Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs

14.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. The Secret of Success (video) 12 p.

This is a video that discusses what it takes to be successful. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 How much housework do people usually estimate they do? 3 p.

  • More than they really do  (3 p.)

1.2 Why are these estimates usually wrong? 3 p.

  • Because people recall their own actions better  (3 p.)

1.3 Which element of achievement often goes unnoticed? 3 p.

  • Good fortune  (3 p.)

1.4 Why is being born in January better even for adult ice hockey players? 3 p.

  • They have had more training  (3 p.)

2. Studying Abroad 12 p.

In this recording, Cassie tells what it is like to study abroad. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 How have Cassie’s speaking skills improved abroad? 3 p.

  • She can now improvise better  (3 p.)

2.2 What has been especially helpful for Cassie in developing her speaking skills? 3 p.

  • Sharing an apartment with local people  (3 p.)

2.3 When was Cassie homesick? 3 p.

  • When she first came to Freiburg  (3 p.)

2.4 How did she get over her homesickness? 3 p.

  • By getting to know new people  (3 p.)

3. Key West Public Workshop Meeting 9 p.

In this recording, commissioner Samuel Kaufman gives a speech in a public workshop meeting organized by the city of Key West in Florida. You can listen to the recording three times. Answer the questions in Swedish.

3.1 Vilken nödsituation befann sig en av Samuel Kaufmans anställda i? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hen hade ingen bostad. (3/0 p.)

OK: Hen hade inte råd med en bostad.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Företaget var i fara.
NEJ: Hen hade förlorat sitt hem. / Hen hade ingen bostad längre. / Hen blev tvungen att avstå från sin bostad. / Hen saknade inkvartering. / Hen saknade pengar till ett bostadslån.

3.2 Vad tänker man göra med de 567 bostäder som nämns i anförandet? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De kommer att hyras ut för kort tid. (3/0 p.)

OK: De hyrs ut för en månad/30 dagar. / De kommer att hyras ut för en månadshyra.

3.3 Hur borde man lösa situationen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Genom att begränsa/minska (korttids)uthyrning. (3/0 p.)

OK: Göra bostäderna till vanliga hyresbostäder. / Begränsa omvandlingen av hemmen till hyresbostäder. / Begränsa ökningen av uthyrning.
NEJ: Genom att begränsa antalet hyresgäster. / Genom att begränsa att lägga ut hemmen på Airbnb. / Få en ny ägare till bostaden. / Genom att införa begränsningar. (vagt) / Genom att begränsa hyrornas storlek.

Inspelningen The whole recording Thank you all for being here. In my own personal small business, I had a crisis in the last few months. Several of you in this room I reached out to, because I had an emergency for an employee who did not have housing, and my entire business was at risk. We have businesses in town that are closing. We have that’s … I’ve never seen that before, I don’t think anyone in this room has seen that before. We have the worst crisis in affordable housing in our history, of our memory. We have to do something. As of yesterday, we have 567 applicants for new business tax receipts. That means a potential 567 additional homes that will be used for 30-day rentals. Can we as a community sustain that? That’s the question. And I understand the arguments and the concerns that the realtors have, and I appreciate that. My own personal home is affected by that, I understand that. But we have to understand that we have to limit the growth of the 30-day rentals in order to preserve our neighborhoods and put some limit to this. Otherwise, how are we going to sustain our community? So, if the realtors can comment on that how we can address that issue, I would appreciate it. Thank you.

4. Geography Awareness Week (video) 12 p.

In the following video, geographer Alex Tait discusses the aims of Geography Awareness Week. You can view the video as many times as you wish. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 What does Alex Tait view as geography’s main characteristic? 3 p.

  • Examining how different parts of the Earth are all connected  (3 p.)

4.2 How does making maps help to protect the environment? 3 p.

  • By tracking how human activity is affecting the natural world  (3 p.)

4.3 How can geography help improve human life? 3 p.

  • By teaching people how to live in harmony with nature  (3 p.)

4.4 What are wayfinding points? 3 p.

  • Landmarks that help you understand your location  (3 p.)

5. Wrong Food 12 p.

The following is a conversation between a restaurant waiter and a customer. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6. Two Friends 14 p.

You will hear a dialogue between two friends, Sophie and Jack, who are sitting on a park bench reading newspapers. The dialogue is in four sections, and you can listen to each section twice. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

6.1 What would Jack probably say next? 3 p.

  • No way, I don’t buy it  (3 p.)

6.2 What would Jack probably say next? 3 p.

  • Yeah, you’re a dog owner too  (3 p.)

6.3 What would Jack probably say next? 4 p.

  • Count me in  (4 p.)

6.4 What would Jack probably say next? 4 p.

  • You can say that again  (4 p.)

7. The Seed (video) 9 p.

In this video, Damian Willemse, a South African rugby player, discusses a topic that he finds very important. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 Why did the nature around Paul Roos impact Damian Willemse so much? 3 p.

  • It was a new experience for him  (3 p.)

7.2 What can trees be a sign of according to Damian Willemse? 3 p.

  • The standard of living in the area  (3 p.)

7.3 What is Damian Willemse trying to do? 3 p.

  • Collect funds to better communities  (3 p.)

8. Sirens 6 p.

In this interview excerpt, Leigh Marz talks about something she has written a book about recently. You can listen to the recording twice. Answer the questions in Swedish.

8.1 Vad undersöktes genom mätning av sirenstyrkan hos utryckningsfordon? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Bullernivåerna i omgivningen. (3/0 p.)

OK: Hur mycket ljud en människa producerar genom sin egen verksamhet.
NEJ: Hur mycket uppmärksamhet sirenerna väcker på olika avstånd. / Hur ljudstyrkan har förändrats och varför. / Hur långt de hörs. / Man undersökte hur stor sirenernas ljudstyrka måste vara för att ljudet ska nå ett visst avstånd.

8.2 Vad visar resultaten av undersökningen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Bullret i omgivningen / Sirenernas ljudstyrka har ökat/förbättrats. (3/0 p.)

OK: Man har varit tvungen att höja sirenernas ljudstyrka, eftersom ljudet från trafiken har ökat.
NEJ: Uttryckningsfordonens sirener har hög ljudstyrka (ökningen saknas).

Inspelningen The whole recording

Interviewer: So I was reading your book, and I’m getting a lot out of it, especially the sections about silencing your inner chatter because my inner chatter is very loud. But I came across this example that is a perfect, little story. And it’s about the loudness of emergency sirens. Can you tell us about that?

Leigh Marz: So, we use emergency vehicles as a proxy indicator for how loud the surrounding environment is because it has to pierce through the surrounding din in order to get our attention, right? So, the composer and environmentalist, R. Murray Schafer, found that fire engine sirens in 1912 reached about 96 decibels when measured 11 feet away. And then in 1974, it reached 114 decibels at 11 feet away – that same distance. Bianca Bosker, a journalist, recently looked at the sounds of siren, modern day sirens, and found that they reached up to 123 decibels at about that same distance.

Part 2: Reading Comprehension

9. Lollipop Lady 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

9.1 What does a lollipop lady do? 3 p.

  • Secures pupils’ journey to school  (3 p.)

9.2 Why is Joyce Shaugnessy called Mrs Lollipop? 3 p.

  • Her last name is tough to pronounce  (3 p.)

9.3 How did Mrs Shaugnessy’s career as a lollipop lady begin? 3 p.

  • She first worked as a substitute  (3 p.)

9.4 What is the reason for Mrs Shaugnessy retiring? 3 p.

  • School times restrict life too much  (3 p.)

10. Bob 6 p.

Read the following text describing Bob and his habits, and answer the questions in Swedish.

10.1 Vad eller vem är Bob? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En katt. (3/0 p.)

OK: Hankatt/pojkkatt.
NEJ: Sällskapsdjur/keldjur.

10.2 Varför går Bob alltid till samma ställe på gården? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han märker sitt revir. (3/0 p.)

OK: Han har markerat platsen som sin egen.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Han kissar där.
NEJ: Den vaktar grannarna. / Han går över till grannen och märker sitt revir.

11. At the Hotel 9 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

11.1 Vad ställer man in med knappen som är märkt nummer 2? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Uppvärmning och nedkylning. (3/0 p.)

OK: Driftläge. / Man ställer in om fläkten ska blåsa varm eller kall luft. / Luftkonditionering/ventilation/fläkt/luftvärmepump + korrekt svar OK
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Automatisk.
NEJ: Temperatur / Element / Uppvärmning (räcker inte). / Kylning (räcker inte).

11.2 Vad ställer man in med knappen som är märkt nummer 4? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Fläktens hastighet. (3/0 p.)

OK: Ventilationens/luftkonditioneringens/fläktens/luftvärmepumpens hastighet/styrka/effektivitet.
NEJ: Apparatens hastighet/styrka/effektivitet.

11.3 Vad säger anvisningen om fönster? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De måste vara stängda för att luftkonditioneringen ska fungera. (3/0 p.)

OK: De måste vara stängda för att fläkten/ventilationen/luftkonditioneringen/luftvärmepumpen ska fungera.
NEJ: De måste vara stängda när apparaten används. (orsaken saknas) / Fönstren måste stängas för att A/C ska fungera.

12. Tar Pits 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

12.1 Why are the La Brea Tar Pits so important for science? 3 p.

  • A large number of fossils in good condition have been found there  (3 p.)

12.2 What was said about mountain lions? 3 p.

  • Surprisingly few of them were found in the La Brea Tar Pits  (3 p.)

12.3 On the basis of the whole text, where did mountain lions, dire wolves and saber-toothed cats probably live? 3 p.

  • Mountain lions lived elsewhere from the other two  (3 p.)

12.4 Where did the humans probably live in California during the Ice Age? 3 p.

  • Near the sea  (3 p.)

13. What Would You Make All Children Learn? 24 p.

Read the text and choose the best alternative. Please notice you need to choose some alternatives more than once.
Who would like to teach children

13.1 to put themselves in others’ shoes? 3 p.

  • Matthew Parris (3 p.)

13.2 to think for themselves? 3 p.

  • Peter Hitchens (3 p.)

13.3 to work with new people? 3 p.

  • Mary Killen (3 p.)

13.4 to tolerate boredom? 3 p.

  • Melissa Kite (3 p.)

13.5 how societal structures have developed? 3 p.

  • James Forsyth (3 p.)

13.6 how much more fast-paced our life is than before? 3 p.

  • Jeremy Clarke (3 p.)

13.7 through a method their own teacher used? 3 p.

  • Melissa Kite (3 p.)

13.8 through a method they have learnt from a relative? 3 p.

  • Matthew Parris (3 p.)

14. Whizz-Kidz 12 p.

Read the text and answer the questions.

14.1 What does mobility mean for Whizz-Kidz? 3 p.

  • Providing equipment for disabled people  (3 p.)

14.2 What is one of the aims of Whizz-Kidz? 3 p.

  • Boosting young people’s self-esteem  (3 p.)

14.3 What does Whizz-Kidz want to do? 3 p.

  • Spread more information  (3 p.)

14.4 What is one of the key values of Whizz-Kidz? 3 p.

  • Equality  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. World’s Longest River Cruise 13 p.

Read the text and choose the best alternative to fill in the gaps.

15.1 1 p.

  • off (1 p.)

15.2 1 p.

  • as (1 p.)

15.3 2 p.

  • will (2 p.)

15.4 1 p.

  • a send-off (1 p.)

15.5 2 p.

  • who (2 p.)

15.6 1 p.

  • per (1 p.)

15.7 1 p.

  • according (1 p.)

15.8 1 p.

  • across (1 p.)

15.9 2 p.

  • Its (2 p.)

15.10 1 p.

  • out (1 p.)

16. Hudson and Rex 15 p.

Read the text and choose the right alternative to fill in the gap.

16.1 1 p.

  • light-hearted (1 p.)

16.2 1 p.

  • furry (1 p.)

16.3 1 p.

  • puzzling (1 p.)

16.4 1 p.

  • pair (1 p.)

16.5 1 p.

  • blood (1 p.)

16.6 1 p.

  • nephews (1 p.)

16.7 1 p.

  • lick (1 p.)

16.8 1 p.

  • trains (1 p.)

16.9 1 p.

  • fate (1 p.)

16.10 1 p.

  • cards (1 p.)

16.11 1 p.

  • body (1 p.)

16.12 1 p.

  • neat (1 p.)

16.13 1 p.

  • sleeve (1 p.)

16.14 1 p.

  • nervous (1 p.)

16.15 1 p.

  • sigh (1 p.)

17. Meet our Police Dogs 11 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

17.1 utbildade 1 p.

  • trained (1 p.)
  • educated (1 p.)

17.2 vara modiga 2 p.

  • be brave (2 p.)
  • be bold (2 p.)
  • be courageous (2 p.)

17.3 förmågor 1 p.

  • talents (1 p.)
  • skills (1 p.)
  • abilities (1 p.)
  • capabilities (1 p.)

17.4 värdefullt 1 p.

  • valuable (1 p.)
  • valued (1 p.)
  • worthwhile (1 p.)

17.5 medräknat 1 p.

  • including (1 p.)

17.6 Deras 1 p.

  • Their (1 p.)

17.7 mer exakt än 2 p.

  • more precise than (2 p.)
  • more exact than (2 p.)
  • more accurate than (2 p.)

17.8 Vill du veta 2 p.

  • Do you want to know (2 p.)
  • Do you wish to know (2 p.)
  • Would you like to know (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Part 4: Production

18. Short writing task 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 160 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

18.1 Should I bring something? 33 p.

Din sydafrikanska bekant har bjudits in till en finländsk familj. Hen vill veta om hen ska ha med sig något till dem som gåva. Ge hen råd.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    18.2 I didn’t order this! 33 p.

    Du har köpt byxor i en irländsk webbutik, men i stället har du fått en jacka. Skriv ett meddelande om felet till butiken.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    OBS! Om inledning och/eller avslutning saknas, avdras -1 p.
    OBS! Om jackan och byxorna är omkastade, inget avdrag.

    19. Longer writing task 66 p.

    Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

    Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 300 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

    Lämna det andra svarsfältet tomt.

    19.1 Is graffiti art? 66 p.

    Du är utbytesstuderande och deltar i skolans debattklubb. Det kommer att ordnas en debatt med temat ”Är graffiti konst?” Skriv ditt eget anförande. Kom ihåg att motivera din åsikt.

    Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    OBS! Om motivering saknas, avdras -3 p.

    19.2 Social media makes people sad 66 p.

    På webben diskuteras hur sociala medier påverkar sinnesstämningen. En debattör skriver att sociala medier gör människor ångestfyllda och ledsna. Svara skribenten.

    Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.