Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs (hörselskadade)
18.3.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Part 1: Reading Comprehension
1. Travelling 12 p.
1.1 I vilket fall kan man ta bussen utan att ha köpt biljett i förväg? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Om någon som har köpt en förhandsbiljett inte kommer i tid / är försenad / inte kommer på plats. (3/0 p.)
OK: Om en kund som köpt biljett inte anländer 10 minuter innan bussen avgår. / Om det finns sittplatser kvar i bussen. / Om någon blir försenad och platsen blir ledig.
NEJ: Om någon av dem som köpt en förhandsbiljett försenar sig från bussen/avresan. (man måste vara på plats 10 minuter före) / Om man har en Flexi-biljett/tilläggsdel (biljetten har dock köpts på förhand) / Om någon blir försenad kan man sitta på hens plats utan biljett.
1.2 När har bussbolaget rätt att vägra att transportera kundens resväska? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Om föraren inte orkar lyfta/bära den. Om föraren inte kan/förmår lyfta / inte kan lyfta den. (3/0 p.)
OK: Om väskan/kassen är för tung / bagaget är för tungt för föraren.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Antalet resväskor överskrider den tillåtna gränsen.
NEJ: Om bagaget är för tungt. / Om väskan är för tung. (föraren nämns inte) / Om väskan är för stor för föraren. / Om väskan inte ryms. (syftar inte på vikten) / Om den inte passar in på anvisningarna. (för vagt)
1.3 Vad kan man göra med en Flexi-biljett? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Resa när som helst. / Ändra bokningen. (3/0 p.)
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Om resan ställs in av researrangören, får man pengarna tillbaka (svarar inte på frågan)
NEJ: En Flexi-biljett kan användas för att ta bussen, även om man inte har köpt biljett i förväg. (Flexi-biljetten köps i förväg) / Man kan ändra tidtabellen för Flexi-biljetten. / Man kan resa med den så många gånger man vill inom en viss tidsgräns.
1.4 Vad ombeds utställningsbesökarna göra? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Spara biljetten (som intyg/bevis på registrering). (3/0 p.)
OK: Att ha biljetten med sig / som intyg på bokning/inloggning/anmälan.
NEJ: Att ha biljetten som intyg på inköp/identifiering. / Att registrera sig. (gjordes redan innan biljetten erhölls) / Att visa biljetten som bokningsintyg. / Att behålla biljetten. / Att spara som intyg. (saknas vad som bör sparas)
2. Random Acts of Kindness 12 p.
2.1 How were the data for this study gathered? 3 p.
- By simulating real-life situations (3 p.)
2.2 What strengthened recipients’ reactions? 3 p.
- The friendliness shown to them (3 p.)
2.3 What was the main finding of the study? 3 p.
- Givers misjudged the recipients’ reactions (3 p.)
2.4 What conclusion is drawn in the text? 3 p.
- Realising the effects of kindness is important (3 p.)
3. News Users 6 p.
3.1 Which platform has the most users who use at least two sources for the news? 3 p.
- TV (3 p.)
- Other websites/apps (3 p.)
3.2 In which platform do consumers use primarily only one or two sources for the news? 3 p.
- Radio (3 p.)
4. De-extinction 30 p.
4.1 3 p.
- may have put an end to (3 p.)
4.2 3 p.
- ‘Can I do this?’ (3 p.)
4.3 3 p.
- also help restore ecosystems (3 p.)
4.4 3 p.
- To bring back an extinct species (3 p.)
4.5 3 p.
- why not start with a simple model (3 p.)
4.6 3 p.
- almost 5% of the Christmas Island rat’s genome was still missing (3 p.)
4.7 3 p.
- perhaps the best candidate for de-extinction (3 p.)
4.8 3 p.
- likely won’t affect how the transformed animal looks or behaves (3 p.)
4.9 3 p.
- Moreover (3 p.)
4.10 3 p.
- may take needed resources away from conservation (3 p.)
5. Dusty Knuckle 15 p.
5.1 Why is the writer up so early? 3 p.
- She has been challenged by a mate (3 p.)
5.2 Why does Daisy Terry offer her employees yoga lessons? 3 p.
- How they feel affects the end products (3 p.)
5.3 What are we told about Dusty Knuckle? 3 p.
- They are affected by events around them (3 p.)
5.4 What is Dusty Knuckle’s role in society? 3 p.
- It hires those who might otherwise end up in prison (3 p.)
5.5 What does the last sentence in the text mean? 3 p.
- The fox could only observe others eating (3 p.)
6. The Rumble Down Under 6 p.
6.1 Vilka trodde man var skyldig till upploppet? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Hasardspelare. / Vadslagare. / Vadslagande (människor, personer). / Tippare/Spelare. (3/0 p.)
OK: Hasardspelare som satsat på New South Wales/NSW. / De som slagit vad mot England.
NEJ: Människor som slog vad om (Södra) Wales seger. / Anhängare av cricketlag. / Vadslagande fans/anhängar/åskådare. (Vadslagarna var inte fans eller ens åskådare) / De som satsat på Australien.
6.2 Varför startade de upploppet? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
För att inte förlora sitt vad / pengar. / För att de hade satsat på NSW/australierna, men England hade övertaget. (3/0 p.)
OK: De ville undvika att förlora pengar. / De ville avbryta matchen för att de skulle förlora pengar. / För att sabotera matchen för att de satsat på fel lag. / De ville få tillbaka sina pengar / ta tillbaka sitt vad.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: De ville ställa in matchen. (förlusten av pengar saknas) / För att engelsmännen hade övertaget. (förlusten av pengar saknas)
NEJ: När England började ha övertaget ville de inte betala till vadhållaren. (de hade redan betalat) / På grund av pengar. (vagt) / På grund av vadslagning (vagt) / På grund av att Australien var på väg att förlora och de skulle ha förlorat pengar.
Part 2: Grammar and Vocabulary
7. History Is Calling 10 p.
7.1 1 p.
- challenged (1 p.)
7.2 1 p.
- protected (1 p.)
7.3 1 p.
- accused (1 p.)
7.4 1 p.
- concerned (1 p.)
7.5 1 p.
- elected (1 p.)
7.6 1 p.
- unsettled (1 p.)
7.7 1 p.
- vocal (1 p.)
7.8 1 p.
- acting (1 p.)
7.9 1 p.
- ardent (1 p.)
7.10 1 p.
- criminal (1 p.)
8. Introverts in the Workplace 11 p.
8.1 skulle kräva 1 p.
- would require (1 p.)
- would need (1 p.)
- would call for (1 p.)
8.2 delta i 1 p.
- participate in (1 p.)
- take part in (1 p.)
- partake in (1 p.)
- attend (1 p.)
8.3 stelnade 1 p.
- froze (1 p.)
- should freeze (1 p.)
- would freeze (1 p.)
- was to freeze (1 p.)
- were to freeze (1 p.)
8.4 enligt hennes erfarenhet 2 p.
- in her experience (2 p.)
- according to her experience (2 p.)
- based on her experience (2 p.)
- judging by her experience (2 p.)
- judging from her experience (2 p.)
- speaking from experience (2 p.)
- speaking from her experience (2 p.)
8.5 att hitta sätt 1 p.
- to find ways (1 p.)
- to find means (1 p.)
- to come up with ways (1 p.)
- to discover ways (1 p.)
- to figure out ways (1 p.)
- to find out ways (1 p.)
8.6 see and hear 1 p.
- seen and heard (1 p.)
- heard and seen (1 p.)
8.7 på förhand 1 p.
- in advance (1 p.)
- beforehand (1 p.)
- ahead (1 p.)
- ahead of time (1 p.)
- upfront (1 p.)
8.8 säkerhet 1 p.
- confidence (1 p.)
- self-confidence (1 p.)
- certainty (1 p.)
8.9 pose 1 p.
- be posed (1 p.)
- get posed (1 p.)
- pose themselves (1 p.)
8.10 intresserade 1 p.
- interested in (1 p.)
- intrigued by (1 p.)
- keen on (1 p.)
- curious about (1 p.)
- into (1 p.)
- intrigued by (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
9. The Silent Struggles of Workers with ADHD 14 p.
9.1 1 p.
- left (1 p.)
9.2 1 p.
- in late 2022 (1 p.)
9.3 1 p.
- 31-year-old (1 p.)
9.4 1 p.
- on (1 p.)
9.5 1 p.
- being able (1 p.)
9.6 1 p.
- out (1 p.)
9.7 1 p.
- has been living (1 p.)
9.8 1 p.
- got (1 p.)
9.9 1 p.
- mostly (1 p.)
9.10 1 p.
- when (1 p.)
9.11 1 p.
- millions of people (1 p.)
9.12 1 p.
- even (1 p.)
9.13 2 p.
- up (2 p.)
Part 3: Production
10. Production 99 p.
Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.
Leave the three other text fields empty.
10.1 The European Union: how to engage young people? 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
10.2 The important things to read 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
OBS! Om texten bara handlar om ljudböcker och inte läsning alls, avdras -10 p.
10.3 Me, myself and I 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
10.4 Is it ok to cheat? 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
OBS! Om skribenten skriver allmänt om bedrägeri utan närmare kontext, avdras -5 p.
OBS! Om skribenten inte motiverar sin åsikt, avdras -5 p.
OBS! Om publiken inte hälsas, avdras -2 p.
OBS! Om skribenten inte tydligt väljer sin ståndpunkt (för/emot), görs inget avdrag.
OBS! Om skrienten behandlar bedrägeri i ett parförhållande, görs inget avdrag.