Beskrivningar av goda svar: SV – Historia
24.9.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.
Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Människans förhållande till miljön under medeltiden 20 p.
Utforska den medeltida människans förhållande till sin livsmiljö. Utnyttja textutdragen i ditt svar. och
I ett gott svar tar examinanden upp några av de viktigaste dragen i den medeltida människans förhållande till naturen och miljön, och utnyttjar provmaterialen i sitt svar. Examinanden förstår att fenomenet är förknippat både med det konkreta utnyttjandet av naturtillgångar och med världsbilden. Examinanden förstår att naturen i första hand sågs som en resurs och en källa till försörjning (jordbruk, jakt och fiske). Människan försökte omforma naturen för att föda den växande befolkningen. I praktiken betydde det här att ny mark togs i bruk och odlingsmetoderna utvecklades till att bli mer produktiva. I jämförelse med situationen idag hade man på medeltiden sämre förutsättningar att skydda sig mot naturkatastrofer, sjukdomar och rovdjur, och därför kunde särskilt den vilda naturen upplevas som skrämmande. Ett gott svar förutsätter att examinanden använt sig av provmaterialen till exempel genom observationer av rädslan för rovdjur och av kristendomens betydelse i den världsbild som framgår av materialet.
I ett berömligt svar behandlar examinanden ovan nämnda aspekter mångsidigare och mer analytiskt och källkritiskt. Hen visar att hen förstår att provmaterialen beskriver livsmiljön i Italien, och att situationen kan ha sett väldigt annorlunda ut någon annanstans. Exempelvis led de skandinaviska regionerna inte av erosion som skulle ha orsakats av skogsavverkning. Examinanden förstår att berättelsen om Helige Franciskus möte med vargen (material 1.B) är en mirakelberättelse om helgon, och inte nödvändigtvis beskriver ett faktiskt skeende utan är en del av kyrkans kristna ideologi. I sitt svar ger examinanden konkreta exempel på hur man försökte höja produktiviteten inom jordbruket (röjning av ny mark, vändplogen, treskiftesbruk, tekniska innovationer såsom vattenkraft och vindkvarnar). Examinanden redogör dessutom för negativa följder av mänsklig aktivitet, exempelvis avskogning och erosion.
2. Mot ett kallt krig 20 p.
Winston Churchill var Storbritanniens premiärminister under andra världskriget åren 1940–1945 samt 1951–1955. Han höll sitt berömda ”järnridåtal” vid universitetet i Fulton i USA den 5 mars 1946.
Diskutera vad Churchill avsåg med sitt tal (
) och hur Storbritannien och dess allierade i väst under åren 1946–1955 förhöll sig till det läge som beskrivs i talet.I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att Churchill med sitt tal varnar för att Sovjetunionen utnyttjar det politiska läget efter andra världskriget för att öka sitt inflytande över staterna i Öst- och Centraleuropa. Examinanden förklarar hur termen “järnridå” förstås i sammanhanget. I ett gott svar ger examinanden minst ett exempel på hur Sovjetunionen lyckades underkasta flera östeuropeiska stater sin makt. Churchill uppmanade de västallierade, och särskilt amerikanerna, att motarbeta Sovjetunionens expansion. Ett gott svar innehåller dessutom minst ett exempel på hur Storbritannien och dess allierade (huvudsakligen USA och Frankrike) reagerade på utvidgningen av Sovjetunionen. Exempel på det här är bland annat grundandet av NATO och initieringen av Europas integrering (exempelvis Europeiska kol- och stålgemenskapen, som grundades 1951). I svaret ges dessutom ett exempel på en spänd ideologisk konflikt under perioden i fråga, till exempel Tysklandsfrågan eller Koreakriget.
I ett berömligt svar diskuterar examinanden utförligare hur samarbetet mellan de allierade, det vill säga USA, Sovjetunionen, Frankrike och Storbritannien i slutet av andra världskriget, exempelvis Jalta- och Potsdamkonferenserna, gav Sovjetunionen goda möjligheter att utvidga sin politiska intressesfär i Öst- och Centraleuropa. Som en källkritisk observation kan examinanden också konstatera att Churchill höll sitt tal i egenskap av före detta premiärminister, vilket betydde att han kunde tala något öppnare om det politiska läget. Examinanden kan exempelvis nämna att syftet med Churchills tal var att påverka den allmänna opinionen i USA, eftersom USA var en viktig partner i kampen mot Sovjetunionens expansion. Ett berömligt svar ger en mer analytisk bild av hur Storbritannien och dess allierade reagerade på Sovjetunionens utvidgning (t.ex. Trumandoktrinen, dominoteorin, grundandet av diverse politiska och militära organisationer). Svaret behandlar också mer ingående hur kalla krigets början påverkade lösningen på Tysklandsfrågan (Västtyskland anslöt sig till Nato 1955). I svaret kan examinanden också behandla hur Stalins död (1953) påverkade västländernas inställning till Sovjetunionen.
3. Utbildningens betydelse i det självständiga Finland 20 p.
I Pilvi Torstis undersökning av finländarna och historien (Suomalaiset ja historia, 2012) efterfrågades uppfattningar om vilka aspekter som varit viktigast i Finlands historia. Av dem som deltog ansåg 75,5 procent att läroplikten, grundskolan och gratis utbildning varit det allra viktigaste. Det som fick näst flest omnämnanden i studien förekom i 54 procent av svaren.
Diskutera varför man i Finland traditionellt har värdesatt utbildning.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att respekten för utbildning påverkade Finlands utveckling under 1900-talet, och gör en välunderbyggd tolkning av betydelsen av läroplikten, grundskolan och den avgiftsfria utbildningen. Examinanden kan också lyfta fram individers motiv för att värdesätta utbildning. Vid tiden för självständigheten var Finland ett synnerligen fattigt och agrart präglat land. Den höjda utbildningsnivån har varit en viktig orsak till den höjda levnadsstandarden och den förbättrade välfärden under de senaste cirka hundra åren. Läroplikten, grundskolan och den avgiftsfria utbildningen gjorde det möjligt att utbilda sig oberoende av bostadsort och föräldrarnas välstånd. På så sätt fick också de som kom från fattiga förhållanden möjlighet att utbilda sig och stiga socialt, vilket ökade jämlikheten i fråga om möjligheter.
I ett berömligt svar behandlar examinanden utförligare reformernas strukturella effekter under olika tider. Läroplikten gjorde det möjligt för alla barn att få gå i skola. I och med grundskolan upphörde det parallella system där bara en del av eleverna fortsatte sina studier vid läroverk och därefter gymnasiet. Den avgiftsfria utbildningen har möjliggjort högskolestudier för alla oberoende av ekonomisk ställning. I ett berömligt svar kan examinanden ta upp att utbildning kanske inte längre värdesätts lika högt som tidigare. Hen kan exempelvis nämna att Torstis forskningsmaterial har samlats in under en tid då Finlands framgångar i Pisa-undersökningarna var som störst, och diskutera de senaste årens utmaningar för utbildningen.
Även om uppgiften gäller självständighetstiden, kan examinanden som bakgrund behandla tidigare fenomen inom utbildningen. Examinanden kan exempelvis notera inrättandet av folkskoleväsendet och att även kvinnor tilläts ta studentexamen från andra hälften av 1800-talet. Hen kan också nämna att läroplikten och avgiftsfriheten på 2020-talet utvidgats till utbildningen på andra stadiet.
4. Konsten under 1800-talet och början av 1900-talet 20 p.
Vilken konstströmning representerar konstverken i bilderna och vilka är denna strömnings viktigaste kännetecken? , och
Examinanden kan antingen granska de olika konstverken separat (t.ex. romantik, jugend och nationalromantik), eller sammanföra dem under en enda nationalromantisk konstriktning.
I ett gott svar tidsbestämmer examinanden den europeiska nationalromantiken i stora drag till sekelskiftet 1800 och fram till början av 1900-talet. Examinanden noterar att typiska drag för nationalromantiken och nationalismen är att framhålla eller idealisera den egna nationens särdrag. Examinanden lyfter fram nationalromantiska drag i vart och ett av verken och ger exempel på hur verken från olika länder förenas till exempel i sina porträtteringar av det förflutna eller framställningar av den överlägsna naturskönheten i det egna landets natur och landskap.
I ett berömligt svar kopplar examinanden strömningen bredare till romantikens estetik och skildringssätt (dramatisk eller harmonisk natur, landskap, klippor, vatten, ljus, mysticism). Hen kopplar också nationalromantiken till nationalismens ideologiska kontext genom att exempelvis ta upp följande aspekter: nya nationsgränser, antaganden om folkkaraktärer, skapandet av det förflutna samt fosterländskhet. Examinanden noterar att man i fråga om det förflutna ofta vände sig till medeltiden (t.ex. kungars och riddares stil, svärdens utformning och en båt som kunde tolkas som vikingaskepp), där tolkningarna kunde ges sagoskimrande drag. Examinanden observerar även att man inom den nationalromantiska konstströmningen använde sig av så kallade nationalepos och mytologi, i Finland särskilt Kalevala (på Pohjolas kontorsbyggnad inskriptionerna “Pohjola” och “Kullervo”; björnhuvuden).
Examinanden noterar nothäftets nationalromantiska retorik och gör exempelvis följande observationer om materialet:
- Fjordmotivet på den norska målningen är ett nationallandskap för norrmännen.
- Lugnet på målningen utgör en kontrast till den storvulna naturen.
- Människogestalten som i förgrunden leder ett barn vid handen är typiskt för lantliga idyller och kan ses som en fingervisning om folkets positiva framtid.
- Den grå naturstenen i Pohjolas kontorsbyggnad är ett lokalt material som symboliserar finländarnas uthållighet och Finlands karga natur.
5. Gustav Vasas Sverige 20 p.
I ett gott svar kopplar examinanden Gustav Vasas tid vid makten främst till den administrativa utvecklingen av Sverige och genomförandet av reformationen. Examinanden förstår att reformationen som Gustav Vasa lät genomföra inte bara var en religiös utan också en statlig reform. Konfiskeringen av kyrkans egendom och den utvidgade beskattningen ökade kungadömets intäkter avsevärt. Examinanden kan koppla Gustav Vasa till att medeltiden tog slut i Sverige.
I ett berömligt svar noteras sambandet mellan Gustav Vasas makttillträde och Sveriges utträde ur Kalmarunionen eller den danska överhögheten. Examinanden förstår att målet med Gustav Vasas reformer var att stärka “kronans”, det vill säga den centralstyrda förvaltningens och kungamaktens betydelse. Examinanden kan dessutom nämna att kungamakten etablerade sig efter att den gjorts ärftlig under Gustav Vasas tid. Examinanden ser exempelvis sambanden mellan reformationen och den stärkta kungamakten och europeiska utvecklingsprocesser, och förstår Gustav Vasas eftermäle som den som utvecklade den förmoderna nationalstaten. Examinanden kan ifrågasätta hur modernt Gustav Vasas Sverige i själva verket var – i många avseenden skiljde sig inte riket från den medeltida staten.
6. Buffalo Bills Europaturné 20 p.
Amerikanen William F. Cody (1846–1917), en före detta bisonjägare som även var känd som ”Buffalo Bill”, grundade på 1880-talet showen Buffalo Bill’s Wild West [Buffalo Bills vilda västern]. I showen uppträdde också en grupp representanter för Nordamerikas ursprungsfolk. Showen turnerade i Europa och uppträdde bland annat i London för drottning Viktoria och i Rom för påven Leo XIII. Bilderna är kopplade till dessa turnéer. , och
Analysera bilderna utifrån begreppet kulturmöten. Granska frågan såväl ur de amerikanska urfolksrepresentanternas som ur européernas synvinkel. , och
I ett gott svar kontextualiserar examinanden materialet i en meningsfull kulturhistorisk ram, till exempel de uppfattningar om ursprungsfolken på andra kontinenter och om USA som rådde bland den europeiska befolkningen och den amerikanska befolkningen av europeisk härkomst i slutet av 1800-talet. Turnén hölls under den tid då de så kallade indiankrigen pågick, och examinanden förstår att uppfattningarna är kolonialistiska och etnocentriska. Ursprungsfolken presenterades som exotiska men underkuvade folk. Av svaret framgår det att examinanden förstår att materialens syfte har varit såväl att förmedla information som att göra reklam för turnén, varför deras bild av evenemangen under turnén inte nödvändigtvis är helt sanningsenlig. Examinanden kan diskutera varför ursprungsbefolkningen deltog i turnén.
I ett berömligt svar analyseras den bild som materialen och den turnerande showen ger av USA:s befolkning och kultur mångsidigt. Svaret visar att examinanden förstår att turnén befäste sådana föreställningar om USA:s ursprungsbefolkning som redan introducerats i Europa genom bland annat äventyrsromaner. Examinanden förstår att dessa föreställningar även skapade en klyfta mellan europeisk respektive främmande kultur. Examinanden kan exempelvis diskutera européernas begär efter exotik och bilden av USA som ett otämjt och livskraftigt land av frihet och dess ursprungsbefolkning som “ädla vildar”. Material 6.C kan dessutom tolkas som en kontrastering av den amerikanska kulturen och det gamla europeiska kulturarvet. Examinanden diskuterar också turnéledarens motiv för att ordna turnén och urfolksrepresentanternas skäl att delta.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Kejsar Augustus historiska image 30 p.
Julius Caesars fosterson Gaius Octavius (63 f.v.t.–14 e.v.t.) avancerade efter inbördeskrigen till regent över Romarriket år 27 f.v.t. Han är bättre känd under sitt hedersnamn, Augustus, som han tilldelades av senaten. Det romerska kejsardömet anses ha fått sin början med Augustus regeringsperiod.
7.1 Jämför den bild av läget i Rom efter inbördeskrigen som framkommer i Augustus självbiografi ( ) med historikern Tacitus uppfattning ( ). 12 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att slutet på inbördeskrigen och Augustus makttillträde betydde slutet på Romerska republiken och en övergång till envälde. Augustus ville framställa sig som den som återställde freden och det republikanska väldet medan Tacitus tar upp att Augustus koncentrerade all makt till sig själv och att senatorerna inte vågade säga emot på grund av rädsla eller av bekvämlighet.
I ett berömligt svar jämför examinanden provmaterialen utförligare. Hen noterar att Augustus i textutdraget utnyttjade republikens förvaltning för att koncentrera makten. Augustus nämner att han inte själv tog titeln som kung eller regent, utan understryker att han inte hade mer laglig makt än vilken som helst annan ämbetsman. Tacitus å sin sida framhäver att Augustus höll de viktigaste ämbetena i egna händer och såg till att senaten understödde hans beslut. Tacitus betonar också att Augustus motståndare hade dött i strider under inbördeskrigen eller mördats i utrensningarna. Enligt Tacitus ville eliten inte ta ställning mot regenten eftersom tillmötesgående belönades med höga positioner och rikedomar. Många ansåg dessutom enväldet vara ett mindre ont än den period av inbördeskrig och våld som föregått det.
Augustus biografi ger en positivare och samhälleligt stabilare bild av situationen i Rom efter inbördeskrigen. Tacitus åsikt är däremot att det snarare var av omständigheternas tvång som den rådande situationen i Rom var sådan att makten koncentrerades till Augustus och det inte längre fanns något motstånd mot honom. Alternativet hade varit att man inte längre litade på senaten, att korruptionen fortgick och till och med lagarna hade saknat betydelse och samhället hade varit våldsamt. Ändå lyfter båda texterna fram Augustus som en garant för fred och trygghet.
7.2 Redogör för den bild som upphovsmännen till materialen velat förmedla av kejsar Augustus, och bedöm dessa olika beskrivningar källkritiskt. , , och 18 p.
Av ett gott svar framgår det att examinanden inser att materialen 7.A–7.D alla försöker ge lite olika bilder av Augustus som regent. Material 7.A är en offentlig text som Augustus själv skrev strax före sin död. Där försöker han avsiktligt modifiera den bild som efterkommande generationer ska få av honom. Han vill framställa sig i så fördelaktigt ljus som möjligt och berättar enbart om omständigheter som ger en positiv bild av hans gärningar som regent. Material 7.B författades av den romerske historikern Cornelius Tacitus cirka hundra år efter Augustus död. Han förhöll sig kritiskt till Augustus regim och bedrifter. Material 7.C är den romerske historikern Suetonius beskrivning av Augustus utseende, också den skriven omkring hundra år efter Augustus död. Suetonius pekar på såväl positiva som negativa sidor av den döde regentens utseende. Material 7.D är ett av många bevarade officiella porträtt av Augustus. I dem avbildades regenten i så fördelaktigt ljus som möjligt och fysiska brister inkluderades överhuvudtaget inte. Det handlade om ett idealiserande, inte ett realistiskt, porträtt, genom vilket man eftersträvade de underlydandes gunst.
I ett berömligt svar redogör examinanden analytiskt och mångsidigt för materialen. Hen tar upp källkritiska synpunkter på alla material, och svaret inkluderar även information som inte direkt kan härledas ur materialet. Exempelvis observerar examinanden att Tacitus och Suetonius historiska verk skrivits omkring hundra år efter Augustus död. Deras uppgifter baserade sig alltså på en senare bedömning, men å andra sidan kan de ha hämtat stöd i källor från Augustus tid i de statliga arkiven. Tacitus godkände inte det enväldiga system som Augustus hade etablerat. Examinanden kan diskutera hur beskrivningen av Augustus utseende kan ha bevarats i hundra år och hur pålitlig den var. Examinanden kan också inse att historieskrivningen i Rom hade sina egna politiska syften, och att den inte motsvarar modern historieskrivning.
Augustus egen skrift och statyn Augustus av Prima Porta är samtida källor. Examinanden kan emellertid inte förväntas förstå att statyn är en samtida källa, eftersom det i källhänvisningen inte anges när statyn är gjord. I vilket fall som helst återger statyn stilen i den klassiska eran av grekisk skulptur, vilken ursprungligen användes för att avbilda gudar. Statyn är sannolikt en igenkännlig men idealiserad avbildning av motivet. Detta var rimligt för offentliga porträtt eftersom de romerska regenterna också dyrkades som gudar. Många av rikets underlydande hade aldrig sett sin regent och kunde därför övertygas helt av de förskönade porträtten. Det väsentliga är att förstå att statyn har en koppling till offentlig propaganda, där man vill framställa Augustus som en idealisk härskare.
8. Utvecklingstrenderna i den ryska utrikespolitiken 30 p.
8.1 Analysera hur Rysslands utrikespolitik utvecklades från början av 1900-talet till slutet av första världskriget, och hur denna utveckling påverkade de internationella relationerna. Utnyttja materialen i ditt svar. och 14 p.
I ett gott svar konstaterar examinanden att Ryssland hade bedrivit expansiv utrikespolitik ända sedan 1800-talet. Ryssland underbyggde sin intressesfär främst genom panslavismen och den ortodoxa kyrkans position. Strävan efter geopolitisk makt blir allt tydligare genom försöken till expansion i Centralasien och ännu längre bort i Asien. De framgick bland annat av kriget mot Japan åren 1904–1905, som Ryssland förlorade. Under första världskriget försökte Ryssland etablera sin intressesfär genom att alliera sig med ententen. De militära bakslagen under kriget ledde emellertid till stora spänningar inom den ryska inrikespolitiken och Sovjetryssland, som uppstod genom bolsjevikernas statskupp, ingick en separatfred med centralmakterna och lösgjorde sig från kriget på våren 1918.
I ett berömligt svar beskrivs Rysslands utrikespolitik mer analytiskt, och examinanden utnyttjar materialen källkritiskt. Examinanden skapar en helhetsbild av förändringarna i de internationella relationerna. Rysslands expansionsambitioner förklaras mer ingående, liksom Rysslands agerande under första världskriget. Särskilt Balkanregionen och passage till Medelhavet var viktiga strategiska mål vid den här tidpunkten. Examinanden förstår att bolsjevikernas revolution och Sovjetunionens grundande försvagade Rysslands inflytande i landets internationella relationer och orsakade ytterligare ideologiska spänningar i de internationella relationerna under mellankrigstiden.
8.2 Hurdana förändringar och vilka bestående element kan observeras i Rysslands utrikespolitik från medeltiden till våra dagar? Utnyttja Jyrki Iivonens kolumn ( ) i ditt svar. 16 p.
Ett gott svar kopplas tydligt till Iivonens kolumn, och examinanden kommenterar den beskrivning och tolkning av den historiska utvecklingen av Rysslands utrikespolitik som framkommer i kolumnen. I svaret dryftas exempelvis förutsättningarna för att Rysslands makt skulle stärkas under medeltiden liksom de faktorer som begränsade denna stärkta makt, till exempel Kievrikets starka regionala inflytande som slaviskt och ortodoxt centrum, mongolernas utbredning i regionen österifrån samt Moskvas roll som dominerande slavisk och ortodox aktör. Från och med 1500-talet var den ryska utrikespolitikens huvudsakliga syfte för landet att expandera västerut, vilket emellertid bromsades av Sveriges häftiga motvärn.
I ett gott svar konstaterar examinanden att Rysslands västligt orienterade utrikespolitik under 1700-talet och början av 1800-talet lyckades bättre än dittills (till exempel erövringen av Finland 1809). Från 1800-talet präglades den ryska utrikespolitiken av både rysk nationalism och, i början av 1800-talet, panslavismen som var en viktig politisk kraft i strävandena att uppnå dominans i Balkan och vid Medelhavet. Under 1800-talet utvidgades Rysslands utrikespolitik till att även omfatta öst (Kaukasien, Centralasien och områden ännu längre bort i öst, t.ex. rysk-japanska kriget 1904–1905). Ett gott svar inkluderar även observationen att Rysslands långvariga ambitioner på en dominerande ställning i Europa förverkligades i och med andra världskriget, då Sovjetunionen utsträckte sin makt ända till Berlin. Rysslands president Putin beskrev i början av 1990-talet Sovjetunionens fall som en “geopolitisk katastrof”. I ett gott svar ges ett exempel på hur den politiska historien utnyttjas inom den ryska utrikespolitiska propagandan i samband med anfallskriget mot Ukraina.
I ett berömligt svar skapar examinanden en helhetsbild av hela tidsperioden och ger en mer ingående bakgrund till målen för Rysslands utrikespolitik. Ett berömligt svar visar på förmågan att grundligt underbygga utvecklingen av Rysslands utrikespolitik med olika konkreta exempel (t.ex. Ivan IV:s strävanden att utvidga Moskvariket, Peter den Stores västligt orienterade ambitioner och grundandet av staden S:t Petersburg, Alexander I:s förbindelser med Napoleon och den intressesfär som Stalin uppnådde för Sovjetunionen i Central- och Östeuropa). I ett berömligt svar analyserar och kontextualiserar examinanden ideologiska faktorer som påverkat Rysslands agerande; exempelvis den ortodoxa kyrkan, rysk nationalism och panslavism. Examinanden förstår dessutom att den ryska utrikespolitiken letts auktoritärt ända sedan medeltiden (tsarer, kommunistiska partiets ledare och Rysslands auktoritära presidenter). Ett berömligt svar innehåller även mer djupgående analys av den ryska historiepolitiken. Examinanden läser även Iivonens kolumn källkritiskt. Hen kan till exempel påpeka att det handlar om en kolumn, och i sådana ställs saker ofta på sin spets, men observerar ändå att skribenten är expert på området.
9. Järnvägarnas betydelse under Finlands historia 30 p.
9.1 Hur transporterades gods inom Finland innan järnvägarna anlades? 10 p.
I sitt svar tar examinanden upp transportsvårigheterna innan järnvägarna byggdes. Det fanns få landsvägar och de som fanns var undermåliga. Inga särdeles stora mängder varor kunde transporteras med hästkrafter. I kustregionerna var sjöfarten viktig för godstransporter, och därför var bebyggelsen också i stor utsträckning koncentrerad till kusterna och i inlandet längs vattendrag. Sommartid kunde varor transporteras längs älvar till inlandet. Under 1800-talet förbättrades förhållandena för sjötrafik dessutom genom att kanaler grävdes så att vattendrag kopplades samman. Vintertid, när säsongen för segelfärder slutat, upphörde emellertid en stor del av trafiken. Godstransporter kunde nästan bara ordnas med släde över sådana vattendrag eller vägbäddar som frusit på. Då var de mängder gods som kunde transporteras mindre än sommartid.
9.2 Analysera vilken ekonomisk och kulturell betydelse byggandet av järnvägar hade i Finland i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Utnyttja materialen i ditt svar. , och 20 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att byggandet av järnvägar omvälvde gods- och persontrafiken i betydande grad. Innan järnvägar blev vanliga (material 9.A) grundades synnerligen lite industri och få städer i inlandet, och dessa städers folkmängd var oansenlig. När trafikförbindelserna förbättrades i och med järnvägarna, fick industriföretag i inlandet effektiv tillgång till såväl inrikes- som utrikesmarknader. Detta ledde till att nya sågverk och fabriker anlades i inlandet och till att behovet av arbetskraft och därigenom också städerna växte. Examinanden observerar även järnvägarnas och särskilt järnvägsbyggenas betydelse för sysselsättningen, särskilt i förhållande till Finlands folkmängd (material 9.B).
Kulturlivet påverkades av järnvägen genom att landsortsstäder knöts till större centrum. Det gjorde det möjligt för landsbygdsbefolkningen att resa in till städerna och ledde till att informationsförmedlingen, till exempel i form av dagstidningar, snabbare spreds också på landsbygden. Kulturevenemang nådde enklare även städerna i inlandet, vilket också hänvisas till i Yrjö-Koskinens tal (material 9.C).
I ett berömligt svar behandlar examinanden konsekvenserna av järnvägsbyggandet grundligare och mer analytiskt. Examinanden kan exempelvis beakta järnvägarnas betydelse för virkestransporter från sågverk till hamnar, eller att den ekonomiska regionen S:t Petersburg kopplades samman med Finland tack vare järnvägen. Examinanden kan dessutom redogöra utförligare för järnvägsbyggandets sysselsättande effekter: i figuren syns särskilt banarbetet under hungeråren. Under 1920- och 1930-talen urskiljs inte särskilda toppar som tyder på mer sysselsättning, utan järnvägsförbindelserna byggdes ut i jämn takt (material 9.B).
Å andra sidan kan examinanden också göra kritiska observationer om järnvägarnas betydelse. Järnvägsnätet var till stora delar redan färdigt när Finland blev självständigt (material 9.A), men industrialiseringen i större skala över landet började mycket senare. Under inbördeskriget gjorde järnvägarna det möjligt att frakta trupper och vapen till fronten. Yrjö-Koskinens tal var ett typiskt festtal där betydelsen av järnvägens ankomst till Jyväskylä rentav kunde överdrivas (material 9.C).