Beskrivningar av goda svar: SV – Ryska, kort lärokurs

14.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Часть 1: Hörförståelse

1. Поездка в Выборг 15 p.

Du får höra fem dialoger som anknyter till varandra. Den sista repliken i dem saknas. Du kan lyssna på varje dialog två gånger. Välj den slutreplik som passar bäst för dialogerna.

1.1 Vad säger biljettförsäljaren? 3 p.

  • — Через два часа.  (3 p.)

1.2 Vad säger Anton? 3 p.

  • — Нет, тогда только суп.  (3 p.)

1.3 Vad säger Anton? 3 p.

  • — Конечно, я помогу.  (3 p.)

1.4 Vad säger Anton? 3 p.

  • — Спасибо, что сказали.  (3 p.)

1.5 Vad säger taxichauffören? 3 p.

  • — Да, около библиотеки.  (3 p.)

2. Новости 15 p.

Du får höra fem korta nyheter. Du kan lyssna på varje nyhet två gånger. Besvara frågorna.

2.1 Hur firades Jonathan? 3 p.

  • Man arrangerade musikföreställningar för den.  (3 p.)

2.2 Hur fastställs priset på tjänsten? 3 p.

  • Enligt antalet passagerare.  (3 p.)

2.3 Vad handlar projektet om? 3 p.

  • Att digitalisera gamla material.  (3 p.)

2.4 Vilket av följande påståenden passar in på planeten? 3 p.

  • Den består sannolikt av sten.  (3 p.)

2.5 Vilket av påståendena stämmer? 3 p.

  • Produkten har positiva konsekvenser för vattendragen.  (3 p.)

3. Артур и Давид (video) 10 p.

Läs igenom frågorna. Titta på videon. Du kan se videon så många gånger du vill. Svara på frågorna.
Inspelningen

3.1
— Папа!
— Что?
— А как открыть свой ресторан?

3.2
— Но у нас ресторан высокой кухни.
— В смысле высокой в плане мастерства?
— Нет, на двадцатом этаже.

3.3
— А что такое пирог «Незабудка»?
— «Незабудка», потому что все кто съедят этот пирог, не забудут этот день никогда.

3.1 Om vad frågade pojken sin pappa om råd? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Om) hur man öppnar en restaurang. (2/0 p.)

3.2 Hur förklarar pojken uttrycket ”ресторан высокой кухни”? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Restaurangen ligger högt / Restaurangen ligger på 20:e våningen. (3/0 p.)

3.3 Varför har pirogen fått namnet ”Незабудка”? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Alla som har ätit pirogen/pajen kommer alltid att minnas den dagen. / De som har ätit den här pirogen/pajen kommer aldrig att glömma den dagen. (3/0 p.)

Krävs: äta/smaka

Krävs: dag

3.4 Varför läggs det tusen rubel till på mannens räkning? 2 p.

  • För att han vill att pianisten ska sluta spela.  (2 p.)

4. Интервью со студентами 15 p.

Studenterna berättar för journalisten hur de har anpassat sig i sin nya studiestad Minsk. Börja med att läsa igenom frågorna. Du kan lyssna på varje berättelse två gånger. Svara på frågorna.

4.1 Vad tycker Jaroslava att hjälper en att känna sig hemma i staden? 3 p.

  • Nya kompisar.  (3 p.)

4.2 Vad gjorde att Elizaveta hade lust att gråta? 3 p.

  • Hon insåg att hon inledde ett självständigt liv.  (3 p.)

4.3 Vad tycker Darja att är svårt? 3 p.

  • Att hantera den egna ekonomin.  (3 p.)

4.4 Varför rekommenderar Ilja studentboendet för de nya studenterna? 3 p.

  • Där lär man känna många nya människor.  (3 p.)

4.5 Vad uppskattar Jevgeni i Minsk? 3 p.

  • De olika möjligheterna.  (3 p.)

5. Диалоги 15 p.

Du får höra fem korta dialoger. Börja med att läsa frågorna. Du får höra varje dialog bara en gång. Svara på frågorna.

5.1 Vilket slags rock vill mannen köpa? 3 p.

  •  (3 p.)

En gul vinterrock.

5.2 Var träffade Dima sina gamla studiekompisar? 3 p.

  • På ett fartyg.  (3 p.)

5.3 Varför vill Sergej låna Lenas telefon? 3 p.

  • Batteriet är slut i hans mobiltelefon.  (3 p.)

5.4 Vad lider kunden av? 3 p.

  • Hon har huvudvärk.  (3 p.)

5.5 Vad hittade Marina i sommarstugan? 3 p.

  •  (3 p.)

En grön, blomstermönstrad sjal.

6. Благотворительный фонд «Каждый» 12 p.

I en välgörenhetsorganisations podcast får du höra fyra frivilliga berätta om sina erfarenheter. Börja med att läsa frågorna. Du kan lyssna på varje berättelse två gånger. Svara på frågorna.

6.1 Vilken bild motsvarar bäst organisationens verksamhet? 3 p.

  •  (3 p.)

Rullstolsdans.

6.2 Vad anser Stepan att är viktigt för de frivilliga? 3 p.

  • Att de kan utnyttja sitt kunnande.  (3 p.)

6.3 Vilken speciell sak hände Aleksandra då hon frivilligarbetade för organisationen? 3 p.

  • Hennes liv började kännas bättre.  (3 p.)

6.4 Varför jämför Serafima organisationen vid ett pussel? 3 p.

  • Alla kan hitta sin egen plats där.  (3 p.)

7. Неизвестная Россия (video) 9 p.

Läs frågorna. Se sedan videon. Du kan se videon så många gånger du vill. Svara på frågorna.
Inspelningen

7.1
Эссо — село, которое называют самым счастливым в России. Хорошие дороги, уличное освещение, бесплатный бассейн, рабочие места.

7.3
Михаил и его семья хотят остаться в Эссо до конца жизни. Смущает только отсутствие больницы, ближайшая аж в Петропавловске-Камчатском. Да и высшее образование маленькому сыну придётся получать всё-таки, как говорят здесь, на Большой земле. Но это будет уже его собственная жизнь.

7.1 Vilken extra benämning har byn Esso fått tack vare sina goda tjänster? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Rysslands/landets lyckligaste by. (3/0 p.)

Krävs: Ryssland/land eller by.

Godkänns: lyckosammaste, nöjdaste, gladaste

7.2 Vad fick det unga paret att flytta från Moskva till byn Esso? 2 p.

  • De lockades av möjligheten till en livsförändring.  (2 p.)

7.3 Vilka två saker saknas i Esso? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ett sjukhus (2/0 p.) och en högskola / ett universitet / möjligheten att avlägga högskoleexamen (2/0 p.).

Часть 2: Läsförståelse

8. Продавец флорариумов 9 p.

Läs intervjun med Juri Vasilenko och svara på frågorna.

8.1 Vad fick Juri att söka sig till skolans specialklass? 3 p.

  • Han beslutade sig för att lära känna växterna bättre.  (3 p.)

8.2 Vad fick Juri att säga upp sig från sitt jobb? 3 p.

  • Han saknade mer intressant verksamhet.  (3 p.)

8.3 Varför tycker Juri att ett växtterrarium passar i en grön inredning? 3 p.

  • Det hämtar in naturen i stadshemmen.  (3 p.)

9. Водитель трамвая 13 p.

Läs texten och svara på frågorna.

9.1 Vad skapar glädje i Konstantins arbete? 3 p.

  • Att skapa en trivsam arbetsmiljö.  (3 p.)

9.2 Hur blev Konstantin spårvagnsförare? 3 p.

  • Hans lärare hjälpte honom i yrkesvalet.  (3 p.)

9.3 Vad försvårar enligt Konstantin hans arbete allra mest? 3 p.

  • Vårdslösa bilförare.  (3 p.)

9.4 Vad berömmer Konstantin sina arbetskamrater för (2 saker)? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att de respekterar varandra (2/0 p.) och är hjälpsamma (2/0 p.).

Godkänns: uppskatta

10. Паркур 9 p.

Läs texten och svara på frågorna.

10.1 Vad är viktigt i parkour? 3 p.

  • Att rörelserna är smidiga.  (3 p.)

10.2 Vad bedöms i första hand i tävlingar i fri stil? 3 p.

  • Den tekniska skickligheten.  (3 p.)
  • Den tävlandes uttrycksförmåga.  (3 p.)

10.3 Vilket av följande beskriver bäst parkourens filosofi? 3 p.

  • En rullande sten samlar ingen mossa.  (3 p.)

11. 100 тысяч шагов 9 p.

Läs texten och svara på frågorna.

11.1 Vad fick Ivan att bli intresserad av gång? 3 p.

  • Behovet att hitta omväxling i livet.  (3 p.)

11.2 Vad gav Ivan idén för ett gångtest? 3 p.

  • Han ville utvärdera sin egen uthållighet.  (3 p.)

11.3 Vilket mål har Ivan? 3 p.

  • Att göra prestationerna mer krävande.  (3 p.)

12. Фестиваль молодых дизайнеров 20 p.

Läs texten. Svara på frågorna och översätt de understrukna ställena till naturlig svenska.

12.1 Hur deltog Svetlana i festivalarrangemangen? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon var konferencier (på slutuppvisningen). (2/0 p.)

12.2 Översätt det understrukna stället till naturlig svenska. 3 p.

Det kan inte undgå att vara glädjande. / Det gläder oundvikligen. (3/0 p.)

Krävs: syftningsförhållande till föregående mening.

12.3 Översätt det understrukna stället till naturlig svenska. 4 p.

Det var inte lätt (2/0 p.) att välja de bästa (2/0 p.).

Krävs: superlativ, förfluten tidsform, plural

12.4 Vilken roll hade de sakkunniga på evenemanget? 3 p.

  • De deltog i bedömningen av tävlingsbidragen.  (3 p.)

12.5 Vilka möjligheter erbjuder festivalen Anna Bogadelina (2 saker)? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att lära känna begåvade människor (2/0 p.) och att hitta nya arbetstagare (2/0 p.).

Godkänns: skicklig, duktig, talangfull

12.6 Vad är temat för nästa års konferens? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ungdomskläder (2/0 p.) tillverkade av ekologiska material (2/0 p.). / Ekologiska material (2/0 p.) i ungdomskläder (2/0 p.).

13. «Новый Оккервиль» 12 p.

Läs texten och svara på frågorna.

13.1 Vad uppskattar invånarna i Nya Okkervil? 3 p.

  • Kommunikationerna därifrån är goda.  (3 p.)

13.2 Vad finns det i närheten av Nya Okkervil? 3 p.

  • Grönskande flodlandskap.  (3 p.)

13.3 Hurdana bostäder finns det i husen? 3 p.

  • Bostäder som färdigställts på olika sätt.  (3 p.)

13.4 Vem tänker man på då servicen i Nya Okkervil utvidgas? 3 p.

  • Barnfamiljerna.  (3 p.)

14. Природные витамины 10 p.

Läs texten. Svara på frågorna och översätt det understrukna stället till naturlig svenska.

14.1 Varför kallas grönsaker “läkare”? 3 p.

  • De hjälper mot många olika besvär.  (3 p.)

14.2 Översätt det understrukna stället till naturlig svenska. 4 p.

C-vitaminet i äpplen försvinner (2/0 p.) om ni kokar dem länge (2/0 p.).

Godkänns: hetta upp

14.3 Hurdana egenskaper har bananer? 3 p.

  • De begränsar aptiten.  (3 p.)

Часть 3: Strukturer och ordförråd

15. Вязаная еда 4 p.

Läs texten och välj det lämpligaste av de givna alternativen för respektive ställe.

15.1 1 p.

  • необычное  (1 p.)

15.2 1 p.

  • блюдо  (1 p.)

15.3 1 p.

  • подходят  (1 p.)

15.4 1 p.

  • использовал  (1 p.)

16. Юный пианист 5 p.

Läs texten och välj det lämpligaste av de givna alternativen för respektive ställe.

16.1 1 p.

  • всегда  (1 p.)

16.2 1 p.

  • дело  (1 p.)

16.3 1 p.

  • выступать  (1 p.)

16.4 1 p.

  • спокойный  (1 p.)

16.5 1 p.

  • собрал  (1 p.)

17. WWF России 10 p.

Komplettera följande text med hjälp av de givna tipsen.

17.1 природа 2 p.

  • природы (2 p.)

17.2 жить 2 p.

  • живёт (2 p.)

17.3 хорошо (komp.) 2 p.

  • лучше (2 p.)

17.4 материал (plur.) 2 p.

  • материалы (2 p.)

17.5 prep. 2 p.

  • в (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

18. Денежное дерево 8 p.

Komplettera följande text med hjälp av de givna tipsen.

18.1 влиять (pres.) 2 p.

  • влияет (2 p.)

18.2 неделя 2 p.

  • неделю (2 p.)

18.3 отпуск 2 p.

  • отпуска (2 p.)

18.4 prep. 2 p.

  • о (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Часть 4: Skriftlig framställning

19. Kort skrivuppgift 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på ryska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

19.1 Kort skrivuppgift 33 p.

Din ryskspråkiga familjebekanta har fått en roll i en film. Skicka ett meddelande till hen. Berätta varför du tycker att hen är ett bra val för den här filmen. Fråga var och när man kan se den.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    19.2 Kort skrivuppgift 33 p.

    Skriv ett födelsedagskort till din ryskspråkiga kompis. Gratulera hen och berätta varför hen är viktig för dig. Kom ihåg de inledande och avslutande hälsningarna.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      20. Längre skrivuppgift 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på ryska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      20.1 Längre skrivuppgift 66 p.

      Ta upp telefonanvändningen i din blogg. För vilka saker behöver du telefonen? Hur skiljer sig din egen telefonanvändning från till exempel dina föräldrars eller dina far- och morföräldrars vanor? Ge din bloggtext en rubrik.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        20.2 Längre skrivuppgift 66 p.

        Din kompis har publicerat en semesterbild i de sociala medierna och ber sina följare berätta om sina egna semestervanor och -drömmar. Berätta var du själv oftast firar semester. Berätta också vart du vill resa nästa gång och varför. Du kan använda bilden som inspirationskälla.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.