Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä

20.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Punk Rock Penguins 12 p.

This is a recording that discusses research into the behaviour of some penguins living on the Bounty and Antipodes Islands. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 Why are these penguins referred to as “punk rock”? 3 p.

  • Because their heads feature striking clumps of feathers  (3 p.)

1.2 Why is the penguins’ laying of eggs considered unusual? 3 p.

  • Because other birds give the most protection to their earliest eggs  (3 p.)

1.3 How does the penguins’ treatment of their eggs benefit them? 3 p.

  • They can focus their support on the strongest egg  (3 p.)

1.4 Why is it important to study these penguins? 3 p.

  • To help understand why their numbers are declining  (3 p.)

2. Liverpool Supporter 6 p.

You will hear a man talk about how he became a Liverpool supporter. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them in Finnish.

2.1 Miksi puhujan isä oli kiinnostunut ottelusta, vaikka ei ollutkaan Liverpoolin fani? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän vihasi italialaisia/milanolaisia joukkueita/seuroja/tiimejä. (3/0 p.)

OK: Vihasi Italian joukkueita. / Vihasi italialaista vastustajaa, ja siksi kannusti Liverpoolia. / Vihasi Italian joukkuetta, erityisesti Milanon joukkuetta. / Vihasi italialaista joukkuetta.

EI TUO EI VIE: Vihasi vastajoukkuetta. / Liverpoolia vastaan pelasi isän inhokkijoukkue. / Vihasi Italian joukkuetta. (käytettynä ilman tarkennusta viittaa maajoukkueeseen) / Halusi italialaisten häviävän. / Halusi Liverpoolin voittavan.

EI: Vihasi milanilaisia/Milanista olevia joukkueita. / Vihasi italialaista klubia/kerhoa/seuruetta/ryhmää. (epämääräinen) / Vihasi italialaisia joukkueita ja faneja. / Liverpool voitti.

2.2 Mitä puhuja teki koulun pihalla rangaistuslaukauskilpailuissa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Matki Dudekin/sankarinsa otteita/liikkeitä/eleitä. / Matki/imitoi Dudekia/sankariaan. / Matki/imitoi lempi-/suosikkipelaajaansa. (3/0 p.)

OK: Matki suosikkipelaajansa temppuja/metkuja/rangaistuslaukauksia/potkuja/potkutekniikkaa/potkutaktiikkaa/laukaustapaa/torjuntoja/tuuletuksia/käyttäytymistä/rankkareita. / Puhuja kuvitteli/leikki olevansa lempipelaajansa.

EI TUO EI VIE: Imitoi Liverpoolin pelaajaa. (puuttuu suosikki-)

EI: Matki suosikkinsa vapaapotkua/maalipotkua/kulmapotkua/rangaistustyyliä/rangaistuskiukuttelua.

Tallenne The whole recording Eight years old and I was allowed to stay up and watch the cup final in 2005. My father doesn’t particularly like Liverpool, but he passionately hates Italian clubs, especially the Milan ones for some reason. And he was super hyped about what was happening. Regardless, I think I picked up on the positive aspect of that passion, and Liverpool became my favourite club that night. Dudek became my favourite player, and a personal hero on the school yard pitch, as I imitated his penalty antics every time there was a shootout.

3. Climate and Youth 18 p.

In this podcast episode, Chris Sowton interviews Jouja Maamri, a UK delegate to the G7 Youth Summit, about various climate issues. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 What does the G7 Youth Summit do? 3 p.

  • It impacts decision-makers  (3 p.)

3.2 Which environmental issue is not talked about enough? 3 p.

  •  (3 p.)

Perheitä muulien ja niiden vetämien kärryjen kyydissä tavaroineen aavikolla.

3.3 What does Jouja Maamri emphasise regarding climate change? 3 p.

  • It has local consequences  (3 p.)

3.4 Which demographic factor most strongly correlates with the negative effects of climate change? 3 p.

  • Ethnic group  (3 p.)

3.5 What is an effective way of increasing young people’s environmental awareness? 3 p.

  • Encouraging teachers to bring up environmental issues in class  (3 p.)

3.6 What is important in empowering young people to solve the climate problem? 3 p.

  • Avoiding an excessive focus on the bad sides of the issue  (3 p.)

4. Judging a Book by its Cover 12 p.

The following is a conversation between two work colleagues, Janice and David. The recording is in four sections. For each question, decide which of David’s responses is the most polite. You can listen to each option three times.

4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5. In a Bridal Shop 12 p.

This is the beginning of a short story. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and answer the questions in Finnish.

5.1 Missä Lucy arvelee Steven tyttären olevan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Toisessa liikkeessä/yrityksessä (nimeltään Royal Brattle/Braddle/Bridal/Bride). (3/0 p.)

OK: Toisessa mekkokaupassa. / (Kilpailevassa) Royal Bridal-liikkeessä. / Kilpailevassa Royal Bridalissa. (kilpaileva viittaa liikkeeseen) / Toisessa morsiuskaupassa.

EI TUO EI VIE: Hääliikkeessä/Kaupassa. (puuttuu toisessa) / Royal Bridalissa. (puuttuu liike) / Shoppailemassa/sovittamassa. (puuttuu toinen liike)

EI: Toisessa saman ketjun liikkeessä. / Lähellä olevassa kaupassa.

5.2 Mitä Lucy neuvoo Steveä tekemään veden saamiseksi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Menemään ravintolamaailmaan/ravintola-alueelle. (3/0 p.)

OK: Menemään ruoka-alueelle/ruokailualueelle/lounasalueelle/ruokakortteliin/ruokahallille/ruokailuosastolle/ravintolaosastolle/ruokailutorille/ruokapihalle/ruokatorille/ruoka-aukiolle/ruokakujalle/ruokakadulle. / Käymään ruokakojujen (monikko) luona olevalla juomalähteellä/juomavesialtaalla/juoma-altaalla. / Menemään juoma-/vesihanan/vesipisteen luo. / Hakemaan vettä vesiautomaatista itse.

EI TUO EI VIE: Sinne voi kävellä parissa minuutissa. / Hakemaan sitä läheisestä paikasta liikkeen ulkopuolelta. (liian epämääräinen) / Hakemaan sitä vessojen läheltä. (liian epämääräinen)

EI: Menemään ruokakioskille/ruokakärrylle/ruokaosastolle/ruokalaan/ruokakauppaan/kauppahallille/ruokakojulle (yksikkö)/ruokatarjoiluun/ruokakentälle/ruokapisteelle/ruokasaliin/ruokatiskille/ruokalinjastolle/ruokakulmaukseen/tarjoilupisteeseen/vesilähteelle/suihkulähteelle/vesialtaalle / vesitarjoilun luo / kaupan ravintola-alueelle.

Tallenne The passage related to questions 5.1 and 5.2. Lucy: Hello, welcome to... Bridal Innovations. Don’t worry, that gets knocked over all the time. How can I help you today? And what’s your name? I’m Lucy.
Steve: Steve.
Lucy: And who’s getting married?
Steve: My daughter.
Lucy: And she’ll be joining us today, I take it?
Steve: Yes, she’s just… she is…
Lucy: She’s over at Royal Brattle, isn’t she, Steve? It’s OK. You gotta shop around. We encourage that. But I think you’ll find when you factor in price and the quality that Bridal Innovations will be…
Steve: Lucy, I would love some water.
Lucy: Water, of course. Shopping can make you work up a thirst, Steve. We have a food court. It’s just that way into the right and they have drinks there and there’s a water fountain, it’s by the bathroom.
Steve: The food court? You mean that pile of…
Lucy: Well, they’re remodeling a part of it. You’ll have to pardon our dust, but just beyond that sunglass kiosk, yes, just…

5.3 Miten Steve tietää tiskin alla olevista vedestä ja patukoista? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän on käynyt ketjun toisissa liikkeissä. (3/0 p.)

OK: Hän on käynyt liikkeen muissa sijainneissa/lokaatioissa/myymälöissä/sisarliikkeissä. / Hän on käynyt saman yhtiön muissa liikkeissä. / Niitä on ketjun muissa liikkeissä. / Hänelle on tarjottu niitä ketjun muissa liikkeissä.

EI: Hän on käynyt muissa/vastaavissa hääliikkeissä. (puuttuu sama ketju) / On nähnyt tuotteet tiskin alla.

5.4 Missä tapauksessa asiakkaalle tarjotaan vettä ja patukoita? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos hän on ollut liikkeessä kauemmin. / Jos hän on kärttyinen/huonotuulinen. (3/0 p.)

OK: Jos asiakas on äreä/ärtynyt/närkästynyt/(nälkä-)kiukkuinen/hermostunut/vihainen/suuttunut/kärsimätön/turhautunut. / Jos Lucy huomaa, että asiakas alkaa ärsyyntyä. / Jos asiakas on ollut liikkeessä jo hetken / jonkin aikaa / tarpeeksi kauan. / Asiakas on ollut liikkeessä kauan ja tunnelma alkaa olla äkäinen.

EI TUO EI VIE: Jos asiakas tuntee itsensä hieman nälkäiseksi ja janoiseksi. / Jos asiakas on uupunut/väsynyt. / Jos asiakkaan tarpeen vedelle ja patukoille pystyy aistimaan.

EI: Jos asiakas on vastahakoinen/levoton. / Jos asiakas käy liikkeessä usein. / Jos asiakas on ollut liikkeessä hetken. / Jos on pidempiaikainen asiakas.

Tallenne The passage related to questions 5.3 and 5.4. Steve: Don’t you have some water and snacks here in the store?
Lucy: The water fountain is just a two-minute walk, three minutes tops.
Steve: Lucy, I don’t mean to be contrary, but I have been to other locations of Bridal Innovations, and they have all had bottles of water and energy bars under the counter for customers.
Lucy: Well, you know your stuff. Glad to know you’ve been to our sister locations. It’s true, we do have some items, but our policy is that’s for when customers have been here a longer time, and I sense people are getting cranky.
Steve: I am very cranky.

6. Ferry Troubles (video) 12 p.

This is a news item about Interislander’s ferries in New Zealand. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 What happened to Kaiarahi in 2021? 3 p.

  • There was a serious mechanical breakdown  (3 p.)

6.2 What did KiwiRail do to solve the situation? 3 p.

  • They hired a cargo transport vessel  (3 p.)

6.3 What happened to Kaitaki in 2022? 3 p.

  • It became inoperable  (3 p.)

6.4 What does the last sentence mean? 3 p.

  • Additional problems will probably occur  (3 p.)

7. Indicators of the Week 12 p.

This is a radio programme where Wailin Wong and Darian Woods discuss the car market. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 What was the underlying reason for the price hike of used cars? 3 p.

  • Certain components were scarcely available  (3 p.)

7.2 Whose feelings does the first indicator presented by Wailin Wong measure? 3 p.

  • Vehicle vendors’  (3 p.)

7.3 What does the bonus indicator that Wailin Wong mentions illustrate? 3 p.

  • The cost of buying a car for car dealers  (3 p.)

7.4 What does the indicator that Darian Woods introduces reveal about the post-pandemic era? 3 p.

  • The amount of funds Americans have put aside has increased  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

8. Lily 6 p.

Read the following excerpt from a novel and answer the questions.

8.1 What is Lily holding in her hand? 3 p.

  •  (3 p.)

Musta ohutnokkainen kastelukannu.

8.2 What takes place in the extract? 3 p.

  • A power outage  (3 p.)

9. Detective Novels 18 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

9.1 Miksi oli erikoista, ettei Raymond Chandler tiennyt, kuka oli surmannut Owen Taylor -nimisen henkilön kirjassa The Big Sleep? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Chandler oli kirjan tekijä (muttei tiennyt, kuka Owen Taylorin oli surmannut). (3/0 p.)

OK: Kirja oli hänen itsensä kirjoittama. / Hän oli itse laatinut/keksinyt juonen/tarinan. / Se oli hänen kirjansa. / Koska elokuva on tehty Chandlerin kirjan perusteella.

EI TUO EI VIE: Hän tiesi kirjan juonen. (puuttuu kirjan kirjoittaminen)

EI: Chandler oli päähenkilö. / Kirjailija ei kirjoittanut loppuratkaisua tarinaansa. / Se oli Chandlerin itsensä kirjoittama novelli. / Chandler oli kirjailija. (epätarkka) / Chandler oli keksinyt kirjan. (epätarkka) / Vain hän tiesi kirjan juonen. / Oli ollut kirjoittamassa kirjaa. (antaa ymmärtää, että muitakin kirjoittajia) / Chandler oli keksinyt murhan.

9.2 Miksi kirjaa The Moonstone voidaan pitää ensimmäisenä dekkarina? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se sisälsi (kaikki) dekkarin/genren/lajin tyypilliset piirteet/elementit/sisällöt. / Se sisälsi (monia) dekkarin/genren/kirjallisuuslajin tyypillisiä piirteitä/elementtejä/sisältöjä. (3/0 p.)

OK: Siinä oli hyvän dekkarin ainekset/raaka-aineet. / Siinä oli kaikki mitä genreen kuuluu. / Sisälsi kaiken oleellisen salapoliisiromaaniin. / Kirja täyttää kaikki dekkarin kriteerit/kliseet. / Se on klassinen dekkari.

EI TUO EI VIE: Se oli suosittu/suosituin/tunnettu/kuuluisa/tunnetuin/kuuluisin.

EI: Siihen on liitetty kaikki dekkarin asiat/osat yhteen. (epämääräinen) / Se oli suosituin 1900-luvun/80-luvun romaani, jossa on kaikki dekkarin piirteet. / Siinä on kaikki dekkarin einekset. / Se loi pohjan perinteiselle rikosmysteeri-tarinalle

9.3 Millaisessa tilanteessa kirjassa Hamlet, Revenge! tehty murha tapahtui? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Hamlet-)näytelmän/teatteriesityksen/esityksen aikana/kuluessa. / Teatterissa. (3/0 p.)

HUOM! Jos kirjoittaa Shakespearen, se pitää olla oikein. Poikkeus: jos on taivuttanut nimen Shakespearin, se on ok.

OK: Teatterilavalla. / Kesken lavaesiintymisen. / Näytelmän tuotannon aikana. / Hamlet-näytelmän lavatuotannon/lavatuotoksen aikana. / Näyttämötuotannossa. / Hamlet-näytelmän yhteydessä.

EI TUO EI VIE: Lavatuotannon/lavatuotoksen aikana. (epämääräinen)

EI: Kesken Hamlet-romaanin tuottamisen. / Näytelmän kulisseissa. / Näytelmän lavasuunnittelun aikana. / Hamlet-näytelmän tekemisen aikana.

Read the text and answer the questions.

9.4 What was special about the timing of the publication of The Hound of the Baskervilles? 3 p.

  • Conan Doyle had already killed Sherlock Holmes in a previous book  (3 p.)

9.5 According to the extract (in quotation marks) from the novel A Scandal in Bohemia, what were Sherlock Holmes’ feelings towards Irene Adler? 3 p.

  • He respected her  (3 p.)

9.6 What happens in the extract (in quotation marks) from the novel The Speckled Band? 3 p.

  • Sherlock Holmes demonstrates his physical strength  (3 p.)

10. Mapping a Vanished Landscape: Doggerland 30 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap in the text.

10.1 3 p.

  • alter the field of European prehistory  (3 p.)

10.2 3 p.

  • where its people lived  (3 p.)

10.3 3 p.

  • the region’s climate, vegetation, and wildlife  (3 p.)

10.4 3 p.

  • have remained something of an enigma  (3 p.)

10.5 3 p.

  • They are analyzing how these tools were made and how they evolved over time  (3 p.)

10.6 3 p.

  • evidence of the sites where people lived in Doggerland  (3 p.)

10.7 3 p.

  • been encouraged to create permanent or semi-permanent settlements  (3 p.)

10.8 3 p.

  • But  (3 p.)

10.9 3 p.

  • making the needles easier to find  (3 p.)

10.10 3 p.

  • also spelled its demise  (3 p.)

11. A Trouserless Man 6 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

11.1 Kenen auto varastettiin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Koira)poliisin. (3/0 p.)

OK: Poliisikoirapartion. / Poliisikoiran kouluttajan/isännän/huoltajan/hoitajan/käsittelijän/huolehtijan. / Poliisin, jonka mukana oli poliisikoira. / Poliisivoimien koiranohjaajan. / Virkavallan. / Poliisikoirayksikön.

EI TUO EI VIE: Koirankouluttajan. (puuttuu poliisi) / Partioauto. (puuttuu poliisi)

EI: Partiolaisten. / Vartijoiden. / Poliisipäällikön. / Ylikonstaapelin. / Poliisikoirien kuljettajan. / Koiranomistajan. / Poliisilaitoksen pelastajien. / Poliisikoiran omistajan. / Poliisikoirasta huolehtivan viranomaisen. / Poliisikoiran taluttajan.

11.2 Miksi mies joutui vankilaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Useista) varkauksista. (3/0 p.)

OK: (Kolmen kuukauden) Varkauskierteen/varkausputken takia. / Varastelusta. / Useista/joistain rikkomuksista, mm. varkauksista.

EI TUO EI VIE: Hän oli (etsintäkuulutettu) varas. (puuttuu useat varkaudet) / Monista eri syytteistä. (puuttuu varkaudet) / Rikoksista. (puuttuu varkaudet)

EI: Ryöstöistä. / Ryöstelystä. / Ryöstelyputkesta. / Varkaudesta. (yksikkö) / Ilkivallasta. / Kolme kuukautta kestäneistä rikkomuksista. / Törkeistä varkauksista. / Näpistyksistä. / Näpistelyistä.

12. Bill Nighy 18 p.

Read the text and answer the questions.

12.1 What do award events do for actors? 3 p.

  • Aid in building their image  (3 p.)

12.2 How do the three films mentioned compare to each other? 3 p.

  • Elvis and The Whale were more freakish than Living  (3 p.)

12.3 Why does the author admire Bill Nighy having the toy rabbit? 3 p.

  • It was characteristic of Mr Nighy  (3 p.)

12.4 What does the author think about the toy rabbit? 3 p.

  • It made people wonder about the reason behind it  (3 p.)

12.5 Why had Bill Nighy’s granddaughter given him the toy rabbit? 3 p.

  • She was getting too busy herself  (3 p.)

12.6 How can the last paragraph of the text be best described? 3 p.

  • Playful  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

13. Bill Nighy 10 p.

Which word means about the same as the underlined word in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 12 (material 12.A).

13.1 This goes for winners and attendees, but arguably nobody pulled off this trick with more panache than Bill Nighy at the Oscars. 2 p.

  • style  (2 p.)

13.2 Nominated for best actor for his still and unshowy role in Living – a performance that was always going to be overshadowed by the grotesqueries of Elvis and The Whale – Nighy nevertheless managed to hone his persona in order to carve out a small but notable moment of virility on the red carpet. 2 p.

  • bring out  (2 p.)

13.3 And it was slightly sinister 2 p.

  • ominous  (2 p.)

13.4 Maybe, stunned by the recent news that the Sylvanian Families shop in Finsbury Park, north London, is closing down after 30 years of business, he held up the Babblebrook rabbit as a protest against online commerce. 2 p.

  • surprised  (2 p.)

13.5 And you can’t raise awareness with two separate things on a red carpet, can you, because it muddies the message? 2 p.

  • distorts  (2 p.)

14. Dialogic A 12 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Finnish words to be translated into English. If there is a grammatical term, a suitable grammatical item should be inserted.

14.1 ensisijaisesti 1 p.

  • primarily (1 p.)
  • first and foremost (1 p.)
  • foremostly (1 p.)

14.2 Neuvostoliitto 1 p.

  • the Soviet Union (1 p.)
  • the USSR (1 p.)

14.3 jonka 1 p.

  • whose (1 p.)

14.4 ajattelija 1 p.

  • a thinker (1 p.)

14.5 toistensa kanssa 2 p.

  • with one another (2 p.)
  • with each other (2 p.)

14.6 joka 1 p.

  • that (1 p.)
  • which (1 p.)

14.7 tulee 1 p.

  • becomes (1 p.)
  • becoming (1 p.)
  • became (1 p.)
  • is becoming (1 p.)
  • will become (1 p.)
  • comes out as (1 p.)
  • coming out as (1 p.)
  • comes off as (1 p.)
  • coming off as (1 p.)
  • comes to be (1 p.)
  • coming to be (1 p.)

14.8 prepositio 1 p.

  • from (1 p.)
  • up (1 p.)
  • from above (1 p.)
  • from up (1 p.)

14.9 näyttää tulevan 2 p.

  • seems to be coming (2 p.)
  • seems to come (2 p.)
  • seemingly comes (2 p.)
  • apparently comes (2 p.)
  • appears to come (2 p.)
  • appears to originate (2 p.)
  • appears to stem (2 p.)
  • appears to derive (2 p.)
  • appears to be coming (2 p.)
  • appears to be originating (2 p.)
  • looks like coming (2 p.)
  • looks like it comes (2 p.)
  • looks like it is coming (2 p.)

14.10 prepositio 1 p.

  • from (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

15. Dialogic B 16 p.

Choose the best alternative.

15.1 1 p.

  • as (1 p.)

15.2 1 p.

  • in reference (1 p.)

15.3 1 p.

  • encourages (1 p.)

15.4 1 p.

  • recognizably (1 p.)

15.5 1 p.

  • debating (1 p.)

15.6 1 p.

  • in (1 p.)

15.7 1 p.

  • that is (1 p.)

15.8 1 p.

  • which (1 p.)

15.9 1 p.

  • which (1 p.)

15.10 1 p.

  • at (1 p.)

15.11 1 p.

  • Said (1 p.)

15.12 1 p.

  • however (1 p.)

15.13 1 p.

  • on (1 p.)

15.14 1 p.

  • to (1 p.)

15.15 1 p.

  • discussing (1 p.)

15.16 1 p.

  • to speak (1 p.)

Part 4: Production

16. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

16.1 Scenes from a Train Window 99 p.

You are taking a course in literature and are asked to write a composition discussing your thoughts on this poem by Brian Bilston. The author introduces his poem: “On the way up to Scotland and trying to write a poem about the view from my train window but it’s all going by too quickly”.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei selkeää yhteyttä runoon, -10 p.

16.2 Perfectionism: Strength or Weakness 99 p.

In the debate club at your exchange school the topic of the week is perfectionism. Are we aiming for an impossible goal, or should we all strive for perfect results in any or all aspects of our lives? You may use the video by Thomas Curran as inspiration if you like. Write your contribution to the debate, and argue for your viewpoint.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

-5 p., jos ei perusteluita.

HUOM! Videoon ei tarvitse viitata.
HUOM! Yleisöä ei tarvitse puhutella.

16.3 Quality Education 99 p.

Quality Education is one of the United Nations’ Sustainable Development Goals. How do you think Finland is doing? What is already of good quality and what should be improved? The International Youth Forum is asking for opinions on the topic from young people all over the world.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos kirjoittaja ei mainitse suomalaista koulutusta, -5 p.
HUOM! Jos kirjoittaja ei käsittele, mikä on hyvin tai mitä pitäisi parantaa, -5 p.

16.4 Artificial Intelligence: Threat or Opportunity? 99 p.

Artificial Intelligence has penetrated our culture in recent years. What are some of the uses of AI that you are familiar with, either through personal experience or the media? Do you see AI as a threat or a opportunity in these uses? Write your contribution to an online discussion.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos kirjoittaja ei mainitse tekoälyn käyttötapoja, -5 p.
HUOM! Jos kirjoittaja ei käsittele sitä, onko tekoäly uhka vai mahdollisuus, -5 p.