Beskrivningar av goda svar: SV – Filosofi
27.3.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Bedömning av svaren i studentexamensprovet i filosofi
Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Vid upprättandet av provet i filosofi våren 2024 har beaktats Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) och Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).
I bedömningen av ett studentexamensprov i ett realämne måste man beakta hur kognitivt krävande uppgiften är. Uppgifterna har utarbetats med beaktande av Blooms taxonomi om kognitiva inlärningsmål samt den variant av taxonomin som Anderson och Krathwohl utvecklat. I de här taxonomierna bedöms hur krävande den kognitiva process uppgiften kräver är på en hierarkisk skala i sex steg: vetande/erinring, förståelse, tillämpning, analys, bedömning och skapande/syntes. De två högsta nivåerna står i omvänd ordning i de två taxonomierna.
Filosofi innebär allmänt, abstrakt tänkande. Därför kan det vara en mycket krävande uppgift bara att förstå själva saken. Av denna orsak bör de ovan nämnda klassificeringarna enligt Blooms taxonomi inte ses som schematiskt hierarkiska i bedömningen i filosofi. De kunskapsmässiga färdigheternas olika dimensioner är nästan undantagslöst överlappande inom filosofin även om de uppgiftsdelar som kräver definition, beskrivning och förklaring i regel är snävare än de som kräver analys, diskussion och utvärdering.
Filosofiskt tänkande kan i allmänhet gestaltas som en serie öppna frågor och svar givna på dem. Därför bedöms i provet i filosofi dels examinandens förmåga att gestalta filosofiska frågor, dels hens förmåga att förstå och utvärdera svar på frågorna. Om examinanden i en uppgift ombeds utvärdera något filosofiskt påstående är det en väsentlig del av svaret att granska vilken fråga påståendet besvarar. Efter att korrekt ha gestaltat den bakomliggande filosofiska frågan har examinanden en klar utgångspunkt för att utvärdera grunderna för påståendet och diskutera möjliga alternativa svar på frågan.
Det filosofiska tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet presenteras. Presentationen bedöms på många olika plan, från textens litterära verkningsfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en god skriftlig framställning är ett kännetecken på ett gott svar i filosofi endast i den mån den uttrycker gott filosofiskt tänkande. Ett gott svar i filosofi är omsorgsfullt genomtänkt. Detta innebär ofta flera olika drag hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.
Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte upphov ens till ett godkänt svar om de inte svarar på frågan. Därför är den viktigaste av de uppräknade dimensionerna att svaret är träffande.
Svarets enhetlighet har att göra med svarets struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt identifiera och utvärdera motiveringar syns i form av ett följdriktigt och flerdimensionellt svar. Ett enhetligt svar är också klart. I filosofiskt tänkande måste man kunna formulera frågor och svar tydligt.
Att svaret är övertygande innebär inom filosofin framför allt att argumentationen är av hög kvalitet. I argumentationens kärna finns filosofiskt godtagbara utgångspunkter samt tillräckliga kopplingar mellan påståenden och motiveringar.
Utöver i att svaret är träffande, enhetligt och övertygande syns ett gott filosofiskt tänkande i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och kan använda dem samt behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Svarets formella och innehållsliga dimensioner är i filosofi nästan undantagslöst delvis överlappande så länge svaret uppfyller minimikravet på relevans, det vill säga träffar frågeställningen. Ett svar kan vara gott med tanke på de kunskapsmässiga färdigheterna, men presentationen av tankegångarna kan vara svag, eller tvärtom. Dimensionerna är emellertid inte helt oavhängiga av varandra eftersom presentationen, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är förknippade med varandra.
På grund av den natur uppgifterna i filosofi har är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren. Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.
Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaren i studentprovet i filosofi är. Dessa kriterier i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.
Dimension i bedömningen | /Poängtal 0 | 25 % | 50 % | 75 % | 100 % |
---|---|---|---|---|---|
Träffande | Svaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt missuppfattats. | Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken. | Svaret på uppgiften håller sig till frågan. | Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna. | Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem. |
Enhetligt | Svaret är splittrat och oredigt. | Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slumpmässigt valda eller orediga. | Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte sammanställts i en helhet. Svaret är ofta katalogartat. | De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följdriktigt och mångsidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan. | I svaret har de för uppgiften relevanta materialelementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infallsvinklar. |
Övertygande | Svaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena. | De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar. | Svaret har motiverats med förnuftiga utgångspunkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser. | I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt. | Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insiktsfullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen. |
Poängtal för studentexamensprovet i filosofi
Provet i filosofi omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter, som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre bedömningspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med denna är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).
Uppgiftsspecifika poänganvisningar
Eftersom det som bedöms i provet i filosofi är examinandernas eget filosofiska tänkande kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika filosofiska synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av filosofiska resonemang som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka saker som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda dimensionerna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats endast mycket knapphändigt. Det är dock motiverat att i bedömningen av varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som dimensionerna i tabellen ovan.
Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet, och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att märka att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst ett poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 procent av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka några särskilda drag, såsom argument, i det. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.
Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiften. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller argumentet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av saken och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Det går inte att ge några exakta anvisningar angående längden på en essä, eftersom svarets värde bygger på dess innehåll och en lämplig längd beror på många faktorer, bland annat den behandlade sakens natur och de avgränsningar examinanden har gjort. Det är emellertid värt att notera att en bra essä i en uppgiftsdel som ger 10 poäng inte behöver vara lika omfattande och mångsidig som i en uppgiftsdel som ger 20 poäng. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.
Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Kritiskt tänkande 20 p.
Kritiskt tänkande är en central färdighet i filosofin och i samhällelig verksamhet. Att vara kritisk är inte det samma som att motsätta sig något, även om dessa ofta likställs i den offentliga debatten.
Analysera vad som i filosofin avses med kritiskt tänkande.
I filosofin uppfattar kritiskt tänkande sammanhang på ett situationsknutet sätt, letar efter grunder, producerar välunderbyggda bedömningar och korrigerar vid behov sig själv. Den sist nämnda egenskapen är kopplad till det kritiska tänkandets reflektiva eller självgranskande sida. En dimension av kritiskt tänkande som också framhävs i filosofin är utvärderingen av motiveringars och slutledningars följdriktighet och giltighet. Är ett påstående välgrundat? Om det har grunder, hurdana är de? Och följer de framlagda påståendena eller uppfattningarna av grunderna?
Kritiskt tänkande framhävs förutom i filosofin också i många andra sammanhang, till exempel i det finska skolväsendets allmänna mål och i flera av gymnasiets läroämnen. Bland annat därför är det inte lätt att ge en täckande definition av kritiskt tänkande, även om det är klart att mycket av det som i den offentliga diskussionen, till exempel i de sociala medierna, påstås vara kritiskt tänkande inte uppfyller de väsentligaste kriterierna för det. Bland annat följande filosofiska drag kan anses vara centrala och kännetecknande för kritiskt tänkande:
- Kritiskt tänkande problematiserar och ifrågasätter etablerade tankemodeller och handlingsmönster.
- Kritiskt tänkande kan bedöma arguments giltighet och skilja dåliga argument från goda.
- I kritiskt tänkande förstår man skillnaderna i sakers och situationers natur. All kunskap, alla möjligheter och allt agerande likställs inte. Detta är förknippat med kunskapsteoretiska frågor om bevismaterial, säkerhet och tillförlitlighet.
- Ur ett samhällsperspektiv omfattar kritiskt tänkande också mediekritik, källkritik etc. De förutsätter att man förstår vad som gör olika källor tillförlitliga eller otillförlitliga.
- Kritiskt tänkande omfattar självreflekterande och konstruktivt självkritiskt tänkande. En kritisk tänkare förhåller sig kritiskt inte bara till kunskap som andra producerat utan också till sin egen förmåga som producent av kunskap och förståelse. Det innebär emellertid inte att underskatta sig själv.
- Till kritiskt tänkande hör också insikten om när förmågan till kritiskt tänkande behövs och när den inte gör det. I livet finns många ögonblick då det är mer motiverat att agera snabbt och intuitivt i stället för att kritiskt granska situationen.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska analysera vad som avses med kritiskt tänkande i filosofin. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden observationer om vad kritiskt tänkande i filosofin är.
I ett svar värt 10 poäng analyserar examinanden vad som avses med kritiskt tänkande i filosofin.
I ett svar värt 15 poäng analyserar examinanden mångsidigt och följdriktigt vad som avses med kritiskt tänkande i filosofin.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sin analys av kritiskt tänkande exempelvis genom att behandla exempel ur filosofins historia (såsom kritikens etymologi eller kopplingen mellan kritik och analyserande forskning i t.ex. Kants kritik) eller genom att granska själva det kritiska tänkandet kritiskt.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”grunderna för logisk argumentation och giltig slutledning samt muntlig och skriftlig övning inom området”.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”vad filosofi är, de filosofiska frågornas och det filosofiska tänkandets natur i den filosofiska traditionen och tillämpning av filosofiskt tänkande i aktuella frågor”.
2. Modifierad sanning 20 p.
I filmklippet modifierar Churchill sanningen. Han berättigar det med att han vill sporra medborgarna och minimera deras chock efter att Tyskland har fått övertaget i början av andra världskriget. Att modifiera sanningen är en mjukare form av lögn. I sitt svar ska examinanden diskutera frågan om att modifiera sanningen – eller ljuga – ur perspektivet för den normativa etikens teorier. Materialet och uppgiftens frågeställning är klart knutna till samhället, och därför ska svaret fokusera på ett samhälleligt perspektiv och inte på individens moraliska val.
I den kantianska pliktetiken är lögn ett typiskt exempel på agerande som bryter mot det kategoriska imperativet och som är etiskt fördömbart. Om ljugandet blir universellt blir det samtidigt omöjligt. Förenklat kan man säga att om alla ljuger hela tiden så talar ingen sanning. Då kan man inte heller avsiktligt avvika från sanningen. Den kantianska pliktetiken handlar om att människans frihet bygger på ett rationellt och ärligt agerande underställt en morallag. Om man avviker från detta – till exempel genom att ljuga för det allmänna bästa – går människans frihet och därmed också moralen förlorad.
I teorier inom den normativa etiken där konsekvenser ska beaktas då man bedömer handlingars godhet är frågan om modifiering av sanningen svårare. Då är det kanske möjligt att göra en distinktion mellan egentlig lögn och modifierad sanning, vilken förstås som så kallda vita lögner. I vissa former av utilitarism kan man exempelvis tänka att strävan efter största möjliga nytta för alla berörda kan berättiga att man modifierar sanningen.
Inom dygdetiken anknyter frågan om modifierad sanning till hurdant det mänskliga ideal som definierar dygden är. I de traditionella modellerna för dygdetik underställs emellertid kravet att ovillkorligt hålla sig till sanningen den dygdiga människans övervägande. Därmed kan det i vissa situationer vara berättigat att modifiera sanningen, precis som i konsekvensetiken.
I materialet berättigar Churchill och hans fru att de modifierar sanningen med att sanningen är skadlig för medborgarna – antingen förstör den deras sinnesfrid eller får dem att agera mot sina egna intressen. I moderna liberalistiska demokratier där man tänker sig att medborgarna själva bäst vet vad som ligger i deras intresse är ett berättigande av det här slaget mycket problematiskt. Det torde snarast kunna motiveras med någon form av undantagstillstånd, som krigstillståndet i materialet. Då väcks frågan om utifrån vilka grunder man kan berättiga att undantagstillstånd råder. I svaret borde examinanden ta någon ställning till denna fråga, eftersom uppgiften ber hen diskutera huruvida sådana samhälleliga situationer kan existera. Materialets exempel på ett krigstillstånd kan utnyttjas i svaret.
Eftersom materialet och uppgiftsformuleringen anknyter till samhälleliga situationer kan svaret utöver den normativa etikens perspektiv också ta upp samhällsfilosofiska teman. I den filosofiska traditionen har man inom samhällsfilosofin förhållit sig mer positivt till modifikation av sanningen än inom moralfilosofin. Machiavellis furste eller Hobbes Leviathan binds inte av att tvingas hålla sig till sanningen, och också i praktisk samhällsverksamhet tänker man ibland att den ordning som en stark ledare upprätthåller är viktigare än att hålla sig till sanningen. Också då man genuint eftersträvar medborgarnas bästa har det ibland hävdats att man för medborgarna kan berätta en modifierad sanning. I Platons Staten förespråkas så kallad ädel lögn, i syfte att få medborgarna att acceptera en samhällsordning som är för deras eget bästa.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ur de etiska teoriernas perspektiv ska diskutera om det finns samhälleliga situationer där det är berättigat att modifiera sanningen. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden med koppling till någon etiska teori minst en observation om huruvida det finns samhälleliga situationer där det är berättigat att modifiera sanningen.
I ett svar värt 10 poäng diskuterar examinanden ur perspektivet för minst två etiska teorier om det finns samhälleliga situationer där det är berättigat att modifiera sanningen. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett svar värt 15 poäng är examinandens diskussion följdriktig och mångsidig.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att på ett sakkunnigt sätt koppla det till filosofins tradition, genom att utvidga det till samhällsfilosofiska synvinklar eller genom att lägga fram träffande exempel på samhälleliga situationer där frågan om modifiering av sanningen är relevant.
I GPL19 anknyter uppgiften till modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-, konsekvens-, rättighets- och pliktetik” samt modulen Samhällsfilosofi (FI3) och av dess innehåll till exempel ”samhällsordningens legitimitet” och ”medborgarrättigheter och rättsstaten”.
I GPL15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-, konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik” samt kursen Samhällsfilosofi (FI3) och av dess innehåll till exempel ”samhällsordningens och centrala samhällsinstitutioners existens och legitimitet: individ- och grupporienterade teorier” och ”maktens legitimitet”.
3. Begreppslig och empirisk sanning 20 p.
I uppgiften ska examinanden avgöra om det krävs empirisk granskning för att fastställa sanningen i olika påståenden, eller om sanningen kan fastställas begreppsligt, utan empirisk granskning. Sanningen i ett påstående kan fastsällas begreppsligt om man genom att förstå det till fullo kan avgöra om det är sant eller falskt. Det är värt att notera att denna bedömning inte påverkas av huruvida påståendet är sant eller falskt.
3.1 Ingen svan är svart. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Frågan om svanars färg är empirisk.
3.2 Det finns inga svarta svanar i Finland. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Det är en empirisk fråga vilka färger svanarna i Finland har.
3.3 Ingen kvadrat är rund. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
En kvadrat är en rätvinklig planfigur och kan inte vara rund.
3.4 I Finland finns inga runda kvadrater. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Eftersom runda kvadrater inte kan existera kan det inte finnas sådana i Finland.
3.5 Kunskap är inte gissning. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Till begreppet kunskap hör att kunskapen inte är gissning. Kunskap kräver någon form av berättigande, annars är den inte kunskap.
3.6 Gul och blå är färger. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Gul och blå är vissa typer av färger, så om man förstår begreppen följer därav att man vet att påståendet är sant.
3.7 Finland är en stat. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Begreppsligt sett är en stat en regional, administrativ och politisk helhet. Det krävs empirisk granskning för att fastställa om Finland uppfyller kriterierna för en stat. Finland har varit en stat sedan landet blev självständigt, men var inte det i egenskap av ett storfurstendöme under Ryssland.
3.8 Alla förbundsstater är stater. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Förbundsstater är en viss typ av stater och utgör en delmängd av mängden stater, och är därmed av nödvändighet stater.
3.9 Alla stater är förbundsstater. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
I princip kunde det råda en situation där alla stater var förbundsstater, men så är det inte för tillfället. Till exempel Finland är en stat men inte en förbundsstat.
3.10 Vissa förbundsstater är demokratier. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
I princip kunde det råda en situation där ingen förbundsstat var en demokrati, men så är det inte för tillfället.
3.11 I en demokrati har folket definitionsmässigt makt. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Demokrati betyder folkmakt så påståendet är begreppsligt sant oavsett vad situationen är i olika stater som kallas demokratier.
3.12 Vissa demokratier har en president. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Det kan hända att en demokrati har en president, som exempelvis Finland, eller att den inte har en president, som exempelvis Sverige.
3.13 Tarja Halonen vann presidentvalet år 2006. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Man måste veta vem som vann presidentvalet år 2006.
3.14 Tarja Halonen vann presidentvalet år 2018. 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Man måste veta vem som vann presidentvalet år 2018.
3.15 Om president Niinistö är född senare än president Halonen och president Halonen är född senare än president Ahtisaari så är president Niinistö född senare än president Ahtisaari. 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
”Vara född senare än” är en transitiv relation och om x är född senare än y och y är född senare än z följder det begreppsligt att x är född senare än z.
3.16 Om ett påstående förnekar sig själv gäller att: 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Ett självförnekande påstående kan inte vara sant.
3.17 Om ett påstående innehåller kunskap a posteriori gäller att: 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Om kunskap är a posteriori betyder det att det krävs empirisk granskning för att fastställa dess sanning.
3.18 Om sanningen i ett påstående är logiskt nödvändig gäller att: 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Logiskt nödvändiga sanningar kan inte vara annat än sanna, så det krävs inte empirisk granskning för att fastställa deras sanning.
3.19 Om ett påstående är analytiskt gäller att: 1 p.
- Sanningen i påståendet kan fastställas begreppsligt. (1 p.)
Analytisk sanning hos ett påstående följer av påståendet i sig.
3.20 Om vinnaren i ett givet presidentval logiskt följer av sanningen i ett påstående gäller att: 1 p.
- Det krävs empirisk granskning för att fastställa om påståendet är sant. (1 p.)
Kunskap om vem som vann ett visst presidentval måste ingå i påståendet för att kunna logiskt följa av det.
I modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) i GLP19 och i motsvarande kurs i GLP15 finns innehållet: ”centrala filosofiska grundfrågor och distinktioner: – – begreppslig och empirisk – –”.
4. Moralens karakteristiska drag 20 p.
4.1 Förklara kort vad det betyder att moralen är förpliktande. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Moralnormer är inte bara rekommendationer utan förpliktande regler eller påbud. Ingen får orsaka någon annan onödigt lidande, eftersom det är moraliskt fel. Regelbunden motion är en allmän rekommendation, men inte en förpliktigande regel eller ett förpliktigande påbud. Därför är ”orsaka inte onödigt lidande” en moralnorm, medan ”motionera regelbundet” inte är det.
4.2 Förklara kort vad det betyder att moralen är oberoende. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Moralnormer är självständiga och inte beroende av andra normsystem, såsom av lagstiftningen eller sedvänjor. Moralen är till exempel inte beroende av lagstiftningen. Lagen definierar inte vad som är moraliskt rätt och fel, utan en lag kan vara omoralisk. På motsvarande sätt kan sedvänjor inte bestämma vad som är moraliskt rätt eller fel, och några seder kan vara omoraliska.
4.3 Förklara kort vad det betyder att moralen är universell. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Moralnormerna förpliktar alla moraliska agenter, det vill säga aktörer som har moraliskt ansvar för sina egna handlingar. Moralnormerna är alltså allmängiltiga och gäller över allt. Finlands lag gäller bara i Finland, men att stjäla, mörda eller utöva sexuellt våld är fel överallt. På motsvarande sätt kan individer ha personliga normer, som att vakna klockan sju varje morgon, men denna norm gäller inte alla moraliska agenter. Examinanden kan emellertid notera att moralens universella karaktär har varit omtvistad. En sådan observation kan ses som en merit, men utan att moralens universella karaktär förklaras på ett allmänt plan kan svaret inte ge tre poäng.
4.4 Förklara kort vad det betyder att moralen står över andra normer. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Moralnormer är primära och grundläggande jämfört med andra normer. Härav följer att moralnormer ska följas, även om detta skulle leda till exempelvis ekonomiska förluster. På motsvarande sätt ska man följa moralen och inte lagen om de står i konflikt med varandra.
I förklaringarna i deluppgift 4.1–4.4 ska examinanden redogöra för saken på ett allmänt plan. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs poängavdrag i enlighet med föreskrifterna och anvisningarna om examensproven i realämnen.
I ett svar värt 2 poäng gör examinanden väsentligen korrekta observationer.
I ett svar värt 4 poäng ger examinanden en exakt och klar förklaring.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”moralen som normsystem; skillnaden mellan moral, lagar och vanor; moralisk objektivism, relativism, subjektivism” samt ”normativ och tillämpad etik i moralfrågor”.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor” samt ”moralen som normsystem och skillnaden i förhållande till juridiska system och system som grundar sig på gängse normer, moralisk relativism”.
5. Individens frihet i konservatismen och liberalismen 20 p.
I materialet beskrivs individens frihet ur ett konservativt och liberalistiskt perspektiv, med särskild fokus på relationen mellan individen och gemenskapen. Relationen eller spänningen mellan individen och gemenskapen är ett viktigt drag som skiljer konservativa teorier från liberalistiska. Konservativa framhäver gemenskapens betydelse, inte bara för hur individen och hens person utformas utan också som ledning för individens liv. För liberalisterna är individens frihet att själv bestämma om sitt liv, sina värden och sina val viktig.
I svaret ska examinanden ge någon beskrivning av konservatismen och liberalismen, och av de centrala skillnaderna mellan dem. Individens frihet ska sedan granskas i relation till dessa beskrivningar. Materialet erbjuder utgångspunkter för jämförelsen. I svaret kan examinanden också granska i vilken mån individen är en produkt av sin gemenskap och bunden till sin uppväxtmiljö och sin familj eller till historiska, kulturella och religiösa traditioner. Å andra sidan kan examinanden också diskutera hurdant samhället skulle vara om man tänkte att individen var fullständigt bunden till dessa utgångspunkter och inte hade någon frihet att göra egna val i sitt liv, oberoende av gemenskapens uppfattningar.
I svaret kan examinanden också mer ingående granska någon omständighet som nämns i materialet – familj, hembygd, religion eller kön – ur perspektivet för individens frihet. Svaret kan också utvidgas till att granska begreppet frihet, så länge fokus ligger på behandlingen av konservatismen och liberalismen.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska jämföra konservatismens och liberalismens uppfattningar om individens frihet och presentera sin egen syn på hur individen kan vara fri. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden observationer om konservatismens och liberalismens uppfattningar om individens frihet eller presenterar sin egen syn på hur individen kan vara fri.
I ett svar värt 10 poäng jämför examinanden konservatismens och liberalismens uppfattningar om individens frihet och presenterar sin egen syn på hur individen kan vara fri. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett svar värt 15 poäng jämför examinanden på ett följdriktigt och mångsidigt sätt konservatismens och liberalismens uppfattningar om individens frihet och presenterar utförligt sin egen syn på hur individen kan vara fri.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att utvidga det till en granskning av de filosofiska teorierna om konservatism, liberalism eller individens frihet. Svaret kan också fördjupas genom att koppla resonemanget till aktuella samhälleliga diskussioner eller världspolitiska händelser.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”politiska ideal: liberalism, socialism, anarkism, konservatism, nationalism”.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”politiska ideal och förverkligande av dem; konservatismen, liberalismen och socialismen”.
6. Den vetenskapliga forskningens karakteristiska drag 20 p.
Påståendena som framförs i materialet gäller vetenskapens tillförlitlighet. Påståendena är avsiktligen delvis motstridiga. Även om Vetenskapsbarometerns påståenden uttryckligen gäller vetenskapens tillförlitlighet behandlar de också andra karakteristiska drag hos den vetenskapliga forskningen. En del av påståendena är klart kopplade till kriterierna för vetenskaplig forskning, bland annat oberoende, självkorrigering, framåtskridande och kritiskhet. I påståendena hänvisas till forskarnas oberoende (av finansiärer), fel och meningsskiljaktigheter samt olika tolkningar. Alla dessa är väsentliga delar av den vetenskapliga forskningens natur. Meningsskiljaktigheter och olika tolkningar kan exempelvis knytas till tanken om att tidigare insikter och tolkningar korrigeras då ny kunskap ansamlas. Examinanden kan fokusera sitt svar på vetenskapens kriterier och behandla dem mer ingående än det som materialet erbjuder.
En annan sak som framkommer av materialet anknyter till vetenskapens mål och etiska synvinklar. I påståendena framförs det att forskarna arbetar för det gemensamma bästa. Denna syn på vetenskapen har också kritiserats inom vetenskapsforskningen. Forskarna är å sin sida bundna av vissa etiska principer som bland annat reglerar forskningsmetoderna och behandlingen av försökspersoner. Vetenskapens etik är en möjlig infallsvinkel då examinanden besvarar uppgiften.
I sitt svar kan examinanden ta ställning till de motstridigheter som förekommer i påståendena. Även om vetenskapen eftersträvar objektivitet inverkar forskarens egna intresseområden och intressen ändå på bland annat valet av forskningsobjekt och forskningens infallsvinkel. Då forskaren väljer ett forskningsobjekt och en infallsvinkel för forskningen utesluter hen samtidigt andra perspektiv. Liksom all annan mänsklig verksamhet är vetenskapen och den vetenskapliga forskningen känslig för mänskliga fel och missbruk, men bland annat av denna orsak är den vetenskapliga forskningen exakt definierad och reglerad.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska beskriva den vetenskapliga forskningens karakteristiska drag med stöd av de påståenden som framförs i materialet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden observationer om den vetenskapliga forskningens karakteristiska drag.
I ett svar värt 10 poäng beskriver examinanden på ett korrekt sätt den vetenskapliga forskningens karakteristiska drag med stöd av de påståenden som framförs i materialet.
I ett svar värt 15 poäng beskriver examinanden på ett mångsidigt och följdriktigt sätt den vetenskapliga forskningens karakteristiska drag med stöd av de påståenden som framförs i materialet.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att koppla det till vetenskapsfilosofiska uppfattningar, synpunkter på vetenskapens eller forskningens etik, eller genom att på ett insiktsfullt sätt ta ställning till de motsägelser som förekommer i påståendena.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Sanningen (FI4) och särskilt till dess innehåll ”den vetenskapliga forskningens natur och metoder samt vetenskaplig slutledning, vetenskapsetik”.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4) och särskilt till dess innehåll ”den vetenskapliga forskningens natur och metoder”.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Faktapåståenden, moralpåståenden och åsikter 30 p.
7.1 Förklara vad ett faktapåstående är och ge ett eget exempel på ett sådant. Du kan utnyttja text i ditt svar. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Ett faktapåstående för fram något objektivt sakförhållande. Ett faktapåstående är antingen sant eller falskt beroende på om det sakförhållande det beskriver råder eller inte. ”Helsingfors är Finlands nuvarande huvudstad” och ”Åbo är Finlands nuvarande huvudstad” är exempelvis båda faktapåståenden men det ena är sant och det andra falskt. Att en viss person har en åsikt är ett faktum, och det kan beskrivas med ett faktapåstående. Om Lisa är av åsikten att blåbär är goda är det exempelvis ett faktum att Lisa tycker att blåbär är goda. Åsiktens innehåll är däremot inte ett faktum. ”Blåbär är goda” är alltså inte ett objektivt saktillstånd oberoende av individen.
Lus exempel på faktapåståenden är ”det sprids felaktig information och direkta lögner på TikTok och meddelandetjänsten X” och ”TikTok samlar information om sina användare”. Hen konstaterar att fakta gäller verkligheten oberoende av individer, och de är sanna eller falska oberoende av vad en individ tror.
För en förklaring av vad ett faktapåstående är ges högst 3 poäng. För exempel ges högst 2 poäng. Om ett exempel är kopierat direkt ur materialet dras en poäng av. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs poängavdrag i enlighet med föreskrifterna och anvisningarna om examensproven i realämnen.
7.2 Förklara vad ett moralpåstående är och ge ett eget exempel på ett sådant. Du kan utnyttja text i ditt svar. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Moralpåstående uttrycker att någonting är gott eller ont, rätt eller fel. Moralpåståenden behöver emellertid inte inkludera något särskilt ord, såsom ”gott” eller ”rätt”. Moralpåståenden är också normativa och förpliktande för andra. I normala situationer förutsätter den som framför ett moralpåstående att också andra ska agera på det sätt som påståendet förutsätter. ”Det är fel att ljuga” och ”lika ska behandlas lika” är exempel på moralpåståenden.
Lus exempel på ett moralpåstående är ”Det är fel att hota andra på meddelandetjänsten X”. Hen konstaterar att det inte bara berättar något om den individ som framför påståendet. Enligt Lu kräver den som framför ett sådant påstående att alla agerar i enlighet med påståendet. Om det är fel att hota får ingen hota och det är fördömligt att hota. Detta hänvisar till moralpåståendens förpliktande och universella natur.
För en förklaring av vad ett moralpåstående är ges högst 3 poäng. För exempel ges högst 2 poäng. Om ett exempel är kopierat direkt ur materialet dras en poäng av. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs poängavdrag i enlighet med föreskrifterna och anvisningarna om examensproven i realämnen.
7.3 Förklara vad en åsikt är och ge ett eget exempel på en sådan. Du kan utnyttja text i ditt svar. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
En åsikt är en individs subjektiva uppfattning. Olika människors avvikande åsikter motsäger inte varandra, eftersom de bara säger något om framförarens uppfattningar. Om någon tycker att leverlåda är gott och någon annan inte tycker det innebär det inte en motsägelse eftersom det är möjligt att en person tycker om leverlåda samtidigt som en annan inte gör det. ”Choklad är gott” och ”Taylor Swift är min favoritsångerska” är typiska exempel på åsiktspåståenden.
Lus exempel på åsikter är ”jag vill inte använda TikTok eller meddelandetjänsten X” och ”jag vill inte ge något företag eller någon stat tillgång till personlig information om mig”. Hen konstaterar att åsikter är subjektiva, och att olika individers avvikande åsikter inte motsäger varandra.
För en förklaring av vad en åsikt är ges högst 3 poäng. För exempel ges högst 2 poäng. Om ett exempel är kopierat direkt ur materialet dras en poäng av. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs poängavdrag i enlighet med föreskrifterna och anvisningarna om examensproven i realämnen.
7.4 Diskutera varför det är samhälleligt viktigt att skilja åsikter från moralpåståenden och faktapåståenden. Du kan utnyttja text i ditt svar. 15 p.
Eftersom åsikter är subjektiva till sin natur krävs det vanligen inga motiveringar för dem. Med andra ord behöver man vanligen inte berättiga åsikter. Faktapåståenden och moralpåståenden kräver däremot ett berättigande eftersom de gäller objektiva saker, det vill säga saker som inte är beroende av individer, eller intersubjektiva saker, det vill säga saker som delas av flera individer.
I den samhälleliga diskussionen händer det att ogrundade åsikter anses likvärdiga med och lika förpliktande som faktapåståenden och moralpåståenden. Därmed har det blivit möjligt att framföra godtyckliga och slumpmässiga påståenden i den politiska debatten, vilket kan ha flera långtgående följder. Möjliga konsekvenser är att förtroendet för de samhälleliga institutionerna undergrävs och den politiska debatten polariseras.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska diskutera varför det är samhälleligt viktigt att skilja åsikter från moralpåståenden och faktapåståenden. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng gör examinanden spridda observationer om varför det är samhälleligt viktigt att skilja moralpåståenden och faktapåståenden från åsikter.
I ett svar värt 8 poäng diskuterar examinanden varför det är samhälleligt viktigt att skilja åsikter från moralpåståenden och faktapåståenden.
I ett svar värt 12 poäng är examinandens resonemang följdriktigt och mångsidigt.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att insiktsfullt behandla exempel på den senaste tidens politiska diskussion eller genom att ingående analysera hur åsikter skiljer sig från moralpåståenden och faktapåståenden.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”objektiv och subjektiv”, modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”moralen som normsystem”, modulen Samhällsfilosofi (F3) och dess innehåll ”samhällsordningens legitimitet” samt modulen Sanningen (FI4) och dess innehåll ”språk, betydelse och sanning” och särskilt målet ”kunna skilja mellan åsikter och faktapåståenden och förstå behovet av att motivera faktapåståenden”.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”objektiv och subjektiv”, kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”moralen som normsystem och skillnaden i förhållande till juridiska system och system som grundar sig på gängse normer” samt kursen Samhällsfilosofi (F3) och dess innehåll ”samhällsordningens och centrala samhällsinstitutioners existens och legitimitet”.
8. Martha Nussbaums djuretik 30 p.
8.1 Presentera med hjälp av textutdrag de centrala dragen i Nussbaums djuretik. 10 p.
Enligt Nussbaum har varje levande varelse rätt till en värdig existens. För henne är det inte helt självklart vad en värdig existens exakt omfattar, men det är åtminstone uppenbart att det inte är lidande, förödmjukande eller exploatering. Enligt Nussbaum har alltså alla varelser rätten att inte behöva uppleva dessa saker.
Nussbaum karakteriserar också en värdig existens med att den inkluderar rätten att utföra de funktioner som är viktiga för varelsen och som den har en medfödd förmåga för. Om varelser inte ges denna möjlighet åsamkas deras blomstrande ett slags förtidig död. Blomstring är ett begrepp som tillämpats framförallt i dygdetiken, och som innebär ett tillstånd som är gott i sig och som uppnås genom att leva på ett för arten typiskt sätt.
Nussbaum föreslår att människor har starka moraliska grunder för att främja levande varelsers blomstring, då den bedöms vara väsentlig för att en varelse ska kunna leva ett värdigt liv. Uppenbarligen har varje varelse enligt henne rätten att förverkliga de naturliga funktioner som är viktiga för den, och människan har skyldigheten att medverka till det.
Alla dessa Nussbaums observationer gäller såväl människor som andra djur. Materialet ger till och med intrycket att djurens rättigheter enligt Nussbaum kan försvaras på motsvarande sätt som man försvarar människors rättigheter.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden med hjälp av textutdraget ska presentera de centrala dragen i Nussbaums djuretik. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 3 poäng gör examinanden utifrån materialet minst en väsentligen korrekt observation om Nussbaums djuretik.
I ett svar värt 5 poäng presenterar examinanden de centrala dragen i Nussbaums djuretik med hjälp av textutdraget.
I ett svar värt 8 poäng presenterar examinanden Nussbaums djuretik på ett följdriktigt och mångsidigt sätt.
8.2 Diskutera djurens moraliska ställning ur perspektivet för någon annan etisk teori, som avviker från Nussbaums ståndpunkt. 20 p.
Examinanden kan bygga sin diskussion till exempel på en pliktetisk eller utilitaristisk normativ etisk teori. Som jämförelseobjekt fungerar också någon särskild djuretisk teori, såsom Tom Regans pliktetiska eller Peter Singers utilitaristiska teori.
Alla varelser som begär, föredrar, känner och förväntar sig saker är enligt Regan “ett-livs-subjekt” som har ett egenvärde. Han anför att till exempel alla däggdjur som nått ett års ålder uppfyller dessa kriterier. På grund av djurens moraliska ställning bör människor inte behandla dem enbart som medel utan alltid också som ändamål i sig.
Singer å sin sida poängterar djurens förmåga att uppleva smärta och lidande. På grund av denna förmåga har djuren enligt honom samma moraliska ställning som människor. Att skada djur är alltså i princip lika fel som att skada en människa, eftersom båda är kännande varelser. Singer strävar efter att maximera alla kännande varelsers lycka och minimera deras lidande.
Om examinanden närmar sig frågan ur ett utilitaristiskt perspektiv kan hen också ta upp den relativa betydelsen hos olika behov och intressen. Viljan eller behovet att undvika lidande och överleva ses ofta som viktigare än viljan att äta kött eller använda kosmetika eller läderprodukter. Det finns också alternativ för dessa varor. Det är däremot svårt att ersätta djuren i läkemedelsindustrins kliniska prövningar, och svaret kan ur ett utilitaristiskt perspektiv ta upp exempelvis hur mycket välbefinnande man med hjälp av djurförsök kan producera i relation till det lidande som förorsakas.
I svaret kan examinanden också ta upp ståndpunkter enligt vilka djuren inte har någon självständig moralisk ställning utan deras ställning granskas alltid i relation till människan. Enligt vissa teorier skiljer sig exempelvis människan från djuren och därför kan man förhålla sig till djuren som nyttigheter eller ägodelar. En sådan ståndpunkt förutsätter emellertid att man motiverar att människan är exceptionell, vilket inte nödvändigtvis är enkelt. Andra djur är också kännande varelser, och en del av dem kan ha mycket komplicerade kognitiva funktioner och sociala relationer. Att bara påvisa att människan skiljer sig från andra djur räcker inte heller ensamt, utan i svaret måste examinanden också motivera varför just denna skillnad är moraliskt väsentlig. Att exempelvis bara hänvisa till arvsmassan kunde klandras för att vara speciesism, det vill säga förtryck eller diskriminering enligt art.
Inom filosofins krets har det emellertid hävdats att förmågan till normativt tänkande – såsom till moral – alltid gör människan till en part då det gäller att fastställa moraliskt värde. Även om detta skulle gälla följer det inte därav att man kan behandla djur godtyckligt, bara för att de inte är moraliska aktörer på samma sätt som människan. Tvärtom är det just förmågan till moralisk insikt som gör att människan har ett ansvar för sina handlingar på ett sätt som inte gäller varelser som inte har förmågan till moral.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska diskutera djurens moraliska ställning ur perspektivet för någon annan etisk teori som avviker från Nussbaums ståndpunkt. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden spridda observationer om djurens moraliska ställning.
I ett svar värt 10 poäng diskuterar examinanden på ett klart och förståeligt sätt djurens moraliska ställning ur perspektivet för någon annan etisk teori som avviker från Nussbaums ståndpunkt.
I ett svar värt 15 poäng är examinandens resonemang följdriktigt och mångsidigt.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att ge träffande exempel eller genom att ingående diskutera djurens moraliska ställning ur perspektivet för en etisk teori som avviker från Nussbaums ståndpunkt.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-, konsekvens-, rättighets- och pliktetik” samt ”etiska frågor kring miljön och naturen, såsom miljöförändringen och djurens rättigheter”.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”grunderna i dygd-, konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik” samt ”etiska frågor som gäller djur och miljö”.
9. Ande och materia i teorin om det utvidgade mentala 30 p.
9.1 Beskriv teorin om det utvidgade mentala som presenteras i textutdrag och utvärdera dess trovärdighet. 15 p.
Det centrala påståendet i teorin om det utvidgade mentala (engl. extended mind theory) är att kognitiva och mentala funktioner ibland kan genomföras med hjälp av materiella föremål eller andra saker som inte är en del av människans kropp. Ett exempel på detta är en anteckningsbok, som fungerar som ett slags externt minne.
Smarttelefonerna har hämtat in de externa förlängningarna av minnet i nästan alla Finlands gymnasieelevers vardag på ett sätt som gör teorin om det utvidgade mentala trovärdig. Teorins trovärdighet kan också försvaras med andra argument. Om det mentala eller anden antas vara immateriellt och på något sätt gemensamt för människor krävs det särskilda motiveringar för att avgränsa det till enskilda kroppar.
En argumentation mot teorin om det utvidgade mentala kan till exempel bygga på att det mentala är immaterielt och utnyttjar alltid olika av sig själv oberoende externa hjälpmedel för minnet, må det så vara hjärnans långtidsminne eller en smarttelefon. Att interagera med den materiella världen kan till och med vara begreppsligt problematiskt, såsom i Descartes substansdualism, där utsträckning och tanke är egenskaper hos olika substanser. En annan möjlig argumentationslinje mot teorin om det utvidgade mentala är en materialistisk teori som framhäver det mentalas och det materiellas väsentliga identitet.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska beskriva teorin om det utvidgade mentala, som presenteras i textutdraget, och utvärdera dess trovärdighet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng redogör examinanden för teorin om det utvidgade mentala som beskrivs i materialet, utvärderar teorins trovärdighet eller gör spridda observationer om båda två.
I ett svar värt 8 poäng redogör examinanden för teorin om det utvidgade mentala som beskrivs i materialet och utvärderar dess trovärdighet.
I ett svar värt 12 poäng är examinandens redogörelse ingående och utvärderingen välunderbyggd. Svaret visar att examinanden har goda insikter i temats filosofiska frågeställningar.
I ett svar värt toppoäng kan examinanden koppla sitt resonemang exempelvis till filosofins tradition.
9.2 Utvärdera hur teorin om det utvidgade mentala inverkar på den filosofiska frågan om relationen mellan ande och materia. 15 p.
Frågan om relationen mellan ande och materia har i den nya tidens filosofi ofta diskuterats utifrån problemet ande – kropp. I dess centrum står frågan om interaktionen mellan två väsentligt olika substanser. Tankarna kring relationen mellan ande och kropp har emellertid ändrat form under de senaste hundra åren. En orsak är att vår uppfattning om materia har förändrats. I och med naturvetenskapernas utveckling gestaltas materien i första hand inte längre som tredimensionella kroppar som kan förnimmas med våra sinnen, och många nya saker har kunnat förklaras som materiella. Teorin om det utvidgade mentala utmanar den traditionella frågeställningen på ett annat sätt. Oavsett om tänkaren är dualist, idealist eller materialist har det traditionellt sett varit rätt allmänt att tänka att andens och materiens samlevnad är kopplad till den enskilda människans kropp. Att utmana detta antagande har stora konsekvenser för hela diskussionen om ande och materia.
Teorin om det utvidgade mentala för fram att våra sinnen och tankeprocesser kan utvidgas till den materiella omgivningen, såsom en anteckningsbok, en telefon, hemmets inredning etc. Sålunda utmanar teorin direkt Descartes substansdualism, eftersom det mentala och det materiella, det vill säga ande och materia, är väsentligt sammanvävda. Om relationen mellan materia och ande gestaltas utifrån en enskild typ av substanser, till exempel med hjälp av begreppen emergens eller reduktion, kan teorin om det utvidgade mentala vara enklare att infoga som en del av ontologin. Hela indelningen mellan ande och materia kan också ifrågasättas, och man kan hävda att någon annan filosofisk distinktion kunde vara mer meningsfull.
I och med teorin om det utvidgade mentala blir också gränsen mellan jaget och omgivningen diffus: i vårt dagliga agerande är det inte klart var jaget tar slut och omgivningen börjar. Här kommer teorin om det utvidgade mentala nära den klassiska fenomenologins uppfattning om ande och materia. Enligt denna uppfattning kan ande, kropp och omgivning inte klart särskiljas. En utmaning av gränserna för det mentala har i alla fall en inverkan på de filosofiska frågeställningarna kring vår livsstil och dess meningsfullhet.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska utvärdera hur teorin om det utvidgade mentala inverkar på den filosofiska frågan om relationen mellan ande och materia. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng presenterar examinanden några resonemang om vilken inverkan teorin om det utvidgade mentala har på den filosofiska frågan om relationen mellan ande och materia.
I ett svar värt 8 poäng utvärderar examinanden vilken inverkan teorin om det utvidgade mentala har på den filosofiska frågan om relationen mellan ande och materia.
I ett svar värt 12 poäng är examinandens utvärdering mångsidig och följdriktig.
I ett svar värt toppoäng kan examinanden exempelvis koppla sitt resonemang till den filosofiska traditionen eller behandla vilken inverkan teorin om det utvidgade mentala har på filosofins övriga delområden.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”centrala filosofiska grundfrågor och distinktioner: ande och materia” samt modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”filosofiska teorier om ett gott liv, meningen med livet och en god livsstil”.
I GLP15 anknyter uppgiften till motsvarande innehåll och dessutom till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4) och dess innehåll ”metafysikens centrala frågor och begrepp”.