Beskrivningar av goda svar: SV – Samhällslära
18.9.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste bedömningsgrunderna i provet i samhällslära är hur examinanden behärskar läroämnets innehåll, tankemodeller och färdigheter såsom de definieras i läroplanen samt ett korrekt och exakt bruk av de centrala begreppen inom samhällsläran. En bedömningsgrund är också examinandens förmåga att tolka och kritiskt utvärdera information som beskriver samhälleliga fenomen, att dra självständiga slutsatser utifrån denna information och att jämföra olika tolkningar av samhälleliga frågor samt att ta ställning till dem och motivera sina ståndpunkter. I bedömningen fästs uppmärksamhet även vid framställningen, hur svaret motsvarar uppgiften, hur svaret avgränsas och hur klar argumentationen är.
Av svaren bör det framgå att examinanden förstår samhällets struktur och funktion som en historiskt skiktad och av historien utformad helhet. Examinanden känner till det finländska samhällets politiska, sociala, ekonomiska och juridiska struktur samt de viktigaste teorierna och begreppen förknippade med den. Vidare kan examinanden koppla de granskade fenomenen till sina bredare samhälleliga sammanhang. Examinanden kan i sina svar placera det finländska samhället i en internationell och global kontext, som bland annat inbegriper medlemskapet i Europeiska unionen och följderna av det. Examinanden kan använda samhällslärans centrala begrepp som makt, inflytande, ansvar och rättvisa. Examinanden förstår också ekonomins grundläggande mekanismer och de principer som styr den offentliga maktutövningen och rättssystemet, samt terminologin som gäller dessa.
I materialuppgifterna kan examinanden tolka och på ett relevant sätt utnyttja olika typer av material gällande samhället och ekonomins funktioner, såsom texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Examinanden kan också utvärdera dem kritiskt. I uppgifter som kräver reflektion och i uppgifter som inkluderar motstridiga fakta visar examinanden att hen förstår att information om samhället till sin karaktär kan vara teoretisk och öppen för tolkning, och att de kausala sambanden mellan orsak och verkan är invecklade och komplexa. Examinanden kan skapa en egen och motiverad syn på samhälleliga och ekonomiska frågor som kan vara motstridiga och kopplade till olika värderingar. I bedömningen beaktas examinandens förmåga att utifrån sin kunskap bygga upp välstrukturerade helheter. Likaså fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skilja på relevant och irrelevant information samt förmågan att i svaret utnyttja aktuell information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen, och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begreppsanvändning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Grundläggande friheter och rättigheter 20 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen känner till de grundläggande fri- och rättigheterna och ger exempel på sådana. Dessutom visar hen att hen förstår varför dessa grundläggande fri- och rättigheter finns inskrivna i grundlagen.
De grundläggande fri- och rättigheterna är fundamentala rättigheter som tillkommer alla människor i Finland. En del av dem gäller bara finska medborgare, såsom rösträtt i riksdagsval. De grundläggande fri- och rättigheterna skyddar människor mot godtycke från den offentliga maktens sida. De finns inskrivna i grundlagen så att det ska vara svårt att ändra dem. Till sitt innehåll ligger de mycket nära de mänskliga rättigheterna, som tryggas genom internationella människorättskonventioner. Exempel på de grundläggande fri- och rättigheterna är jämlikhet oberoende av bland annat kön, ålder, ursprung, religion eller övertygelse, yttrandefrihet och rättsskydd.
I ett berömligt svar är de exempel examinanden ger på grundläggande fri- och rättigheter motiverade. Hen diskuterar utförligare skälen till att de grundläggande fri- och rättigheterna skrivits in i grundlagen och varför det inte går att stifta vanliga lagar som strider mot de grundläggande fri- och rättigheterna. Det viktiga är att hen förstår att det är svårt att ändra grundlagen och att det i regel kräver att två riksdagar i följd godkänner ändringen med kvalificerad majoritet. Syftet med detta är att de grundläggande fri- och rättigheterna och annat som skrivits in i grundlagen inte ska ändras lättvindigt eller på grund av obetänksamma politiska krav. Examinanden förstår att det endast i begränsade undantagsförhållanden är möjligt att inskränka de grundläggande rättigheterna (exempelvis beredskapslagen under coronapandemin).
2. Inkomstrelaterat arbetslöshetsstöd 20 p.
I ett gott svar beskriver examinanden principen för inkomstrelaterat arbetslöshetsstöd och behandlar några konsekvenser för individen respektive den offentliga ekonomin av en förkortning av stödet. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
Den som tillhör en arbetslöshetskassa och uppfyller det så kallade arbetsvillkoret, det vill säga har tillräckligt lång tid i arbetslivet, kan få inkomstrelaterad dagpenning. Dagpenningens belopp baserar sig då på tidigare lönenivå och ersättningen är större än det utkomstskydd som alla arbetslösa garanteras. Det inkomstrelaterade arbetslöshetsstödet utbetalas under en viss tid efter att man blivit arbetslös.
För individen innebär det inkomstrelaterade arbetslöshetsstödet ett skydd mot att ens inkomstnivå ska rasa plötsligt vid arbetslöshet. För den offentliga ekonomin är det inkomstrelaterade arbetslöshetsstödet en utgiftspost eftersom arbetslöshetskassornas medlemsavgifter inte täcker kostnaderna för det inkomstrelaterade stödet helt. Ur den offentliga ekonomins perspektiv kan det vara ekonomiskt lönsamt att förkorta det inkomstrelaterade arbetslöshetsstödet eftersom det kan tänkas minska utgifterna för arbetslöshet och öka skatteintäkterna. För individen innebär en förkortning av stödet att inkomsterna minskar fortare, vilket ökar trycket att hitta nytt arbete.
I ett berömligt svar visar examinanden att hen förstår att konsekvenserna av att det inkomstrelaterade arbetslöshetsstödet förkortas inte nödvändigtvis är självklara och hen tar med stöd av materialet upp olika synvinklar. Snabbare sysselsättning kan innebära arbete inom något annat än det man har utbildning för, och minska skatteintäkterna om lönen i det nya arbetet är sämre än den man tidigare haft. För individen kan arbete som inte motsvarar ens utbildning betyda en försämring. En längre tids inkomstrelaterat arbetslöshetsstöd kan alltså gagna såväl individen som samhället, å andra sidan kan det fördröja ny sysselsättning. Examinanden kan uppvisa källkritisk förmåga genom att diskutera varför en rapport från Statens ekonomiska forskningscentral kan vara mer pålitlig än politikers eller intresseorganisationers inlägg.
3. Kriterierna för medlemskap i Europeiska unionen 20 p.
Under 2020-talet har några av Europeiska unionens, alltså EU:s medlemsstater fått intern kritik inom EU för att bryta mot flera av de kriterier som är en förutsättning för medlemskap i unionen.
Vilka är kriterierna för medlemskap i unionen och på vilket sätt kan EU påverka medlemsstater som bryter mot kriterierna?
Av ett gott svar framgår det att en stat måste vara europeisk och demokratisk för att kunna bli medlem i Europeiska unionen. I svaret beskrivs huvuddragen när det gäller EU:s grundprinciper och kriterierna för EU-medlemskap. Till exempel ska staten ha stabila institutioner som garanterar demokratin och den ska trygga rättsstatens principer, de mänskliga rättigheterna och skydd för minoriteter. Staten måste också fungera enligt marknadsekonomiska principer. Examinanden ger exempel på medlemsstater som kritiserats för att bryta mot principerna; till exempel har kritik riktats mot Polen och Ungern för överträdelser av rättsstatens principer. Ett medlemsland som entydigt bryter mot unionens principer kan inte uteslutas ur unionen, men av ett gott svar framgår att sådana länder exempelvis kan bestraffas genom att fråntas sin rösträtt eller genom att man skär ner de EU-stöd landet erhåller.
I ett berömligt svar fördjupar och konkretiserar examinanden diskussionen. Stater som ansöker om medlemskap i unionen ska uppfylla Köpenhamnskriterierna (1993). Utöver demokrati och en fungerande rättsstat krävs en stabil offentlig ekonomi. Kandidatlandet måste vidare godkänna och verkställa EU-lagstiftningen, och alla medlemsländer i EU måste enhälligt godkänna medlemskapet. Examinanden kan precisera sin exposition med exempel på förhandlingar med östeuropeiska länder och med Turkiet. Även i medlemsländer som Ungern och Polen har det observerats kränkningar av rättsstatens principer. Det har konstaterats att domstolarna inte har varit oberoende, att pressfriheten inte förverkligas på grund av statliga inskränkningar eller att sexuella minoriteters rättigheter inte tillgodoses. Examinanden beskriver mer ingående konsekvenserna för ett land som försummar medlemskriterierna. Beslut om konsekvenser fattas enligt artikel 7 i fördraget om Europeiska unionen. Kommissionen kan exempelvis utfärda en officiell anmärkning, vilket kan leda till att talan väcks i unionens domstol. Europeiska rådet ska börja utreda eventuella överträdelser av reglerna om minst en tredjedel av medlemsstaterna eller kommissionen eller parlamentet begär det. Europeiska rådet ska höra det kritiserade medlemslandet och ge en rekommendation om hur landet bör rätta till sitt agerande. Om ingen konkret förbättring sker kan Europeiska rådet enhälligt konstatera att överträdelserna fortsätter och med kvalificerad majoritet besluta om sanktioner. Rådet kan tillfälligt åsidosätta vissa rättigheter för medlemsstaten i fråga, till exempel frånta landet dess rösträtt i rådet eller minska det ekonomiska stödet från EU, eller avbryta finansieringen helt. Examinanden kan beskriva de respektive EU-institutionernas roll i beslutsprocessen, men examinanden förutsätts känna till den allmänna linjen i förfarandet, och de åtgärder EU kan vidta.
4. Styrkor och utmaningar inom olika typer av kommuner 20 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår varför förändring i folkmängden, andelen barn och äldre i befolkningen samt arbetsplatssufficiens är viktiga faktorer för kommuners livskraft. I svaret görs någon generell observation över kommunerna i tabellen och deras styrkor och utmaningar. Examinanden kan exempelvis påpeka att Östersund verkar vara en kommun på tillbakagång medan Väster- och Södersund ter sig vara under livlig utveckling. Nordsund ligger mellan dessa poler i utvecklingen. Dessa slutsatser kan motiveras genom hänvisning till utvecklingen i folkmängd samt andelarna barn respektive äldre i befolkningen. En stor andel barn antyder att kommunen är attraktiv för barnfamiljer och personer i arbetsför ålder. En stor del äldre antyder att ungdomar och personer i arbetsför ålder har flyttat bort från kommunen. Dessa omständigheter påverkar å ena sidan hur stort behovet av dagvårds- och skoltjänster är, med åtföljande kostnadstryck, och å andra sidan kommunens skatteintäkter.
I ett berömligt svar analyserar examinanden uppgifterna i tabellen mångsidigt och gör en balanserad bedömning av kommunernas situation. Hen jämför också kommunerna sinsemellan med tanke på framtiden och utvecklingen. Examinanden kan påpeka att tabellen är en genomskärning under ett år, men att dess bild av situationen i kommunerna sannolikt är rättvisande. Examinanden visar i sitt svar att hen förstår komplexiteten i frågan. Till exempel betyder en stor andel barn i befolkningen att det behövs dagvårds- och skoltjänster, men barnfamiljer är samtidigt en viktig konsumentkategori som stöder näringslivet. Examinanden tar upp att en kommuns arbetsplatssufficiens påverkas av utbudet av arbetsplatser inom företag och offentlig sektor i kommunen själv liksom i grannkommunerna. Låg arbetsplatssufficiens är inte en entydigt negativ omständighet. Examinanden kan notera att arbetsplatserna kan finnas i ett större landskapscentrums pendlingsområde. Av tabellen att döma verkar Östersund vara på tillbakagång och Södersund under livlig utveckling, men kommunernas arbetsplatssufficiens ligger på samma nivå. Examinanden förklarar att Nordsund drar till sig arbetstagare utifrån och att dess arbetsplatssufficiens därför överskrider 100 procent.
5. Konsumentskydd 20 p.
Av ett gott svar framgår det att examinanden förstår att konsumentskyddet är ett skydd för privatpersoner i affärer som görs med näringsidkare. Examinanden kan beskriva när en vara eller en tjänst har ett fel enligt konsumentskyddslagen. I svaret behandlar examinanden särskilt följderna av ett fel. Examinanden beskriver med exempel några sätt att åtgärda problem som uppstått för köparen: produkten kan repareras eller tjänsten korrigeras, köparen kan ges en ny, motsvarande produkt, hen kan ges rabatt på produkten eller köpet kan hävas. Examinanden redogör för något alternativ som står konsumenten till buds för att driva sina rättigheter. Konsumenten ska först ta kontakt med den som säljer produkten eller erbjuder tjänsten. Om ärendet inte löses kan konsumenten kontakta konsumentrådgivningen eller konsumenttvistenämnden och föra sin sak till tingsrätten.
I ett berömligt svar behandlar examinanden alternativen ovan mer uttömmande och tar upp olika metoder som konsumenten kan ta till för att driva sina rättigheter. Konsumenten kan exempelvis hänvisa till vilseledande marknadsföring som grund för sitt kompensationskrav. En reklamation, det vill säga krav på ersättning, ska inom rimlig tid riktas till företaget. Konsumenten kan inledningsvis vända sig till Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning och få kännedom om till buds stående medel. Ett beslut från konsumenttvistenämnden är bara en rekommendation. I tvistemål kan tingsrätten ställa sig på konsumentens sida och beordra företaget att agera i enlighet med lagen. Ändring i tingsrättens dom kan sökas i de högre rättsinstanserna. Examinanden förstår att ansvar för fel och garanti är olika saker.
I ett berömligt svar kan examinanden behandla exempelvis sådana aspekter av gottgörelse av bristfälliga produkter som den inverkan produktens antagna livslängd har på hur länge man kan yrka på ersättning för en felaktig vara. I ett berömligt svar använder sig examinanden av korrekta begrepp. Det framgår av svaret att ett företag kan ha rätt att påverka till exempel i vilken form köparen ges ersättning. I en felsituation kan konsumenten i allmänhet välja på vilket sätt felet korrigeras (reparation eller korrigering, eller byte). Eftersom det säljande företagets eller handelns art inte nämns i uppgiftsformuleringen är det meriterande om examinanden redogör för bytes- och returrätten vid distansförsäljning.
6. Arvsfrågor 20 p.
Hulda och Mattias har ingått äktenskap och bor i en gemensamt ägd lägenhet. Hulda äger dessutom en sommarstuga. De har två gemensamma barn, och Hulda har dessutom ett barn från ett tidigare äktenskap.
Vilka rättsmedel kan Hulda och Mattias vid behov ta till för att styra hur deras egendom ska föras vidare efter att de dött? Hur fördelas Huldas och Mattias egendom när Mattias dör?
Av ett gott svar framgår de huvudsakliga principerna för hur det äkta parets egendom fördelas efter att Mattias dött. Makarna har giftorätt till varandras egendom och med stöd av giftorätten tillfaller hälften av parets sammanräknade nettoförmögenhet änkan; den resterande delen tillfaller den avlidnes bröstarvingar, det vill säga Mattias barn. Huldas barn är inte Mattias arvinge enligt ärvdabalken. Enligt uppgiftsformuleringen verkar Hulda vara den förmögnare av de äkta hälfterna, och hon har rätt att inte betala utjämning till dödsboet. Examinanden tar upp något juridiskt medel för att styra hur Huldas och Mattias egendom ska fördelas. Till dessa hör äktenskapsförord mellan makarna och att göra upp ett testamente.
I ett berömligt svar behandlar examinanden fördelningen av Huldas och Mattias egendom utförligt och noggrant, med korrekta begrepp. Makarnas giftorätt träder i kraft när Mattias dött. Först förrättas avvittring av egendomen, så att makarnas gemensamma och varderas enskilda egendom och skulder räknas samman och delas på hälften vardera. Om Mattias var förmögnare har Hulda rätt till utjämning. Arvet efter Mattias tillfaller bröstarvingarna, det vill säga Mattias två barn (änkan ärver inte), som har rätt att få en lika stor andel var. Makar kan göra upp ett äktenskapsförord som upphäver giftorätten helt eller delvis. Arvsfördelningen kan fastställas genom testamente. Testamentstagaren kan vara en fysisk person eller en juridisk person. Endast bröstarvingar har rätt till en laglott oavsett ett eventuellt testamente. Om bröstarvingarna inte omfattas av testamentet måste de yrka på sin laglott. De kan också godkänna fördelning enligt testamentet. Änkan har livslång rätt att bo i parets gemensamma hem. Om arvingarna vill realisera sina andelar kan de göra det efter att änkans boenderätt har upphört. Arvingarna kan om de vill lämna dödsboet odelat.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Förändring i fruktsamheten i Finland 30 p.
7.1 Analysera utifrån figurerna och vilka förändringar som har skett i Finland i fruktsamhetstalet för kvinnor i olika utbildnings- och ålderskategorier. 12 p.
I ett gott svar gör examinanden några underbyggda observationer om materialet. Hen kan exempelvis påpeka att den totala fruktsamheten minskade från 2010 till 2019. År 2019 började nativiteten öka något. Det summerade fruktsamhetstalet har varit högst bland högt utbildade kvinnor och nativiteten har ökat sedan 2019. Fruktsamheten bland kvinnor som inte avlagt examen på högre nivå har minskat stadigt. Kategorin kvinnor som avlagt examen på andra stadiet har i nativitet gått om dem som har utbildning högst på grundläggande nivå. Också bland kvinnor med utbildning på andra stadiet eller högst grundläggande nivå har minskningen i fruktsamhet mattats av sedan 2019 (material 7.A). Av material 7.B framgår det att nativiteten ökat stadigast i åldersgrupperna 35–39 och 40–44 år. Bland personer under 25 år har fruktsamheten fortsatt minska stadigt sedan 1965, och trenden verkar fortsätta – åldersgruppens andel av nativiteten är faktiskt näst minst bland alla grupper. Åldersgruppen 30–34 gick ungefär vid årsskiftet 2010 om åldersgruppen 25–29 år, och gruppen 30–34 år står för den största andelen av den totala nativiteten också år 2020. Ökningen i nativiteten 2020 förklaras av den ökande fruktsamheten bland personer i åldrarna 25–44 år.
I ett berömligt svar granskar examinanden informationen i graferna strukturerat och uttömmande, och hen tar upp de viktigaste förändringarna i nativiteten. Examinanden behandlar material 7.B ingående med avseende på hela tidsperioden och noterar exempelvis att nativiteten i de äldre åldersgrupperna 30–39 steg ända till år 2010, varefter även den började sjunka.
7.2 Diskutera vilka påverkansfaktorer som ligger bakom förändringarna i fruktsamheten. 18 p.
I ett gott svar utforskar examinanden några sådana faktorer angående ekonomi, socialt liv, värderingar och framtidsförväntningar som kan ligga bakom förändringarna i nativiteten. I fråga om ekonomi kan examinanden exempelvis analysera följande familjepolitiska frågor: stöd till familjer, huruvida de är tillräckliga och hur de riktas. Till de ekonomiska omständigheterna hör familjers försämrade möjligheter att skaffa barn på grund av höga boendekostnader och de allt vanligare visstidsanställningarna. Dessutom kan examinanden ta upp sysselsättningsläget och svårigheter att kombinera lönearbete och familjeliv, exempelvis den effekt det har för kvinnors karriärer att få barn och valet att skjuta upp barnskaffandet på grund av studier. Bland de sociala skälen kan examinanden nämna svårigheter att hitta en partner, meningsskiljaktigheter hos par angående önskemålen om barn, osäkerhet kring parförhållandets varaktighet, tillgången till stödjande sociala nätverk samt minskat socialt tryck på att skaffa barn. Värderingsrelaterade fenomen kan handla om individualisering och attityder om att en familj inte är en förutsättning för ett lyckligt liv. I stället för familj kan människors värderingar betona fritid och karriärmässiga framgångar.
I ett berömligt svar behandlas omständigheterna bakom den minskade nativiteten utförligt, analytiskt och tydligt. Examinanden beaktar de orsaker som har påverkat förändringen under hela den tidsperiod materialen omfattar, och förstår att den sjunkande nativiteten har påverkats av bland annat prevention och preventionsupplysning, abortlagen, förändringar i kvinnans ställning, urbanisering, fenörändringar i näringsstrukturen och ekonomiska kriser. Examinanden diskuterar några bredare fenomen gällande framtidsförväntningar och rädslor, och vilken betydelse dessa har för beslut om att skaffa barn. Exempel på sådana fenomen är överbefolkning, miljöförstörelse, förlusten av biologisk mångfald, klimatförändringen och hotet om krig.
8. Utgifter för mat och boende i Finland 30 p.
8.1 Redogör för vilka orsakssamband som enligt Seppo Konttinen ( ) förklarar prisnivån på maten under 2000-talet i Finland. Diskutera även i vilken mån figur underbygger hans synpunkter. 12 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att Seppo Konttinen anser att de politiska beslutsfattarna bär ett stort ansvar för att maten i Finland är dyr, eftersom beslutsfattarna har nära kopplingar till handelns två stora centralaffärer och driver deras intressen. Några stora centralaffärer kan enligt Konttinen reglera livsmedelsprodukters pris. I figuren jämförs inte matens pris i Finland med priserna på andra håll i Europa, och Konttinens påstående kan inte styrkas eller kullkastas utifrån den, men examinanden tar utifrån figuren upp att matens andel av hushållens konsumtionsutgifter inte har varierat särskilt mycket under 2000-talet, med undantag för ökningen de senaste åren. Examinanden tolkar bilden korrekt och noterar att den beskriver den relativa andelen och inte den absoluta prisförändringen.
I ett berömligt svar beskriver examinanden produktions- och distributionskedjan för mat utförligare. Hen förstår att Konttinen anser att även produktionen av mat i Finland är synnerligen centraliserad men att inte heller det enligt hans åsikt får handelns dominerande ställning att vackla. Enligt Konttinen kan handeln styra vilka pris de betalar producenterna och vilka produkter som erbjuds. Politiker kan, särskilt på det kommunala och lokala planet, påverka förutsättningarna för att grunda handelsföretag, bland annat genom planläggningsbeslut. Av svaret framgår god förståelse av principerna för hur företagsekonomin fungerar, hur priser bestäms och vilken roll konkurrens spelar. Om några stora centralaffärer har en dominerande ställning minskar det konkurrensen och påverkar således priserna och produktutbudet. Examinanden analyserar innehållet i figuren utförligare, och hen kan bland annat fästa uppmärksamhet vid att matens andel av hushållets konsumtionsutgifter var markant högre under 1980-talet, men därefter har förblivit stabil sedan slutet av 1990-talet. Konttinens påstående om en rekordstor matnota kan alltså stämma för 2000-talet men inte nödvändigtvis för ett längre tidsintervall – en betydligt större andel av hushållens utgifter gick tidigare till mat. Examinanden beaktar källkritiken och förstår att skribenten för fram sina egna åsikter i kolumnen.
8.2 Diskutera med hjälp av textutdrag och figur vilka faktorer som påverkat utvecklingen av boendeutgifterna i Finland. Diskutera även i vilken utsträckning de faktorer som påverkar priset på boende och mat är desamma eller olika. 18 p.
I ett gott svar kombinerar examinanden sina egna bakgrundskunskaper och de faktorer som enligt Konttinens kolumn påverkar livsmedelspriserna med den information som ges i figuren om de respektive andelarna för mat och boende i de finska hushållens konsumtion. Examinanden noterar skillnaden i hur de respektive andelarna för boende- och matutgifter utvecklats enligt figuren: andelen boendeutgifter har vuxit med hälften sedan 1980-talet medan andelen utgifter för mat har minskat med en tredjedel. Ökningen i boendeutgifternas andel kan examinanden förklara genom att exempelvis diskutera vilken effekt bostadens storlek och utrustning har på bostadspriserna, vilken roll förändringar i räntenivån samt energi- och liknande kostnader har för boendekostnaderna samt hur efterfrågan på bostäder påverkar bostadspriserna i tillväxtcentrum. I svaret diskuterar examinanden till exempel skillnader och likheter mellan matproduktion och -handel eller bostadsproduktion och bostadshandel: vilken ställning har oligopol, det vill säga några få stora aktörers dominans på marknaden på de här två områdena, och hur efterfrågan på dem förändras med de ekonomiska konjunkturerna? Examinanden kan också diskutera den fråga Konttinen nämner angående hur planläggningsbeslut påverkar byggmarknaden för bostäder och affärslokaler.
I ett berömligt svar är examinandens fakta och argument angående fenomen i anknytning till mat- och bostadsproduktionen respektive mat- och bostadshandeln i Finland relevanta och befogade, och hen förstår väl hur det finska näringslivet fungerar. Av svaret framgår att hen förstår att näringslivet och affärslivet ofta hänger samman med det politiska beslutsfattandet på olika sätt, särskilt på det lokala planet.
9. Geopolitisk förändring och Europa 30 p.
9.1 Analysera vilken bild de intervjuade i Yles A-Talk ( ) ger av de pågående geopolitiska förändringarna. Bedöm även vilka omständigheter som talar för eller emot intervjupersonernas synpunkter. 14 p.
I ett gott svar noterar examinanden att de intervjuade är sakkunniga och granskar några centrala fenomen som framkommer i intervjun angående geopolitiken, exempelvis förhållandet mellan Kina och USA som har tillspetsats eftersom Rysslands internationella position har kollapsat sedan landet anföll Ukraina. Även om bipolariteten i världspolitiken (USA–Kina) har framhävts till följd av detta, kan man inte tala om två läger eftersom det också finns regionala maktcentrum. Till dessa hör särskilt Brasilien, Ryssland, Indien och Sydafrika, som driver sina egna intressen i förhållande till USA och Kina och utnyttjar spänningarna dem emellan till gagn för sig själva. I svaret tas några aktuella händelser inom den internationella politiken upp, såsom Rysslands anfallskrig, Kinas stöd till Ryssland, USA:s stöd till Ukraina, situationen i Taiwan och de försämrade handelsförbindelserna mellan USA och Kina. Intervjupersonerna i A-Talk är tämligen eniga i dessa frågor, trots skillnader betoning. Examinanden gör någon typ av bedömning av de tolkningar som de intervjuade gör.
I ett berömligt svar behandlar examinanden den geopolitiska förändringen bredare och djupare. I svaret granskas den bild som i intervjun framkommer av Kinas utrikespolitik, som enligt Kina självt inte eftersträvar hegemoni. Kina försöker öka sitt inflytande genom handel och investeringsverksamhet. Examinanden behandlar också olika länders politiska svängrum i en värld som knyts samman av handel och teknologi; sakläget ökar Kinas och USA:s makt och minskar de regionala maktcentrens självständighet. Som exempel på utvecklingen kan examinanden bland annat nämna Kinas investeringar, såsom den nya Sidenvägen och stora infrastrukturprojekt i Afrika, och å andra sidan USA:s maktposition i fråga om AI-teknik, vilket ger landet ett försprång till övriga länder. I sitt svar gör examinanden också en bedömning av vilka aspekter som stöder de framförda uppfattningarna, och vilka som talar emot dem.
9.2 Diskutera hur de förändringar som framkommer i Yleprogrammet A-Talk ( ) påverkar Europas geopolitiska ställning. 16 p.
I ett gott svar gör examinanden några observationer av förändringar som skett i fråga om Europas geopolitiska, ekonomiska och teknologiska position. Hen kan exempelvis diskutera hur geopolitikens tyngdpunkt förskjutits till Stilla havet och vilka återverkningar det har på säkerheten i Europa. Detta anknyter bland annat till frågorna om Natos framtid och USA:s närvaro i Europa. Andra geopolitiska frågor som kan undersökas är förhållningssätten till auktoritära stater såsom flertalet BRICS-länder, utmaningarna som följer för Europa av Rysslands anfallskrig, förhållandet till länder som stöder Ryssland, flyktingskap och dess ekonomiska konsekvenser samt stödet till Ukraina i det fall att kriget blir långvarigt. I ekonomiskt hänseende kan examinanden granska hur Europas ställning internationellt har förändrats, exempelvis genom att beroendet av Kina har ökat under lång tid. Ur teknologisk synvinkel kan hen diskutera Europas ställning i fråga om teknik och hur den förändrats i förhållande till de centrala konkurrenterna USA och Kina, och vilken betydelse förändringen har för Europa. Examinanden kan också ta ställning till vilka konsekvenser de geopolitiska förändringarna kan ha för Europeiska unionens integrationsutveckling.
I ett berömligt svar behandlar examinanden mångsidigt och analytiskt förändringen i Europas ställning som ett led i den pågående geopolitiska förändringen och väger balanserat de politiska, ekonomiska och teknologiska dimensionerna och kopplingarna mellan dem. Hen bedömer de intervjuades tolkningar kritiskt, och diskuterar exempelvis om den geopolitiska tyngdpunkten i skuggan av kriget i Ukraina och konflikterna i Mellanöstern verkligen håller på att förskjutas till Stilla havet, eller om Kina är en ansvarsfull stormakt.