Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä
18.3.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Part 1: Listening Comprehension
1. Working as a Swim Teacher (video) 12 p.
1.1 What drew Amy towards becoming a swim teacher? 3 p.
- Swimming was already an important part of her life (3 p.)
1.2 What does Amy love about the job? 3 p.
- Watching the children develop as swimmers (3 p.)
1.3 What has Amy gained from being a swim teacher? 3 p.
- She has had the chance to work abroad (3 p.)
1.4 What practical benefit of working as a swim teacher does Amy recommend? 3 p.
- The ease of scheduling other activities around her work (3 p.)
2. GPs’ Work 6 p.
2.1 Miksi yleislääkäreitä on kritisoitu Britanniassa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
He työskentelevät (keskimäärin vain) kolmena päivänä viikossa. / He tekevät vajaata työviikkoa. (3/0 p.)
OK: He tekevät liian vähän työtunteja/töitä. / Heidän pitäisi tehdä enemmän töitä.
EI: He tekevät töitä vain kolme päivää viikossa 11-12 tuntia päivässä. (ei kritiikin kohde) / He tekevät töitä harvoina päivinä viikossa. / Nuorten lasten äitien pitäisi vähentää työtunteja. / Heidän työmäärästään. (epätarkka)
HUOM! tässä siis 11-12 tuntia päivässä/pitkät päivät vesittävät muuten oikean vastauksen, koska se ei ole kritiikin kohde.
2.2 Mitä yleislääkäreiden kritisoijat eivät näytä ymmärtävän? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Yleislääkärien viikoittainen työtuntien määrä vastaa normaalin työviikon tuntimäärää. (3/0 p.)
OK: He työskentelevät 36 tuntia viikossa. / Heidän työpäivänsä ovat todella pitkiä. / Monet lääkärit työskentelevät 11-12 tunnin päiviä.
EI TUO EI VIE: Lääkärit ovat monesti nuoria naisia/äitejä.
EI: Lääkärit, joilla on nuoria lapsia, eivät pysty tekemään kokonaista työviikkoa. / Lääkärit tekevät työtä vaaditun ajan.
Tallenne The whole recording
The average GP is doing 11-12-hour days, so you know, we’ve had a lot of really, really unpleasant vitriol aimed at GPs about the fact that, for instance, you know, the average GP works three days a week. Well, an awful lot of those are female GPs with young children. There is no other profession in the country where it’s unacceptable for a woman with children, with young children, to work full time, and yet, actually, our version of working full time is to work three 12-hour days, which is 36 hours, which is anybody else’s full time anyway.3. Beavers 18 p.
3.1 Why did it take so long for the beaver film to gain attention? 3 p.
- It had been put in the wrong place (3 p.)
3.2 What was the reason for moving the beavers to another place? 3 p.
- They had to be protected (3 p.)
3.3 How did the beavers reach their destination? 3 p.
- People guided horses and mules that carried them (3 p.)
3.4 What happened sometimes during the transportation? 3 p.
- Some beavers died along the way (3 p.)
3.5 What new method was used to move the beavers? 3 p.
- They were airdropped into the area (3 p.)
3.6 What was helpful in implementing the method? 3 p.
- Some wartime supplies were readily accessible (3 p.)
4. Housewarming Invitation 12 p.
4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option A (3 p.)
4.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
5. Brainstorming Meeting 12 p.
5.1 What is the brainstorming meeting about? 3 p.
- A campaign to inform people (3 p.)
5.2 What is the intern doing? 3 p.
- Posting on social media (3 p.)
5.3 What does Ciara Knight suggest? 3 p.
- Customising a piece of lead equipment (3 p.)
5.4 What kind of downside to the idea does Michael Fry mention? 3 p.
- The postal rates won’t be budget-friendly (3 p.)
6. At the Capitol 12 p.
6.1 Miten kongressitalon ilmastointi hoidettiin aiemmin? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Maanalaisissa (ilma-/ilmastointi-/ilmanvaihto)kanavissa/putkissa/käytävissä olevan jään avulla. / Tunneleissa olevan jään avulla. (3/0 p.)
OK: Capitol/capitol (nimi, uutisoinnissa laajasti käytetty, kongressitalo kysymyksessä), Maanalaisissa ilmakanavissa olevien jäälohkojen/jäälohkareiden avulla. / Tunneleissa säilytetty jää viilensi taloa ilma-aukkojen/venttiileiden kautta.
EI TUO EI VIE: Ilmastointi hoidettiin jäällä. (maanalaisuus puuttuu) / Maan alla pidettiin jäätä, joka viilensi sisäilmaa. (kanavat/putket puuttuvat)
EI: Ilmastointi hoidettiin maanalaisissa ilmakanavissa olevien jääpalojen/jääpussien/jäälaatikoiden avulla. / Maanalaisissa ilmaventtiileissä/ilmataskuissa oli jäätä. / Kongressitalon alla olevia tunneleita jäädytettiin. / Tunneleissa oli valtavia ilmasäiliöitä, jotka olivat täynnä jäätä. / Kellarissa oli käytävittäin jäätä. / ilmalämpöpumput jne nykyajan laitteet väärää tietoa, joka vie pisteet.
6.2 Missä tilanteessa kongressin jäsenten piti päästä nopeasti kongressitaloon? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kun äänestettiin. (3/0 p.)
OK: Kutsuttu täysistuntoon äänestämään.
EI TUO EI VIE: Kun heidät kutsuttiin paikalle. / Kun piti tehdä päätöksiä.
EI: Vaalien/palaverien/ääntenlaskun/kokousten aikana. / Kun hallitus/lautakunta/senaatti kutsuttiin äänestämään. / Kun heidät soitettiin äänestämään.
Tallenne The passage related to questions 6.1 and 6.2.
Delaney Hall: So, this guy’s name is Elliot Carter, and he did a Capitol Hill internship. And he gets really interested in the history of the Capitol complex and especially the tunnels that run underneath it. Elliot started researching the history of them, and he learned that some of them were used to move books at high speed between the Library of Congress and the Capitol. And some of them house these huge underground air ducts that used to be packed with ice. It was like this early attempt at air conditioning.
Elliot Carter: But the ones that really intrigued the public are these subways that are for congressmen and their staff members and visitors.
Delaney Hall: And those tunnels existed to shuttle Congress people back and forth from the surrounding office buildings, which were going up around this time to the actual Capitol building, where they would cast their votes. So, they had to be able to get there fast, like within 15 minutes when a quorum was called.
6.3 Mikä herätti Elliot Carterin epäilykset? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
(Suuri määrä) vierailijoita oudoilta/epäilyttäviltä/hämäriltä sivustoilta. (3/0 p.)
OK: Hänen sivustoillaan oli outoa liikennettä/trafiikkia. / Hänen nettisivuillaan oli normaalista poikkeavia/outoja/epäilyttäviä/äärioikeistolaisia/epätavallisia/kummallisia/ihmeellisiä kävijöitä. / Hänen nettisivuilleen viitattiin oudoilla sivuilla.
EI TUO EI VIE: Kävijät ottivat ruudunkaappauksia/screenshotteja kartoista / editoivat karttoja. / Hänen sivustoillaan alkoi käydä paljon enemmän käyttäjiä (puuttuu outous).
EI: Hänen sivuillaan näkyi linkkejä erikoisille sivuille. / Sivuilla rupesi käymään paljon ihmisiä, joilla oli oudot nimimerkit/käyttäjänimet. / Carter näki kommentteja, joiden lähde oli epäilyttävä nettisivu. / Hänen sivuillaan oli paljon liikennettä uusilta/vierailta/tuntemattomilta sivuilta.
6.4 Mihin tunnelikarttoja oli käytetty? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
(Kongressitaloon/rakennukseen) tunkeutumiseen/hyökkäämiseen/murtautumiseen. / (Kongressitalon/rakennuksen) valloittamisen/kaappaamisen suunnitteluun. (3/0 p.)
OK: Capitol/capitol (nimi, uutisoinnissa laajasti käytetty, kongressitalo aiemmassa kysymyksessä), Päärakennuksen valtaamiseen. / Valtaus-/vallankaappausyritykseen. / Vallankaappaukseen/mellakkaan/kapinaan/kansannousuun.
EI TUO EI VIE: Kongressitalon piiritys/saartaminen / Kulkuteiden tukkiminen / Tammikuun 6. päivän toteutukseen / Esteiden/mekkalan luomiseen / Haluttiin päästä kongressitaloon.
EI: Kongressitalon ympäröinnin/murron suunnitteluun. / Kongressitaloon tehdyn terrori-iskun suunnitteluun. / Pääkaupungin valloitusyritykseen. / Mielenosoitukseen.
Tallenne The passage related to questions 6.3 and 6.4.
Delaney Hall: So, there’s a lot of interesting history behind the tunnels. Elliot got really into it. And he put together this website called WashingtonTunnels.com. But in early 2021, Elliot started noticing some very weird traffic on his site, like not his usual visitors.
Elliot Carter: I noticed, like, there was a high volume of people being referred to my little friendly, nerdy website from domains with names like mymilitia.com.
Delaney Hall: Elliot started following some of the links back to see what was going on, on these referring websites.
Elliot Carter: So, I clicked through these links and I’m looking at comment threads where someone will have screenshot of my website with these arrows and text saying “patriots form here”, “block this entrance”.
Delaney Hall: Yeah. So, he can actually immediately see what’s happening. This was people who were planning the January 6 insurrection, and they were using his maps to talk about how they were going to surround and infiltrate the Capitol.
7. The European Commission (video) 12 p.
7.1 What is the core of the commissioners’ role? 3 p.
- They make decisions independently from their own governments (3 p.)
7.2 What is the primary task of the Commission? 3 p.
- To suggest new laws for the European Union (3 p.)
7.3 How has the Commission made it easier for you to travel to see your boyfriend who lives in another EU country? 3 p.
- It has supported the development of infrastructure (3 p.)
7.4 What does the Commission do with foreign countries outside the EU? 3 p.
- It executes business agreements together with them (3 p.)
Part 2: Reading Comprehension
8. Travelling 12 p.
8.1 Missä tapauksessa bussin kyytiin voi päästä, vaikkei ole ostanut lippua ennakkoon? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Jos joku ennakkolipun ostaneista ei saavu ajoissa / on myöhässä / ei saavu paikalle. (3/0 p.)
OK: Jos joku lipun ostanut asiakas ei saavu paikalle 10 minuuttia ennen bussin lähtöä. / Jos bussissa on istumapaikkoja jäljellä. / Jos joku myöhästyy ja paikka vapautetaan.
EI: Jos joku ennakkolipun ostaneista myöhästyy bussista/lähdöstä. (pitää olla paikalla 10 minuuttia ennen) / Jos on Flexi-lippu/lisäosa (lippu on ostettu kuitenkin ennakkoon) / Jos joku myöhästyy, hänen paikalleen voi istua ilman lippua.
8.2 Milloin bussiyhtiöllä on oikeus kieltäytyä kuljettamasta asiakkaan matkalaukkua? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Jos kuljettaja ei jaksa nostaa/kantaa sitä. / Jos kuljettaja ei pysty/kykene nostamaan / ei voi nostaa sitä. (3/0 p.)
OK: Jos laukku/kassi/matkatavara on liian painava kuljettajalle.
EI TUO EI VIE: Matkalaukkujen määrä ylittää sallitun rajan.
EI: Jos tavara on liian painava. / Jos laukku on liian painava. (ei mainita kuljettajaa) / Jos laukku on liian suuri kuskille. / Jos laukku ei mahdu. (ei viittaa painoon) / Jos se ei sovi annettuihin ohjeisiin. (liian epätarkka)
8.3 Mitä Flexi-lipulla voi tehdä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Matkustaa mihin aikaan tahansa. / Muuttaa varausta. (3/0 p.)
EI TUO EI VIE: Jos matka peruuntuu matkanjärjestäjän toimesta, saa rahansa takaisin (ei vastaa kysymykseen)
EI: Flexi-lipulla voi päästä bussin kyytiin, vaikka ei olisikaan ennakkoon ostanut lippua. (Flexi-lippu ostetaan ennakkoon) / Flexi-lipun aikataulua voi muuttaa. / Sillä voi matkustaa niin monta kertaa kuin haluaa tietyn aikarajan sisällä.
8.4 Mitä näyttelyvieraita pyydetään tekemään? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Säilyttämään lippu (todistuksena/osoituksena rekisteröitymisestä). (3/0 p.)
OK: Pitämään lippu mukana / todisteena varauksesta/sisäänkirjautumisesta/ilmoittautumisesta.
EI: Pitämään lippu todistuksena ostamisesta/tunnistautumisesta. / Rekisteröitymään. (tapahtunut jo ennen lipun saamista) / Näyttämään lippu todistuksena varauksesta. / Pitämään lippua. / Säilyttämään lappu. / Säilyttämään todisteena. (puuttuu, mikä pitäisi säilyttää)
9. Random Acts of Kindness 12 p.
9.1 How were the data for this study gathered? 3 p.
- By simulating real-life situations (3 p.)
9.2 What strengthened recipients’ reactions? 3 p.
- The friendliness shown to them (3 p.)
9.3 What was the main finding of the study? 3 p.
- Givers misjudged the recipients’ reactions (3 p.)
9.4 What conclusion is drawn in the text? 3 p.
- Realising the effects of kindness is important (3 p.)
10. News Users 6 p.
10.1 Which platform has the most users who use at least two sources for the news? 3 p.
- TV (3 p.)
- Other websites/apps (3 p.)
10.2 In which platform do consumers use primarily only one or two sources for the news? 3 p.
- Radio (3 p.)
11. De-extinction 30 p.
11.1 3 p.
- may have put an end to (3 p.)
11.2 3 p.
- ‘Can I do this?’ (3 p.)
11.3 3 p.
- also help restore ecosystems (3 p.)
11.4 3 p.
- To bring back an extinct species (3 p.)
11.5 3 p.
- why not start with a simple model (3 p.)
11.6 3 p.
- almost 5% of the Christmas Island rat’s genome was still missing (3 p.)
11.7 3 p.
- perhaps the best candidate for de-extinction (3 p.)
11.8 3 p.
- likely won’t affect how the transformed animal looks or behaves (3 p.)
11.9 3 p.
- Moreover (3 p.)
11.10 3 p.
- may take needed resources away from conservation (3 p.)
12. Dusty Knuckle 15 p.
12.1 Why is the writer up so early? 3 p.
- She has been challenged by a mate (3 p.)
12.2 Why does Daisy Terry offer her employees yoga lessons? 3 p.
- How they feel affects the end products (3 p.)
12.3 What are we told about Dusty Knuckle? 3 p.
- They are affected by events around them (3 p.)
12.4 What is Dusty Knuckle’s role in society? 3 p.
- It hires those who might otherwise end up in prison (3 p.)
12.5 What does the last sentence in the text mean? 3 p.
- The fox could only observe others eating (3 p.)
13. The Rumble Down Under 6 p.
13.1 Keiden arveltiin olleen syyllisiä mellakkaan? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Uhkapelaajien. / Vedonlyöjien. / Vetoa lyöneiden (ihmisten, henkilöiden) / Veikkaajien/Pelureiden. (3/0 p.)
OK: New South Walesiin/NSW:hen panokset asettaneiden uhkapelureiden. / Englantia vastaan vetoa lyöneet.
EI: Ihmiset, jotka löivät vetoa (Etelä-)Walesin voitosta. / Krikettijoukkueiden kannattajat. / Vetoa lyöneet fanit/kannattajat/katsojat. (vedonlyöjät eivät olleet faneja tai välttämättä edes katsojia) / Australian puolesta vetoa lyöneet.
13.2 Miksi he aloittivat mellakan? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Jotteivat häviäisi vetoaan/rahaa. / Koska he olivat lyöneet vetoa NSW:n/australialaisten puolesta, mutta Englanti olikin voitolla. (3/0 p.)
OK: He halusivat välttää rahan menetyksen. / He halusivat keskeyttää ottelun, koska menettäisivät rahaa. / Sabotoidakseen peliä, koska olivat satsanneet väärään joukkueeseen. / He halusivat saada rahansa takaisin / peruuttaa vetonsa.
EI TUO EI VIE: Halusivat peruuttaa ottelun. (rahan menetys puuttuu) / Koska englantilaiset olivat voitolla. (rahan menetys puuttuu)
EI: Englannin alkaessa olla voitolla he halusivat olla maksamatta vedonvälittäjille. (ovat jo maksaneet) / Rahan takia. (epämääräinen) / Vedonlyönnin takia (epämääräinen) / Koska Australia oli häviämässä ja olisivat hävinneet rahaa.
Part 3: Grammar and Vocabulary
14. History Is Calling 10 p.
14.1 1 p.
- challenged (1 p.)
14.2 1 p.
- protected (1 p.)
14.3 1 p.
- accused (1 p.)
14.4 1 p.
- concerned (1 p.)
14.5 1 p.
- elected (1 p.)
14.6 1 p.
- unsettled (1 p.)
14.7 1 p.
- vocal (1 p.)
14.8 1 p.
- acting (1 p.)
14.9 1 p.
- ardent (1 p.)
14.10 1 p.
- criminal (1 p.)
15. Introverts in the Workplace 11 p.
15.1 vaatisi 1 p.
- would require (1 p.)
- would need (1 p.)
- would call for (1 p.)
15.2 osallistua 1 p.
- participate in (1 p.)
- take part in (1 p.)
- partake in (1 p.)
- attend (1 p.)
15.3 jähmettyisi 1 p.
- froze (1 p.)
- should freeze (1 p.)
- would freeze (1 p.)
- was to freeze (1 p.)
- were to freeze (1 p.)
15.4 hänen kokemuksensa mukaan 2 p.
- in her experience (2 p.)
- according to her experience (2 p.)
- based on her experience (2 p.)
- judging by her experience (2 p.)
- judging from her experience (2 p.)
- speaking from experience (2 p.)
- speaking from her experience (2 p.)
15.5 löytää tapoja 1 p.
- to find ways (1 p.)
- to find means (1 p.)
- to come up with ways (1 p.)
- to discover ways (1 p.)
- to figure out ways (1 p.)
- to find out ways (1 p.)
15.6 see and hear 1 p.
- seen and heard (1 p.)
- heard and seen (1 p.)
15.7 etukäteen 1 p.
- in advance (1 p.)
- beforehand (1 p.)
- ahead (1 p.)
- ahead of time (1 p.)
- upfront (1 p.)
15.8 varmuutta 1 p.
- confidence (1 p.)
- self-confidence (1 p.)
- certainty (1 p.)
15.9 pose 1 p.
- be posed (1 p.)
- get posed (1 p.)
- pose themselves (1 p.)
15.10 kiinnostuneita 1 p.
- interested in (1 p.)
- intrigued by (1 p.)
- keen on (1 p.)
- curious about (1 p.)
- into (1 p.)
- intrigued by (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
16. The Silent Struggles of Workers with ADHD 14 p.
16.1 1 p.
- left (1 p.)
16.2 1 p.
- in late 2022 (1 p.)
16.3 1 p.
- 31-year-old (1 p.)
16.4 1 p.
- on (1 p.)
16.5 1 p.
- being able (1 p.)
16.6 1 p.
- out (1 p.)
16.7 1 p.
- has been living (1 p.)
16.8 1 p.
- got (1 p.)
16.9 1 p.
- mostly (1 p.)
16.10 1 p.
- when (1 p.)
16.11 1 p.
- millions of people (1 p.)
16.12 1 p.
- even (1 p.)
16.13 2 p.
- up (2 p.)
Part 4: Production
17. Production 99 p.
Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.
Leave the three other text fields empty.
17.1 The European Union: how to engage young people? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.2 The important things to read 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
HUOM! Jos käsittelee vain äänikirjojen kuuntelua eikä ollenkaan lukemista, vähennetään -10 p.
17.3 Me, myself and I 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.4 Is it ok to cheat? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
HUOM! Jos kirjoittaa yleisesti huijaamisesta ilman tarkempaa kontekstia, vähennetään -5 p.
HUOM! Jos ei perustele mielipidettään, vähennetään -5 p.
HUOM! Jos yleisön tervehtiminen puuttuu, vähennetään -2 p.
HUOM! Jos ei valitse selvästi kantaansa (puolesta/vastaan), ei vähennystä.
HUOM! Jos käsittelee parisuhteessa pettämistä, ei vähennystä.