Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä (kuulovammaiset)
25.3.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.5.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Del 1: Läsförståelse
1. Vilken grej? 12 p.
1.1 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Golvlampa (3 p.)
1.2 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Datorskärm (3 p.)
1.3 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Glasögon (3 p.)
1.4 Välj den grej som beskrivningen gäller. 3 p.
- Hörlurar (3 p.)
2. Sommarjobb i Vasa 16 p.
2.1 Mitä erityistä on siinä, että Lina sai työpaikan kesätaiteilijana? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Yleensä ei valita kuvataiteilijaa. / Yleensä valitaan muusikko/tanssija/näyttelijä. / Hän oli ensimmäinen kuvataiteilija, joka valittiin. (3/0 p.)
2.2 Hur kom Lina på idén att måla fåglar? 3 p.
- Hon såg många fåglar i sin omgivning (3 p.)
2.3 Vad är speciellt med Linas fåglar? 3 p.
- De försvinner med tiden (3 p.)
2.4 Vad kan Lina välja fritt? 3 p.
- Vad hennes arbete består av (3 p.)
2.5 Missä Lina työskentelee loppukesän? (Mainitse 2 paikkaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjastolla/kirjastossa / kirjaston lähellä / kirjaston ympäristössä (2/0 p.) ja kävelykadulla/kadulla (Vaasan) keskustassa / (Vaasan) ostoskeskuksessa/Vasacentrumissa (2/0 p.).
3. Hänt i världen 10 p.
3.1 Miksi kompostissa oli ampiaisia? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Komposti oli täytetty siirapilla / täynnä siirappia. / Siirappi kompostissa oli houkutellut ne sinne. / Kompostissa oli siirappia. / Siirapin vuoksi. (2/0 p.)
3.2 Miten tilanne saatiin korjattua? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Palokunta ruiskutti sinne paljon vettä / Sinne ruiskutettiin/suihkutettiin vettä. (2/0 p.)
0 p. = kaadettiin/heitettiin/laitettiin/lisättiin vettä
3.3 Komplettera meningen med det i sammanhanget lämpligaste alternativet. 2 p.
- så att den gick sönder (2 p.)
3.4 Vad är följden av det mannen gjorde? 2 p.
- Han ska ställas inför domstol (2 p.)
3.5 Välj den bild som visar hur tavlan ska vara vänd. 2 p.
-
(2 p.)
Taulu, joka koostuu erivärisistä raidoista. Ylhäällä olevat raidat ovat lähempänä toisiaan kuin muut.
4. Hemgymnastik 10 p.
4.1 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Sitt på stolen och för båda armbågarna ordentligt framåt. Håll ryggen rak. (2 p.)
- Sitt på stolen med båda armbågarna böjda bredvid kroppen. Böj inte ryggen. (2 p.)
4.2 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Luta mot väggen med händerna i axelhöjd. Håll kroppen rak och tryck tillbaka med händerna. (2 p.)
4.3 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Värm upp kroppen genom att marschera på stället. Lyft benen turvis. Håll ryggen rak. (2 p.)
4.4 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Ligg på magen. Stötta dig på armbågarna och tårna. Lyft kroppen och spänn magen. (2 p.)
4.5 Välj rätt beskrivning till bilden. 2 p.
- Placera pekfingrarna på de slutna ögonen och massera i små cirklar. Tryck inte för hårt. (2 p.)
5. Allemansrätten 6 p.
5.1 Vad är, enligt texten, speciellt i Finland? 2 p.
- Att vem som helst får röra sig fritt i naturen (2 p.)
5.2 Mitä luontoon leiriytyessä pitää huomioida? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Ettei häiritse muita ihmisiä / Ei saa olla häiriöksi/haitaksi muille ihmisille. (2/0 p.)
Muu tekstin mukainen tieto on nollainfoa.
5.3 Hur skiljer sig allemansrätten i Norden från resten av Europa? 2 p.
- Lagen är mindre begränsande (2 p.)
6. Finlandssvenska ungdomar utomlands 10 p.
6.1 Vad fick Malin att återvända till ön? 2 p.
- En ny kärlek (2 p.)
6.2 Vad tyckte Malin var positivt med att vistas utomlands? 2 p.
- Att bli mera mogen (2 p.)
6.3 Vad kunde vara Sonjas motto? 2 p.
- Man vet aldrig vart livet bär (2 p.)
6.4 Vad har varit jobbigt för Sonja att hitta i Australien? 2 p.
- Ett lämpligt arbete (2 p.)
6.5 Vem har studerat utomlands? 2 p.
- Båda två (2 p.)
7. Nyheter från Norge 11 p.
7.1 Vilken fortsättning på satsen passar bäst i sammanhanget? 2 p.
- van vid vinterns utmaningar (2 p.)
7.2 Varför är det kontroversiellt att Norge satsar på elbilar? 2 p.
- Norge är storproducent av icke förnybara energikällor (2 p.)
7.3 Varför borde Møhlenpris få ett nytt namn? 2 p.
- Namnet anses ha en negativ klang nuförtiden (2 p.)
7.4 Vilket är syftet med ett nytt bilregister? 2 p.
- Informera om bilen råkat ut för en olycka någon gång (2 p.)
7.5 Minkä sopimuksen jotkin oslolaiset verstaat tekevät kunnan kanssa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Verstaat tarjoavat ilmaista/maksutonta pyörän korjausta/huoltoa/kunnostusta. (3/0 p.)
Del 2: Ordförråd och strukturer
8. Skribenten Flora Wiströms skrivtips 15 p.
8.1 1 p.
- sin (1 p.)
8.2 1 p.
- vilket (1 p.)
8.3 1 p.
- bästa råd (1 p.)
8.4 1 p.
- visste (1 p.)
8.5 1 p.
- egentligen (1 p.)
8.6 1 p.
- av (1 p.)
8.7 1 p.
- sökte (1 p.)
8.8 1 p.
- antagen (1 p.)
8.9 1 p.
- Det (1 p.)
8.10 1 p.
- veta (1 p.)
8.11 1 p.
- en dröm (1 p.)
8.12 1 p.
- menar (1 p.)
8.13 1 p.
- friare (1 p.)
8.14 1 p.
- att man själv inte är (1 p.)
8.15 1 p.
- förbi (1 p.)
9. Färre älgolyckor 5 p.
9.1 1 p.
- lägre (1 p.)
9.2 1 p.
- ännu (1 p.)
9.3 1 p.
- en förklaring (1 p.)
9.4 1 p.
- minska (1 p.)
9.5 1 p.
- ganska (1 p.)
10. Felix köper en födelsedagspresent 15 p.
10.1 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Hej, kan jag hjälpa dig med något? |
Felix: | Ystäväni täyttää kaksikymmentä vuotta. Haluan ostaa jotain mukavaa hänelle. |
Min vän/kompis fyller/blir / ska bli tjugo (år). (1/0 p.) Jag vill / skulle vilja köpa något/någonting trevligt/kul/roligt (1/0 p.) till/för/åt henne/hen (1/0 p.).
10.2 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Har hon någon särskild hobby? |
Felix: | Hän tykkää leipoa joka viikonloppu. |
Hon/hen tycker om / gillar (1/0 p.) att baka (1/0 p.) varje/alla veckoslut / varje helg / alla helger / på veckosluten/helgerna (1/0 p.).
10.3 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Då föreslår jag att du ger henne en pajform. |
Felix: | Hyvä idea! Voitko näyttää, mitä teillä on? |
(Det är en)/(En)/(Vilken) Bra/god idé! (1/0 p.) Kan/kunde du visa (mig) (1/0 p.) vad ni/du har (1/0 p.)?
10.4 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | Här har vi pajformar. Någon av dessa kanske? |
Felix: | Tuo pyöreä on todella hieno. Mitä se maksaa? |
Den där runda (1/0 p.) är verkligen fin / jättefin / väldigt fin / mycket fin/snygg (1/0 p.). Vad / Hur mycket kostar den? (1/0 p.)
Sukuvirheestä rankaistaan kerran. Jos kaksi viimeistä osaa on taivutettu johdonmukaisesti ensimmäisen osan subjektin (vääränkin) suvun mukaan, siitä ei rankaista muissa kuin ensimmäisessä osassa. Aineiston mukainen n- suku antaa aina pisteet.
10.5 Översätt Felix replik till svenska. 3 p.
Säljaren: | 10 euro. Skulle den kanske vara OK? |
Felix: | Se ei ole liian kallis. Minä otan sen. Kiitos vihjeestä! |
Säljaren: | För all del. |
Den är inte för dyr. (1/0 p.) Jag tar den. (1/0 p.) Tack för tipset! (1/0 p.)
Jos toisen osan objekti on taivutettu johdonmukaisesti ensimmäisen osan subjektin suvun mukaan, siitä ei rankaista. Aineiston mukainen n- suku antaa aina pisteet.
Del 3: Skriftlig framställning
11. Kort skrivuppgift 33 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
11.1 Viesti 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11.2 Blogipäivitys 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
12. Längre skrivuppgift 66 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
12.1 Kommentti nettipalstalla 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
12.2 Mielipidekirjoitus verkkolehdessä 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.