Beskrivningar av goda svar: SV – Spanska, kort lärokurs

14.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Punkt 11.1 korrigerad 19.3.2024.

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Parte 1: Comprensión oral

1. Una llamada desde el aeropuerto 9 p.

Minea va a ir de intercambio a Barcelona y por eso llama a Pau, un amigo que vive allí. Usted puede escuchar la conversación por fragmentos, dos veces cada uno. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

1.1 ¿Por qué han cancelado el vuelo de Minea? 3 p.

  • El tiempo meteorológico es malo.  (3 p.)

1.2 ¿Por qué Minea no va a estudiar Derecho Internacional en Barcelona? 3 p.

  • Prefiere estudiarlo en Finlandia.  (3 p.)

1.3 ¿Adónde van a ir Minea y Pau cuando ella llegue a España? 3 p.

  •  (3 p.)

Ett snöigt bergslandskap med en skidlift.

2. Conversación sobre estudios 9 p.

María y Javier conversan sobre sus estudios. Usted puede escuchar el audio dos veces por fragmentos. Complete la conversación con la respuesta más natural.

2.1 ¿Cómo continúa María la conversación? 3 p.

  • Sería genial, pero quiero practicar yo sola.  (3 p.)

2.2 ¿Cómo continúa Javier la conversación? 3 p.

  • Cierto, pero creo que se necesitan más médicos.  (3 p.)

2.3 ¿Cómo continúa María la conversación? 3 p.

  • Ojalá te guste tanto como la anterior.  (3 p.)

3. Recomendaciones de Ciudad de México 9 p.

Elena va a viajar a Ciudad de México y por eso le pide consejos a Enrique, que es de la ciudad. Usted puede escuchar la conversación dos veces por fragmentos. Estudie atentamente las preguntas y las fotos y responda.

3.1 ¿Cuál de las fotos es el Palacio de Bellas Artes de Ciudad de México? 3 p.

  •  (3 p.)

En stor byggnad på ett torg. Framför den står en staty och i närheten växer träd.

3.2 ¿Cuál de las fotos es el Palacio Postal? 3 p.

  •  (3 p.)

En guldfärgad interiör i en utsmyckad byggnad, med en trappa som förgrenar sig åt olika håll och ett glastak.

3.3 ¿Cuál de las fotos es la terraza Círculo mexicano? 3 p.

  •  (3 p.)

Två låga bord, det en svart och det andra brunt. Kring det bruna bordet står två stolar. I bakgrunden syns en gammal stenkyrka.

4. Las recetas de Bea 15 p.

Usted puede escuchar el audio una vez en su totalidad y una vez por fragmentos. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

4.1 ¿De qué país es la receta de pescado en salsa verde? 3 p.

  • España.  (3 p.)

4.2 Vilka andra ingredienser ingår i receptet utom fisk? Nämn tre. Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Tre av följande: lök, vitlök, persilja, ärter. (3–0 p.)
Inspelningen Fragmento correspondiente a las preguntas 4.1 y 4.2.4.2 Además del pescado, se necesita: cebolla, ajo, perejil y guisantes.

4.3 ¿Qué pescado Bea no recomienda para esta receta? 3 p.

  • Salmón.  (3 p.)

4.4 ¿Qué sucedió la primera vez que Bea tomó pescado en salsa verde? 3 p.

  • Se enamoró de Marco.  (3 p.)

4.5 ¿De qué plato típico va a hablar Bea en su próximo podcast? 3 p.

  • Tortilla de patata.  (3 p.)

5. Entrevista a la argentina Julia Conde 15 p.

Usted puede escuchar la entrevista a Julia Conde, directora de vídeos de animación, primero en su totalidad y después una vez por fragmentos. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

5.1 Hur hjälpte tecknandet Julia Conde? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att teckna hjälpte henne att berätta vad hon tänkte. (3/0 p.)
Inspelningen Fragmento correspondiente a la pregunta 5.1.(...) dibujar me ayudaba porque con los dibujos podía contar qué estaba pensando.

5.2 Vad var det som intresserade Julia i tävlingarna, i stället för att vinna? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att lära känna (sådana) människor som också var intresserade av matematik / som var intresserade av samma sak. (3/0 p.)
Inspelningen Fragmento correspondiente a la pregunta 5.2.(...) me gustaba conocer a gente con el mismo interés que yo por las matemáticas.

5.3 Hurdana brädspel hämtade Julias föräldrar hem? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Brädspel som inte längre var på modet (3/0 p.), och sådana som var trasiga (3/0 p.).
Inspelningen Fragmento correspondiente a la pregunta 5.3.(...) los juegos de mesa que no estaban de moda o los que estaban rotos.

5.4 ¿Quién era Theo Fernández? 3 p.

  • Un compañero del curso de cine.  (3 p.)

6. Mochileros de viaje 9 p.

En este programa de radio se hace una breve entrevista a Elena, la autora del travel blog Mochileros de viaje. Usted puede escuchar la entrevista por fragmentos, dos veces cada uno. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

6.1 ¿Cómo prefiere viajar Elena? 3 p.

  • Con su hermana.  (3 p.)

6.2 ¿Qué le pasó en India? 3 p.

  • Tuvo problemas con animales.  (3 p.)

6.3 ¿Por qué no ha viajado aún a Tierra del Fuego? 3 p.

  • No le gusta pasar frío.  (3 p.)

7. Un español en Tokio (vídeo) 18 p.

Usted podrá ver el vídeo cuantas veces desee. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.
Inspelningen

7.3
Está trabajando en China para una empresa española.

7.5
(...) se respeta el que no se puede hablar por teléfono móvil.

7.6
-Yo el tiempo y la comida.
-Mis amigos y mis padres.

7.1 ¿Qué se dice sobre Adrián? 3 p.

  • Empezó a estudiar japonés cuando era niño.  (3 p.)

7.2 ¿Qué cuenta Adrián sobre la Universidad de Tokio? 3 p.

  • Es una universidad del Estado.  (3 p.)

7.3 Vad gör Yingying i Kina? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon arbetar för ett spanskt bolag. (3/0 p.)

7.4 ¿Dónde se vieron por primera vez Adrián y Yingying? 3 p.

  • En España.  (3 p.)

7.5 Vad gör man enligt Andrián inte i metron i Tokyo? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man talar inte i (mobil)telefon. (3/0 p.)

7.6 Vilka saker i Madrid saknar Adrián och hans bror? Nämn tre saker. Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Tre av följande: vädret, maten, vännerna och sina föräldrar. (3–0 p.)

Parte 2: Comprensión de texto

8. Más Miau 9 p.

Estudie las tres historietas en la pestaña de material y responda a las preguntas.

8.1 ¿Qué podemos saber de los dos hombres? 3 p.

  • Llevan mucho tiempo sin estar juntos.  (3 p.)

8.2 ¿Qué afirmación sobre las gatas es verdadera? 3 p.

  • Nunca han ido al veterinario.  (3 p.)

8.3 ¿Cómo está el veterinario antes de ver a la gata? 3 p.

  • Tranquilo.  (3 p.)

9. La cocina del Palacio Real de Madrid 16 p.

¿Verdadero o falso? Lea cuidadosamente el post con información práctica para visitar la cocina del Palacio Real de Madrid y elija la opción adecuada para cada afirmación.

9.1 En España no hay ninguna otra cocina tan vieja como esta que esté abierta a los visitantes. 2 p.

  • Verdadero  (2 p.)

9.2 La Real Cocina se puede visitar desde hace solo cinco años. 2 p.

  • Verdadero  (2 p.)

9.3 Esta cocina ha ganado una estrella Michelin. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.4 Ver el Palacio Real y la Real Cocina en una misma visita cuesta diecisiete euros en total. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.5 Algunos días es gratis entrar a la Real Cocina. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.6 Es posible visitar la Real Cocina sin un guía. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.7 La Real Cocina tiene un horario de visita flexible. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.8 Hay venta de entradas solamente en internet. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

10. Centro de recuperación de animales en Costa Rica 9 p.

Lea cuidadosamente el texto y responda a las preguntas.

10.1 Vad hände då invånarna i Encars och Sandros grannskap fick reda på att de bodde där? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Grannar/Människor hämtade djur (som behövde omvårdnad/hjälp) till dem / till deras hem. (3/0 p.)

10.2 Varför tycker Encar att det är roligt att djurcentret heter Jaguar Rescue Center? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Djur)centret/De har aldrig haft en enda jaguar. (3/0 p.)

10.3 Varför vill frivilligarbetarna göra en livsstilsförändring efter att de har vistats i djurcentret? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att de vill skydda / försvara vår planet. (3/0 p.)

11. Amor sobre ruedas 20 p.

Lea cuidadosamente el texto y responda a las preguntas.

11.1 ¿Por qué siempre se patina en la misma dirección en una pista de patinaje? 3 p.

  • Por motivos de seguridad.  (3 p.)

11.2 Varför händer det att DJ:n ber publiken att börja åka åt det andra hållet? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att skapa bra stämning. (3/0 p.)

11.3 ¿Qué pensó Pura el día en que conoció a Manuel? 3 p.

  • Que él tenía buen sentido del humor.  (3 p.)

11.4 ¿Qué festejaban Pura y Manuel el 19 de marzo de 2015? 3 p.

  • La fiesta del Día del Padre.  (3 p.)

11.5 ¿Por qué Pura no patina en la actualidad? 3 p.

  • Tiene problemas de equilibrio.  (3 p.)

11.6 ¿Cuál de las siguientes afirmaciones es verdadera? 3 p.

  • Manuel patina mejor si suena Elvis.  (3 p.)

11.7 ¿Qué hamburguesa quiere cenar Pura? 2 p.

  •  (2 p.)

På ett bord ligger en baconhamburgare utan sallad, tomat och ägg.

12. Vivir en una minicasa 9 p.

Lea cuidadosamente el texto y responda a las preguntas.

12.1 Varför byggde Jorge ett minihus åt sig själv? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han ville äga bara de saker som han verkligen behövde för att njuta av livet. (3/0 p.)

12.2 Vilka hushållsmaskiner finns det i bostaden? Nämn tre. Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Tre av följande: vattenkokare, diskmaskin, kylskåp, kaffekokare. (3–0 p.)

12.3 ¿Cuál es el objetivo de Jorge? 3 p.

  • Servir de modelo para otra gente.  (3 p.)

13. Instrucciones para un trabajo de la asignatura de Historia 21 p.

Lea primero el correo electrónico que ha enviado un profesor a sus estudiantes. Lea también el material que el profesor ha mandado con el correo (en la pestaña de material). Responda luego a las preguntas.

13.1 Según el correo electrónico del profesor, la presentación… 3 p.

  • … debe comentarse en pequeños grupos.  (3 p.)

13.2 El “real de a ocho”… 3 p.

  • ... se utilizó en Estados Unidos.  (3 p.)

13.3 Varför sägs det att Cabeza de Vaca var annorlunda än största delen av européerna? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han stred för ursprungsbefolkningens rättigheter. (3/0 p.)

13.4 Los indios del oeste americano... 3 p.

  • ... usaban el español para entenderse.  (3 p.)

13.5 Vad ledde kriget som utkämpades 1846–1848 till för den staten Mexiko? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Mexiko förlorade mer än hälften av sin landareal. (3/0 p.)

13.6 Vad berättade en sjöman för Columbus om att resa västerut? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

På 30 dagars avstånd (med skepp) fanns det land. (3/0 p.)

13.7 Hur hade sjömannen fått reda på det han berättade om? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han hade rest dit av misstag. (3/0 p.)

Parte 3: Vocabulario y estructuras

14. Pasión por las asignaturas de Latín y Griego 12 p.

Complete los espacios en blanco del texto con la variante adecuada en cada caso.

14.1 1 p.

  • la  (1 p.)

14.2 1 p.

  • le  (1 p.)

14.3 1 p.

  • como  (1 p.)

14.4 1 p.

  • de  (1 p.)

14.5 1 p.

  • cuando  (1 p.)

14.6 1 p.

  • había  (1 p.)

14.7 1 p.

  • quería  (1 p.)

14.8 1 p.

  • entonces  (1 p.)

14.9 1 p.

  • para  (1 p.)

14.10 1 p.

  • trabajaba  (1 p.)

14.11 1 p.

  • en  (1 p.)

14.12 1 p.

  • lo  (1 p.)

15. La historia de superación de Hansel 10 p.

Complete los espacios en blanco del texto con la variante adecuada en cada caso.

15.1 1 p.

  • fue  (1 p.)

15.2 1 p.

  • tenía  (1 p.)

15.3 1 p.

  • un vaso  (1 p.)

15.4 1 p.

  • casi  (1 p.)

15.5 1 p.

  • seguir  (1 p.)

15.6 1 p.

  • era  (1 p.)

15.7 1 p.

  • acaba  (1 p.)

15.8 1 p.

  • equipo  (1 p.)

15.9 1 p.

  • juegue  (1 p.)

15.10 1 p.

  • aunque  (1 p.)

16. Elisa Carrillo Cabrera, pasión por el ballet clásico 10 p.

Complete en la forma apropiada los huecos del texto según las indicaciones dadas.

16.1 yrke 1 p.

  • profesión (1 p.)

16.2 dessutom 1 p.

  • además (1 p.)

16.3 Den här 1 p.

  • Esta (1 p.)

16.4 har varit 1 p.

  • ha sido (1 p.)

16.5 måste du veta 2 p.

  • tienes que saber (2 p.)

16.6 varje dag 1 p.

  • todos los días (1 p.)
  • cada día (1 p.)

16.7 kan 1 p.

  • puede (1 p.)

16.8 glömma 1 p.

  • olvidar (1 p.)

16.9 verkar vara 1 p.

  • parece (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Parte 4: Expresión escrita

17. Ejercicio corto de escritura 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på spanska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

17.1 Un favor 33 p.

Du är i Barcelona som utbytesstuderande och vill låna en cykel av en kompis. Skriv ett meddelande till din kompis och be att få låna cykeln. Berätta också varför du behöver den.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    17.2 Nuevo compañero de piso 33 p.

    Du är utbytesstuderande i Costa Rica och delar bostad med en annan studerande. Hen ska snart flytta ut och du behöver hitta någon annan att dela bostaden med. Skriv en annons på anslagstavlan i ditt utbytesgymnasium för att försöka hitta någon som vill dela bostaden med dig.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      18. Ejercicio largo de escritura 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på spanska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      18.1 ¿Al campo o a la ciudad? 66 p.

      Du vill åka på en tur över veckoslutet med din sydamerikanska kompis, men ni har inte ännu bestämt er för att ta en tur i skogen eller bege er till en stad. Skicka ett meddelande till din kompis där du berättar vad du själv vill och motiverar varför.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        18.2 Ideas para reciclar 66 p.

        Din kurs i spanska deltar i en internationell tävling där man samlar in tips för hur och varför man ska återvinna och utnyttja saker som inte längre behövs. Skriv dina egna tips och motivera dem.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.