Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

23.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Del 1: Läsförståelse

1. Gåvoguide 10 p.

Att hitta rätt gåva är ofta en utmaning och då kan en inspirerande guide vara till stor hjälp. Läs texterna och välj vilken gåva som passar bäst för personen i fråga.

1.1 Välj vilken gåva som passar filmälskaren bäst. 2 p.

  •  (2 p.)
Videoprojektori.

1.2 Välj vilken gåva som passar hurtbullen bäst. 2 p.

  •  (2 p.)
Aktiivisuusranneke.

1.3 Välj vilken gåva som passar bokslukaren bäst. 2 p.

  •  (2 p.)
Tablettitietokone.

1.4 Välj vilken gåva som passar festprissen bäst. 2 p.

  •  (2 p.)
Kannettava kaiutin.

1.5 Välj vilken gåva som passar nyhetskonsumenten bäst. 2 p.

  •  (2 p.)
Kännykkä.

2. Språk förr och nu 10 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

2.1 Vad var kännetecknande för språksituationen i början av 1800-talet? 2 p.

  • Det användes många olika språk  (2 p.)

2.2 Varför var tidningarna viktiga på 1800-talet? 2 p.

  • De var ett centralt sätt att förmedla information  (2 p.)

2.3 Mitkä kaksi vaihtoehtoa tutkija mainitsee kielitilanteen tulevaisuudesta? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ei enää kahta kansalliskieltä / virallista kieltä / kotimaista kieltä / ei ole enää kaksikielinen / useita eri kieliä. (3/0 p.)

  • Kansalliskielten / virallisten/kotimaisten kielten asema voimistuu/paranee/vahvistetaan / ruotsin kielen asema/rooli / ruotsinkielinen identiteetti korostuu/painottuu (3/0 p.)

3. Hangö 11 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

3.1 Hurdant var vädret i Hangö under besöket? 2 p.

  • Blåsigt  (2 p.)

3.2 Vilka planer hade man för villorna på 1970-talet? 2 p.

  • Att förstöra dem  (2 p.)

3.3 Miten turistirouvat pukeutuivat Hangossa 1800-luvulla? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Heillä oli isot/kookkaat/suuret/massiiviset/valtavat hatut / hattu/päähineet ja hienot/kauniit mekot / silkkimekot/leningit/mekot/mekko. (3/0 p.)

3.4 Varifrån kommer den engelska villans namn? 2 p.

  • Efter innehavarens släkting  (2 p.)

3.5 Vad gillar turister i Hangö enligt Laura-Lotta Andersson? 2 p.

  • De fina trähusen  (2 p.)

4. Moderna grottmänniskor skriver arga lappar 16 p.

Läs texten och svara på fråga 4.1.

4.1 Miksi heippalaput eivät tehoa ja mihin se johtaa? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Niillä on usein päinvastainen / ei halutun lainen vaikutus/efekti lapun lukijaan / naapuriin/vastaanottajaan (3/0 p)

Niistä tulee viihdettä/viihdyttäviä / ne tekevät henkilön/naapurin vain vihaisemmaksi / niistä tulee viihdettä/viihdyttäviä/viraaleja / ne päätyvät sosiaaliseen mediaan. (3/0 p.)

För vem är lappen skriven? Välj i materialfliken den bild som bäst passar in på texten.

4.2 Slarviga rökare 2 p.

  • B (2 p.)

4.3 Tjuvar i tvättstugan 2 p.

  • C (2 p.)

4.4 Störande grannar 2 p.

  • E (2 p.)

4.5 Lunchgäster i matsalen 2 p.

  • F (2 p.)

4.6 Lata sorterare 2 p.

  • G (2 p.)

5. Konsten att få vänner – och bättre hälsa på köpet 18 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

5.1 Vad vet forskarna fortfarande ganska lite om? 3 p.

  • Vad som krävs av bra vänskap  (3 p.)

5.2 Vad kännetecknar hållbara vänskapsrelationer? 3 p.

  • Båda parterna satsar lika mycket på relationen  (3 p.)

5.3 Miten nuorten yksinäisyys eroaa vanhusten yksinäisyydestä Carin Lennartssonin mukaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Nuoret tuntevat itsensä yksinäisiksi, jos eivät kuulu johonkin (ryhmään) / jos kaveriporukka puuttuu / jos he jäävät joukon ulkopuolelle (3/0 p.)

  • Vanhusten yksinäisyys liittyy läheisen/läheisten menettämiseen/kuolemiseen (3/0 p.)

5.4 Vad bidrar positivt till hälsan? 3 p.

  • Relationernas kvalitet  (3 p.)

5.5 Hur ensamma känner sig människor i Norden jämfört med människor i andra delar av Europa? 3 p.

  • Betydligt mindre ensamma  (3 p.)

6. Glädjebetyg ingen riktig lycka 10 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

6.1 Vad är vanligt i många stora städer i Sverige? 2 p.

  • Skolorna tävlar om de bästa eleverna  (2 p.)

6.2 Varför är fuskbetyg problematiska? 2 p.

  • Olika skolor behandlar inte eleverna jämlikt  (2 p.)

6.3 Mitä toimenpiteitä Ruotsissa suunnitellaan ongelman ratkaisemiseksi? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi näistä vaaditaan täysiin pisteisiin:

  • Korkeakoulujen omat pääsykokeet / korkeakoulun/yliopiston/ammattikorkeakoulun/kauppakorkeakoulun / Tukholman kauppakorkeakoulun omat pääsykokeet (em. käyvät myös monikossa) (3/0 p.)

  • Listan laatiminen niistä kouluista, jotka ovat jakaneet liian hyviä todistuksia. (3/0 p.)

  • Suomen mallin mukaiset ylioppilaskirjoitukset. (3/0 p.)

Del 2: Ordförråd och strukturer

7. Så väljer du rätt utbildning – studievägledarens bästa tips 15 p.

Läs texten nedan och välj på varje punkt det alternativ som bäst passar in i sammanhanget.

7.1 1 p.

  • tid (1 p.)

7.2 1 p.

  • av (1 p.)

7.3 1 p.

  • egna (1 p.)

7.4 1 p.

  • för att (1 p.)

7.5 1 p.

  • livet (1 p.)

7.6 1 p.

  • ska man då (1 p.)

7.7 1 p.

  • vara (1 p.)

7.8 1 p.

  • Samma (1 p.)

7.9 1 p.

  • finns (1 p.)

7.10 1 p.

  • så är det (1 p.)

7.11 1 p.

  • behöva (1 p.)

7.12 1 p.

  • tänk (1 p.)

7.13 1 p.

  • ofta (1 p.)

7.14 1 p.

  • dessutom (1 p.)

7.15 1 p.

  • användning (1 p.)

8. Sister-Hope Asmah från Ghana 5 p.

Läs texten och fyll i luckorna i texten med hjälp av tips på finska.

8.1 tänne 1 p.

  • hit (1 p.)

8.2 tarjota 1 p.

  • att erbjuda (1 p.)

8.3 on asunut 1 p.

  • har bott (1 p.)

8.4 se tarkoittaa 1 p.

  • det betyder (1 p.)

8.5 oppivat 1 p.

  • lär sig (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

9. Jobbtankar 15 p.

Läs först dialogen mellan Julia och Hanna. Översätt sedan Hannas repliker till svenska.

9.1 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.

Julia:Vad ville du bli som 7-åring?
Hanna:Unelmoin monesta ammatista pienenä.

Jag drömde om (1/0 p.) många yrken/professioner (1/0 p.) som liten/barn/mindre / när jag var liten (1/0 p.).

9.2 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.

Julia:Som vad då?
Hanna:Halusin esimerkiksi työskennellä toimistossa.

Till exempel / exempelvis (1/0 p.) ville jag jobba/arbeta (1/0 p.) på/i/vid (ett) kontor/kansli / (en) byrå (1/0 p.).

9.3 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.

Julia:Varför det?
Hanna:Silloin saa oman kirjoituspöydän ja ilmaista kahvia.

Då får man (1/0 p.) ett eget / sitt eget / egna skrivbord (1/0 p.) och gratis kaffe/fika (1/0 p.).

9.4 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.

Julia:Haha. Själv tyckte jag sjukhus var en spännande arbetsplats.
Hanna:Oikeasti? Aioitko opiskella lääkäriksi?

Är det sant / Verkligen / På riktigt / Menar du allvar / Är du seriös / Säger du det / Är det så / Skojar du / Seriöst / Stämmer det? / Lägg av! (1/0 p.) Tänkte/skulle du studera/plugga (1/0 p.) till/för (att bli) läkare/doktor (1/0 p.)?

9.5 Översätt Hannas replik till svenska. 3 p.

Julia:Nej, jobba i ett sjukhuskök, som min farmor.
Hanna:Ja nyt lukiossa meillä on muita tulevaisuudensuunnitelmia.
Julia:Det stämmer.

Och nu i/på gymnasiet (1/0 p.) har vi andra (1/0 p.) framtidsplaner / planer för framtiden (1/0 p.).

Del 3: Skriftlig framställning

10. Kort skrivuppgift 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

10.1 Fel produkt 33 p.

Tilasit ruotsalaisesta verkkokaupasta uuden vaatteen. Sait aivan eri tuotteen kuin mitä tilasit. Kirjoita palaute kaupan verkkosivuilla olevalle lomakkeelle. Miten haluat virheen korjattavan?

Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    10.2 Efterlysning – resesällskap sökes 33 p.

    Paras kaverisi perui viime hetkellä yhdessä suunnittelemanne junamatkan Eurooppaan. Laadi nettisivulle ilmoitus, jossa haet uutta matkaseuralaista. Kerro, mitä olet suunnitellut matkalle ja millaisen ihmisen kanssa olisi mukava reissata.

    Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    Matka on tehtävä junalla ja Euroopassa.

    On mainittava, että kaveri on perunut matkan.

    11. Längre skrivuppgift 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    11.1 Rör dig tryggare på lätta trafikleder 66 p.

    Kirjoita blogikirjoitus, jossa kerrot näkemyksesi kevyen liikenteen turvallisuudesta omien kokemustesi pohjalta. Mihin olet tyytyväinen ja miksi? Mitä kehittäisit kaupunkien keskustoissa tai omalla asuinalueellasi?

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    Tekstissä pitää olla viittaus kevyeen liikenteeseen, pelkkä autojen määrästä kirjoittaminen ei riitä.

    11.2 E-postmeddelande till släktingar i Sverige 66 p.

    Opiskelukiireiden ja muiden esteiden takia et ole nähnyt Ruotsissa asuvia sukulaisiasi pitkään aikaan. Lopulta kirjoitat heille viestin. Mitä on tapahtunut sen jälkeen kun näit heidät viimeksi? Mitä suunnitelmia sinulla on tulevaisuuden suhteen? Kirjoita myös viestin alkuun ja loppuun tyyliin sopivat tervehdykset.

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    Viestin vastaanottajan (sukulainen/sukulaiset) on käytävä jotenkin esille tekstistä.