Hyvän vastauksen piirteet: FI – Venäjä, pitkä oppimäärä
18.3.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Часть 1: Kuullun ymmärtäminen
1. Реклама 10 p.
1.1 Что надо сделать, чтобы найти психолога? 2 p.
- Ответить на серию вопросов о себе в интернете. (2 p.)
1.2 Что обязательно должно быть у кандидата в группу? 2 p.
- Свободное время по вечерам. (2 p.)
1.3 Что входит в программу грибной экскурсии? 2 p.
- Снимок с участниками экскурсии. (2 p.)
1.4 Кого приглашают в новый клуб? 2 p.
- Тех, кто любит говорить о книгах. (2 p.)
1.5 Кому будет полезен этот онлайн-кинотеатр? 2 p.
- Тем, кто интересуется языками. (2 p.)
2. Песни 10 p.
2.1 Какое время года лучше всего соответствует песне? 2 p.
- Зима (2 p.)
2.2 Что нужно для того, чтобы летать? 2 p.
- Просто желание полететь. (2 p.)
2.3 Что могло бы сделать человека счастливым? 2 p.
- Способность совершать полёты. (2 p.)
2.4 Что помогает героям справиться с грустью и идти дальше? 2 p.
- То, что они оказались в дружной компании. (2 p.)
2.5 Что поможет герою песни узнать героиню? 2 p.
- Выражение глаз. (2 p.)
3. Интервью с Владимиром Сурдиным (video) 16 p.
Tallenne
3.1 Политики понимали «зачем», потому что надо показать, что твоя страна самая крутая, что её технологии самые лучшие.
3.2 Луна чёрная, <...> а Земля покрыта облаками, а облака, вообще, светятся яркие, белые...
3.4 Потому что человек стерильным быть не может.
3.5 Что мы под этим видим? Зелень. Мы понятия не имеем, что под «пологом пьяного леса», как Даррелл говорил. И там в общем неисcлед... Ну геолог прошёл, что-то на карту нанёс. А в общем огромные территории. А под водой мы вообще знаем? У нас 3/4 земной поверхности – это дно океана. Мы что, хорошо знаем географию океанского дна? Нет, конечно. На Марсе атмосфера прозрачная, воды нет, вся поверхность на виду.
3.1 Mitä poliitikot halusivat näyttää tukemalla lentoja Kuuhun (2 asiaa)? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Heillä on kovin/kovempi/siistein/siistimpi/paras/parempi maa (2/0 p.) ja parasta/parempaa/kehittyneintä/kehittyneempää teknologiaa (2/0 p.).
Kummassakin osassa 2 pisteeseen vaaditaan vertailu, joko komparatiivi tai superlatiivi.
3.2 Miksi Maan pintа näyttää kirkkaammalta kuin Kuun? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
3.3 Какая ошибка, по мнению Сурдина, была допущена в новостях? 3 p.
- На Марс опускалась только американская ракета. (3 p.)
3.4 Miksi Surdinin mukaan miehitetyt Mars-lennot olisivat tragedia tieteelle? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
3.5 Miksi Marsista tehdyt kartat ovat tarkempia kuin Maasta tehdyt? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Täysiin pisteisiin (3/0 p.) vaaditaan kaksi seuraavista:
- Maan pintaa peittävät metsät. / Marsissa ei ole metsiä.
- Maan pintaa peittävät (valta)meret. / Marsissa ei ole (valta)meriä. / Marsissa ei ole vettä.
- Marsin ilmakehä on läpinäkyvä.
- Marsin koko pinta on näkyvillä.
4. Диалоги 18 p.
4.1 Что сказал Петя? 3 p.
- Можно в пятницу в два часа. (3 p.)
4.2 Что сказал Петя? 3 p.
- Да, надо позвонить и заказать стол заранее. (3 p.)
4.3 Что сказала Маша? 3 p.
- Я познакомилась с ней на рок-концерте. (3 p.)
4.4 Что сказала Маша? 3 p.
- Я согласна, если тогда не будет дождя. (3 p.)
4.5 Что сказал Петя? 3 p.
- У меня там встреча с социальным работником. (3 p.)
4.6 Что сказал Петя? 3 p.
- Нет, у меня всё тот же старый номер. (3 p.)
5. Анна Виленская (video) 15 p.
Tallenne
5.3 Я первый класс занималась на домашнем обучении. <…> И я пошла сразу во второй класс <…>. Там ребята — они были уже знакомы. Я не очень влилась в коллектив.
5.4 Во время стресса какого-то... Жизнь, она ведь полна стресса, да?... копится какое-то физическое напряжение. И танец, и песня — это в какой-то мере способ это напряжение выпустить.
5.5 Вот так не должно быть, это нехорошо, это невроз. <…> Вот как бы это прямо портит качество жизни и наслаждение моментом.
5.1 Как Виленская описывает свою песню? 3 p.
- Она была похожа на песни других детей. (3 p.)
5.2 Что Виленская любила делать в детстве? 3 p.
- Играть песни, которые услышала по ТВ. (3 p.)
5.3 Miksi Vilenskajalla ei ollut toisella luokalla ystäviä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän kävi ensimmäisen luokan kotiopetuksessa. Muut lapset olivat jo toisilleen tuttuja, eikä hän päässyt joukkoon mukaan. (3/0 p.)
Jos on käytetty kotiopetuksen tilalla termiä etäopetus, vähennetään 1 p.
Jos puuttuu maininta kotiopetuksesta, vähennetään 1 p.
Jos puuttuu, että muut lapset olivat jo toisilleen tuttuja, eikä Vilenskaja päässyt joukkoon mukaan, vähennetään 1 p.
5.4 Miksi tanssiminen ja laulaminen ovat Vilenskajan mukaan hyvästä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
5.5 Miksi elämää ei kannata Vilenskajan mukaan suunnitella liikaa etukäteen? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
6. Картины 15 p.
6.1 Какая картина подходит к этому фрагменту? 3 p.
- C (3 p.)
6.2 Какая картина подходит к этому фрагменту? 3 p.
- E (3 p.)
6.3 Какая картина подходит к этому фрагменту? 3 p.
- A (3 p.)
6.4 Какая картина подходит к этому фрагменту? 3 p.
- F (3 p.)
6.5 Какая картина подходит к этому фрагменту? 3 p.
- G (3 p.)
Часть 2: Luetun ymmärtäminen
7. Реки 9 p.
7.1 Как отец Катунь отреагировал на любовь дочки и Бия? 3 p.
- Он захотел сам определить судьбу дочери. (3 p.)
7.2 Miten Katun ja Bi lopulta saivat toisensa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
He muuttuivat joiksi, jotka yhdistyivät toisiinsa. (3/0 p.)
Jos puuttuu, että he muuttuivat joiksi, mutta on ilmaistu, että heistä tuli yhtenäinen joki, vähennetään 1 p.
Jos puuttuu, että he yhdistyivät yhdeksi joeksi, mutta on ilmaistu, että he muuttuivat joiksi, jotka esim. virtasivat toisiaan kohti, alkoivat virrata samaan suuntaan tai jatkoivat matkaa yhdessä, vähennetään 1 p.
7.3 Minkälaisen erikoisen ilmiön jäiden sulaminen Ob-joessa välillä aiheuttaa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Joki alkaa virrata toiseen/vastakkaiseen suuntaan. / Joen virtaussuunta muuttuu päinvastaiseksi. / Joen/veden suunta muuttuu päinvastaiseksi. (3/0 p.)
Vastauksista, joissa mainitaan joen suunnan muuttuvan, ja joissa ei ilmaista virtaussuunnan muuttuvan tai joen/veden suunnan muuttuvan päinvastaiseksi, ei saa pisteitä.
8. Мангазея 6 p.
8.1 Чем отличался город Мангазея? 2 p.
- Особым расположением. (2 p.)
8.2 Как начался упадок Мангазеи? 2 p.
- Перевоз товара морским путём был запрещён. (2 p.)
8.3 Почему мы сейчас так много знаем о Мангазее? 2 p.
- Благодаря холодному климату, сохранившему археологические предметы. (2 p.)
9. Самый первый Новый год 20 p.
9.1 2 p.
- западной (2 p.)
9.2 2 p.
- украшать (2 p.)
9.3 2 p.
- церкви (2 p.)
9.4 2 p.
- вызывает (2 p.)
9.5 2 p.
- позже (2 p.)
9.6 2 p.
- чертой (2 p.)
9.7 2 p.
- наравне (2 p.)
9.8 2 p.
- проходит (2 p.)
9.9 2 p.
- участвовать (2 p.)
9.10 2 p.
- силой (2 p.)
10. Инфографика 10 p.
10.1 Что нужно сделать перед походом в лес? 2 p.
- Подготовить мобильник и включить нужные функции. (2 p.)
10.2 Как советуют подготовиться к ориентированию в лесу? 2 p.
- В начале маршрута надо определить, где находится север. (2 p.)
10.3 Что должно быть в походной аптечке? 2 p.
- Необходимый вам набор лечебных средств. (2 p.)
10.4 Какие продукты советуют взять с собой в лес? 2 p.
- Что-то лёгкое на всякий случай. (2 p.)
10.5 Зачем в лесу могут пригодиться спички? 2 p.
- Чтобы переждать холодную погоду. (2 p.)
11. Книги современных украинских писателей 15 p.
11.1 На чём основан этот роман? 3 p.
- На народных сказаниях. (3 p.)
11.2 В какое время проводится журналистское расследование? 3 p.
- В настоящее время. (3 p.)
11.3 Как меняется изображение героини на протяжении романа? 3 p.
- Читателю постепенно открывается сильный характер Валентины. (3 p.)
11.4 Что добавляет роман к мифу о Геракле? 3 p.
- В романе рассказывается о роли брата в жизни Геракла. (3 p.)
11.5 В чём состоит основное достоинство этого романа? 3 p.
- В объединении разных культур в речи героев. (3 p.)
12. Кофейня у ворот гимназии 16 p.
12.1 Millainen yritys Mišalla oli ennen kahvilan perustamista? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän myi ilmapalloja ja saippuakuplia. (3/0 p.)
Jos on mainittu, että Miša myi ilmapalloja, mutta saippuakuplat puuttuvat, vähennetään 1 p.
Jos on mainittu, että Miša myi saippuakuplia, mutta ilmapallot puuttuvat, vähennetään 1 p.
12.2 Miksi Mišan mukaan kahvilalle koulun lähellä oli kysyntää? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
12.3 Mistä Miša sai rahaa kahvilan perustamiseen (2 asiaa)? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
12.4 Miksi sopimus kahvipavuista on Mišan yritykselle kannattava? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
12.5 Millä Mišan mielestä on merkitystä liiketoiminnan kannalta? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
13. Новости 10 p.
13.1 Самая нужная профессия 2 p.
- чтобы исправить ситуацию с занятостью (2 p.)
13.2 Новые парковочные места 2 p.
- фактически существуют (2 p.)
13.3 Ещё один день каникул? 2 p.
- пойдёт их ребёнок в школу или нет (2 p.)
13.4 Песенные праздники 2 p.
- При этом ежегодно нужен миллион евро (2 p.)
13.5 Международный фестиваль 2 p.
- так и фильмы для специальных конкурсов (2 p.)
Часть 3: Sanasto ja rakenne
14. Хочу собаку... 10 p.
14.1 1 p.
- представить себе (1 p.)
14.2 1 p.
- разговоров (1 p.)
14.3 1 p.
- полезно (1 p.)
14.4 1 p.
- нелегко (1 p.)
14.5 1 p.
- знают (1 p.)
14.6 1 p.
- передать (1 p.)
14.7 1 p.
- в течение (1 p.)
14.8 1 p.
- вернуться (1 p.)
14.9 1 p.
- то (1 p.)
14.10 1 p.
- для (1 p.)
15. Фотоаппарат «Зенит» 10 p.
15.1 1 p.
- распространённых (1 p.)
15.2 1 p.
- вспоминает (1 p.)
15.3 1 p.
- Наличие (1 p.)
15.4 1 p.
- последнюю (1 p.)
15.5 1 p.
- производить (1 p.)
15.6 1 p.
- Однако (1 p.)
15.7 1 p.
- приходилось (1 p.)
15.8 1 p.
- без (1 p.)
15.9 1 p.
- поэтому (1 p.)
15.10 1 p.
- Постепенно (1 p.)
16. Фестиваль в Казахстане 5 p.
16.1 собраться 1 p.
- собрались (1 p.)
16.2 пятьдесят 1 p.
- пятидесяти (1 p.)
16.3 лекция (mon.) 1 p.
- лекций (1 p.)
16.4 следующий 1 p.
- следующем (1 p.)
16.5 показать 1 p.
- покажут (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
17. Обезьяны умеют дружить 5 p.
17.1 дерево (mon.) 1 p.
- деревьях (1 p.)
17.2 встречающиеся 1 p.
- встречающимся (1 p.)
17.3 один 1 p.
- одном (1 p.)
17.4 жест (mon.) 1 p.
- жестами (1 p.)
17.5 бить 1 p.
- бьют (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
Часть 4: Kirjallinen tuottaminen
18. Kirjallinen tuottaminen 99 p.
18.1 Kirjoitustehtävä 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18.2 Kirjoitustehtävä 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18.3 Kirjoitustehtävä 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18.4 Kirjoitustehtävä 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.