Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, medellång lärokurs (hörselskadade)

25.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Luetun ymmärtäminen

1. Kauniita sanoja 12 p.

Sanna Sommers kirjoittaa vanhemmuudesta Ilta-Sanomien Perhe-palstalla. Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

1.1 Mitä äiti ajatteli lapsen kommentista? 3 p.

  • Se ilahdutti häntä kovasti.  (3 p.)

1.2 Mihin ongelmaan vanhemmat usein hakevat apua? 3 p.

  • He pitävät itseään taitamattomina.  (3 p.)

1.3 Mitä hotelliaamupalalla tapahtui? 3 p.

  • Äiti sai myönteistä huomiota.  (3 p.)

1.4 Mitä kirjoittaja toivoo? 3 p.

  • Että vanhemmatkin saisivat useammin kiitosta  (3 p.)

2. Vinkkejä sukututkimukseen 10 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.


Vinkkejä sinulle, kun haluat tutustua sukusi historiaan.

2.1 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 1? 2 p.

  • Pyri haastattelemaan lähipiiriäsi!  (2 p.)

2.2 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 2? 2 p.

  • Tutki erilaisia aineistoja!  (2 p.)

2.3 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 3? 2 p.

  • Hyödynnä jo tehtyä työtä!  (2 p.)

2.4 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 4? 2 p.

  • Käytä digityökaluja!  (2 p.)

2.5 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstikappaleeseen 5? 2 p.

  • Hae tukea asian harrastajilta!  (2 p.)

3. Karaokea illasta toiseen 16 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

3.1 Mitä Pete Sinervo pitää tärkeänä työssään? 3 p.

  • Että hän on helposti lähestyttävä  (3 p.)

3.2 Mitä mieltä Sinervo yleisesti on työstään? 2 p.

  • Hän pitää ihmisten viihdyttämisestä.  (2 p.)

3.3 Missä suhteessa Sinervo on erilainen karaokeisäntä? 3 p.

  • Hän tekee sitä ainoana ansiotyönään.  (3 p.)

3.4 Vad syftar Sinervo på då han säger att en karaokevärd måste ha bra sociala färdigheter och psykologiskt spelöga? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Att man måste vara lyhörd för sina kunder/stämningen (2/0 p.)
  • Att man måste kunna lyssna på/kunna ta emot olika slags berättelser /Folk kommer och berättar om sina dåliga dagar (2/0 p.)

4 p.

Man bör kunna känna igen olika vibbar och ta emot olika berättelser.

Att han måste kunna känna av känslan hos människor och vara beredd på att ta emot olika historier.

Man måste kunna känna av stämningar och vara redo att ta emot alla möjliga berättelser.

Man måste läsa av stämningar. Folk kommer och berättar om sina dåliga dagar och han försöker göra dem bättre.

2 p.

De måste kunna ta emot och prata med alla sorters människor. De måste kunna bemöta folk som berättar om att de haft en dålig dag och göra den bättre.

Man har långa arbetsturer. Man måste kunna förutspå och vara beredd på att ta emot alla möjliga berättelser

Man måste kunna läsa situationen rätt.

Man ska kunna märka humöret på en människa

Man måsta vara beredd att ta emot olika berättelser

0 p.

Man måste hålla en bra stämning och vara redo att besvara olika slags berättelser.

Måste veta hurdan stämning det är

3.5 Varför anser Sinervo att karaoke är en speciell genre? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Karaoke förenar hela folket/människor (2/0 p.)
  • Alla får vara sig själv (2/0 p.)

4 p.

För att det binder folket ihop och för att man får vara sig själv när man sjunger karaoke. Det blir även en bra stämning i byggnaden när man sjunger karaoke.

Eftersom det samlar allt folk, glada och ledsna, och alla där kan vara sig själva.

2 p.

Den är till för alla, både de glada och lessna. Karaoke är till för alla och alla kan vara sig själva när de sjunger.

Den kopplar alla, glädjen och sorgen, alla får vara sig själv. När man lämnar ett sångförslag och väntar på sin tur är det spännande vilket är karaokes anda.

Karaoke föränar alla människor med dess glädje och sorg. Alla får också vara sig själv.

0 p.

Karakoke förenar samhället/nationen/hela landet/medborgarna

4. Kaurasta ksylitolia 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

4.1 Mikä tekee kauraksylitolista erityistä? 3 p.

  • Kaurasta tehty ksylitoli on uutuus markkinoilla.  (3 p.)

4.2 Mikä väitteistä pitää paikkansa? 3 p.

  • Ksylitoli on monipuolinen raaka-aine.  (3 p.)

4.3 Mitä valmistusprosessista jäävästä massasta kerrotaan? 3 p.

  • Se hyödynnetään edelleen.  (3 p.)

5. Robin ja lukemisen haasteet 11 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

5.1 Varför blev Robin Packalen inte överraskad över att han fick en diagnos på lässvårigheter? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han kände igen problemen hemifrån. / Hans pappa hade läs- och skrivsvårigheter. (3/0 p.)

3 p.

Eftersom han var bekant med vad det är från tidigare, då hans pappa också lider av lässvårigheter.

Eftersom hans pappa också hade lässvårigheter.

0 p.

För att han svarade så långsam att de kunde inte ta honom seriöst.

5.2 Miten lukihäiriö vaikeuttaa Robinin lukemista? 2 p.

  • Hänellä kestää hahmottaa, mikä sana on kyseessä.  (2 p.)

5.3 Miten Robin valmistautui ylioppilaskirjoituksiin? 3 p.

  • Hän alkoi miettiä lukemista vasta vähän ennen kirjoituksia.  (3 p.)

5.4 Miten lukihäiriö vaikuttaa Robinin työskentelyyn? 3 p.

  • Hän käyttää enemmän kuulo- kuin näköaistia.  (3 p.)

6. Liikennesovellus näkörajoitteisille 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

6.1 Miksi suojateiden liikennevalojen ääniä kritisoidaan? 3 p.

  • Ne ärsyttävät ajoittain lähitalojen asukkaita.  (3 p.)

6.2 Mikä seuraavista ilmauksista sopii parhaiten asiayhteyteen? 3 p.

  • silmiä avaava  (3 p.)

6.3 Mikä kokeilussa osoittautui vaikeaksi kaupunginvaltuutetuille? 3 p.

  • Kuuloaistiin turvautuminen  (3 p.)

7. Susannan talo 17 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

7.1 Miten Susannan talonostopäätös syntyi? 3 p.

  • Hän ihastui paikkaan ensi silmäyksellä.  (3 p.)

7.2 Varför bor Susanna helst i egnahemshus? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man har egen (lugn och) ro / det är bra att man inte har grannar bakom väggen (2/0 p.)
  • Man får göra vad man vill (2/0 p.)

4 p.

Det är lungt, grannarna stör inte bakom väggen. Hon får göra vad hon vill när hon vill.

Hon säger att det är bättre att bo i ett egnahemshus då det är lugnt, utan grannar fast i väggen brevid och att hon får göra lite vad hon vill då hon bor i ett egnahemshus med egen ro.

2 p.

Därför i egnahemshus finns det egen ro och grannarna är inte rakt på andra sidan väggen.

Susanna tycker det är mycket bättre att bo i egnahemshus för att man får egen ro och har inga vägg-grannar, alltså någon granne bakom väggen.

0 p.

Det är lugnt.

Hon har inga grannar.

Hon får vara i fred.

7.3 Mitä Susanna ajatteli tulevasta remontista? 3 p.

  • Hänen lähipiirissään on siihen tarvittavat taidot.  (3 p.)

7.4 Hur har Susannas boendesituation förändrats? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon bodde först ensam i huset (2/0 p.), nu/nuförtiden bor hon där med sin sambo/man/partner/pojkvän och son (2/0 p.)

äktaman/make/gift/fästman/fästmö/sambo som hon är förlovad med 0 p.

4 p.

Hon bor inte ensam längre, hon bor med hennes barn och hennes man.

Hon bor nuförtiden inte mera ensam utan med sin man och ett barn.

2 p.

Hon bor nu med hennes sambo i huset och deras fem månaders gammal barn.

Hon bor nuförtiden i sitt hus med sin partner och med deras 5 månader gamla pojke.

0 p.

Hon bor med sin sambo och 5-åriga son.

Hon bor med två andra.

Hon har en son och en man som hon ska gifta sig med.

Hon har en son och en pojkvän och hon ska förlova sig.

7.5 Mikä Susannalla oli tärkeänä tavoitteena remontissa? 3 p.

  • Suojella talon ominaislaatua  (3 p.)

Osa 2: Rakenne ja sanasto

8. Ruotsinsuomalainen Jasmine 12 p.

Valitse pudotusvalikosta sopiva vaihtoehto.

8.1 1 p.

  • suomalaisia  (1 p.)

8.2 1 p.

  • että  (1 p.)

8.3 1 p.

  • muuttaneet  (1 p.)

8.4 1 p.

  • ketään  (1 p.)

8.5 1 p.

  • mitä  (1 p.)

8.6 1 p.

  • pois  (1 p.)

8.7 1 p.

  • luki  (1 p.)

8.8 1 p.

  • jonka  (1 p.)

8.9 1 p.

  • tarvitse  (1 p.)

8.10 1 p.

  • Kaikkialla  (1 p.)

8.11 1 p.

  • voimaa  (1 p.)

8.12 1 p.

  • yrittää  (1 p.)

9. Mauri Kunnas: Mäkisen pappa ja mörkö 10 p.

Valitse pudotusvalikosta sopiva vaihtoehto.

9.1 1 p.

  • mennä  (1 p.)

9.2 1 p.

  • mielelläni  (1 p.)

9.3 1 p.

  • kaapin  (1 p.)

9.4 1 p.

  • tänä yönä  (1 p.)

9.5 1 p.

  • valon  (1 p.)

9.6 1 p.

  • papalla  (1 p.)

9.7 1 p.

  • hiirenhiljaista  (1 p.)

9.8 1 p.

  • pudottaa  (1 p.)

9.9 1 p.

  • sen  (1 p.)

9.10 1 p.

  • turhaan  (1 p.)

10. Smoothieta ostamassa 8 p.

Täydennä tekstiin sanavihjeet suomeksi ja taivuta ne tekstiyhteyteen sopiviksi.

10.1 Ingen brådska 1 p.

  • Ei mitään kiirettä (1 p.)
  • Ei kiirettä (1 p.)
  • Mieti rauhassa (1 p.)
  • Ei hätää (1 p.)
  • Ei mitään hätää (1 p.)
  • Ei sinulla ole mikään kiire (1 p.)
  • Ihan rauhassa vaan (1 p.)

10.2 dagens erbjudande 1 p.

  • päivän tarjous (1 p.)
  • päivän erikoistarjous (1 p.)
  • päivän tarjouksessa (1 p.)

10.3 jordgubbar 1 p.

  • mansikoita (1 p.)
  • mansikkaa (1 p.)

10.4 allergisk mot dem 1 p.

  • allerginen mansikalle (1 p.)
  • allerginen mansikoille (1 p.)
  • allerginen niille (1 p.)
  • mansikoille allerginen (1 p.)
  • niille allerginen (1 p.)

10.5 Jag skulle kunna 1 p.

  • Voisin (1 p.)
  • Minä voisin (1 p.)

10.6 en liten 1 p.

  • pienen (1 p.)
  • yhden pienen (1 p.)

10.7 den här gången 1 p.

  • tällä kertaa (1 p.)
  • tällä kerralla (1 p.)

10.8 ha en bra dag 1 p.

  • mukavaa päivää (1 p.)
  • hyvää päivän jatkoa (1 p.)
  • hauskaa päivää (1 p.)
  • hyvät päivänjatkot (1 p.)
  • hyvää loppupäivää (1 p.)
  • hyvää päivänjatkoa (1 p.)
  • hyvää päivänjatkoa sinulle (1 p.)
  • hyvää päivää sinulle (1 p.)
  • ihanaa päivää (1 p.)
  • mukavaa päivänjatkoa (1 p.)
  • mukavaa päivän jatkoa (1 p.)
  • päivänjatkoja (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Osa 3: Kirjallinen tuottaminen

11. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.

Skrivprestationens längd: 200–350 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

11.1 Toivekappale 33 p.

En ungdomskanal på radion spelar lyssnarnas önskelåtar. Skriv vilken låt du önskar höra och en kort motivering till varför du vill höra just den låten.

Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    11.2 Ravintola-arvostelu 33 p.

    Du har just varit och ätit på en restaurang. Skriv ett omdöme om din upplevelse av restaurangen på TripAdvisor. Kommentera till exempel maten, servicen, priset eller restaurangmiljön i ditt omdöme. Nämn också om du skulle rekommendera restaurangen eller inte.

    Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      12. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.

      Skrivprestationens längd: 400–600 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      12.1 Projektutställning 66 p.

      Under gymnasiestudierna har du gjort ett projekt i ett konst- och färdighetsämne. Biblioteket på din ort kommer att ställa ut studerandes arbeten. Beskriv ditt arbete, berätta varifrån du fått inspiration till det och vilket budskap du vill förmedla med arbetet.

      Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        12.2 Tema: Europeiska språkdagen 66 p.

        Du är med i redaktionen för er skoltidning. I följande nummer kommer ni att uppmärksamma Europeiska språkdagen genom att skriva inslagen på olika språk. Din uppgift är att skriva på finska om en aktuell händelse i ditt gymnasium eller i din kommun.

        Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.