Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, kort lärokurs

14.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Allmänt 1: stavning enligt målspråkets gamla rättstavningsregler (t.ex. daß) anses inte vara felaktigt.

Allmänt 2: I svaren skrivna på undervisningsspråket krävs inte felfria formuleringar. Innehållet måste dock vara begripligt och entydigt.

Teil 1: Hörverständnis

1. Bonbon-Bingo 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie das Gespräch zweimal in Abschnitten.

1.1 Welcher Bonbon ist hier gemeint? 3 p.

  •  (3 p.)
En tvåfärgad sötsak med formen av en colaflaska.

1.2 Welcher Bonbon ist hier gemeint? 3 p.

  •  (3 p.)
En bananformad, gul marshmallow.

1.3 Welcher Bonbon ist hier gemeint? 3 p.

  •  (3 p.)
En vitchokladpralin.

2. Greta und Amir 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können jede Nachricht zweimal hören. Beantworten Sie die Fragen.

2.1 Was tut Greta gerade? 3 p.

  • Sie macht etwas Leckeres (3 p.)

2.2 Warum ist Greta verspätet? 3 p.

  • Sie hat ihren Schlüssel gesucht (3 p.)

2.3 Was ist bei Amir los? 3 p.

  • Er kommt auf einem anderen Gleis an (3 p.)

3. Filmabend 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Sie hören das Gespräch dreimal als Ganzes.

3.1 Was kaufen Lisa und Marco? 3 p.

  •  (3 p.)
Tortillachips och salsasås.

3.2 Was kaufen Lisa und Marco? 3 p.

  •  (3 p.)
Ett glas apelsinjuice.

3.3 Was kaufen Lisa und Marco? 3 p.

  •  (3 p.)
Torkade frukter.

4. Tipps für deinen Österreichurlaub 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie jeden Text zweimal.

4.1 Was ist das Besondere an den Restaurants am Rande von Wien? 3 p.

  • Getränke aus eigener Produktion (3 p.)

4.2 Welcher Sport ist im Nationalpark beliebt? 3 p.

  • Radsport (3 p.)

4.3 Wann bekommt der See eine besonders schöne Farbe? 3 p.

  • Im Frühling (3 p.)

5. Boxerin 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie den Text einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

5.1 Wie ist Zeina zum Boxsport gekommen? 3 p.

  • Sie hat es selbst für sich gefunden (3 p.)

5.2 Wie war ihr erster Boxkampf? 3 p.

  • Sie hat den Kampf verloren (3 p.)

5.3 Warum hat Zeina protestiert? 3 p.

  • Sie durfte keine Turniere mitmachen (3 p.)

5.4 Was sagt Zeina über das Theaterspielen? 3 p.

  • Sie kommt mit Anderen in Kontakt (3 p.)

6. Beim Friseur 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Passen Sie auf! Sie können jeden Abschnitt nur einmal hören.

6.1 Was antwortet Jette? 3 p.

  • Das kann ich gerne machen. (3 p.)

6.2 Was antwortet Jette? 3 p.

  • Bitte, ganz kurz. (3 p.)

6.3 Was antwortet Jette? 3 p.

  • Lieber etwas völlig Anderes. (3 p.)

6.4 Was antwortet Jette? 3 p.

  • Ja, schwarz bitte. (3 p.)

7. Rente 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können den Text zweimal hören.

7.1 Vad påstod mannen för att få pension och vad avslöjade befolkningsregistret? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Mannen påstod att han var 102 år gammal. / Mannen påstod att han var född 1922. (3/0 p.)
  • Hän är 54 år gammal. (3/0 p.)
  • För ett godkänt svar krävs exakta siffror.
Inspelningen Hören Sie den Text für die Frage 7.1.Ein Mann aus Celle hat Altersrente beantragt, aber diese nicht bekommen. Er hatte behauptet, dass er schon 102 Jahre alt war. Er hatte sogar eine selbst geschriebene Geburtsurkunde. Nach dem Dokument war er 1922 in Hannover geboren. In Wirklichkeit war der Mann aber nur 54 Jahre alt. So stand es im offiziellen Register. Er muss jetzt persönlich bei der Polizei erscheinen, damit man seine Identität feststellen kann.

8. In der U-Bahn 6 p.

Sie hören jetzt zwei Durchsagen in der Berliner U-Bahn. Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können jede Durchsage zweimal hören.

8.1 Hur påverkar banarbetet trafiken på metrolinjen U3? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Tågen går med 15 minuters / en kvarts intervall. (3/0 p.)
Inspelningen Hören Sie die Durchsage für die Frage 8.1.Sehr geehrte Fahrgäste, eine wichtige Durchsage. Bitte beachten Sie, dass die U-Bahnlinie U3 aufgrund von Gleisarbeiten nur im 15-Minuten-Takt fährt, also ein Zug jede Viertelstunde. Wir danken Ihnen für Ihr Verständnis.

8.2 Vad sägs det i högtalarutropet om metrostationen på Moritzplatz? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Stationens hiss fungerar inte. / Stationens hiss är ur bruk. (3/0 p.)
Inspelningen Hören Sie die Durchsage für die Frage 8.2.Achtung, Achtung! Sehr geehrte Fahrgäste, am U-Bahnhof Moritzplatz ist der Aufzug außer Betrieb und kann nicht benutzt werden. Wir danken Ihnen für Ihr Verständnis.

9. Frauenstammtisch 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können den Text zweimal hören.

9.1 Vid vilket klockslag börjar evenemanget? 3 p.

  • 19.30 (3 p.)

9.2 Vad önskar man av deltagarna? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man önskar att deltagarna ska ha med sig något att äta (3/0 p.) och en gåva (3/0 p.)
  • I den första delen godkänns också: delikatesser/läckert/smakligt/gott
  • I den första delen godkänns inte: ha med sig något sött/egen mat
  • I den senare delen godkänns: en gåva på mindre än fem euro / en gåva på fem euro / en gåva på cirka fem euro / en liten gåva
  • I den senare delen godkänns inte: en gåva på minst fem euro
Inspelningen Hören Sie den Text für die Fragen 9.1 und 9.2.Und nun etwas für alle Frauen in Sankt Wendel: Am Mittwoch, dem 21. Dezember, hat der Frauenstammtisch seine Weihnachtsfeier. Die Frauen treffen sich im Gemeindezentrum in der Beethovenstraße 1, Beginn ist um 19.30 Uhr. Die Organisatorinnen freuen sich, wenn jede Teilnehmerin etwas Leckeres für das Buffet mitbringt. Außerdem wäre es schön, wenn jede mit einem kleinen Geschenk kommt, das höchstens fünf Euro kosten sollte. Weitere Informationen finden Sie auf der Internetseite des Frauenbüros von Sankt Wendel.

10. Der Leipziger Weihnachtsmarkt (Video) 6 p.

Lesen Sie bitte zuerst die Anweisungen und Fragen und sehen Sie sich dann das Video an. Sie können sich das Video beliebig oft ansehen.

10.1 Wie lobt die Erzählerin den Leipziger Weihnachtsmarkt? 3 p.

  • Der Weihnachtsmarkt gehört zu den größten in Deutschland (3 p.)

10.2 Was wünscht die Erzählerin? 3 p.

  • Dass der Weihnachtsmarkt noch eine lange Zukunft hat (3 p.)

Teil 2: Textverständnis

11. Briefe schreiben 8 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

11.1 Warum schreibt Bettina gerne Briefe? 2 p.

  • Sie kann damit Leuten eine Freude machen (2 p.)

11.2 Was bedeutet „Klein, aber fein“ im Kontext? 3 p.

  • Liliane bekommt kleine handgeschriebene Nachrichten (3 p.)

11.3 Wann hat Liliane den ersten Brief von Max bekommen? 3 p.

  • Im ersten halben Jahr ihrer Beziehung (3 p.)

12. Der Zug hat wieder Verspätung 9 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

12.1 Welche Bedeutung haben die Farben des Schals? 3 p.

  • Sie zeigen die Länge der Verspätungen an (3 p.)

12.2 Wie wurde der Schal verkauft? 3 p.

  • Über eine Auktion (3 p.)

12.3 Für welchen Zweck spendet Claudia das Geld? 3 p.

  • Für einen Hilfeservice auf dem Bahnhof (3 p.)

13. Eine Hundenase riecht alles! 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

13.1 Was hat den Hund geärgert? 3 p.

  • Er wurde nicht um Hilfe gebeten (3 p.)

13.2 Warum ging Ronny immer wieder zur Schultasche? 3 p.

  • Er wollte sein Frauchen alarmieren (3 p.)

14. Neue Regeln bei der Bahn 6 p.

Lesen Sie den Text und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Äußerung.

14.1 3 p.

  • was ihnen am besten gefällt (3 p.)

14.2 3 p.

  • im Dienst tragen können (3 p.)

15. Kuriose Feiertage 9 p.

Lesen Sie die Texte und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Überschrift. Wählen Sie jeweils die am besten passende Alternative aus.

15.1 Welche Überschrift passt am besten? 3 p.

  • Welt-Hallo-Tag (3 p.)

15.2 Welche Überschrift passt am besten? 3 p.

  • Welttag des Fischbrötchens (3 p.)

15.3 Welche Überschrift passt am besten? 3 p.

  • Tag der Suppe (3 p.)

16. Von Wien nach München 12 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

16.1 Was für ein Problem hatte Maria mit der Coladose? 3 p.

  • Sie hatte Schwierigkeiten, einen Abfalleimer zu finden (3 p.)

16.2 Was war für Maria schwierig an der Münchner U-Bahn? 3 p.

  • Es ist leichter die falsche U-Bahn zu nehmen als in Wien (3 p.)

16.3 Was bedeutet „mir über die Lippen kommen“ im Kontext? 3 p.

  • etwas benutzen (3 p.)

16.4 Welchen Eindruck hat Maria von den Menschen in München? 3 p.

  • Sie sind meistens freundlich zu Fremden (3 p.)

17. Miss Tik Tok 15 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

17.1 Wann begann Uyen mit ihren Posts in den sozialen Medien? 3 p.

  • Nach ihrem Umzug nach Deutschland (3 p.)

17.2 Was hat Uyen gedacht, bevor sie in den sozialen Medien Erfolg hatte? 3 p.

  • Sie hat keine besonderen Fähigkeiten (3 p.)

17.3 Was mögen die Follower vor allem an Uyens Videos? 3 p.

  • Dass es in den Videos viel Spaß und Humor gibt (3 p.)

17.4 Was hat sie an Deutschland besonders überrascht? 3 p.

  • Dass das Trinkwasser direkt aus dem Wasserhahn kommt (3 p.)

17.5 Was ist wichtig, wenn man wegen der Liebe nach Deutschland zieht? 3 p.

  • Offenheit und Ehrlichkeit in der Partnerschaft (3 p.)

18. Pizza 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

18.1 Varför öppnade mannen inte dörren och vad gjorde grannen då? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Mannen hade inte hört dörrklockan (3/0 p.).
  • Grannen ringde nödnumret (3/0 p.).
  • I den första delen godkänns inte: hörde inte pizzabudet ringning / hörde inte pizzabudets knackning / hörde inte pizzabudet komma / hörde inte pizzabudet / hörde inte dörren
  • I den senare delen godkänns också: grannen ringde ett nödsamtal/nödcentralen/räddningstjänsten/polisen/ambulansen
  • I den senare delen godkänns inte: grannen ringde myndigheterna

19. Überraschung 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

19.1 Vilket missöde råkade städaren ut för på balkongen och vad ledde det till? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Hon hade sönder en kudde (3/0 p.).
  • Sedlar som fanns i kudden fladdrade/singlade/dalade ut över gatan (3/0 p.).
  • I den senare delen godkänns svar som visar att pengar flög/föll/hamnade på gatan/i husets omgivning. Till exempel svaret ”Städaren krossade spargrisen, från vilken nästan 5 000 euro flög ut på gatan” ger 3 p.

20. Quer-durchs-Land-Ticket 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Frage.

20.1 Vilka begränsningar för tågbiljetten måste Louise och hennes väninnor beakta? (2 saker). Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De ska vara tillbaka i Bremen/på Brementåget senast klockan 3 (3/0 p.).
  • Alla resandes namn ska anges på biljetten (3/0 p.).
  • Godkänns: biljetten gäller till följande morgon kl. 03.00
  • Godkänns inte: De bör beakta biljetternas giltighetstid

Teil 3: Struktur und Vokabular

21. Urlaub für immer 15 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie die in den Textzusammenhang jeweils am besten passende Antwortalternative aus.

21.1 1 p.

  • macht (1 p.)

21.2 1 p.

  • im (1 p.)

21.3 1 p.

  • wissen (1 p.)

21.4 1 p.

  • verkauft (1 p.)

21.5 1 p.

  • neue (1 p.)

21.6 1 p.

  • die (1 p.)

21.7 1 p.

  • gefällt (1 p.)

21.8 1 p.

  • viele (1 p.)

21.9 1 p.

  • sich (1 p.)

21.10 1 p.

  • gesammelt (1 p.)

21.11 1 p.

  • weil (1 p.)

21.12 1 p.

  • den (1 p.)

21.13 1 p.

  • des (1 p.)

21.14 1 p.

  • verbringen (1 p.)

21.15 1 p.

  • gearbeitet (1 p.)

22. Bei der Familie Ackermann 5 p.

Fyll i de saknade verben i rätt person och den givna tempusformen.

22.1 kommen, Imperfekt 1 p.

  • kam (1 p.)
  • kommt (1 p.)

22.2 lassen, Imperativ 1 p.

  • lass (1 p.)

22.3 skulle vara 1 p.

  • wäre (1 p.)

22.4 haben, Präsens 1 p.

  • hat (1 p.)

22.5 helfen, Perfekt 1 p.

  • geholfen hat (1 p.)
22.1: I stället för termen imperfekt (Imperfekt) i tipset används i svenskspråkig undervisning termen preteritum. På grund av det bristfälliga tipset godkänns som svar i punkt 22.1 både imperfekt- och presensform.

Även andra korrekta uttryck godkänns.

23. Anruf 5 p.

Uttryck fråga 1 på tyska. Besvara den på tyska med hjälp av bild 2. I punkten 2 ska svarets längd vara 5–10 ord.

Fel som inte hörs vid uttal ger inte poängavdrag.

Poängsättning 2/1/0 p.:
2 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.

1 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.

0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.


Poängsättning 3/2/1/0 p.
3 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.

2 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.

1 poäng (någon av följande)
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
– Svaret är bristfälligt till sitt innehåll eller sin ton, men det är språkligt felfritt.
– Svaret har språkliga fel och är olämpligt för situationen, men sakinnehållet förmedlas.
– Svarets längd är 2-4 ord: max. 1 p.

0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och innehåll är mycket bristfälliga.
– Svarets längd är 1 ord: 0 p.

23.1 Var är ni? 2 p.

  • Wo seid ihr?

23.2 3 p.

Perrongområdet på en tågstation någonstans i Tyskland. På perrongen syns några människor och på spåren står tåg.

  • Wir sind noch am Bahnhof.
  • Wir sitzen schon im Zug.
  • Wir warten gerade auf den Zug.
  • Der Zug hat ein bisschen Verspätung.
  • Ich warte auf Lara hier am Bahnhof.
  • Godkänns också om det hänvisas till innehållet på bilden med t.ex. orden S-Bahn/ U-Bahn/ Metro
  • Också följande svar godkänns: ”Wir sind jetzt im bahnhof.” / ”Wir sind jetzt auf dem Bahnhof.”

24. Suchaktion 5 p.

Uttryck fråga 1 på tyska. Besvara den på tyska med hjälp av bild 2. I punkten 2 ska svarets längd vara 5–10 ord.

Fel som inte hörs vid uttal ger inte poängavdrag.

Poängsättning 2/1/0 p.:
2 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.

1 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.

0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.


Poängsättning 3/2/1/0 p.
3 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.

2 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.

1 poäng (någon av följande)
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
– Svaret är bristfälligt till sitt innehåll eller sin ton, men det är språkligt felfritt.
– Svaret har språkliga fel och är olämpligt för situationen, men sakinnehållet förmedlas.
– Svarets längd är 2-4 ord: max. 1 p.

0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och innehåll är mycket bristfälliga.
– Svarets längd är 1 ord: 0 p.

24.1 Har du sett min farfar? 2 p.

  • Hast du meinen Opa gesehen?
  • Hast du meinen Großvater gesehen

24.2 3 p.

En cafésal där det sitter kunder. En av kunderna motsvarar till sitt utseende beskrivningen i ord i uppgiften.

  • Ich habe ihn im Café gesehen.
  • Er trinkt Kaffee mit ein paar alten Herren.
  • Immer mit der Ruhe! Er sitzt da im Café.
  • Er sitzt da ganz gemütlich und unterhält sich mit Freunden.
  • Godkänns också om det hänvisas till bilden med t.ex. orden: Kaffeehaus/ Cafeteria/ Restaurant/ Gaststätte/ Kneipe/ Bar

Teil 4: Schriftliche Produktion

25. Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på tyska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

25.1 Nachricht an der Tür 33 p.

En utbyteselev som bor i din familj har i brådskan på morgonen glömt både sina nycklar och sin mobiltelefon hemma. På eftermiddagen är ingen hemma. Skriv en lapp som du kan lämna på ytterdörren, där du förklarar hur hen kan komma in.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    25.2 WhatsApp-Nachricht 33 p.

    Du är utbyteselev i Tyskland och spelar fotboll i ett lokalt lag. Du behöver skjuts till kvällens träningar. Skriv ett meddelande i lagets WhatsApp-grupp och be om skjuts.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      26. Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på tyska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      26.1 Brief 66 p.

      Du har nyligen varit med om något fantastiskt som du vill berätta om för din tyska kompis. Skriv ett traditionellt brev till din kompis.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      • I uppgiften ska man skriva ett traditionellt brev. Om texten saknar inledning och/eller avslutning, avdras 2 p. Datum behövs inte.
      • Som avslutning går också ”Mit freundlichen Grüßen”, även om det är ett alltför formellt uttryck när man skriver till en vän.

      26.2 Ideenwettbewerb 66 p.

      En ny festdag i kalendern? En tysk veckotidning ordnar en tävling där läsarna ombeds föreslå en ny särskild festdag. Använd uppgift 15 som inspiration och skriv ditt eget förslag till tidningen.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.