Beskrivningar av goda svar: SV – Samhällslära
22.3.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste bedömningsgrunderna i provet i samhällslära är hur examinanden behärskar läroämnets innehåll, tankemodeller och färdigheter såsom de definieras i läroplanen samt ett korrekt och exakt bruk av de centrala begreppen inom samhällsläran. En bedömningsgrund är också examinandens förmåga att tolka och kritiskt utvärdera information som beskriver samhälleliga fenomen, att dra självständiga slutsatser utifrån denna information och att jämföra olika tolkningar av samhälleliga frågor samt att ta ställning till dem och motivera sina ståndpunkter. I bedömningen fästs uppmärksamhet även vid framställningen, hur svaret motsvarar uppgiften, hur svaret avgränsas och hur klar argumentationen är.
Av svaren bör det framgå att examinanden förstår samhällets struktur och funktion som en historiskt skiktad och av historien utformad helhet. Examinanden känner till det finländska samhällets politiska, sociala, ekonomiska och juridiska struktur samt de viktigaste teorierna och begreppen förknippade med den. Vidare kan examinanden koppla de granskade fenomenen till sina bredare samhälleliga sammanhang. Examinanden kan i sina svar placera det finländska samhället i en internationell och global kontext, som bland annat inbegriper medlemskapet i Europeiska unionen och följderna av det. Examinanden kan använda samhällslärans centrala begrepp som makt, inflytande, ansvar och rättvisa. Examinanden förstår också ekonomins grundläggande mekanismer och de principer som styr den offentliga maktutövningen och rättssystemet, samt terminologin som gäller dessa.
I materialuppgifterna kan examinanden tolka och på ett relevant sätt utnyttja olika typer av material gällande samhället och ekonomins funktioner, såsom texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Examinanden kan också utvärdera dem kritiskt. I uppgifter som kräver reflektion och i uppgifter som inkluderar motstridiga fakta visar examinanden att hen förstår att information om samhället till sin karaktär kan vara teoretisk och öppen för tolkning, och att de kausala sambanden mellan orsak och verkan är invecklade och komplexa. Examinanden kan skapa en egen och motiverad syn på samhälleliga och ekonomiska frågor som kan vara motstridiga och kopplade till olika värderingar. I bedömningen beaktas examinandens förmåga att utifrån sin kunskap bygga upp välstrukturerade helheter. Likaså fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skilja på relevant och irrelevant information samt förmågan att i svaret utnyttja aktuell information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen, och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begreppsanvändning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Majoritets- och minoritetsregeringar 20 p.
Finlands regeringar har sedan slutet av 1970-talet varit majoritetsregeringar, medan exempelvis Sverige under den här perioden också har haft minoritetsregeringar. Också i Finland har möjligheten att bilda en minoritetsregering under den senaste tiden övervägts som ett alternativ att ta i beaktande.
Förklara skillnaden mellan en majoritets- och en minoritetsregering och analysera vilka styrkor och svagheter dessa två regeringstyper har.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vilken betydelse skillnaden mellan begreppen har i en parlamentarisk demokrati. Om majoriteten av riksdagsledamöterna företräder regeringspartierna handlar det om en majoritetsregering medan en minoritetsregering företräds av riksdagsledamöter som tillhör partier med minoritet i riksdagen.
Inom parlamentarism ska regeringen åtnjuta riksdagsmajoritetens förtroende. Om regeringspartiernas riksdagsledamöter röstar för regeringens propositioner vinner alltid en majoritetsregering omröstningarna, även omröstningar om misstroendevotum. En majoritetsregering är därmed stabilare, och regeringen kan genomföra det program den har kommit överens om. Därför strävar partierna efter att bilda majoritetsregeringar. I ett flerpartisystem tvingas partierna göra även svåra kompromisser då de ingår i en majoritetsregering. I en minoritetsregering är det enklare för partierna att hitta en gemensam linje, men för att få riksdagens stöd tvingas en minoritetsregering också stöka stöd bland oppositionen.
I ett berömligt svar beskrivs styrkorna och svagheterna i majoritets- respektive minoritetsregeringar mer mångsidigt. Examinanden kan beakta politikens tidsperspektiv. En majoritetsregering kan agera mer långsiktigt för att genomföra sitt program än en minoritetsregering kan. Vidare kan varje regeringsparti under en majoritetsregerings mandatperiod sträva efter att genomdriva några av sina egna mål. Examinanden noterar att även en minoritetsregering kan åtnjuta riksdagens förtroende om den hos riksdagen hittar tillräckligt med stöd för sina propositioner hos andra än regeringspartierna. Dess ställning är emellertid konstant instabil. Examinanden kan beskriva den instabila situationen noggrannare genom att spekulera om de alternativ som ligger öppna för partierna. Regeringen tvingas söka stöd a) ett fall i taget hos olika partier eller b) regeringen kan avtala om ett mer permanent samarbete med något oppositionsparti om.
Det väsentliga är att notera att en minoritetsregering tvingas förhandla med en del av oppositionspartierna så arenan för politiska förhandlingar sträcker sig från regeringen till riksdagen. Även oppositionspartierna kan få inflytande under regeringsperioden. Examinanden kan också jämföra situationen i Finland med Sverige, där partierna har bildat block och minoritetsregeringar är vanligare.
2. Förändrade konsumentpriser 20 p.
I ett gott svar förstår examinanden informationen i figuren korrekt så att uppgångarna och nedgångarna visar hur inflationen accelererar och avtar. Konsumentpriserna steg under perioden 2014–2022 förutom åren 2015, 2016 och 2020, vilket betyder att graferna visar en nivå under noll, det vill säga att prisnivån sjunkit (deflation). Examinanden noterar de viktigaste dragen: den årliga inflationen låg under längst tid kring 1–2 procent, men under 2021–2022 steg priserna mycket snabbare. Inom den ekonomiska politiken har en årlig inflation på cirka två procent ansetts eftersträvansvärd, och det är vad centralbankerna eftersträvat. Examinanden kan i sin förklaring hänvisa till denna penningpolitik. Den låga inflationen kan även anses bero på att den ekonomiska tillväxten under 2014–2020 var svag. Examinanden presenterar någon bedömning av varför inflationen accelererade år 2021. Att inflationen accelererade 2021 kan exempelvis förklaras med att man i Europa och USA genom ekonomisk stimulanspolitik försökte dämpa den skada coronaviruspandemin orsakade ekonomin. De pengar som tillfördes det samhällsekonomiska kretsloppet upprätthöll konsumtionsefterfrågan, vilket efter det värsta skedet av pandemin började höja konsumentpriserna. Störningarna i de globala logistik- och produktionskedjorna på grund av pandemin och konsumentefterfrågan som dämts upp under pandemin skapade också ett inflationstryck.
I ett berömligt svar visar examinanden att hen förstår de faktorer som påverkar inflationen samt de allmänna linjerna i den globala ekonomiska utvecklingen under tidsperioden som figuren visar. Examinanden kan bedöma skillnaderna mellan graferna som små, det vill säga att inflationsutvecklingen i Finland, euroområdet respektive USA, sett relativt likadan ut. I bakgrunden ligger integrationen av varumarknaden i världen och global konkurrens. I USA har inflationen varit snabbare och vanligtvis börjat accelerera tidigare än i Finland och euroområdet. Detta förklaras bland annat med den starkare ekonomiska utvecklingen i USA. I Europa har man till och med stannat under centralbankens inflationsmål, trots att räntorna har varit nära noll.
Examinanden analyserar också de punkter i figuren där kurvan ligger under nollnivån. Dessa perioder förklaras av att den ekonomiska utvecklingen då har varit svag och (konsumtions)efterfrågan dämpad. Under sådana förhållanden stiger konsumentpriserna egentligen inte och de kan rentav sjunka. Coronakrisen orsakade också en tillfällig deflation.
3. Europeiska värderingar 20 p.
I ett gott svar bedömer examinanden enhetligheten i européernas värderingar på basis av hur länderna kan kategoriseras utifrån de familjerelaterade påståendena. Examinanden kan till exempel konstatera att Norden och Nederländerna utgör en tydligt liberal kategori medan de västeuropeiska länderna (bl.a. Storbritannien, Frankrike, Spanien) placerar sig mellan de nordiska länderna och de mer konservativa östeuropeiska länderna samt Italien. Störst är spridningen mellan länderna gällande påståendet om vuxna barns skyldighet att sörja för sina föräldrar. Som förklaring på skillnaderna mellan länderna kan examinanden exempelvis undersöka några av följande förklaringar: uppfattningar om könsroller och familj, ländernas levnadsstandard och skillnaderna mellan välfärdsmodellerna, näringslivsstrukturen i de olika länderna i Europa samt dagvårds- och skolsystemen.
I ett berömligt svar bedömer examinanden graden av enhetlighet i det europeiska värdesystemet och diskuterar flera möjliga bakgrundsfaktorer bakom de skillnader som syns i materialet samt skildrar olika modeller av välfärdsstat. Examinanden kan granska vilken betydelse utbildning och exempelvis historien och religionens ställning har för skillnaderna mellan länderna, särskilt de som inte hör till Europeiska unionen (bl.a. Albanien, Serbien, Ryssland). Examinanden kan också diskutera fördelningen av liberala och konservativa värden samt den politiska populismens frammarsch och dess betydelse.
4. Förändringar i utbildningsnivån i Finland 20 p.
I ett gott svar tas huvuddragen i förändringarna i utbildningsnivån upp. Utbildningsnivån för såväl kvinnor som män sjunkit under perioden 2011–2021. Kvinnor skaffar i genomsnitt oftare än män en högskoleutbildning. Examinanden har framfört någon förklaring till att färre personer skaffar en högskoleutbildning och motiverat den, till exempel osäkerhet om valet av område, sjunkande studiemotivation, avbrutna studier och minskat antal högskoleplatser. Examinanden har diskuterat konsekvenserna ur någon synvinkel, till exempel vad antalet högskoleutbildade betyder för näringslivet.
I ett berömligt svar behandlar examinanden alla tre frågor mer ingående. Examinanden noterar att figuren representerar relativa mängder: figuren visar inte det absoluta antalet personer med högskoleutbildning i de olika åldersklasserna utan det relativa antalet samt fördelningen mellan män och kvinnor i de olika åldersgrupperna. Det låga antalet högskoleutbildade födda år 1985 åren 2011–2013 kan förklaras med att personer i denna åldersklass då precis höll på att avsluta sina högskolestudier.
Examinanden diskuterar orsakerna mer utförligt. Att den relativa andelen högutbildade kvinnor växer är en trend som pågått redan länge. Utbildningens betydelse har poängterats med tanke på jämställdheten. Att kvinnor utbildar sig långt blev vanligare som en följd av strukturförändringen i samhället, och arbetslivets krav syns också i deras studieval. I svaret kan examinanden också diskutera att flickorna klarar sig bättre i skolan än pojkarna, vilket också avspeglas i benägenheten att söka sig till högskolestudier.
Examinanden diskuterar också konsekvenserna mer utförligt, till exempel den sjunkande nativiteten i anknytning till att kvinnor utbildar sig. Utbildningsnivån inverkar också på Finlands internationella konkurrenskraft.
5. Medborgares rättsmedel 20 p.
Till sin förtret har Désirée lagt märke till att en ny cykelväg har planlagts att löpa delvis genom hennes trädgård och över några äppelträd där. Hon vill invända mot planbeslutet. Några kilometer längre bort i samma kommun bor Désirées kusin Tobias, som också han är ledsen över det öde som drabbat kusinens äppelträd.
Vilka rättsmedel har medborgare att tillgå om de är missnöjda med myndighetsbeslut? Vilka av dessa rättsmedel skulle det vara ändamålsenligt för Désirée och Tobias att använda sig av och hur bör de ta sig an ärendet?
I ett gott svar tar examinanden upp att rättsmedlen i fråga om myndighetsbeslut först är att yrka på rättelse och sedan förvaltnings- eller kommunalbesvär. Examinanden förstår korrekt att skillnaden mellan dessa handlar om vem som kan besvära sig och huruvida besväret gäller ett beslut som fattats av en statlig eller en kommunal myndighet. Mot beslut som fattats av statliga myndigheter anförs förvaltningsbesvär och mot beslut av kommunala myndigheter anförs förvaltnings- eller i regel kommunalbesvär. Innan man anför ett kommunalbesvär måste man yrka på rättelse hos kommunmyndigheten. Om svaret inte är fördelaktigt för den yrkande kan hen anföra ett kommunalbesvär. Såväl förvaltnings- som kommunalbesvär lämnas till förvaltningsdomstolen. Kommunalbesvär kan anföras av varje kommuninvånare.
Examinanden kan i sitt svar konstatera att Désirée har möjlighet att först yrka på rättelse och sedan möjligen anföra såväl förvaltnings- som kommunalbesvär eftersom planläggning handlar om ett beslut som fattas av en kommunal myndighet och beslutet helt klart får konsekvenser när det kommer till hennes rättigheter. Den tilltänkta cykelbanan verkar inte ha direkta konsekvenser för Tobias intressen och rättigheter, men han kan överväga huruvida han har grunder för att anföra kommunalbesvär. För förvaltningsdomstolens beslut kan hen i sin tur ansöka om besvärstillstånd hos högsta förvaltningsdomstolen. Begäran om rättelse och besvär ska motiveras.
I ett berömligt svar synar examinanden frågan med begreppslig precision och gör en god bedömning av i vilken mån myndighetsbeslutet inverkar på de involverades intressen och rättigheter i exempelfallet. Dessutom diskuterar examinanden nyanserat och ingående vilka motiveringar som eventuellt kunde användas för rättelseyrkande (ska lämnas in inom 14 dagar) och ett kommunalbesvär i exempelfallet. Myndigheten är skyldig att ge råd och hjälpa i ärendet i enlighet med god förvaltningssed. Förvaltningsbesvär kan enbart anföras av en individ eller ett samfund som är part i fråga om beslutets konsekvenser, det vill säga att beslutet berör den ändringssökandes intressen och rättigheter.
Kommunalbesvär kan anföras (inom 30 dagar) och endast på laglighetsgrund, det vill säga om beslutet har fattats i fel ordning, myndigheten har överskridit sina befogenheter i beslutsfattandet eller beslutet är lagstridigt. I Tobias fall förefaller ingen av dess grunder vara uppfylld, missnöje räcker inte som grund.
6. Uppsägning och hävning av avtal 20 p.
I ett gott svar tar examinanden upp att ett arbetsavtal kan sägas upp eller hävas av antingen arbetstagaren eller arbetsgivaren. Det krävs särskilt vägande skäl för att häva ett arbetsavtal och en hävd anställning upphör direkt, liksom också utbetalningen av lön. Vid uppsägning däremot gäller en uppsägningstid vars längd beror på hur länge anställningen pågått. Om arbetsgivaren säger upp avtalet krävs det skäl och uppsägningstiden är längre; om det är arbetstagaren som säger upp sig krävs inga särskilda skäl och uppsägningstiden är kortare. En visstidsanställning kan inte sägas upp.
Arbetsgivaren kan säga upp en arbetstagare av orsaker som gäller arbetstagaren som person eller av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker. En orsak som gäller arbetstagaren som person kan exempelvis vara allvarligt brott mot arbetsskyldigheterna eller försummelse. Ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker tolkas vanligtvis som att det går ekonomiskt dåligt för företaget eller behovet av arbetskraft i företaget väsentligen och permanent har minskat och företaget därför inte kan tilldela sina anställda nya uppgifter. Ett skäl för att häva en anställning kan för arbetsgivaren bland annat vara att arbetstagaren upprepade gånger äventyrat arbetarsäkerheten eller att hen inte sköter sina arbetsuppgifter, eller gör sig skyldig till en handling efter vilken der inte är rimligt att förutsätta att anställningen ska fortsätta eller att det ska finnas någon uppsägningstid. För arbetstagarens del kan ett skäl för att häva avtalet till exempel vara arbetsgivarens underlåtenhet att betala ut lönen eller otrygga arbetsförhållanden.
I ett berömligt svar behandlas ovannämnda synpunkter noggrannare och utförligare. Examinanden kan exempelvis notera att sakliga och ändamålsenliga uppsägningsgrunder som gäller arbetstagaren som person inte får vara förknippade med graviditet eller sjukdom, eller vara diskriminerande, det vill säga bygga på exempelvis kön, hudfärg eller religion. En uppsägning baserad på grunder som gäller arbetstagaren som person föregås vanligen av ett hörande, en varnig och en möjlighet för arbetstagaren att korrigera sitt agerande. En målsman har rätt att häva en ung arbetstagares arbetsavtal om detta är nödvändigt för arbetstagarens uppfostran, utveckling eller hälsa. Under en provtid kan ett arbetsavtal hävas av vardera parten.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Hatretorik och yttrandefrihet 30 p.
7.1 Redogör utifrån textutdragen , och för vad som avses med begreppen hatretorik och yttrandefrihet. 10 p.
I ett gott svar definierar examinanden vad som avses med hatretorik och yttrandefrihet. I Finland gäller i första hand yttrandefrihet, det vill säga en person får fritt uttrycka sin åsikt. Hatretorik eller hatprat är en generell benämning på retorik som underblåser hat mot en människa eller en grupp människor. Examinanden använder materialet i uppgiften i sitt svar.
I ett berömligt svar lyfter examinanden fram att hatretorik inte direkt är förbjuden i Finlands lag, men att hets mot folkgrupp och ärekränkning är straffbara handlingar. I den samhälleliga diskussionen är hatretorik och yttrandefrihet inte entydiga begrepp, utan hur man förstår dem beror på vem som dryftar frågan och i vilket sammanhang. Examinanden knyter på ett mångsidigt sätt sitt svar till materialet i uppgiften.
7.2 Använd dig av textutdragen , och för att göra en motiverad bedömning av huruvida Finland borde införa lagstiftning för att begränsa hatretorik mer än i dagens läge. 20 p.
I ett gott svar framför examinanden någon motiverad bedömning av regleringen av hatretorik. Som grund för sin bedömning använder examinanden materialet i uppgiften. Ett gott svar inkluderar inte känslomässiga, ensidiga ståndpunkter.
I ett berömligt svar diskuterar examinanden mångsidigt vilka fördelar och nackdelar som följer av att hatretorik begränsas genom lagstiftning, och hen presenterar sin bedömning utifrån en välunderbyggd analys. I sitt svar använder examinanden materialet i uppgiften på ett mångsidigt sätt. Forskaren är exempelvis rädd att en reglering av hatretorik skulle minska diskussionen bland medborgarna. Regleringen kunde också vara svår på grund av de globala sociala medierna. Å andra sidan kan hatretorik stå i konflikt med konventionerna om mänskliga rättigheter. Examinanden utvärderar materialen källkritiskt med beaktande av diskussionens samhälleliga kontext, till exempel talarnas ställning.
8. Företagslandskapet i Finland 30 p.
8.1 Hurdana företagsformer är enskild firma, aktiebolag och andelslag? För hurdan företagsverksamhet lämpar sig var och en av dessa företagsformer främst och varför? 12 p.
I ett gott svar redogör examinanden i fråga om sakinnehållet korrekt för de väsentliga dragen hos de tre företagsformerna. Enskild näringsidkare (firma) handlar vanligtvis om relativt små företag inom exempelvis service- eller byggbranschen och kräver inget stort start- och rörelsekapital. Ett aktiebolag grundas ofta när större startkapital krävs, och detta fås genom insamling bland flera investerare. Ett andelslag grundas vanligtvis för att producera någon nyttighet för en viss målgrupp, och vinst är således inte det primära målet för verksamheten. Examinanden kan till exempel också diskutera det faktum att enskild näringsidkare är en företagsform som särskilt lämpar sig för nya ensamföretagare och småföretagare.
I ett berömligt svar behandlar examinanden noggrannare och mer uttömmande hur dessa företagsformer skiljer sig från varandra i fråga om ansvar och beslutsfattande. Hur väl företagsformerna lämpar sig för olika ändamål behandlas konkret med exempel och så att examinanden visar att hen förstår att alla företagsformer har såväl styrkor som begränsningar. I ett aktiebolag är exempelvis kraven på förvaltning och bokföring strängare än för en näringsidkare med firma, men å andra sidan är företagaren inte personligen ansvarig för aktiebolagets skulder. I ett andelslag är å sin sida alla delägare i en jämlik ställning.
8.2 Analysera särdragen i det finländska företagslandskapet utifrån textutdrag och uppgifterna i tabell , och diskutera vilka styrkor och svagheter det finländska företagslandskapet har med tanke på samhällsekonomin. 18 p.
I ett gott svar har examinanden förstått begreppet samhällsekonomi korrekt och företagslandskapet beskrivs som en del av samhällsekonomin. Företagen är små: få av dem sysselsätter mer än 250 personer. I sitt svar tar examinanden upp att andelen företag med få anställda är stor inom SMF-fältet medan dessa företags andel av alla anställda är relativt liten. Som orsaker till småföretagens popularitet kan examinanden diskutera synpunkter i anknytning till såväl grundandet som själva verksamheten: varför det är lätt att grunda ett litet företag och å andra sidan varför många småföretag inte börjar växa. I fråga om styrkor och svagheter i det finska företagslandskapet kan examinanden bland annat diskutera frågor som att små och medelstora företag är en viktig del av servicekedjorna och att dessa företag kan utgöra uppmuntrande exempel för andra som är intresserade av att grunda egna företag.
I ett berömligt svar analyserar examinanden företagslandskapet mer ingående som en del av den finska samhällsekonomin. Exempel på sådana är företagssektorns roll som skattebetalare, sysselsättare och motor för innovationer. Examinanden förstår att de små och medelstora företagen som beskrivs i materialet enbart är en del av företagslandskapet, där särskilt storföretagens förehavanden ofta följs mer än de små och medelstora företagens verksamhet i offentligheten. Bland de små och medelstora företagen finns många serviceföretag. Industriföretagen är vanligen rätt stora, vilket förklarar deras låga antal i förhållande till serviceföretagen. Det stora antalet serviceföretag berättar också om att Finland är ett modernt servicesamhälle.
9. Europeiska unionen som säkerhetspolitisk aktör 30 p.
9.1 Analysera styrkorna och utmaningarna i Europeiska unionens säkerhetspolitiska agerande. Utnyttja textutdragen och samt bild i ditt svar. 20 p.
I ett gott svar förstår examinanden att i EU:s säkerhetspolitik jämkas medlemsländernas intressen samman och svängrum eftersträvas för unionen i förhållande till de övriga maktcentrum i världen som unionen såväl konkurrerar som samarbetar med. Examinanden förstår att säkerhet inbegriper flera dimensioner och nämner exempelvis energi-, miljö- eller migrationspolitiken som delar av säkerhetspolitiken. I svaret görs korrekta observationer av de värderingar som framkommer i materialet gällande EU:s säkerhetspolitiska mål och resurser. I ett gott svar ger examinanden några konkreta exempel på styrkor och svagheter. Som styrkor kan man exempelvis nämna krishanteringen eller den gemensamma energiunionen. Som svagheter kan man nämna att beslut kräver enhällighet, energiberoendet eller att EU saknar en gemensam försvarspolitik.
I ett berömligt svar fördjupar examinanden sin analys av EU som säkerhetspolitisk aktör och beaktar en bred tolkning av begreppet säkerhet. Examinanden använder materialen för uppgiften analytiskt och noterar till exempel Ojanens bedömning av EU:s möjlighet att integrera säkerhetspolitiken och andra politiska områden. Examinanden diskuterar också motiven hos dem som skrivit de olika materialen och motivens eventuella återspeglingar på skribenternas slutsatser. I ett berömligt svar utvärderar examinanden ingående och mångsidigt styrkorna och svagheterna i EU:s säkerhetspolitik.
9.2 Gör en motiverad bedömning av hur Europeiska unionens roll som säkerhetspolitisk aktör kommer att utvecklas inom den närmaste framtiden. 10 p.
I ett gott svar framför examinanden något scenario om EU:s framtid följt av trovärdiga argument. En motivering kan gälla EU:s interna eller internationella utveckling, och fokus för denna kan vara något enskilt delområde av säkerhet, exempelvis omständigheter som gäller den militära säkerheten.
I ett berömligt svar analyserar examinanden utförligare faktorer som påverkar EU:s roll och position som säkerhetspolitisk aktör. Med andra ord kan hen exempelvis diskutera hur förändringar i anknytning till miljö- och migrationsfrågor påverkar Europeiska unionen och dess sätt att fatta säkerhetspolitiska beslut. I svaret kan EU analyseras såväl i egenskap av upphov till som av föremål för förändring. I svaret beaktas den osäkerhet som åtföljer bedömningar av utvecklingens riktning, och examinanden kan ställa villkor eller förbehåll för utfallet av sitt scenario. Konkreta exempel på saker som kan påverka Europeiska unionen i den närmaste framtiden, bland annat det amerikanska presidentvalet och slutresultatet av kriget i Ukraina, kan ses som meriter.