Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, lång lärokurs (synskadade)

23.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Ammattina maistaja 15 p.

Elina Ekström ja Eetu Koho haastattelevat Fazerilla maistajana työskentelevää Hanna Hätistä. Tutustu kysymyksiin. Kuuntele haastattelu ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna kolmeen jaksoon (1.1–1.2, 1.3–1.4 ja 1.5). Vastaa kysymyksiin.

1.1 Mikä sai Hanna Hätisen alun perin vaihtamaan alaa? 3 p.

  • Kiinnostus ruoka-alaa kohtaan  (3 p.)

1.2 Mitä Hätinen kertoo maistajan ammattiin valmistavista opinnoista? 3 p.

  • Työhön voi päästä monien alojen opinnoilla.  (3 p.)

1.3 Millainen on Hätisen tavallinen työpäivä? 3 p.

  • Työ sisältää yhteistyötä eri tahojen kanssa.  (3 p.)

1.4 Mistä Hätinen haaveilee? 3 p.

  • Ravitsevan makupalan kehittämisestä  (3 p.)

1.5 Mitkä ominaisuudet ovat työssä tärkeitä? 3 p.

  • Idearikkaus ja kyky toimia ryhmässä  (3 p.)

2. Topi Borg (video) 12 p.

Tutustu kysymyksiin ja katso video Kirjolla-tv-sarjan Topi Borgista. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.

2.1 Miten Topi Borg kuvailee videon alussa kaltaisiaan autisteja? 2 p.

  • He hahmottavat ympäristöään omalla tavallaan.  (2 p.)

2.2 Mitä Sointu Borg kertoo veljestään? 2 p.

  • Hänen kanssaan kommunikointi on helppoa.  (2 p.)

2.3 Miten Topilla on tapana kommunikoida? 2 p.

  • Hän ilmaisee itseään kiertelemättä.  (2 p.)

2.4 Minkälainen merkitys elokuvilla on Topille? 2 p.

  • Niiden kautta hän oppii asioita todellisesta elämästä.  (2 p.)

2.5 Mikä on Topin tavoite Sodankylän elokuvafestivaaleilla? 2 p.

  • Nauttia festivaalien laajasta elokuvatarjonnasta  (2 p.)

2.6 Mitä Topi kertoo siskolleen Lapista? 2 p.

  • Hän on vaikuttunut lappilaisten ystävällisyydestä.  (2 p.)

3. Pullojen ja tölkkien palautusjärjestelmä 10 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele äänite ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna kolmeen jaksoon (3.1, 3.2 ja 3.3). Vastaa kysymyksiin.

3.1 I Finland har retursystemet för flaskor en lång tradition. Vad är orsakerna till att alla finländare oberoende av ålder returnerar flaskor enligt Palpas direktör Tommi Vihavainen? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Medvetenheten om återvinning har växt/kunskapen om returneringen har växt/man har en vilja att vara med och återvinna/alla vill vara med och returnera. (2/0 p.)

  • Systemet är utbrett/det finns gott om returneringsställen/det kan göras samtidigt som man uträttar andra ärenden. (2/0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 3.1.No ensinnäkin tämä on tehty kauan tässä maassa, tää on yli sukupolvien olevaa toimintaa, elikkä tää ei enää ole niin uutta ja ihmeellistä, ja tätä tekee kaikki kansanrakenteet, tää ei ole tiettyjen kansanosien asia vaan tätä tekee ihan jokainen suomalainen, ja sitten tietysti tämä kierrätystietoisuus on kasvanut vuosien saatossa koko ajan ja sieltä tulee myöskin se halukkuus olla mukana sellaisessa, sen lisäksi meillä on myöskin erittäin laaja verkosto, mihin voi palauttaa, se on aina asiointireittien varrella, ja sitä kautta niin tämä ei mikään erillinen toimenpide vaan kun mennään asioimaan kaupalle siinä samalla onnistuu kätevästi panttipullojen palautus ja sitä kautta se on tehty niin helpoksi kuin mahdollista.

3.2 Mikä Yhdysvaltojen pullojen palautusjärjestelmään liittyvä ongelma mainitaan? 3 p.

  • Melko vähäinen kattavuus  (3 p.)

3.3 Mikä seuraavista Suomen palautusjärjestelmää koskevista väittämistä pitää paikkansa? 3 p.

  • Se kiinnostaa maan rajojen ulkopuolella.  (3 p.)

4. Kaikki on Kaliforniasta 15 p.

Jussi Heikelä ja Miika Särmäkari keskustelevat podcastissaan Kaliforniasta. Haastateltavana on Kaliforniassa työskennellyt Milja Männistö. Tutustu kysymyksiin. Kuuntele äänite ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna kolmeen jaksoon (4.1–4.2, 4.3–4.4 ja 4.5). Vastaa kysymyksiin.

4.1 Mitä mieltä juontaja Jussi Heikelä on väitteestä, että kaikki Suomessa on Kaliforniasta? 3 p.

  • Siinä piilee totuuden siemen.  (3 p.)

4.2 Mistä jooga on esimerkki? 3 p.

  • Ilmiöiden mukauttamisesta suurelle yleisölle sopiviksi  (3 p.)

4.3 Mikä on Kalifornian menestyksen salaisuus Milja Männistön mukaan? 3 p.

  • Laadukas koulutustarjonta  (3 p.)

4.4 Mikä oli lopullinen sysäys Kalifornian talouskasvulle? 3 p.

  • Kulkuyhteyksien paraneminen  (3 p.)

4.5 Mikä on erilaista Piilaaksossa verrattuna Suomeen? 3 p.

  • Sosiaaliturva on usein kytketty työpaikkaan.  (3 p.)

5. Syytetty (video) 6 p.

Tutustu kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.

5.1 Mistä asianomaista syytetään? 3 p.

  • Paheksuttavien pakkausten valitsemisesta  (3 p.)

5.2 Miksi syytetty vapautetaan? 3 p.

  • Asianajaja kertoo tosiasioita asiakkaansa valinnoista.  (3 p.)

6. Tampere on paras! 12 p.

Tutustu kysymyksiin ja kuuntele katkelma podcastista, jossa toimittaja Antti Tiainen haastattelee toimittaja Merja Saarista. Puheenaiheena on Tampere, tämän hetken vetovoimaisin kaupunki. Kuuntele äänite ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna kahteen jaksoon (6.1–6.2 ja 6.3–6.4). Vastaa kysymyksiin.

6.1 Mistä Tampereen menestyksen huomaa? 3 p.

  • Uudistuneista kaupunkinäkymistä  (3 p.)

6.2 Mikä tamperelaisia ihastuttaa ratikoissa? 3 p.

  • Linjaverkko on toimiva.  (3 p.)

6.3 Minkälainen työvoimatilanne it-alalla on Saarisen mukaan? 3 p.

  • Yrityksille riittää hyvin ammattitaitoisia työntekijöitä.  (3 p.)

6.4 Mitä Saarinen kertoo Tampereen asuntomarkkinoista? 3 p.

  • Asuntojen myynti jatkuu vilkkaana.  (3 p.)

7. Emmi Nuorgamin kolumni 13 p.

Kuuntele katkelmia somevaikuttajan ja vapaan toimittajan Emmi Nuorgamin kolumnista. Tutustu kysymyksiin. Kuuntele äänite ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna kolmeen jaksoon (7.1–7.2, 7.3 ja 7.4). Vastaa kysymyksiin.

7.1 Mihin kolumnisti käyttää Facebookia? 2 p.

  • Vapaa-ajan vinkkien etsimiseen  (2 p.)

7.2 Varför och för vem skapade Marian Viljoen Facebook-gruppen View from your window? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För sin familj/sina släktingar OCH sina vänner/kompisar ELLER för sina närmaste/sina nära/närstående (2/0 p.) för att inspirera dem att se det vackra/fina i sin omgivning/runtomkring sig/genom fönstret (2/0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 7.1 ja 7.2.7.2 Inspiroidakseen perhettään ja ystäviään näkemään kauneutta ympärillään Viljoen perusti Facebookiin ryhmän nimeltään View from your window.

7.3 Vad har de foton som publiceras i gruppen gemensamt? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Vyn/platsen/omgivningen/miljön/utsikten från fönstret är betydelsefull/viktig för den/personen som tagit fotot/fotografen. (3/0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 7.3.Julkaisuja yhdistävät tarinat siitä, miksi juuri kyseinen maisema on kuvaajalleen merkityksellinen.

7.4 Vad ledde den kanadensiska kvinnans agerande till i Facebook-gruppen? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Berättelser/Kommentarer/Meddelanden/Historier/Inlägg om hur (allvarligt) sjuka människor/människor med sjukdomar (2/0 p.) kunde se/uppleva platser/världen/vyer de inte hade möjlighet att resa till/resa jorden runt genom fotona/bilderna (2/0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 7.4.Kanadalainen nainen julkaisi kuvan sairaalan parkkipaikasta ja kertoi näyttäneensä ryhmän kuvia päivittäin puolisolleen, jonka kamppailu leukemiaa vastaan oli kestänyt jo monta kuukautta. Kommenttikenttä täyttyi tarinoista, joissa vakavasti sairaat ihmiset olivat päässeet kuvien kautta maailmanympärimatkalle, joka ei olisi ilman tätä ryhmää koskaan toteutunut.

Osa 2: Luetun ymmärtäminen

8. Kaljaa ja kutimia 12 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

8.1 Miten Kallion Uusien Marttojen toimintaa voi kuvailla? 2 p.

  • Siellä vallitsee suvaitsevainen ilmapiiri.  (2 p.)

8.2 Miksi marttayhdistyksen toiminta sopii juuri Kallioon? 2 p.

  • Se vastaa asukkaiden käytännön tarpeisiin.  (2 p.)

8.3 Mitä nykyisestä marttajärjestöstä kerrotaan? 2 p.

  • Sen perusajatukset miellyttävät nuoria.  (2 p.)

8.4 Miten uudet marttayhdistykset eroavat perinteisistä? 2 p.

  • Niissä tarjotaan vaihtelevampaa sisältöä.  (2 p.)

8.5 Vad handleder Marthaföreningen vid Helsingfors universitet de studerande i och varför? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att vara sparsam/Att vara (mer) ekonomisk/Att spara (pengar)/Att hushålla med pengar (2/0 p.) så att de studerande ska klara av att leva/för att kunna bo på liten budget/studerandebudget i Helsingfors (2/0 p.)

9. Miksi kahvi piristää? 10 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

9.1 Vad orsakar adenosin i kroppen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Trötthet/Att vi känner oss trötta/Att man blir sömning (3/0 p.)

9.2 Varför är det möjligt för koffein att påverka adenosinets effekt? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Det har samma kemiska struktur/uppbyggnad som adenosin /De är till sin kemiska struktur likadana (3/0 p.)

9.3 Vilka bevis har man på att det kan vara nyttigt att dricka mycket kaffe? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man får/har (mera) sällan/Man insjuknar mera sällan/Det minimerar risken att få (2/0 p.) typ 2 diabetes/andra typens diabetes och leversjukdomar/leverproblem (2/0 p.)

10. Karjalaiset juuret 16 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

10.1 Millä tavoin nuoret pyrkivät löytämään yhteyden karjalaiseen kulttuuriin? 3 p.

  • Opiskelemalla esivanhempien kieltä  (3 p.)

10.2 Milloin Reeta Suvanto alkoi samaistua karjalaisiin? 3 p.

  • Kun hän huomasi, että hänet on hyväksytty joukkoon  (3 p.)

10.3 Mistä Suvanto ammentaa ideoita teossarjaansa? 3 p.

  • Karjalaisten aiemmasta tavasta peittää taustansa  (3 p.)

10.4 Mikä saa ihmiset kiinnostumaan omista juuristaan Jouni Häklin mukaan? 3 p.

  • Tunne siitä, ettei kuulu minnekään  (3 p.)

10.5 Vad sägs om de karelska folkgrupperna som bor på karelska områden? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De är inte en enhetlig/förenad/ en och samma grupp. (2/0 p.)

  • Det finns skillnader i lokala kulturer. / Kulturerna i folkgrupperna i de karelska områdena skiljer sig från varandra. (2/0 p.)

11. Me kaksi 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin. Tekstiin asteriskilla (*) merkityt kohdat liittyvät tehtävään 16.

11.1 Miten Karoliinan ja Tommin suhde sai alkunsa? 3 p.

  • Karoliina edisti asiaa määrätietoisesti.  (3 p.)

11.2 Millaista uusperheen elämä on ollut? 3 p.

  • Myrskyisän alun jälkeen seesteisempää  (3 p.)

11.3 Mitä Karoliinan ja Tommin samanlainen työ merkitsee parisuhteessa? 3 p.

  • Se edesauttaa keskinäistä ymmärrystä.  (3 p.)

12. Itsenäisyyspäivän puhe 15 p.

Lue katkelma Pekka Haaviston puheesta itsenäisyyspäivänä 2018 ja vastaa kysymyksiin.

12.1 Miten vanha hiekkatie kuuluu Haaviston lapsuuteen? 3 p.

  • Hänellä oli siellä tietty tehtävä.  (3 p.)

12.2 Mikä Haaviston mukaan metsässä on niin erityistä? 3 p.

  • Se on auttanut suomalaisia monen haasteen yli.  (3 p.)

12.3 Miksi Haavisto pohtii lapsuuden maisemiaan? 3 p.

  • Hän muistelee vanhan pihapiirin historiaa.  (3 p.)

12.4 Mikä Haaviston mielestä turvaa maapallon tulevaisuuden? 3 p.

  • Ennakkoluuloton yhteistyö  (3 p.)

12.5 Mitä menneet sukupolvet ovat Haaviston mielestä tehneet oikein? 3 p.

  • He tekivät vaikeita mutta kestäviä päätöksiä.  (3 p.)

13. Lohen loppu 13 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

13.1 Mikä saa miehet alakuloisiksi? 2 p.

  • Kielto harjoittaa elinkeinoa  (2 p.)

13.2 Miksi isä ja poika vaihtoivat paikkoja veneessä? 2 p.

  • Saalis oli harvinaisen kookas.  (2 p.)

13.3 Mikä vaikutus ilmastonmuutoksella on ollut Tenojoella? 3 p.

  • Lohia palaa kotijokeen yhä vähemmän.  (3 p.)

13.4 Miten saamelaisnuoret reagoivat kalastuskieltoon? 3 p.

  • He alkoivat ajaa saamelaisten oikeuksia.  (3 p.)

13.5 Mitä Holmberg ehdottaa tilanteen korjaamiseksi? 3 p.

  • Lohen kalastuksen sallimista osittain  (3 p.)

14. Onneksi ärsyttää! 12 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

14.1 Mitä Anni Kajanus oivalsi? 3 p.

  • Vähäpätöisistä asioista on turha harmistua.  (3 p.)

14.2 Mitä ärtymyksen tutkimisesta kerrotaan? 3 p.

  • Ärtymystä on tutkittu muiden tunteiden kautta.  (3 p.)

14.3 Mikä Kajanusta ärsyttää automatkalla? 3 p.

  • Apukuskin kommentit parhaasta ajoreitistä  (3 p.)

14.4 Mitä Kajanus haluaa tuoda esiin esimerkillään juna-asemasta? 3 p.

  • Suomalaiset tuskastuvat helposti hyvistä olosuhteista huolimatta.  (3 p.)

Osa 3: Sanasto ja rakenne

15. Aki Kaurismäki ja Kuolleet lehdet 13 p.

Täydennä teksti taivuttamalla annetut sanat.

15.1 lämmetä 1 p.

  • lämpeni (1 p.)

15.2 päättyä 1 p.

  • päättyessä (1 p.)
  • päätyttyä (1 p.)

15.3 olla 1 p.

  • olevan (1 p.)
  • olleen (1 p.)

15.4 Se 1 p.

  • Siihen (1 p.)

15.5 valmistua 1 p.

  • valmistuneesta (1 p.)

15.6 tehdä 1 p.

  • tehty (1 p.)

15.7 joka 1 p.

  • joiden (1 p.)
  • joidenka (1 p.)
  • joitten (1 p.)
  • joittenka (1 p.)

15.8 kirjoittaa 1 p.

  • kirjoittamien (1 p.)

15.9 vauhdikas 1 p.

  • vauhdikkaammalta (1 p.)

15.10 suuri kertomus (mon.) 1 p.

  • suurten kertomusten (1 p.)
  • suurien kertomuksien (1 p.)
  • suurten kertomuksien (1 p.)
  • suurien kertomusten (1 p.)
  • suurimpien kertomuksien (1 p.)
  • suurimpien kertomusten (1 p.)

15.11 odottaa 1 p.

  • odotettu (1 p.)
  • odotettavissa (1 p.)

15.12 tärkeä 1 p.

  • tärkeimpään (1 p.)

15.13 myöntää 1 p.

  • myönnettävä (1 p.)
  • myönnetty (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

16. Me kaksi (sanontoja) 4 p.

Lue teksti aineistosta 11.A. Valitse sitten asteriskilla (*) merkityille sanonnoille samaa tarkoittava lauseen merkitykseen sopiva vaihtoehto.

16.1 Mikä väittämistä vastaa parhaiten asteriskilla (*) merkityn tekstin sisältöä? 1 p.

Karoliina: Mutta minulle tuli vahva tunne siitä, että *tämä kortti pitää kääntää*.

Karoliina…

  • … halusi selvittää, mitä asiasta kehkeytyisi.  (1 p.)

16.2 Mikä väittämistä vastaa parhaiten asteriskilla (*) merkityn tekstin sisältöä? 1 p.

Karoliina: Ajattelin, että elokuviin pyytämällä *voin säilyttää kasvoni*, jos et olekaan kiinnostunut.

Karoliinalle oli tärkeää…

  • … välttää kiusallinen tilanne.  (1 p.)

16.3 Mikä väittämistä vastaa parhaiten asteriskilla (*) merkityn tekstin sisältöä? 1 p.

Karoliina: *Sinulta loksahti leuka*.

Karoliina muistaa, että Tommi…

  • … oli kerrassaan ällistynyt.  (1 p.)

16.4 Mikä väittämistä vastaa parhaiten asteriskilla (*) merkityn tekstin sisältöä? 1 p.

Tommi: *Olit valmis puhaltamaan pelin poikki*, jos en itse olisi kyennyt sitä tekemään.

Tommin mukaan Karoliina…

  • … pyrki lopettamaan negatiivisen kierteen.  (1 p.)

17. Mikrosiru juustossa 13 p.

Täydennä teksti taivuttamalla annetut sanat.

17.1 ennennäkemätön 1 p.

  • ennennäkemättömin (1 p.)

17.2 tietää (utan att veta) 1 p.

  • tietämättäsi (1 p.)
  • tietämättä (1 p.)

17.3 upottaa 1 p.

  • upotettavat (1 p.)
  • upotetut (1 p.)

17.4 väärennös (mon.) 1 p.

  • väärennöksiltä (1 p.)

17.5 tuotantostandardi (mon.) 1 p.

  • tuotantostandardeja (1 p.)
  • tuotantostandardeita (1 p.)

17.6 kypsyttää 1 p.

  • kypsytetään (1 p.)
  • on kypsytettävä (1 p.)

17.7 kallis 1 p.

  • kalliimmalla (1 p.)

17.8 merkintä 1 p.

  • merkinnästä (1 p.)
  • merkinnästään (1 p.)
  • merkinnöistä (1 p.)

17.9 kohde 1 p.

  • kohteina (1 p.)
  • kohteena (1 p.)

17.10 tuotanto 1 p.

  • tuotannossa (1 p.)

17.11 tuote 1 p.

  • tuotteen (1 p.)
  • tuotteensa (1 p.)

17.12 jäljittää 1 p.

  • jäljittämään (1 p.)

17.13 syödä 1 p.

  • syödyiksi (1 p.)
  • syödyksi (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Osa 4: Kirjallinen tuottaminen

18. Kirjallinen tuottaminen 99 p.

Valitse yksi seuraavista aiheista ja kirjoita suomenkielinen teksti. Noudata ohjeita. Kirjoituksen pituus on 700–1 300 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä muut vastauslaatikot tyhjiksi.

18.1 Puhe 99 p.

”Jos minä saisin päättää ... ”

Jos saisit vallan muuttaa yhteiskunnassa yhden asian, mitä muuttaisit? Kirjoita kantaa ottava puhe.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    18.2 Mitä lukeminen merkitsee minulle? 99 p.

    Viime aikoina on kirjoitettu paljon lasten ja nuorten lukutaidon romahtamisesta. Laadi blogikirjoitus, jossa kerrot näkemyksistäsi. Voit esimerkiksi pohtia, millainen on oma suhteesi lukemiseen tai millaisena itse näet tilanteen. Voit käyttää virikkeenä aineistossa olevaa materiaalia.

    Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      18.3 Tavaraa, tavaraa, tavaraa 99 p.

      Pohdi suomalaisten suhdetta tavaraan. Voit pohtia esimerkiksi, miksi meille kerääntyy niin paljon tavaraa ja mitä sen suhteen voi tehdä? Kirjoita oma mielipiteesi netin keskustelupalstalle.

      Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        18.4 Tätä ette meiltä vie! 99 p.

        Lukiosi on muuttamassa opintotarjontaansa: vähentämässä sinulle tärkeän aineen opintoja tai lopettamassa sen kurssit kokonaan. Kirjoita kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnalle vuosikurssisi puolesta teksti, jossa puolustat opetuksen hyötyjä ja perustelet opintotarjonnan säilyttämistä.

        Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.