Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä (kuulovammaiset)

14.3.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Reading Comprehension

1. Lollipop Lady 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

1.1 What does a lollipop lady do? 3 p.

  • Secures pupils’ journey to school  (3 p.)

1.2 Why is Joyce Shaugnessy called Mrs Lollipop? 3 p.

  • Her last name is tough to pronounce  (3 p.)

1.3 How did Mrs Shaugnessy’s career as a lollipop lady begin? 3 p.

  • She first worked as a substitute  (3 p.)

1.4 What is the reason for Mrs Shaugnessy retiring? 3 p.

  • School times restrict life too much  (3 p.)

2. Bob 6 p.

Read the following text describing Bob and his habits, and answer the questions in Finnish.

2.1 Mikä tai kuka Bob on? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kissa. (3/0 p.)

OK: Kolli/uroskissa/poikakissa.
EI: Lemmikkieläin.

2.2 Miksi Bob menee pihassa aina samaan paikkaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se merkitsee reviirinsä. (3/0 p.)

OK: Se on merkannut paikan omakseen.
EI TUO EI VIE: Se käy pissalla.
EI: Vahtii naapureita. / Menee naapurin puolelle merkkaamaan reviiriään.

3. At the Hotel 9 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

3.1 Mitä säädetään numerolla 2 merkitystä painikkeesta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Lämmitystä ja viilennystä. (3/0 p.)

OK: Toimintamoodia. / Säädetään tuleeko tuulettimesta kuumaa vai kylmää ilmaa. / Ilmastointi/ilmanvaihto/tuuletin/ilmalämpöpumppu + oikea vastaus OK
EI TUO EI VIE: Automaattinen.
EI: Lämpötilaa / Patteria. / Lämmitystä (ei riitä). / Viilennystä (ei riitä).

3.2 Mitä säädetään numerolla 4 merkitystä painikkeesta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Tuulettimen nopeutta. (3/0 p.)

OK: Ilmanvaihdon/ilmastoinnin/tuulettimen/ilmalämpöpumpun nopeutta/voimakkuutta/tehokkuutta.
EI: Laitteen nopeutta/voimakkuutta/tehokkuutta.

3.3 Mitä ohjeessa sanotaan ikkunasta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Sen pitää olla kiinni, jotta ilmastointi toimii. (3/0 p.)

OK: Ikkuna pitää olla suljettuna, jotta tuuletin/ilmanvaihto/ilmastointi/ilmalämpöpumppu toimisi.
EI: Sen pitää olla kiinni, kun laite on käytössä. (syy puuttuu) / Ikkuna täytyy sulkea, jotta A/C toimii.

4. Tar Pits 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

4.1 Why are the La Brea Tar Pits so important for science? 3 p.

  • A large number of fossils in good condition have been found there  (3 p.)

4.2 What was said about mountain lions? 3 p.

  • Surprisingly few of them were found in the La Brea Tar Pits  (3 p.)

4.3 On the basis of the whole text, where did mountain lions, dire wolves and saber-toothed cats probably live? 3 p.

  • Mountain lions lived elsewhere from the other two  (3 p.)

4.4 Where did the humans probably live in California during the Ice Age? 3 p.

  • Near the sea  (3 p.)

5. What Would You Make All Children Learn? 24 p.

Read the text and choose the best alternative. Please notice you need to choose some alternatives more than once.
Who would like to teach children

5.1 to put themselves in others’ shoes? 3 p.

  • Matthew Parris (3 p.)

5.2 to think for themselves? 3 p.

  • Peter Hitchens (3 p.)

5.3 to work with new people? 3 p.

  • Mary Killen (3 p.)

5.4 to tolerate boredom? 3 p.

  • Melissa Kite (3 p.)

5.5 how societal structures have developed? 3 p.

  • James Forsyth (3 p.)

5.6 how much more fast-paced our life is than before? 3 p.

  • Jeremy Clarke (3 p.)

5.7 through a method their own teacher used? 3 p.

  • Melissa Kite (3 p.)

5.8 through a method they have learnt from a relative? 3 p.

  • Matthew Parris (3 p.)

6. Whizz-Kidz 12 p.

Read the text and answer the questions.

6.1 What does mobility mean for Whizz-Kidz? 3 p.

  • Providing equipment for disabled people  (3 p.)

6.2 What is one of the aims of Whizz-Kidz? 3 p.

  • Boosting young people’s self-esteem  (3 p.)

6.3 What does Whizz-Kidz want to do? 3 p.

  • Spread more information  (3 p.)

6.4 What is one of the key values of Whizz-Kidz? 3 p.

  • Equality  (3 p.)

Part 2: Grammar and Vocabulary

7. World’s Longest River Cruise 13 p.

Read the text and choose the best alternative to fill in the gaps.

7.1 1 p.

  • off (1 p.)

7.2 1 p.

  • as (1 p.)

7.3 2 p.

  • will (2 p.)

7.4 1 p.

  • a send-off (1 p.)

7.5 2 p.

  • who (2 p.)

7.6 1 p.

  • per (1 p.)

7.7 1 p.

  • according (1 p.)

7.8 1 p.

  • across (1 p.)

7.9 2 p.

  • Its (2 p.)

7.10 1 p.

  • out (1 p.)

8. Hudson and Rex 15 p.

Read the text and choose the right alternative to fill in the gap.

8.1 1 p.

  • light-hearted (1 p.)

8.2 1 p.

  • furry (1 p.)

8.3 1 p.

  • puzzling (1 p.)

8.4 1 p.

  • pair (1 p.)

8.5 1 p.

  • blood (1 p.)

8.6 1 p.

  • nephews (1 p.)

8.7 1 p.

  • lick (1 p.)

8.8 1 p.

  • trains (1 p.)

8.9 1 p.

  • fate (1 p.)

8.10 1 p.

  • cards (1 p.)

8.11 1 p.

  • body (1 p.)

8.12 1 p.

  • neat (1 p.)

8.13 1 p.

  • sleeve (1 p.)

8.14 1 p.

  • nervous (1 p.)

8.15 1 p.

  • sigh (1 p.)

9. Meet our Police Dogs 11 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

9.1 koulutettu 1 p.

  • trained (1 p.)
  • educated (1 p.)

9.2 olla rohkeita 2 p.

  • be brave (2 p.)
  • be bold (2 p.)
  • be courageous (2 p.)

9.3 kyvyt 1 p.

  • talents (1 p.)
  • skills (1 p.)
  • abilities (1 p.)
  • capabilities (1 p.)

9.4 arvokas 1 p.

  • valuable (1 p.)
  • valued (1 p.)
  • worthwhile (1 p.)

9.5 mukaan lukien 1 p.

  • including (1 p.)

9.6 Niiden 1 p.

  • Their (1 p.)

9.7 tarkempi kuin 2 p.

  • more precise than (2 p.)
  • more exact than (2 p.)
  • more accurate than (2 p.)

9.8 Haluatko tietää 2 p.

  • Do you want to know (2 p.)
  • Do you wish to know (2 p.)
  • Would you like to know (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 3: Production

10. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

10.1 Should I bring something? 33 p.

Eteläafrikkalainen tuttavasi on kutsuttu kylään suomalaiseen perheeseen. Hän haluaisi tietää, pitääkö viedä tuliaisia. Neuvo tuttavaasi.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    10.2 I didn’t order this! 33 p.

    Ostit irlantilaisesta verkkokaupasta housut, mutta saitkin takin. Kirjoita kauppaan viesti, jossa kerrot virheestä.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    HUOM! Jos aloitus ja/tai lopetus puuttuu, vähennetään -1 p.
    HUOM! Jos takki ja housut menevät väärinpäin, ei vähennystä.

    11. Longer writing task 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    11.1 Is graffiti art? 66 p.

    Olet vaihdossa ja osallistut koulusi väittelykerhoon. Tulossa on väittely aiheesta ”onko graffiti taidetta?”. Kirjoita oma puheenvuorosi. Muista perustella mielipiteesi.

    Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    HUOM! Jos perustelut puuttuvat, vähennetään -3 p.

    11.2 Social media makes people sad 66 p.

    Verkossa keskustellaan siitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa mielialaan. Eräs keskustelija kirjoittaa, että sosiaalinen media tekee ihmisistä ahdistuneita ja surullisia. Vastaa kirjoittajalle.

    Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.