Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

20.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Reading Comprehension

1. Lily 6 p.

Read the following excerpt from a novel and answer the questions.

1.1 What is Lily holding in her hand? 3 p.

  •  (3 p.)

Musta ohutnokkainen kastelukannu.

1.2 What takes place in the extract? 3 p.

  • A power outage  (3 p.)

2. Detective Novels 18 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

2.1 Miksi oli erikoista, ettei Raymond Chandler tiennyt, kuka oli surmannut Owen Taylor -nimisen henkilön kirjassa The Big Sleep? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Chandler oli kirjan tekijä (muttei tiennyt, kuka Owen Taylorin oli surmannut). (3/0 p.)

OK: Kirja oli hänen itsensä kirjoittama. / Hän oli itse laatinut/keksinyt juonen/tarinan. / Se oli hänen kirjansa. / Koska elokuva on tehty Chandlerin kirjan perusteella.

EI TUO EI VIE: Hän tiesi kirjan juonen. (puuttuu kirjan kirjoittaminen)

EI: Chandler oli päähenkilö. / Kirjailija ei kirjoittanut loppuratkaisua tarinaansa. / Se oli Chandlerin itsensä kirjoittama novelli. / Chandler oli kirjailija. (epätarkka) / Chandler oli keksinyt kirjan. (epätarkka) / Vain hän tiesi kirjan juonen. / Oli ollut kirjoittamassa kirjaa. (antaa ymmärtää, että muitakin kirjoittajia) / Chandler oli keksinyt murhan.

2.2 Miksi kirjaa The Moonstone voidaan pitää ensimmäisenä dekkarina? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se sisälsi (kaikki) dekkarin/genren/lajin tyypilliset piirteet/elementit/sisällöt. / Se sisälsi (monia) dekkarin/genren/kirjallisuuslajin tyypillisiä piirteitä/elementtejä/sisältöjä. (3/0 p.)

OK: Siinä oli hyvän dekkarin ainekset/raaka-aineet. / Siinä oli kaikki mitä genreen kuuluu. / Sisälsi kaiken oleellisen salapoliisiromaaniin. / Kirja täyttää kaikki dekkarin kriteerit/kliseet. / Se on klassinen dekkari.

EI TUO EI VIE: Se oli suosittu/suosituin/tunnettu/kuuluisa/tunnetuin/kuuluisin.

EI: Siihen on liitetty kaikki dekkarin asiat/osat yhteen. (epämääräinen) / Se oli suosituin 1900-luvun/80-luvun romaani, jossa on kaikki dekkarin piirteet. / Siinä on kaikki dekkarin einekset. / Se loi pohjan perinteiselle rikosmysteeri-tarinalle

2.3 Millaisessa tilanteessa kirjassa Hamlet, Revenge! tehty murha tapahtui? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Hamlet-)näytelmän/teatteriesityksen/esityksen aikana/kuluessa. / Teatterissa. (3/0 p.)

HUOM! Jos kirjoittaa Shakespearen, se pitää olla oikein. Poikkeus: jos on taivuttanut nimen Shakespearin, se on ok.

OK: Teatterilavalla. / Kesken lavaesiintymisen. / Näytelmän tuotannon aikana. / Hamlet-näytelmän lavatuotannon/lavatuotoksen aikana. / Näyttämötuotannossa. / Hamlet-näytelmän yhteydessä.

EI TUO EI VIE: Lavatuotannon/lavatuotoksen aikana. (epämääräinen)

EI: Kesken Hamlet-romaanin tuottamisen. / Näytelmän kulisseissa. / Näytelmän lavasuunnittelun aikana. / Hamlet-näytelmän tekemisen aikana.

Read the text and answer the questions.

2.4 What was special about the timing of the publication of The Hound of the Baskervilles? 3 p.

  • Conan Doyle had already killed Sherlock Holmes in a previous book  (3 p.)

2.5 According to the extract (in quotation marks) from the novel A Scandal in Bohemia, what were Sherlock Holmes’ feelings towards Irene Adler? 3 p.

  • He respected her  (3 p.)

2.6 What happens in the extract (in quotation marks) from the novel The Speckled Band? 3 p.

  • Sherlock Holmes demonstrates his physical strength  (3 p.)

3. Mapping a Vanished Landscape: Doggerland 30 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap in the text.

3.1 3 p.

  • alter the field of European prehistory  (3 p.)

3.2 3 p.

  • where its people lived  (3 p.)

3.3 3 p.

  • the region’s climate, vegetation, and wildlife  (3 p.)

3.4 3 p.

  • have remained something of an enigma  (3 p.)

3.5 3 p.

  • They are analyzing how these tools were made and how they evolved over time  (3 p.)

3.6 3 p.

  • evidence of the sites where people lived in Doggerland  (3 p.)

3.7 3 p.

  • been encouraged to create permanent or semi-permanent settlements  (3 p.)

3.8 3 p.

  • But  (3 p.)

3.9 3 p.

  • making the needles easier to find  (3 p.)

3.10 3 p.

  • also spelled its demise  (3 p.)

4. A Trouserless Man 6 p.

Read the text and answer the questions in Finnish.

4.1 Kenen auto varastettiin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Koira)poliisin. (3/0 p.)

OK: Poliisikoirapartion. / Poliisikoiran kouluttajan/isännän/huoltajan/hoitajan/käsittelijän/huolehtijan. / Poliisin, jonka mukana oli poliisikoira. / Poliisivoimien koiranohjaajan. / Virkavallan. / Poliisikoirayksikön.

EI TUO EI VIE: Koirankouluttajan. (puuttuu poliisi) / Partioauto. (puuttuu poliisi)

EI: Partiolaisten. / Vartijoiden. / Poliisipäällikön. / Ylikonstaapelin. / Poliisikoirien kuljettajan. / Koiranomistajan. / Poliisilaitoksen pelastajien. / Poliisikoiran omistajan. / Poliisikoirasta huolehtivan viranomaisen. / Poliisikoiran taluttajan.

4.2 Miksi mies joutui vankilaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Useista) varkauksista. (3/0 p.)

OK: (Kolmen kuukauden) Varkauskierteen/varkausputken takia. / Varastelusta. / Useista/joistain rikkomuksista, mm. varkauksista.

EI TUO EI VIE: Hän oli (etsintäkuulutettu) varas. (puuttuu useat varkaudet) / Monista eri syytteistä. (puuttuu varkaudet) / Rikoksista. (puuttuu varkaudet)

EI: Ryöstöistä. / Ryöstelystä. / Ryöstelyputkesta. / Varkaudesta. (yksikkö) / Ilkivallasta. / Kolme kuukautta kestäneistä rikkomuksista. / Törkeistä varkauksista. / Näpistyksistä. / Näpistelyistä.

5. Bill Nighy 18 p.

Read the text and answer the questions.

5.1 What do award events do for actors? 3 p.

  • Aid in building their image  (3 p.)

5.2 How do the three films mentioned compare to each other? 3 p.

  • Elvis and The Whale were more freakish than Living  (3 p.)

5.3 Why does the author admire Bill Nighy having the toy rabbit? 3 p.

  • It was characteristic of Mr Nighy  (3 p.)

5.4 What does the author think about the toy rabbit? 3 p.

  • It made people wonder about the reason behind it  (3 p.)

5.5 Why had Bill Nighy’s granddaughter given him the toy rabbit? 3 p.

  • She was getting too busy herself  (3 p.)

5.6 How can the last paragraph of the text be best described? 3 p.

  • Playful  (3 p.)

Part 2: Grammar and Vocabulary

6. Bill Nighy 10 p.

Which word means about the same as the underlined word in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 5 (material 5.A).

6.1 This goes for winners and attendees, but arguably nobody pulled off this trick with more panache than Bill Nighy at the Oscars. 2 p.

  • style  (2 p.)

6.2 Nominated for best actor for his still and unshowy role in Living – a performance that was always going to be overshadowed by the grotesqueries of Elvis and The Whale – Nighy nevertheless managed to hone his persona in order to carve out a small but notable moment of virility on the red carpet. 2 p.

  • bring out  (2 p.)

6.3 And it was slightly sinister 2 p.

  • ominous  (2 p.)

6.4 Maybe, stunned by the recent news that the Sylvanian Families shop in Finsbury Park, north London, is closing down after 30 years of business, he held up the Babblebrook rabbit as a protest against online commerce. 2 p.

  • surprised  (2 p.)

6.5 And you can’t raise awareness with two separate things on a red carpet, can you, because it muddies the message? 2 p.

  • distorts  (2 p.)

7. Dialogic A 12 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Finnish words to be translated into English. If there is a grammatical term, a suitable grammatical item should be inserted.

7.1 ensisijaisesti 1 p.

  • primarily (1 p.)
  • first and foremost (1 p.)
  • foremostly (1 p.)

7.2 Neuvostoliitto 1 p.

  • the Soviet Union (1 p.)
  • the USSR (1 p.)

7.3 jonka 1 p.

  • whose (1 p.)

7.4 ajattelija 1 p.

  • a thinker (1 p.)

7.5 toistensa kanssa 2 p.

  • with one another (2 p.)
  • with each other (2 p.)

7.6 joka 1 p.

  • that (1 p.)
  • which (1 p.)

7.7 tulee 1 p.

  • becomes (1 p.)
  • becoming (1 p.)
  • became (1 p.)
  • is becoming (1 p.)
  • will become (1 p.)
  • comes out as (1 p.)
  • coming out as (1 p.)
  • comes off as (1 p.)
  • coming off as (1 p.)
  • comes to be (1 p.)
  • coming to be (1 p.)

7.8 prepositio 1 p.

  • from (1 p.)
  • up (1 p.)
  • from above (1 p.)
  • from up (1 p.)

7.9 näyttää tulevan 2 p.

  • seems to be coming (2 p.)
  • seems to come (2 p.)
  • seemingly comes (2 p.)
  • apparently comes (2 p.)
  • appears to come (2 p.)
  • appears to originate (2 p.)
  • appears to stem (2 p.)
  • appears to derive (2 p.)
  • appears to be coming (2 p.)
  • appears to be originating (2 p.)
  • looks like coming (2 p.)
  • looks like it comes (2 p.)
  • looks like it is coming (2 p.)

7.10 prepositio 1 p.

  • from (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

8. Dialogic B 16 p.

Choose the best alternative.

8.1 1 p.

  • as (1 p.)

8.2 1 p.

  • in reference (1 p.)

8.3 1 p.

  • encourages (1 p.)

8.4 1 p.

  • recognizably (1 p.)

8.5 1 p.

  • debating (1 p.)

8.6 1 p.

  • in (1 p.)

8.7 1 p.

  • that is (1 p.)

8.8 1 p.

  • which (1 p.)

8.9 1 p.

  • which (1 p.)

8.10 1 p.

  • at (1 p.)

8.11 1 p.

  • Said (1 p.)

8.12 1 p.

  • however (1 p.)

8.13 1 p.

  • on (1 p.)

8.14 1 p.

  • to (1 p.)

8.15 1 p.

  • discussing (1 p.)

8.16 1 p.

  • to speak (1 p.)

Part 3: Production

9. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

9.1 Scenes from a Train Window 99 p.

You are taking a course in literature and are asked to write a composition discussing your thoughts on this poem by Brian Bilston. The author introduces his poem: “On the way up to Scotland and trying to write a poem about the view from my train window but it’s all going by too quickly”.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei selkeää yhteyttä runoon, -10 p.

9.2 Perfectionism: Strength or Weakness 99 p.

In the debate club at your exchange school the topic of the week is perfectionism. Are we aiming for an impossible goal, or should we all strive for perfect results in any or all aspects of our lives? You may use the video by Thomas Curran as inspiration if you like. Write your contribution to the debate, and argue for your viewpoint.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

-5 p., jos ei perusteluita.

HUOM! Videoon ei tarvitse viitata.
HUOM! Yleisöä ei tarvitse puhutella.

9.3 Quality Education 99 p.

Quality Education is one of the United Nations’ Sustainable Development Goals. How do you think Finland is doing? What is already of good quality and what should be improved? The International Youth Forum is asking for opinions on the topic from young people all over the world.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos kirjoittaja ei mainitse suomalaista koulutusta, -5 p.
HUOM! Jos kirjoittaja ei käsittele, mikä on hyvin tai mitä pitäisi parantaa, -5 p.

9.4 Artificial Intelligence: Threat or Opportunity? 99 p.

Artificial Intelligence has penetrated our culture in recent years. What are some of the uses of AI that you are familiar with, either through personal experience or the media? Do you see AI as a threat or a opportunity in these uses? Write your contribution to an online discussion.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos kirjoittaja ei mainitse tekoälyn käyttötapoja, -5 p.
HUOM! Jos kirjoittaja ei käsittele sitä, onko tekoäly uhka vai mahdollisuus, -5 p.