Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä
25.3.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Del 1: Hörförståelse
1. Hos frisören 12 p.
1.1 Varför har Jenna inte gått till frisören på länge? 3 p.
- Hon har varit utomlands (3 p.)
1.2 Vilken bild visar Jenna för frisören? 3 p.
-
(3 p.)
Nainen, jolla puolipitkä tukka, joka yltää korvien taakse.
1.3 Vad gör Jenna nuförtiden? 3 p.
- Hon jobbar deltid (3 p.)
1.4 Vad betalar Jenna för klippningen? 3 p.
- 90 euro (3 p.)
2. Fem frågor med Peter Abrahamsson 15 p.
2.1 Vad var speciellt med säsongen 2008, enligt Peter Abrahamsson? 3 p.
- Han hoppade in för en mer erfaren spelare (3 p.)
- Han spelade då sin första säsong i Allsvenskan (3 p.)
2.2 Varför är taktisk träning tråkigt enligt Peter Abrahamsson? 3 p.
- Han är mindre delaktig i den (3 p.)
2.3 Miksi valmentaja vertasi Peter Abrahamssonia kerran näkemäänsä patsaaseen? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän päästi sisään monta maalia. / Hän oli yhtä kädetön ja/tai jalaton kuin eräs patsas / yhtä kädetön kuin / yhtä jalaton kuin. (3/0 p.)
Maali on oltava monikossa, koska tekstissä on ”en del enkla mål”, mikä tarkoittaa useampaa kuin yhtä maalia.
Tallenne Lyssna på texten till 2.3.
– Jag minns en träning i Örgryte när jag hade Åge Hareide som tränare och jag släppte in en del enkla mål. Då frågade han om jag visste vad en viss staty han hade sett en gång hette, vilket jag inte visste. Han svarade att det är en staty utan armar och ben och det är du. Men det var nog lite med glimten i ögat också.2.4 Vad berättar Peter Abrahamsson om sin skoltid? 3 p.
- Han ville vara en duktig elev (3 p.)
2.5 Vad vill Peter Abrahamsson göra i framtiden? 3 p.
- Börja göra något med sina händer (3 p.)
3. Reklam 14 p.
3.1 När borde man ta tabletten mot karies? 3 p.
- Efter en måltid (3 p.)
3.2 Vad beskriver chokladen bäst? 3 p.
- Den är mycket berömd (3 p.)
3.3 För vem passar resan bäst? 3 p.
- För den som vill ha flera aktiviteter (3 p.)
3.4 Hur mycket konstfiber innehåller sockorna? 2 p.
- 25 procent (2 p.)
3.5 När gäller erbjudandet? 3 p.
- I början av veckan (3 p.)
4. Nikos mobilvanor 15 p.
4.1 Hur märkte Niko att han tillbringade för mycket tid på mobilen? 3 p.
- Folk sade det till honom (3 p.)
4.2 Vad började Niko göra inför studentskrivningarna? 3 p.
- Använda en gammaldags mobil (3 p.)
4.3 Mihin Niko tarvitsi älypuhelinta aloittaessaan opinnot? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Joukkoliikenteen / julkisen liikenteen / (kuukausi-/kausi)lippuun. / Bussilipun/bussilippujen hankkimiseen/ostamiseen/maksamiseen/saamiseen/lataamiseen. (3/0 p.)
Muu yleistieto/maailmantieto on virhe.
0 p. = julkisen liikenteen sovellukseen/käyttämiseen / bussilipun näyttämiseen
Tallenne Lyssna på texten till 4.3.
Då Niko började studera på handelshögskolan i en större stad fick han problem. För att kunna skaffa periodbiljett, det vill säga ett en biljett som gäller i flera månader, till kollektivtrafiken behövde han smarttelefon. Apparna som användes på handelshögskolan kunde användas via datorn. Problemet löstes med hjälp av ett specialtillstånd.4.4 Vad beror telefonskräcken på enligt Per Carlbring? 3 p.
- Brist på övning (3 p.)
4.5 Vilket tips ger Mathilda Kull till den som lider av telefonskräck? 3 p.
- Förbered dig väl! (3 p.)
5. Vägen in (video) 18 p.
Tallenne
5.1:
– Vi är snart hos mamma och vi ska prata om vårt första år i Sverige och jag är lite sen. Och jag har ju fika med mig. Hon brukar alltid vara mer förlåtande då.
5.5:
– Så var det ju det här med jobb. Vad de har slitit från dag ett.
– Oj, vilka minnen jag har i den tiden!
– Samtidigt som de har studerat har de praktiserat och jobbat på alla möjliga arbetsplatser.
– Servicehuset i Sätra, och direkt in till deras verksamhetschef
– Gick du direkt in och frågade efter chefen
– Ja, jag gick in och frågade efter chefen jag sa ”vem är chef här” och då gick jag in, jag knackade på dörren då gick jag in och satt mig i stolen och sa ”jag vill ha jobb”
Men det här språket, tror du att det räcker? Och hon tittade och sa ”ja, det räcker, det räcker, när kan du börja?” Ja, i morgon, idag, när som helst
Och då faktiskt fick jag första jobbet där
5.1 Mitä Khazar pahoittelee videon alussa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Että hän on myöhässä. / Myöhästymistään. / Että ei tullut ajoissa. (3/0 p.)
5.2 Vilket minne berättar mamman om sin första dag i Sverige? 3 p.
- Hon bjöds på svensk fika (3 p.)
5.3 Hur ser mamman på språket i det nya landet? 3 p.
- Hon anser det vara nödvändigt att kunna svenska (3 p.)
5.4 Vad hände innan mamman lärde sig svenska ordentligt? 3 p.
- Dottern ville hjälpa med språket men mamman tackade nej (3 p.)
5.5 Miten äiti hankki ensimmäisen työpaikkansa Ruotsissa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän meni suoraan [palvelukeskuksen] pomon puheille/luo / koputtamaan pomon ovelle. (3/0 p.)
Pomon luo meneminen on mainittava.
0 p. = Hän meni suoraan kysymään työpaikalta. (pomoa ei mainittu)
5.6 Vad hände med mamman då hon nyss börjat jobba som tidningsbud? 3 p.
- Hon blev mycket trött (3 p.)
- Hon blev rånad (3 p.)
- Hon blev sjukskriven (3 p.)
6. Frida Krohn (video) 16 p.
Tallenne
6.3: men jag har ju massor av släktingar som håller på med teaterbranchen och jobbar inom teater; det finns nånting hos skådespeleriet det är fantastisk att jag jag hinner ju göra allting då kan jag vara vad som helst inom en livstid6.1 Vad koncentrerar sig de sökande på inför inträdesprovet? 3 p.
- Att skilja sig från mängden (3 p.)
6.2 Vad gjorde Frida som barn? 3 p.
- Uppträdde med sina kompisar (3 p.)
6.3 Mitkä kaksi asiaa ovat vaikuttaneet Fridan uravalintaan? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Suvussa on teatterilaisia/teatteriväkeä/teatteri-ihmisiä / samalla alalla olevia. (2/0 p.)
- (Näyttelijä) voi tehdä monta asiaa / tehdä mitä vaan / olla mitä vain (yhden) elämän / elämänsä aikana. (2/0 p.)
6.4 Hur känner sig Frida inför inträdesprovet? 3 p.
- Avspänd (3 p.)
- Självsäker (3 p.)
6.5 Vad vill Frida helst göra inom den närmsta framtiden? 3 p.
- Hon vill stanna inom teaterbranschen (3 p.)
Del 2: Läsförståelse
7. Vilken grej? 12 p.
7.1 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Golvlampa (3 p.)
7.2 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Datorskärm (3 p.)
7.3 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Glasögon (3 p.)
7.4 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Hörlurar (3 p.)
8. Sommarjobb i Vasa 16 p.
8.1 Mitä erityistä on siinä, että Lina sai työpaikan kesätaiteilijana? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Yleensä ei valita kuvataiteilijaa. / Yleensä valitaan muusikko/tanssija/näyttelijä. / Hän oli ensimmäinen kuvataiteilija, joka valittiin. (3/0 p.)
8.2 Hur kom Lina på idén att måla fåglar? 3 p.
- Hon såg många fåglar i sin omgivning (3 p.)
8.3 Vad är speciellt med Linas fåglar? 3 p.
- De försvinner med tiden (3 p.)
8.4 Vad kan Lina välja fritt? 3 p.
- Vad hennes arbete består av (3 p.)
8.5 Missä Lina työskentelee loppukesän? (Mainitse 2 paikkaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjastolla/kirjastossa / kirjaston lähellä / kirjaston ympäristössä (2/0 p.) ja kävelykadulla/kadulla (Vaasan) keskustassa / (Vaasan) ostoskeskuksessa/Vasacentrumissa (2/0 p.).
9. Hänt i världen 10 p.
9.1 Miksi kompostissa oli ampiaisia? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Komposti oli täytetty siirapilla / täynnä siirappia. / Siirappi kompostissa oli houkutellut ne sinne. / Kompostissa oli siirappia. / Siirapin vuoksi. (2/0 p.)
9.2 Miten tilanne saatiin korjattua? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Palokunta ruiskutti sinne paljon vettä / Sinne ruiskutettiin/suihkutettiin vettä. (2/0 p.)
0 p. = kaadettiin/heitettiin/laitettiin/lisättiin vettä
9.3 Komplettera meningen med det i sammanhanget lämpligaste alternativet. 2 p.
- så att den gick sönder (2 p.)
9.4 Vad är följden av det mannen gjorde? 2 p.
- Han ska ställas inför domstol (2 p.)
9.5 Välj den bild som visar hur tavlan ska vara vänd. 2 p.
-
(2 p.)
Taulu, joka koostuu erivärisistä raidoista. Ylhäällä olevat raidat ovat lähempänä toisiaan kuin muut.
10. Hemgymnastik 10 p.
10.1 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Sitt på stolen och för båda armbågarna ordentligt framåt. Håll ryggen rak. (2 p.)
- Sitt på stolen med båda armbågarna böjda bredvid kroppen. Böj inte ryggen. (2 p.)
10.2 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Luta mot väggen med händerna i axelhöjd. Håll kroppen rak och tryck tillbaka med händerna. (2 p.)
10.3 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Värm upp kroppen genom att marschera på stället. Lyft benen turvis. Håll ryggen rak. (2 p.)
10.4 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Ligg på magen. Stötta dig på armbågarna och tårna. Lyft kroppen och spänn magen. (2 p.)
10.5 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Placera pekfingrarna på de slutna ögonen och massera i små cirklar. Tryck inte för hårt. (2 p.)
11. Allemansrätten 6 p.
11.1 Vad är, enligt texten, speciellt i Finland? 2 p.
- Att vem som helst får röra sig fritt i naturen (2 p.)
11.2 Mitä luontoon leiriytyessä pitää huomioida? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Ettei häiritse muita ihmisiä / Ei saa olla häiriöksi/haitaksi muille ihmisille. (2/0 p.)
Muu tekstin mukainen tieto on nollainfoa.
11.3 Hur skiljer sig allemansrätten i Norden från resten av Europa? 2 p.
- Lagen är mindre begränsande (2 p.)
12. Finlandssvenska ungdomar utomlands 10 p.
12.1 Vad fick Malin att återvända till ön? 2 p.
- En ny kärlek (2 p.)
12.2 Vad tyckte Malin var positivt med att vistas utomlands? 2 p.
- Att bli mera mogen (2 p.)
12.3 Vad kunde vara Sonjas motto? 2 p.
- Man vet aldrig vart livet bär (2 p.)
12.4 Vad har varit jobbigt för Sonja att hitta i Australien? 2 p.
- Ett lämpligt arbete (2 p.)
12.5 Vem har studerat utomlands? 2 p.
- Båda två (2 p.)
13. Nyheter från Norge 11 p.
13.1 Vilken fortsättning på satsen passar bäst i sammanhanget? 2 p.
- van vid vinterns utmaningar (2 p.)
13.2 Varför är det kontroversiellt att Norge satsar på elbilar? 2 p.
- Norge är storproducent av icke förnybara energikällor (2 p.)
13.3 Varför borde Møhlenpris få ett nytt namn? 2 p.
- Namnet anses ha en negativ klang nuförtiden (2 p.)
13.4 Vilket är syftet med ett nytt bilregister? 2 p.
- Informera om bilen råkat ut för en olycka någon gång (2 p.)
13.5 Minkä sopimuksen jotkin oslolaiset verstaat tekevät kunnan kanssa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Verstaat tarjoavat ilmaista/maksutonta pyörän korjausta/huoltoa/kunnostusta. (3/0 p.)
Del 3: Ordförråd och strukturer
14. Skribenten Flora Wiströms skrivtips 15 p.
14.1 1 p.
- sin (1 p.)
14.2 1 p.
- vilket (1 p.)
14.3 1 p.
- bästa råd (1 p.)
14.4 1 p.
- visste (1 p.)
14.5 1 p.
- egentligen (1 p.)
14.6 1 p.
- av (1 p.)
14.7 1 p.
- sökte (1 p.)
14.8 1 p.
- antagen (1 p.)
14.9 1 p.
- Det (1 p.)
14.10 1 p.
- veta (1 p.)
14.11 1 p.
- en dröm (1 p.)
14.12 1 p.
- menar (1 p.)
14.13 1 p.
- friare (1 p.)
14.14 1 p.
- att man själv inte är (1 p.)
14.15 1 p.
- förbi (1 p.)
15. Färre älgolyckor 5 p.
15.1 1 p.
- lägre (1 p.)
15.2 1 p.
- ännu (1 p.)
15.3 1 p.
- en förklaring (1 p.)
15.4 1 p.
- minska (1 p.)
15.5 1 p.
- ganska (1 p.)
16. Felix köper en födelsedagspresent 15 p.
16.1 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Hej, kan jag hjälpa dig med något? |
Felix: | Ystäväni täyttää kaksikymmentä vuotta. Haluan ostaa jotain mukavaa hänelle. |
Min vän/kompis fyller/blir / ska bli tjugo (år). (1/0 p.) Jag vill / skulle vilja köpa något/någonting trevligt/kul/roligt (1/0 p.) till/för/åt henne/hen (1/0 p.).
16.2 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Har hon någon särskild hobby? |
Felix: | Hän tykkää leipoa joka viikonloppu. |
Hon/hen tycker om / gillar (1/0 p.) att baka (1/0 p.) varje/alla veckoslut / varje helg / alla helger / på veckosluten/helgerna (1/0 p.).
16.3 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Då föreslår jag att du ger henne en pajform. |
Felix: | Hyvä idea! Voitko näyttää, mitä teillä on? |
(Det är en)/(En)/(Vilken) Bra/god idé! (1/0 p.) Kan/kunde du visa (mig) (1/0 p.) vad ni/du har (1/0 p.)?
16.4 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Här har vi pajformar. Någon av dessa kanske? |
Felix: | Tuo pyöreä on todella hieno. Mitä se maksaa? |
Den där runda (1/0 p.) är verkligen fin / jättefin / väldigt fin / mycket fin/snygg (1/0 p.). Vad / Hur mycket kostar den? (1/0 p.)
Sukuvirheestä rankaistaan kerran. Jos kaksi viimeistä osaa on taivutettu johdonmukaisesti ensimmäisen osan subjektin (vääränkin) suvun mukaan, siitä ei rankaista muissa kuin ensimmäisessä osassa. Aineiston mukainen n- suku antaa aina pisteet.
16.5 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | 10 euro. Skulle den kanske vara OK? |
Felix: | Se ei ole liian kallis. Minä otan sen. Kiitos vihjeestä! |
Säljaren: | För all del. |
Den är inte för dyr. (1/0 p.) Jag tar den. (1/0 p.) Tack för tipset! (1/0 p.)
Jos toisen osan objekti on taivutettu johdonmukaisesti ensimmäisen osan subjektin suvun mukaan, siitä ei rankaista. Aineiston mukainen n- suku antaa aina pisteet.
Del 4: Skriftlig framställning
17. Kort skrivuppgift 33 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
17.1 Viesti 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.2 Blogipäivitys 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18. Längre skrivuppgift 66 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
18.1 Kommentti nettipalstalla 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18.2 Mielipidekirjoitus verkkolehdessä 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.