Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, pitkä oppimäärä (kuulovammaiset)
23.9.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Del 1: Läsförståelse
1. Från Handels till Hekla 14 p.
1.1 Mitä Satu Rämö arvostaa opinnoissaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi näistä vaaditaan:
-
Hän oppi kaupallista ajattelua / liikemiesmäistä/(liike)-taloudellista/myynnillistä/bisnes- (2/0 p.)
-
Hän oppi pukemaan ajatuksia/asioita sanoiksi (2/0 p.)
-
Hän oppi vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen/toimintaan/tekoihin/tekemiseen (hyvien tarinoiden avulla) (2/0 p.).
-
Vaikuttamaan ihmisiin – nollainfoa
Kolmas osa kahden oikean lisäksi:
Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.
Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.
1.2 Hur möjliggör Satu Rämö sitt skrivande? 2 p.
- Företaget säkerställer hennes inkomst (2 p.)
1.3 Hur har Island förändrat Satu Rämös syn på arbetet? 2 p.
- Hon har insett vikten av överraskningsmoment (2 p.)
1.4 Varför är det lätt för islänningarna att sadla om i yrkeslivet? 2 p.
- De nära sociala kontakterna främjar ens planer (2 p.)
1.5 Mikä on islantilaisten selviytymisen salaisuus aineiston viimeisen kappaleen perusteella? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi näistä vaaditaan:
-
Islantilaisten kyky selviytyä luonnonvoimien keskellä / hallita/uhmata luonnonvoimia. (2/0 p.)
-
He eivät kauhistu/pelkää/säiky vastoinkäymisiä. (2/0 p.)
-
Heillä on kyky uudistua. (2/0 p.)
-
He kestävät erilaisia sääolosuhteita myös psykologisella tasolla. (2/0 p.)
-
Kehittyä/kehittää itseään – nollainfoa
Luovuttaa/lannistua vastoinkäymisten edessä – nollainfoa
-
Kolmas osa kahden oikean lisäksi:
Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.
Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.
2. Albert Edelfelt 10 p.
2.1 Vad ledde till parets konstfynd? 2 p.
- De hittade tavlan av ren slump (2 p.)
2.2 När hittades signaturen? 2 p.
- Då ägarna skulle omplacera tavlan (2 p.)
2.3 Hur fick de bekräftelse på att tavlan var en äkta Edelfelt? 2 p.
- De hittade tavlan i en lista över konstverk (2 p.)
2.4 Vad är konstverkets historia? 2 p.
- Det är målat efter en bild (2 p.)
2.5 Vilka ekonomiska följder hade fyndet för paret? 2 p.
- Det som de har upplevt kan inte räknas i pengar (2 p.)
3. Gratis ämbar och humorlandskamp i Norden 12 p.
3.1 Mitkä kaksi huvittavaa asiaa yhdistetään suomalaisiin ja ämpäreihin? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Suomalaisten into jonottaa ilmaisia ämpäreitä/tavaroita naurattaa. (2/0 p.)
-
Covid-19-rokotteen ottajille ehdotettiin ilmaista ämpäriä kannustimeksi. (2/0 p.)
-
1. osassa ämpärien/tavaroiden pitää olla ilmaisia
2. osassa rokotuksen mainitseminen ilman aikamuotoa riittää, mutta pitää ilmetä, että kyse oli vain ehdotuksesta eikä ämpäreitä oikeasti jaettu rokotuspalkkioina
3.2 Vad baserar sig vitsar om nordborna på? 2 p.
- De annorlunda dragen hos invånarna i grannländerna (2 p.)
3.3 Vad avslöjar vitsar om den som berättar dem? 2 p.
- Betydelsefulla aspekter om ens hemland (2 p.)
3.4 Vad konstaterar danskarna om sig själva i vitsarna? 2 p.
- De är mer civiliserade än till exempel svenskarna (2 p.)
3.5 Vilka former har humorn fått i Norden? 2 p.
- Tryckta medier kring anekdoter (2 p.)
- Vitstävlingar inför levande publik (2 p.)
4. E-handelns växande ekosystem omformar staden 12 p.
4.1 Vad kommer att fördubblas i framtiden? 2 p.
- Sällanköpen (2 p.)
- Näthandeln (2 p.)
- Mathandeln (2 p.)
4.2 Vad kommer att förbli oförändrat? 2 p.
-
(2 p.)
Maksutapahtuma pankki/luottokortilla maksupäätteellä.
4.3 Vilken positiv effekt medför logistikcentralerna? 2 p.
- De leder till högre sysselsättningsgrad (2 p.)
4.4 Mitä hyötyä on kauppojen maksusovelluksesta? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Alemmat hinnat/kulut/kustannukset (2/0 p.) ja pidemmät aukioloajat (2/0 p.).
Maksut, menot – nollainfoa
4.5 Hur ser framtidens stadsrum ut enligt Julia Hansson? 2 p.
- De liknar gamla bygemenskaper (2 p.)
5. Tomatodling 8 p.
5.1 Varför är desinfektion viktigt enligt Jonathan? 2 p.
- För att kunna skydda inhemska plantor (2 p.)
5.2 Hur har Jonathan lärt sig att odla tomater? 2 p.
- Genom att ha lärt sig av sina erfarenheter (2 p.)
5.3 Varför krävs inte hans ständiga närvaro i odlingarna? 2 p.
- Övervakningen kan ske på distans (2 p.)
5.4 Vilken bild illustrerar Jonathans odlingsfilosofi? 2 p.
-
(2 p.)
Pahvilaatikko, jossa kimalaisen kuva.
6. Kraften av närhet 12 p.
6.1 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Vad händer när vi blir fysiskt berörda? (2 p.)
6.2 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Hur stort är det dagliga behovet av kroppskontakt? (2 p.)
6.3 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Hur vet man att man vidrör motparten rätt? (2 p.)
6.4 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Delar alla en likadan syn på kroppskontakt? (2 p.)
6.5 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Vilka praktiska exempel på närhet kan du ge? (2 p.)
6.6 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.
- Finns det ersättning för fysisk kontakt? (2 p.)
7. Svenskarna älskar sin dansbandsmusik 7 p.
7.1 Vilken roll har dansbandsmusiken i Sverige? 2 p.
- Den är en symbol för gemenskap (2 p.)
7.2 Miten laulujen tematiikka auttaa luomaan tiiviimmän yhteyden yleisön ja musiikin välille? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tekstit käsittelevät usein asioita, joihin yleisö voi samastua / joista voi tunnistaa itsensä. (3/0 p.)
samastuminen vaaditaan, muut muotoilut 0 p.
ruotsin kieli – nollainfoa
7.3 Vad kännetecknar dansbandsmusiken? 2 p.
- Den är lätt att sjunga med i (2 p.)
Del 2: Ordförråd och strukturer
8. Både innehåll och format viktigt för unga nyhetsanvändare 15 p.
8.1 1 p.
- engagera (1 p.)
8.2 1 p.
- valt (1 p.)
8.3 1 p.
- genom att (1 p.)
8.4 1 p.
- hänsyn (1 p.)
8.5 1 p.
- borde (1 p.)
8.6 1 p.
- presenteras (1 p.)
8.7 1 p.
- regeln (1 p.)
8.8 1 p.
- ämnen (1 p.)
8.9 1 p.
- kommer ofta formatet (1 p.)
8.10 1 p.
- märke (1 p.)
8.11 1 p.
- positiva (1 p.)
8.12 1 p.
- videokvaliteten (1 p.)
8.13 1 p.
- något (1 p.)
8.14 1 p.
- vad (1 p.)
8.15 1 p.
- alltså (1 p.)
9. Bergsloppet Tor des Géants 5 p.
9.1 tässä tapauksessa 1 p.
- i det här fallet (1 p.)
- i detta fall (1 p.)
9.2 kolmannella yrityksellä 1 p.
- på tredje försöket (1 p.)
9.3 yksi maailman 1 p.
- ett av världens (1 p.)
9.4 kuusi vuorokautta 1 p.
- sex dygn (1 p.)
9.5 voimakkaampi kuin 1 p.
- starkare än (1 p.)
- större än (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
10. Resa i tiden 15 p.
10.1 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Om du fick resa tillbaka i tiden och återuppleva en händelse, vilken skulle det vara? |
Axel: | Vaikea kysymys. Ehkä se, kun Suomi itsenäistyi. |
(En) svår fråga (1/0 p.). Kanske det när Finland (1/0 p.) blev självständigt / fick självständighet (1/0 p).
10.2 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Ja, det var en viktig händelse. |
Axel: | Tai kun ihminen otti ensimmäiset askeleet kuussa. |
Eller när människan (1/0 p.) tog de första stegen (1/0 p.) på månen (1/0 p.).
10.3 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Tänk att det finns konspirationsteorier om att det aldrig hänt! |
Axel: | Ketkä ovat näiden outojen väitteiden takana? |
Vem ligger bakom (1/0 p.) dessa konstiga (1/0 p.) påståenden (1/0 p.)?
10.4 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Ja, säg det... Men gissa vilken händelse jag skulle vilja vara med om? |
Axel: | Ei aavistustakaan. Turun linnan rakentaminen? |
Ingen aning. (1/0 p.) Byggandet av (1/0 p.) Åbo slott (1/0 p.)?
10.5 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.
Leo: | Hur kunde du veta det? Har jag sagt det tidigare? |
Axel: | Tiedän, että olet aina ollut kiinnostunut keskiajasta. |
Leo: | Sant. |
Jag vet att du alltid (1/0 p.) (har) varit intresserad (1/0 p.) av medeltiden (1/0 p.).
Del 3: Skriftlig framställning
11. Skriftlig framställning 99 p.
Lämna de andra tre svarsfälten tomma.
11.1 Ansökan 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11.2 Influencers – frihet med ansvar? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11.3 Jämställdhet på jobbet 99 p.
Andelen kvinnor i mansdominerade branscher ökar långsamt. Behövs det en femtioprocentig fördelning mellan kvinnor och män? Varför väljer tjejer och killar olika vägar? Har båda könen lika möjligheter till intern utveckling, lika löneutveckling och lika jämn arbetsbelastning. Skriv om din egen syn på temat. Behandla minst en av frågorna ovan.
Du ska också utnyttja den bifogade statistiken i din text.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11.4 Lögn eller modifierad sanning? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.