Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap

18.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Vid upprättandet av provet i livsåskådningskunskap hösten 2024 har beaktats Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) och Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).

Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.

Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.

Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.

Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.

Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.

Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.

På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren. Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.

Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.

Dimension i bedömningen/Poängtal
0
25 %50 %75 %100 %
TräffandeSvaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt miss­uppfattats.Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken.Svaret på uppgiften håller sig till frågan.Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna.Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem.
EnhetligtSvaret är splittrat och oredigt.Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slump­mässigt valda eller orediga.Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte samman­ställts i en helhet. Svaret är ofta katalog­artat.De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följd­riktigt och mång­sidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan.I svaret har de för uppgiften relevanta material­elementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infalls­vinklar.
ÖvertygandeSvaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena.De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar.Svaret har motiverats med förnuftiga utgångs­punkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser.I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt.Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insikts­fullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen.

Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.

I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).

Uppgiftsspecifika poänganvisningar

Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.

Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.

Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.

Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Människosyner 20 p.

Med människosyn avses uppfattningen om hurdan människan i grunden är. I figur 1.A beskrivs fyra människosyner på en generell nivå.
Utvärdera vilken av de fyra människosynerna i figur 1.A som bäst motsvarar din egen syn och motivera ditt val.

I materialet presenteras fyra människosyner, som skulle kunna kallas essentiell, icke-essentiell, biologisk och kulturell. Indelningen grundar sig fritt på Heikki Kannistos indelning i fyra grupper: essentialistisk, existentiell, naturalistisk och kulturalistisk människosyn i artikeln Ihminen ja normatiivinen järjestys: ehdotus filosofisten ihmiskäsitysten typologiaksi [Människan och den normativa ordningen: ett förslag till typologi för filosofiska människosyner] (1994).

Den essentialistiska människosynen är typisk till exempel i många religioner, i vilka man tänker att gud har skapat människan. En högre kraft gav samtidigt människan en oföränderlig essens och ett syfte. Den icke-essentiella människosynen är motsatsen till den essentiella. Enligt den har människan ingen färdig essens eller något färdigt syfte, utan var och en måste själv formulera sitt syfte. Till exempel existentialisterna är typiska anhängare av den icke-essentiella människosynen. De anser att en person själv formar den hen är, genom sina egna val och handlingar.

Enligt den biologiska människosynen är människan en del av naturen. Många som ansluter sig till den här människosynen anser att det i princip är det genetiska arvet som avgör en hurdan varelse en människa är, men att det också påverkas av miljön. Man kan argumentera för att till exempel filosofen Aristoteles förespråkade en sådan människosyn. Många världsåskådningar som betonar naturvetenskaper förespråkar den biologiska människosynen.

Enligt den kulturella människosynen avgör den omgivande kulturen hurdan en människa blir. Anhängare av den kulturella människosynen tänker i allmänhet att sättet att tänka och handla är ett resultat av inlärning och socialisering. Enligt den här uppfattningen kan människor vara mycket olika i olika kulturer.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska utvärdera vilken av materialets fyra människosyner som bäst svarar mot hens egen syn och motivera sitt val. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar beskriver examinanden vilken av materialets fyra människosyner som bäst svarar mot hens egen syn, och ger något slags motivering.

I ett 10-poängssvar utvärderar examinanden vilken av materialets fyra människosyner som bäst svarar mot hens egen syn, och motiverar sitt val.

I ett 15-poängssvar visar examinandens utvärdering en utomordentlig förståelse av den människosyn hen valt, och hen motiverar sitt val mångsidigt och följdriktigt.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att ta upp kritik som framförts mot den människosyn som hen valt och genom att kullkasta kritiken.

I GLP19 hänför sig uppgiften till modulen Jag och det goda livet (LK1) och dess innehåll ”natur- och humanvetenskapliga, filosofiska och populärkulturella samt sekulära och religiösa människosyner och människoideal”.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2) och dess innehåll ”natur- och humanvetenskapliga, sekulära och religiösa, filosofiska och populärkulturella människosyner och -ideal”.

2. Mediekritik 20 p.

Man kan stöta på felaktig information speciellt i sociala medier, men också en professionell journalist kan göra misstaget att förmedla felaktig information som sann.
Diskutera vilka faktorer som kan bidra till att felaktig information publiceras och på vilka sätt läsaren kan bedöma tillförlitligheten hos information. Använd dig av textutdrag 2.A i ditt svar.

Mediekritik hör till medborgarens grundfärdigheter i dagens värld. Inför informationsflödet måste mediekonsumenten förstå vilken information som är tillförlitlig och på vilka grunder. Det är också väsentligt att förstå hur informationen bildas.

Det hör till den här förståelsen att veta att alla metoder inte är lika bra för att upptäcka felaktig information. Att till exempel kontrollera samma sak i olika källor räcker inte för att granska att uppgiften är riktig i en tid då felaktig information snabbt kan spridas till olika medier. Det kan ändå vara till hjälp då det handlar om viktiga saker och stora nyheter. Om en tidning rapporterar om en jättestor nyhet som skulle ha stort nyhetsvärde, men inga andra, särskilt inte kända och tillförlitliga tidningar och nyhetsbyråer, rapporterar om saken – då handlar det sannolikt om så kallade falska nyheter.

Det är viktigt att förstå vilka källor som är tillförlitliga för vilken information. Till exempel är en modebloggares blogg inte en pålitlig källa för vetenskapliga fakta, men den är sannolikt en mer pålitlig källa för bloggarens egna synpunkter än en kvällstidning som skriver om samma bloggare.

Journalistikens etiska regler förbinder sig till sanningsenlighet, vilket gör att material producerat av en professionell redaktion i princip är tillförlitligare än sådant man stöter på i sociala medier. Misstag händer dock. Läsaren borde till exempel på en tidnings eller nyhetsbyrås webbplats kunna kontrollera om tidningen uppger sig följa journalistikens etiska regler eller vilka tidningens principer är. Om tidningen inte uppger sig följa allmänt vedertagna principer eller sanningsenlighet är den redan i sig epistemiskt och även etiskt suspekt.

I materialet hänvisas till mänskliga faktorer som kan leda till att man sprider felaktig information: en berättelse är så bra att vi vill att den ska vara sann. Inom journalistiken har bra berättelser dessutom nyhets- och underhållningsvärde, vilket lockar läsare. Det här kan bidra till att bra historier publiceras som sanna. En alert läsare känner igen det här sättet att locka läsare och förhåller sig med reservation till sanningshalten i berättelser av det här slaget.

Andra motsvarande faktorer som förvränger förmedlingen av information kan till exempel vara journalistens eller läsarens konfirmeringsbias, förutfattade meningar och stereotypier. Den upplysta läsaren är medveten om de här möjligheterna och kan i bästa fall upptäcka att informationen är helt eller delvis falsk på grund av snedvriden tankegång.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska diskutera vilka faktorer som kan bidra till att felaktig information publiceras och på vilka sätt läsaren kan bedöma tillförlitligheten hos information. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar presenterar examinanden någon faktor som bidrar till publiceringen av felaktig information eller något sätt att bedöma informationens tillförlitlighet.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden vilka faktorer som kan bidra till att felaktig information publiceras och på vilka sätt läsaren kan bedöma tillförlitligheten hos information. Examinanden använder sig av materialet.

I ett 15-poängssvar är examinandens resonemang följdriktigt och mångsidigt.

För att få toppoäng kan examinanden till exempel analysera olika typer av felaktig information, såsom struntprat, framförandet av en åsikt som fakta, direkta falska nyheter och lögner samt falsk information som förmedlas av misstag. Examinanden kan också kritiskt diskutera huruvida journalistikens etiska riktlinjer följs.

I GLP19 hänför sig uppgiften till modulen Jag och samhället (LK2) och dess innehåll ”mediernas och andra informationskällors handlingslogik; skolans, politikens, vetenskapens, konstens, underhållningsindustrins och kulturella, inklusive religiösa samfunds inverkan på världsbilder och världsåskådningar samt på den egna livsåskådningen”.

I GLP15 hör uppgifter ihop med kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1) och dess innehåll ”undersökning av typiska kognitiva förvrängningar i samband med behandling av information och gestaltning av den omgivande verkligheten, såväl i eget som andras tänkande” och ”logiken enligt vilken medier och andra informationskällor fungerar, kritisk granskning av dem ur ett livsåskådningsperspektiv samt argumentationsanalys kring livsåskådningsfrågor, ur olika synvinklar”.

3. Kulturen som ett isberg 20 p.

Välj ett delområde av seder och bruk i någon kultur, till exempel någon fest eller matvanor. Använd jämförelsen av en kultur med ett isberg som presenteras i videoklipp 3.A i ditt svar. Beskriv de synliga dragen i det delområde av seder och bruk som du valt och diskutera relaterade faktorer som förblir fördolda.

Om examinanden har valt att behandla en fest är det väsentligt att utöver att beskriva dess synliga drag förklara varför festen firas. På djupare nivå förutsätts också diskussion om åskådningsmässiga och samhälleliga eller andra kulturella skäl till att festen firas. Festens betydelse kan också variera under olika tidsperioder eller inom olika subkulturer.

Examinanden kan välja sitt exempel på matkultur från många olika kulturer. I de flesta kulturer handlar ätandet inte bara om att inta näring utan måltider är förknippade med många drag av seder och bruk, till exempel att olika familjer samlas. Några faktorer:

  • Vad man kan äta: i olika kulturer ogillas ätandet av kött från hästar, hundar, nötkreatur, svin eller vilket som helst djur.
  • Hurdana ritualer, till exempel böner, som är förknippade med ätandet.
  • Vem tillreder maten, och äter alla samma mat, samtidigt och på samma ställe, hur ofta och vilken tid äter man.
  • Hurdana bestick och kärl använder man, har maten typiska smaker och vad dricker man till maten.

I bakgrunden till alla de här synliga sederna kan det finnas många slags åskådningsmässiga, samhälleliga eller andra kulturella orsaker.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska välja ett delområde av seder och bruk i någon kultur och genom att utnyttja materialets isbergsmetafor beskriva synliga drag i det valda delområdet och diskutera relaterade faktorer som förblir fördolda. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar beskriver examinanden synliga drag i ett delområde av seder och bruk i någon kultur eller diskuterar relaterade faktorer som förblir fördolda.

I ett 10-poängssvar väljer examinanden ett delområde av seder och bruk i någon kultur och använder materialets isbergsmetafor i beskrivningen av synliga drag i det valda delområdet och diskuterar relaterade faktorer som förblir fördolda.

I ett 15-poängssvar är examinandens beskrivning mångsidig och diskussionen är insiktsfull och har ett brett perspektiv.

För att få toppoäng kan examinanden utvidga och fördjupa sitt resonemang till exempel med en antropologisk eller religionsvetenskaplig behandling av den kultur hen valt eller en analys av samverkan mellan kulturens dolda delfaktorer.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Kulturer (LK3) och dess innehåll ”Begreppet kultur och kulturens betydelse, olika kulturella klassificeringar och sätt att ta del av kultur, kultur som meningsbaserad mänsklig verksamhet …”.

I GLP15 hör uppgiften ihop med samma innehåll i kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning (LK4).

4. Åskådningar 20 p.

Nedan står 20 frågor eller påståenden om åskådningar. Välj för varje deluppgift (4.1–4.20) det svarsalternativ som passar bäst. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p.

Du kan ändra ditt svar efter att du har valt ett svarsalternativ, men du kan inte längre lämna deluppgiften helt utan svar. Om du har börjat besvara uppgiften, men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning, ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för alla deluppgifter.

4.1 Olika åskådningsbegrepp har många slags inbördes samband. Vilket av följande samband håller streck? 1 p.

  • Världsbilden är en del av världsåskådningen.  (1 p.)

I världsåskådningen ingår världsbild, etik och något slags kunskapsbaserad syn på vad världsåskådningen grundar sig på.

4.2 Åskådningar kan vara etablerade och delade i stor omfattning, men de kan också vara personliga och privata. En term som beskriver en personlig åskådning är 1 p.

  • livsåskådning.  (1 p.)

I livsåskådningskunskapen syftar ordet ”världsåskådning” på etablerade och delade åskådningar, medan ordet ”livsåskådning” syftar på personliga åskådningar.

4.3 Politiska åskådningar kallas ofta ideologier. Till dem hör till exempel 1 p.

  • maoismen.  (1 p.)

Maoismen är en ideologi som Kinas tidigare ledare Mao Zedong utvecklade med grund i marxism-leninismen.

4.4 En stor del av åskådningarna är religioner. En av dem är 1 p.

  • shintoismen.  (1 p.)

Shintoismen är Japans nationalreligion, som utövas allmänt i landet, även om många japaner snarare räknar sig som irreligiösa eller buddister.

4.5 Inställningen till världen kan vara en världsåskådning endast om den inbegriper 1 p.

  • etik.  (1 p.)

Etik är en nödvändig del av världsåskådningen, utan etik kan det handla till exempel om bara en världsbild eller ett levnadssätt.

4.6 Åskådningsmässiga frågor är alltid 1 p.

  • grundläggande till sin natur.  (1 p.)

Åskådningsmässiga frågor är grundläggande. Utgående från åskådningar går det ofta att fastställa ståndpunkten i de flesta livsfrågor. Åskådningsmässiga frågor är inte rena åsiktsfrågor, även om det ofta finns flera korrekta svar på dem, vilket inte är fallet i vetenskapen.

4.7 Världens två klart största åskådningsgrupper är de monoteistiska religionerna kristendomen och islam. Konkurrensen om tredjeplatsen är relativt jämn mellan 1 p.

  • hinduer och icke-religiösa.  (1 p.)

Det finns över 2,3 miljarder kristna och över 1,9 miljarder muslimer. Av hinduer och olika slags icke-religiösa finns det cirka 1,2 miljarder av vardera, men buddisterna på femteplats är ”bara” drygt 500 miljoner.

4.8 Världsåskådningar är sekulära om 1 p.

  • det inte ingår övernaturliga ingredienser i dem.  (1 p.)

Sekulär betyder världslig, medan övernaturliga ingredienser gör att en världsåskådning är religiös, även om alla religioner inte innehåller övernaturliga ingredienser.

4.9 Det mest väsentliga i en vetenskaplig världsbild är att den baserar sig på 1 p.

  • kritisk forskning.  (1 p.)

Det väsentliga är kritisk forskning som är förknippad med kunskapsvärden och respekt för vetenskapens teorier. Det är dock inte självklart att de nödvändigtvis leder till materialistisk ontologi eller demokratiska värden.

4.10 År 2022 antog Humanistiska världskongressen Deklarationen om modern humanism, som är en uppdatering av den så kallade Amsterdamdeklarationen. Enligt den strävar humanisterna, förutom efter etik och rationalitet, efter att 1 p.

  • leva ett fullödigt liv genom att förverkliga sig själva.  (1 p.)

Den här är en av deklarationens fyra huvudprinciper. Enligt deklarationen förstår humanister att ingen är ofelbar, och de trugar inte sin egen åskådning på hela mänskligheten.

4.11 Veganismen som världsåskådning 1 p.

  • motsätter sig utnyttjandet av djur och strävar därför efter att ersätta animaliska produkter.  (1 p.)

Vegetarismen och frukterianismen är äldre matrelaterade levnadssätt än veganismen. Den förra tillåter ofta bruket av animaliska produkter, såsom ägg och mjölkprodukter, och den senare tillåter inte användningen av alla vegetabiliska produkter, man undviker till exempel spannmål. Veganismen strävar efter att undvika alla animaliska produkter, både i fråga om mat och annat handlande.

4.12 Den existentiella världsåskådningen beskrivs av uttalandet 1 p.

  • ”människans existens föregår hennes essens”.  (1 p.)

Enligt existentialismen är människan fri, och har ingen förutbestämd essens.

4.13 Pacifism är en ideologi vars primära mål är 1 p.

  • fred.  (1 p.)

Pacifism är en ideologi som strävar efter fred och ofta även allmän avsaknad av våld.

4.14 En konservativ världsåskådning betonar 1 p.

  • traditionella värden.  (1 p.)

En konservativ världsåskådning präglas av traditioner och att man slår vakt om dem.

4.15 Den mest typiska politiska dimensionen av den världsåskådning som förknippas med punkrock är 1 p.

  • anarkism.  (1 p.)

Punken förknippas med protest mot traditionella maktpositioner, vilket är typiskt för anarkismen.

4.16 Kreationismen är 1 p.

  • en uppfattning som ingår i en religiös världsåskådning, och som inte hör till en vetenskaplig världsbild.  (1 p.)

Enligt kreationismen har världen skapats av en gud och skapandet har skett såsom det beskrivs i de heliga böckerna.

4.17 Tillkomstordningen för följande åskådningar från den äldsta till den som uppkommit sist är 1 p.

  • stoicism, kristendom, sikhism.  (1 p.)

Stoicismen uppstod som en filosofskola i antikens Grekland c. 300 f.v.t., kristendomen kom till som självständig religion i Palestina c. 50 e.v.t. och sikhismen uppkom som en självständig religion på 1500-talet i gränslandet mellan islam och hinduism i områdena för de nuvarande Indien och Pakistan.

4.18 I antikens grekiska filosofi fanns en världsåskådning och ett levnadssätt som strävade efter att minimera lidandet. Den hette 1 p.

  • epikurismen.  (1 p.)

I filosofskolan grundad av Epikuros cirka 300 f.v.t. strävade man efter att genom måttliga naturliga njutningar undvika lidandet och uppnå sinnesfrid.

4.19 Till upplysningsandan hör att värdesätta 1 p.

  • förnuft.  (1 p.)

Upplysningsandan uppstod i Europa på 1700-talet och i den värdesätter man förnuftet och människans förmåga att tänka själv.

4.20 En av 2000-talets utvecklingslinjer i demokratiernas politik har varit 1 p.

  • att nationalismen blivit starkare.  (1 p.)

Nationalismen, det vill säga nationalitetsidén, i olika former har ökat betydligt i popularitet och politisk betydelse i flera demokratier på 2000-talet.

I GLP19 hänför sig uppgiften till flera punkter i modulerna Åskådningar (LK4) och Religioner och irreligiositet (LK5).

I GLP15 anknyter uppgiften till flera avsnitt i kurserna Livsåskådningarnas värld (LK5) och Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1).

5. Religiös och icke-religiös världsåskådning 20 p.

Begreppen världsåskådning och religion kan båda definieras på många sätt. I livsåskådningskunskapen förstås begreppet världsåskådning i vid bemärkelse så att religioner är religiösa världsåskådningar.

Välj en religiös och en icke-religiös världsåskådning och jämför dem som världsåskådningar.

Det finns väldigt olika slags religioner, och många av dem är också mycket varierande internt. En och samma religion kan därmed innehålla olika religiösa världsåskådningar. Den religiösa världsåskådningen som ska väljas i uppgiften är inte avgränsad, utan examinanden kan också behandla små religioner eller små grupper inom religioner. Kristendomen, islam, judendomen, buddismen och hinduismen, som nämns separat i grunderna för läroplanerna i livsåskådningskunskap, innehåller många slags religiösa världsåskådningar. Av de icke-religiösa världsåskådningarna nämner grunderna för läroplanen separat den sekulära humanismen, och andra irreligiösa världsåskådningar är till exempel marxism-leninismen och existentialismen.

Det väsentliga för båda de religiösa och de icke-religiösa världsåskådningarna är att de på något sätt är tydligt identifierbara och kollektivt organiserade världsåskådningar och inte till exempel en individs livsåskådning. Det kan förekomma problem med gränsdragningen till exempel i fråga om nyandlighet och allmän ateistisk orientering. För att det ska handla om en världsåskådning ska åskådningen definiera några grundläggande drag i hur man gestaltar världen och handlar i den. Typiska dimensioner som examinanden kan beskriva är till exempel världsbild, etik och kunskapslära i enlighet med Niiniluotos modell.

Det är meningen att examinanden i sin jämförelse gestaltar något slags helhetsbild av skillnader och likheter i de valda världsåskådningarna. Det är inte nödvändigt att speciellt framhålla vad som gör den ena världsåskådningen religiös och den andra icke-religiös. Den här skillnaden ger förvisso i många fall en naturlig utgångspunkt för olikheter till exempel i hur världsåskådningen förhåller sig till det transcendenta eller till grunden för trosföreställningar (gudomlig upplysning eller inte). Många åskådningar har gemensamma drag i sina etiska förhållningsregler, till exempel den gyllene regeln. Det kan förekomma skillnader mellan världsåskådningarna också då de etiska reglerna i stort är likadana. Det kan finnas olikheter både i hur de etiska reglernas ställning förstås metaetiskt och i hur noggranna andra regler världsåskådningen i fråga innehåller till exempel om måltider eller religiösa förrättningar, såsom bön.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska jämföra en religiös och en icke-religiös världsåskådning som världsåskådningar. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden synpunkter på en religiös och en icke-religiös världsåskådning.

I ett 10-poängssvar väljer examinanden en religiös och en icke-religiös världsåskådning och jämför dem som världsåskådningar.

I ett 15-poängssvar är examinandens jämförelse mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sin jämförelse till exempel genom att behandla inre variation i de valda världsåskådningarna i fråga om några olikheter och likheter som är relevanta för jämförelsen.

I GLP19 hör uppgiften ihop med modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och dess innehåll ”definition och förklaring av religiositet och irreligiositet”, ”kristendomen och islams samt buddismens och hinduismens – – grundläggande kännetecken” och ” världsåskådningar som ateism, agnosticism, irreligiositet och sekulär humanism grundar sig på”; modulen Livsåskådningar (LK4) och dess innehåll ”begrepp som används inom livsåskådning; åskådningar som grundläggande sätt att förstå världen och karaktären hos åskådningsfrågor” samt modulen Jag och det goda livet (LK1), punkten ”världsåskådning och världsbild”.

I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Livsåskådningarnas värld (LK5) och dess innehåll ”definition och förklaring av – – religiositet och irreligiositet”, ”kristendomens, islams, judendomens samt några andra religioners och världsåskådningars – – heliga skrifter, lära, livsstil och förhållande till samhället”, och ”de världsåskådningar som religionskritik, ateism, agnosticism och sekulär humanism grundar sig på” samt innehållet ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild” i kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1).

6. Demokratins framtid och medel för samhällspåverkan 20 p.

Demokrati och demokratiska institutioner är grunden för ett öppet och fritt samhälle. Under de senaste åren har demokratins nuvarande former utmanats av olika populistiska och auktoritära rörelser. Samtidigt har också fältet för politisk och samhällelig påverkan förändrats, särskilt i och med de sociala medierna.

Föreställ dig det finländska samhället på 2030-talet och diskutera vilket slags demokrati du kommer att leva i då och hurdana medel för samhällspåverkan du kommer att ha till ditt förfogande.

Under den första halvan av 2020-talet har demokratin och de demokratiska institutionerna mött talrika utmaningar och hot. Olika populistiska, nationalistiska och auktoritära riktningar utmanar det demokratiska systemet och de demokratiska institutionerna även i traditionella demokratiska samhällen. Globalt sett har antalet genuint fria och öppna demokratier varit på nedgång under de senaste åren.

Samtidigt har man i demokratiska samhällen strävat att också stödja demokratin och öka medborgarnas delaktighet och påverkningsmöjligheter. Till exempel i Finland får barnen lära sig aktiva medborgarfärdigheter redan i förskolan och nya kanaler har inrättats för samhällspåverkan. Dylika är bland annat medborgarinitiativet och webbplatsen Din åsikt.

Även fältet för politisk och samhällelig påverkan har förändrats, särskilt till följd av sociala medier. Under de senaste åren har den tillspetsade debatten i sociala medier och den samhälleliga polarisering som den hetsar till fått stor uppmärksamhet. I dag framstår sociala medier i stor utsträckning som ett verktyg för att sprida desinformation, där ett skarpt språkbruk och olika kränkningar och hatretorik tar bort utrymmet för saklig debatt och informationsförmedling.

Å andra sidan gav sociala medier särskilt i början medborgarna i auktoritära och totalitära stater tillgång till information och en kanal för informationsförmedling. Även i dag sker en stor del av samhällsdebatten och -påverkan i sociala medier, och det här gynnar dem som kan använda verktyget effektivt – även då det sker på bekostnad av innehållet. Sociala medier kan kanske också få medborgare som annars inte skulle delta att delta i samhällsdebatten och utöva inflytande.

Uppgiften går att besvara på många olika sätt. Examinanden kan behandla ämnet genom att föreställa sig ett framtida samhälle, där dagens hotbilder och negativa trender har slagit in. Alternativt kan examinanden se framtiden som positiv och beskriva ett samhälle där demokratin blomstrar och medborgarna har stor delaktighet och omfattande påverkningsmöjligheter. Examinanden kan också bygga upp svaret genom att beskriva negativa och positiva faktorer och de processer som lett till dem. Oberoende av angreppssätt eller svarslinje är det väsentligt att examinanden presenterar en välgrundad beskrivning av situationen och även diskuterar de faktorer som lett fram till den beskrivna situationen.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska föreställa sig det finska samhället på 2030-talet och diskutera vilket slags demokrati hen kommer att leva i då och hurdana medel för samhällspåverkan hen kommer att ha till sitt förfogande. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden synpunkter på det finländska 2030-talssamhälle som hen föreställer sig.

I ett 10-poängssvar föreställer sig examinanden det finländska 2030-talssamhället och diskuterar vilket slags demokrati hen kommer att leva i då och hurdana medel för samhällspåverkan hen kommer att ha till sitt förfogande.

I ett 15-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa behandlingen av ämnet genom att förtjänstfullt förknippa det med ett eller flera samhällsfenomen, riktningar, händelser eller diskussioner. Examinanden kan också fördjupa sitt svar genom att diskutera till exempel vad det förutsätter av samhällets institutioner eller exempelvis utbildning och uppfostran om man vill stödja demokratin och öka medborgarnas påverkningsmöjligheter och upplevelse av delaktighet.

I GLP19 hänför uppgiften till modulen Framtiden (LK6) och dess innehåll ”framtidsforskning, svaga och starka signaler, framtidsarbete; möjliga, sannolika och önskvärda framtidsscenarier” och ”olika fiktiva framtidsberättelser och kritik av dem, dystopier och utopier”. Uppgiften anknyter också till modulen Jag och samhället (ET2) och dess innehåll ”kritiskt tänkande och rationell argumentation: strukturera den omgivande verkligheten och olika förvrängningar av den” och ”kunskapsbaserade grunder för samhällsagerande och aktivt medborgarskap: samhällsstrukturer, sociala realiteter, det moderna västerländska samhällets särdrag”.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6) och dess innehåll ”framtidsforskning”. Uppgiften hänför sig också till innehållet ”samhälleliga utopier och dystopier samt deras kritiska potential: ideal och skräckbilder som förstoringsglas och drivfjädrar i dagens samhälle” i kursen Individen och samhället (LK3).

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Influerarens makt 30 p.

En influerare är en påverkare som strävar efter att påverka sina följares åsikter eller som marknadsför produkter till dem i sociala medier.

Influerare är ett typiskt 2010- och 2020-talsfenomen. En influerare är en person som använder sitt nätverk av följare till exempel på Instagram, Facebook eller Tiktok för att sprida ett budskap eller marknadsföra produkter. Termen influerare kommer från engelskans ord för att påverka. I praktiken kan influerarens ämnen vara vad som helst. Särskilt livsstils- och modeinfluerare marknadsför ofta sina samarbetsparters produkter i sitt eget innehåll, det vill säga gör i praktiken reklam för dessa produkter i utbyte mot antingen gratis produkter eller pengar.

7.1 Diskutera influerare som påverkare i åskådningsfrågor. 15 p.

Influerarnas följarskaror varierar från några tusen till miljoner i antal, och de kan påverkas av inläggen på många sätt. Influerarens värden återspeglas med nödvändighet i hens verksamhet, ibland mera subtilt, ibland tydligare. Till exempel kan mode- och reseinfluerarens värden vara att söka överflöd och lyx, medan naturlivsinflueraren kanske värdesätter naturens egenvärde och ett lugnt liv, även om de inte uttalar sina värden högt. Det finns också politiskt aktiva influerare som till och med uppmanar följarna att rösta på vissa partier eller delta i medborgaraktivism. Om en person beundrar influeraren och hens verksamhet är inverkan sannolikt större än om personen är kritisk till influerarens aktivitet.

Om en person följer influerare kommer det innehåll som de producerar sannolikt att påverka följaren på något sätt. Det kan handla om utökad kunskap om något, såsom främmande kulturer, hälsa eller samhällets strukturer. Det kan också gälla värden och attityder. Det är ändå inte självklart att influerarna påverkar sina följare uttryckligen på ett visst sätt, för var och en har sina egna skäl att följa en innehållsproducent, och alla väljer själv vem hen följer. Därför kan influerare påverka följarnas livsåskådning på många olika sätt.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera influerare som påverkare i livsåskådningsfrågor. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden någon synpunkt på influerare som påverkare i livsåskådningsfrågor.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden influerare som påverkare i livsåskådningsfrågor.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att diskutera influerarnas inverkan på examinandens egen livsåskådning eller genom att insiktsfullt använda livsåskådningskunskapens begrepp.

7.2 Diskutera vad som är problematiskt i influerarfenomenet. Använd dig av textutdrag 7.A i ditt svar. 15 p.

Material 7.A behandlar influerare som gör reklam för kulturprodukter, till exempel Nyslotts operafestival, i utbyte mot pengar eller fritt inträde. I materialet presenteras detta fenomen som ett problem. När i synnerhet yngre generationer ägnar mera tid till att följa influerare än till att läsa kulturkritik i dagstidningar kan deras förståelse för kulturprodukters kvalitet och hur man bedömer kvaliteten försvagas. Influerarnas charm ligger ofta i att deras inlägg verkar genuina och följaren kan inte alltid veta när de handlar om betald reklam eller när de gäller influerarens äkta synpunkter, handlingar och åsikter. Det innehåll influerare producerar är inte nödvändigtvis ärligt, och de har ingen plikt att ge sina följare korrekt information.

Ibland är gränsen mellan influerare och till exempel journalist, politiker eller artist inte klar. Svårigheterna med gränsdragningen kan bli problematiska då en person har en samhälleligt viktig uppgift till exempel i politiken eller i ett offentligt finansierat massmedium.

Det finns också många andra problem med influerarfenomenet. Många influerare uppmuntrar följarna att konsumera snabbmode eller flyga jorden runt utan att bry sig om miljön eller lokala förhållanden. Det förekommer också influerare vars inlägg är klart fientliga mot vissa människogrupper, till exempel rasistiska eller misogyna. Det är inte sagt att någon modererar innehållet, och enskilda sociala medieplattformar har egna regler för vilket innehåll som tillåts. Reglerna har inte alltid att göra med moral eller lag, utan med plattformsägarnas egna preferenser. Även de företag som gör reklam via influerare kan agera på ett problematiskt sätt då det händer att de ålägger en enskild influerare att göra mycket arbete i utbyte mot en oskäligt liten ersättning. Ibland är ersättningen för reklamen bara de marknadsförda produkterna.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska diskutera vad som är problematiskt i influerarfenomenet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden någon synpunkt på problemen med influerarfenomenet.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden vad som är problematiskt i influerarfenomenet. Hen använder sig av material 7.A i sitt svar.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sin diskussion till exempel genom att förknippa problem i influerarfenomenet med andra samhälleliga problem.

I GLP19 hör uppgiften ihop med modulen Jag och samhället (LK2) och dess innehåll ”samtidskritik: idéer och värderingar i samhället och olika subkulturer”.

I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1) och dess innehåll ”skolans, mediernas, politikens, vetenskapens, konstens, nöjesindustrins samt religiösa och kulturella samfunds inverkan på världsbilder och -åskådningar samt den egna livsåskådningen” samt innehållet ”natur- och humanvetenskapliga, sekulära och religiösa, filosofiska och populärkulturella människosyner och -ideal” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2).

8. Effektivering av människonaturen 30 p.

Då man diskuterar framtiden infinner sig ofta frågan om att effektivera människans prestationsförmåga. Tekniken har gjort det möjligt att förbättra och modifiera människokroppen, till exempel inom medicinen. Det kan också bli möjligt att förbättra människans mentala förmågor med hjälp av teknik.

I Sitras hörspel ”Över nutidsmänniskans gränser” lever man i en fiktiv värld, där det hör till vardagen att bättra på människans mentala egenskaper och förmågor med hjälp av teknologi. Redan nu är det möjligt att förbättra människokroppen och modifiera dess fysiska egenskaper, något som utnyttjas bland annat inom läkarvetenskapen.

Det går också att förbättra på mentala egenskaper eller förmågor, såsom koncentrations- eller prestationsförmåga, till exempel med läkemedel och olika stimulantia. På lång sikt verkar kemisk effektivering av det här slaget vara till större skada än nytta, för ämnena fungerar på samma sätt som narkotika och dosen måste höjas för att man ska uppnå önskad verkan. I den fiktiva världen i hörspelet sker modifieringen med hjälp av teknologi.

8.1 Diskutera för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur individens perspektiv. Använd dig av texten till hörspelet (material 8.A) i ditt svar. 15 p.

Ur individens perspektiv kan förbättring av de mentala förmågorna öka möjligheterna till valfrihet i livet. Det kan stå fler alternativ till buds till exempel då personen planerar sin karriär. På så sätt kan effektiveringen av mentala förmågor leda till en förbättrad livskvalitet på samma sätt som tekniska hjälpmedel som förbättrar den fysiska funktionsförmågan.

Som eventuell nackdel kan examinanden nämna att individens liv och den privata livssfären inskränks. Om förväntningen är att vissa egenskaper görs effektivare, såsom i situationen i hörspelet, har individen inte nödvändigtvis en verklig frihet att låta bli att utnyttja de möjligheter som står till buds, om hen vill vara en fullvärdig medlem av samhället. Risken är att alla val görs med utgångspunkt i till exempel arbetslivet eller samhällsnytta och förväntningar. Samhället kan också definiera vilka slags förmågor och egenskaper som förväntas av individerna. Därmed bestäms individens liv utifrån samhällets behov, snarare än utifrån individens egna val för ett gott liv.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska diskutera för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur individens perspektiv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden synpunkter på för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur individens perspektiv. Hen kan alternativt gå närmare in på någon för- eller nackdel.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur individens perspektiv. Hen använder sig av materialet i sitt svar.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng för sitt svar ska examinanden fördjupa diskussionen genom att relatera den till exempel till samhällsdebatten om ämnet, det goda livets tematik eller förhoppningar och hotbilder gällande teknologins framtid.

8.2 Diskutera för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur samhällets perspektiv. Använd dig av texten till hörspelet (material 8.A) i ditt svar. 15 p.

Uppenbara fördelar ur samhällets perspektiv är att effektiviteten växer och att mänskliga resurser säkerställs för olika uppgifter. Genom att effektivera mentala egenskaper och förmågor kan man också öka jämlikheten i samhället, om alla erbjuds samma möjligheter till effektivering. Å andra sidan kan resultatet också bli en ökad ojämlikhet, om bara vissa har möjlighet att förbättra sina förmågor och om det beror till exempel på ekonomiska resurser.

Ett accentuerat effektivitetstänkande kan leda till en ensidigare eller smalare människosyn, vilket inte heller nödvändigtvis är önskvärt ur samhällets perspektiv. En alltför ensidig syn på människan och på de egenskaper som önskas eller rentav krävs av individer kan vända sig mot effektivitetsmålen. Ett framgångsrikt samhälle behöver många slags människor. Den teknologiska utvecklingen har ofta fört med sig överraskande och oförutsedda konsekvenser eller bieffekter, som inte alltid är positiva.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur samhällets perspektiv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden synpunkter på för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur samhällets perspektiv. Alternativt går hen närmare in på någon för- eller nackdel.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden för- och nackdelar med att effektivera människonaturen ur samhällets perspektiv. Hen använder sig av materialet i sitt svar.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden fördjupa diskussionen genom att relatera den till exempel till samhällsdebatten om ämnet, det goda livets tematik eller förhoppningar och hotbilder gällande teknologins framtid.

I GLP19 hör uppgiften ihop med modulen Framtiden (LK6) och dess innehåll ”den vetenskapstekniska revolutionen och den tekniska utvecklingen” och ”den möjliga förändringen av människobilden och idealen för ett gott liv: till exempel cyborger, transhumanism, genteknik”. Uppgiften anknyter också till modulen Jag och det goda livet (LK1) och dess innehåll ”människans identitet och sociala natur: individen i samhället, privat och offentligt liv, sociala relationer, roller och normer, människans ställning i kollektivet ur intersektionellt perspektiv”.

I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6) och dess innehåll ”framtidsforskning, artificiell intelligens, humanism, transhumanism och kritik av dessa med stöd av de nyaste forskningsresultaten”. Uppgiften hör också till kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2) och dess innehåll ”grundläggande existentiella frågor” och ”identitet, livsval och livsbalans”.

9. Antirasistisk verksamhet 30 p.

Den franska popartisten Jains låt Makeba (2015) har fått stor spridning i sociala medier. Låten handlar om Miriam Makeba (1932–2008), som var en sydafrikansk sångare och människorättsaktivist.

9.1 Diskutera varför det är viktigt att förstå rasismens och den antirasistiska verksamhetens historia. 15 p.

Rasismens former varierar under olika tider och på olika platser. Det gemensamma för dem är dock rasifieringen och andrafieringen av en eller vissa människogrupper samt att de placeras i en hierarki. Ofta har rasismen också politiska syften, såsom kolonialistisk exploatering eller uppbyggnaden av en populistisk fiendebild för att främja egna maktsträvanden.

Kunskap om och förståelse av den antirasistiska verksamhetens historia har hjälpt oss att förstå dagens rasistiska fenomen och vad de beror på, hur de fått sin början och vilka faktorer som ligger bakom de nuvarande fenomenen. Till exempel hjälper kunskap om den antirasistiska verksamhetens historia i Sydafrika oss att förstå dagens situation i Sydafrika, vissa europeiska staters ansvar samt FN:s och den internationella politikens betydelse i det antirasistiska arbetet även i dag.

Examinanden kan till sitt svar bifoga reflexioner kring den antirasistiska aktivismens betydelse för att de mänskliga rättigheterna förverkligas i vidare bemärkelse: icke-diskriminering, lika rättigheter oberoende av hudfärg, etnisk bakgrund o.d., likhet inför lagen, frihet osv.

Det väsentliga är att förstå att rasism bygger på en social konstruktion, som i det här fallet är tanken om människoraser. I biologin går det inte att hitta grunder för att människoraser existerar. Ibland kan man tala om rasism i samband med diskriminering eller förföljelse av olika etniska grupper, även om den etniska gruppen inte ses som en annan ”ras”.

Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska diskutera varför det är viktigt att förstå rasismens och den antirasistiska verksamhetens historia. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden någon synpunkt på förståelsen av rasismens eller den antirasistiska aktivismens historia.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden varför det är viktigt att förstå rasismens och den antirasistiska verksamhetens historia.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden till exempel utvidga sin diskussion av Sydafrikas eller någon annan rasistisk förvaltnings historia.

9.2 Diskutera populärkulturens och konstens möjligheter i antirasistisk verksamhet. Använd dig av materialen 9.A, 9.B och 9.C i ditt svar. 15 p.

Populärkulturella produkter som berättar om rasismens historia har som uppgift att göra allmänheten uppmärksam på denna historia och stimulera till diskussion om rasismens historia och nutid. Musik, filmer, böcker och andra kulturprodukter kan få människor att bli intresserade av ämnet. Uppgiftens material är goda exempel på populärkulturens möjligheter att sprida kunskap och väcka tankar hos människor runtom i världen. Sydafrika ligger geografiskt sett mycket långt från Finland men tack vare kulturprodukter som Jains musik och Mika Kaurismäkis filmer blir Sydafrikas och apartheids historia mer bekant också hos oss. Utöver rena fakta kan man med musikens och filmens hjälp också förmedla känslor och verkningar som orsakats av historien och rasismen. På så sätt kommer kanske verkligheten för de människor och samhällen som har upplevt rasism närmare lyssnaren eller tittaren än med hjälp av bara fakta.

Den centrala meningen med Jains låt är att sprida det antirasistiska budskapet via populärmusik. Som en låt av en fransk artist är Makeba också ett ställningstagande till det egna landets koloniala historia och diskussionen om den. Det centrala syftet med Kaurismäkis dokumentärfilm är att påminna om Makebas arbete och dess betydelse i det antirasistiska arbetet på 1900-talet och att analysera det. Examinanden kan också behandla konstens eller populärkulturens möjligheter ur ett kritiskt perspektiv.

Väsentligt för temat för låten och dokumentären är apartheids historia och Makebas betydelse för resten av världens medvetenhet om apartheid. Examinanden kan föra fram analogier med resten av världen: rasifiering och kolonialism, Förenta staternas historia och europeisk kolonialism mer generellt.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera populärkulturens och konstens möjligheter i antirasistisk verksamhet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden någon synpunkt på populärkulturens eller konstens roll i antirasistisk verksamhet.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden populärkulturens och konstens möjligheter i antirasistisk verksamhet. Examinanden använder materialen i sitt svar.

I ett 12-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.

För att få toppoäng kan examinanden till exempel diskutera sina egna erfarenheter av antirasistisk konst eller populärkultur eller bådadera.

I GLP19 hänför sig uppgiften till modulen Kulturer (LK3) och dess innehåll ”etnicitet, rasism och annan diskriminering samt ömsesidig respekt och jämlikhet i olika kulturer i ett historiskt perspektiv.”

I GLP15 hänger uppgiften samman med kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning (LK4) och dess innehåll ”etnocentrism och rasism samt ömsesidig respekt och jämställdhet i olika kulturer i ett historiskt perspektiv”.