Beskrivningar av goda svar: SV – Historia

27.3.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.5.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.

Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.

Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.

I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.

0NöjaktigGodBerömlig
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt.
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar.
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Barndödligheten i det förmoderna Europa 20 p.

I antikens och medeltidens samhällen föddes det många barn, men det var ingen garanti för att antalet barn i en familj skulle bli högt. Barndödlighet var vanligt och inte ens regenter kunde undgå att deras barn dog. Exempelvis hade den romerske kejsaren Marcus Aurelius (regerade 161–180 e.v.t) och hans hustru Faustina totalt kanske tretton barn. Högst fem av dem blev över tio år gamla. Av de barn som föddes i det engelska kungahuset åren 1150–1540 dog en tredjedel före vuxen ålder.

Redogör för faktorer som förklarar den stora barndödligheten under antiken och medeltiden och vilka följder den fick.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vad som avses med barndödlighet. Hen anger några orsaker till barndödlighet: bristfällig hygien, outvecklade medicinska kunskaper, farliga förlossningsförhållanden, otillräcklig kost och farsoter. Examinanden påpekar några korrekta följder av barndödligheten. En viktig följd på makronivå är en långsam befolkningstillväxt under den förmoderna epoken. På mikronivå kunde föräldrars utkomst äventyras om barnen dog. Försörjning och vård av de äldre hörde till barnens skyldigheter och det fanns inget samhälleligt skyddsnät. Äldre utan barn saknade ofta trygghet helt.

I ett berömligt svar anger examinanden orsaker till hög barndödlighet mångsidigt och utförligt. Hen kan också framföra källkritiska kommentarer i anknytning till problem med historisk demografi när det gäller tiden innan befolkningsbokföringen etablerats. Vi kan inte med exakthet veta hur stor barndödligheten faktiskt var. Examinanden diskuterar följderna av barndödlighet mångsidigt och analytiskt ur såväl familjens som samhällets synpunkt.

2. Bombningen av Dresden 20 p.

Mellan 13 och 15 februari 1945 fällde USA:s och Storbritanniens flygvapen 3 907 ton bomber över den tyska staden Dresden. Målet var att förlama det krigförande Tysklands stridsvilja. Utöver stadsborna befann sig i staden många som flytt undan den sovjetiska arméns anfall. I bombningarna dog över 20 000 civila.

I video 2.A berättar en överlevande om sina personliga erfarenheter av bombningen av Dresden. I USA och Storbritannien har kritik under 2000-talet allt oftare börjat riktas mot bombningen av Dresden. Diskutera varför en bredare diskussion om frågan inte uppstod förrän långt efter själva händelsen.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att Dresden under andra världskriget bombades av segrarna, USA och Storbritannien. Under och genast efter kriget fästes uppmärksamheten i första hand vid de krigsbrott som begåtts av den besegrade parten. Även i de fall då segrarnas gärningar ansågs vara fel eller betänkliga, konstaterades de gärna vara nödvändiga eller ansågs som obetydliga jämfört med de krigsbrott som Tyskland begått. I sitt svar utnyttjar examinanden materialet för uppgiften.

I ett berömligt svar diskuterar examinanden noggrannare etiken bakom krigföringen. På ett allmänt plan observerar hen att det vanligtvis, åtminstone i initialskedet, är segrarnas moraliska bedömningar som dominerar historieskrivningen om krig. Det har inte setts som nödvändigt att ifrågasätta de allierades kamp mot Tyskland och nazismen genom att ta upp segrarnas excesser. Examinanden kan diskutera huruvida bombningen av Dresden var ett krigsbrott och varför ingen ställts till svars för det. Efter kriget dömdes bara representanter för förlorarna för krigsbrott. Examinanden presenterar en motiverad tolkning till varför bombningarna gavs ringa uppmärksamhet under åren omedelbart efter kriget, och varför forskare och journalister senare tagit upp händelsen till diskussion. Med tiden har en öppnare diskussion blivit möjlig, och uppfattningarna om krigets regler och etik har förändrats. I ett längre perspektiv har attityderna till bombningarna av civila i Dresden blivit mer negativa. I ett berömligt svar analyserar examinanden materialet noggrannare och observerar exempelvis att synvinkeln är en tysks och att videon belyser händelsen ur perspektivet för en individ och en civil som lidit av kriget.

3. Hushållsarbetets utveckling i Finland 20 p.

Hur har hushållsarbete för vilket man anlitat utomstående arbetskraft förändrats i Finland från sekelskiftet 1800–1900 fram till i dag? Diskutera även vilka faktorer som påverkat förändringen och inverkat på attityderna till att anlita hjälp med hushållsarbete. Utnyttja textutdragen 3.A, 3.B och 3.C. i ditt svar.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vad som avses med hushållsarbete, och hen känner till att det historiskt sett varit könsuppdelat. Examinanden identifierar de samhälleliga problemen under 1800- och 1900-talen, såsom ojämlikheten och ståndssamhället, obesuttenhet, stora familjer, låg levnadsstandard, bristfällig utbildning och användning av barnarbetskraft. Examinanden observerar i materialet att "pigsamhället" har försvunnit och attityderna till hushållsarbete har förändrats, och kan koppla förändringarna till den nordiska jämställdhetsdebatten och välfärdsstatens utveckling samt till statens strävan att uppmuntra hushållen att låta utomstående sköta hushållsarbete.

I ett berömligt svar analyserar examinanden materialen och de långsiktiga utvecklingsprocesserna mer systematiskt och analytiskt, till exempel genom att sätta dem i förhållande till förändringar i utbildning eller andra samhällsförhållanden. Till förändringarna inom utbildningen hör att folkskolor och, på landsbygden, ambulerande skolor gradvis blev vanligare vid sekelskiftet 1900 samt införandet av läropliktslagen. Bland de övriga samhällsförändringarna finns exempelvis att barnarbete förbjöds, kvinnors förändrade ställning och den allmänna rösträtten, torparlagen, urbanisering, stärkt samhällsekonomi, fler arbetstillfällen och den minskade samhälleliga ojämlikheten. Vidare kan examinanden diskutera politiska mål och konflikter i anknytning till hushållsavdraget.

I ett berömligt svar studerar examinanden textutdragen och beaktar deras historiska kontext och intention. Hen kan koppla ”pigsamhällets” försvinnande till välfärdsamhällets uppkomst och jämställdhetsdiskussionen. Hen förstår att de utvidgade samhälleliga skyddsnäten och kommunernas nya lagstadgade skyldigheter (dagvård, äldreomsorg) förbättrade kvinnors möjligheter att arbeta. Examinanden noterar också att den tekniska utvecklingen (kommunalteknik, hushållsmaskiner) har bidragit till att mängden hushållsarbete har minskat och till att den allmänna välfärden stigit.

4. Sociala problem i början av 1900-talet 20 p.

Emma Goldman (1869–1940) var en politisk aktivist och skribent av litauisk-rysk börd. Hon flydde till USA undan ett arrangerat äktenskap. I USA dömdes hon flera gånger till fängelse bland annat för uppvigling av arbetare och spridning av litteratur om preventivmetoder. Goldman förvisades tillbaka till Ryssland 1918 för att hon var anarkist. Där arbetade hon i en fabrik och stödde bolsjevikerna. De erfarenheter hon gjorde av revolutionen samt det politiska förtryck, den byråkrati och det tvångsarbete hon såg i Ryssland gjorde henne besviken. Goldman dog 1940 i Toronto.

Vilka faktorer ledde enligt Emma Goldman (material 4.A) till att de sociala problemen ökade och blev värre vid sekelskiftet 1800–1900? Diskutera träffsäkerheten i hennes uppfattning.

I ett gott svar placerar examinanden Goldmans synpunkter i hennes samtida kontext, med sådant som industrialisering, urbanisering och arbetarnas ställning. I sitt svar ger examinanden exempel på de samhälleliga missförhållanden som Goldman påtalar, såsom den låga lönenivån, social ojämlikhet, arbetslöshet och industristädernas slummar, där trångboddhet och kriminalitet utgjorde problem. Examinanden beaktar skribentens politiska drivkrafter.

Examinanden ger exempel på hur industrialiseringen förändrade samhällsstrukturerna från och med 1800-talet. Stora delar av befolkningen övergick exempelvis från jordbruk till industriarbete i städerna, och städerna växte okontrollerat. I slumområden som dominerades av hyresbostäder för arbetare bodde man trångt och på grund av undermålig hygien spred sig sjukdomar. Fattigdom liksom bristen på arbete och utbildning orsakade kriminalitet. Å andra sidan gjorde den ökade produktionen vissa klasser, som borgarna, mer välbärgade. Arbetarrörelsen försökte förbättra arbetarnas ställning, men inte tillräckligt enligt Goldman, vilket hennes kritiska och revolutionära syn som framgår av texten visar. I ett gott svar utvärderar examinanden kritiskt om en del av de omständigheter som texten presenterar håller streck.

I ett berömligt svar analyserar examinanden Goldmans text kritiskt och utvärderar hennes ståndpunkt mer djuplodande. Hen förstår Goldmans position som en vänsterideologisk aktivist som ansåg att arbetarnas löner och välmående inte var tillräckliga trots att samhällets välstånd ökat och perioden före första världskriget betraktades som progressiv. Hon ifrågasätter även välståndet i och med att varken arbetet eller maten räcker åt alla och arbetarnas boendeförhållanden är undermåliga. Examinanden observerar exempelvis att Goldman särskilt framhåller kriminalitet som en följd av fattigdom eller rentav som ett alternativ till det förnedringstillstånd som följer av fattigdom. Examinanden kan koppla det här till anarkismen eller till att Goldman driver frågan till sin spets för att uppmärksamma missförhållandena. Examinanden kan analysera texten som en kritik av det amerikanska, kapitalistiska samhället.

5. Social mobilitet i 1600-talets Sverige 20 p.

Vad säger de adlades yrkesgrenar enligt statistiken 5.A om den sociala mobiliteten i 1600-talets Sverige?

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att 1600-talets Sverige var ett ståndssamhälle men att det samtidigt också fanns rum för mobilitet. Examinanden observerar i materialet för uppgiften vilken betydelse en karriär inom armén hade för rörligheten uppåt från ens eget stånd, och förstår att adlande och medföljande privilegier (t.ex. rang, jordegendomar, skattefrihet, skatteuppbördsrätt, ärftlighet, de högsta tjänsterna) var en belöning som regenten delade ut för krigstjänst. Examinanden kopplar fenomenet till Sveriges stormaktstid och krigen i norra och centrala Europa. Examinanden förstår dessutom hur adlandet av individer bland tjänstemännen och inom rättsväsendet knyter an till ansträngningarna för att stärka central och lokalförvaltningen av riket.

I ett berömligt svar redogör examinanden utförligare för ökningen i adelns omfång och betydelse, och utnyttjar materialet för uppgiften i sitt svar. Synvinkeln kan vara regenternas (Gustav II Adolf, Kristina, Karl X Gustav eller Karl XI) maktpolitik, rikets utvidgning eller utvecklingen av förvaltning och centralmakt. Examinanden kan också i sitt svar fokusera på att samhällssystemet baserar sig på personliga relationer och belöning, något som berör alla kategorier i statistiken. Alternativt kan hen diskutera följderna av att man enbart kunde upphöjas till adelsståndet via män. Examinanden kan också notera att det enligt materialet var ovanligt med social mobilitet från bondeståndet. Examinanden kan också ta upp några följder av fenomenet, till exempel den växande adelns beroende av och spänningar i förhållande till kungen, den lilla men beslutande elitens ställning i samhället eller adelns leverne, till exempel hov- eller herrgårdskulturen.

6. Afrikabilden i Afrikas stjärna 20 p.

Hösten 2021 väcktes uppståndelse kring spelet Afrikas stjärna, som Kari Mannerla (1930–2006) skapade 1951. Analysera den bild som spelbrädet i Afrikas stjärna (material 6.A) ger av Afrika och afrikaner.

I ett gott svar analyserar examinanden vilken bild spelbrädet i Afrikas stjärna ger av kontinenten och dess invånare. Hen observerar att spelbrädets Afrika består av områden vars rikedomar vita skattsökare utnyttjar. Utöver de här områdena består Afrika i spelet av ogenomträngliga regnskogar och öknar. Bägge typerna av områden bebos av exotiska djur. Afrikas invånare porträtteras antingen som nordafrikanska beduiner eller svarta vildar som dansar slängandes med spjut och sköldar. I sitt svar utnyttjar examinanden begrepp i anknytning till kulturmöten och noterar den kolonialistiska bilden som spelbrädet ger.

I ett berömligt svar analyserar examinanden detaljerna utförligt. Hen observerar att Afrika ses som en råvarubod som européerna fritt kan utnyttja, med Guldkustens guldgrävare och Sydafrikas diamantgruvor som exempel. Afrika betraktas som underutvecklat, det exotiseras och invånarna i Afrika söder om Sahara avbildas som stereotypa vildar. I Afrika finns inga järnvägar, och de enda moderna fordon som förekommer på spelbrädet har förlagts till Europa. Examinanden diskuterar kritiskt på vilka uppgifter bilden av Afrika baserade sig och var han fick dem ifrån. Mannerlas romantiska uppfattning om Afrika speglar den för sin tid typiska västerländska och europeiska uppfattningen som influerades av tidens ungdomslitteratur och äventyrsfilmer. Bakom Afrikabilden låg rasism och kolonialistisk ideologi.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Heliga Birgitta som manifestation av medeltidens trosliv 30 p.

Birgitta Birgersdotter (1303–1373) hörde till den svenska högadeln. Birgitta gifte sig vid tretton års ålder med Ulf Gudmarsson, som också han tillhörde högadeln. Paret fick åtta barn. Birgittas make avled 1344 när paret skulle återvända från sin pilgrimsresa till Santiago de Compostela i nuvarande Spanien. Efter att hon blivit änka påbörjade Birgitta en karriär som mottagare av uppenbarelser, profet och grundare av en klosterorden. Birgitta tillbringade sina sista år i Rom. Hon helgonförklarades 1391.

7.1 Redogör för hur religionen tog sig uttryck i det medeltida samhället. 15 p.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att religionens roll i det medeltida samhället var synnerligen stor, och hen tar upp några manifestationer av kristet trosliv. Exempel på sådana är helgonkult, tron på helgons förmåga att bistå människor i nödsituationer och att bota sjukdomar, pilgrimsvandringar, korståg, kyrkans och klosterväsendets roll i samhället samt intolerans gentemot människor med annan tro. Examinanden kan också ta upp exempel som anknyter till bland annat världsbild, utbildning, vetenskap eller konst.

I ett berömligt svar behandlar examinanden ovannämnda manifestationer av trosliv mångsidigt och analytiskt. Hen kan också dryfta religiösa minoriteters roll i det medeltida samhället samt sådana särdrag i folktron som inte följer den kristna läran och hur de levde kvar vid sidan om den kristna tron i människors religiösa liv. Examinanden kan göra källkritiska anmärkningar om kristendomens och religionens allomfattning i människors liv. De medeltida källorna är i stor utsträckning författade av prästerskapet, och i dem övervärderas kristendomens betydelse. Också under medeltiden fanns de som inte trodde eller som trodde på sitt eget sätt.

7.2 Diskutera vilka omständigheter som gjorde det möjligt för Birgitta Birgersdotter att bli en inflytelserik påverkare i hela Europa. Utnyttja textutdragen 7.A och 7.B samt bild 7.C i ditt svar. 15 p.

I ett gott svar beaktar examinanden att Birgitta tillhörde högadeln och att hon hade nätverk motsvarande sin ställning. Hon hade möjlighet att rådslå med Sveriges kung, och han lyssnade rentav till hennes råd. Birgitta påverkade inte bara i sitt hemland utan också i den katolska kyrkans centrum Rom, och grundade en orden som var avsedd också för kvinnor. Hon hade rykte om sig som helig, vilket avsevärt ökade tyngden i hennes yttranden och skrifter. I sitt svar utnyttjar examinanden de material som getts.

I ett berömligt svar analyserar examinanden ovannämnda egenskaper utförligt och analytiskt, och hen använder materialen för uppgiften insiktsfullt och källkritiskt. Till exempel kan examinanden av bild 7.C sluta sig till att Birgitta var lärd, eftersom bilden visar henne skriva sin klosterregel. Examinanden kan också dra slutsatsen att Birgittas orden spridit sig utanför Norden eftersom bilden är från birgittinerklostret i Dendermonde i nuvarande Belgien. På bilden visas Birgittas ställning som helgon av ängeln som viskar i hennes öra, och bilden låter förstå att hennes klosterregel författats med gudomlig inspiration.

I ett berömligt svar kan examinanden lyft fram att kön var en viktig faktor, men långt ifrån den enda som avgjorde individens påverkningsmöjligheter. Därför hade en kvinna ur högadeln bättre påverkningsmöjligheter än en manlig bonde.

8. Utvidgning av Nato 30 p.

8.1 Warszawapakten (material 8.A) slöts 1955. Vad var orsakerna till att staterna inom det socialistiska östblocket slöt ett inbördes försvarsförbund? 12 p.

I ett gott svar kontextualiserar examinanden bildandet av Warszawapakten med kalla kriget, som hen kortfattat ger bakgrunden till. Av fördragstexten till Warszawapakten kan examinanden sluta sig till att pakten var en reaktion på grundandet av Nordatlantiska fördragsorganisationen Nato 1949.

I ett berömligt svar fördjupar examinanden behandlingen av de militära spänningarnas uppkomst mellan öst och väst i början av kalla kriget. Hen kan exempelvis nämna att västländerna utöver att grunda Nato intensifierade sitt samarbete med hjälp av Marshallplanen. Sovjetunionen stärkte också sitt grepp över länderna i östra Mellaneuropa.

Av materialet framgår att Warszawapakten motiverades med det hot som Tyska förbundsrepubliken och Västtyskland utgjorde. Avtalsparterna lovar hjälpa varandra om ens en enda av dem utsätt för en attack. Likadana säkerhetsgarantier finns också i Natos fördrag. Warszawapakten knöt de socialistiska länderna närmare samman än förr, som samarbetspartner under Sovjetunionens ledarskap.

Examinanden kan också notera kriserna under det tidiga kalla kriget, som blockaden av Berlin och Koreakriget. Den militära polariseringen ledde till kapprustning och ett tillstånd som kallades terrorbalans.

8.2 Diskutera utifrån historikern Mark J. Rices analys (material 8.B) hur det säkerhetspolitiska läget har förändrats i Europa efter att kalla kriget upphörde, och hur förändringen har påverkat de internationella relationerna i Europa. 18 p.

I ett gott svar förstår examinanden att den militära motsättningen mellan öst och väst i praktiken försvann i och med Berlinmurens fall och Sovjetunionens sammanbrott. Warszawapakten upplöstes men Nato försökte omdefiniera sin roll. Nato letade efter ett nytt syfte i internationell krishantering. Examinanden kommenterar historikern Rices beskrivning av Natos val vid slutet av kalla kriget. I ett gott svar förstår examinanden skillnaden mellan Natos militära respektive politiska dimension. Exempelvis handlade diskussionen om Natos expansion österut ofta mer om de forna östblocksstaternas önskan om att integrera sig i väst än om Natomedlemmarnas intresse av att utvidga sitt militära inflytande österut. I ett gott svar dryftas dessutom Rysslands förhållningssätt till utvidgningen av Nato.

I ett berömligt svar fördjupas behandlingen av utvidgningen av Nato österut i fråga om såväl militära som politiska faktorer. Rice konstaterar att Natos uppgiftsområde har förändrats snarare av politiska än av militära skäl. Västs ståndpunkt har varit att alla stater i Europa har rätt att själva besluta hur de allierar sig. Man strävade efter samarbete med Ryssland, men det blev kortvarigt. Examinanden ger exempel på nya medlemsstater i Nato efter kalla krigets slut. Examinanden kan också nämna att det har funnits skillnader i de europeiska ländernas inställning till hot mot världsdelen.

I ett berömligt svar analyseras Rysslands politik gentemot Nato från 1990-talet till i dag mer detaljerat. Ryssland godkänner inte Natos utvidgning österut, och har använt den som motivering för fullskaligt krig i Ukraina. Examinanden kan också diskutera Europeiska unionens roll som utrikes- och säkerhetspolitisk aktör.

I sitt svar kan examinanden också lyfta fram olika brytningspunkter i de internationella relationerna i Europa efter kalla kriget, samt fästa uppmärksamhet vid tidpunkten då Rices text har publicerats.

9. Urho Kekkonen och Stalins historiska betydelse 30 p.

9.1 Analysera den bild av Stalins förhållningssätt till Finland som framgår av Urho Kekkonens tal (material 9.A). Diskutera hur träffande Kekkonens insikt var. 12 p.

I ett gott svar observerar examinanden att Stalin i Kekkonens tal framställs som en stor vän av Finland och finländarna. Hen ger några motiveringar till varför den här uppfattningen inte är historiskt hållbar. Stalin lät under sina etniska utrensningar mörda finländare som efter inbördeskriget i Finland hade flytt till Sovjetryssland. Han inledde vinterkriget i syfte att ockupera Finland eller åtminstone ansluta landet till Sovjetunionens intressesfär. Efter fortsättningskriget gav fredsvillkoren, situationen i Östeuropa och Sovjetunionens stöd till kommunisterna i Finland upphov till fruktan för ockupation bland finländarna.

I ett berömligt svar behandlar examinanden utförligt och analytiskt motiveringarna till varför Stalin de facto inte var någon stor vän av Finland och finländarna. Examinanden kan också ta upp att Stalins terror inte heller så mycket baserade sig på motvilja mot någon specifik nationell grupp. Stalin uppskattade finländarnas försvarsvilja och eventuellt därför övergav han tanken på att ockupera Finland och nöjde sig med att Finlands styre byttes ut mot ett som var välvilligt inställt till Sovjetunionen. Examinanden kan noggrannare behandla situationen efter krigen, till exempel kontrollkommissionen, krigsskuldsrättegångarna och Sovjetunionens krav på att krigstida politiker skulle stiga åt sidan.

9.2 Diskutera vad som förklarar den bild Kekkonen ger av Stalin i sitt tal 1953 (material 9.A) och varför han ville publicera talet i den samling av tal som gavs ut 1967. 18 p.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att Finland direkt efter Stalins död 1953 befann sig i ett farligt läge. Ingen visste vem eller vilka som skulle ta ledningen i Sovjetunionen efter Stalin. Därför blev Kekkonen tvungen att välja sina ord omsorgsfullt så att ingen skulle provoceras i Sovjet. Kekkonens tal representerar Finlands nya utrikespolitiska linje som anammats efter krigen, vars syfte var att upprätthålla goda relationer till Sovjetunionen, det vill säga den så kallade Paasikivi(-Kekkonen)-linjen. År 1967 hade situationen förändrats på så vis att det inte rådde någon särskild rädsla för en sovjetisk invasion. Kekkonen utnyttjade sina goda relationer till Sovjetunionen för att uppnå och behålla sin maktställning, och har kanske därför velat lyfta fram talet på nytt år 1967.

I ett berömligt svar placerar examinanden materialet i 1950- och 1960-talens kontext och presenterar med hjälp av exempel en motiverad tolkning av Kekkonens syften. Stalins död föregicks exempelvis av de så kallade farans år och rädsla för Sovjetisk ockupation. Examinanden kan exempelvis nämna att arrendeområdet Porkala då inte ännu hade återlämnats till Finland utan att det fanns ett avsevärt antal sovjetiska trupper i Helsingfors direkta närhet.

Examinanden kan också behandla den östpolitik som Kekkonen utövade och kriserna som stärkte hans maktposition, såsom nattfrosten och notkrisen. Att talet lyftes fram igen år 1967 kan kopplas till presidentvalet 1968 eller till den dåtida finlandiseringen (till exempel inställsamhet mot Sovjetunionen, självcensur). Kekkonen ville övertyga finländarna om att han var en garant för östrelationerna, och Sovjetunionen om att Finlands utrikespolitiska linje skulle fortsätta.