Beskrivningar av goda svar: SV – Biologi
27.3.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Biologin är en naturvetenskap som undersöker strukturen, funktionerna och interaktionsförhållandena inom den levande naturen i biosfären, och den sträcker sig ända till cell‐ och molekylnivån. Insikt i frågor och fenomen som rör människans biologi spelar också en central roll. Typiskt för biologin som vetenskap är insamling av information genom observationer och experiment. Biovetenskaperna är snabbt växande vetenskapsgrenar vars tillämpningar utnyttjas på många sätt i samhället. Biologin för fram ny information om mångfalden i den levande naturen och uppmärksammar inverkan av mänsklig aktivitet på miljön, i säkerställandet av naturens mångfald samt i främjandet av en hållbar utveckling.
I studentexamensprovet i biologi bedöms hur utvecklade examinandens biologiska tänkesätt och kunskap är, samt examinandens förmåga att presentera de saker som krävs i rätt sammanhang och på ett strukturerat sätt. I provet bedöms examinandens förmåga att beakta växelverkan mellan företeelser och förhållandet mellan orsak och verkan. Förutom behärskandet av grundläggande begrepp och företeelser bedöms också examinandens förmåga att tolka bilder, figurer, statistik och aktuell information samt att motivera sitt svar. Ett gott svar behandlar företeelser mångsidigt och belyser dem med exempel. Ett gott svar är baserat på fakta och inte på ogrundade åsikter. I ett gott svar presenteras tabeller, övrig data och illustrationer på ett överskådligt sätt.
Del 1: 20-poängsuppgift
1. Flervalsuppgifter 20 p.
1.1 Flödet av olika ämnen genom cellmembranet kan ske genom aktiv transport (kräver ATP-energi) eller passiv transport (kräver inte ATP-energi). Är följande skeenden exempel på aktiv eller passiv transport? Välj rätt alternativ i rullgardinsmenyn i varje deluppgift. Rätt svar 1 p., fel svar –1 p., inget svar 0 p. 5 p.
1.1.1 En vit blodcell tar upp en bakterie genom fagocytos. 1 p.
- aktiv transport (1 p.)
- passiv transport (-1 p.)
1.1.2 Etanol förflyttas in i en nervcell. 1 p.
- aktiv transport (-1 p.)
- passiv transport (1 p.)
1.1.3 En kaliumjon förflyttas in i cellen med hjälp av en jonpump. 1 p.
- aktiv transport (1 p.)
- passiv transport (-1 p.)
1.1.4 Vatten förflyttas in i en växts rotcell från marken. 1 p.
- aktiv transport (-1 p.)
- passiv transport (1 p.)
1.1.5 Syrgas förflyttas från en alveol till en kapillär. 1 p.
- aktiv transport (-1 p.)
- passiv transport (1 p.)
1.2 Kombinera följande beskrivningar som berör genetik med det begrepp som bäst motsvarar dem. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p. 5 p.
1.2.1 Stället där en gen sitter i kromosomen. 1 p.
- lokus (1 p.)
1.2.2 Ett nedärvningssätt där en allels inverkan kommer till uttryck endast om individen har två kopior av allelen. 1 p.
- recessiv (1 p.)
1.2.3 Allel som ökar dödligheten betydligt. 1 p.
- letalallel (1 p.)
1.2.4 Ett nedärvningssätt där två alleler för samma gen båda självständigt påverkar indvidens fenotyp. 1 p.
- kodominant (1 p.)
1.2.5 Flera former av samma gen förekommer i en population. 1 p.
- multipel allel (1 p.)
1.3 Välj för var och en av följande beskrivningar av miljögifters inverkan det ämne som bäst motsvarar beskrivningen. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p. 5 p.
1.3.1 I metylerad form ansamlas ämnet i vävnaderna till exempel hos fiskar. Det anrikas i näringskedjorna och hamnar till sist i till exempel sjöfåglar. 1 p.
- kvicksilver (1 p.)
1.3.2 Fungerar som ickespecifikt insektsgift. Användning av ämnet är förbjuden i Europa. 1 p.
- DDT (1 p.)
1.3.3 Har tidigare släppts ut i naturen speciellt från trafiken. Inverkar speciellt på det centrala och perifera nervsystemet. 1 p.
- bly (1 p.)
1.3.4 Eftersom ämnet är fettlösligt ansamlas det i organismers fetter/fettvävnad, och då det inte lätt bryts ned anrikas det i toppen av näringskedjan. Orsakar utvecklingsstörningar. 1 p.
- DDT (1 p.)
- PCB (polyklorerade bifenyler) (1 p.)
1.3.5 Sprider sig med vinden och orsakar surt nedfall. 1 p.
- svaveldioxid (SO₂) (1 p.)
1.4 Bakterierna är en mångfaldig grupp organismer på jorden. Välj för varje beskrivning av bakterier den bakteriegrupp som bäst motsvarar beskrivningen. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p. 5 p.
1.4.1 Bakterier som utnyttjas då man överför gener till växter. 1 p.
- agrobakterier (1 p.)
1.4.2 En bakteriegrupp som utnyttjas då man tillverkar syrade livsmedel. 1 p.
- mjölksyrebakterier (1 p.)
1.4.3 Bakterier som bildar K-vitamin i människokroppen. 1 p.
- tarmbakterier (1 p.)
1.4.4 En bakteriegrupp som producerar syre. 1 p.
- cyanobakterier (1 p.)
1.4.5 Bakterier som är resistenta mot de flesta antibiotika. 1 p.
- sjukhusbakterier (1 p.)
Del 2: 15-poängsuppgifter
2. Organismernas livscykel 15 p.
2.1
Olika organismer har olika förökningsstrategier, med vilkas hjälp de har anpassat sig till olika livsmiljöer. Arter som representerar den så kallade r-strategin är typiskt små och kan föröka sig snabbt. Arter som representerar så kallade K-strategin är ofta storvuxna och förökar sig långsamt.
Avgör om följande påståenden passar bättre in på r-strategin eller K-strategin. Rätt svar 1 p., fel svar –1 p., inget svar 0 p. Efter att du besvarat ett påstående kan du byta svarsalternativ, men du kan inte längre lämna ett påstående utan svar. Om du börjat svara på uppgiften men inte vill lämna in den för bedömning ska du välja alternativet “Jag svarar inte” för varje påstående.
5 p.
2.1.1 Föräldrarna tar hand om sin avkomma. 1 p.
- r-strategi (-1 p.)
- K-strategi (1 p.)
2.1.2 Mycket avkomma produceras på samma gång. 1 p.
- r-strategi (1 p.)
- K-strategi (-1 p.)
2.1.3 Det tar länge för individerna att uppnå könsmogen ålder. 1 p.
- r-strategi (-1 p.)
- K-strategi (1 p.)
2.1.4 Individerna förökar sig endast en gång under sin livstid. 1 p.
- r-strategi (1 p.)
- K-strategi (-1 p.)
2.1.5 Individerna är vanligen långlivade. 1 p.
- r-strategi (-1 p.)
- K-strategi (1 p.)
2.2 Avkommans överlevnad visas med hjälp av överlevnadskurvor ( ). Kombinera arterna A–E i material med motsvarande överlevnadskurva 1 och 2 i material . Rätt svar 1 p., fel svar –1 p., inget svar 0 p. Efter att du besvarat ett påstående kan du byta svarsalternativ, men du kan inte längre lämna ett påstående utan svar. Om du börjat svara på uppgiften men inte vill lämna in den för bedömning ska du välja alternativet “Jag svarar inte” för varje påstående. 5 p.
2.2.1 Art A 1 p.
- överlevnadskurva 1 (-1 p.)
- överlevnadskurva 2 (1 p.)
2.2.2 Art B 1 p.
- överlevnadskurva 1 (-1 p.)
- överlevnadskurva 2 (1 p.)
2.2.3 Art C 1 p.
- överlevnadskurva 1 (-1 p.)
- överlevnadskurva 2 (1 p.)
2.2.4 Art D 1 p.
- överlevnadskurva 1 (1 p.)
- överlevnadskurva 2 (1 p.)
2.2.5 Art E 1 p.
- överlevnadskurva 1 (1 p.)
- överlevnadskurva 2 (-1 p.)
(Arterna på bilderna är gädda, fjällhöstmätare, tuvull, fjälluggla och järv.)
2.3 Den maximala livstiden antas speciellt hos ryggradsdjur ha en koppling till kromosomernas telomerer oavsett hur lång livstiden är. Förklara vad telomerer är och hur de kan hänga ihop med organismens livstid. 5 p.
Sammanlagt 5 poäng till exempel av följande:
En telomer är ett område som finns i ändan av en kromosom. (1 p.) Telomerens DNA består av repetitiva sekvenser (saknar gener). (1 p.) Då cellen förbereder sig för att dela sig kan inte DNA-polymeraset kopiera den sista biten av strängen. (1 p.) Telomeren blir kortare för varje celldelning. (1 p.)
Telomeren skyddar de kodande delarna, som kopieras i sin helhet. (1 p.) Om telomeren blivit för kort kan kopieringen av de kodande områdena störas. (1 p.) Celldelningen kan störas och organismen kan till slut dö. (1 p.) Förkortningen av telomererna kan leda till apoptos i cellen. (1 p.) Förkortningen av telomererna har också kopplats samman med vissa sjukdomar. (1 p.)
Enzymet telomeras, som finns i cellerna, kan förlänga telomererna (hos de flesta flercelliga organismer är enzymet endast aktivt i könscelllinjen). (1 p.) Telomerasenzymet fungerar även i cancerceller. (1 p.) Därför kan cancerceller föröka sig okontrollerat. (1 p.)
Även om telomererna blir kortare med åldern inverkar många faktorer på den maximala livslängden. (1 p.)
3. Fotosyntesen 15 p.
3.1 Namnge strukturerna 1–3 i kloroplasten på bild . 3 p.
Strukturerna 1–3 på bild 3.A är:
- Det yttre och inre membranet (ytter- och innermembranet) (1 p.)
- Tylakoider / tylakoidmembran (1 p.)
- Stroma (1 p.)
3.2
Förklara kort hur och i vilken del av kloroplasten följande reaktioner sker:
- bildning av ATP
- bindning av koldioxid
7 p.
Sammanlagt högst 7 poäng av följande:
Bildning av ATP (3–4 poäng):
ATP bildas i tylakoidmembranet (1 p.) under fotosyntesens ljusreaktioner (1 p.). Då ljusenergin träffar klorofyllmolekylerna som finns i tylakoidmembranet exciteras de. (1 p.) Då excitationsläget faller samman används en del av energin för att bygga upp ATP-molekyler. (1 p.) ATP bildas i ATPas-proteinstrukturen (1 p.), som vid katalysen utnyttjar den protongradient (1 p.) som uppkommer mellan tylakoidmembranets inre sida och stroman (1 p.). ATP bildas då en fosfatdel (Pi) fogas till ADP. (1 p.) ATPaset sitter i tylakoidmembranet (1 p.) och ATP finns fritt i stroman (1 p.).
Bindning av koldioxid (3–4 poäng):
Bindning av koldioxid sker i kloroplastens stroma (1 p.) där mörkerreaktionernas (Calvincykelns) (1 p.) enzym (RuBisCo) (1 p.) binder CO2 till en organisk förening (1 p.). Efter att koldioxiden bundits bildas glukos. (1 p.) För detta behövs ATP (1 p.) och vätetransportörer (NADPH) (1 p.).
3.3 Vattenpest (Elodea canadensis) är en undervattensväxt som växer nära vattenytan. Den är allmän i eutrofierade sjöar. Diskutera vilka abiotiska miljöfaktorer som gör vattenpestens snabba fotosyntes och tillväxt möjlig. 5 p.
Sammanlagt 5 poäng av följande:
Det är möjligt att det i det grumliga vattnet i en eutrofierad sjö endast finns lite ljus för fotosyntesen (1 p.), men vattenpesten växer nära ytan där den får tillräckligt med ljus (1 p.). I vattnet i en eutrofierad sjö finns rikligt med koldioxid (1 p.) vilket främjar fotosyntesen och tillväxten.
Det kommer in extra näringsämnen i en eutrofierad sjö med gödselmedel som rinner ut i sjön (extern belastning) eller genom inre belastning. (1 p.) Huvudnäringsämnena (makronäringsämnena) (1 p.) och bland dem speciellt kväve och fosfor är viktiga (1 p.). Med hjälp av dessa framställer vattenpesten de proteiner, kolhydrater, färgpigment, fettämnen och nukleinsyror (1 p. för exempel) som den behöver för att upprätthålla sin fotosyntes och tillväxt.
Solen värmer speciellt ytvattnet så att temperaturen är lämplig för fotosyntesen/tillväxten. (1 p.) Strömmarna i sjöar är svaga och förhållandena är stabila (1 p.), och ett lämpligt pH (1 p.) främjar en snabb fotosyntes.
4. Evolution och naturligt urval på öar 15 p.
4.1
Bild
visar olika arter av hawaiifinkar, som lever på Hawaiiöarna. Deras gemensamma stamform (art nr 1 på bilden) lyckades sprida sig till Hawaii för över fem miljoner år sedan. Arterna 2–27 på bilden har utvecklats ur denna stamform. De nu levande hawaiifinkarna skiljer sig från varandra bland annat då det gäller näbbens form.Diskutera vilka faktorer i livsmiljön som har kunnat leda till den kraftiga diversifieringen hos de olika arterna av hawaiifinkar.
10 p.
Sammanlagt 10 poäng till exempel av följande:
I hawaiifinkarnas fall är det frågan om adaptiv radiation (1 p.), det vill säga att finkarna har spridit sig till olika delar av ögruppen och snabbt utvecklats till nya arter (1 p.). Finkarnas stamform spred sig till en ny miljö (1 p.) där det sedan tidigare fanns få konkurrenter (1 p.). Därmed kunde finkarna anpassa sig till att på Hawaiiöarna också utnyttja sådana näringskällor och livsmiljöer som deras släktingar på fastlandet sällan utnyttjar. (2 p.) I olika livsmiljöer har de mest dugliga individerna olika egenskaper. (1 p.)
På fastlandet är finkarna i huvudsak fröätare, och hawaiifinkarnas stamform hade sannolikt också en fröätares näbb. (1 p.) Vissa hawaiifinkarter har dock utvecklats till insektsätare med en tunn, smal näbb (1 p.) och andra har utvecklats till att äta nektar och har en lång och ofta krökt näbb som kan nå de inre delarna av blommor (1 p.). Det har skett koevolution (1p.) mellan hawaiifinkarna som äter nektar och blomväxterna på Hawaiiöarna. Olika växter har olika form på sina blommor och de olika hawaifinkarnas näbbar är anpassade för att utnyttja olika blommor (1 p.).
Konkurrensen om föda mellan de olika hawaiifinkarna minskade till följd av specialiseringen. (1 p.) Skillnader i livsmiljöerna på öarna har även inverkat på färgen på finkarnas fjäderdräkt eller deras skyddsfärg (1–2 p.) och på utvecklingen av deras matsmältning eller sinnen (1–2 p.). Då populationerna specialiserades ledde det till att genflödet mellan dem minskade (1 p.), till mikroevolution (1 p.) och till slut till artbildning (1 p.).
Öarna är olika stora och förhållandena som råder på de olika öarna skiljer sig något från varandra. Vissa egenskaper kan därmed vara till större fördel på vissa öar än på andra. (2 p.)
4.2
Många av hawaiifinkarna är numera utrotningshotade och några arter har redan dött ut. Många andra organismarter som levt på oceanöar har dött ut sedan människan kom till de öar de levde på.
Redogör för varför ursprungsarterna på oceanöar är speciellt utsatta för att bli utrotade.
5 p.
Sammanlagt 5 poäng till exempel av följande:
Många arter som lever på öar är endemiska, och därför kan hela arten dö ut om den försvinner från en ö (1 p.). Eftersom öarna till ytan ofta är små (1 p.) finns det färre lämpliga livsmiljöer på dem (1 p.). Populationsstorleken hos djur som lever på öar är oftast mindre än hos deras släktingar på fastlandet. (1 p.) I små populationer ökar det begränsade genförrådet risken för att dö ut. (1 p.) Eftersom ytan på öar är begränsad är det också svårt för djuren som lever på dem att undkomma människans förföljelse av dem genom att flytta till nya områden. (1 p.)
Eftersom organismerna på öarna har utsatts för mindre konkurrens (1 p.) och färre predatorer (1 p.) har många av dem under evolutionens gång utvecklat egenskaper som gör dem mera sårbara för de skadliga effekter som människan och de främmande arter som människan fört med sig ger upphov till (1 p.). Vissa fåglar har t.ex. tappat sin flygförmåga på öar då det inte funnits några predatorer. (1 p.) Många arter på öar får dessutom mindre avkomma än deras släktingar på fastlandet. (1 p.) Motståndskraften mot sjukdomar utifrån kan vara sämre hos arter på öar. (1 p.) Arterna på öar kan också vara lätta byten eftersom de inte är vana med predatorer och därför inte är skygga. (1 p.) Arter som lever på öar är också utsatta för en höjning av havsytan till följd av klimatuppvärmningen. (1 p.)
5. Fartygstrafikens miljöpåverkan 15 p.
Sammanlagt högst 15 poäng till exempel av följande:
Olja, föroreningar och nedskräpning
Bränsle som läcker ut från fartyg förorenar vattnen. (1 p.) Då oljetankfartyg sjunker eller stöter på grund kan en stor mängd olja rinna ut i havet och skada djurlivet. (1 p.) Till exempel kan fåglars fjäderskrud förlora sin vattenavstötande struktur och värmeisoleringsförmåga till följd av oljan. (1 p.) Oljeläckage är skadliga också för planktonorganismer, som bildar grunden för näringskedjorna i haven. (1 p.)
Tungmetaller (1 p.) och mikroplaster (1 p.) hamnar i vattnet från färg som flagnar från fartygen. Giftiga föreningar kan anrikas i näringsväven. (1 p.) Också större skrotföremål hamnar i havet från fartygen antingen av misstag eller med avsikt. En del av skrotet, till exempel gamla fisknät, kan utgöra en fara för havsdjuren. (1 p.) Avfallsvattnet från fartygen leder till eutrofiering av strandvattnen (1 p.) och koldioxidutsläppen från bränslet ökar klimatuppvärmningen (1 p.). Koldioxidutsläppen och utsläppen av svavel och kväve ökar försurningen av haven (1 p.), vilket är skadligt speciellt för organismer med kalkskal (1 p.).
Havsorganismerna och deras habitat
Bullret från fartygens propellrar stör speciellt valar (1 p.) och dessutom kan valar och andra stora havsdjur skadas eller dö då de kolliderar med fartyg eller deras propellrar (1 p.). Propellrarna på stora fartyg blandar om vattnet och på grunt vatten rör de dessutom upp havsbottnen och sediment. (1 p.) Då fartygen rör sig nära stränderna uppkommer vågor som kan leda till erosion av stränderna. (1 p.) På nätterna ger fartygstrafiken upphov till ljusförorening som stör havsdjurens beteende. (1 p.)
Fartygen kan också vara till nytta för vattenorganismerna. Fartyg och båtar som sjunkit kan fungera som konstgjorda rev och förse organismerna med skydd och förökningsställen. (1–2 p.)
Främmande arter
Främmande arter kan spridas med fartygen. (1 p.) Många olika havsdjur och deras larvstadier kan spridas med fartygens ballast (1 p.). På fartygens botten kan till exempel slät havstulpan och skeppsmask fästa sig (sammanlagt högst 1 p. för exempel).
För att främja sjöfart och fartygstrafik har människan grävt kanaler som förenar olika vattendrag med varandra. (1 p.) Sådana är till exempel Suezkanalen som förenar Medelhavet och Röda havet. (1 p. för exempel) Havsorganismerna kan sprida sig från ett område till ett annat genom kanalerna. (1 p.)
6. Blodtrycket 15 p.
6.1 Förklara hur blodtrycket uppkommer i människans blodcirkulationssystem, och vad begreppen systoliskt och diastoliskt blodtryck, som nämns i material , betyder. 11 p.
Sammanlagt 11 poäng av följande:
Hur blodtrycket uppkommer (högst 7 p.)
Men blodtrycket menas det tryck som råder i människans blodkärlssystem. (1 p.) Blodtrycket är summan av många olika faktorer. Blodtrycket påverkas av hjärtats pumpningsfunktion (1 p.), vätskemängden i blodomloppet (1 p.), motståndet i blodkärlen (1 p.) och klaffarna (1 p.) som hindrar blodet från att rinna bakåt. Aktiviteten hos den glatta muskelvävnaden på blodkärlens yta inverkar också på blodtrycket. (1 p.) Blodtrycket varierar med belastningen, då människan rör sig stiger blodtrycket och i vila är blodtrycket lågt. (1 p.) Blodtrycket regleras också av mekanismer kopplade till nervsystemet (1 p.). Då en person är spänd eller nervös stiger blodtrycket. (1 p.) Det hormonella regleringssystemet (ADH och RAA-systemet) inverkar också på blodtrycket. (1 p.)
Systoliskt och diastoliskt blodtryck (högst 4 p.)
Mätvärdet på blodtrycket varierar i takt med hjärtats slag. (1 p.) Blodtrycket är som högst då hjärtat dras samman (1 p.) och pumpar ut blod i artärerna (1 p.). Detta kallas övertrycket eller det systoliska trycket. (1 p.) Blodtrycket är som lägst mellan sammandragningarna (1 p.) då hjärtat är i vila (1 p.) och blod strömmar in i kamrarna (1 p.). Detta kallas det undre trycket eller det diastoliska trycket. (1 p.)
6.2 Diskutera varför högt blodtryck kan vara farligt och vilka faktorer som kan leda till för högt blodtryck. 4 p.
Varför kan högt blodtryck vara farligt (högst 2 p.)
Förhöjt blodtryck belastar hjärtat (1 p.) och hela blodomloppet (1 p.) eftersom hjärtat måste utföra mera arbete mot blodtrycket (1 p.). Eftersom den vänstra kammaren pumpar blod till hela kroppen kan förhöjt blodtryck leda till utvidgning och förtjockning av kammaren. (1 p.) Om blodtrycket varit förhöjt i en längre tid kan detta leda till bland annat åderförkalkning (ateroskleros) (1 p.), kranskärlsförträngning (1 p.) och cerebrovaskulära sjukdomar (1 p.) samt hjärtsvikt (1 p.).
Faktorer som kan leda till högt blodtryck (högst 2 p.)
Flera olika livsstilsfaktorer inverkar på blodtrycket, bland annat överflödigt salt i kosten (1 p.), användning av tobak eller alkohol (1 p.), användning av hormoner (till exempel preventivpiller) eller anti-inflammatoriska smärtstillande läkemedel (1 p.) och övervikt eller för lite motion (1 p.). Fetter i kosten kan främja ansamling av kolesterol i blodkärlen. (1 p.) Stress höjer också blodtrycket. (1 p.) Genetiska anlag kan öka risken för högt blodtryck. (1 p.)
7. Synapserna 15 p.
7.1 Synapserna är en viktig del av nervcellernas funktion. Redogör för hur en signal förmedlas i synapsen med hjälp av en kemisk signalsubstans. 10 p.
Samanlagt 10 poäng av följande:
En synaps är en kontaktpunkt mellan två nervceller eller en nervcell och målcellen med vilken nervimpulserna förs vidare. (1 p.) Vid kemisk signalering omvandlas den elektriska retningen till en kemisk retning. (1 p.) Då aktionspotentialen anländer till synapsändan (ändplattan, nervändslutet) (1 p.) leder detta till att kalciumjoner förs in i nervändan (1 p.), vilket utlöser en utsöndring av signalsubstans (transmittorsubstans) ur en (synaps)blåsa (1 p.). Detta sker genom exocytos. (1 p.)
Signalsubstansen frigörs utanför cellen i synapsklyftan (1 p.) där den kan fästa sig vid en receptor i målcellens cellmembran (1 p.) och aktivera receptorn (1 p.). Samtidigt bryter enzymer ned signalsubstans i synapsklyftan (1 p.) och signalsubstans återupptas i cellen som utsöndrade den (1 p.), vilket leder till att retningssingsignalen upphör (1 p.).
Då receptorn fungerar som jonkanal inverkar den på målcellens reglering av sin elektriska laddning (1 p.) genom att släppa igenom joner, till exempel natrium (1 p.).
7.2 Diskutera vilken fördel det har för nervsystemets funktion att det finns synapser mellan nervcellerna. 5 p.
Sammanlagt 5 poäng till exempel av följande:
Nervimpulsen kan endast färdas i en riktning, eftersom dendriterna inte innehåller signalsubstansblåsor. (1 p.) Vissa av synapserna (eller signalsubstanserna eller receptorerna i dem) stimulerar impulsens framskridande (1 p.) och vissa inhiberar den (1 p.). Deras sammanlagda verkan bestämmer cellens aktivitetsnivå (1 p.) vilket i sin tur bestämmer ifall en aktionspotential bildas i cellen (1 p.).
Nervceller bildar ofta synapser med många målceller (1 p.) och många nervceller reglerar målcellens aktivitet (1 p.). På detta sätt bildar nervcellerna funktionella helheter (neurala nätverk) tillsammans med andra celler. (1 p.) Signalsubstanserna som inhiberar informationsöverföringen i synapserna filtrerar information. (1 p.)
8. Ett ris med god skörd 15 p.
8.1 Undersökningen som beskrivs i material berör regulatorgener. Avgör utifrån materialet vad som menas med regulatorgener. 2 p.
En regulatorgen är en gen som inverkar på funktionen hos en annan gen. (1 p.) En regulatorgen kan antingen aktivera eller dämpa en annan gen. (1 p.) Regleringen kan ske antingen genom proteinet eller RNA:t genen producerar. (1 p.)
8.2 Enligt material inaktiverade (tystade) forskarna en gen som kallas OsDREB1C i en del av de undersökta växterna. Förklara vad som menas med inaktivering av genen och vilken betydelse inaktiveringen hade i denna undersökning. 3 p.
Inaktivering (tystande) av en gen innebär att genen görs funktionsoduglig. (1 p.) Detta kan göras till exempel genom att man lägger in överflödigt DNA mitt i genen (1 p.) eller tar bort delar av genen (1 p.). Genom att inaktivera en gen kan man undersöka vilken betydelse genen har för individens ämnesomsättning. (1 p.) i denna undersökning påvisade man genom att inaktivera en regulatorgen att den har en kraftigt främjande inverkan på risets tillväxt. (1 p.)
För fulla poäng krävs att både innebörden av inaktiveringen av en gen och vilken betydelse inaktiveringen hade i ifrågavarande undersökning förklaras.
8.3 Redogör för varför skörden påverkades kraftigt av att en kopia av en gen som redan fanns i riset tillsattes till risets genom. 5 p.
Regulatorgenen i fråga inverkar på risets förmåga att ta upp kväve ur marken. (1 p.) Kväve är ofta det näringsämnet som begränsar tillväxten (miniminäringsämne). (1 p.) En extra regulatorgen främjade upptagningen av kväve (1 p.) och fotosyntesen (1 p.). Detta främjade i sin tur risets tillväxt och blomning (1 p.) och därmed också risets fröproduktion (1 p.).
8.4 Diskutera om det högavkastande ris som forskarna tog fram representerade polyploidförädling. 3 p.
Vid polyploidförädling mångdubblas hela kromosomuppsättningen (1 p.) till exempel genom behandling med colchicin. (1 p.) I denna undersökning tillfördes endast en kopia av en enskild gen. (1 p.) Därför är det inte frågan om polyploidförädling.
8.5 Diskutera om det högavkastande ris som forskarna tog fram är en genmodifierad (genetiskt modifierad) växt. 2 p.
Ingen främmande gen har tillförts riset, utan en andra kopia av en gen som redan finns i risets genom. (1 p.) Risets genom har dock modifierats med hjälp av gentekniska verktyg (1 p.), och därför kan riset anses vara genmodifierat. (1 p.)
Del 3: 20-poängsuppgifter
9. De nutida och forntida människornas genom 20 p.
9.1 Redogör för vad genomundersökningar av nutidsmänniskan och forntida människor har avslöjat om släktskapsförhållandena mellan de olika människoarterna. 10 p.
Sammanlagt 10 poäng till exempel av följande:
Genom att jämföra genom har olika människoarters inbördes släktskapsförhållanden kunnat utredas. Det har framkommit att de olika människoarterna möttes och korsades (1 p.) då de flyttade till nya områden, och att avkomman som föddes vid dessa korsningar var förökningsduglig (1 p.).
Många olika populationer av nutidsmänniskan har fått gener från neandertalmänniskan och denisovamänniskan till följd av dessa korsningar. (1 p.) Denisovamänniskan och neandertalmänniskan har haft en gemensam stamform. (1 p.) Gener från denisovamänniskan finns numera bland nutidsmänniskogrupper som lever i Asien och i stillahavsområdet (1 p.), och gener från neandertalarna finns hos de nuvarande européerna (1 p.). De nutida afrikanerna från områdena söder om Sahara har inte gener från neandertalmänniskan eller denisovamänniskan (1 p.), vilket tyder på att dessa människogrupper inte kommit i kontakt med varandra i forntiden. (1 p.) Förutom de forntida människor som nämns i materialet finns det flera tidigare, utdöda människoarter som man inte hittills har hittat bevarat DNA av. (1 p.)
Utifrån forntida DNA har man upptäckt att det har funnits numera utdöda människoarter som man inte hittills har hittat fossil av (1 p.) men vars existens kan påvisas genom att deras gener kan hittas i andra människoarters genom (1 p.).
Eftersom det finns bevis på korsning är det möjligt att utifrån den biologiska definitionen av en art bedöma om nutidsmänniskan, neandertalmänniskan och denisovamänniskan alla samma art eller olika arter (1 p.)
9.2 Diskutera vilken slags information om egenskaper hos utdöda människoarter som kan avslöjas med forntida DNA men inte genom undersökningar av fossila ben. 4 p.
Sammanlagt 4 poäng till exempel av följande:
Undersökning av fossila ben ger information om kroppsbyggnaden, födan och rörelsesättet hos organismer som dött ut (1 p.), medan undersökning av forntida DNA kan ge information om deras mjukdelar (1 p.) och utseende, utveckling av hjärnan eller livsfunktioner (1 p.).
Forntida DNA kan också avslöja information om beteendet. (1 p.) Man har till exempel kunnat sluta sig till att neandertalmänniskan hade förmåga att kommunicera med hjälp av ljud eftersom man hittat ”talgenen” FOXP2 i deras genom. (1 p.)
Genom att jämföra forntida DNA som isolerats från fossil av olika individer av samma art är det också möjligt att undersöka utdöda arters populationsgenetik. (1 p.)
I neandertalmänniskans genom har hittats gener som hos nutidsmänniskan hör ihop med färgen på ögon, hår och hud. (För exempel högst 1 p.) Forntida människoarter har haft motståndskraft mot sjukdomar eller förmåga att anpassa sig till bergstrakter med låg syrehalt som fortfarande har bevarats hos nutidsmänniskan. (1 p.) Undersökning av forntida DNA har gett information om ärftliga sjukdomar. (1 p.)
9.3 Diskutera vilka utmaningar forskarna kan ställas inför gällande tillgången till och analysen av forskningsmaterial då de försöker klargöra genomet hos utdöda människoarter. 6 p.
Sammanlagt 6 poäng till exempel av följande:
En utmaning är att hitta lämpliga fossiler (1 p.), det vill säga sådana fossiler som innehåller tillräckligt välbevarad DNA (1 p.). Eftersom DNA-molekylens struktur förstörs över tid finns det inte tillräckligt DNA kvar i mycket gamla fossiler. (1 p.) Fossilen skadas då man tar ett DNA-prov (1 p.) och därför får forskarna inte alltid tillstånd att ta prover av värdefulla fossil (1 p.).
Kontaminering med DNA av nutida ursprung kan göra provet med forntida DNA värdelöst. (1 p.) Det kan vara svårt att hitta lämpliga referensgenom för jämförelse av DNA:t då man undersöker utdöda arter. (1 p.)
Det krävs specialiserad utrustning och laboratorieutrymmen för undersökning av forntida DNA, vilket alla forskare inte har tillgång till. (1 p.) Undersökning av forntida DNA är dyrt, och det kan vara svårt att få finansiering. (1 p.)
10. Den större vattensalamanderns ekologi och utbredning 20 p.
10.1 Material behandlar den större vattensalamanderns (den stora vattenödlans) ekologi och utbredning i Finland. Berätta vad som menas med begreppet metapopulation som nämns i materialet. Redogör för vilka faktorer som inverkar på vattensalamanderindividernas möjligheter att förflytta sig mellan förökningstjärnarna som visas på kartan. 10 p.
Sammanlagt 10 poäng till exempel av följande:
Individer av samma art som har möjlighet att mötas och föröka sig sinsemellan bildar en population. (1 p.) Arter som lever i en fragmenterad livsmiljö bildar lokala populationer. (1 p.) Om individer kan flytta mellan de lokala populationerna bildar populationerna en metapopulation. (1 p.) Det förekommer därmed genflöde mellan de lokala populationerna. (1 p.) Bildandet av en metapopulation främjas ifall de lämpliga habitaten finns fragmenterade bland olämpliga miljöer antingen på naturlig väg eller genom människans inverkan. (1 p.) Små delpopulationer är speciellt utsatta för lokalt utdöende. (1 p.)
Vattensalamanderindividerna kan förflytta sig mellan tjärnarna om tjärnarna ligger tillräckligt nära varandra (1 p.) och om det finns lämpliga rutter mellan dem (ekologisk korridor) (1 p.). En del av förökningstjärnarna på kartan i material 10.A ligger nära varandra och djuren kan därmed förflytta sig mellan dem. (1 p.) Eftersom vattensalamandern är långsam kan den inte röra sig mellan alla ställen där den förekommer. (1 p.) Groddjurens krav på en fuktig hud för att kunna andas begränsar också vattensalamanderns rörlighet. (1 p.) Likaså begränsas rörligheten av predation mot vattensalamandern. (1 p.) De stora vattendragen i Insjöfinland (till exempel Saimen) (1 p.), och avverkade skogsområden (1 p.), ökad bebyggelse och vägar (1 p.) och utdikningar (1 p.) försvårar rörligheten.
10.2 Diskutera hur uppvärmningen av klimatet kan inverka på livskraften hos populationerna av större vattensalamander. 10 p.
Sammanlagt 10 poäng till exempel av följande:
Då klimatet blir varmare flyttas gränserna för många arters utbredningsområden norrut. (1 p.) Detta kan leda till att det kommer in nya arter som konkurrerar om samma ekologiska nisch på den större vattensalamanderns utbredningsområde, vilket kan minska livskraften hos vattensalamanderpopulationerna. (1 p.) Arten lever i Finland för tillfället på den nordliga gränsen av sitt utbredningsområde, och därmed kan klimatuppvärmningen öka populationernas livskraft. (1 p.)
Uppvärmning av vattendragen kan öka mängden insekter och därmed mängden föda. (1 p.) Klimatuppvärmningen ökar vattenavdunstningen (1 p.) vilket gör att förökningstjärnarna kan torka ut (1 p.) och avkomman därmed dö speciellt under torra somrar (1 p.). Klimatuppvärmningen ökar dock också mängden nederbörd under vintern (1 p.) och smältvattnet upprätthåller förökningstjärnarna (1 p.). Eftersom klimatuppvärmningen indirekt kan öka mängden UV-strålning kan klimatuppvärmningen också leda till störningar i yngelutvecklingen. (1 p.) Vattentemperaturen ökar med klimatuppvärmningen, vilket kan inverka på utvecklingshastigheten hos vattensalamanderns avkomma. (1 p.)
Eftersom den vanliga vattensalamandern är växelvarm kan klimatuppvärmningen inverka på dess aktivitet. (1 p.) Klimatuppvärmningen och den uttunning av det skyddande snötäcket som följer med den kan inverka på vattensalamanderns övervintring (1 p.), eftersom de övervintrar på torra land som vuxna (1 p.). Därmed kan milda vintrar försämra dvalan. (1 p.) Sjukdomar och parasiter som angriper vattensalamandern kan gynnas av klimatuppvärmningen. (1 p.)
Klimatuppvärmningen kan också inverka på metapopulationerna av vattensalamander. Metapopulationer med flera förökningstjärnar är livskraftigare då klimatet blir varmare. (1 p.) De små populationerna i Nilsiä och Parikkala försvinner mer sannolikt än de andra. (1 p.) I en livskraftig population finns tillräckligt många individer som upprätthåller den genetiska variationen. (1 p.) En sådan population överlever då livsmiljön förändras till följd av uppvärmningen. (1 p.) För att en population ska upprätthållas då klimatet blir varmare krävs också tillräcklig nativitet (födelsetal) och/eller inflyttning (1 p.) och tillräckligt låg mortalitet (dödstal) och/eller utflyttning (1 p.).
11. Näringsämnen i livsmedel 20 p.
11.1 Förklara hur näringsämnen i material spjälkas till glukos i matsmältningskanalen. Glukos behövs av till exempel muskelceller som energikälla för att de ska kunna sammandras. 6 p.
Kroppen får glukos, som behövs som energikälla, från kolhydraterna (1 p.) som det finns 13 gram per 100 gram av i livsmedel 1 i material 11.A. En del av kolhydraterna är socker, till exempel maltos eller laktos (disackarider). (1 p.) Största delen av kolhydraterna i livsmedel 1 i material 11.A är långkedjade molekyler, till exempel stärkelse. (1 p.) Stärkelsen börjar spjälkas av enzymet amylas (1 p.) som finns i saliven (1 p.) i munnen. Spjälkningen fortsätter i tunntarmen (1 p.) dit bukspottkörteln utsöndrar amylas (1 p.). Enzymer (1 p.) som utsöndras i tunntarmen, till exempel maltas eller laktas (för exempel högst 1 p.), spjälkar dessa disackarider till monosackarider (1 p.).
11.2 Förklara hur näringsämnen i material spjälkas till aminosyror i matsmältningskanalen. Aminosyror behövs av till exempel muskelceller för tillväxten. 6 p.
Aminosyror fås ur proteiner (1 p.), som det finns 23 gram per 100 gram av i livsmedel 1 i material 11.A. Spjälkningen av proteiner börjar i magsäcken (1 p.) med hjälp av enzymet pepsin (1 p.) då det inaktiva pepsinogenet under inverkan av saltsyra omvandlas till aktivt pepsin (1 p.). De korta peptidkedjor som härmed bildas spjälkas till enskilda aminosyror i tunntarmen (1 p.) med hjälp av trypsin (1 p.) och kymotrypsin (1 p.) som utsöndras av bukspottskörteln (1 p.) samt med hjälp av peptidaser (1 p.) som utsöndras av tunntarmen (1 p.).
11.3 Livsmedlet i material innehåller mycket järn. Förklara vad kroppen behöver järn till. 4 p.
Järn är en del av strukturen i de röda blodkropparnas (1 p.) hemoglobinmolekyl (1 p.). Järn behövs för att binda syre (1 p.) för cellandningen (1 p.). Järn behövs i mitokondrierna (1 p.) för uppbyggnaden av de järninnehållande molekylerna i elektrontransportkedjan (1 p.). Förutom i blodet finns det också mycket järn i musklerna (1 p.) som en del i myoglobinet (1 p.). Järn fungerar som kofaktor i många enzymer. (1 p.) Ett tillräckligt järnintag med födan förebygger anemi. (1 p.)
11.4 Bedöm vilketdera livsmedel (material eller ) som bättre främjar benvävnadens hälsa. 4 p.
Livsmedel 2 i material 11.B främjar skelettets hälsa bättre än livsmedel 1 i material 11.A. (1 p.) Livsmedel 2 i material 11.B innehåller rikligt med kalcium (Ca) (1 p.) som gör benvävnaden starkare (1 p.). Livsmedel 2 innehåller också D-vitamin (1 p.) som i kroppen omvandlas till kalcitrol (1 p.). D-vitamin främjar upptagningen av kalcium i tarmarna (1 p.) och deltar i regleringen av kalciumhalten i blodet (1 p.). Ett tillräckligt intag av D-vitamin och kalcium förebygger uppkomsten av rakitis (1 p.) och osteoporos (1 p.).