Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, pitkä oppimäärä
23.9.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Del 1: Hörförståelse
1. Hänt på jobbet 16 p.
1.1 Vad kommer kvinnan bäst ihåg från sin första arbetsplats? 3 p.
- Den dåliga stämningen (3 p.)
1.2 Hur favoriserades ägarens släktingar inom företaget? 3 p.
- De fick bättre möjligheter att avancera (3 p.)
1.3 Hurdan var lönen på arbetsplatsen? 3 p.
- Den var i linje med arbetsuppgifterna (3 p.)
1.4 Hur kan situationen på arbetsplatsen beskrivas? 3 p.
- Psykiskt påfrestande (3 p.)
1.5 Mitä miehen kokemattomuudesta seurasi? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän luovutti/lopetti (2/0 p.), ja hän etsi uuden työpaikan (2/0 p.).
ja hän etsi/löysi/sai uuden työpaikan / vaihtoi työpaikkaa (2/0 p.)
Irtisanoutuminen nollainfoa
Taidot ja kyvyt nollainfoa
Tallenne Lyssna på texten till 1.5.
Jag fick helt enkelt ge upp och hitta något annat jobb.2. Axel Åhman 9 p.
2.1 Hur ser Axel Åhman på sin professionella utveckling? 3 p.
- Han undrar ifall han borde ha koncentrerat sig på en enda sak (3 p.)
2.2 Varför besökte Axel Åhman nattklubbar i sin ungdom? 3 p.
- Han hade egna spelningar där (3 p.)
2.3 Vad tänker Axel Åhman om synsättet att alla kan bli vad som helst? 3 p.
- Han förhåller sig skeptisk till det (3 p.)
3. Niklas Ollila, eurovisionsfan (video) 16 p.
Tallenne
3.2: För mig är Eurovisionen hemskt många saker. Men främst tycker jag att det är ett fantastiskt forum för länderna i Europa att komma samman och göra nånting annat som inte i första hand har med politik att göra. Utan man har det skoj. Och att det är världens största sångtävling. Det är ganska storslaget, tycker jag.Och så tycker jag det är lite roligt att det inte är nånting som vi har kopierat från USA utan det här har uppstått i Europa, minsann.
3.1 Hur har Niklas förberett sig inför Eurovision Song Contest? 3 p.
- Han har ordnat med ledighet under tävlingsdagarna (3 p.)
3.2 Mikä Eurovision laulukilpailun koossa ja alkuperässä on Niklasin mielestä suurenmoista? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Se on maailman suurin laulukilpailu/musiikkikilpailu. (2/0 p.)
-
Se on eurooppalainen keksintö. / Sitä ei ole kopioitu/matkittu Yhdysvalloista/USA:sta/Amerikasta. (2/0 p.)
3.3 Vad är viktigt för Niklas då han väljer snacks? 3 p.
- Snacksen får inte vara för högljudda (3 p.)
3.4 Vad uppskattar Niklas hos den svenska finalisten Loreen? 3 p.
- Hennes kunnande (3 p.)
3.5 Hur ställer sig Niklas till Sveriges seger? 3 p.
- Han delar Sveriges stora glädje (3 p.)
- Han blir smått irriterad av den (3 p.)
4. Vardagssituationer 12 p.
4.1 Vad svarar Karin? 2 p.
- Replik A (2 p.)
4.2 Vad svarar Karin? 2 p.
- Replik B (2 p.)
4.3 Vad svarar Karin? 2 p.
- Replik A (2 p.)
4.4 Vad svarar Karin? 2 p.
- Replik B (2 p.)
4.5 Vad svarar Karin? 2 p.
- Replik B (2 p.)
4.6 Vad svarar Karin? 2 p.
- Replik A (2 p.)
5. Europaåret för ungdomar (video) 19 p.
Tallenne
5.4: Kan du berätta lite hur det var? Vad var det för någonting? Ja, det är en tävling. De ger biljetter till 18-åringar. Där man vinner en tågbiljett och jag sökte i februari, tror jag och åkte iväg nu i juli.
5.6: Jag känner att min engelska förmåga har blivit bättre men också min sociala förmåga att jag har lärt mig att prata med människor från andra kulturer som inte har svenska som första språk. Det är nog en av de grejerna jag har lärt mig mest men också att jag har fått reda på att jag klarar mig mycket bättre själv än vad jag trodde innan jag åkte på resan.
5.1 Vad bidrog till att Peter fick arbetet i Haninge? 3 p.
- Hans deltagande i projekt utanför Sverige (3 p.)
5.2 Vad är ett av syftena med det nya projektet? 3 p.
- Att rätta till bilden av ungdomarna i medierna (3 p.)
5.3 Vilka krav ställer Erasmus+ på utbyten? 3 p.
- Huvudtemana kan tolkas flexibelt ur olika synvinklar (3 p.)
5.4 Mitä Discover EU:ssa voi voittaa ja kenelle kilpailu on suunnattu? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Molemmat vaaditaan: junalipun, 18-vuotiaille/täysi-ikäisille (3/0 p.).
5.5 Vad hände Ebba i Prag? 3 p.
- Hon kunde helt överraskande använda sitt hemspråk där (3 p.)
5.6 Mitkä ovat englannin kielen ohella kaksi tärkeintä asiaa, jotka Felicia on oppinut hankkeessa? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi seuraavista:
-
kommunikointi eri kulttuuritaustaisten / eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa (2/0 p.)
-
sosiaalisten taitojen kehittyminen (2/0 p.)
-
luottamus omiin kykyihinsä (2/0 p.).
-
Kulttuuri vaaditaan 1. osaan (eri kielet nollainfoa)
Pelkkä matkalla/reissussa pärjääminen – nollainfoa
Sosiaaliset taidot ilman kehittymistä – nollainfoa
-
Kolmas osa kahden oikean lisäksi:
Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.
Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.
6. Ett jobb inom Försvarsmakten (video) 18 p.
Tallenne
6.4: Alltså jag tror, det första jag tänker på när jag tänker på försvarsmakten att jobba i försvarsmakten, det är ju gemenskapen. Det är ju så himla viktigt att man känner den gemenskapen, alltså det är den som är drivkraft i allt man gör, man jobbar ju ihop med sina kamrater, då blir ju uppgiften lättare för att man har ett gemensamt mål tillsammans med dem. Man har alltid väldigt kul och man får lära sig mycket om sig själv, hur är jag i en grupp, hur gör jag, om det uppstår konflikter, alltså det blir en väldigt stor personlig utveckling men också jobbar man alltid mot en uppgift, mot ett mål liksom, men det blir kul, för att man är aldrig själv.6.1 Varför nämner Hedvig Hellerström Trängregementet i Skövde? 3 p.
- Hon förvärvade sina militära baskunskaper där (3 p.)
6.2 Varför sökte sig Hedvig till Stockholm? 3 p.
- Ett intressant jobb blev tillgängligt där (3 p.)
6.3 Vilka arbetstider hade man i soldatyrket? 3 p.
- Vanligtvis jobbade man på normal kontorstid (3 p.)
6.4 Mitä puolustusvoimat työpaikkana tarjoaa? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Yhteisöllisyys. / Yhteiset tavoitteet. / Yhteenkuuluvuuden tunne / Hyvä yhteishenki (3/0 p.)
-
Itsetuntemuksen karttuminen/kehittyminen / henkilökohtainen kehitys. (3/0 p.)
-
Yhteistyö – nollainfoa
Ryhmätyöskentely(taidot) – nollainfoa
6.5 Vilket råd ger Hedvig till dem som är intresserade av att jobba inom försvaret? 3 p.
- Ta reda på om det finns något lämpligt för dig (3 p.)
Del 2: Läsförståelse
7. Från Handels till Hekla 14 p.
7.1 Mitä Satu Rämö arvostaa opinnoissaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi näistä vaaditaan:
-
Hän oppi kaupallista ajattelua / liikemiesmäistä/(liike)-taloudellista/myynnillistä/bisnes- (2/0 p.)
-
Hän oppi pukemaan ajatuksia/asioita sanoiksi (2/0 p.)
-
Hän oppi vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen/toimintaan/tekoihin/tekemiseen (hyvien tarinoiden avulla) (2/0 p.).
-
Vaikuttamaan ihmisiin – nollainfoa
Kolmas osa kahden oikean lisäksi:
Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.
Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.
7.2 Hur möjliggör Satu Rämö sitt skrivande? 2 p.
- Företaget säkerställer hennes inkomst (2 p.)
7.3 Hur har Island förändrat Satu Rämös syn på arbetet? 2 p.
- Hon har insett vikten av överraskningsmoment (2 p.)
7.4 Varför är det lätt för islänningarna att sadla om i yrkeslivet? 2 p.
- De nära sociala kontakterna främjar ens planer (2 p.)
7.5 Mikä on islantilaisten selviytymisen salaisuus aineiston viimeisen kappaleen perusteella? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi näistä vaaditaan:
-
Islantilaisten kyky selviytyä luonnonvoimien keskellä / hallita/uhmata luonnonvoimia. (2/0 p.)
-
He eivät kauhistu/pelkää/säiky vastoinkäymisiä. (2/0 p.)
-
Heillä on kyky uudistua. (2/0 p.)
-
He kestävät erilaisia sääolosuhteita myös psykologisella tasolla. (2/0 p.)
-
Kehittyä/kehittää itseään – nollainfoa
Luovuttaa/lannistua vastoinkäymisten edessä – nollainfoa
-
Kolmas osa kahden oikean lisäksi:
Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.
Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.
8. Albert Edelfelt 10 p.
8.1 Vad ledde till parets konstfynd? 2 p.
- De hittade tavlan av ren slump (2 p.)
8.2 När hittades signaturen? 2 p.
- Då ägarna skulle omplacera tavlan (2 p.)
8.3 Hur fick de bekräftelse på att tavlan var en äkta Edelfelt? 2 p.
- De hittade tavlan i en lista över konstverk (2 p.)
8.4 Vad är konstverkets historia? 2 p.
- Det är målat efter en bild (2 p.)
8.5 Vilka ekonomiska följder hade fyndet för paret? 2 p.
- Det som de har upplevt kan inte räknas i pengar (2 p.)
9. Gratis ämbar och humorlandskamp i Norden 12 p.
9.1 Mitkä kaksi huvittavaa asiaa yhdistetään suomalaisiin ja ämpäreihin? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Suomalaisten into jonottaa ilmaisia ämpäreitä/tavaroita naurattaa. (2/0 p.)
-
Covid-19-rokotteen ottajille ehdotettiin ilmaista ämpäriä kannustimeksi. (2/0 p.)
-
1. osassa ämpärien/tavaroiden pitää olla ilmaisia
2. osassa rokotuksen mainitseminen ilman aikamuotoa riittää, mutta pitää ilmetä, että kyse oli vain ehdotuksesta eikä ämpäreitä oikeasti jaettu rokotuspalkkioina
9.2 Vad baserar sig vitsar om nordborna på? 2 p.
- De annorlunda dragen hos invånarna i grannländerna (2 p.)
9.3 Vad avslöjar vitsar om den som berättar dem? 2 p.
- Betydelsefulla aspekter om ens hemland (2 p.)
9.4 Vad konstaterar danskarna om sig själva i vitsarna? 2 p.
- De är mer civiliserade än till exempel svenskarna (2 p.)
9.5 Vilka former har humorn fått i Norden? 2 p.
- Tryckta medier kring anekdoter (2 p.)
- Vitstävlingar inför levande publik (2 p.)
10. E-handelns växande ekosystem omformar staden 12 p.
10.1 Vad kommer att fördubblas i framtiden? 2 p.
- Sällanköpen (2 p.)
- Näthandeln (2 p.)
- Mathandeln (2 p.)
10.2 Vad kommer att förbli oförändrat? 2 p.
-
(2 p.)
Maksutapahtuma pankki/luottokortilla maksupäätteellä.
10.3 Vilken positiv effekt medför logistikcentralerna? 2 p.
- De leder till högre sysselsättningsgrad (2 p.)
10.4 Mitä hyötyä on kauppojen maksusovelluksesta? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Alemmat hinnat/kulut/kustannukset (2/0 p.) ja pidemmät aukioloajat (2/0 p.).
Maksut, menot – nollainfoa
10.5 Hur ser framtidens stadsrum ut enligt Julia Hansson? 2 p.
- De liknar gamla bygemenskaper (2 p.)
11. Tomatodling 8 p.
11.1 Varför är desinfektion viktigt enligt Jonathan? 2 p.
- För att kunna skydda inhemska plantor (2 p.)
11.2 Hur har Jonathan lärt sig att odla tomater? 2 p.
- Genom att ha lärt sig av sina erfarenheter (2 p.)
11.3 Varför krävs inte hans ständiga närvaro i odlingarna? 2 p.
- Övervakningen kan ske på distans (2 p.)
11.4 Vilken bild illustrerar Jonathans odlingsfilosofi? 2 p.
-
(2 p.)
Pahvilaatikko, jossa kimalaisen kuva.
12. Kraften av närhet 12 p.
12.1 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Vad händer när vi blir fysiskt berörda? (2 p.)
12.2 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Hur stort är det dagliga behovet av kroppskontakt? (2 p.)
12.3 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Hur vet man att man vidrör motparten rätt? (2 p.)
12.4 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Delar alla en likadan syn på kroppskontakt? (2 p.)
12.5 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Vilka praktiska exempel på närhet kan du ge? (2 p.)
12.6 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Finns det ersättning för fysisk kontakt? (2 p.)
13. Svenskarna älskar sin dansbandsmusik 7 p.
13.1 Vilken roll har dansbandsmusiken i Sverige? 2 p.
- Den är en symbol för gemenskap (2 p.)
13.2 Miten laulujen tematiikka auttaa luomaan tiiviimmän yhteyden yleisön ja musiikin välille? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tekstit käsittelevät usein asioita, joihin yleisö voi samastua / joista voi tunnistaa itsensä. (3/0 p.)
samastuminen vaaditaan, muut muotoilut 0 p.
ruotsin kieli – nollainfoa
13.3 Vad kännetecknar dansbandsmusiken? 2 p.
- Den är lätt att sjunga med i (2 p.)
Del 3: Ordförråd och strukturer
14. Både innehåll och format viktigt för unga nyhetsanvändare 15 p.
14.1 1 p.
- engagera (1 p.)
14.2 1 p.
- valt (1 p.)
14.3 1 p.
- genom att (1 p.)
14.4 1 p.
- hänsyn (1 p.)
14.5 1 p.
- borde (1 p.)
14.6 1 p.
- presenteras (1 p.)
14.7 1 p.
- regeln (1 p.)
14.8 1 p.
- ämnen (1 p.)
14.9 1 p.
- kommer ofta formatet (1 p.)
14.10 1 p.
- märke (1 p.)
14.11 1 p.
- positiva (1 p.)
14.12 1 p.
- videokvaliteten (1 p.)
14.13 1 p.
- något (1 p.)
14.14 1 p.
- vad (1 p.)
14.15 1 p.
- alltså (1 p.)
15. Bergsloppet Tor des Géants 5 p.
15.1 tässä tapauksessa 1 p.
- i det här fallet (1 p.)
- i detta fall (1 p.)
15.2 kolmannella yrityksellä 1 p.
- på tredje försöket (1 p.)
15.3 yksi maailman 1 p.
- ett av världens (1 p.)
15.4 kuusi vuorokautta 1 p.
- sex dygn (1 p.)
15.5 voimakkaampi kuin 1 p.
- starkare än (1 p.)
- större än (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
16. Resa i tiden 15 p.
16.1 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Om du fick resa tillbaka i tiden och återuppleva en händelse, vilken skulle det vara? |
Axel: | Vaikea kysymys. Ehkä se, kun Suomi itsenäistyi. |
(En) svår fråga (1/0 p.). Kanske det när Finland (1/0 p.) blev självständigt / fick självständighet (1/0 p).
16.2 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Ja, det var en viktig händelse. |
Axel: | Tai kun ihminen otti ensimmäiset askeleet kuussa. |
Eller när människan (1/0 p.) tog de första stegen (1/0 p.) på månen (1/0 p.).
16.3 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Tänk att det finns konspirationsteorier om att det aldrig hänt! |
Axel: | Ketkä ovat näiden outojen väitteiden takana? |
Vem ligger bakom (1/0 p.) dessa konstiga (1/0 p.) påståenden (1/0 p.)?
16.4 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Ja, säg det... Men gissa vilken händelse jag skulle vilja vara med om? |
Axel: | Ei aavistustakaan. Turun linnan rakentaminen? |
Ingen aning. (1/0 p.) Byggandet av (1/0 p.) Åbo slott (1/0 p.)?
16.5 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Hur kunde du veta det? Har jag sagt det tidigare? |
Axel: | Tiedän, että olet aina ollut kiinnostunut keskiajasta. |
Leo: | Sant. |
Jag vet att du alltid (1/0 p.) (har) varit intresserad (1/0 p.) av medeltiden (1/0 p.).
Del 4: Skriftlig framställning
17. Skriftlig framställning 99 p.
Lämna de andra tre svarsfälten tomma.
17.1 Ansökan 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.2 Influencers – frihet med ansvar? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.3 Jämställdhet på jobbet 99 p.
Andelen kvinnor i mansdominerade branscher ökar långsamt. Behövs det en femtioprocentig fördelning mellan kvinnor och män? Varför väljer tjejer och killar olika vägar? Har båda könen lika möjligheter till intern utveckling, lika löneutveckling och lika jämn arbetsbelastning. Skriv om din egen syn på temat. Behandla minst en av frågorna ovan.
Du ska också utnyttja den bifogade statistiken i din text.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.4 Lögn eller modifierad sanning? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.