Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs

18.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. Working as a Swim Teacher (video) 12 p.

In the following video, Amy McKitrick discusses her job as a swim teacher. You can view the video as many times as you wish. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 What drew Amy towards becoming a swim teacher? 3 p.

  • Swimming was already an important part of her life  (3 p.)

1.2 What does Amy love about the job? 3 p.

  • Watching the children develop as swimmers  (3 p.)

1.3 What has Amy gained from being a swim teacher? 3 p.

  • She has had the chance to work abroad  (3 p.)

1.4 What practical benefit of working as a swim teacher does Amy recommend? 3 p.

  • The ease of scheduling other activities around her work  (3 p.)

2. GPs’ Work 6 p.

In this recording, Dr. Sarah Jarvis talks about general practitioners’ work in the UK. You can listen to the recording twice. Answer the questions in Swedish.

2.1 Varför har allmänläkare kritiserats i Storbritannien? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De jobbar (i genomsnitt) bara tre dagar i veckan. / De jobbar inte fulla arbetsveckor. (3/0 p.)

OK: De arbetar för få timmar. / De jobbar för lite. / De bör arbeta mer.
NEJ: De arbetar bara tre dagar i veckan mellan 11 och 12 timmar om dagen. (är inte föremål för kritik) / De arbetar några få dagar i veckan. / Småbarnsmammor borde minska arbetstimmarna. / För deras arbetsmängd. (vagt)
OBS! Här urvattnar alltså 11-12 timmar per dag/långa dagar ett i övrigt korrekt svar, eftersom det inte är föremål för kritik.

2.2 Vad verkar de som kritiserar allmänläkarna inte förstå? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Antalet arbetstimmar per vecka för allmänläkare motsvarar antalet arbetstimmar under en normal arbetsvecka. (3/0 p.)

OK: De arbetar 36 timmar i veckan. / Deras arbetsdagar är mycket långa. / Många läkare arbetar 11-12 timmars dagar.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Läkarna är ofta unga kvinnor/mammor.
NEJ: Läkare med små barn kan inte arbeta hela veckor. / Läkarna arbetar den tid som krävs.

Inspelningen The whole recording The average GP is doing 11-12-hour days, so you know, we’ve had a lot of really, really unpleasant vitriol aimed at GPs about the fact that, for instance, you know, the average GP works three days a week. Well, an awful lot of those are female GPs with young children. There is no other profession in the country where it’s unacceptable for a woman with children, with young children, to work full time, and yet, actually, our version of working full time is to work three 12-hour days, which is 36 hours, which is anybody else’s full time anyway.

3. Beavers 18 p.

In this podcast, Roman Mars interviews Kurt Kolstedt, who tells a story about beavers. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 Why did it take so long for the beaver film to gain attention? 3 p.

  • It had been put in the wrong place  (3 p.)

3.2 What was the reason for moving the beavers to another place? 3 p.

  • They had to be protected  (3 p.)

3.3 How did the beavers reach their destination? 3 p.

  • People guided horses and mules that carried them  (3 p.)

3.4 What happened sometimes during the transportation? 3 p.

  • Some beavers died along the way  (3 p.)

3.5 What new method was used to move the beavers? 3 p.

  • They were airdropped into the area  (3 p.)

3.6 What was helpful in implementing the method? 3 p.

  • Some wartime supplies were readily accessible  (3 p.)

4. Housewarming Invitation 12 p.

The following is a conversation between two friends meeting up in a cafe. The recording is in four sections and you can listen to the options in each section three times. For each question, decide which of Mark’s responses is the most polite.

4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5. Brainstorming Meeting 12 p.

You will hear comedians Michael Fry, Ciara Knight and Sean Burke play a satirical sketch of a brainstorming meeting at a fictive advertising agency. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

5.1 What is the brainstorming meeting about? 3 p.

  • A campaign to inform people  (3 p.)

5.2 What is the intern doing? 3 p.

  • Posting on social media  (3 p.)

5.3 What does Ciara Knight suggest? 3 p.

  • Customising a piece of lead equipment  (3 p.)

5.4 What kind of downside to the idea does Michael Fry mention? 3 p.

  • The postal rates won’t be budget-friendly  (3 p.)

6. At the Capitol 12 p.

You will hear a podcast where host Delaney Hall interviews Elliot Carter, who used to be an intern at Washington’s Capitol Building. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Answer the questions in Swedish.

6.1 Hur ordnades luftkonditioneringen i kongressbyggnaden tidigare? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Med hjälp av is i underjordiska (luft-/ventilations-/luftkonditionerings-)kanaler/rör/gångar/tunnlar. (3/0 p.)

OK: Capitol/capitol (namn, används i stor utsträckning i nyhetsrapportering, gäller kongressbyggnaden), Med hjälp av isblock i underjordiska luftkanaler. / Is som förvaras i tunnlar kylde ner huset genom luftintag/ventiler.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Luftkonditioneringen sköttes med is. (de underjordiska förhållandena saknas) / Is hölls under jorden för att kyla inomhusluften. (kanaler/rör saknas)
NEJ: Luftkonditioneringen sköttes med hjälp av isbitar/ispåsar/isboxar i underjordiska luftkanaler. / Det fanns is i underjordiska luftventiler/luftfickor. / Tunnlarna under kongresshuset kyldes ned. / I tunnlarna fanns enorma luftbehållare fyllda med is. / Det fanns gångar med is. / Luftvärmepumpar och andra moderna anläggningar är felaktig information som medför poängavdrag.

6.2 I vilken situation var kongressledamöterna tvungna att snabbt komma in i kongressbyggnaden? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Vid omröstning. (3/0 p.)

OK: De har sammankallats till plenum för att rösta.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: När de kallades till platsen. / När man var tvungen att fatta beslut.
NEJ: Under val/möten/rösträkning. / När regeringen/nämnden/senaten kallades till omröstning. / När man ringde dem för att kalla till omröstning.

Inspelningen The passage related to questions 6.1 and 6.2.

Delaney Hall: So, this guy’s name is Elliot Carter, and he did a Capitol Hill internship. And he gets really interested in the history of the Capitol complex and especially the tunnels that run underneath it. Elliot started researching the history of them, and he learned that some of them were used to move books at high speed between the Library of Congress and the Capitol. And some of them house these huge underground air ducts that used to be packed with ice. It was like this early attempt at air conditioning.

Elliot Carter: But the ones that really intrigued the public are these subways that are for congressmen and their staff members and visitors.

Delaney Hall: And those tunnels existed to shuttle Congress people back and forth from the surrounding office buildings, which were going up around this time to the actual Capitol building, where they would cast their votes. So, they had to be able to get there fast, like within 15 minutes when a quorum was called.

6.3 Vad gjorde Elliot Carter misstänksam? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Det stora antalet) besökare från konstiga/tvivelaktiga/skumma webbplatser. (3/0 p.)

OK: På hans webbplats fanns konstig trafik. / På hans webbplats fanns besökare som avvek från det normala / konstiga/tvivelaktiga/högerextrema/ovanliga/konstiga/underliga besökare. / Det hänvisades till hans webbplats på konstiga sidor.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Besökarna tog skärmdumpar/screenshots på kartor / redigerade kartor. / Fler användare började besöka hans webbplats (konstigheten saknas).
NEJ: På hans webbplats fanns länkar till speciella sidor. / Sidorna började besökas av många personer med märkliga signaturer/användarnamn. / Carter såg kommentarer vilkas källa var en tvivelaktig webbplats. / På hans webbplats fanns mycket trafik från nya/främmande/okända webbplatser.

6.4 Vad hade tunnelkartorna använts för? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För intrång/attack / att bryta sig in (i kongresshuset/byggnaden). För att planera en ockupation/kapning (av kongresshuset/byggnaden). (3/0 p.)

OK: Capitol/capitol (namn, används i stor utsträckning i nyhetsrapportering, kongressbyggnaden i den tidigare frågan). För ockupation av huvudbyggnaden. För ockupations-/kuppförsök. För statskupp/kravaller/uppror/folkresning.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: För belägring/blockering av kongresshuset / blockering av gångvägar / Genomförande av 6 januari / Skapande av hinder/upplopp / Man ville komma in i kongresshuset.
NEJ: Planering av omringning/inbrott i kongresshuset. / Planering av terrordåd i kongresshuset. / Försök att erövra huvudstaden. / För demonstration.

Inspelningen The passage related to questions 6.3 and 6.4.

Delaney Hall: So, there’s a lot of interesting history behind the tunnels. Elliot got really into it. And he put together this website called WashingtonTunnels.com. But in early 2021, Elliot started noticing some very weird traffic on his site, like not his usual visitors.

Elliot Carter: I noticed, like, there was a high volume of people being referred to my little friendly, nerdy website from domains with names like mymilitia.com.

Delaney Hall: Elliot started following some of the links back to see what was going on, on these referring websites.

Elliot Carter: So, I clicked through these links and I’m looking at comment threads where someone will have screenshot of my website with these arrows and text saying “patriots form here”, “block this entrance”.

Delaney Hall: Yeah. So, he can actually immediately see what’s happening. This was people who were planning the January 6 insurrection, and they were using his maps to talk about how they were going to surround and infiltrate the Capitol.

7. The European Commission (video) 12 p.

This video illustrates the duties of the European Commission. The video was made before Brexit, and therefore includes Britain in the map. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 What is the core of the commissioners’ role? 3 p.

  • They make decisions independently from their own governments  (3 p.)

7.2 What is the primary task of the Commission? 3 p.

  • To suggest new laws for the European Union  (3 p.)

7.3 How has the Commission made it easier for you to travel to see your boyfriend who lives in another EU country? 3 p.

  • It has supported the development of infrastructure  (3 p.)

7.4 What does the Commission do with foreign countries outside the EU? 3 p.

  • It executes business agreements together with them  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

8. Travelling 12 p.

Read the texts and questions carefully and answer the questions in Swedish.

8.1 I vilket fall kan man ta bussen utan att ha köpt biljett i förväg? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om någon som har köpt en förhandsbiljett inte kommer i tid / är försenad / inte kommer på plats. (3/0 p.)

OK: Om en kund som köpt biljett inte anländer 10 minuter innan bussen avgår. / Om det finns sittplatser kvar i bussen. / Om någon blir försenad och platsen blir ledig.
NEJ: Om någon av dem som köpt en förhandsbiljett försenar sig från bussen/avresan. (man måste vara på plats 10 minuter före) / Om man har en Flexi-biljett/tilläggsdel (biljetten har dock köpts på förhand) / Om någon blir försenad kan man sitta på hens plats utan biljett.

8.2 När har bussbolaget rätt att vägra att transportera kundens resväska? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om föraren inte orkar lyfta/bära den. Om föraren inte kan/förmår lyfta / inte kan lyfta den. (3/0 p.)

OK: Om väskan/kassen är för tung / bagaget är för tungt för föraren.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Antalet resväskor överskrider den tillåtna gränsen.
NEJ: Om bagaget är för tungt. / Om väskan är för tung. (föraren nämns inte) / Om väskan är för stor för föraren. / Om väskan inte ryms. (syftar inte på vikten) / Om den inte passar in på anvisningarna. (för vagt)

8.3 Vad kan man göra med en Flexi-biljett? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Resa när som helst. / Ändra bokningen. (3/0 p.)

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Om resan ställs in av researrangören, får man pengarna tillbaka (svarar inte på frågan)
NEJ: En Flexi-biljett kan användas för att ta bussen, även om man inte har köpt biljett i förväg. (Flexi-biljetten köps i förväg) / Man kan ändra tidtabellen för Flexi-biljetten. / Man kan resa med den så många gånger man vill inom en viss tidsgräns.

8.4 Vad ombeds utställningsbesökarna göra? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Spara biljetten (som intyg/bevis på registrering). (3/0 p.)

OK: Att ha biljetten med sig / som intyg på bokning/inloggning/anmälan.
NEJ: Att ha biljetten som intyg på inköp/identifiering. / Att registrera sig. (gjordes redan innan biljetten erhölls) / Att visa biljetten som bokningsintyg. / Att behålla biljetten. / Att spara som intyg. (saknas vad som bör sparas)

9. Random Acts of Kindness 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

9.1 How were the data for this study gathered? 3 p.

  • By simulating real-life situations  (3 p.)

9.2 What strengthened recipients’ reactions? 3 p.

  • The friendliness shown to them  (3 p.)

9.3 What was the main finding of the study? 3 p.

  • Givers misjudged the recipients’ reactions  (3 p.)

9.4 What conclusion is drawn in the text? 3 p.

  • Realising the effects of kindness is important  (3 p.)

10. News Users 6 p.

Read the table and answer the questions.

10.1 Which platform has the most users who use at least two sources for the news? 3 p.

  • TV (3 p.)
  • Other websites/apps (3 p.)

10.2 In which platform do consumers use primarily only one or two sources for the news? 3 p.

  • Radio (3 p.)

11. De-extinction 30 p.

Read the text and choose the best group of words for each gap in the text.

11.1 3 p.

  • may have put an end to  (3 p.)

11.2 3 p.

  • ‘Can I do this?’  (3 p.)

11.3 3 p.

  • also help restore ecosystems  (3 p.)

11.4 3 p.

  • To bring back an extinct species  (3 p.)

11.5 3 p.

  • why not start with a simple model  (3 p.)

11.6 3 p.

  • almost 5% of the Christmas Island rat’s genome was still missing  (3 p.)

11.7 3 p.

  • perhaps the best candidate for de-extinction  (3 p.)

11.8 3 p.

  • likely won’t affect how the transformed animal looks or behaves  (3 p.)

11.9 3 p.

  • Moreover (3 p.)

11.10 3 p.

  • may take needed resources away from conservation  (3 p.)

12. Dusty Knuckle 15 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

12.1 Why is the writer up so early? 3 p.

  • She has been challenged by a mate  (3 p.)

12.2 Why does Daisy Terry offer her employees yoga lessons? 3 p.

  • How they feel affects the end products  (3 p.)

12.3 What are we told about Dusty Knuckle? 3 p.

  • They are affected by events around them  (3 p.)

12.4 What is Dusty Knuckle’s role in society? 3 p.

  • It hires those who might otherwise end up in prison  (3 p.)

12.5 What does the last sentence in the text mean? 3 p.

  • The fox could only observe others eating  (3 p.)

13. The Rumble Down Under 6 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

13.1 Vilka trodde man var skyldig till upploppet? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hasardspelare. / Vadslagare. / Vadslagande (människor, personer). / Tippare/Spelare. (3/0 p.)

OK: Hasardspelare som satsat på New South Wales/NSW. / De som slagit vad mot England.
NEJ: Människor som slog vad om (Södra) Wales seger. / Anhängare av cricketlag. / Vadslagande fans/anhängar/åskådare. (Vadslagarna var inte fans eller ens åskådare) / De som satsat på Australien.

13.2 Varför startade de upploppet? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att inte förlora sitt vad / pengar. / För att de hade satsat på NSW/australierna, men England hade övertaget. (3/0 p.)

OK: De ville undvika att förlora pengar. / De ville avbryta matchen för att de skulle förlora pengar. / För att sabotera matchen för att de satsat på fel lag. / De ville få tillbaka sina pengar / ta tillbaka sitt vad.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: De ville ställa in matchen. (förlusten av pengar saknas) / För att engelsmännen hade övertaget. (förlusten av pengar saknas)
NEJ: När England började ha övertaget ville de inte betala till vadhållaren. (de hade redan betalat) / På grund av pengar. (vagt) / På grund av vadslagning (vagt) / På grund av att Australien var på väg att förlora och de skulle ha förlorat pengar.

Part 3: Grammar and Vocabulary

14. History Is Calling 10 p.

Read the text and choose the best alternative from the drop-down menu to fill in the gaps.

14.1 1 p.

  • challenged (1 p.)

14.2 1 p.

  • protected (1 p.)

14.3 1 p.

  • accused (1 p.)

14.4 1 p.

  • concerned (1 p.)

14.5 1 p.

  • elected (1 p.)

14.6 1 p.

  • unsettled (1 p.)

14.7 1 p.

  • vocal (1 p.)

14.8 1 p.

  • acting (1 p.)

14.9 1 p.

  • ardent (1 p.)

14.10 1 p.

  • criminal (1 p.)

15. Introverts in the Workplace 11 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Swedish words to be translated into English.

15.1 skulle kräva 1 p.

  • would require (1 p.)
  • would need (1 p.)
  • would call for (1 p.)

15.2 delta i 1 p.

  • participate in (1 p.)
  • take part in (1 p.)
  • partake in (1 p.)
  • attend (1 p.)

15.3 stelnade 1 p.

  • froze (1 p.)
  • should freeze (1 p.)
  • would freeze (1 p.)
  • was to freeze (1 p.)
  • were to freeze (1 p.)

15.4 enligt hennes erfarenhet 2 p.

  • in her experience (2 p.)
  • according to her experience (2 p.)
  • based on her experience (2 p.)
  • judging by her experience (2 p.)
  • judging from her experience (2 p.)
  • speaking from experience (2 p.)
  • speaking from her experience (2 p.)

15.5 att hitta sätt 1 p.

  • to find ways (1 p.)
  • to find means (1 p.)
  • to come up with ways (1 p.)
  • to discover ways (1 p.)
  • to figure out ways (1 p.)
  • to find out ways (1 p.)

15.6 see and hear 1 p.

  • seen and heard (1 p.)
  • heard and seen (1 p.)

15.7 på förhand 1 p.

  • in advance (1 p.)
  • beforehand (1 p.)
  • ahead (1 p.)
  • ahead of time (1 p.)
  • upfront (1 p.)

15.8 säkerhet 1 p.

  • confidence (1 p.)
  • self-confidence (1 p.)
  • certainty (1 p.)

15.9 pose 1 p.

  • be posed (1 p.)
  • get posed (1 p.)
  • pose themselves (1 p.)

15.10 intresserade 1 p.

  • interested in (1 p.)
  • intrigued by (1 p.)
  • keen on (1 p.)
  • curious about (1 p.)
  • into (1 p.)
  • intrigued by (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

16. The Silent Struggles of Workers with ADHD 14 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap.

16.1 1 p.

  • left (1 p.)

16.2 1 p.

  • in late 2022 (1 p.)

16.3 1 p.

  • 31-year-old (1 p.)

16.4 1 p.

  • on (1 p.)

16.5 1 p.

  • being able (1 p.)

16.6 1 p.

  • out (1 p.)

16.7 1 p.

  • has been living (1 p.)

16.8 1 p.

  • got (1 p.)

16.9 1 p.

  • mostly (1 p.)

16.10 1 p.

  • when (1 p.)

16.11 1 p.

  • millions of people (1 p.)

16.12 1 p.

  • even (1 p.)

16.13 2 p.

  • up (2 p.)

Part 4: Production

17. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

17.1 The European Union: how to engage young people? 99 p.

A recent survey carried out for the European parliament found that when it comes to young people “[a] majority (55%) of respondents say they don’t understand much or anything about the EU, while 42% say they understand a great deal or a fair amount.” How should the EU approach young people to make itself more understandable? Write your answer to a follow-up survey.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    17.2 The important things to read 99 p.

    In an online discussion people are talking about reading. They argue that we are listening to audiobooks more and more, but we should actually be reading texts on paper or on screen. They also discuss what is most important to read: newspapers, fiction, non-fiction or something else. Write your contribution to the discussion and explain what you think people should be reading and why.

    Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    OBS! Om texten bara handlar om ljudböcker och inte läsning alls, avdras -10 p.

    17.3 Me, myself and I 99 p.

    Ophelia, in William Shakespeare’s play Hamlet, says: “We know what we are, but know not what we may be.” This has been read as an expression of the uncertainty the future may bring, but it could also be seen as a suggestion for change. Can we change and how could those changes come about? Write your contribution to a contest looking for the best student essay on the topic.

    Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      17.4 Is it ok to cheat? 99 p.

      Your school’s debate club has a debate on the topic of cheating and whether it is ever acceptable. People have discussed cheating from the point of view of job applications and con artists. Talk about cheating in a specific context and give your reasons for why cheating is ok or not ok. Write your speech.

      Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      OBS! Om skribenten skriver allmänt om bedrägeri utan närmare kontext, avdras -5 p.
      OBS! Om skribenten inte motiverar sin åsikt, avdras -5 p.
      OBS! Om publiken inte hälsas, avdras -2 p.
      OBS! Om skribenten inte tydligt väljer sin ståndpunkt (för/emot), görs inget avdrag.
      OBS! Om skrienten behandlar bedrägeri i ett parförhållande, görs inget avdrag.