Hyvän vastauksen piirteet: FI – Portugali, lyhyt oppimäärä

14.3.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Parte 1: Compreensão de texto

1. Cachupa, prato típico de Cabo Verde 9 p.

Leia o texto com atenção e responda às perguntas.

1.1 O que se diz sobre a gastronomia de Cabo Verde? 3 p.

  • É mais variável do que muitos pensam.  (3 p.)

1.2 Quais são os ingredientes que sempre fazem parte da cachupa? 3 p.

  • Feijão e milho.  (3 p.)

1.3 O que é a cachupa frita? 3 p.

  • Cachupa que as pessoas comem de manhã.  (3 p.)

2. Dom Pedro II, imperador e tradutor 12 p.

Leia o texto com atenção e responda às perguntas.

2.1 Em sua vida, Dom Pedro II… 3 p.

  • ...escrevia em diferentes idiomas.  (3 p.)

2.2 Miksi Pedro II:n panosta Tuhat ja yksi yötä -teoksen kääntämisessä pidetään merkittävänä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän oli ensimmäinen, joka käänsi sen suoraan arabiasta portugaliksi. (3/0 p.)

2.3 Miksi Pedro II käänsi kirjoja? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän halusi pitää opiskelemansa kielet sujuvina. / Hän halusi pitää kielitaitonsa sujuvana. (3/0 p.)

2.4 O que se diz dos netos de Dom Pedro II? 3 p.

  • Eles apreciaram o trabalho do seu avô.  (3 p.)

3. O tempo livre do chef Henrique 12 p.

Leia o texto com atenção e responda às perguntas.

3.1 Por que é que o Henrique vai praticar basquetebol em Monsanto? 3 p.

  • Encontra sempre pessoas com quem jogar basquetebol.  (3 p.)

3.2 Como é o filme O Menu? 3 p.

  • Conta duma forma humorística o mundo da alta gastronomia.  (3 p.)

3.3 Quando é que Henrique vai à praia? 3 p.

  • Quando quer relaxar.  (3 p.)

3.4 O que é Red Frog? 3 p.

  • Um bar de acesso bastante difícil.  (3 p.)

4. Falas adequadas 15 p.

Leia os diálogos com atenção e escolha a reação mais adequada ao contexto. Como é que as pessoas indicadas continuam as conversações?

4.1 O que diz o funcionário? 3 p.

  • O hotel Londres fica a uma distância razoável e é de três estrelas.  (3 p.)

4.2 O que diz a Margarida? 3 p.

  • Isto não pode ser! Nunca mais concerto o meu carro aqui.  (3 p.)

4.3 O que diz a secretária? 3 p.

  • Um momento, vou ver na sala de professores.  (3 p.)

4.4 O que diz o motorista? 3 p.

  • Ainda não chegámos lá. Só vais sair na próxima paragem.  (3 p.)

4.5 O que diz o João? 3 p.

  • Não te lembras mesmo de nada, Cristina.  (3 p.)

5. Pessoas e passatempos 10 p.

Olhe as imagens com atenção e escolha no menu suspenso a letra correspondente com a pessoa certa.
De quem se está a falar?

5.1 Esta pessoa está a praticar música. Está de pé e usa um vestido cor-de-rosa. 1 p.

  • I (1 p.)

5.2 Esta pessoa está sentada e está a usar uma máquina de coser. 1 p.

  • A (1 p.)

5.3 Esta pessoa é artista e tem um instrumento em ambas as mãos para fazer uma escultura. 1 p.

  • K (1 p.)

5.4 Esta pessoa está de pé e está a olhar com atenção através dum aparelho. 1 p.

  • J (1 p.)

5.5 Esta pessoa adora plantas. Agora mesmo, tem um ramo de flores nos seus braços. 1 p.

  • G (1 p.)

5.6 Esta pessoa tem uma tesoura na mão direita e um papel na mão esquerda. 1 p.

  • L (1 p.)

5.7 Esta pessoa gosta de fazer bolos. Agora mesmo, está a fazer três bolos de diferentes cores. 1 p.

  • N (1 p.)

5.8 Esta pessoa prefere trabalhar ao ar livre. Agora, está a dar água às suas plantas. 1 p.

  • H (1 p.)

5.9 Está pessoa está sentada, mas não numa cadeira. Ela acha melhor ficar no chão. 1 p.

  • C (1 p.)

5.10 Esta pessoa também gosta de estar sentada, especialmente quando está a pintar um quadro. 1 p.

  • D (1 p.)

6. Caminhada ecológica 9 p.

Leia o texto com atenção e responda às perguntas.

6.1 Mitkä kolme asiaa ekologisessa kävelyssä yhdistyvät? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Liikunta/urheilu, terveys ja ympäristö. (3/0 p.)

6.2 Mikä sai Davi Henriquen perustamaan ympäristönsuojeluliikkeen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän huomasi / sai tietää, että joet olivat paljon saastuneempia kuin hän oli luullut/kuvitellut. / Hän sai tietää kuinka saastuneita joet olivat. (3/0 p.)

6.3 Qual é o propósito fundamental da caminhada? 3 p.

  • Limpar o rio que atravessa a região.  (3 p.)

7. Curso para aprender a ser feliz 13 p.

Leia o texto com atenção e responda às perguntas.

7.1 Mitä Visit Finland etsii? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kymmentä ihmistä (2/0 p.) osallistumaan onnellisuuskurssille (2/0 p.).

7.2 O que têm de fazer os candidatos? 3 p.

  • Realizar uma atividade numa rede social.  (3 p.)

7.3 Quem tem mais probabilidade de ser escolhido? 3 p.

  • Aquele que revele algo inesperado sobre si mesmo.  (3 p.)

7.4 Mitkä ovat suomalaisten onnellisuuden kolme keskeistä seikkaa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Elämäntyyli, terveys ja ravinto. (3/0 p.)

Parte 2: Estrutura e vocabulário

8. Escravos angolanos no Brasil 8 p.

Escolha a opção mais apropriada ao contexto para cada item, nos menus suspensos.

8.1 1 p.

  • no (1 p.)

8.2 1 p.

  • levados (1 p.)

8.3 1 p.

  • tinham (1 p.)

8.4 1 p.

  • para as (1 p.)

8.5 1 p.

  • foi (1 p.)

8.6 1 p.

  • entre (1 p.)

8.7 1 p.

  • que (1 p.)

8.8 1 p.

  • ainda (1 p.)

9. Visite Viana do Castelo 11 p.

Escolha a opção mais apropriada ao contexto para cada item, nos menus suspensos.

9.1 1 p.

  • é (1 p.)

9.2 1 p.

  • fica (1 p.)

9.3 1 p.

  • que (1 p.)

9.4 1 p.

  • do (1 p.)

9.5 1 p.

  • onde (1 p.)

9.6 1 p.

  • de (1 p.)

9.7 1 p.

  • tão (1 p.)

9.8 1 p.

  • outros (1 p.)

9.9 1 p.

  • comer (1 p.)

9.10 1 p.

  • apanhe (1 p.)

9.11 1 p.

  • apetecer (1 p.)

10. Estudante brasileira na Europa 11 p.

Traduza cada item para português para completar o texto adequadamente, prestando atenção ao género e número das palavras, segundo o contexto.

10.1 minun 1 p.

minhas (1 p.)

10.2 heinäkuussa 1 p.

em julho (1 p.)

10.3 ensimmäinen 1 p.

primeira (1 p.)

10.4 minun piti 2 p.

(eu) tive de / tive que (2 p.)

10.5 ammatti 1 p.

profissões (1 p.)

10.6 Lissabon 1 p.

Lisboa (1 p.)

10.7 Euroopassa 1 p.

na Europa (1 p.)

10.8 heille 1 p.

lhes (1 p.)

10.9 niin paljon 1 p.

tanto (1 p.)

10.10 kaupoissa 1 p.

em lojas / nas lojas (1 p.)

Parte 3: Expressão escrita

11. Expressão escrita curta 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat portugaliksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

11.1 O meu passatempo 33 p.

Viestittelet portugalinkielisen ystäväsi kanssa ja kerrot jostakin harrastuksestasi. Selitä hänelle lyhyesti, miksi ja milloin valitsit juuri tuon harrastuksen.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    11.2 O passaporte perdido 33 p.

    Olet lähtenyt hotellista Portugalissa ja huomaat unohtaneesi passisi hotellihuoneeseen. Lähetä hotellin vastaanottoon viesti, jossa selität, mitä on tapahtunut.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      12. Expressão escrita extensa 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat portugaliksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      12.1 Conversa com o professor 66 p.

      Olet kesäkurssilla Portossa ja päätät ilahduttaa entistä portugalinopettajaasi sähköpostiviestillä. Kerro viestissä kuulumisesi portugaliksi ja kuvaile hieman kurssiasi.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        12.2 Intercâmbio 66 p.

        Olet menossa vaihtoon johonkin portugalinkieliseen maahan. Kirjoita tulevalle isäntäperheellesi sähköpostiviesti, jossa esittäydyt ja pyydät neuvoja ja vinkkejä.

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.