntekijällä oli? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hänellä ei ollut asuntoa/kotia/taloa. (3/0 p.)

OK: Hänellä ei ollut varaa asuntoon.
EI TUO EI VIE: Yritys oli vaarassa.
EI: Hän oli menettänyt kotinsa. / Hänellä ei ollut enää asuntoa. / Hän joutui luopumaan asunnostaan. / Hänellä ei ollut majoitusta. / Hänellä ei ollut rahaa asuntolainaan.

3.2 Mitä puheenvuorossa mainituille 567 asunnolle aiotaan tehdä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Niitä aiotaan vuokrata lyhytaikaisesti. (3/0 p.)

OK: Niitä vuokrataan kuukaudeksi/30 päiväksi. / Ne aiotaan laittaa kuukausivuokralle.

3.3 Miten tilanne pitäisi ratkaista? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Rajoittamalla/vähentämällä/pienentämällä (lyhytaikaista) vuokrausta. (3/0 p.)

OK: Tekemällä asunnoista tavallisia vuokra-asuntoja. / Rajoittamalla kotien muuttamista vuokra-asunnoiksi. / Rajoittamalla vuokrauksen kasvua.
EI: Rajoittamalla vuokralaisten määrää. / Rajoittamalla kotien laittamista AirBnb:hen. / Saada asunnolle uusi omistaja. / Asettamalla rajoituksia. (epämääräinen) / Rajaamalla vuokrien suuruutta.

Tallenne The whole recording Thank you all for being here. In my own personal small business, I had a crisis in the last few months. Several of you in this room I reached out to, because I had an emergency for an employee who did not have housing, and my entire business was at risk. We have businesses in town that are closing. We have that’s … I’ve never seen that before, I don’t think anyone in this room has seen that before. We have the worst crisis in affordable housing in our history, of our memory. We have to do something. As of yesterday, we have 567 applicants for new business tax receipts. That means a potential 567 additional homes that will be used for 30-day rentals. Can we as a community sustain that? That’s the question. And I understand the arguments and the concerns that the realtors have, and I appreciate that. My own personal home is affected by that, I understand that. But we have to understand that we have to limit the growth of the 30-day rentals in order to preserve our neighborhoods and put some limit to this. Otherwise, how are we going to sustain our community? So, if the realtors can comment on that how we can address that issue, I would appreciate it. Thank you.

4. Geography Awareness Week (video) 12 p.

In the following video, geographer Alex Tait discusses the aims of Geography Awareness Week. You can view the video as many times as you wish. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 What does Alex Tait view as geography’s main characteristic? 3 p.

  • Examining how different parts of the Earth are all connected  (3 p.)

4.2 How does making maps help to protect the environment? 3 p.

  • By tracking how human activity is affecting the natural world  (3 p.)

4.3 How can geography help improve human life? 3 p.

  • By teaching people how to live in harmony with nature  (3 p.)

4.4 What are wayfinding points? 3 p.

  • Landmarks that help you understand your location  (3 p.)

5. Wrong Food 12 p.

The following is a conversation between a restaurant waiter and a customer. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6. Two Friends 14 p.

You will hear a dialogue between two friends, Sophie and Jack, who are sitting on a park bench reading newspapers. The dialogue is in four sections, and you can listen to each section twice. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

6.1 What would Jack probably say next? 3 p.

  • No way, I don’t buy it  (3 p.)

6.2 What would Jack probably say next? 3 p.

  • Yeah, you’re a dog owner too  (3 p.)

6.3 What would Jack probably say next? 4 p.

  • Count me in  (4 p.)

6.4 What would Jack probably say next? 4 p.

  • You can say that again  (4 p.)

7. The Seed (video) 9 p.

In this video, Damian Willemse, a South African rugby player, discusses a topic that he finds very important. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 Why did the nature around Paul Roos impact Damian Willemse so much? 3 p.

  • It was a new experience for him  (3 p.)

7.2 What can trees be a sign of according to Damian Willemse? 3 p.

  • The standard of living in the area  (3 p.)

7.3 What is Damian Willemse trying to do? 3 p.

  • Collect funds to better communities  (3 p.)

8. Sirens 6 p.

In this interview excerpt, Leigh Marz talks about something she has written a book about recently. You can listen to the recording twice. Answer the questions in Finnish.

8.1 Mitä tutkittiin mittaamalla hälytysajoneuvojen sireenien voimakkuuksia? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ympäristön melutasoja. (3/0 p.)

OK: Kuinka paljon ihminen tuottaa ääntä omalla toiminnallaan.
EI: Kuinka paljon milläkin etäisyydellä sireenit herättävät huomiota. / Miten äänenvoimakkuudet ovat muuttuneet ja miksi. / Kuinka kauas ne kuuluvat. / Tutkittiin, kuinka suuri sireenin voimakkuus on oltava, jotta ääni kantaa tietyn etäisyyden päähän.

8.2 Mitä tutkimuksen tulokset kertovat? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ympäristön melu / Sireenien äänen voimakkuus on kasvanut/parantunut/lisääntynyt. (3/0 p.)

OK: Sireenien äänenvoimakkuutta on pitänyt nostaa, sillä liikenteen äänet ovat voimistuneet.
EI: Hälytysajoneuvojen sireenien voimakkuudet ovat korkeat (kasvu puuttuu).

Tallenne The whole recording

Interviewer: So I was reading your book, and I’m getting a lot out of it, especially the sections about silencing your inner chatter because my inner chatter is very loud. But I came across this example that is a perfect, little story. And it’s about the loudness of emergency sirens. Can you tell us about that?

Leigh Marz: So, we use emergency vehicles as a proxy indicator for how loud the surrounding environment is because it has to pierce through the surrounding din in order to get our attention, right? So, the composer and environmentalist, R. Murray Schafer, found that fire engine sirens in 1912 reached about 96 decibels when measured 11 feet away. And then in 1974, it reached 114 decibels at 11 feet away – that same distance. Bianca Bosker, a journalist, recently looked at the sounds of siren, modern day sirens, and found that they reached up to 123 decibels at about that same distance.

Part 2: Reading Comprehension

9. Lollipop Lady 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

9.1 What does a lollipop lady do? 3 p.

  • Secures pupils’ journey to school  (3 p.)

9.2 Why is Joyce Shaugnessy called Mrs Lollipop? 3 p.

  • Her last name is tough to pronounce  (3 p.)

9.3 How did Mrs Shaugnessy’s career as a lollipop lady begin? 3 p.

  • She first worked as a substitute  (3 p.)

9.4 What is the reason for Mrs Shaugnessy retiring? 3 p.

  • School times restrict life too much  (3 p.)

10. Bob 6 p.

Read the following text describing Bob and his habits, and answer the questions in Finnish.

10.1 Mikä tai kuka Bob on? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kissa. (3/0 p.)

OK: Kolli/uroskissa/poikakissa.
EI: Lemmikkieläin.

10.2 Miksi Bob menee pihassa aina samaan paikkaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se merkitsee reviirinsä. (3/0 p.)

OK: Se on merkannut paikan omakseen.
EI TUO EI VIE: Se käy pissalla.
EI: Vahtii naapureita. / Menee naapurin puolelle merkkaamaan reviiriään.

11. At the Hotel 9 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

11.1 Mitä säädetään numerolla 2 merkitystä painikkeesta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Lämmitystä ja viilennystä. (3/0 p.)

OK: Toimintamoodia. / Säädetään tuleeko tuulettimesta kuumaa vai kylmää ilmaa. / Ilmastointi/ilmanvaihto/tuuletin/ilmalämpöpumppu + oikea vastaus OK
EI TUO EI VIE: Automaattinen.
EI: Lämpötilaa / Patteria. / Lämmitystä (ei riitä). / Viilennystä (ei riitä).

11.2 Mitä säädetään numerolla 4 merkitystä painikkeesta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Tuulettimen nopeutta. (3/0 p.)

OK: Ilmanvaihdon/ilmastoinnin/tuulettimen/ilmalämpöpumpun nopeutta/voimakkuutta/tehokkuutta.
EI: Laitteen nopeutta/voimakkuutta/tehokkuutta.

11.3 Mitä ohjeessa sanotaan ikkunasta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Sen pitää olla kiinni, jotta ilmastointi toimii. (3/0 p.)

OK: Ikkuna pitää olla suljettuna, jotta tuuletin/ilmanvaihto/ilmastointi/ilmalämpöpumppu toimisi.
EI: Sen pitää olla kiinni, kun laite on käytössä. (syy puuttuu) / Ikkuna täytyy sulkea, jotta A/C toimii.

12. Tar Pits 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

12.1 Why are the La Brea Tar Pits so important for science? 3 p.

  • A large number of fossils in good condition have been found there  (3 p.)

12.2 What was said about mountain lions? 3 p.

  • Surprisingly few of them were found in the La Brea Tar Pits  (3 p.)

12.3 On the basis of the whole text, where did mountain lions, dire wolves and saber-toothed cats probably live? 3 p.

  • Mountain lions lived elsewhere from the other two  (3 p.)

12.4 Where did the humans probably live in California during the Ice Age? 3 p.

  • Near the sea  (3 p.)

13. What Would You Make All Children Learn? 24 p.

Read the text and choose the best alternative. Please notice you need to choose some alternatives more than once.
Who would like to teach children

13.1 to put themselves in others’ shoes? 3 p.

  • Matthew Parris (3 p.)

13.2 to think for themselves? 3 p.

  • Peter Hitchens (3 p.)

13.3 to work with new people? 3 p.

  • Mary Killen (3 p.)

13.4 to tolerate boredom? 3 p.

  • Melissa Kite (3 p.)

13.5 how societal structures have developed? 3 p.

  • James Forsyth (3 p.)

13.6 how much more fast-paced our life is than before? 3 p.

  • Jeremy Clarke (3 p.)

13.7 through a method their own teacher used? 3 p.

  • Melissa Kite (3 p.)

13.8 through a method they have learnt from a relative? 3 p.

  • Matthew Parris (3 p.)

14. Whizz-Kidz 12 p.

Read the text and answer the questions.

14.1 What does mobility mean for Whizz-Kidz? 3 p.

  • Providing equipment for disabled people  (3 p.)

14.2 What is one of the aims of Whizz-Kidz? 3 p.

  • Boosting young people’s self-esteem  (3 p.)

14.3 What does Whizz-Kidz want to do? 3 p.

  • Spread more information  (3 p.)

14.4 What is one of the key values of Whizz-Kidz? 3 p.

  • Equality  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. World’s Longest River Cruise 13 p.

Read the text and choose the best alternative to fill in the gaps.

15.1 1 p.

  • off (1 p.)

15.2 1 p.

  • as (1 p.)

15.3 2 p.

  • will (2 p.)

15.4 1 p.

  • a send-off (1 p.)

15.5 2 p.

  • who (2 p.)

15.6 1 p.

  • per (1 p.)

15.7 1 p.

  • according (1 p.)

15.8 1 p.

  • across (1 p.)

15.9 2 p.

  • Its (2 p.)

15.10 1 p.

  • out (1 p.)

16. Hudson and Rex 15 p.

Read the text and choose the right alternative to fill in the gap.

16.1 1 p.

  • light-hearted (1 p.)

16.2 1 p.

  • furry (1 p.)

16.3 1 p.

  • puzzling (1 p.)

16.4 1 p.

  • pair (1 p.)

16.5 1 p.

  • blood (1 p.)

16.6 1 p.

  • nephews (1 p.)

16.7 1 p.

  • lick (1 p.)

16.8 1 p.

  • trains (1 p.)

16.9 1 p.

  • fate (1 p.)

16.10 1 p.

  • cards (1 p.)

16.11 1 p.

  • body (1 p.)

16.12 1 p.

  • neat (1 p.)

16.13 1 p.

  • sleeve (1 p.)

16.14 1 p.

  • nervous (1 p.)

16.15 1 p.

  • sigh (1 p.)

17. Meet our Police Dogs 11 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

17.1 koulutettu 1 p.

  • trained (1 p.)
  • educated (1 p.)

17.2 olla rohkeita 2 p.

  • be brave (2 p.)
  • be bold (2 p.)
  • be courageous (2 p.)

17.3 kyvyt 1 p.

  • talents (1 p.)
  • skills (1 p.)
  • abilities (1 p.)
  • capabilities (1 p.)

17.4 arvokas 1 p.

  • valuable (1 p.)
  • valued (1 p.)
  • worthwhile (1 p.)

17.5 mukaan lukien 1 p.

  • including (1 p.)

17.6 Niiden 1 p.

  • Their (1 p.)

17.7 tarkempi kuin 2 p.

  • more precise than (2 p.)
  • more exact than (2 p.)
  • more accurate than (2 p.)

17.8 Haluatko tietää 2 p.

  • Do you want to know (2 p.)
  • Do you wish to know (2 p.)
  • Would you like to know (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 4: Production

18. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

18.1 Should I bring something? 33 p.

Eteläafrikkalainen tuttavasi on kutsuttu kylään suomalaiseen perheeseen. Hän haluaisi tietää, pitääkö viedä tuliaisia. Neuvo tuttavaasi.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    18.2 I didn’t order this! 33 p.

    Ostit irlantilaisesta verkkokaupasta housut, mutta saitkin takin. Kirjoita kauppaan viesti, jossa kerrot virheestä.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    HUOM! Jos aloitus ja/tai lopetus puuttuu, vähennetään -1 p.
    HUOM! Jos takki ja housut menevät väärinpäin, ei vähennystä.

    19. Longer writing task 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    19.1 Is graffiti art? 66 p.

    Olet vaihdossa ja osallistut koulusi väittelykerhoon. Tulossa on väittely aiheesta ”onko graffiti taidetta?”. Kirjoita oma puheenvuorosi. Muista perustella mielipiteesi.

    Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    HUOM! Jos perustelut puuttuvat, vähennetään -3 p.

    19.2 Social media makes people sad 66 p.

    Verkossa keskustellaan siitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa mielialaan. Eräs keskustelija kirjoittaa, että sosiaalinen media tekee ihmisistä ahdistuneita ja surullisia. Vastaa kirjoittajalle.

    Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.