Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä
23.9.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Del 1: Hörförståelse
1. Nyheter 15 p.
1.1 Vad handlar nyheten om? 3 p.
- Politik (3 p.)
1.2 Hur länge var barnen i djungeln? 3 p.
- Över en månad (3 p.)
1.3 Miksi Sepenta Sarhadi saa palkinnon? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän on lukenut (yli) 500 romaania/kirjaa / paljon/lukuisia kirjoja.
Hän on lukenut satoja kirjoja.
Lukemansa kirjamäärän ansiosta / siitä, kuinka monta kirjaa on lukenut. (3/0 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 1.3.
Han har läst igenom över 500 romaner1.4 Vad händer med matpriserna just nu enligt nyheten? 3 p.
- De stiger långsammare (3 p.)
1.5 Vad handlar nyheten om? 3 p.
- Sport (3 p.)
2. Glamping 15 p.
2.1 Vad är typiskt för glampingtält? 3 p.
- De har mångsidig utrustning (3 p.)
2.2 För hur många personer finns det plats på Brännskärs Glamping? 3 p.
- Åtta (3 p.)
2.3 Mitä palveluita alueella on? (3 asiaa) Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
(ulko)vessa/(ulko)vessat/vessoja/toiletti/huussi/käymälä/WC (1/0 p.)
grillauspaikka/grillialue/grilli/t (1/0 p.)
uimaranta (1/0 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 2.3.
Där finns utetoaletter, grillplats och simstrand.2.4 Vilken typ av inkvartering lockar asiatiska turister? 3 p.
-
(3 p.)
Lasiseinäinen makuuhuone, josta näkyy auringonlasku/-nousu.
2.5 Vad anser Linn Stenberg om priset på glamping? 3 p.
- Det motsvarar upplevelsen bra (3 p.)
3. Privatdetektiver utbildas i Hartola 9 p.
3.1 Vad krävs för att man ska få jobba som privatdetektiv? 3 p.
- Hög motivation (3 p.)
3.2 Vem kan inte söka in till utbildningen? 3 p.
- Den som ännu är minderårig (3 p.)
3.3 Vad krävs för att kursen ska ordnas igen? 3 p.
- Att den får tillräckligt med deltagare (3 p.)
4. Tv-kväll 15 p.
4.1 Vad behöver mannen? 3 p.
- Omväxling (3 p.)
4.2 Varför är det svårt att få Tilda med? 3 p.
- Hon är ganska osocial (3 p.)
4.3 På vilket humör är Tilda? 3 p.
- Hon är arg (3 p.)
4.4 Vad tänker paret äta? 3 p.
-
(3 p.)
4.5 Millaisen elokuvan nainen haluaa katsoa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Elokuvan, joka on tarkoitettu heidän ikäisilleen. (3/0 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 4.5.
Jag vill se på någon film som är tänkt för folk i vår ålder.5. Flickan i Stenparken 15 p.
5.1 Missä Storytelin romaanikategoriassa Flickan i Stenparken voitti palkinnon? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Jännitysromaanit/poliisiromaanit/dekkarit/salapoliisiromaanit/rikosromaanit/etsiväromaanit/trillerit/crime/krim (3/0 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 5.1.
Författaren Nilla Kjellsdotter har belönats med det stora ljudbokspriset Storytel Awards i kategorin spänning & detektivromaner för den finskspråkiga versionen av hennes bok Flickan i Stenparken.5.2 Varför är Nilla Kjellsdotter förvånad över priset? 3 p.
- Hon är inte så känd bland finländare (3 p.)
5.3 På vilket sätt valde Nilla Kjellsdotter uppläsaren på finska? 3 p.
- Hon litade på sin egen intuition (3 p.)
5.4 Vad tycker kvinnan är särskilt bra med boken? 3 p.
- Boken tar upp ett viktigt tema (3 p.)
5.5 Varför gillade mannen boken? 3 p.
- Han bor där bokens handling äger rum (3 p.)
6. Intervju med Theoz (video) 12 p.
Tallenne
6.1: Det kanske var så mycket över korona, men annars är jag ute på mycket spelningar.Nej, men jag har hållit på med ganska mycket eller så: Jag håller på med sociala medier, jag dansar, jag sjunger, jag har även satt på att skådespela i en film och ja, jag vet inte om det skulle vara något annat.
6.1 Mitä muuta Theoz tekee kuin laulaa ja käy koulua? (3 asiaa) Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kolme seuraavista:
-
somettaa/somevaikuttaja / on sosiaalisessa mediassa (1/0 p.)
-
tanssii (1/0 p.)
-
näyttelee (elokuvassa/elokuvissa) / on näytellyt elokuvassa/elokuvissa (1/0 p.)
-
käy keikoilla (1/0 p.).
6.2 Hur hamnade Theoz på artistbanan? 3 p.
- Det skedde gradvis under åren (3 p.)
6.3 Hur känner Theoz inför sitt uppträdande i Melodifestivalen? 3 p.
- Han litar fullkomligt på sin egen talang (3 p.)
- Han är lugn och koncentrerad på koreografin (3 p.)
6.4 Vad gör Theoz glad? 3 p.
- Överraskningar som han får av sina fans (3 p.)
7. En mammas funderingar! 9 p.
7.1 Vad längtade mamman efter då barnen ännu var små? 3 p.
- Att hon skulle få njuta av maten i stillhet (3 p.)
7.2 Hur har situationen vid matbordet förändrats sedan småbarnstiden? 3 p.
- Barnen uppför sig mycket bättre än tidigare (3 p.)
7.3 Hurdana är mammans vardagsmåltider? 3 p.
- Ensamma (3 p.)
Del 2: Läsförståelse
8. Gåvoguide 10 p.
8.1 Välj vilken gåva som passar filmälskaren bäst. 2 p.
-
(2 p.)
8.2 Välj vilken gåva som passar hurtbullen bäst. 2 p.
-
(2 p.)
8.3 Välj vilken gåva som passar bokslukaren bäst. 2 p.
-
(2 p.)
8.4 Välj vilken gåva som passar festprissen bäst. 2 p.
-
(2 p.)
8.5 Välj vilken gåva som passar nyhetskonsumenten bäst. 2 p.
-
(2 p.)
9. Språk förr och nu 10 p.
9.1 Vad var kännetecknande för språksituationen i början av 1800-talet? 2 p.
- Det användes många olika språk (2 p.)
9.2 Varför var tidningarna viktiga på 1800-talet? 2 p.
- De var ett centralt sätt att förmedla information (2 p.)
9.3 Mitkä kaksi vaihtoehtoa tutkija mainitsee kielitilanteen tulevaisuudesta? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Ei enää kahta kansalliskieltä / virallista kieltä / kotimaista kieltä / ei ole enää kaksikielinen / useita eri kieliä. (3/0 p.)
-
Kansalliskielten / virallisten/kotimaisten kielten asema voimistuu/paranee/vahvistetaan / ruotsin kielen asema/rooli / ruotsinkielinen identiteetti korostuu/painottuu (3/0 p.)
10. Hangö 11 p.
10.1 Hurdant var vädret i Hangö under besöket? 2 p.
- Blåsigt (2 p.)
10.2 Vilka planer hade man för villorna på 1970-talet? 2 p.
- Att förstöra dem (2 p.)
10.3 Miten turistirouvat pukeutuivat Hangossa 1800-luvulla? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Heillä oli isot/kookkaat/suuret/massiiviset/valtavat hatut / hattu/päähineet ja hienot/kauniit mekot / silkkimekot/leningit/mekot/mekko. (3/0 p.)
10.4 Varifrån kommer den engelska villans namn? 2 p.
- Efter innehavarens släkting (2 p.)
10.5 Vad gillar turister i Hangö enligt Laura-Lotta Andersson? 2 p.
- De fina trähusen (2 p.)
11. Moderna grottmänniskor skriver arga lappar 16 p.
11.1 Miksi heippalaput eivät tehoa ja mihin se johtaa? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Niillä on usein päinvastainen / ei halutun lainen vaikutus/efekti lapun lukijaan / naapuriin/vastaanottajaan (3/0 p)
Niistä tulee viihdettä/viihdyttäviä / ne tekevät henkilön/naapurin vain vihaisemmaksi / niistä tulee viihdettä/viihdyttäviä/viraaleja / ne päätyvät sosiaaliseen mediaan. (3/0 p.)
11.2 Slarviga rökare 2 p.
- B (2 p.)
11.3 Tjuvar i tvättstugan 2 p.
- C (2 p.)
11.4 Störande grannar 2 p.
- E (2 p.)
11.5 Lunchgäster i matsalen 2 p.
- F (2 p.)
11.6 Lata sorterare 2 p.
- G (2 p.)
12. Konsten att få vänner – och bättre hälsa på köpet 18 p.
12.1 Vad vet forskarna fortfarande ganska lite om? 3 p.
- Vad som krävs av bra vänskap (3 p.)
12.2 Vad kännetecknar hållbara vänskapsrelationer? 3 p.
- Båda parterna satsar lika mycket på relationen (3 p.)
12.3 Miten nuorten yksinäisyys eroaa vanhusten yksinäisyydestä Carin Lennartssonin mukaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Nuoret tuntevat itsensä yksinäisiksi, jos eivät kuulu johonkin (ryhmään) / jos kaveriporukka puuttuu / jos he jäävät joukon ulkopuolelle (3/0 p.)
-
Vanhusten yksinäisyys liittyy läheisen/läheisten menettämiseen/kuolemiseen (3/0 p.)
12.4 Vad bidrar positivt till hälsan? 3 p.
- Relationernas kvalitet (3 p.)
12.5 Hur ensamma känner sig människor i Norden jämfört med människor i andra delar av Europa? 3 p.
- Betydligt mindre ensamma (3 p.)
13. Glädjebetyg ingen riktig lycka 10 p.
13.1 Vad är vanligt i många stora städer i Sverige? 2 p.
- Skolorna tävlar om de bästa eleverna (2 p.)
13.2 Varför är fuskbetyg problematiska? 2 p.
- Olika skolor behandlar inte eleverna jämlikt (2 p.)
13.3 Mitä toimenpiteitä Ruotsissa suunnitellaan ongelman ratkaisemiseksi? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi näistä vaaditaan täysiin pisteisiin:
-
Korkeakoulujen omat pääsykokeet / korkeakoulun/yliopiston/ammattikorkeakoulun/kauppakorkeakoulun / Tukholman kauppakorkeakoulun omat pääsykokeet (em. käyvät myös monikossa) (3/0 p.)
-
Listan laatiminen niistä kouluista, jotka ovat jakaneet liian hyviä todistuksia. (3/0 p.)
-
Suomen mallin mukaiset ylioppilaskirjoitukset. (3/0 p.)
Del 3: Ordförråd och strukturer
14. Så väljer du rätt utbildning – studievägledarens bästa tips 15 p.
14.1 1 p.
- tid (1 p.)
14.2 1 p.
- av (1 p.)
14.3 1 p.
- egna (1 p.)
14.4 1 p.
- för att (1 p.)
14.5 1 p.
- livet (1 p.)
14.6 1 p.
- ska man då (1 p.)
14.7 1 p.
- vara (1 p.)
14.8 1 p.
- Samma (1 p.)
14.9 1 p.
- finns (1 p.)
14.10 1 p.
- så är det (1 p.)
14.11 1 p.
- behöva (1 p.)
14.12 1 p.
- tänk (1 p.)
14.13 1 p.
- ofta (1 p.)
14.14 1 p.
- dessutom (1 p.)
14.15 1 p.
- användning (1 p.)
15. Sister-Hope Asmah från Ghana 5 p.
15.1 tänne 1 p.
- hit (1 p.)
15.2 tarjota 1 p.
- att erbjuda (1 p.)
15.3 on asunut 1 p.
- har bott (1 p.)
15.4 se tarkoittaa 1 p.
- det betyder (1 p.)
15.5 oppivat 1 p.
- lär sig (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
16. Jobbtankar 15 p.
16.1 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.
Julia: | Vad ville du bli som 7-åring? |
Hanna: | Unelmoin monesta ammatista pienenä. |
Jag drömde om (1/0 p.) många yrken/professioner (1/0 p.) som liten/barn/mindre / när jag var liten (1/0 p.).
16.2 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.
Julia: | Som vad då? |
Hanna: | Halusin esimerkiksi työskennellä toimistossa. |
Till exempel / exempelvis (1/0 p.) ville jag jobba/arbeta (1/0 p.) på/i/vid (ett) kontor/kansli / (en) byrå (1/0 p.).
16.3 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.
Julia: | Varför det? |
Hanna: | Silloin saa oman kirjoituspöydän ja ilmaista kahvia. |
Då får man (1/0 p.) ett eget / sitt eget / egna skrivbord (1/0 p.) och gratis kaffe/fika (1/0 p.).
16.4 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.
Julia: | Haha. Själv tyckte jag sjukhus var en spännande arbetsplats. |
Hanna: | Oikeasti? Aioitko opiskella lääkäriksi? |
Är det sant / Verkligen / På riktigt / Menar du allvar / Är du seriös / Säger du det / Är det så / Skojar du / Seriöst / Stämmer det? / Lägg av! (1/0 p.) Tänkte/skulle du studera/plugga (1/0 p.) till/för (att bli) läkare/doktor (1/0 p.)?
16.5 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.
Julia: | Nej, jobba i ett sjukhuskök, som min farmor. |
Hanna: | Ja nyt lukiossa meillä on muita tulevaisuudensuunnitelmia. |
Julia: | Det stämmer. |
Och nu i/på gymnasiet (1/0 p.) har vi andra (1/0 p.) framtidsplaner / planer för framtiden (1/0 p.).
Del 4: Skriftlig framställning
17. Kort skrivuppgift 33 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
17.1 Fel produkt 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.2 Efterlysning – resesällskap sökes 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Matka on tehtävä junalla ja Euroopassa.
On mainittava, että kaveri on perunut matkan.
18. Längre skrivuppgift 66 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
18.1 Rör dig tryggare på lätta trafikleder 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tekstissä pitää olla viittaus kevyeen liikenteeseen, pelkkä autojen määrästä kirjoittaminen ei riitä.
18.2 E-postmeddelande till släktingar i Sverige 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Viestin vastaanottajan (sukulainen/sukulaiset) on käytävä jotenkin esille tekstistä.