Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs

20.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. Punk Rock Penguins 12 p.

This is a recording that discusses research into the behaviour of some penguins living on the Bounty and Antipodes Islands. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 Why are these penguins referred to as “punk rock”? 3 p.

  • Because their heads feature striking clumps of feathers  (3 p.)

1.2 Why is the penguins’ laying of eggs considered unusual? 3 p.

  • Because other birds give the most protection to their earliest eggs  (3 p.)

1.3 How does the penguins’ treatment of their eggs benefit them? 3 p.

  • They can focus their support on the strongest egg  (3 p.)

1.4 Why is it important to study these penguins? 3 p.

  • To help understand why their numbers are declining  (3 p.)

2. Liverpool Supporter 6 p.

You will hear a man talk about how he became a Liverpool supporter. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them in Swedish.

2.1 Varför var pappan till den som talar intresserad av matchen, trots att han inte var en Liverpool-anhängare? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han hatade italienska lag / lag från Milano / milanesiska lag. (3/0 p.)

OK: Hatade Italiens lag. / Hatade de italienska motståndarna och hejade därför på Liverpool. / Hatade det italienska laget, särskilt Milanolaget. / Hatade italienska laget.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Hatade motlaget. / Hans pappas hatlag spelade mot Liverpool. / Hatade det italienska laget. (använt utan närmare specifikation syftar på landslaget) / Ville att italienarna skulle förlora. / Ville att Liverpool skulle vinna.

INTE: Hatade den italienska klubben/föreningen/gruppen. (för vagt) / Hatade italienska lag och fans. / Liverpool vann.

2.2 Vad gjorde den som talar i straffsparkstävlingarna på skolgården? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Härmade Dudeks / sin hjältes tag/rörelser/gester. / Härmade Dudek / sin hjälte. / Härmade/imiterade sin favoritspelare. (3/0 p.)

OK: Imiterade sin favoritspelares trick/finter/straffskott/sparkar/sparkteknik/sparktaktik / sätt att sparka / räddningar/segergester/beteende/straffar. / Talaren föreställde/lekte sin favoritspelare.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Imiterade en Liverpoolspelare. (favorit saknas)

INTE: Imiterade sin favorits frispark/målspark/hörna/straffstil/straffutbrott.

Inspelningen The whole recording Eight years old and I was allowed to stay up and watch the cup final in 2005. My father doesn’t particularly like Liverpool, but he passionately hates Italian clubs, especially the Milan ones for some reason. And he was super hyped about what was happening. Regardless, I think I picked up on the positive aspect of that passion, and Liverpool became my favourite club that night. Dudek became my favourite player, and a personal hero on the school yard pitch, as I imitated his penalty antics every time there was a shootout.

3. Climate and Youth 18 p.

In this podcast episode, Chris Sowton interviews Jouja Maamri, a UK delegate to the G7 Youth Summit, about various climate issues. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 What does the G7 Youth Summit do? 3 p.

  • It impacts decision-makers  (3 p.)

3.2 Which environmental issue is not talked about enough? 3 p.

  •  (3 p.)

Familjer med sina saker ridande på mulor eller i vagnar dragna av mulor i en öken.

3.3 What does Jouja Maamri emphasise regarding climate change? 3 p.

  • It has local consequences  (3 p.)

3.4 Which demographic factor most strongly correlates with the negative effects of climate change? 3 p.

  • Ethnic group  (3 p.)

3.5 What is an effective way of increasing young people’s environmental awareness? 3 p.

  • Encouraging teachers to bring up environmental issues in class  (3 p.)

3.6 What is important in empowering young people to solve the climate problem? 3 p.

  • Avoiding an excessive focus on the bad sides of the issue  (3 p.)

4. Judging a Book by its Cover 12 p.

The following is a conversation between two work colleagues, Janice and David. The recording is in four sections. For each question, decide which of David’s responses is the most polite. You can listen to each option three times.

4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5. In a Bridal Shop 12 p.

This is the beginning of a short story. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and answer the questions in Swedish.

5.1 Var tror Lucy att Steves dotter är? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I en annan affär / ett annat företag (som heter Royal Brattle/Braddle/Bridal/Bride). (3/0 p.)

OK: I en annan klänningsbutik. / I (konkurrerande) Royal Bridal-butiken. / I konkurrerande Royal Bridal. (konkurrerande syftar på butiken) / I en annan brudbutik.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: I en bröllopsbutik. (saknar "annan") / I Royal Bridal. (saknar "butik") / Shoppar/provar. (saknar "annan butik")

INTE: I en annan butik i samma kedja. / I en butik i närheten.

5.2 Vad råder Lucy Steve att göra för att få vatten? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Gå till restaurangområdet/restaurangtorget. (3/0 p.)

OK: Gå till matområdet/lunchområdet/matkvarteret/livsmedelshallen/restaurangavdelningen/mattorget/matgården/mattorget/matplatsen/matgränden/matgatan. / Besöka dryckesfontänen/dryckespoolen vid matstånden (plural). / Gå till vattenkranen/vattenpunkten. / Hämta själv vatten från vattenautomaten.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Dit kan man gå på några minuter. / Hämta det från en närliggande plats utanför butiken. (för vagt) / Hämta det nära toaletter. (för vag)

INTE: Gå till matkiosken/matkärran/matavdelningen/matsalen/matbutiken/saluhallen/matståndet (singular) /matserveringen/matfältet/matpunkten/matsalen/matdisken/matlinjen/matvrån/serveringspunkten/vattenkällan/fontänen/vattenpoolen / till vattenserveringen / till butikens restaurangområde.

Inspelningen The passage related to questions 5.1 and 5.2. Lucy: Hello, welcome to... Bridal Innovations. Don’t worry, that gets knocked over all the time. How can I help you today? And what’s your name? I’m Lucy.
Steve: Steve.
Lucy: And who’s getting married?
Steve: My daughter.
Lucy: And she’ll be joining us today, I take it?
Steve: Yes, she’s just… she is…
Lucy: She’s over at Royal Brattle, isn’t she, Steve? It’s OK. You gotta shop around. We encourage that. But I think you’ll find when you factor in price and the quality that Bridal Innovations will be…
Steve: Lucy, I would love some water.
Lucy: Water, of course. Shopping can make you work up a thirst, Steve. We have a food court. It’s just that way into the right and they have drinks there and there’s a water fountain, it’s by the bathroom.
Steve: The food court? You mean that pile of…
Lucy: Well, they’re remodeling a part of it. You’ll have to pardon our dust, but just beyond that sunglass kiosk, yes, just…

5.3 Hur vet Steve att det finns vatten och energikakor under disken? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han har besökt kedjans andra affärer. (3/0 p.)

OK: Han har besökt andra platser/lokaler/butiker/syskonbutiker. / Han har besökt andra butiker inom samma företag. / De finns i kedjans andra butiker. / Han har erbjudits dem i kedjans andra butiker.

INTE: Han har besökt andra / samma typ av brudbutiker. (saknar samma kedja) / Har sett produkterna under disken.

5.4 I vilket fall erbjuds en kund vatten och energikakor? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om hen varit i affären en längre stund. / Om hen är sur / på dåligt humör. (3/0 p.)

OK: Om kunden är ilsken/irriterad/förargad/vresig (av hungrig)/nervös/arg/otålig/frustrerad. / Om Lucy märker att kunden börjar bli irriterad. / Om kunden har varit i butiken en stund / ett tag / tillräckligt länge. / Kunden har varit i butiken länge och stämningen börjar bli irriterad.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Om kunden känner sig lite hungrig och törstig. / Om kunden är utmattad/trött. / Om behovet av vatten och bars kan uppfattas.

INTE: Om kunden är motsträvig/orolig. / Om kunden besöker butiken ofta. / Om kunden har varit i butiken en stund. / Om det är en långvarig kund.

Inspelningen The passage related to questions 5.3 and 5.4. Steve: Don’t you have some water and snacks here in the store?
Lucy: The water fountain is just a two-minute walk, three minutes tops.
Steve: Lucy, I don’t mean to be contrary, but I have been to other locations of Bridal Innovations, and they have all had bottles of water and energy bars under the counter for customers.
Lucy: Well, you know your stuff. Glad to know you’ve been to our sister locations. It’s true, we do have some items, but our policy is that’s for when customers have been here a longer time, and I sense people are getting cranky.
Steve: I am very cranky.

6. Ferry Troubles (video) 12 p.

This is a news item about Interislander’s ferries in New Zealand. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 What happened to Kaiarahi in 2021? 3 p.

  • There was a serious mechanical breakdown  (3 p.)

6.2 What did KiwiRail do to solve the situation? 3 p.

  • They hired a cargo transport vessel  (3 p.)

6.3 What happened to Kaitaki in 2022? 3 p.

  • It became inoperable  (3 p.)

6.4 What does the last sentence mean? 3 p.

  • Additional problems will probably occur  (3 p.)

7. Indicators of the Week 12 p.

This is a radio programme where Wailin Wong and Darian Woods discuss the car market. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 What was the underlying reason for the price hike of used cars? 3 p.

  • Certain components were scarcely available  (3 p.)

7.2 Whose feelings does the first indicator presented by Wailin Wong measure? 3 p.

  • Vehicle vendors’  (3 p.)

7.3 What does the bonus indicator that Wailin Wong mentions illustrate? 3 p.

  • The cost of buying a car for car dealers  (3 p.)

7.4 What does the indicator that Darian Woods introduces reveal about the post-pandemic era? 3 p.

  • The amount of funds Americans have put aside has increased  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

8. Lily 6 p.

Read the following excerpt from a novel and answer the questions.

8.1 What is Lily holding in her hand? 3 p.

  •  (3 p.)

En svart sprutkanna med smal pip.

8.2 What takes place in the extract? 3 p.

  • A power outage  (3 p.)

9. Detective Novels 18 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

9.1 Varför var det konstigt att Raymond Chandler inte visste vem som hade dödat personen Owen Taylor i boken The Big Sleep? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Chandler hade skrivit boken (men visste inte vem som hade dödat Owen Taylor). (3/0 p.)

OK: Boken var skriven av honom själv. / Han hade själv utarbetat / kommit på handlingen/berättelsen. / Det var hans bok. / Eftersom filmen är baserad på Chandlers bok.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Han visste bokens handling. (saknas att han skrivit boken)

INTE: Chandler var huvudpersonen. / Författaren skrev ingen slutlösning på sin berättelse. / Det var en novell skriven av Chandler själv. / Chandler var författaren. (vagt) / Chandler hade kommit på boken. (vagt) / Endast han visste bokens handling. / Hade varit med och skrivit boken. (ger intryck av att det också fanns andra författare) / Chandler hade kommit på mordet.

9.2 Varför kan man anse att The Moonstone var den första detektivromanen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den innehöll (alla/många) drag/element/innehåll som är typiska för detektivromaner/genren/stilarten. (3/0 p.)

OK: Det hade ingredienserna/råvarorna för en bra deckare. / Det innehöll allt som genren kräver. / Innehöll allt väsentligt för en detektivroman. / Boken uppfyller alla kriterier/klischéer för en deckare. / Det är en klassisk deckare.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Den var populär/populärast/känd/berömd / mest känd.

INTE: Allt som hör till en deckare har förenats i den. (vagt) / Det var den mest populära romanen från 1900-talet/80-talet med alla deckartypiska drag. / Den har alla ingredienser för en deckare. / Den lade grunden för den traditionella kriminalmysterieberättelsen.

9.3 I vilket slags situation sker mordet i boken Hamlet, Revenge!? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Under en teaterföreställning/föreställning (av Hamlet). / Medan en teaterföreställning/föreställning (av Hamlet) pågår. / På teatern / en teater. (3/0 p.)

OBS! Om man skriver Shakespeare, måste det vara korrekt.

OK: På en teaterscen. / Under ett scenframträdande. / Under produktionen av pjäsen. / Under produktionen av en Hamlet-pjäs. / I scenproduktionen. / I samband med en Hamlet-pjäs.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Under en scenproduktion. (för vagt)

INTE: Under produktionen av en Hamlet-roman. / Bakom kulisserna i en pjäs. / Under scenplaneringen av en pjäs. / Under skapandet av en Hamlet-pjäs.

Read the text and answer the questions.

9.4 What was special about the timing of the publication of The Hound of the Baskervilles? 3 p.

  • Conan Doyle had already killed Sherlock Holmes in a previous book  (3 p.)

9.5 According to the extract (in quotation marks) from the novel A Scandal in Bohemia, what were Sherlock Holmes’ feelings towards Irene Adler? 3 p.

  • He respected her  (3 p.)

9.6 What happens in the extract (in quotation marks) from the novel The Speckled Band? 3 p.

  • Sherlock Holmes demonstrates his physical strength  (3 p.)

10. Mapping a Vanished Landscape: Doggerland 30 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap in the text.

10.1 3 p.

  • alter the field of European prehistory  (3 p.)

10.2 3 p.

  • where its people lived  (3 p.)

10.3 3 p.

  • the region’s climate, vegetation, and wildlife  (3 p.)

10.4 3 p.

  • have remained something of an enigma  (3 p.)

10.5 3 p.

  • They are analyzing how these tools were made and how they evolved over time  (3 p.)

10.6 3 p.

  • evidence of the sites where people lived in Doggerland  (3 p.)

10.7 3 p.

  • been encouraged to create permanent or semi-permanent settlements  (3 p.)

10.8 3 p.

  • But  (3 p.)

10.9 3 p.

  • making the needles easier to find  (3 p.)

10.10 3 p.

  • also spelled its demise  (3 p.)

11. A Trouserless Man 6 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

11.1 Vems bil blev stulen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En (hund)polis. (3/0 p.)

OK: Polisens hundpatrull. / Polisens hundtränare/husse/skötare. / En polis som hade en polishund med sig. / En hundförare inom polisstyrkan. / Myndigheternas. / En polishundsenheten.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: En hundtränares. (polis saknas) / En patrullbils. (polis saknas)

INTE: Patrullers. / Väktares. / Polischefens. / Överkonstapels. / Transportör av polishundar. / En hundägaren. / Polisinrättningens räddningspersonal. / Ägaren av en polishund. / Myndigheten som ansvarar för polishunden. / Ledaren av en polishund.

11.2 Varför hamnade mannen i fängelse? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För (flera) stölder. (3/0 p.)

OK: (På grund av tre månaders) stöldcykel/stöldspiral. / För stöld. / För flera/några förseelser/överträdelser, bland annat stöld.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Han var en (efterlyst) tjuv. (saknas flera stölder) / För många olika åtal. (saknas stölder) / För brott. (saknas stölder)

INTE: För rån. / För rånande. / För en rånspiral. / För stöld. (singular) / För skadegörelse. / För förseelser/överträdelser som pågått i tre månader. / För grova stölder. / För snatteri. / För snatterier.

12. Bill Nighy 18 p.

Read the text and answer the questions.

12.1 What do award events do for actors? 3 p.

  • Aid in building their image  (3 p.)

12.2 How do the three films mentioned compare to each other? 3 p.

  • Elvis and The Whale were more freakish than Living  (3 p.)

12.3 Why does the author admire Bill Nighy having the toy rabbit? 3 p.

  • It was characteristic of Mr Nighy  (3 p.)

12.4 What does the author think about the toy rabbit? 3 p.

  • It made people wonder about the reason behind it  (3 p.)

12.5 Why had Bill Nighy’s granddaughter given him the toy rabbit? 3 p.

  • She was getting too busy herself  (3 p.)

12.6 How can the last paragraph of the text be best described? 3 p.

  • Playful  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

13. Bill Nighy 10 p.

Which word means about the same as the underlined word in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 12 (material 12.A).

13.1 This goes for winners and attendees, but arguably nobody pulled off this trick with more panache than Bill Nighy at the Oscars. 2 p.

  • style  (2 p.)

13.2 Nominated for best actor for his still and unshowy role in Living – a performance that was always going to be overshadowed by the grotesqueries of Elvis and The Whale – Nighy nevertheless managed to hone his persona in order to carve out a small but notable moment of virility on the red carpet. 2 p.

  • bring out  (2 p.)

13.3 And it was slightly sinister 2 p.

  • ominous  (2 p.)

13.4 Maybe, stunned by the recent news that the Sylvanian Families shop in Finsbury Park, north London, is closing down after 30 years of business, he held up the Babblebrook rabbit as a protest against online commerce. 2 p.

  • surprised  (2 p.)

13.5 And you can’t raise awareness with two separate things on a red carpet, can you, because it muddies the message? 2 p.

  • distorts  (2 p.)

14. Dialogic A 12 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Swedish words to be translated into English. If there is a grammatical term, a suitable grammatical item should be inserted.

14.1 i första hand 1 p.

  • primarily (1 p.)
  • first and foremost (1 p.)
  • foremostly (1 p.)

14.2 Sovjetunionen 1 p.

  • the Soviet Union (1 p.)
  • the USSR (1 p.)

14.3 vars 1 p.

  • whose (1 p.)

14.4 en tänkare 1 p.

  • a thinker (1 p.)

14.5 med varandra 2 p.

  • with one another (2 p.)
  • with each other (2 p.)

14.6 som 1 p.

  • that (1 p.)
  • which (1 p.)

14.7 blir 1 p.

  • becomes (1 p.)
  • becoming (1 p.)
  • became (1 p.)
  • is becoming (1 p.)
  • will become (1 p.)
  • comes out as (1 p.)
  • coming out as (1 p.)
  • comes off as (1 p.)
  • coming off as (1 p.)
  • comes to be (1 p.)
  • coming to be (1 p.)

14.8 preposition 1 p.

  • from (1 p.)
  • up (1 p.)
  • from above (1 p.)
  • from up (1 p.)

14.9 verkar komma 2 p.

  • seems to be coming (2 p.)
  • seems to come (2 p.)
  • seemingly comes (2 p.)
  • apparently comes (2 p.)
  • appears to come (2 p.)
  • appears to originate (2 p.)
  • appears to stem (2 p.)
  • appears to derive (2 p.)
  • appears to be coming (2 p.)
  • appears to be originating (2 p.)
  • looks like coming (2 p.)
  • looks like it comes (2 p.)
  • looks like it is coming (2 p.)

14.10 preposition 1 p.

  • from (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

15. Dialogic B 16 p.

Choose the best alternative.

15.1 1 p.

  • as (1 p.)

15.2 1 p.

  • in reference (1 p.)

15.3 1 p.

  • encourages (1 p.)

15.4 1 p.

  • recognizably (1 p.)

15.5 1 p.

  • debating (1 p.)

15.6 1 p.

  • in (1 p.)

15.7 1 p.

  • that is (1 p.)

15.8 1 p.

  • which (1 p.)

15.9 1 p.

  • which (1 p.)

15.10 1 p.

  • at (1 p.)

15.11 1 p.

  • Said (1 p.)

15.12 1 p.

  • however (1 p.)

15.13 1 p.

  • on (1 p.)

15.14 1 p.

  • to (1 p.)

15.15 1 p.

  • discussing (1 p.)

15.16 1 p.

  • to speak (1 p.)

Part 4: Production

16. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

16.1 Scenes from a Train Window 99 p.

You are taking a course in literature and are asked to write a composition discussing your thoughts on this poem by Brian Bilston. The author introduces his poem: “On the way up to Scotland and trying to write a poem about the view from my train window but it’s all going by too quickly”.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om ingen klar koppling finns till dikten, -10 p.

16.2 Perfectionism: Strength or Weakness 99 p.

In the debate club at your exchange school the topic of the week is perfectionism. Are we aiming for an impossible goal, or should we all strive for perfect results in any or all aspects of our lives? You may use the video by Thomas Curran as inspiration if you like. Write your contribution to the debate, and argue for your viewpoint.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

-5 p. om motiveringar saknas.

OBS! Man behöver inte hänvisa till videon.
OBS! Man behöver inte tilltala publiken.

16.3 Quality Education 99 p.

Quality Education is one of the United Nations’ Sustainable Development Goals. How do you think Finland is doing? What is already of good quality and what should be improved? The International Youth Forum is asking for opinions on the topic from young people all over the world.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om skribenten inte nämner finsk utbildning, -5 p.
OBS! Om skribenten inte tar upp vad som är bra eller vad som kunde förbättras, -5 p.

16.4 Artificial Intelligence: Threat or Opportunity? 99 p.

Artificial Intelligence has penetrated our culture in recent years. What are some of the uses of AI that you are familiar with, either through personal experience or the media? Do you see AI as a threat or a opportunity in these uses? Write your contribution to an online discussion.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om skribenten inte nämner sätt att använda AI, -5 p.
OBS! Om skribenten inte tar upp huruvida AI är ett hot eller en möjlighet, -5 p.