Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, medellång lärokurs
25.3.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Osa 1: Kuullun ymmärtäminen
1. Kerro työstäsi näyttelijänä, Krista Kosonen 13 p.
1.1 Miten Krista päätyi näyttelijäksi? 3 p.
- Hän innostui siitä kouluopintojen myötä. (3 p.)
1.2 Vad har skådespeleri och skrivande gemensamt enligt Krista? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Båda handlar om att berätta historier (2/0 p.) och att man får använda sin fantasi/jobba med fantasin. (2/0 p.)
4 p.
Att man får berätta en historia och att man får jobba med fantasier.
Att berätta en berättelse och jobba med fantasin.
2 p.
Berättandet av en historia, och användningen av kreativitet.
Båda handlar om sagoberättande och man får använda sin fantasi
I båda får man berätta historier och leka med sina tankar
0 p.
Sättet berättelsen berättas på
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 1.1 ja 1.2.
1.2 Mutta se mä ajattelen, että niissä on sitä samaa näissä asioissa kirjoittamisessa ja näyttelemisessä on se tarinan, tarinan kertominen ja se mielikuvituksen kanssa työskenteleminen. Et sit se vaan, se oma väylä löytyi. Ja se varmaan liittyy tosi paljon muihin ihmisiin.1.3 Mihin Krista on tyytyväinen? 3 p.
- Hänellä on ollut valinnanvaraa rooleissa. (3 p.)
1.4 Mitä mieltä Krista on eri tyylilajien näyttelemisestä? 3 p.
- Hänelle siirtyminen tyylilajista toiseen on mutkatonta. (3 p.)
2. Ajanhallinta (video) 13 p.
2.1 Minkä takia Jalmarin on täytynyt tehdä itselleen tarkka aikataulu? 3 p.
- Jotta aikaa riittäisi monelle eri asialle (3 p.)
2.2 Miten Jalmari saa videon tehtyä maanantain aikana? 3 p.
- Hän asettaa työn valmistumiselle aikarajan. (3 p.)
2.3 Miksi Jalmari painottaa aamupäivien tärkeyttä? 3 p.
- Koska hän syventyy silloin vaativiin tehtäviin (3 p.)
2.4 Minkälaisen vinkin Jalmari antaa alle kahden minuutin tehtäviin, kun ei olla flow-tilassa? 2 p.
- Ne on hyvä tehdä välittömästi. (2 p.)
2.5 Mistä asiasta Jalmari muistuttaa vielä videon lopuksi? 2 p.
- Laita asiat tärkeysjärjestykseen! (2 p.)
3. Haastattelussa kitaristi Liisa Tani 15 p.
3.1 Miten pandemia vaikutti Liisa Tanin yhtyeen New Yorkin -matkaan? 3 p.
- Paluumatka Suomeen siirtyi. (3 p.)
3.2 Milloin Tani alkoi soittaa kitaraa? 2 p.
- Teini-ikäisenä (2 p.)
3.3 Hur spelar Tani gitarr och varför? Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Hon spelar med fingrarna / kan inte spela med plektrum. (2/0 p.)
- Hon har lärt sig/Hon är van vid att spela akustisk/klassisk/nylonsträngad gitarr / Hon fick en klassisk gitarr som barn/tonåring. (2/0 p.)
4 p.
Med fingrarna för att hon aldrig lärt sig spela med plektrum p.g.a hon har spelat akustisk gitarr.
Tani spelar gitarr bara med fingrarna utan plektra. Hon fick en klassisk gitarr som tonåring och efter det har det varit naturligt för henne att bara spela med fingrarna.
2 p.
hon spelar med fingrarna med en klassisk stil
Tani spelar gitarr utan plektrum. Hon gör detta eftersom att hon vill få ett klassiskt ljud ur gitarren.
Med fingrarna för att få känslan av klassikt gitarrspelande.
Hon spelar med fingrarna och har en klassisk gitarr.
0 p.
Hon spelar en klassiskt gitarr
Hon har en klassisk touch
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 3.2 ja 3.3.
3.3 No tota, joskus yläasteella tuli semmonen että että tähän varmais pystyis pystyis ryhtymään ja sit mie sain semmosen nailonkielisen kitaran kyl mikä oli vähän silleen, tai siis akustinen se oli vähän kyl silleen jotenki, mie olin vähän heti silleen et ääh, tää on ääh, mut sit ehkä se ku mie soitan sormilla, en oo ikinä oppinut plektraa käsittelemään ni se varmaan sit johtuu siitä että mullon tavallaan sellanen klassisen kitaran tatsi siin.3.4 Millä tavalla Tani kuunteli musiikkia aiemmin? 3 p.
- Perinteisesti cd-levyiltä (3 p.)
3.5 Mitä Tani kertoo Libertines-bändin musiikista? 3 p.
- Hän oppi pitämään siitä ajan myötä. (3 p.)
4. Lasten kysymyksiä avaruudesta 12 p.
4.1 Mistä asiantuntijat ovat samaa mieltä? 3 p.
- Maapallolla riittää paljon tutkittavaa. (3 p.)
4.2 Kuinka kauan matka Oortin pilveen kestäisi asiantuntijan mukaan? 3 p.
- Kuusi vuosikymmentä (3 p.)
4.3 Onko asiantuntijan mukaan avaruudessa muita eläviä olentoja? 3 p.
- Se on hyvin mahdollista. (3 p.)
4.4 Mitä asiantuntija sanoo Antareksesta? 3 p.
- Sen näkee hyvin jo Välimerellä. (3 p.)
5. Cheers from Finland (video) 18 p.
Inspelningen
5.4 itellä on ollu kauheen vaikeeta kun pitäs hyppiä noita voltteja sun muuta kaikkee, akrobatiaa tehä ni, niistä ei ollu mitään kokemusta ennen cheerin alottamista niin siinä on ollu kova kamppailu pään kanssa että uskaltaa ruveta ees harjotteleen niitä
5.5 semmonen niinku helpotus että tuntuu ett on päässy eteenpäin että, kammo ja stressi vähenee mut sit tulee se että siäl on ne seuraavat temput mitkä pitää opetella, ja onko ne yhtä kauheen työn ja tuskan takana
5.6 Akselissa on tosi hienoo se että hänhän on ainoo Tampereelta, et hänellä on ollu se rohkeus tulla mukaan ja ajatella et tässä mä oon ja tästä mä kehityn ja ensimmäisen leirin jälkeen hänellä oli vähä sellaset fiilikset et kuulunks mä ollenkaan tänne, ite ajattelen että Akselin mukanaolo on merkittävämpää kuin mitä hän kokee vieläkään, se on viesti muille sekajoukkueurheilijoille, jotka on Helsingin ulkopuolelta, et kyl tänne pääsee jos niinkun haluaa
5.1 Mistä kilpailija puhuu odottaessaan lavalle pääsyä? (2 p.
)- Kilpailujännityksen ilmenemismuodoista (2 p.)
5.2 Mitä valmentaja painottaa? (2 p.
)- Liikkeet on aina tehtävä täsmällisesti. (2 p.)
5.3 Miten Jukka innostui cheerleadingista? (2 p.
)- Hänet houkuteltiin kerran harjoituksiin. (2 p.)
5.4 Varför har det varit svårt för Akseli att träna volter? (material ) Svara på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Han hade ingen erfarenhet av akrobatik /han fick kämpa/samla mod för att våga träna / Han fick kämpa mentalt för att våga (2/0 p.)
2 p.
För att han inte gjort något liknande före han började med cheerleading.
Han hade ingen tidigare erfarenhet med att göra volter.
Kamp med huvudet, att våga göra det
0 p.
han stressar över det och det känns som att alla andra kan och när han gör framsteg så kommer det ett nytt trick att lära sig
Han hade ingen erfarenhet. (tidigare, volter eller arkobati fattas)
5.5 Hur känner Akseli inför fortsatt träning? (2 saker) (material ) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Han känner lättnad/stressen minskar (när det går framåt) (2/0 p.) men han är fortfarande rädd för nya rörelser /han är rädd att det fortfarande är svårt att öva nya saker (2/0 p.)
- Lättnad måste framkomma på något sätt
- Rädsla eller motsvarande känsla måste framkomma på något sätt.
4 p.
Han stressar mindre, men är ändå lite rädd när han ska lära sig en ny rörelse.
Han känner lättnad eftersom rädslan och stressen har minskat. Han är nervös för de nya tricken eftersom de kan vara svåra.
Han känner sig lättad över att rädslan och stressen minskat, men han känner sig alltid lite stressad inför nästa trick.
2 p.
Han är rädd för nya rörelser (lättnaden fattas)
Han blir stressad för nya tricks, och undrar ifall framtida tricks kommer vara lika svåra att lära sig. (lättnaden fattas)
Han känner en lättnad då han lärt sig en sak men då kommer alltid genast nästa sak att lära sig som kan vara lika svår som den förra. (känslan fattas i slutet)
0 p.
stressad men han har kämparglöden och fortsätter att kämpa på.
Att han kommer att göra framsteg och att han ännu har flera rörelser att lära sig.
5.6 Vad säger tränaren om Akselis betydelse? (2 saker) (material ) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Han är viktigare (för laget) än han själv tror (2/0 p.)
- Han visar att man kan komma med även om man bor utanför Helsingfors/kommer från en annan stad/Tammerfors (2/0 p.)
4 p.
Akselis betydelse i laget är mera betydande än vad Akseli själv tror. Det att Akseli är i laget är ett meddelande till andra att komma med i lag fast man bor utanför Helsingfors
Hans betydelse är större än han själv känner. Han är också ett exempel för sådana från utanför Helsingfors och visar att man nog kan komma dit om man vill.
2 p.
Eftersom Akseli är från Tammerfors, visar han till andra som inte är från Helsingfors att om man bara vill så kan man komma till Helsingfors.
Viktig för laget eftersom han inte är från Helsingfors så han är ett meddelande till andra att man kan komma varifrån som helst med.
5.7 Mitä valmentaja kertoo omasta cheerleading-urastaan? (2 p.
)- Hän pääsi huipulle maailmanluokan kilpailuissa. (2 p.)
6. Uutinen: Työvoimaa Kajaaniin 9 p.
6.1 Miksi työntekijöitä palkataan Filippiineiltä? 3 p.
- Työntekijöitä on vaikeata saada lähempää. (3 p.)
6.2 Miten työntekijöiden osaaminen varmistetaan? 3 p.
- Heidän annetaan osoittaa ammattitaitonsa kotimaassaan. (3 p.)
6.3 Miten Kajaani yrittää pitää työntekijät Suomessa? 3 p.
- Muuttajien puolisoita autetaan saamaan töitä. (3 p.)
7. Uutinen: Kuntolaakson uimahalli 6 p.
7.1 Mitä erityistä Kuopiosta kerrotaan? 3 p.
- Siellä uimahalleista on tullut huippusuosittuja. (3 p.)
7.2 Vad berättas det om omklädningsrummen i simhallen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Ibland/ofta under rusningstsid är omklädningsrummen fulla / Ibland/ofta under rusningstid är alla skåp upptagna. (3/0 p.)
3 p.
Det har varit situationer där alla skåp i omklädningrummen har varit upptagna.
Att skåpen i omklädningsrummet ibland är helt fulla då det är mycket människor
0 p.
Alltid under rusningstid har alla skåp varit upptagna
Alla omklädningsrum är fulla.
I början av året har alla omklädningsrum varit fulla
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 7.2.
- - - ollut semmosiakin tilanteita, että on hetkellisesti ollut kaikki pukukopit täynnä. Se on harvinainen tilanne, kuitenkin 540 pukukaappia on meillä tarjolla, niin käyttöaste on todella kova silloin ruuhka-aikaan.
Osa 2: Luetun ymmärtäminen
8. Kauniita sanoja 12 p.
8.1 Mitä äiti ajatteli lapsen kommentista? 3 p.
- Se ilahdutti häntä kovasti. (3 p.)
8.2 Mihin ongelmaan vanhemmat usein hakevat apua? 3 p.
- He pitävät itseään taitamattomina. (3 p.)
8.3 Mitä hotelliaamupalalla tapahtui? 3 p.
- Äiti sai myönteistä huomiota. (3 p.)
8.4 Mitä kirjoittaja toivoo? 3 p.
- Että vanhemmatkin saisivat useammin kiitosta (3 p.)
9. Vinkkejä sukututkimukseen 10 p.
Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.
Vinkkejä sinulle, kun haluat tutustua sukusi historiaan.
9.1 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 1? 2 p.
- Pyri haastattelemaan lähipiiriäsi! (2 p.)
9.2 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 2? 2 p.
- Tutki erilaisia aineistoja! (2 p.)
9.3 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 3? 2 p.
- Hyödynnä jo tehtyä työtä! (2 p.)
9.4 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 4? 2 p.
- Käytä digityökaluja! (2 p.)
9.5 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 5? 2 p.
- Hae tukea asian harrastajilta! (2 p.)
10. Karaokea illasta toiseen 16 p.
10.1 Mitä Pete Sinervo pitää tärkeänä työssään? 3 p.
- Että hän on helposti lähestyttävä (3 p.)
10.2 Mitä mieltä Sinervo yleisesti on työstään? 2 p.
- Hän pitää ihmisten viihdyttämisestä. (2 p.)
10.3 Missä suhteessa Sinervo on erilainen karaokeisäntä? 3 p.
- Hän tekee sitä ainoana ansiotyönään. (3 p.)
10.4 Vad syftar Sinervo på då han säger att en karaokevärd måste ha bra sociala färdigheter och psykologiskt spelöga? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Att man måste vara lyhörd för sina kunder/stämningen (2/0 p.)
- Att man måste kunna lyssna på/kunna ta emot olika slags berättelser /Folk kommer och berättar om sina dåliga dagar (2/0 p.)
4 p.
Man bör kunna känna igen olika vibbar och ta emot olika berättelser.
Att han måste kunna känna av känslan hos människor och vara beredd på att ta emot olika historier.
Man måste kunna känna av stämningar och vara redo att ta emot alla möjliga berättelser.
Man måste läsa av stämningar. Folk kommer och berättar om sina dåliga dagar och han försöker göra dem bättre.
2 p.
De måste kunna ta emot och prata med alla sorters människor. De måste kunna bemöta folk som berättar om att de haft en dålig dag och göra den bättre.
Man har långa arbetsturer. Man måste kunna förutspå och vara beredd på att ta emot alla möjliga berättelser
Man måste kunna läsa situationen rätt.
Man ska kunna märka humöret på en människa
Man måsta vara beredd att ta emot olika berättelser
0 p.
Man måste hålla en bra stämning och vara redo att besvara olika slags berättelser.
Måste veta hurdan stämning det är
10.5 Varför anser Sinervo att karaoke är en speciell genre? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Karaoke förenar hela folket/människor (2/0 p.)
- Alla får vara sig själv (2/0 p.)
4 p.
För att det binder folket ihop och för att man får vara sig själv när man sjunger karaoke. Det blir även en bra stämning i byggnaden när man sjunger karaoke.
Eftersom det samlar allt folk, glada och ledsna, och alla där kan vara sig själva.
2 p.
Den är till för alla, både de glada och lessna. Karaoke är till för alla och alla kan vara sig själva när de sjunger.
Den kopplar alla, glädjen och sorgen, alla får vara sig själv. När man lämnar ett sångförslag och väntar på sin tur är det spännande vilket är karaokes anda.
Karaoke föränar alla människor med dess glädje och sorg. Alla får också vara sig själv.
0 p.
Karakoke förenar samhället/nationen/hela landet/medborgarna
11. Kaurasta ksylitolia 9 p.
11.1 Mikä tekee kauraksylitolista erityistä? 3 p.
- Kaurasta tehty ksylitoli on uutuus markkinoilla. (3 p.)
11.2 Mikä väitteistä pitää paikkansa? 3 p.
- Ksylitoli on monipuolinen raaka-aine. (3 p.)
11.3 Mitä valmistusprosessista jäävästä massasta kerrotaan? 3 p.
- Se hyödynnetään edelleen. (3 p.)
12. Robin ja lukemisen haasteet 11 p.
12.1 Varför blev Robin Packalen inte överraskad över att han fick en diagnos på lässvårigheter? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Han kände igen problemen hemifrån. / Hans pappa hade läs- och skrivsvårigheter. (3/0 p.)
3 p.
Eftersom han var bekant med vad det är från tidigare, då hans pappa också lider av lässvårigheter.
Eftersom hans pappa också hade lässvårigheter.
0 p.
För att han svarade så långsam att de kunde inte ta honom seriöst.
12.2 Miten lukihäiriö vaikeuttaa Robinin lukemista? 2 p.
- Hänellä kestää hahmottaa, mikä sana on kyseessä. (2 p.)
12.3 Miten Robin valmistautui ylioppilaskirjoituksiin? 3 p.
- Hän alkoi miettiä lukemista vasta vähän ennen kirjoituksia. (3 p.)
12.4 Miten lukihäiriö vaikuttaa Robinin työskentelyyn? 3 p.
- Hän käyttää enemmän kuulo- kuin näköaistia. (3 p.)
13. Liikennesovellus näkörajoitteisille 9 p.
13.1 Miksi suojateiden liikennevalojen ääniä kritisoidaan? 3 p.
- Ne ärsyttävät ajoittain lähitalojen asukkaita. (3 p.)
13.2 Mikä seuraavista ilmauksista sopii parhaiten asiayhteyteen? 3 p.
- silmiä avaava (3 p.)
13.3 Mikä kokeilussa osoittautui vaikeaksi kaupunginvaltuutetuille? 3 p.
- Kuuloaistiin turvautuminen (3 p.)
14. Susannan talo 17 p.
14.1 Miten Susannan talonostopäätös syntyi? 3 p.
- Hän ihastui paikkaan ensi silmäyksellä. (3 p.)
14.2 Varför bor Susanna helst i egnahemshus? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Man har egen (lugn och) ro / det är bra att man inte har grannar bakom väggen (2/0 p.)
- Man får göra vad man vill (2/0 p.)
4 p.
Det är lungt, grannarna stör inte bakom väggen. Hon får göra vad hon vill när hon vill.
Hon säger att det är bättre att bo i ett egnahemshus då det är lugnt, utan grannar fast i väggen brevid och att hon får göra lite vad hon vill då hon bor i ett egnahemshus med egen ro.
2 p.
Därför i egnahemshus finns det egen ro och grannarna är inte rakt på andra sidan väggen.
Susanna tycker det är mycket bättre att bo i egnahemshus för att man får egen ro och har inga vägg-grannar, alltså någon granne bakom väggen.
0 p.
Det är lugnt.
Hon har inga grannar.
Hon får vara i fred.
14.3 Mitä Susanna ajatteli tulevasta remontista? 3 p.
- Hänen lähipiirissään on siihen tarvittavat taidot. (3 p.)
14.4 Hur har Susannas boendesituation förändrats? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Hon bodde först ensam i huset (2/0 p.), nu/nuförtiden bor hon där med sin sambo/man/partner/pojkvän och son (2/0 p.)
äktaman/make/gift/fästman/fästmö/sambo som hon är förlovad med 0 p.
4 p.
Hon bor inte ensam längre, hon bor med hennes barn och hennes man.
Hon bor nuförtiden inte mera ensam utan med sin man och ett barn.
2 p.
Hon bor nu med hennes sambo i huset och deras fem månaders gammal barn.
Hon bor nuförtiden i sitt hus med sin partner och med deras 5 månader gamla pojke.
0 p.
Hon bor med sin sambo och 5-åriga son.
Hon bor med två andra.
Hon har en son och en man som hon ska gifta sig med.
Hon har en son och en pojkvän och hon ska förlova sig.
14.5 Mikä Susannalla oli tärkeänä tavoitteena remontissa? 3 p.
- Suojella talon ominaislaatua (3 p.)
Osa 3: Rakenne ja sanasto
15. Ruotsinsuomalainen Jasmine 12 p.
15.1 1 p.
- suomalaisia (1 p.)
15.2 1 p.
- että (1 p.)
15.3 1 p.
- muuttaneet (1 p.)
15.4 1 p.
- ketään (1 p.)
15.5 1 p.
- mitä (1 p.)
15.6 1 p.
- pois (1 p.)
15.7 1 p.
- luki (1 p.)
15.8 1 p.
- jonka (1 p.)
15.9 1 p.
- tarvitse (1 p.)
15.10 1 p.
- Kaikkialla (1 p.)
15.11 1 p.
- voimaa (1 p.)
15.12 1 p.
- yrittää (1 p.)
16. Mauri Kunnas: Mäkisen pappa ja mörkö 10 p.
16.1 1 p.
- mennä (1 p.)
16.2 1 p.
- mielelläni (1 p.)
16.3 1 p.
- kaapin (1 p.)
16.4 1 p.
- tänä yönä (1 p.)
16.5 1 p.
- valon (1 p.)
16.6 1 p.
- papalla (1 p.)
16.7 1 p.
- hiirenhiljaista (1 p.)
16.8 1 p.
- pudottaa (1 p.)
16.9 1 p.
- sen (1 p.)
16.10 1 p.
- turhaan (1 p.)
17. Smoothieta ostamassa 8 p.
17.1 Ingen brådska 1 p.
- Ei mitään kiirettä (1 p.)
- Ei kiirettä (1 p.)
- Mieti rauhassa (1 p.)
- Ei hätää (1 p.)
- Ei mitään hätää (1 p.)
- Ei sinulla ole mikään kiire (1 p.)
- Ihan rauhassa vaan (1 p.)
17.2 dagens erbjudande 1 p.
- päivän tarjous (1 p.)
- päivän erikoistarjous (1 p.)
- päivän tarjouksessa (1 p.)
17.3 jordgubbar 1 p.
- mansikoita (1 p.)
- mansikkaa (1 p.)
17.4 allergisk mot dem 1 p.
- allerginen mansikalle (1 p.)
- allerginen mansikoille (1 p.)
- allerginen niille (1 p.)
- mansikoille allerginen (1 p.)
- niille allerginen (1 p.)
17.5 Jag skulle kunna 1 p.
- Voisin (1 p.)
- Minä voisin (1 p.)
17.6 en liten 1 p.
- pienen (1 p.)
- yhden pienen (1 p.)
17.7 den här gången 1 p.
- tällä kertaa (1 p.)
- tällä kerralla (1 p.)
17.8 ha en bra dag 1 p.
- mukavaa päivää (1 p.)
- hyvää päivän jatkoa (1 p.)
- hauskaa päivää (1 p.)
- hyvät päivänjatkot (1 p.)
- hyvää loppupäivää (1 p.)
- hyvää päivänjatkoa (1 p.)
- hyvää päivänjatkoa sinulle (1 p.)
- hyvää päivää sinulle (1 p.)
- ihanaa päivää (1 p.)
- mukavaa päivänjatkoa (1 p.)
- mukavaa päivän jatkoa (1 p.)
- päivänjatkoja (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Osa 4: Kirjallinen tuottaminen
18. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.
Skrivprestationens längd: 200–350 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
18.1 Toivekappale 33 p.
Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
18.2 Ravintola-arvostelu 33 p.
Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
19. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.
Skrivprestationens längd: 400–600 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
19.1 Projektutställning 66 p.
Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
19.2 Tema: Europeiska språkdagen 66 p.
Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.