Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ranska, pitkä oppimäärä
18.3.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Partie 1 : compréhension orale
1. Les mois de l'année 16 p.
1.1 À l'origine, l'année romaine commence par... 3 p.
- ... un mois désigné par un chiffre. (3 p.)
1.2 À qui le mois appelé Maius doit-il son nom ? 3 p.
- À la déesse du printemps (3 p.)
1.3 Miksi vuoden ensimmäinen kuukausi omistettiin Janukselle? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Hänellä on kaksi päätä (2/0 p.), joista toinen katsoo menneeseen vuoteen (2/0 p.) ja toinen tulevaan (2/0 p.).
- Vaadittiin ajatus ’katsomisesta’ tai ’kohti mennyttä ja tulevaa (vuotta) suuntaamisesta’
- Hyväksyttiin myös ajatus vuoden vaihtumisesta, siirtymisestä vuodesta toiseen
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 1.3.
D'abord, Januarius dédié à Janus parce que cette divinité romaine a deux têtes. L'une regarde vers l'année passée et l'autre vers l’année à venir.1.4 Kuka on Julius Caesarin adoptiopoika, ja miksi hänet mainitaan tekstissä? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- (Keisari) Augustus (2/0 p.). Elokuu nimettiin hänen kunniakseen (2/0 p.).
- Hyväksyttiin myös ’yksi kuukausista’, ’kahdeksas kuukausi’
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 1.4.
en l'an 15 après Jésus-Christ, le Sénat romain a donné au septième mois le nom de Julius en mémoire de Jules César et au huitième mois celui d'Augustus en l'honneur d'Auguste, le fils adoptif de Jules César devenu empereur romain.2. La dernière réplique 12 p.
2.1 Quelle serait la réplique de Sébastien ? 3 p.
- Au moins, les nouvelles sont certainement encore fraîches ! (3 p.)
2.2 Quelle serait la réplique de Sébastien ? 3 p.
- Oui, ma sœur doit me rejoindre. (3 p.)
2.3 Quelle serait la réplique de Sébastien ? 3 p.
- Moi, c'est plutôt le vendredi. (3 p.)
2.4 Quelle serait la réplique de Sébastien ? 3 p.
- Non, ils n'en avaient plus. (3 p.)
3. Sophie Adenot 18 p.
3.1 Pourquoi Sophie Adenot veut-elle être humble ? 3 p.
- Parce que son apprentissage va encore être long (3 p.)
3.2 Comment Sophie Adenot est-elle devenue astronaute ? 3 p.
- En s'inspirant du modèle de deux femmes (3 p.)
3.3 Au lycée, les amis de Sophie Adenot… 3 p.
- … ignoraient qu'elle avait une vocation. (3 p.)
3.4 Quel conseil Sophie Adenot donne-t-elle à ceux qui veulent devenir astronautes ? 3 p.
- Exercer d'abord une profession qu'on aime (3 p.)
3.5 Miksi Sophie Adenot pitää mahdollisuuttaan päästä kuulennolle epätodennäköisenä? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Paikat ovat harvinaisia (3/0 p.), ja ne on varattu kokeneemmille astronauteille (3/0 p.).
- Vaadittiin ajatus paikkojen harvinaisuudesta kuulennoilla
- Ei hyväksytty ’avaruuslento’
- Hyväksyttiin ‘kokeneemmille henkilöille’, ei vaadittu ’astronauteille’
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 3.5.
Mais je suis consciente que les places seront rares pour les missions lunaires. Et en plus, elles seront réservées aux astronautes plus expérimentés.4. La loi Évin (vidéo) 12 p.
4.1 Que dit-on de la loi Évin ? 3 p.
- Elle a modifié le quotidien des Français. (3 p.)
4.2 Quelle était la situation avant la loi Évin ? 3 p.
- On pouvait vendre du tabac aux mineurs. (3 p.)
4.3 Où la publicité pour l'alcool est-elle interdite ? 3 p.
- À la télévision (3 p.)
4.4 Entre la loi Évin et 2010, ... 3 p.
- ... la quantité d'alcool consommé a diminué d'environ 20 %. (3 p.)
5. Marie Brisart 18 p.
5.1 Quand Marie Brisart est-elle devenue céramiste professionnelle ? 3 p.
- Après quelques années de travail à l'université (3 p.)
5.2 Qu'est-ce qui caractérise le travail de Marie ? 3 p.
- Elle produit des objets aux formes simples. (3 p.)
5.3 Millaisia esineitä Marie tarjoaa asiakkailleen? (3 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Esineitä, jotka on tehty käsin (2/0 p.), lähellä asiakkaita (2/0 p.) ja ympäristöystävällisesti (2/0 p.).
- Hyväksyttiin myös ‘itsetehtyjä’
- Vaadittiin ajatus tuotteiden tekemisestä lähellä asiakasta
- Hyväksyttiin myös ’ekologisesti’, ’luontoa kunnioittaen’, ’ei kuluta/kuormita luontoa’
- Ei hyväksytty ’vastuullisesti’
Tallenne Enregistrement correspondant à la question 5.3.
Dans mon cas, je propose aux gens des objets qui sont créés à la main, près de chez eux et de manière respectueuse de l'environnement.5.4 Pourquoi Marie aime-t-elle faire du pain ? 3 p.
- Le processus de fabrication du pain lui plaît. (3 p.)
5.5 Quel projet Marie a-t-elle ? 3 p.
- Ouvrir un studio qui sera accessible au public (3 p.)
6. Biodiversité (vidéo) 12 p.
Tallenne
6.4Les scientifiques estiment que d'ici 2050, 25 à 50 % des espèces auront disparu à cause de nos actes.
6.1 Lequel de ces facteurs naturels affecte l'équilibre d'un écosystème ? 3 p.
- La quantité de lumière (3 p.)
6.2 Quelle conséquence du changement climatique n'est pas mentionnée ? 3 p.
- Les animaux ne trouvent plus assez de nourriture. (3 p.)
6.3 Que dit-on des humains ? 3 p.
- Ils profitent excessivement des ressources de la nature. (3 p.)
6.4 Mitä ennustetaan tapahtuvan vuoteen 2050 mennessä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- 25–50 % / Suuri osa lajeista häviää. (3/0 p.)
- Ei hyväksytty ’moni laji’, ’puolet lajeista’
- Hyväksyttiin: ’eläinlaji’, ’eliölaji’
- Ei hyväksytty: ’eläin’
Partie 2 : compréhension de texte
7. Le français au Québec 15 p.
7.1 Que dit-on de la loi 101 ? 3 p.
- Elle a été accueillie avec beaucoup de résistance. (3 p.)
7.2 Qu'est-ce qui a changé en 1977 au Québec ? 3 p.
- La place de la scolarité en français a été renforcée. (3 p.)
7.3 Quelle est une des explications du déclin du français à Montréal ? 3 p.
- De nombreux nouveaux arrivants préfèrent l'anglais au français. (3 p.)
7.4 Quelle modification va apporter la nouvelle loi ? 3 p.
- Les immigrants ne pourront plus parler l'anglais aux fonctionnaires. (3 p.)
7.5 En pratique, que se passe-t-il dans les commerces ? 3 p.
- Les vendeurs laissent le choix de la langue aux clients. (3 p.)
8. Se détendre 14 p.
8.1 Quel titre correspond au texte 1 ? 2 p.
- Faites des pauses (2 p.)
8.2 Quel titre correspond au texte 2 ? 2 p.
- Faites de la méditation (2 p.)
8.3 Quel titre correspond au texte 3 ? 2 p.
- Essayez l'aromathérapie (2 p.)
8.4 Quel titre correspond au texte 4 ? 2 p.
- Faites du yoga (2 p.)
8.5 Quel titre correspond au texte 5 ? 2 p.
- Tenez un journal intime (2 p.)
8.6 Quel titre correspond au texte 6 ? 2 p.
- Allez dans la nature (2 p.)
8.7 Quel titre correspond au texte 7 ? 2 p.
- Évitez les réseaux sociaux (2 p.)
9. Vélos électriques 15 p.
9.1 Que dit-on du transport en voiture ? 3 p.
- Il produit un tiers de la pollution de l'air. (3 p.)
- Un quart des trajets pourrait être évité. (3 p.)
- Plus de la moitié des chauffeurs sont seuls. (3 p.)
- Tässä hyväksyttiin logiikkaongelman vuoksi kaikki kolme vastausvaihtoehtoa!
9.2 Quel est l'avantage du VAE ? 3 p.
- C'est un transport 100 fois plus propre que la voiture. (3 p.)
9.3 Mitkä ovat sähköistetyn pyörän edut kuluttajalle ja ympäristölle? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Kuluttaja säästää rahaa (3/0 p.), ja vältetään uuden pyörän tuotanto (3/0 p.).
- Vaadittiin ajatus uuden pyörän tai tuotteen valmistamisesta
9.4 Les vélos électrifiés... 3 p.
- ... sont dépourvus d'un cadre légal bien défini. (3 p.)
10. L'érotomanie 17 p.
10.1 De quelle manière le nom de Clérambault est-il associé à l'érotomanie ? 3 p.
- Clérambault a été le premier à s'y intéresser. (3 p.)
10.2 Être érotomane consiste à… 3 p.
- ... croire qu'on a un admirateur passionné. (3 p.)
10.3 Comment la maladie débute-t-elle chez le malade ? 3 p.
- Par une attention aux signaux amoureux (3 p.)
10.4 Mitä vihasta voi viimeisessä vaiheessa pahimmillaan seurata? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Väkivaltaa itseä (2/0 p.) tai toista (2/0 p.) kohtaan.
- Ei hyväksytty ’toisia’ tai ’muita ihmisiä’ kohtaan
10.5 Mistä erotomania johtuu? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- (Vanhempien) rakkauden puutteesta (2/0 p.) lapsuudessa (2/0 p.).
11. Devenir « équipier » 13 p.
11.1 Un équipier doit... 3 p.
- ... être capable de garder son sang-froid. (3 p.)
11.2 Quand un équipier travaille-t-il ? 3 p.
- Durant 10 heures par jour au plus (3 p.)
11.3 Quelle condition n'est pas nécessaire pour devenir équipier ? 3 p.
- Être originaire de la région parisienne (3 p.)
11.4 Miten tehtävään voi hakea? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Täyttämällä hakulomakkeen netissä (2/0 p.) 30.1.2023 mennessä (2/0 p.).
- Hyväksyttiin ’lomake’, ’kysely’, ’hakijakysely’ jne.
- Vaadittiin ajatus internetissä tehtävästä toiminnosta
- Hyväksyttiin ’määräpäivään mennessä’
12. Enfants transgenres 13 p.
12.1 Mitä syksyllä vahvistettu teksti muuttaa käytännössä? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Transsukupuoliset lapset (2/0 p.) saavat käyttää valitsemaansa etunimeä koulussa (2/0 p.).
- Vaadittiin ajatus sukupuolensa vaihtaneista henkilöistä
- Ei hyväksytty: ‘muunsukupuolinen’
- Hyväksyttiin myös ‘nimi’
- Vaadittiin ajatus koulumaailmasta
12.2 Comment le Conseil d'État rassure-t-il ceux qui s'opposent au texte ? 3 p.
- Le changement ne s'applique que dans le cadre de l'école. (3 p.)
12.3 Quelle est une des conséquences possibles de l'emploi du dead name ? 3 p.
- L'enfant rencontrera des difficultés scolaires. (3 p.)
12.4 Mitä opetusministeri pitää välttämättömänä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Seksuaalisuutta (1/0 p.) ja tasa-arvoa (1/0 p.) koskevien oppituntien (1/0 p.) järjestämistä.
- Hyväksyttiin myös ‘tunti’, ‘kurssi’, ‘opetus’
Partie 3 : structures et vocabulaire
13. La méthode Coué 15 p.
13.1 1 p.
- d'entre (1 p.)
13.2 1 p.
- grâce à (1 p.)
13.3 1 p.
- guérison (1 p.)
13.4 1 p.
- aux (1 p.)
13.5 1 p.
- en (1 p.)
13.6 1 p.
- voulant (1 p.)
13.7 1 p.
- est venu (1 p.)
13.8 1 p.
- de s'y (1 p.)
13.9 1 p.
- succès (1 p.)
13.10 1 p.
- du (1 p.)
13.11 1 p.
- produira (1 p.)
13.12 1 p.
- une vingtaine (1 p.)
13.13 1 p.
- le (1 p.)
13.14 1 p.
- qui (1 p.)
13.15 1 p.
- réduction (1 p.)
14. Les boutons de chemise 10 p.
14.1 (pronom démonstratif) 1 p.
- ceux (1 p.)
14.2 kätkeä 1 p.
- cache (1 p.)
14.3 lukuisa 1 p.
- nombreuses (1 p.)
14.4 (pronom relatif) 1 p.
- qui (1 p.)
14.5 considérer (passif) 2 p.
- étaient considérées (2 p.)
14.6 pouvoir 1 p.
- puisse (1 p.)
14.7 vaikeuksitta 1 p.
- sans difficulté (1 p.)
- sans difficultés (1 p.)
- sans problème (1 p.)
- sans problèmes (1 p.)
14.8 (préposition) 1 p.
- par (1 p.)
14.9 hän 1 p.
- l' (1 p.)
- 14.2: Hyväksyttiin myös: ’dissimule’
- 14.3: Hyväksyttiin myös: ’multiples’
- 14.5: étaient (1 p.) considérées (1 p.)
- 14.6: Hyväksyttiin myös: ’ait pu’
-
14.7: Hyväksyttiin myös:
- ’facilement’
- ’sans aucune difficulté’
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
Partie 4 : production écrite
15. Rédaction 99 p.
Rédigez en français un texte de 700 à 1 100 signes sur un des sujets suivants. Les espaces et les changements de ligne ne comptent pas comme signes. Respectez les instructions données.
Faites bien attention à laisser trois champs de réponse complètement vides.
15.1 Cours en ligne 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.2 Langues étrangères 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.3 Défi déchets 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.4 Texte de fiction 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.