Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap

22.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Vid upprättandet av provet i livsåskådningskunskap våren 2024 har beaktats Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) och Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).

Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.

Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.

Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.

Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.

Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.

Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.

På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren. Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.

Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.

Dimension i bedömningen/Poängtal
0
25 %50 %75 %100 %
TräffandeSvaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt miss­uppfattats.Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken.Svaret på uppgiften håller sig till frågan.Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna.Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem.
EnhetligtSvaret är splittrat och oredigt.Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slump­mässigt valda eller orediga.Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte samman­ställts i en helhet. Svaret är ofta katalog­artat.De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följd­riktigt och mång­sidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan.I svaret har de för uppgiften relevanta material­elementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infalls­vinklar.
ÖvertygandeSvaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena.De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar.Svaret har motiverats med förnuftiga utgångs­punkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser.I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt.Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insikts­fullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen.

Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.

I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).

Uppgiftsspecifika poänganvisningar

Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.

Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.

Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.

Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Omgivningens inverkan på identiteten 20 p.

Bekanta dig med raptexten Aina ollu tääl [Har alltid varit här] (material 1.A). Om du vill kan du lyssna på låten (material 1.B).
Diskutera utgående från låttext 1.A hur det omgivande samhällets attityder och den egna gemenskapen påverkar hur individens identitet utformas.

Materialet handlar om att möta fördomar som orsakats av rasifiering, att känna sig utanför och att hämta styrka i den egna gemenskapen. Mötet med fördomar och andrafiering syns på många sätt i texten. I låttexten hänvisas också till att icke-rasifierade människor har privilegier jämfört med rasifierade. Materialet speglar också hur man skapar sin identitet genom att bilda en egen gemenskap. Raderna “Blev bjuden till det stora bordet, men beslöt att snickra eget” syftar på att man tackar nej till majoritetsbefolkningens gemenskap. I stället bildar man ett eget alternativt sammanhang och betonar betydelsen av sina egna erfarenheter.

Den sociala omgivningen har en stark inverkan på människans identitet. Identiteten knyter an till olika sociala grupper, som bildas till exempel med grund i nationalitet, subkulturer, yrke eller utövning av samma idrottsgren eller av konst. Andra människor påverkar hur och med vad människan identifierar sig. Olika uteslutningsmekanismer försvårar identifieringen. Om andra förhåller sig till en person eller en grupp som i princip utomstående, inte en del av ”oss”, kan det få dessa att känna icke-samhörighet trots att särskiljandet inte är rasistiskt utan strävar efter att vara respektfullt. Situationen är en annan för dem som automatiskt inkluderas och anses höra till gruppen.

Svaret ska visa att examinanden har någon uppfattning om vad identitet är och hur den skapas. Examinanden kan diskutera hur individen genom egna val skapar sin egen identitet. Andra faktorer som påverkar identitetsbildningen är den egna gemenskapens inverkan, växelverkan mellan individen och samhället samt hur negativa fenomen, att man till exempel utsätts för påtryckning eller blir missförstådd, inverkar på skapandet av identiteten.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden med utgångspunkt i raptexten ska diskutera hur det omgivande samhällets attityder och den egna gemenskapen påverkar hur individens identitet utformas. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar gör examinanden spridda iakttagelser om hur det omgivande samhällets attityder och den egna gemenskapen påverkar hur individens identitet utformas.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden med utgångspunkt i raptexten hur det omgivande samhällets attityder och den egna gemenskapen påverkar hur individens identitet utformas.

I ett 15-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

I ett svar värt toppoäng kan examinanden fördjupa sin diskussion till exempel genom att jämföra hur olika uteslutningsmekanismer och privilegier eller avsaknaden av dem påverkar uppkomsten av en individs identitet.

I GLP2019 hör uppgifterna samman med modulen Jag och det goda livet (LK1) och avsnittet ”människans identitet och sociala natur: individen i samhället, privat och offentligt liv, sociala relationer, roller och normer, människans ställning i kollektivet ur intersektionellt perspektiv”.

I GLP2015 anknyter uppgiften till kursen Människan, identiteten och det goda livet (LK2), avsnitten “identitet, livsval och livsbalans: individens möjligheter att påverka sitt liv, arvsanlagens och miljöns betydelse” och “olika uppfattningar om ett gott liv samt vilken roll andra människor, djur och miljö spelar i ett gott liv”.

2. Konsumentens val 20 p.

Konsumenternas val har en betydande inverkan på samhället, men valen är inte alltid förenliga med konsumenternas livsåskådning.

2.1 Beskriv ett av dina konsumtionsval som baserar sig på din livsåskådning. Redogör för på vilket sätt valet grundar sig på den. 10 p.

Examinanden kan beskriva många slags konsumtionsval, allt från matvanor till köp eller bojkott av produkter av ett visst märke.

Ett konsumtionsval kan grunda sig på livsåskådning på många sätt. Att iaktta en livsstil som till exempel hör till en viss åskådning kan avgöra vad man konsumerar. För den som exempelvis lever enligt den judiska trosåskådningen ska maten vara kosher, vilket betyder att det är förbjudet att äta bland annat svinkött eller skaldjur. Även på ett mer allmänt plan kan en viss sorts mat strida mot en människas åskådning, till exempel på grund av uppfattningar om vad som är heligt. I princip kan konsumtionsval också grunda sig på kunskapsrelaterade delar av livsåskådningen. En människa vill till exempel inte konsumera produkter vars ursprung hon inte får reda på.

Vanligtvis styrs våra konsumtionsval av värden och etik som hör till vår livsåskådning. Med dem kan man motivera till exempel veganism eller icke-våldsprincipen ahimsa, som förbjuder ätandet och även annan konsumtion av animaliska produkter. Etiken kan också betona samhällsaspekter, så att en människa på grund av sin livsåskådning inte konsumerar till exempel produkter som är tillverkade med barnarbete.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska beskriva ett konsumtionsval som baserar sig på hens livsåskådning och redogöra för på vilket sätt valet grundar sig på den. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 3-poängssvar beskriver examinanden något av sina konsumtionsval och lägger fram några synpunkter som har med hens livsåskådning att göra.

I ett 5-poängssvar beskriver examinanden ett av sina konsumtionsval som bygger på hens livsåskådning och redogör för på vilket sätt valet gör det. Svaret visar examinandens förståelse av begreppet livsåskådning.

I ett 8-poängssvar är examinandens beskrivning följdriktig och mångsidig. Redogörelsen visar på en omfattande förståelse av begreppet livsåskådning.

2.2 Beskriv en av dina konsumtionsvanor som inte är förenlig med din livsåskådning. Redogör för varför du inte handlar i enlighet med den. 10 p.

Examinanden kan beskriva många slags konsumtionsvanor och olika skäl till att hen inte handlar enligt sin livsåskådning när det gäller dem. Ett naturligt sätt är att dela upp hindren i yttre hinder och hinder som har att göra med en själv. Det är inte nödvändigt att göra en uppdelning, och en sådan är inte alltid entydig. De yttre orsakerna kan hänga ihop med till exempel ekonomi eller makt. Det är till exempel typiskt att en examinand som bor hos sina föräldrar eller andra närstående, som försörjer hen, inte fritt kan välja vad hen konsumerar. Exempel på skäl som har med en själv att göra kan vara en fråga om hur mycket man bryr sig eller om huruvida andra aspekter väger tyngre än synpunkter som gäller livsåskådningen. Examinanden kan till exempel ha en sjukdom som kräver en kost som gör det nästan omöjligt att hålla fast vid livsåskådningens matrestriktioner. Det väsentliga är att i sådana fall motivera att de vikande värdena eller andra livsåskådningsaspekterna verkligen hör till examinandens livsåskådning och inte bara är pynt av självbilden.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska beskriva en egen konsumtionsvana som inte är förenlig med hens livsåskådning och redogöra för varför hen inte handlar i enlighet med den. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 3-poängssvar beskriver examinanden någon av sina konsumtionsvanor. Det framgår av beskrivningen att konsumtionsvanan inte är förenlig med examinandens livsåskådning.

I ett 5-poängssvar beskriver examinanden en av sina konsumtionsvanor som inte är förenlig med hens livsåskådning. Examinanden redogör för varför hen inte handlar i enlighet med den.

I ett 8-poängssvar är examinandens beskrivning följdriktig och mångsidig. Redogörelsen visar på en omfattande förståelse av sådana situationers natur, där människan kan vara tvungen att fatta konsumtionsbeslut som står i strid med hens livsåskådning.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Jag och samhället (LK2), avsnittet ”den ekonomiska och politiska makten i Finland och i den globala marknadsekonomin, effekterna av de val som görs av individen som konsument och som medborgare”.

I GLP15 finns ett motsvarande avsnitt i kursen Individen och samhället (LKT3).

3. Att bevara minnesmärken 20 p.

Språkvetaren Janne Saarikivi anser att man ofta reser kulturella minnesmärken, såsom statyer, över dumbommar och mördare. Bedöm de motiveringar som Saarikivi i sin kolumn (material 3.A) anger för att vi ska bevara också monument av det här slaget.

Människorna lever och kulturen skapas och ärvs i en värld som är allt annat än idealisk. Det här faktumet anger Janne Saarikivi i sin kolumn och rekommenderar utgående från det att allt materiellt kulturarv bevaras med alla sina problem. Kolumnen är inte argumenterande till stilarten, och därmed framförs största delen av motiveringarna inte som en härledningskedja.

Saarikivi utgår från ständig förändring. Till exempel var Finland en gång ett ryskt storfurstendöme och man kan föreställa sig att landet i framtiden vore en del av Kina. Man reser statyer och minnesmärken för att hedra makthavare och de värden de representerar, men makthavarna – och på samma gång värdena – byts ut. Enligt Saarikivi reser man de största statyerna över dem som dödat och segrat, och därför är deras minnesmärken förknippade med förtryck och diskriminering, som senare inte längre accepteras. Saarikivi försvarar dock att också ett groteskt arv bevaras. Hans argument vädjar delvis emotionellt för bevarandet, ”jag vill vandra – – ”, vilket kan ses som ett uttryck för konservatism. På ett mera allmängiltigt plan kan man argumentera att det är fel att dölja och glömma att det förflutna är konfliktfyllt. Denna glömska kan leda till de mest destruktiva formerna av maktutövning, såsom krig.

I sitt svar kan examinanden beskriva Saarikivis grunder som genomgående övertygande. Även om många åskådningstraditioner har omfattat tanken att historien tar slut eller att något slag av idealsamhälle uppnås är det i dagens Finland vanligt att acceptera tanken att den historiska förändringen fortsätter i framtiden så långt den kan föreställas. Oftast reser man minnesmärken till äran av rådande ideal eller makthavare, och vanligen finner eftervärlden stora etiska brister i tidigare ideal eller makthavares handlingar. Än så länge har man inte heller hittat en allmänt accepterad, obestridlig helhet av oföränderliga värden.

Examinanden kan också bestrida Saarikivis motiveringar med hänvisning till att de inte är övertygande. Hans argument bygger på att ”det finns inte en tidsperiod där människorna hittar värden som skulle stå sig till följande tid”. Påståendet att alla värden som människor finner – till exempel godhet, sanning och skönhet – ständigt förändras är mycket kontroversiellt. Minnesmärken reses även av många olika orsaker som inte alla passar in i Saarikivis modell. Kontroversiella statyer och symboler hänger också ofta samman med etnocentrism, rasism och annan diskriminering, och att fira dem som framsteg kränker både vissa människogrupper och rådande värderingar. Att avstå från monument som hyllar en viss människogrupp på bekostnad av en annan innebär inte bara att man förskönar det förflutna utan visar också på förändrad självinsikt.

För att berättiga att man tar ner minnesmärken behöver examinanden dessutom kunna särskilja vilka av de monument och symboler som Saarikivi nämner som borde tas bort och vilka som borde bevaras. En del av dem, till exempel hakkorset, kan anses fundamentalt kränka universella värden. Andra minnesmärken, såsom statyerna över Alexander II eller Mannerheim, kan vara problematiska, men samtidigt representera även positiva värden. En sådan selektiv infallsvinkeln kräver relevanta grunder, som kan basera sig till exempel på människorättsetik.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska bedöma de motiveringar som Saarikivi anger i sin kolumn för att vi ska bevara också monument som rests över dumbommar och mördare. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden någon relevant synpunkt på Saarikivis argument.

I ett 10-poängssvar bedömer examinanden de motiveringar som Saarikivi anger i sin kolumn för att vi ska bevara också monument som rests över dumbommar och mördare.

I ett 15-poängssvar presenterar examinanden en mångsidig och följdriktig bedömning, där hen på ett ändamålsenligt sätt beaktar synpunkter både för och emot. Om examinanden ger synpunkter endast för eller emot ska hens argumentation vara omfattande och övertygande.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa eller bredda sin diskussion till exempel genom att gå in på de åskådningsmässiga och kulturella tankeriktningar som ligger bakom argumenten.

I GLP19 hänger uppgiften ihop med modulen Kulturer (LK3) och avsnitten ”begreppet kultur och kulturens betydelse, olika kulturella klassificeringar och sätt att ta del av kultur, kultur som meningsbaserad mänsklig verksamhet”, ”kulturarvet” och ”etnicitet, rasism och annan diskriminering samt ömsesidig respekt och jämlikhet i olika kulturer i ett historiskt perspektiv”.

I GLP15 hör uppgiften ihop med kursen Kulturens inverkan på människans åskådning (LK4) med motsvarande innehåll.

4. Livsåskådningar hos olika generationer 20 p.

Stora samhälleliga och världsåskådningsmässiga förändringar påverkar livsåskådningen hos de åldersklasser som genomlever dem. Även olika livsskeden förändrar en människas livsåskådning. Ofta finns det gemensamma drag i livsåskådningen hos människor i samma åldersgrupp. Äldre åldersgrupper har till exempel i alla tider oroat sig över ungdomens förfall.

Jämför din egen livsåskådning med livsåskådningen hos någon som är två generationer äldre än du själv, till exempel din mor- eller farförälder.

För att kunna jämföra två livsåskådningar måste examinanden beskriva dem på något sätt. Beskrivningen kan ingå i jämförelsen. Ett naturligt alternativ är att jämföra livsåskådningarna i enlighet med Niiniluotos uppbyggnad av världsåskådning, så att examinanden på något sätt jämför deras världsbild, värden och kunskapsbas. Också skillnader i levnadssätt kan vara viktiga i jämförelsen.

Om examinanden är strax under 20 år är det fullt möjligt att en några generationer äldre person hör till de stora åldersklasser som föddes efter andra världskriget. Det är också möjligt att examinanden inte tillhör den vanligaste åldersklassen som går ut gymnasiet, och föremålet för jämförelsen kan i vilket fall som helst vara en klart yngre eller äldre person.

De brytningsperioder som format livsåskådningen hos olika åldersklasser är olika. Fenomen och händelser som är viktiga för examinandens upplevelsevärld, till exempel internet, sociala medier, insikten om klimatförändringar, coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina, har påverkat livsåskådningen på olika sätt hos olika ålderskategorier. Olika generationsupplevelser kan i viss mån ha motsvarigheter under olika perioder. Som fenomen som påverkar livsåskådningen kan man eventuellt jämföra till exempel kampen mot klimatförändringen och Elokapina (Extinct Rebellion) med Koijärvi-rörelsen eller rentav med 60-talets ungdomsradikalism. Coronapandemin som hälsohot kan i sin tur jämföras med aids, klimatförändringen med befolkningsexplosionen och föroreningen av miljön, och ur de äldsta mor- och farföräldrarnas perspektiv kan Rysslands invasionskrig mot Ukraina jämföras med andra världskriget.

Den allmänna förändringen när det gäller åskådning torde dock ha större betydelse än enskilda samtidsupplevelser. Den har präglats av den stigande levnadsstandarden i Finland, globalisering, sekularisering och åtminstone fram till 2010-talet en ökande liberalism och individualism, något som dock under de senaste decennierna tagit en vändning mot en växande polarisering i samhället. Flytten från landsbygden till städerna eller från ett land till ett annat kan synas i livsåskådningen och flyttandet har olika innebörd för olika generationer. För mor- och farföräldrarna kan erfarenheten hänga samman med att flytta till Sverige i jakt på arbete, medan det för dagens gymnasieelev kan handla om en växande kulturell mångfald i den egna vänkretsen.

I sin jämförelse kan examinanden också granska stereotypa drag som förknippas med olika åldersskeden. Ett sådant exempel är tanken att äldre generationer är konservativa och yngre är radikala. Det väsentliga är att examinanden lyckas jämföra två i något hänseende olika livsåskådningar.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska jämföra sin egen livsåskådning med livsåskådningen hos någon som är två generationer äldre. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden jämförande synpunkter på livsåskådningen hos två personer som tillhör olika generationer.

I ett 10-poängssvar jämför examinanden sin egen livsåskådning med livsåskådningen hos någon som är två generationer äldre.

I ett 15-poängssvar är examinandens jämförelse mångsidig och följdriktig. Jämförelsen visar på goda insikter om begreppet livsåskådning.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa eller bredda sin diskussion genom att ge adekvata synpunkter på förändringar av åskådningskaraktär som ägt rum under de knappt hundra senaste åren och på hur de jämförda personernas livshistorier skiljer sig från varandra. Examinanden kan också träffande beskriva skillnader i livsåskådningen hos människor i olika åldrar.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Åskådningar (LK4) och avsnitten ”begrepp som används inom livsåskådning; åskådningar som grundläggande sätt att förstå världen” och ”livsåskådning ur ett historiskt perspektiv; slumpmässiga historiska faktorer som ligger bakom den egna livsåskådningen”.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1) och avsnitten ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild och livsåskådning, deras inbördes samband och roll i den egna livsåskådningen” och ”skolans, mediernas, politikens, vetenskapens, konstens, nöjesindustrins samt religiösa och kulturella samfunds inverkan på världsbilder och -åskådningar samt den egna livsåskådningen”.

5. Världens religioner 20 p.

Nedan presenteras 20 påståenden om världens religioner. Välj för varje påstående (5.1–5.20) det svarsalternativ som passar bäst. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p.

Du kan ändra ditt svar efter att du har valt ett svarsalternativ, men du kan inte längre lämna påståendet helt utan svar. Om du har börjat besvara uppgiften, men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning, ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för alla påståenden.

5.1 Den centrala principen i den gyllene regeln som förekommer i olika åskådningar är 1 p.

  • ömsesidighet.  (1 p.)

Den gyllene regeln är allmänt känd som en princip som i vissa formuleringar uppmanar människan att ömsesidigt göra det hon hoppas andra ska göra mot henne själv. I andra formuleringar uppmanas människan ömsesidigt att låta bli att göra mot andra det hon inte själv vill att andra gör mot henne.

5.2 Att häda Gud är enligt finsk lag 1 p.

  • en handling som kan straffas med fängelse.  (1 p.)

I 17 kapitlet, 10 § i Finlands strafflag sägs följande: ”Den som offentligt hädar Gud – – skall för brott mot trosfrid dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.”

5.3 En agnostiker 1 p.

  • vet inte om gudar existerar.  (1 p.)

Ateisten förnekar existensen av gudar, men enligt agnostikern är det här något som man inte vet.

5.4 En ateistisk världsbild är nödvändigtvis 1 p.

  • i strid med monoteismen.  (1 p.)

Ateistens världsbild behöver inte vara materialistisk eller deterministisk, men den står nödvändigtvis i strid med monoteismen, eftersom monoteismen förutsätter att det finns en gud. Förleden ”a” uttrycker negation i många främmande ord av grekisk härkomst.

5.5 Utanför naturen finns inga gudar 1 p.

  • enligt panteismen.  (1 p.)

Panteisten (grek. pan = allt, theos = gud) tror inte på en transcendent gud, utan tror att gud och världsalltet är en och samma sak.

5.6 Edda-sägnernas världsbild är 1 p.

  • polyteistisk.  (1 p.)

Polyteism (grek. poly = många, theos = gud) betyder månggudadyrkan. I Edda-sägnernas mytologi ingick otaliga gudar, såsom den högsta guden Oden, hans son Tor och fruktbarhetsgudinnan Freja.

5.7 Ett exempel på en religion med cyklisk tidsuppfattning är 1 p.

  • hinduismen.  (1 p.)

Cyklisk betyder kretsformig, något som upprepas. I hinduismen tror man att individen och världen föds på nytt med vissa tidsintervaller. I judendomen, kristendomen och islam tror man däremot på ögonblicket då världen skapades och på en lineär tidsuppfattning efter det.

5.8 Stiftade religioner är 1 p.

  • buddismen och kristendomen.  (1 p.)

Siddhartha Gautama, det vill säga den första Buddhan, grundade buddismen, och Jesus av Nasaret grundade kristendomen. Hinduismen och judendomen är så kallade etniska religioner som har varken grundare eller tidpunkt för grundande.

5.9 Till de abrahamitiska religionerna hör 1 p.

  • judendomen, kristendomen och islam.  (1 p.)

I alla tre religioner ses Abraham som stamfader och förebild.

5.10 Till den kristna läran hör 1 p.

  • tron på kroppens uppståndelse.  (1 p.)

Tron på kroppens uppståndelse nämns i både den apostoliska och den athanasianska trosbekännelsen.

5.11 Enligt Gamla testamentet skapades Adam 1 p.

  • av jordens stoft.  (1 p.)

I 2 kapitlet i första Moseboken sägs så här: ”Och Herren Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, – – Och Herren Gud planterade en lustgård i Eden österut och satte i den människan, som han hade danat." Gud skapade således den första människan, det vill säga Adam, före lustgården i Eden, det vill säga paradiset, och före Eva, som han skapade av ett av Adams revben.

5.12 Paulus var 1 p.

  • upphovsmannen till många brev i Bibeln.  (1 p.)

Paulus brev utgör den äldsta delen av Nya testamentet som bevarats i ursprunglig form. Breven är tretton till antalet, men numera anses bara sju av dem vara äkta.

5.13 De kristnas bibel innehåller 1 p.

  • över 60 böcker, av vilka de flesta är gemensamma för alla de största kristna kyrkorna.  (1 p.)

Bibeln är en serie böcker som skrevs under loppet av cirka ett tusen år. Den är uppdelad i två delar: Nya testamentet och Gamla testamentet. Enligt evangelisk-lutherska kyrkan i Finland består Gamla testamentet av 39 böcker och Nya testamentet av 27 böcker.

5.14 Sabbaten är 1 p.

  • veckans vilodag för judarna.  (1 p.)

Sabbaten är veckans högtidsdag för judarna som firas till minnet av att Gud vilade på den sjunde dagen efter att ha skapat världen på sex dagar. Vilodagen ska också helgas enligt de tio budorden.

5.15 Det bor flest muslimer i 1 p.

  • Indonesien.  (1 p.)

Indonesien har världens största muslimska population, över 230 miljoner muslimer. Också i Indien och Pakistan överskrider den muslimska befolkningen 200 miljoner människor. I Saudiarabien lever drygt 30 miljoner muslimer och i Turkiet drygt 80 miljoner.

5.16 Islams världsbild är 1 p.

  • monoteistisk.  (1 p.)

Enligt islams världsbild finns det bara en Gud, Allah.

5.17 Till islams inriktningar hör 1 p.

  • sufismen.  (1 p.)

Sufismen är en inriktning i islam som betonar mystiken.

5.18 Till de traditionella religionerna i Kina hör 1 p.

  • taoismen.  (1 p.)

Taoismen är den traditionella religionen i Kina, där bland annat läran om yin och yang hör till grundidéerna.

5.19 I buddismen är Siddhartha Gautama 1 p.

  • lärans grundare.  (1 p.)

Buddismen grundar sig på Siddhartha Gautamas läror. Han ses dock inte i allmänhet som en gud eller profet, det vill säga förmedlare av guds förkunnelse.

5.20 I hinduismen ingår läran om 1 p.

  • karmas lag.  (1 p.)

Karmas lag är lagen om kumulerande orsak och verkan, som utgör kärnan i hinduismen.

I GLP19 hänger uppgiften samman med modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och avsnitten ”kristendomens och islams samt buddhismens och hinduismens historiska och geografiska utbredning, uppdelning och grundläggande kännetecken; allmänna drag hos de traditionella åskådningarna i Östasien” och de ”världsåskådningar som ateism, agnosticism, irreligiositet och sekulär humanism grundar sig på”.

I GLP15 hör uppgiften ihop med kursen Åskådningarnas värld (LK5), avsnittet ”kristendomens, islams, judendomens samt några andra religioners och världsåskådningars historiska och geografiska utbredning och uppdelning, heliga skrifter, lära, livsstil och förhållande till samhället”.

6. Hållbarhetskompetens 20 p.

Kompetens i fråga om hållbar utveckling ses som ett av de viktigaste kompetensområdena i framtiden. Europeiska unionen har tagit fram en gemensam ram för hållbarhetskompetens kallad GreenComp som stöd för lärande om en hållbar framtid.
Diskutera med utgångspunkt i textutdrag 6.A vilket slags hållbarhetskompetens som behövs i framtiden.

Redan materialet i sig ger goda utgångspunkter för att besvara uppgiften, och det är ändamålsenligt att inleda svaret med att beskriva de fyra delområdena och innehållet i dem. Att omfatta värderingar som rör hållbar utveckling uttrycker till exempel rättvisa mellan nuvarande och kommande generationer och att de här värderingarna beaktas i individers och samhällens beslutsfattande. Att acceptera komplexiteten i hållbar utveckling förutsätter enligt GreenComp-ramen bland annat kritiskt tänkande och olika infallsvinklar på problemen. Till att skapa visioner om en hållbar framtid hör förmågan att föreställa sig och diskutera alternativa framtidsscenarier och att anpassa sig till behövliga förändringar. Det fjärde delområdet omfattar konkreta handlingar såsom aktivitet på det individuella och samhälleliga planet.

Alla delområden och deras underpunkter ingår i läroplanerna för såväl den grundläggande utbildningen som andra stadiet, och examinanden kan behandla kompetensramen GreenComp som helhet med grund i det hen lärt sig i olika läroämnen. Det är möjligt att välja olika svarslinjer, och därför är det väsentligt att behandla ämnet på ett sätt som visar på insikt.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden utgående från materialet ska diskutera vilket slags hållbarhetskompetens som behövs i framtiden. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 5-poängssvar gör examinanden utgående från materialet spridda iakttagelser om hållbarhetskompetens.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden utgående från materialet vilket slags hållbarhetskompetens som behövs i framtiden. Examinanden kan fokusera begränsat på ett flertal eller grundligare på ett fåtal delområden.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden mångsidigt och följdriktigt vilket slags hållbarhetskompetens som behövs i framtiden. Examinanden behandlar grundligt ett flertal delområden.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att visa insikter om sambanden mellan de olika delområdena, att ge träffande exempel på konkreta åtgärder eller att koppla samman hållbarhetskompetens med något av gymnasiets läroämnen.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Framtiden (LK6) och avsnittet ”ekologiska förändringar med global påverkan” och modulen Jag och samhället (LK2), avsnittet ”global rättvisa, hållbar utveckling, bekämpning av klimatförändringen och FN:s mål för hållbar utveckling och Agenda 2030”.

I GLP15 hör uppgiften ihop med kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6), avsnittet ”människan som en aktör som aktivt påverkar sitt liv och sin omgivning”.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Otrygghet och världsbild 30 p.

Enligt en utredning som Yle gjorde 2022 har världsbilden hos 53 % av finländarna förändrats under de två senaste åren. De största orsakerna till förändringen var Rysslands anfallskrig i Ukraina och coronaviruspandemin. Mer än hälften av dem som svarade på Yles enkät sade att de förlorat sin känsla av trygghet och sin tilltro till framtiden. I både Yles utredning och republikens president Sauli Niinistös nyårstal 2023 (material 7.A) används begreppet världsbild som ett allmänt begrepp för att beskriva åskådning.

7.1 Redogör för användningen av minst tre begrepp av åskådningskaraktär i textutdrag 7.A. 15 p.

Det mest centrala begreppet av livsåskådningskaraktär i materialet 7.A är världsbild som nämns i inledningen i uppgiften. I materialet används det här begreppet inte enligt Ilkka Niiniluotos modell, som är den etablerade i livsåskådningskunskap. I Niiniluotos modell betyder världsbild en bild av världen, det vill säga en uppfattning om vad som existerar. I både materialet och den Yle-utredning som nämns i inledningen används begreppet världsbild i mycket vidare bemärkelse. Till detta vida världsbildsbegrepp hör också värden, som enligt Niiniluotos modell inte tillhör världsbilden utan världs- och livsåskådningsbegreppen. Detta vida världsbildsbegrepp förefaller också omfatta känslor som hör samman med trygghet och förtroende. I Niiniluotos modell finns ingen entydig plats för känslor, men de platsar klarast i vars och ens livsåskådning, som är personlig.

De flesta begreppen av åskådningskaraktär i textutdraget hänger ihop med värden. Det som framträder särskilt starkt är livets värde. I president Niinistös tal finns flera olika begrepp som hör samman med livsåskådning, till exempel lycka, övertygelse, tänkande, att göra bedömningar och att bära ansvar. Önskan om Guds välsignelse som avslutning på talet kopplar samman det med en religiös världsbild. De här begreppen definieras inte i talet, och i sitt svar kan examinanden jämföra dem med sina egna uppfattningar. Hen kan till exempel redogöra för vad det betyder att bära sitt eget ansvar i vardagen eller att finländare i undersökningar har konstaterats vara lyckliga och på vilket sätt Niinistö hänvisar till de här aspekterna i sitt tal.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska redogöra för användningen av minst tre begrepp av åskådningskaraktär i utdraget ur republikens presidents nyårstal 2023. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 4-poängssvar gör examinanden några iakttagelser om minst två begrepp av åskådningskaraktär som förekommer i materialet. Hen kan alternativt redogöra för något av de här begreppen på ett adekvat sätt.

I ett 8-poängssvar redogör examinanden för användningen av minst tre begrepp av åskådningskaraktär i materialet.

I ett 12-poängssvar visar examinandens redogörelse på en gedigen förståelse av begrepp av åskådningskaraktär samt på en förmåga att redogöra för materialet ur ett åskådningsperspektiv.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sin redogörelse till exempel genom att tillämpa angreppssätt från olika vetenskaper eller behandla alternativa infallsvinklar för användningen av de begrepp hen valt ut.

7.2 Diskutera historiska, samhälleliga och geografiska faktorer som påverkar hur en åskådning utformas. Du kan utnyttja textutdrag 7.A i ditt svar. 15 p.

I materialet 7.A konstaterar president Niinistö att geografiska gränser kan skilja åt samhällen och världsbilder. Yles utredning visar att också samhälleliga händelser och förändringar påverkar människors åskådningar. Många känner att deras världsbild har förändrats på grund av kriget och pandemin. Även faktorer som klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald, som påverkar hela jordklotet och mänskligheten, kan få människan att ompröva sin livsåskådning.

Examinanden kan behandla ömsesidiga influenser mellan geografiska, samhälleliga och historiska faktorer. Till exempel en geografisk gräns är i allmänhet knappast något som i sig avgränsar eller definierar människors åskådningar, utan det ligger ofta historiska eller samhälleliga faktorer i bakgrunden. Exempel på historiska faktorer är ett visst samfunds eller samhälles värden, tänkesätt och tolkningar av världen och samfundets ställning i den, som uppstått och utvecklats under en lång tid. Samhälleliga förändringar, såsom klimatkrisen, kriget eller pandemin, kan i sin tur hänga samman med geografiska och historiska faktorer.

I sitt svar kan examinanden förhålla sig kritisk till tanken att någon eller alla av de ovannämnda faktorerna direkt bestämmer åskådningen hos en enskild människa. Å andra sidan kan examinanden diskutera i vilken mån individen kan välja sin åskådning oberoende av gemenskapen, kulturen eller samhället. Examinanden kan diskutera till exempel vilka slags händelser som kan åstadkomma en förändring i åskådningen hos folkmajoriteten, vilket enligt Yles utredning har skett. Examinanden kan också ta ställning till hur begreppet världsbild används i Yles utredning och i materialet.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera historiska, samhälleliga och geografiska faktorer som påverkar hur en åskådning utformas.I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 4-poängssvar gör examinanden spridda iakttagelser om historiska, samhälleliga eller geografiska faktorer som påverkar hur en människa bildar sig en åskådning.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden faktorer som påverkar hur en människa bildar sig en åskådning. Hen diskuterar historiska, samhälleliga och geografiska faktorer i begränsad omfattning eller minst en av faktorerna ingående.

I ett 12-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt historiska, samhälleliga och geografiska faktorer som påverkar hur en människa bildar sig en åskådning.

För att få toppoäng för sitt svar ska examinanden fördjupa sin diskussion till exempel genom att koppla den till aktuella eller historiska händelser eller olika kulturer och dessas inverkan på hur en människa bildar sig en åskådning.

I GLP19 hänger uppgiften ihop med modulen Åskådningar (LK4) och avsnittet ”begrepp som används inom livsåskådning; åskådningar som grundläggande sätt att förstå världen och karaktären hos åskådningsfrågor” och modulen Jag och ett gott liv (LK1), avsnittet ”jaget, livsåskådning, världsåskådning och världsbild”.

I GLP15 anknyter uppgiften till Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1), avsnittet ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild och livsåskådning, deras inbördes samband och roll i den egna livsåskådningen”.

8. Bonhoeffers uppfattning om dumhet 30 p.

Dietrich Bonhoeffer (1906–1945) var en tysk präst och frihetskämpe som motsatte sig nazisterna. Han fängslades för sin medverkan i motståndsrörelsen. I fängelset skrev han flera brev och andra texter, bland annat en där han diskuterar dumhetens karaktär.

8.1 Analysera Bonhoeffers uppfattning om dumhet utgående från video 8.A. 15 p.

Dietrich Bonhoeffer ansåg att Nazitysklands huvudproblem inte var illvilja utan dumhet. Enligt honom är dumhet farligare än ondska, för ondskan kan pekas på, man kan protestera mot den och den går att förhindra med kraftmedel.

Dumhet anser Bonhoeffer att dessvärre inte går att besegra med argument eller kraftmedel, för den dumma tror inte på fakta som strider mot hens fördomar. Även om fakta är obestridliga kan den dumma anse att de inte är väsentliga. Dessutom blir dumma lätt uppretade och kan försvara sig genom att gå till angrepp.

Bonhoeffer anser att dumhet inte beror på intellektuell utan moralisk svaghet. Därför kan en mycket intelligent människa vara dum. Samtidigt kan en människa som inte är särskilt intelligent vara allt annat än dum. Dumhet är inte heller en medfödd egenskap, utan under vissa omständigheter tillåter människor att de görs dumma. Bonhoeffer ser således dumhet mera som ett sociologiskt än ett individpsykologiskt problem.

Enligt Bonhoeffer förutsätter makt dumhet. Han anser att det i praktiken är en sociologisk-psykologisk lag att en del människor blir dumma varje gång någon snabbt får mycket religiös eller politisk makt. Dumma människors förmågor, såsom intelligens, minskar eller slutar inte plötsligt fungera. I stället avstår de mer eller mindre medvetet från sitt självständiga tänkande.

En dum människa är inte självständig utan har blivit ett verktyg för makthavarna. Bonhoeffer konstaterar att man i en diskussion med en dum person kan få känslan av att inte ha att göra med en människa utan med slagord som tagit makten över henne. En dum människa är förmögen till vilken ondska som helst och är samtidigt oförmögen att se att det är ont.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska analysera Bonhoeffers uppfattning om dumhet utgående från videon. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 4-poängssvar gör examinanden med utgångspunkt i videon några iakttagelser om Bonhoeffers uppfattning om dumhet.

I ett 8-poängssvar analyserar examinanden med utgångspunkt i videon Bonhoeffers uppfattning om dumhet. Det ska framgå av svaret att dumheten inte handlar om intellektuell dumhet utan om en förlust av intellektuell självständighet.

I ett 12-poängssvar analyserar examinanden följdriktigt och mångsidigt Bonhoeffers uppfattning om dumhet.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sin diskussion till exempel med att ge träffande exempel eller jämföra Bonhoeffers uppfattning med filosofiska, sociologiska eller antropologiska teorier eller begrepp. Examinanden kan också kritisera Bonhoeffers uppfattning om dumhet.

8.2 Diskutera människors kommunikation på sociala medier med Bonhoeffers uppfattning om dumhet som infallsvinkel. 15 p.

Examinanden kan konstatera att Bonhoeffers uppfattning om dumhet åtminstone i viss mån lyckas beskriva av människors kommunikation på sociala medier. Ett annat alternativ är att föra fram att människor inte är dumma i bonhoeffersk mening till exempel på meddelandetjänsten X, Instagram eller Tiktok.

Oberoende av vilket betraktelsesätt examinanden väljer faller det sig naturligt att behandla vissa drag hos de sociala medierna som åtminstone i viss mån påminner om Bonhoeffers beskrivning av dumhet. Det är vanligt att diskussionsdeltagarna ofta upprepar mycket likartade uttalanden på sociala medier, och plattformarna för sociala medier ser ut att uppmuntra folk att följa sådana personer som redan har många följare sedan tidigare. Därtill är diskussionerna i sociala medier ofta inte särskilt civiliserade utan deltagarna kan bli irriterade och reagera aggressivt om deras åsikter möter motstånd. De sociala mediernas snabba tempo och kortsiktighet lockar användarna att ge upp sitt självständiga tänkande.

Examinanden kan å andra sidan ifrågasätta om en person har politisk eller religiös makt på det sättet som Bonhoeffer avsåg bara för att hen har många följare i sociala medier. I sitt svar kan examinanden också lyfta fram att sociala medier har möjliggjort informationsspridning och konstruktiva diskussioner i en helt ny omfattning.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera människors kommunikation på sociala medier med Bonhoeffers uppfattning om dumhet som infallsvinkel. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 4-poängssvar gör examinanden spridda iakttagelser om människors kommunikation på sociala medier och om Bonhoeffers uppfattning om dumhet.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden människors kommunikation på sociala medier med Bonhoeffers uppfattning om dumhet som infallsvinkel.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion följdriktig och mångsidig.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sin diskussion till exempel genom att behandla sociala mediers inverkan på den politiska debatten.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Jag och ett gott liv (LK1) och avsnittet ”människans identitet och sociala natur: individen i samhället, privat och offentligt liv, sociala relationer, roller och normer, människans ställning i kollektivet ur intersektionellt perspektiv” samt modulen Jag och samhället (LK2), avsnittet ”mediernas och andra informationskällors handlingslogik; skolans, politikens, vetenskapens, konstens, underhållningsindustrins och kulturella, inklusive religiösa samfunds inverkan på världsbilder och världsåskådningar samt på den egna livsåskådningen”.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1), avsnittet ”undersökning av typiska kognitiva förvrängningar i samband med behandling av information och gestaltning av den omgivande verkligheten, såväl i eget som andras tänkande” och kursen Individen och samhället (LK3), avsnittet ”människan som social varelse, interaktion och gemenskap mellan individer: det privata och det offentliga, erkännanderelationer och signifikanta andra, roller och gemensamma normer”.

9. Animism 30 p.

Animismen hör till de tidigaste formerna av åskådning, men det finns också moderna animistiska åskådningar. Man kan se animism också i Hayao Miyazakis film Prinsessan Mononoke (1997), som har influenser från japansk mytologi.

9.1 Redogör för hur animismen syns i filmklipp 9.A. 15 p.

I animismen råder en uppfattning om att alla saker, platser och levande varelser har sin egen speciella ande, som påverkar deras tillstånd och som ibland också kan väcka ett livlöst föremål till liv. Man tänker att det också i naturen och världen finns otaliga andar som påverkar varandra.

I material 9.A syns influenser speciellt av shintoismen. Den shintoistiska världsåskådningen har betecknats som animistisk och hit hör uppfattningen att det lever andar och gudar i allt, såsom i skogar, berg, floder och i stora vilda djur. I japanska animationer, liksom i materialet till uppgiften, kan man se drag av den shintoistiska åskådningen. Filmklippet speglar tanken om andar som lever i naturen, såsom trädens eller vårens ande, som är starka och som kan påverka människor, men som inte nödvändigtvis är odödliga.

Bland annat i de här elementen i materialet kan man hitta animistiska drag:

  • en ande i naturen som kan påverka människan och vara skrämmande, rentav hotfull
  • skogen, som besitter en kraft och dit människor uppmanar att man inte ska gå
  • våren, skogen eller tillväxten förkroppsligad i hjortguden
  • små trädsandar, som sitter på trädgrenar och också i övrigt syns på olika håll i skogen
  • naturens gudar som har gestalten av ett vilddjur, såsom hjortguden
  • ond ande som fötts av en förbannelse
  • starka djurgestalter såsom vargar och vildsvin
  • demoniska naturandar.

I de här elementen i materialet kan man se animistiska tankar om naturens och djurens andar, som på många sätt verkar som en del av världen och som påverkar människorna.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska redogöra för hur animismen syns i filmklippet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 4-poängssvar beskriver examinanden ett animistiskt drag i stort sett korrekt.

I ett 8-poängssvar redogör examinanden för minst två drag i materialet, så att hen beskriver deras animistiska natur på ett adekvat sätt.

I ett 12-poängssvar presenterar examinanden en följdriktig och mångsidig redogörelse.

För att får toppoäng kan examinanden till exempel fördjupa sitt svar genom att hänvisa till olika drag i den japanska världsåskådningen eller genom att jämföra animistiska drag i materialet med animistiska drag i någon annan kultur.

9.2 Beskriv vilka slags drag av animism som förekommer i olika åskådningar i dag. 15 p.

Det centrala draget i animism är att man inte tror på det transcendenta eller kommunicerar med det. Den här faktorn skiljer animismen från exempelvis de abrahamitiska religionerna. Man kan säga att ett heligt berg är heligt uttryckligen som berg eller att en naturande lever i den natur som människan kan varsebli. Animismen har varit en tidig form av åskådning, men den förekommer alltjämt runtom i världen. Det finns gamla fortfarande existerande animistiska åskådningar. Dessutom ingår det animistiska drag i vissa nyandliga och nyhedniska åskådningar.

Det finns animistiska åskådningar på olika håll i världen från norr till söder, särskilt bland många ursprungsfolk. I fråga om nutida åskådningar utgör animismen inte en enhetlig religion eller världsåskådning, utan en samling olika drag av åskådningsnatur, som återfinns i många olika världsåskådningar. Animismen omnämns ibland helt enkelt som religion, men den utgör inte i sig en enskild klar religion. Det handlar snarare om ett system av föreställningar, som har vuxit fram för att passa in i ett visst samhälle eller en viss livsmiljö.

Animistiska drag tar sig uttryck på många olika sätt. Ett exempel är koreaner som utövar mudang gör pilgrimsfärder till stora berg. Även i Finland finns geografiska platser som är heliga för samerna, såsom fjället Saana. Den japanska shintoismen hör till de bäst kända världsåskådningarna som har animistiska drag. Numera utövar många den vid sidan av någon annan religion, till exempel buddismen.

Även vissa drag av vidskepelse kan ses som animistiska, till exempel tanken att en svart katt för med sig otur. Den animistiska bakgrunden syns också i vissa lekfulla föreställningar eller historier. Ibland talar man om väsen eller krafter som bor eller handlar i vissa ting eller på vissa platser, såsom tomtar eller Näcken. I sitt svar kan examinanden analysera till exempel shintoismen, olika drag i fornfinsk åskådning, samernas eller andra ursprungsfolks åskådningar eller animistiska drag i någon nyandlig åskådning.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska beskriva vilka slags drag av animism som förekommer i olika åskådningar i dag. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner av bedömningstabellen beaktas.

I ett 4-poängssvar gör examinanden spridda iakttagelser av en eller flera i dag förekommande åskådningar som innehåller animistiska drag.

I ett 8-poängssvar beskriver examinanden vilka slags drag av animism som förekommer i olika åskådningar i dag.

I ett 12-poängssvar beskriver examinanden insiktsfullt animistiska drag i minst två olika åskådningar som förekommer i dag. Svaret visar på en klar förståelse av animismens natur.

I ett svar värt toppoäng kan examinanden till exempel fördjupa granskningen av animism ur en antropologisk eller religionsvetenskaplig infallsvinkel.

I GLP19 hör uppgiften samman med modulen Åskådningar (LK4), avsnittet ”hur mänsklighetens åskådning har formats: evolutionen, språkets och det flexibla samarbetets betydelse för människans utveckling; animism, teism, ateism” och modulen Religioner och irreligiositet (LK5), avsnittet ”undersökning, definition och förklaring av religiositet och irreligiositet; olika uppfattningar om religioners ursprung”.

I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Livsåskådningarnas värld (LK5), avsnittet ”undersökning, definition och förklaring av livsåskådning och religion samt religiositet och irreligiositet, olika uppfattningar om religioners ursprung” och kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6), avsnittet ”människans evolution och den kulturella evolutionen”.