Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, pitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

23.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Del 1: Läsförståelse

1. Från Handels till Hekla 14 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

1.1 Mitä Satu Rämö arvostaa opinnoissaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi näistä vaaditaan:

  • Hän oppi kaupallista ajattelua / liikemiesmäistä/(liike)-taloudellista/myynnillistä/bisnes- (2/0 p.)

  • Hän oppi pukemaan ajatuksia/asioita sanoiksi (2/0 p.)

  • Hän oppi vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen/toimintaan/tekoihin/tekemiseen (hyvien tarinoiden avulla) (2/0 p.).

  • Vaikuttamaan ihmisiin – nollainfoa

    Kolmas osa kahden oikean lisäksi:

    Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.

    Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.

1.2 Hur möjliggör Satu Rämö sitt skrivande? 2 p.

  • Företaget säkerställer hennes inkomst  (2 p.)

1.3 Hur har Island förändrat Satu Rämös syn på arbetet? 2 p.

  • Hon har insett vikten av överraskningsmoment  (2 p.)

1.4 Varför är det lätt för islänningarna att sadla om i yrkeslivet? 2 p.

  • De nära sociala kontakterna främjar ens planer  (2 p.)

1.5 Mikä on islantilaisten selviytymisen salaisuus aineiston viimeisen kappaleen perusteella? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi näistä vaaditaan:

  • Islantilaisten kyky selviytyä luonnonvoimien keskellä / hallita/uhmata luonnonvoimia. (2/0 p.)

  • He eivät kauhistu/pelkää/säiky vastoinkäymisiä. (2/0 p.)

  • Heillä on kyky uudistua. (2/0 p.)

  • He kestävät erilaisia sääolosuhteita myös psykologisella tasolla. (2/0 p.)

  • Kehittyä/kehittää itseään – nollainfoa

    Luovuttaa/lannistua vastoinkäymisten edessä – nollainfoa

  • Kolmas osa kahden oikean lisäksi:

    Jos kaksi vaadittua asiaa oikein, mutta mukana kolmas osa, jossa on virhe, vähennetään 1 p.

    Jos kolmannen osan vastaus on sisällöltään tekstin mukainen, mutta ei riittävä antamaan sen osan pisteitä, se katsotaan nollainfoksi eikä vähennystä tehdä.

2. Albert Edelfelt 10 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

2.1 Vad ledde till parets konstfynd? 2 p.

  • De hittade tavlan av ren slump  (2 p.)

2.2 När hittades signaturen? 2 p.

  • Då ägarna skulle omplacera tavlan  (2 p.)

2.3 Hur fick de bekräftelse på att tavlan var en äkta Edelfelt? 2 p.

  • De hittade tavlan i en lista över konstverk  (2 p.)

2.4 Vad är konstverkets historia? 2 p.

  • Det är målat efter en bild  (2 p.)

2.5 Vilka ekonomiska följder hade fyndet för paret? 2 p.

  • Det som de har upplevt kan inte räknas i pengar  (2 p.)

3. Gratis ämbar och humorlandskamp i Norden 12 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

3.1 Mitkä kaksi huvittavaa asiaa yhdistetään suomalaisiin ja ämpäreihin? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Suomalaisten into jonottaa ilmaisia ämpäreitä/tavaroita naurattaa. (2/0 p.)

  • Covid-19-rokotteen ottajille ehdotettiin ilmaista ämpäriä kannustimeksi. (2/0 p.)

  • 1. osassa ämpärien/tavaroiden pitää olla ilmaisia

    2. osassa rokotuksen mainitseminen ilman aikamuotoa riittää, mutta pitää ilmetä, että kyse oli vain ehdotuksesta eikä ämpäreitä oikeasti jaettu rokotuspalkkioina

3.2 Vad baserar sig vitsar om nordborna på? 2 p.

  • De annorlunda dragen hos invånarna i grannländerna  (2 p.)

3.3 Vad avslöjar vitsar om den som berättar dem? 2 p.

  • Betydelsefulla aspekter om ens hemland  (2 p.)

3.4 Vad konstaterar danskarna om sig själva i vitsarna? 2 p.

  • De är mer civiliserade än till exempel svenskarna  (2 p.)

3.5 Vilka former har humorn fått i Norden? 2 p.

  • Tryckta medier kring anekdoter  (2 p.)
  • Vitstävlingar inför levande publik  (2 p.)

4. E-handelns växande ekosystem omformar staden 12 p.

Läs texten och svara på frågorna.

4.1 Vad kommer att fördubblas i framtiden? 2 p.

  • Sällanköpen  (2 p.)
  • Näthandeln  (2 p.)
  • Mathandeln  (2 p.)

4.2 Vad kommer att förbli oförändrat? 2 p.

  •  (2 p.)

Maksutapahtuma pankki/luottokortilla maksupäätteellä.

4.3 Vilken positiv effekt medför logistikcentralerna? 2 p.

  • De leder till högre sysselsättningsgrad  (2 p.)

4.4 Mitä hyötyä on kauppojen maksusovelluksesta? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Alemmat hinnat/kulut/kustannukset (2/0 p.) ja pidemmät aukioloajat (2/0 p.).

Maksut, menot – nollainfoa

4.5 Hur ser framtidens stadsrum ut enligt Julia Hansson? 2 p.

  • De liknar gamla bygemenskaper  (2 p.)

5. Tomatodling 8 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

5.1 Varför är desinfektion viktigt enligt Jonathan? 2 p.

  • För att kunna skydda inhemska plantor  (2 p.)

5.2 Hur har Jonathan lärt sig att odla tomater? 2 p.

  • Genom att ha lärt sig av sina erfarenheter  (2 p.)

5.3 Varför krävs inte hans ständiga närvaro i odlingarna? 2 p.

  • Övervakningen kan ske på distans  (2 p.)

5.4 Vilken bild illustrerar Jonathans odlingsfilosofi? 2 p.

  •  (2 p.)

Pahvilaatikko, jossa kimalaisen kuva.

6. Kraften av närhet 12 p.

Läs texterna och välj den fråga som bäst passar ihop med varje text.

6.1 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.

  • Vad händer när vi blir fysiskt berörda?  (2 p.)

6.2 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.

  • Hur stort är det dagliga behovet av kroppskontakt?  (2 p.)

6.3 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.

  • Hur vet man att man vidrör motparten rätt?  (2 p.)

6.4 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.

  • Delar alla en likadan syn på kroppskontakt?  (2 p.)

6.5 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.

  • Vilka praktiska exempel på närhet kan du ge?  (2 p.)

6.6 Välj den fråga som passar bäst ihop med texten. 2 p.

  • Finns det ersättning för fysisk kontakt?  (2 p.)

7. Svenskarna älskar sin dansbandsmusik 7 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna. Om du vill kan du titta på videon där dansbandet Vikingarna sjunger ”Leende guldbruna ögon”.

7.1 Vilken roll har dansbandsmusiken i Sverige? 2 p.

  • Den är en symbol för gemenskap  (2 p.)

7.2 Miten laulujen tematiikka auttaa luomaan tiiviimmän yhteyden yleisön ja musiikin välille? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Tekstit käsittelevät usein asioita, joihin yleisö voi samastua / joista voi tunnistaa itsensä. (3/0 p.)

samastuminen vaaditaan, muut muotoilut 0 p.

ruotsin kieli – nollainfoa

7.3 Vad kännetecknar dansbandsmusiken? 2 p.

  • Den är lätt att sjunga med i  (2 p.)

Del 2: Ordförråd och strukturer

8. Både innehåll och format viktigt för unga nyhetsanvändare 15 p.

Läs texten nedan och välj på varje punkt det alternativ som bäst passar in i sammanhanget. Texten ska bilda en sammanhängande helhet.

8.1 1 p.

  • engagera (1 p.)

8.2 1 p.

  • valt (1 p.)

8.3 1 p.

  • genom att (1 p.)

8.4 1 p.

  • hänsyn (1 p.)

8.5 1 p.

  • borde (1 p.)

8.6 1 p.

  • presenteras (1 p.)

8.7 1 p.

  • regeln (1 p.)

8.8 1 p.

  • ämnen (1 p.)

8.9 1 p.

  • kommer ofta formatet (1 p.)

8.10 1 p.

  • märke (1 p.)

8.11 1 p.

  • positiva (1 p.)

8.12 1 p.

  • videokvaliteten (1 p.)

8.13 1 p.

  • något (1 p.)

8.14 1 p.

  • vad (1 p.)

8.15 1 p.

  • alltså (1 p.)

9. Bergsloppet Tor des Géants 5 p.

Läs texten och översätt uttrycken till svenska så att de passar in i sammanhanget.

9.1 tässä tapauksessa 1 p.

  • i det här fallet (1 p.)
  • i detta fall (1 p.)

9.2 kolmannella yrityksellä 1 p.

  • på tredje försöket (1 p.)

9.3 yksi maailman 1 p.

  • ett av världens (1 p.)

9.4 kuusi vuorokautta 1 p.

  • sex dygn (1 p.)

9.5 voimakkaampi kuin 1 p.

  • starkare än (1 p.)
  • större än (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

10. Resa i tiden 15 p.

Läs först dialogen mellan Leo och Axel. Översätt sedan Axels repliker till svenska.

10.1 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.

Leo:Om du fick resa tillbaka i tiden och återuppleva en händelse, vilken skulle det vara?
Axel: Vaikea kysymys. Ehkä se, kun Suomi itsenäistyi.

(En) svår fråga (1/0 p.). Kanske det när Finland (1/0 p.) blev självständigt / fick självständighet (1/0 p).

10.2 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.

Leo:Ja, det var en viktig händelse.
Axel: Tai kun ihminen otti ensimmäiset askeleet kuussa.

Eller när människan (1/0 p.) tog de första stegen (1/0 p.) på månen (1/0 p.).

10.3 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.

Leo:Tänk att det finns konspirationsteorier om att det aldrig hänt!
Axel: Ketkä ovat näiden outojen väitteiden takana?

Vem ligger bakom (1/0 p.) dessa konstiga (1/0 p.) påståenden (1/0 p.)?

10.4 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.

Leo:Ja, säg det... Men gissa vilken händelse jag skulle vilja vara med om?
Axel: Ei aavistustakaan. Turun linnan rakentaminen?

Ingen aning. (1/0 p.) Byggandet av (1/0 p.) Åbo slott (1/0 p.)?

10.5 Översätt Axels replik till svenska. 3 p.

Leo:Hur kunde du veta det? Har jag sagt det tidigare?
Axel: Tiedän, että olet aina ollut kiinnostunut keskiajasta.
Leo:Sant.

Jag vet att du alltid (1/0 p.) (har) varit intresserad (1/0 p.) av medeltiden (1/0 p.).

Del 3: Skriftlig framställning

11. Skriftlig framställning 99 p.

Skriv en text på 700–1 100 tecken om ett av följande ämnen. Texten ska skrivas på svenska. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Följ instruktionen.

Lämna de andra tre svarsfälten tomma.

11.1 Ansökan 99 p.

Sveriges största gymkedja Muskel-M söker personliga tränare (PT) och instruktörer. Gymkedjan erbjuder tiotals olika träningsformer och kostrådgivning. Skriv en fritt formulerad ansökan där du motiverar varför du borde bli anställd: Vilka specialkunskaper och tidigare arbetslivserfarenheter har du? Du kan också ställa några egna frågor.

Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    11.2 Influencers – frihet med ansvar? 99 p.

    Vilket ansvar har influencers och andra ”vanliga” människor som publicerar något på nätet? Borde det finnas regler eller till och med lagar som skulle göra branschen tydligare och hindra inlägg som innehåller till exempel kränkande kommentarer, hat, trakasserier eller oetisk marknadsföring? Skriv ett debattbidrag på ett öppet nätforum.

    Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      11.3 Jämställdhet på jobbet 99 p.

      Andelen kvinnor i mansdominerade branscher ökar långsamt. Behövs det en femtioprocentig fördelning mellan kvinnor och män? Varför väljer tjejer och killar olika vägar? Har båda könen lika möjligheter till intern utveckling, lika löneutveckling och lika jämn arbetsbelastning. Skriv om din egen syn på temat. Behandla minst en av frågorna ovan.

      Du ska också utnyttja den bifogade statistiken i din text.

      Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        11.4 Lögn eller modifierad sanning? 99 p.

        Det sägs att en vit lögn är en mindre lögn, ofta med syftet att trösta mottagaren när sanningen kan vara otrevlig, sårande eller opraktisk. Vad anser du: När får man ljuga eller måste man alltid tala sanning? Skriv en reflekterande text om temat.

        Vastauksen pituus on enintään 1100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.