Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, medellång lärokurs (hörselskadade)

23.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Luetun ymmärtäminen

1. Golf 18 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

1.1 Millaisen kuvan golfista Leppiniemi antaa? 3 p.

  • Golfkentällä täytyy kiirehtiä.  (3 p.)

1.2 Varför deltog Pyry Collander i nybörjarkursen och vad blev han överraskad av? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Kursen erbjöds till studerande till ett rabatterat/billigare/nedsatt pris. (2/0 p.)

  • Att han skulle bli så fast i sporten/ att han skulle ryckas med i sporten (2/0 p.)

  • Han började spela ofta/flera gånger i veckan (2/0 p.)

1.3 Millä lailla Collander, Salminen ja Leppiniemi ovat tyypillisiä uusia golfareita? 2 p.

  • He ovat nuoria aikuisia.  (2 p.)

1.4 Mikä kolmikon mielestä on golfissa parasta? 3 p.

  • Ennestään tuttu peliseura  (3 p.)

1.5 Hurdan är en typisk finländsk golfbana och vad möjliggör den för spelarna? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Den är skogig/skogsbeklädd. (2/0 p.)

  • Där/Det finns skog (2/0 p.)

  • Den har skog runt/runtomkring sig (2/0 p.)

  • Golfbanan har/innehåller skog/områden av skog (2/0 p.)

  • Man kan iaktta/njuta av naturen och årstiderna. (2/0 p.)

1.6 Mikä sopisi tekstin otsikoksi? 2 p.

  • Yllättävän koukuttava golf  (2 p.)

2. Hidas kassa 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

2.1 Miten kauppias kommentoi hidas kassa -palvelua? 3 p.

  • Sen käyttäjäkunta on monipuolistunut.  (3 p.)

2.2 Mikä on asiakkaan mielestä hitaan kassan hyvän puoli? 3 p.

  • Oman vuoron odottelu on mukavaa.  (3 p.)

2.3 Mitä hitaan kassan myyjä kertoo työstään? 3 p.

  • Se muistuttaa hänen aiempaa työtään.  (3 p.)

3. Jenni Haukio 19 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

3.1 Miten Jenni Haukio suhtautuu tehtäväänsä presidentin puolisona? 3 p.

  • Hän pitää sitä äärimmäisen tärkeänä.  (3 p.)

3.2 Mitä Haukion teoksen sisällöstä kerrotaan? 3 p.

  • Siitä huomaa Haukion arvostuksen kotimaataan kohtaan.  (3 p.)

3.3 Mitä Haukio pitää presidentti-instituution edustamisessa keskeisenä? 3 p.

  • Että ajattelee isänmaan parasta kaikissa tilanteissa  (3 p.)

3.4 Hur förhåller sig Haukio till nya människor och varför? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Det kan vara svårt att lita på människor (2/0 p.)

  • Hon har svårt att bygga förtroende för människor (2/0 p.)

  • Hon vet inte om det hon säger dyker upp i media. (2/0 p.)

  • Hon vet inte om det hon säger dyker upp i sociala medier/blir offentligt (2/0 p.)

3.5 Mistä puolisonsa ominaisuudesta Haukio on ylpeä? 2 p.

  • Hänen kyvystään sitoutua työhönsä  (2 p.)

3.6 Vad har Jenni Haukio belönats för? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att hon försvarar djurens rätt (2/0 p.) och främjar arbetet med klimatförändringen (2/0 p.) Hon arbetar mot/motarbetar/bekämpar/förhindrar klimatförändringen (2/0 p.)

4. Suomalaisten uimataito 11 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

4.1 Minkälainen uimataito suomalaisilla on tutkimuksen mukaan? 3 p.

  • Yli puolella on riittävä uimataito.  (3 p.)

4.2 Vad är myndigheternas och experternas mål när det gäller simning? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att man utvecklar vuxnas och barns simkunnighet/simförmåga. (2/0 p.) 

4.3 Miksi kaikki eivät ole oppineet uimaan? 3 p.

  • Osa ei halua olla vähissä vaatteissa julkisesti.  (3 p.)

4.4 Minkälaisia muutoksia äskettäin on tehty? 3 p.

  • Uimaopetuksen aikoja on muutettu.  (3 p.)

5. Katkelma romaanista Peiton paikka 10 p.

Lue katkelma ja vastaa kysymyksiin.

5.1 Miksi Annukkaa työnnetään rattaissa? 2 p.

  • Hän kulkemisensa on liian hidasta.  (2 p.)

5.2 Mitä Marjatta tekee pankissa? 2 p.

  • Hän nostaa tililtä rahaa.  (2 p.)

5.3 Miten Marjatan tunnetilaa voi kuvailla koko tekstin perusteella? 2 p.

  • Hän on päättäväinen.  (2 p.)

5.4 Miltä Marjatan kodin lähistöllä näyttää? 2 p.

  •  (2 p.)

Omakotitalo, taustalla metsää ja sen takana tehdas.

5.5 Miten Aimo oli reagoinut Marjatan lähtöön? 2 p.

  • Hän oli järjestellyt kotia uudelleen.  (2 p.)

6. Lippu salkoon kansalliskoiran kunniaksi 12 p.

Lue teksti ja valitse tekstiyhteyteen parhaiten sopiva lauseke.

6.1 2 p.

  • halutaan kunnioittaa  (2 p.)

6.2 2 p.

  • on vahvana tunne  (2 p.)

6.3 2 p.

  • ollut meidän pelastajamme  (2 p.)

6.4 2 p.

  • näyttää hyvältä  (2 p.)

6.5 2 p.

  • etua ajatellen  (2 p.)

6.6 2 p.

  • riittää harrastuskavereita  (2 p.)

Osa 2: Rakenne ja sanasto

7. Saasteet vähentävät hyönteisten määrää 13 p.

Lue teksti aineistosta. Valitse sitten alleviivatuille sanoille samaa tarkoittava lauseen merkitykseen sopiva vaihtoehto.

7.1 Ilmansaasteiden määrä aiheuttaa suuria ongelmia muillekin kuin ihmisille. 1 p.

  • saa aikaan  (1 p.)

7.2 Uudessa tutkimuksessa saatiin selville, että saasteet vaikuttavat myös maailman hyönteisten määrään. 1 p.

  • huomattiin  (1 p.)

7.3 Erityisesti hyönteisten kyky löytää ravintoa ja kumppaneita huonontuu. 1 p.

  • Varsinkin  (1 p.)

7.4 Lopulta populaatiot pienenevät, mikä voi muuttaa ekosysteemejä valtavasti. 1 p.

  • merkittävästi  (1 p.)

7.5 Melbournen yliopiston tutkijat ovat juuri julkaisseet tutkimuksen, jossa tehtiin kokeita ja tarkkailtiin, miten ilmansaasteet vaikuttavat hyönteisiin. 1 p.

  • äskettäin  (1 p.)

7.6 Melbournen yliopiston tutkijat ovat juuri julkaisseet tutkimuksen, jossa tehtiin kokeita ja tarkkailtiin, miten ilmansaasteet vaikuttavat hyönteisiin. 1 p.

  • testejä  (1 p.)

7.7 Melbournen yliopiston tutkijat ovat juuri julkaisseet tutkimuksen, jossa tehtiin kokeita ja tarkkailtiin, miten ilmansaasteet vaikuttavat hyönteisiin. 1 p.

  • kuinka  (1 p.)

7.8 Tuon ajan jälkeen hyönteisten oli kuljettava Y:n muotoisessa labyrintissa, jonne tutkijat olivat lisänneet hajujälkiä ravinnosta. 1 p.

  • täytyi liikkua  (1 p.)

7.9 Kärpäset, jotka eivät olleet viettäneet tunteja saasteen keskellä, valitsivat yleensä oikean tien. 1 p.

  • tavallisesti  (1 p.)

7.10 Suuresta saastemäärästä kärsineet kärpäset sen sijaan eivät löytäneet oikeaa tietä ravinnon luokse. 1 p.

  • lähelle  (1 p.)

7.11 Vaikuttaa siltä, että saasteet haittaavat kärpästen hajuaistia. 1 p.

  • häiritsevät  (1 p.)

7.12 Kärpäset voivat tutkimusten mukaan haistaa pilaantuvan lihan jopa seitsemän kilometrin päästä. 1 p.

  • perusteella  (1 p.)

7.13 Kun ilmansaasteet lisääntyvät, kasvaa myös riski, että saaste peittää kärpäsen tuntosarvet eikä niillä voi enää suunnistaa hajujen perässä. 1 p.

  • uhka  (1 p.)

8. Tylsän tavallinen Anita 7 p.

Täydennä tekstiin sanavihjeet suomeksi ja taivuta ne tekstiyhteyteen sopiviksi.

8.1 åt mig 1 p.

  • minulle (1 p.)

8.2 i namnet 1 p.

  • nimessä (1 p.)

8.3 från släkten 1 p.

  • suvusta (1 p.)
  • suvulta (1 p.)
  • suvultani (1 p.)
  • suvustani (1 p.)
  • suvustamme (1 p.)

8.4 på ett år 1 p.

  • yhdessä vuodessa (1 p.)
  • vuodessa (1 p.)

8.5 min bästa kompis 1 p.

  • paras kaverini (1 p.)
  • paras ystäväni (1 p.)
  • minun paras kaverini (1 p.)
  • minun paras ystäväni (1 p.)
  • minun parhain kaverini (1 p.)
  • minun parhain ystäväni (1 p.)

8.6 i vår butik 1 p.

  • kaupallamme (1 p.)
  • kaupassamme (1 p.)
  • meidän kaupallamme (1 p.)
  • meidän kaupassamme (1 p.)
  • myymälässämme (1 p.)

8.7 som barn 1 p.

  • lapsena (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

9. Hetkeä ennen: Aitajuoksija Nooralotta Neziri 10 p.

Lue teksti ja valitse pudotusvalikosta sopiva vaihtoehto.

9.1 1 p.

  • sitä  (1 p.)

9.2 1 p.

  • kaikki  (1 p.)

9.3 1 p.

  • itseäni  (1 p.)

9.4 1 p.

  • sulkea  (1 p.)

9.5 1 p.

  • Joskus  (1 p.)

9.6 1 p.

  • saatan  (1 p.)

9.7 1 p.

  • olen  (1 p.)

9.8 1 p.

  • kysyisi  (1 p.)

9.9 1 p.

  • kisaa  (1 p.)

9.10 1 p.

  • juosta  (1 p.)

Osa 3: Kirjallinen tuottaminen

10. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.

Skrivprestationens längd: 200–350 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

10.1 Opiskelija-asunto 33 p.

Du ska inleda dina studier på annan ort och har fått ett tips om en studiebostad via en vän. Skriv ett meddelande till bostadens ägare, berätta om orsaken till att du skriver till hen och fråga om möjligheterna att hyra bostaden.

Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    10.2 Ilmoitus ongelmasta 33 p.

    Du har lagt märke till någonting som borde åtgärdas på din ort, till exempel att något är trasigt på en allmän plats eller att något inte sköts ordentligt. Skriv ett e-postmeddelande till kommunen där du berättar vad problemet är och var du upptäckt det. Föreslå hur problemet borde åtgärdas.

    Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      11. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.

      Skrivprestationens längd: 400–600 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      11.1 Unelmamatka 66 p.

      Har du gjort någon drömresa eller har du planer på att göra en sådan? Dela med dig av dina upplevelser eller planer på webbsidan unelmamatkani.fi.

      Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        11.2 Valmistautuminen tärkeään tapahtumaan 66 p.

        Vi har alla våra egna sätt och behov att förbereda oss för viktiga händelser. Vad är dina bästa tips för att förbereda dig för en viktig händelse, till exempel ett uppträdande eller deltagande i ett evenemang. Skriv ett inlägg på ett diskussionsforum.

        Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.