Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs (hörselskadade)

20.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Reading Comprehension

1. Lily 6 p.

Read the following excerpt from a novel and answer the questions.

1.1 What is Lily holding in her hand? 3 p.

  •  (3 p.)

En svart sprutkanna med smal pip.

1.2 What takes place in the extract? 3 p.

  • A power outage  (3 p.)

2. Detective Novels 18 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

2.1 Varför var det konstigt att Raymond Chandler inte visste vem som hade dödat personen Owen Taylor i boken The Big Sleep? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Chandler hade skrivit boken (men visste inte vem som hade dödat Owen Taylor). (3/0 p.)

OK: Boken var skriven av honom själv. / Han hade själv utarbetat / kommit på handlingen/berättelsen. / Det var hans bok. / Eftersom filmen är baserad på Chandlers bok.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Han visste bokens handling. (saknas att han skrivit boken)

INTE: Chandler var huvudpersonen. / Författaren skrev ingen slutlösning på sin berättelse. / Det var en novell skriven av Chandler själv. / Chandler var författaren. (vagt) / Chandler hade kommit på boken. (vagt) / Endast han visste bokens handling. / Hade varit med och skrivit boken. (ger intryck av att det också fanns andra författare) / Chandler hade kommit på mordet.

2.2 Varför kan man anse att The Moonstone var den första detektivromanen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den innehöll (alla/många) drag/element/innehåll som är typiska för detektivromaner/genren/stilarten. (3/0 p.)

OK: Det hade ingredienserna/råvarorna för en bra deckare. / Det innehöll allt som genren kräver. / Innehöll allt väsentligt för en detektivroman. / Boken uppfyller alla kriterier/klischéer för en deckare. / Det är en klassisk deckare.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Den var populär/populärast/känd/berömd / mest känd.

INTE: Allt som hör till en deckare har förenats i den. (vagt) / Det var den mest populära romanen från 1900-talet/80-talet med alla deckartypiska drag. / Den har alla ingredienser för en deckare. / Den lade grunden för den traditionella kriminalmysterieberättelsen.

2.3 I vilket slags situation sker mordet i boken Hamlet, Revenge!? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Under en teaterföreställning/föreställning (av Hamlet). / Medan en teaterföreställning/föreställning (av Hamlet) pågår. / På teatern / en teater. (3/0 p.)

OBS! Om man skriver Shakespeare, måste det vara korrekt.

OK: På en teaterscen. / Under ett scenframträdande. / Under produktionen av pjäsen. / Under produktionen av en Hamlet-pjäs. / I scenproduktionen. / I samband med en Hamlet-pjäs.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Under en scenproduktion. (för vagt)

INTE: Under produktionen av en Hamlet-roman. / Bakom kulisserna i en pjäs. / Under scenplaneringen av en pjäs. / Under skapandet av en Hamlet-pjäs.

Read the text and answer the questions.

2.4 What was special about the timing of the publication of The Hound of the Baskervilles? 3 p.

  • Conan Doyle had already killed Sherlock Holmes in a previous book  (3 p.)

2.5 According to the extract (in quotation marks) from the novel A Scandal in Bohemia, what were Sherlock Holmes’ feelings towards Irene Adler? 3 p.

  • He respected her  (3 p.)

2.6 What happens in the extract (in quotation marks) from the novel The Speckled Band? 3 p.

  • Sherlock Holmes demonstrates his physical strength  (3 p.)

3. Mapping a Vanished Landscape: Doggerland 30 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap in the text.

3.1 3 p.

  • alter the field of European prehistory  (3 p.)

3.2 3 p.

  • where its people lived  (3 p.)

3.3 3 p.

  • the region’s climate, vegetation, and wildlife  (3 p.)

3.4 3 p.

  • have remained something of an enigma  (3 p.)

3.5 3 p.

  • They are analyzing how these tools were made and how they evolved over time  (3 p.)

3.6 3 p.

  • evidence of the sites where people lived in Doggerland  (3 p.)

3.7 3 p.

  • been encouraged to create permanent or semi-permanent settlements  (3 p.)

3.8 3 p.

  • But  (3 p.)

3.9 3 p.

  • making the needles easier to find  (3 p.)

3.10 3 p.

  • also spelled its demise  (3 p.)

4. A Trouserless Man 6 p.

Read the text and answer the questions in Swedish.

4.1 Vems bil blev stulen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En (hund)polis. (3/0 p.)

OK: Polisens hundpatrull. / Polisens hundtränare/husse/skötare. / En polis som hade en polishund med sig. / En hundförare inom polisstyrkan. / Myndigheternas. / En polishundsenheten.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: En hundtränares. (polis saknas) / En patrullbils. (polis saknas)

INTE: Patrullers. / Väktares. / Polischefens. / Överkonstapels. / Transportör av polishundar. / En hundägaren. / Polisinrättningens räddningspersonal. / Ägaren av en polishund. / Myndigheten som ansvarar för polishunden. / Ledaren av en polishund.

4.2 Varför hamnade mannen i fängelse? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För (flera) stölder. (3/0 p.)

OK: (På grund av tre månaders) stöldcykel/stöldspiral. / För stöld. / För flera/några förseelser/överträdelser, bland annat stöld.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Han var en (efterlyst) tjuv. (saknas flera stölder) / För många olika åtal. (saknas stölder) / För brott. (saknas stölder)

INTE: För rån. / För rånande. / För en rånspiral. / För stöld. (singular) / För skadegörelse. / För förseelser/överträdelser som pågått i tre månader. / För grova stölder. / För snatteri. / För snatterier.

5. Bill Nighy 18 p.

Read the text and answer the questions.

5.1 What do award events do for actors? 3 p.

  • Aid in building their image  (3 p.)

5.2 How do the three films mentioned compare to each other? 3 p.

  • Elvis and The Whale were more freakish than Living  (3 p.)

5.3 Why does the author admire Bill Nighy having the toy rabbit? 3 p.

  • It was characteristic of Mr Nighy  (3 p.)

5.4 What does the author think about the toy rabbit? 3 p.

  • It made people wonder about the reason behind it  (3 p.)

5.5 Why had Bill Nighy’s granddaughter given him the toy rabbit? 3 p.

  • She was getting too busy herself  (3 p.)

5.6 How can the last paragraph of the text be best described? 3 p.

  • Playful  (3 p.)

Part 2: Grammar and Vocabulary

6. Bill Nighy 10 p.

Which word means about the same as the underlined word in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 5 (material 5.A).

6.1 This goes for winners and attendees, but arguably nobody pulled off this trick with more panache than Bill Nighy at the Oscars. 2 p.

  • style  (2 p.)

6.2 Nominated for best actor for his still and unshowy role in Living – a performance that was always going to be overshadowed by the grotesqueries of Elvis and The Whale – Nighy nevertheless managed to hone his persona in order to carve out a small but notable moment of virility on the red carpet. 2 p.

  • bring out  (2 p.)

6.3 And it was slightly sinister 2 p.

  • ominous  (2 p.)

6.4 Maybe, stunned by the recent news that the Sylvanian Families shop in Finsbury Park, north London, is closing down after 30 years of business, he held up the Babblebrook rabbit as a protest against online commerce. 2 p.

  • surprised  (2 p.)

6.5 And you can’t raise awareness with two separate things on a red carpet, can you, because it muddies the message? 2 p.

  • distorts  (2 p.)

7. Dialogic A 12 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Swedish words to be translated into English. If there is a grammatical term, a suitable grammatical item should be inserted.

7.1 i första hand 1 p.

  • primarily (1 p.)
  • first and foremost (1 p.)
  • foremostly (1 p.)

7.2 Sovjetunionen 1 p.

  • the Soviet Union (1 p.)
  • the USSR (1 p.)

7.3 vars 1 p.

  • whose (1 p.)

7.4 en tänkare 1 p.

  • a thinker (1 p.)

7.5 med varandra 2 p.

  • with one another (2 p.)
  • with each other (2 p.)

7.6 som 1 p.

  • that (1 p.)
  • which (1 p.)

7.7 blir 1 p.

  • becomes (1 p.)
  • becoming (1 p.)
  • became (1 p.)
  • is becoming (1 p.)
  • will become (1 p.)
  • comes out as (1 p.)
  • coming out as (1 p.)
  • comes off as (1 p.)
  • coming off as (1 p.)
  • comes to be (1 p.)
  • coming to be (1 p.)

7.8 preposition 1 p.

  • from (1 p.)
  • up (1 p.)
  • from above (1 p.)
  • from up (1 p.)

7.9 verkar komma 2 p.

  • seems to be coming (2 p.)
  • seems to come (2 p.)
  • seemingly comes (2 p.)
  • apparently comes (2 p.)
  • appears to come (2 p.)
  • appears to originate (2 p.)
  • appears to stem (2 p.)
  • appears to derive (2 p.)
  • appears to be coming (2 p.)
  • appears to be originating (2 p.)
  • looks like coming (2 p.)
  • looks like it comes (2 p.)
  • looks like it is coming (2 p.)

7.10 preposition 1 p.

  • from (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

8. Dialogic B 16 p.

Choose the best alternative.

8.1 1 p.

  • as (1 p.)

8.2 1 p.

  • in reference (1 p.)

8.3 1 p.

  • encourages (1 p.)

8.4 1 p.

  • recognizably (1 p.)

8.5 1 p.

  • debating (1 p.)

8.6 1 p.

  • in (1 p.)

8.7 1 p.

  • that is (1 p.)

8.8 1 p.

  • which (1 p.)

8.9 1 p.

  • which (1 p.)

8.10 1 p.

  • at (1 p.)

8.11 1 p.

  • Said (1 p.)

8.12 1 p.

  • however (1 p.)

8.13 1 p.

  • on (1 p.)

8.14 1 p.

  • to (1 p.)

8.15 1 p.

  • discussing (1 p.)

8.16 1 p.

  • to speak (1 p.)

Part 3: Production

9. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

9.1 Scenes from a Train Window 99 p.

You are taking a course in literature and are asked to write a composition discussing your thoughts on this poem by Brian Bilston. The author introduces his poem: “On the way up to Scotland and trying to write a poem about the view from my train window but it’s all going by too quickly”.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om ingen klar koppling finns till dikten, -10 p.

9.2 Perfectionism: Strength or Weakness 99 p.

In the debate club at your exchange school the topic of the week is perfectionism. Are we aiming for an impossible goal, or should we all strive for perfect results in any or all aspects of our lives? You may use the video by Thomas Curran as inspiration if you like. Write your contribution to the debate, and argue for your viewpoint.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

-5 p. om motiveringar saknas.

OBS! Man behöver inte hänvisa till videon.
OBS! Man behöver inte tilltala publiken.

9.3 Quality Education 99 p.

Quality Education is one of the United Nations’ Sustainable Development Goals. How do you think Finland is doing? What is already of good quality and what should be improved? The International Youth Forum is asking for opinions on the topic from young people all over the world.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om skribenten inte nämner finsk utbildning, -5 p.
OBS! Om skribenten inte tar upp vad som är bra eller vad som kunde förbättras, -5 p.

9.4 Artificial Intelligence: Threat or Opportunity? 99 p.

Artificial Intelligence has penetrated our culture in recent years. What are some of the uses of AI that you are familiar with, either through personal experience or the media? Do you see AI as a threat or a opportunity in these uses? Write your contribution to an online discussion.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om skribenten inte nämner sätt att använda AI, -5 p.
OBS! Om skribenten inte tar upp huruvida AI är ett hot eller en möjlighet, -5 p.