Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

18.3.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Reading Comprehension

1. Travelling 12 p.

Read the texts and questions carefully and answer the questions in Finnish.

1.1 Missä tapauksessa bussin kyytiin voi päästä, vaikkei ole ostanut lippua ennakkoon? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos joku ennakkolipun ostaneista ei saavu ajoissa / on myöhässä / ei saavu paikalle. (3/0 p.)

OK: Jos joku lipun ostanut asiakas ei saavu paikalle 10 minuuttia ennen bussin lähtöä. / Jos bussissa on istumapaikkoja jäljellä. / Jos joku myöhästyy ja paikka vapautetaan.
EI: Jos joku ennakkolipun ostaneista myöhästyy bussista/lähdöstä. (pitää olla paikalla 10 minuuttia ennen) / Jos on Flexi-lippu/lisäosa (lippu on ostettu kuitenkin ennakkoon) / Jos joku myöhästyy, hänen paikalleen voi istua ilman lippua.

1.2 Milloin bussiyhtiöllä on oikeus kieltäytyä kuljettamasta asiakkaan matkalaukkua? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos kuljettaja ei jaksa nostaa/kantaa sitä. / Jos kuljettaja ei pysty/kykene nostamaan / ei voi nostaa sitä. (3/0 p.)

OK: Jos laukku/kassi/matkatavara on liian painava kuljettajalle.
EI TUO EI VIE: Matkalaukkujen määrä ylittää sallitun rajan.
EI: Jos tavara on liian painava. / Jos laukku on liian painava. (ei mainita kuljettajaa) / Jos laukku on liian suuri kuskille. / Jos laukku ei mahdu. (ei viittaa painoon) / Jos se ei sovi annettuihin ohjeisiin. (liian epätarkka)

1.3 Mitä Flexi-lipulla voi tehdä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Matkustaa mihin aikaan tahansa. / Muuttaa varausta. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Jos matka peruuntuu matkanjärjestäjän toimesta, saa rahansa takaisin (ei vastaa kysymykseen)
EI: Flexi-lipulla voi päästä bussin kyytiin, vaikka ei olisikaan ennakkoon ostanut lippua. (Flexi-lippu ostetaan ennakkoon) / Flexi-lipun aikataulua voi muuttaa. / Sillä voi matkustaa niin monta kertaa kuin haluaa tietyn aikarajan sisällä.

1.4 Mitä näyttelyvieraita pyydetään tekemään? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Säilyttämään lippu (todistuksena/osoituksena rekisteröitymisestä). (3/0 p.)

OK: Pitämään lippu mukana / todisteena varauksesta/sisäänkirjautumisesta/ilmoittautumisesta.
EI: Pitämään lippu todistuksena ostamisesta/tunnistautumisesta. / Rekisteröitymään. (tapahtunut jo ennen lipun saamista) / Näyttämään lippu todistuksena varauksesta. / Pitämään lippua. / Säilyttämään lappu. / Säilyttämään todisteena. (puuttuu, mikä pitäisi säilyttää)

2. Random Acts of Kindness 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

2.1 How were the data for this study gathered? 3 p.

  • By simulating real-life situations  (3 p.)

2.2 What strengthened recipients’ reactions? 3 p.

  • The friendliness shown to them  (3 p.)

2.3 What was the main finding of the study? 3 p.

  • Givers misjudged the recipients’ reactions  (3 p.)

2.4 What conclusion is drawn in the text? 3 p.

  • Realising the effects of kindness is important  (3 p.)

3. News Users 6 p.

Read the table and answer the questions.

3.1 Which platform has the most users who use at least two sources for the news? 3 p.

  • TV (3 p.)
  • Other websites/apps (3 p.)

3.2 In which platform do consumers use primarily only one or two sources for the news? 3 p.

  • Radio (3 p.)

4. De-extinction 30 p.

Read the text and choose the best group of words for each gap in the text.

4.1 3 p.

  • may have put an end to  (3 p.)

4.2 3 p.

  • ‘Can I do this?’  (3 p.)

4.3 3 p.

  • also help restore ecosystems  (3 p.)

4.4 3 p.

  • To bring back an extinct species  (3 p.)

4.5 3 p.

  • why not start with a simple model  (3 p.)

4.6 3 p.

  • almost 5% of the Christmas Island rat’s genome was still missing  (3 p.)

4.7 3 p.

  • perhaps the best candidate for de-extinction  (3 p.)

4.8 3 p.

  • likely won’t affect how the transformed animal looks or behaves  (3 p.)

4.9 3 p.

  • Moreover (3 p.)

4.10 3 p.

  • may take needed resources away from conservation  (3 p.)

5. Dusty Knuckle 15 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

5.1 Why is the writer up so early? 3 p.

  • She has been challenged by a mate  (3 p.)

5.2 Why does Daisy Terry offer her employees yoga lessons? 3 p.

  • How they feel affects the end products  (3 p.)

5.3 What are we told about Dusty Knuckle? 3 p.

  • They are affected by events around them  (3 p.)

5.4 What is Dusty Knuckle’s role in society? 3 p.

  • It hires those who might otherwise end up in prison  (3 p.)

5.5 What does the last sentence in the text mean? 3 p.

  • The fox could only observe others eating  (3 p.)

6. The Rumble Down Under 6 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

6.1 Keiden arveltiin olleen syyllisiä mellakkaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Uhkapelaajien. / Vedonlyöjien. / Vetoa lyöneiden (ihmisten, henkilöiden) / Veikkaajien/Pelureiden. (3/0 p.)

OK: New South Walesiin/NSW:hen panokset asettaneiden uhkapelureiden. / Englantia vastaan vetoa lyöneet.
EI: Ihmiset, jotka löivät vetoa (Etelä-)Walesin voitosta. / Krikettijoukkueiden kannattajat. / Vetoa lyöneet fanit/kannattajat/katsojat. (vedonlyöjät eivät olleet faneja tai välttämättä edes katsojia) / Australian puolesta vetoa lyöneet.

6.2 Miksi he aloittivat mellakan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jotteivat häviäisi vetoaan/rahaa. / Koska he olivat lyöneet vetoa NSW:n/australialaisten puolesta, mutta Englanti olikin voitolla. (3/0 p.)

OK: He halusivat välttää rahan menetyksen. / He halusivat keskeyttää ottelun, koska menettäisivät rahaa. / Sabotoidakseen peliä, koska olivat satsanneet väärään joukkueeseen. / He halusivat saada rahansa takaisin / peruuttaa vetonsa.
EI TUO EI VIE: Halusivat peruuttaa ottelun. (rahan menetys puuttuu) / Koska englantilaiset olivat voitolla. (rahan menetys puuttuu)
EI: Englannin alkaessa olla voitolla he halusivat olla maksamatta vedonvälittäjille. (ovat jo maksaneet) / Rahan takia. (epämääräinen) / Vedonlyönnin takia (epämääräinen) / Koska Australia oli häviämässä ja olisivat hävinneet rahaa.

Part 2: Grammar and Vocabulary

7. History Is Calling 10 p.

Read the text and choose the best alternative from the drop-down menu to fill in the gaps.

7.1 1 p.

  • challenged (1 p.)

7.2 1 p.

  • protected (1 p.)

7.3 1 p.

  • accused (1 p.)

7.4 1 p.

  • concerned (1 p.)

7.5 1 p.

  • elected (1 p.)

7.6 1 p.

  • unsettled (1 p.)

7.7 1 p.

  • vocal (1 p.)

7.8 1 p.

  • acting (1 p.)

7.9 1 p.

  • ardent (1 p.)

7.10 1 p.

  • criminal (1 p.)

8. Introverts in the Workplace 11 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Finnish words to be translated into English.

8.1 vaatisi 1 p.

  • would require (1 p.)
  • would need (1 p.)
  • would call for (1 p.)

8.2 osallistua 1 p.

  • participate in (1 p.)
  • take part in (1 p.)
  • partake in (1 p.)
  • attend (1 p.)

8.3 jähmettyisi 1 p.

  • froze (1 p.)
  • should freeze (1 p.)
  • would freeze (1 p.)
  • was to freeze (1 p.)
  • were to freeze (1 p.)

8.4 hänen kokemuksensa mukaan 2 p.

  • in her experience (2 p.)
  • according to her experience (2 p.)
  • based on her experience (2 p.)
  • judging by her experience (2 p.)
  • judging from her experience (2 p.)
  • speaking from experience (2 p.)
  • speaking from her experience (2 p.)

8.5 löytää tapoja 1 p.

  • to find ways (1 p.)
  • to find means (1 p.)
  • to come up with ways (1 p.)
  • to discover ways (1 p.)
  • to figure out ways (1 p.)
  • to find out ways (1 p.)

8.6 see and hear 1 p.

  • seen and heard (1 p.)
  • heard and seen (1 p.)

8.7 etukäteen 1 p.

  • in advance (1 p.)
  • beforehand (1 p.)
  • ahead (1 p.)
  • ahead of time (1 p.)
  • upfront (1 p.)

8.8 varmuutta 1 p.

  • confidence (1 p.)
  • self-confidence (1 p.)
  • certainty (1 p.)

8.9 pose 1 p.

  • be posed (1 p.)
  • get posed (1 p.)
  • pose themselves (1 p.)

8.10 kiinnostuneita 1 p.

  • interested in (1 p.)
  • intrigued by (1 p.)
  • keen on (1 p.)
  • curious about (1 p.)
  • into (1 p.)
  • intrigued by (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

9. The Silent Struggles of Workers with ADHD 14 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap.

9.1 1 p.

  • left (1 p.)

9.2 1 p.

  • in late 2022 (1 p.)

9.3 1 p.

  • 31-year-old (1 p.)

9.4 1 p.

  • on (1 p.)

9.5 1 p.

  • being able (1 p.)

9.6 1 p.

  • out (1 p.)

9.7 1 p.

  • has been living (1 p.)

9.8 1 p.

  • got (1 p.)

9.9 1 p.

  • mostly (1 p.)

9.10 1 p.

  • when (1 p.)

9.11 1 p.

  • millions of people (1 p.)

9.12 1 p.

  • even (1 p.)

9.13 2 p.

  • up (2 p.)

Part 3: Production

10. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

10.1 The European Union: how to engage young people? 99 p.

A recent survey carried out for the European parliament found that when it comes to young people “[a] majority (55%) of respondents say they don’t understand much or anything about the EU, while 42% say they understand a great deal or a fair amount.” How should the EU approach young people to make itself more understandable? Write your answer to a follow-up survey.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    10.2 The important things to read 99 p.

    In an online discussion people are talking about reading. They argue that we are listening to audiobooks more and more, but we should actually be reading texts on paper or on screen. They also discuss what is most important to read: newspapers, fiction, non-fiction or something else. Write your contribution to the discussion and explain what you think people should be reading and why.

    Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    HUOM! Jos käsittelee vain äänikirjojen kuuntelua eikä ollenkaan lukemista, vähennetään -10 p.

    10.3 Me, myself and I 99 p.

    Ophelia, in William Shakespeare’s play Hamlet, says: “We know what we are, but know not what we may be.” This has been read as an expression of the uncertainty the future may bring, but it could also be seen as a suggestion for change. Can we change and how could those changes come about? Write your contribution to a contest looking for the best student essay on the topic.

    Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      10.4 Is it ok to cheat? 99 p.

      Your school’s debate club has a debate on the topic of cheating and whether it is ever acceptable. People have discussed cheating from the point of view of job applications and con artists. Talk about cheating in a specific context and give your reasons for why cheating is ok or not ok. Write your speech.

      Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      HUOM! Jos kirjoittaa yleisesti huijaamisesta ilman tarkempaa kontekstia, vähennetään -5 p.
      HUOM! Jos ei perustele mielipidettään, vähennetään -5 p.
      HUOM! Jos yleisön tervehtiminen puuttuu, vähennetään -2 p.
      HUOM! Jos ei valitse selvästi kantaansa (puolesta/vastaan), ei vähennystä.
      HUOM! Jos käsittelee parisuhteessa pettämistä, ei vähennystä.