Hyvän vastauksen piirteet: FI – Psykologia
24.9.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Psykologian kokeessa arvioinnin keskeisenä perusteena on vastauksen ankkuroiminen empiiriseen, tutkimuspohjaiseen tietoon ja keskeisiin psykologian teorioihin. Ihmisen kehitystä, tiedonkäsittelyä, psyykkistä hyvinvointia ja persoonallisuutta tutkitaan psykologiassa useasta toisiaan täydentävästä näkökulmasta, kuten biologisesta, kognitiivisesta tai sosiokulttuurisesta. Kokelaan tulisi osata luontevasti hyödyntää eri näkökulmista tuotettua tieteellistä tietoa psyykkisten ilmiöiden ja prosessien erittelyssä.
Psykologian kokeessa arvioidaan kokelaiden valmiutta ymmärtää psykologisen tiedon luonnetta ja tiedonmuodostusta, mukaan lukien tutkimusten luotettavuuden ja pätevyyden arvioiminen. Tehtävä voi edellyttää ajankohtaisten psykologian tutkimustulosten arviointia tai tutkimussuunnitelman laatimista.
Psykologian tehtäviin liittyy psykologisten ilmiöiden kuvailemista, arvioimista, pohtimista ja selittämistä sekä erilaisten näkökulmien vertailua. Useassa tehtävässä on myös ainerajat ylittäviä mahdollisuuksia. Osa tehtävistä sisältää joko kirjallista aineistoa tai videoaineistoa, joka tulee yhdistää tehtävänannon mukaisesti psykologiseen tietoon.
Digitaalisessa kokeessa tehtävät jakautuvat kolmeen osaan: 1 perustehtävät (esim. määrittele, kuvaile, selitä), 2 soveltavat tehtävät ja 3 kehittelytehtävät (esim. pohdi, vertaile, arvioi, suunnittele). Hyvän vastauksen kriteerit poikkeavat toisistaan osissa 1, 2 ja 3. Osan 1 tehtävissä kokelaalta edellytetään pääosin tiedollista osaamista, mutta osien 2 ja 3 tehtävät vaativat jo enemmän tiedonkäsittelyä. Psykologisen tiedon soveltamista vaaditaan sekä osassa 2 että 3, mutta osassa 3 painotetaan erityisesti kehittelyä, jolloin vastaus voi sisältää oivaltavia tarkastelutapoja sekä tiedon ja selitystapojen arviointia.
Keskeisenä arvioinnin kohteena on se, kuinka syvällisesti kokelas ymmärtää psykologista tietoa, kuinka hän osaa soveltaa sitä ja missä määrin hän pystyy tarkastelemaan sitä kriittisesti. Pelkkä oppimateriaalin sisältöjen toistaminen ei mahdollista parhaisiin arvosanoihin pääsemistä. Osa tehtävistä edellyttää valmiutta analysoida ajankohtaisia tapahtumia ja ilmiöitä psykologisen tiedon varassa. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti kypsyyden osoittamiseen ja psykologisen tiedon hallintaan. Kokelaan tulisi vastata kysymyksiin tehtävänannon mukaisesti. Esitetyt asiat ja väitteet tulisi perustella vastauksessa selkeästi. Arvioinnissa kiinnitetään lisäksi huomiota siihen, kuinka jäsentynyt ja johdonmukainen kokonaisuus vastaus on.
Joissakin tehtävissä vastauksen enimmäispituus on rajoitettu. Ylityksestä tehdään pistevähennys reaaliaineiden kokeiden määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
Ohessa on arviointitaulukko, josta ilmenevät 20 ja 30 pisteen vastauksen arviointikriteerit. Hyvän vastauksen piirteissä on myös kuvailtu, millaisia piirteitä sisältävät 20 pisteen tehtävissä 9–11 pisteen ja 15–17 pisteen vastaukset ja 30 pisteen tehtävissä 13–16 pisteen ja 22–25 pisteen vastaukset.
Tiedollinen osaaminen 10 / 15 p. | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vastauksessa esitetty psykologinen tieto ja käsitteistö | |||||
Vastaus ei sisällä lainkaan psykologista tietoa tai käsitteistöä. |
Välttävä: Vastaus sisältää niukasti psykologista tietoa ja käsitteistöä. Psykologisen tiedon hallinta on vain välttävää. |
Tyydyttävä: Vastauksessa esitetään joitakin mielekkäitä psykologiseen tietoon perustuvia ajatuksia ja käsitteitä. Tiedon hallinta on tyydyttävää. |
Hyvä: Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on hyvää, mutta osittain rajoittunutta. |
Kiitettävä: Vastaukseen sisältyy monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on kiitettävää. |
Erinomainen: Vastaukseen sisältyy syvällistä ja monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on erinomaista. |
Tiedonkäsittely 10 / 15 p. | |||||
Tehtävänannon noudattaminen, aineiston käyttö ja vastauksen rakentaminen | |||||
Vastaus ei ole tehtävänannon mukainen. Aineistoa ei hyödynnetä lainkaan tai sitä tulkitaan täysin virheellisesti. Vastaus on sekava ja jäsentymätön. |
Välttävä: Vastaus on vain osittain tehtävänannon mukainen. Aineistoon sisältyvää informaatiota toistellaan tai sitä tulkitaan osittain väärin. Vastaus on luetteleva ja katkelmallinen. |
Tyydyttävä: Vastauksessa on tehtävänannon kannalta puutteita. Aineiston hyödyntäminen on kaavamaista ja mekaanista. Vastaus on paikoitellen jäsentynyt, mutta asiat jäävät irrallisiksi. |
Hyvä: Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, mutta osa tekstistä jää irralliseksi. Aineistoa on hyödynnetty melko hyvin. Vastaus on jäsentynyt. |
Kiitettävä: Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Aineistoa on hyödynnetty hyvin. Vastaus muodostaa kiitettävän kokonaisuuden. |
Erinomainen: Vastaus on tehtävänannon mukainen. Aineistoa on hyödynnetty erinomaisesti. Vastaus muodostaa erinomaisesti jäsennellyn kokonaisuuden. |
Soveltaminen, kehitteleminen ja arviointi | |||||
Psykologista tietoa ei sovelleta, kehitellä tai arvioida lainkaan. Asioita ei perustella, tai perustelut eivät ole päteviä. |
Välttävä: Psykologisen tiedon soveltamisesta, kehittelystä ja arvioinnista on vähäisiä merkkejä. Perusteluja on niukasti. |
Tyydyttävä: Psykologisen tiedon soveltamisesta, kehittelystä ja arvioinnista on selkeitä merkkejä. Väitteitä on perusteltu, mutta osa perusteluista on puutteellisia. |
Hyvä: Psykologisen tiedon soveltaminen, kehittely ja arviointi on hyvää. Perusteluja on useissa kohdissa ja ne ovat paikkansa pitäviä. |
Kiitettävä: Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan kiitettävästi. Perustelut ovat selkeitä ja vakuuttavia. |
Erinomainen: Psykologisen tiedon soveltaminen, arviointi ja erityisesti kehittely on erinomaista ja johdonmukaista. Perusteluja on kattavasti ja ne ovat erittäin vakuuttavia. |
Kriteereitä vastaavat pisteet | Välttävä | Tyydyttävä | Hyvä | Kiitettävä | Erinomainen |
20 pisteen tehtävät | 1–4 p. | 5–8 p. | 9–12 p. | 13–16 p. | 17–20 p. |
30 pisteen tehtävät | 1–6 p. | 7–12 p. | 13–18 p. | 19–24 p. | 25–30 p. |
Osa 1: 20 pisteen tehtävät
1. Psykologisia väitteitä 20 p.
Valitse kussakin osatehtävässä 1.1–1.20 parhaiten sopiva vaihtoehto. Oikea vastaus 1 p., väärä vastaus –1 p., ei vastausta 0 p.
Tehtävä ei ole pakollinen, ja siihen voi jättää vastaamatta. Jos olet aloittanut tehtävään vastaamisen, mutta et haluakaan jättää sitä arvosteltavaksi, valitse jokaisessa osatehtävässä vaihtoehto ”En vastaa”.
1.1 Hermosolujen määrä aivoissa lisääntyy, kun ihminen kehittyy lapsesta aikuiseksi. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.2 Jos lapsella on turvallinen kiintymyssuhde, hän luottaa tuntemattomiin aikuisiin eikä hätäänny, vaikka hän jäisi vieraiden aikuisten seuraan. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.3 Masennus on yleisempää nuoruudessa kuin lapsuudessa. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.4 Kielen ymmärtäminen kehittyy kielen tuottamisen kanssa eri tahtiin. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.5 Toiminnanohjaustaitojen kehittyminen on nopeinta alakouluiässä, jonka jälkeen kehittyminen hidastuu ja taidot vakiintuvat ennen aikuisikää. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.6 Lapsuusiän temperamenttipiirteitä ovat muun muassa tunteiden ilmaisu, keskittymiskyky ja sosiaaliset taidot. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.7 Seksuaali-identiteetin muutokset ovat mahdollisia myös myöhäisaikuisuudessa. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.8 Kun lapsi oppii, että kaikki nelijalkaiset eläimet eivät ole koiria, hän joutuu muokkaamaan sisäisiä mallejaan, eli tapahtuu assimilaatiota. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.9 Perimän merkitys yksilön kehitykselle on vähäistä varhaislapsuuden jälkeen. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.10 Mielen teorian kehittyminen edellyttää kykyä abstraktiin ajatteluun. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.11 Tieteessä suhtaudutaan tutkimusten tuloksiin kriittisesti ja niitä koetellaan. Siksi tieteellinen tieto saattaa muuttua esimerkiksi mediassa käydyn julkisen keskustelun seurauksena. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.12 Psykologisen tutkimuksen tulee noudattaa eettisiä periaatteita, joilla varmistetaan, että tutkittavalle ei aiheudu tutkimuksesta haittaa eikä hänen itsemääräämisoikeuttaan rikota. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.13 Kokeellisella tutkimuksella voidaan selvittää syy-seuraussuhteita. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.14 Tapaustutkimus tuottaa usein yksityiskohtaista tietoa, jota ei kuitenkaan välttämättä voi yleistää koskemaan suuria ihmisjoukkoja. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.15 Tunteet ovat lyhytkestoisia reaktioita, jotka vaikuttavat sekä tiedonkäsittelyyn että kehon fysiologiaan. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.16 Ilman sisäistä motivaatiota ihminen ei pysty saavuttamaan tavoitettaan. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.17 Lähikehityksen vyöhykkeellä tarkoitetaan ympäristöjä, joissa lapsi viettää aikaa, kuten koti, päivähoitopaikka ja harrastukset. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.18 Pintasuuntautunut opiskelustrategia on hyödyllisempi kuin syväsuuntautunut, jos opiskelijalla on vain yksi ilta aikaa opiskella kokonainen psykologian opintojakso. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
1.19 Arkiajatteluun kuuluvat piirteet, kuten tarinallisuus ja taipumus nähdä yhteyksiä satunnaisten ilmiöiden välillä, saavat ihmiset kokemaan, että he ymmärtävät monimutkaista maailmaa paremmin kuin he tosiasiassa ymmärtävät. 1 p.
- Oikein (1 p.)
- Väärin (-1 p.)
1.20 Tieteellinen tutkimus pyrkii tuottamaan tietoa, joka välttää arkiajattelun rajoituksia ja on mahdollisimman subjektiivista. 1 p.
- Oikein (-1 p.)
- Väärin (1 p.)
2. Psykoterapia ja neuropsykologinen kuntoutus 20 p.
Psykoterapia ja neuropsykologinen kuntoutus ovat psykologisia hoito- ja kuntoutusmenetelmiä. Valitse joko psykoterapia tai neuropsykologinen kuntoutus ja selitä, millaisia haasteita sillä pyritään ratkomaan ja millaisia menetelmiä siinä käytetään.
Vastauksen pituus on enintään 2000 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Neuropsykologisella kuntoutuksella pyritään lievittämään aivosairauksien ja -vammojen tai kehityksellisten neuropsykologisten vaikeuksien (kuten lukivaikeus tai ADHD) aiheuttamia oireita ja haasteita. Lisäksi sen avulla pyritään vähentämään toimintakyvyn muutosten tai rajoitteiden aiheuttamia haittoja sekä auttamaan muutoksiin sopeutumisessa. Neuropsykologiseen kuntoutukseen voi sisältyä myös psykologista tukea vammaan sopeutumiseksi, sillä etenkin äkillisiin aivotoiminnan häiriöihin (aivoverenkiertohäiriöt, aivovammat) liittyy usein ahdistus- ja masennusoireita. Neuropsykologista kuntoutusta voidaan käyttää esimerkiksi seuraavien toimintojen häiriöissä: tarkkaavaisuuden säätely, muisti ja oppiminen, toiminnanohjaus ja suunnittelu, kielelliset kyvyt, lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen sekä käyttäytymisen ja tunteiden säätely.
Neuropsykologinen kuntoutus tapahtuu neuropsykologiaan erikoistuneen psykologin ohjauksessa. Se on yksilöllistä, tavoitteellista ja säännöllistä työskentelyä, jonka painopisteet ja menetelmät vaihtelevat riippuen siitä, millaisia oireita kuntoutettavalla henkilöllä on. Tavoitteet asetetaan yleensä käytännönläheisesti, ja pyrkimyksenä on vaikeiden asioiden harjoittelu ensin yleisemmällä tasolla ja sitten opittujen taitojen soveltaminen esimerkiksi opiskeluun tai työhön ja arkeen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi opintojen edistyminen, työelämässä pysyminen tai töihin palaaminen taikka se, että asiakas pärjäisi itsenäisesti ja turvallisesti kotonaan.
Neuropsykologisella kuntoutuksella on tutkitusti myönteisiä vaikutuksia toimintakykyyn etenkin aivotoiminnan äkillisissä häiriöissä ja kehityksellisissä neuropsykologissa häiriöissä.
Psykoterapian tavoitteena on poistaa tai lievittää psyykkisiä ongelmia ja niihin liittyvää kärsimystä, tukea psyykkistä kasvua ja kehitystä sekä lisätä ihmisen valmiuksia ratkaista ongelmiaan itse. Psykoterapia voi pyrkiä hoitamaan mielenterveyden häiriötä, mutta se voi olla myös tukea vaikeassa elämäntilanteessa tai haastavien tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi tavoitteena on usein edistää työ- ja opiskelukykyä sekä tukea opintojen edistymistä, työelämässä pysymistä tai sinne palaamista. Psykoterapiassa on useita suuntauksia, esimerkiksi kognitiivinen psykoterapia ja psykodynaaminen psykoterapia. Psykoterapia perustuu kahden tai useamman ihmisen vuorovaikutukseen, ja siihen kuuluu keskustelua sekä yleensä myös erilaisia käytännön harjoitteita. Psykoterapian keskeinen vaikuttava tekijä on luottamukseen ja jaettuun tavoitteeseen perustuva yhteistyösuhde terapeutin ja asiakkaan välillä. Psykoterapia voidaan järjestää esimerkiksi niin, että asiakas käy keskustelemassa yksin psykoterapeutin kanssa tai sitten pari-, perhe- tai ryhmäpsykoterapiassa, jossa osallistujia on psykoterapeutin ja asiakkaan lisäksi muitakin. Vaikka psykoterapia perustuu ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, se ei kuitenkaan ole pelkästään tavallista keskustelua. Psykoterapian suuntauksesta tai viitekehyksestä riippuen terapia voi sisältää monenlaisia erilaisia työskentelytapoja, kuten vaikeiden asioiden harjoittelua omalla ajalla terapian ulkopuolella, mielikuvaharjoittelua tai rentoutumistekniikoita. Terapian kesto voi vaihdella muutamasta tapaamisesta vuosien mittaiseen ja monta kertaa viikossa tapahtuvaan terapiaan.
Psykoterapia on tutkitusti vaikuttavaa hoitoa moniin mielenterveyden häiriöihin, ja sitä voi antaa vain asianmukaisesti koulutettu psykoterapeutti.
Sekä neuropsykologisessa kuntoutuksessa että psykoterapiassa kuntoutuminen ja muutos perustuvat aivojen muovautumiseen, jota edistetään opettelemalla uusia käyttäytymisen ja ajattelun tapoja.
9–11 p.
Valitun hoitomuodon käyttökohteet ja menetelmät on kuvattu hyvin. Vastaus on jäsentynyt ja sisältää pääosin mielekästä tietoa ja käsitteistöä.
15–17 p.
Valitun hoitomuodon käyttökohteet ja menetelmät on kuvattu kiitettävästi. Vastaus muodostaa selkeän kokonaisuuden ja sisältää osuvaa psykologista tietoa sekä psykoterapiaan tai neuropsykologiseen kuntoutukseen liittyvää käsitteistöä.
Vastauksen enimmäispituus on 2 000 merkkiä. Sallitun merkkimäärän ylittämisestä tehdään pistevähennys, josta määrätään reaaliaineiden kokeita koskevissa määräyksissä ja ohjeissa.
Pistevähennyksen suuruus 20 pisteen tehtävässä on seuraavanlainen: Alle 10 %:n ylitys (2 001–2 199 merkkiä) -1 piste, 10–30 %:n ylitys (2 200–2 600 merkkiä) -3 pistettä ja yli 30 %:n ylitys (2 601 tai enemmän merkkejä) -7 pistettä.
3. Etsi ja korjaa virheet 20 p.
Alla on neljä uneen ja nukkumiseen liittyvää tekstiä 3.1–3.4, joissa jokaisessa on virheitä. Selitä, mitä virheellistä teksteissä on ja miten asia psykologisen tiedon perusteella tosiasiassa on.
Vastausten enimmäispituus jokaisessa osatehtävässä on 550 merkkiä, ja jokainen osatehtävä arvioidaan asteikolla 0, 1, 3 tai 5 pistettä.
3.1 Uni on aivojen ja kehon lepotila, joka on tärkeä terveydelle ja hyvinvoinnille. Unen tarpeeseen vaikuttavat ikä, ihmisen yksilölliset ominaisuudet ja kulttuuri, jossa hän on kasvanut. Lapset tarvitsevat paljon unta, mutta erityisesti henkilökohtaista menestystä arvostavissa kulttuureissa useimmat aikuiset opettelevat olemaan tarvitsematta enempää kuin 4–6 tuntia unta yössä. 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 550 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Unen tarve on biologisesti säädelty, eikä kulttuurilla ja oppimisella ole siihen vaikutusta. Keskimäärin aikuinen tarvitsee noin 8 tuntia unta. Siten 4–6 tunnin yöunet ovat useimmille ihmisille liian lyhyet, mikä aiheuttaaa kroonista univajetta ja siihen liittyviä terveyshaittoja.
3.2 Jos ihminen nukkuu liian vähän, hänelle kertyy univajetta. Lyhytkestoiseen univajeeseen liittyy monenlaisia oireita, kuten normeista poikkeavaa käyttäytymistä, pakkoajatuksia ja jopa paniikkikohtauksia. Lyhytkestoisesta univajeesta palautuminen on vaikeaa, ja usein siihen tarvitaan psykologin apua. 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 550 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Lyhytkestoinen univaje ei aiheuta tekstin mukaisia oireita. Sen sijaan siitä seuraa esimerkiksi väsymystä, mielialan laskua, keskittymisvaikeuksia ja muiden kognitiivisten toimintojen, kuten reaktionopeuden, hidastumista. Lyhytaikaisesta univajeesta myös palaudutaan suhteellisen nopeasti, yhden tai muutaman hyvin nukutun yön jälkeen. Tyypillisesti lyhytaikaisesta univajeesta palautumiseen ei tarvita ammattiapua, ellei sen taustalla ole jokin unihäiriö.
3.3 Unen aikana aivot käyvät sykleissä läpi neljää eri univaihetta. Nämä vaiheet ovat kevyeksi uneksi kutsuttavat vaiheet 1 ja 2 sekä syväksi uneksi kutsuttavat vaiheet 3 ja 4. Syvän unen aikana aivojen sähköinen toiminta on valvetilaa vähäisempää ja hengitys sekä pulssi ovat tasaisia ja hitaita. Kevyessä unessa hengitys on epäsäännöllistä ja aivot ovat lähes yhtä aktiiviset kuin valveilla. Kevyessä unessa nähdään myös unen vaiheista eniten unia. 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 550 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tekstissä on mainittu kevyt ja syvä uni, mutta siitä puuttuu REM-univaihe eli vilkeuni. Kevyen unen kuvaus on myös väärin: kevyen unen aikana aivojen aktiivisuus hidastuu verrattuna valvetilaan, mutta on kuitenkin suurempaa kuin syvässä unessa. Sen sijaan REM-vaiheessa aivojen toiminta muistuttaa eniten valvetta, ja silloin myös hengitys voi olla epätasaista. Lisäksi REM-uneen kuuluvat nopeat silmänliikkeet ja sen aikana on unen vaiheista suurin todennäköisyys nähdä unia.
Joissakin lähteissä kevyen ja syvän unen vaiheiden numerointi saattaa olla esitetty eri tavalla kuin vaiheina 1–4. Jos kokelas esittää, että tekstissä esitetty numerointi on virheellinen, ei tämä ole virhe, mutta se ei myöskään ole riittävä vastaus tehtävään vaan kokelaan tulee pisteitä varten tunnistaa REM-univaiheen puuttuminen ja REM-unen piirteiden esittäminen kevyen unen piirteinä.
3.4 Yksi unen tärkeimmistä hyödyistä on oppimisen edistäminen. Kun koemme valveilla asioita, on niihin liittyvä muistijälki pintasuuntautuneen oppimisen vaikutusta. Unen aikana pintasuuntautunut oppiminen muuttuu syväsuuntautuneeksi oppimiseksi. Tämän vuoksi hyvien yöunien jälkeen muistamme yksityiskohtien sijaan oleellisia yhteyksiä asioiden välillä ja saatamme myös oivaltaa uusia ratkaisuja ongelmiin. 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 550 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Uni on tärkeää oppimiselle, mutta unen aikana tapahtuva prosessi ei liity pinta- ja syväsuuntautuneeseen oppimiseen, jotka ovat lähestymistapoja oppimiseen. Sen sijaan unen aikana aivoissa vahvistuvat tärkeimmät yhteydet hermosolujen välillä ja heikot yhteydet voivat karsiutua. Tästä seuraa olennaisten muistojen vahvistumista, epäolennaisten muistojen unohtamista sekä mahdollisesti uusien yhteyksien syntymistä säilömuistossa jo olleiden ja uusien, opeteltavien asioiden välillä.
Jokainen osatehtävä arvioidaan erikseen asteikolla 0, 1, 3 tai 5 pistettä.
0 p. Vastauksessa ei ole oikeaa tietoa.
1 p. Vastauksessa tunnistetaan virheellisiä osia arvioitavasta tekstistä, mutta suurin osa vastauksesta on virheellistä tai puuttuu.
3 p. Vastauksessa tunnistetaan virheellinen tieto tekstistä ja sille esitetään korjausehdotus, mutta vastaus sisältää pieniä virheitä tai puutteita.
5 p. Vastauksessa tunnistetaan virheellinen tieto tekstistä ja korjataan se ilman virheitä.
Yhden vastauksen enimmäispituus on 550 merkkiä. Sallitun merkkimäärän ylittämisestä tehdään pistevähennys, josta määrätään reaaliaineiden kokeita koskevissa määräyksissä ja ohjeissa.
Pistevähennyksen suuruus 4–6 pisteen tehtävässä on seuraavanlainen: 30 %:n tai pienempi merkkimäärärajoituksen ylitys (551–715 merkkiä) -1 piste ja yli 30 %:n ylitys (716 tai enemmän merkkejä) -2 pistettä.
Osa 2: 20 pisteen tehtävät
4. Motivaatio 20 p.
Opiskelijoiden motivaatioon voivat vaikuttaa sekä yksilön sisäiset tekijät että ympäristötekijät. Hyvässä vastauksessa nämä tekijät osataan sitoa psykologiseen tietoon motivaatiosta. Vastausta voi lähteä rakentamaan esimerkiksi Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian (kutsutaan joskus myös itseohjautuvuusteoriaksi) pohjalle, joka perustuu ajatukseen siitä, että ihminen on luonnostaan aktiivinen, itseohjautuva ja motivoitunut. Malli perustuu olettamukseen siitä, että motivaation taustalla on kolme ihmisen tarpeisiin pohjautuvaa komponenttia – autonomian eli itsemääräämisen kokemus, liittymisen tai yhteisöllisyyden kokemus sekä kokemus omasta kyvykkyydestä.
Sisäisesti motivoivat tehtävät ovat kiinnostavia ja innostavia. Niihin liittyy usein autonomian kokemus sekä kokemus siitä, että kykenee suoriutumaan noista tehtävistä. Ulkoisesti motivoiduissa tehtävissä opiskelija voi kokea, että hänellä ei ole valinnan mahdollisuuksia ja että tehtävään liittyy voimakas ulkoinen säätely, esimerkiksi kielteisten seuraamusten näkökulmasta. Jos opiskelussa suuri osa motivaatiosta on ulkoista, on merkittävä riski, että opiskelijan motivaatio ja jopa hyvinvointi laskee, koska yllä mainitut tarpeet eivät tule tasapainoisesti kohdatuksi.
Kehittymättömät tai pintasuuntautuneet opiskelutekniikat, kuten tekstin ulkoa opettelu, voivat myös korostaa ulkoisen motivaation merkitystä. Esimerkiksi kun opiskelija opettelee lukion oppikirjan tekstiä lähes ulkoa, hän jättää kontrollin siitä, mikä opeteltavassa tekstissä on tärkeää, opettajalle tai ylioppilastutkintolautakunnalle. Opiskelijalle jää siten passiivinen rooli. Tällöin opiskeltavan asian merkitys jää pohtimatta ja aktiivista ajattelua, tiedon rakentamista ja yhdistelyä ei tapahdu. Joskus myös pedagogiset ratkaisut voivat ajaa opiskelijoita motivaatiota laskevien ja tehottomien opiskelutekniikoiden käyttöön – esimerkiksi silloin, kun kokeissa kysytään kokonaisuuden kannalta merkityksettömiä yksityiskohtia.
Sisäinen ja ulkoinen motivaatio eivät kuitenkaan ole täysin toistensa vastakohtia; opiskelija voi esimerkiksi sisäistää ulkoisen motivaation lähteen myös omaksi sisäisesti motivoiduksi tavoitteekseen, ja näin lukio-opinnoissa usein tapahtuukin. Esimerkiksi hyvä opettaja voi innostaa opiskelijaa sellaisen aiheen pariin, joka alun perin tuntui vieraalta. Opiskelija voi siis sisäistää alkuaan ulkoisen motivaation (pakollisen opintojakson suorittaminen) osaksi omia merkitykselliseksi koettuja tavoitteitaan ja mielenkiinnon kohteitaan. Lukiossa on myös paljon valinnaisia opintoja, joiden tarkoitus on osaltaan tukea opiskelijan autonomian kehitystä.
On myös mahdollista, että sisäinen motivaatio laskee tai alun perin ulkoisesta motivaatiosta ei muodostukaan sisäistä. Edellä kuvaillun itsemääräämisteorian viitekehyksessä ongelma voi liittyä yhteisöllisyyden kokemuksen puutteeseen (esimerkiksi vaikeus saada lukiossa ystäviä ja päästä osaksi luokkayhteisöä) taikka kokemukseen siitä, että valinnan varaa on liian vähän tai että lukio-opinnot eivät sisällöiltään tunnu mielenkiintoisilta. Useimmiten kyvykkyyden tunnetta voi kuitenkin nakertaa opiskeluista saatu palaute, joka saattaa tuntua pettymykseltä silloin, kun esimerkiksi koearvosana ei vastaa käsitystä omasta osaamisesta ja kokeeseen valmistautumisesta. Vaikeiden asioiden oppiminen vaatii joskus myös paljon toistoja ja uskoa siihen, että on kyvykäs oppimaan asian.
Jos erilaisia pettymyksiä opinnoissa selittää sisäisillä attribuutioilla – kuten ”aivoissani on vikaa” tai ”en pysty oppimaan tätä” – vaikuttaa se väistämättä omaan kyvykkyyden ja minäpystyvyyden kokemukseen. Tällaisia haitallisia sisäisiä attribuutioita voi myös aiheuttaa se, että vertaa itseään epäreilulla tavalla muihin opiskelijoihin. Motivaatiota saattavat laskea myös lähiympäristön kannustuksen tai ymmärryksen puute sekä muut koulun ulkopuoliset kuormitustekijät, jotka vähentävät opiskelijan voimavaroja ja siten opintoihin keskittymistä. Kokelas voi käsitellä myös muita suoraan lukioon tai opiskeluun liittymättömiä opiskelumotivaatioon ja sen muutoksiin mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä.
9–11 p.
Vastaus käsittelee opiskelumotivaation laskemista psykologisen tiedon valossa. Tiedon hallinta on hyvää, mutta sisältää joitakin rajoituksia tai viittauksia arkitietoon.
15–17 p.
Vastaus käsittelee opiskelumotivaation laskemista osuvan ja monipuolisen psykologisen tiedon avulla. Tiedon hallinta on kiitettävällä tasolla ja ankkuroitu selkeästi psykologiseen tietoon arkitiedon sijaan.
5. Tutkimuksen suunnittelu 20 p.
Kodin ulkopuolelle, esimerkiksi sijaisperheeseen tai laitokseen, oli vuonna 2021 sijoitettuna lähes 18 000 alle 18-vuotiasta lasta ja nuorta. Syitä lapsen sijoittamiseen kodin ulkopuolelle voivat olla esimerkiksi vanhemmuuden haasteet tai lapsen haastava tilanne, jonka kanssa vanhemmat eivät koe pärjäävänsä.
Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lapsena huostaanotetuilla ja oman perheen ulkopuolelle asumaan sijoitetuilla henkilöillä oli aikuisena useammin mielenterveyshäiriöitä kuin koko lapsuutensa omien vanhempiensa kanssa asuneilla. Kaikilla perheen ulkopuolelle sijoitetuilla lapsilla ei kuitenkaan myöhemmin elämässä ole mielenterveyden häiriöitä.
Tutkijat ovat esittäneet hypoteesin, että nuoruudessa ystäviltä saatu tuki voisi olla tärkeä mielenterveyden häiriöiltä suojaava tekijä ja mahdollisesti selittää sen, miksi jotkut perheen ulkopuolelle sijoitetut lapset sairastuvat aikuisena mielenterveyden häiriöön ja jotkut eivät.
Tehtäväsi on tutkia, onko nuoruusiässä ystäviltä saatu sosiaalinen tuki yhteydessä pienempään riskiin sairastua mielenterveyden häiriöön aikuisena. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat sellaiset henkilöt, jotka ovat nyt 12-vuotiaita ja jotka sijoitettiin ennen kouluikää perheen ulkopuolelle.
Vastaa osatehtäviin 5.1–5.4. Jokainen osatehtävä arvioidaan erikseen asteikolla 0, 1, 3 tai 5 pistettä.
5.1 Mikä on tutkimuksesi otos ja miksi? 5 p.
Perusjoukko tarkoittaa sitä joukkoa ihmisiä, joihin tutkimuksen tulokset toivotaan voitavan yleistää. Tässä tapauksessa tutkimuksen perusjoukon muodostavat siis kaikki sellaiset henkilöt, jotka ovat tällä hetkellä 12-vuotiaita ja jotka on sijoitettu alle kouluikäisenä kodin ulkopuolelle Suomessa.
Vaikka joissain tilanteissa voidaan tutkia kaikki perusjoukkoon kuuluvat, yleensä tämä ei käytännössä ole mahdollista ja siksi perusjoukosta valitaan tutkimukseen otos, joka on pienempi joukko perusjoukkoon kuuluvia henkilöitä. Otoksen tulisi edustaa perusjoukkoa mahdollisimman hyvin, ja siksi sen tulee olla riittävän suuri ja valittu tavalla, joka ei vinouta tuloksia. Tällainen tapa voi olla esimerkiksi vastaajien arpominen satunnaisesti.
Tässä tutkimuksessa otos muodostuu riittävän suuresta ja edustavasta joukosta perusjoukon jäseniä – esimerkiksi 500–1 000 kodin ulkopuolelle ennen kouluikää sijoitettua lasta. Kokelaan ei tarvitse pystyä arvioimaan tarkkaa otoskokoa, vaan toteamus riittävän suuresta joukosta riittää.
5.2 Miten toteuttaisit tutkimuksesi? 5 p.
Tutkimuskysymyksenä on, onko nuoruusiässä (noin 12–18-vuotiaana) ystäviltä saatu sosiaalinen tuki yhteydessä mielenterveyshäiriön sairastumisriskiin aikuisuudessa (yli 18-vuotiaana). Koska tutkimuksessa halutaan lisätä ymmärrystä yhteyksistä eri aikaan tapahtuvien ilmiöiden välillä, sopii tutkimusotteeksi parhaiten pitkittäistutkimus. Koska tutkija ei voi manipuloida tutkimuksen riippumatonta muuttujaa, kyseessä on siis ei-kokeellinen tutkimus ja se on myös luotettavinta toteuttaa muuttujilla jotka saavat numeraalisia arvoja, jolloin tutkimus on määrällinen.
Tutkimuksessa mitattaisiin sosiaalista tukea koehenkilöiden nuoruudessa, esimerkiksi koehenkilöiden ollessa 13-vuotiaita, ja sitten mitattaisiin mielenterveyttä aikuisuudessa esimerkiksi koehenkilöiden ollessa 20-vuotiaita. Tilastollisilla menetelmillä arvioitaisiin, miten sosiaalinen tuki nuoruudessa vaikuttaa todennäköisyyteen sairastua aikuisena mielenterveyden häiriöön.
Tutkimuksen voi myös toteuttaa kokeellisena tutkimuksena, jolloin tutkijan tulee pyrkiä vaikuttamaan sosiaalisen tuen määrään lapsuudessa esimerkiksi psykologisella interventiolla, jossa tutkimuksen osallistujat jaetaan kahteen ryhmään ja koeryhmälle tehdään lapsuudessa jokin sosiaalista verkostoitumista edistävä interventio. Tämän jälkeen koe- ja kontrolliryhmän mielenterveyttä mitataan aikuisuudessa.
5.3 Mitkä ovat tutkimuksesi riippumaton ja riippuva muuttuja ja miten mittaisit niitä? 5 p.
Tutkimuksen riippumaton muuttuja on nuorena ystäviltä saatu sosiaalinen tuki ja riippuva muuttuja on mielenterveyshäiriöt aikuisuudessa.
Nuoren ystäviltään saamaa sosiaalista tukea voidaan mitata esimerkiksi kyselyn tai haastattelun avulla. Tiedonkeruu tutkittavalta voi keskittyä selvittämään sosiaalista tukea tarjoavan verkoston laajuutta (esimerkiksi ystävät, kaverit, sukulaiset) tai sitä, kuinka tyytyväinen tutkittava on saamaansa tukeen (esimerkiksi voisi kysyä, kuinka tyytyväinen hän on vastoinkäymisten hetkellä saamaansa tukeen).
Mielenterveyden ongelmia aikuisiässä voidaan arvioida esimerkiksi tarkastamalla terveydenhuollon rekistereistä, onko tutkittavalla mielenterveyshäiriön diagnooseja, tai kysymällä tutkittavalta, onko hän koskaan saanut diagnoosia mielenterveyden häiriöstä. Mielenterveyden häiriötä voi pyrkiä mittaamaan myös käyttämällä standardoituja psykiatrisia haastatteluja tai testejä.
5.4 Kuvaile kaksi tutkimuksesi mahdollista haastetta tai rajoitusta ja selitä niiden merkitys tutkimuksellesi. 5 p.
Kyseessä on pitkittäistutkimus, joten haasteeksi saattaa muodostua tutkittavien poisjäänti tutkimuksesta, kun se on vielä kesken, ja aineiston vinoutuminen tämän vuoksi. Aineiston vinoutuminen voi johtua esimerkiksi siitä, että mielenterveyshäiriöön sairastuneilla ei ole voimavaroja osallistua tutkimukseen, minkä vuoksi he jäävät useammin pois kuin muut osallistujat. Tutkimuksen haasteena voi olla myös edustavan tutkimusotoksen kerääminen, koska lapsena kodin ulkopuolelle sijoitetut nuoret eivät välttämättä halua osallistua tutkimukseen. Kummassakaan tilanteessa saadut tulokset eivät ole enää yleistettävissä perusjoukkoon.
Haasteena saattaa olla myös nuoruuden sosiaalisen tuen ja aikuisuuden mielenterveyden luotettava mittaaminen. Jos näiden muuttujien mittaamiseen käytettävien mittareiden validiteetti (vastaako mittari sitä, mitä halutaan mitata) ja/tai reliabiliteetti (mittarin luotettavuus) on heikko, niin tutkimus ei kerro sitä, mitä on haluttu tutkia. Tuloksiin saattavat vaikuttaa myös erilaiset häiriötekijät, joita ei välttämättä ole huomioitu tutkimuksessa. Tällainen tekijä voi olla esimerkiksi sijoituspaikan vuorovaikutusympäristö tai sijoituksen kesto. Näissä tilanteissa tutkimuksesta tehtävät johtopäätökset voivat olla virheellisiä.
Jos kokelas on valinnut tutkimusmenetelmäksi kokeellisen tutkimuksen, on tärkeää arvioida tutkimuksen eettisyyttä: Koeasetelma, jossa tutkija vähentäisi koeryhmän mahdollisuuksia sosiaaliseen tukeen verrattuna kontrolliryhmään ei ole eettisesti hyväksyttävä, koska koeasetelma aiheuttaa silloin tutkittaville vahinkoa. Vahingon välttämisen lisäksi eettisestä näkökulmasta on tärkeää, että kaikissa koeasetelmissa tutkimuksen osallistujat ovat vapaaehtoisia ja tulokset raportoidaan siten, että yksittäiset vastaajat säilyvät anonyymeinä.
Jokainen osatehtävä arvioidaan erikseen asteikolla 0, 1, 3 tai 5 pistettä.
0 p. Vastauksessa ei ole oikeaa tietoa.
1 p. Vastauksessa on hiukan oikeaa tietoa, mutta suurin osa vastauksesta on virheellistä tietoa.
3 p. Vastaus sisältää oikeaa tietoa, mutta se sisältää myös pieniä virheitä tai puutteita.
5 p. Vastaus sisältää oleellisen tiedon, ja se on selkeä ja virheetön.
6. Persoonallisuuden pysyvyys 20 p.
Persoonallisuus tulee määritellä yhden persoonallisuusteorian näkökulmasta. Näkökulma voi olla sosiokognitiivinen, psykodynaaminen, humanistinen, temperamenttiteoreettinen tai piirreteoreettinen. Yhden persoonallisuusteorian käsittely on riittävää ja useiden teorioiden esittely ei ole vastaukselle ansio.
Sosiokognitiivisen teorian mukaan persoonallisuudella tarkoitetaan jotain, joka kehittyy sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa; vastaaja voi esimerkiksi määritellä persoonallisuuden viitaten sosiaalisen oppimisen teoriaan.
Psykodynaamisesta näkökulmasta persoonallisuudella tarkoitetaan erityisesti sitä, että varhaiset kokemukset ovat keskeisiä persoonallisuuden kehittymisessä. Vastaaja voi painottaa esimerkiksi tietoisten ja tiedostamattomien mielensisäisten prosessien vaikutusta siihen, millaisena ihmisen persoonallisuus näyttäytyy. Vastaaja voi viitata esimerkiksi Freudin tai Eriksonin teorioihin.
Humanistiset persoonallisuusteoriat puolestaan tarkoittavat persoonallisuudella sitä, että ihmisen omat valinnat ja mahdollisuudet vaikuttavat persoonallisuuteen ja sen kehitykseen. Ne painottavat myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä persoonallisuuden kehityksessä.
Temperamenttiteoreettisen näkökulman mukaan persoonallisuus kehittyy synnynnäisen temperamentin pohjalta. Vastaaja voi esimerkiksi painottaa erilaisten temperamenttimallien, kuten Thomasin ja Chessin tai Rothbartin, näkökulmia temperamentin rakenteeseen.
Piirreteoreettinen näkökulma taas tarkoittaa persoonallisuudella joukkoa persoonallisuuden piirteitä, joista yleisin malli on viiden suuren piirteen piirreteoria. Vastauksessa voidaan tunnistaa myös persoonallisuuden aivoperusta. Vastaaja voi esimerkiksi esitellä BIS- ja BAS-järjestelmät tai viitata dopamiini- ja serotoniinijärjestelmiin, jotka vaikuttavat muun muassa juuri persoonallisuuden piirteisiin.
Vastaukselle on ansioksi tunnistaa, että persoonallisuus on enimmäkseen vakaa ja melko muuttumaton ominaisuus, mutta se voi kuitenkin elämän aikana muuttua tarpeeksi merkittävien ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Monipuolisessa vastauksessa tunnistetaan mahdollisia taustasyitä persoonallisuuden pysyvyydelle (kuten eliniän aikana muuttumaton perimä, samankaltaisessa ympäristössä eläminen) sekä muuttuvuudelle (kuten elämänkokemukset, elinympäristön muutokset, traumat, onnettomuudet). Persoonallisuuden muutoksia aiheuttavien tekijöiden käsittelyn ei tarvitse liittyä ainoastaan valittuun persoonallisuusteoriaan.
Vastaaja voi kuvata persoonallisuuden kehitystä myös esimerkiksi yksilön ja ympäristön välisen vuorovaikutuksen kautta esittelemällä erilaisia vuorovaikutuksen tyyppejä (reaktiivinen, proaktiivinen ja evokatiivinen) ja niiden vaikutusta persoonallisuuden kehitykseen.
Riippumatta vastaajan valitsemasta persoonallisuusteoriasta persoonallisuuden muutosta voi kuvata myös temperamentin näkökulmasta. Aikuisen persoonallisuus rakentuu synnynnäisten temperamenttipiirteiden päälle, mutta temperamentti vaikuttaa ihmisen toimintaan myös aikuisuudessa.
Vastauksessa on tärkeää vastata kysymykseen persoonallisuuden pysyvyydestä ja muuttumisesta. Persoonallisuuteen vaikuttavat monet tekijät, kuten kiintymyssuhde, mutta nuo tekijät eivät vaikuta siihen, miten persoonallisuus joko muuttuu tai pysyy samana. Pelkkä persoonallisuuteen vaikuttavien tekijöiden kuvaaminen ei riitä hyvään vastaukseen, jollei vastaus käsittele riittävästi persoonallisuuden muuttumista ja pysyvyyttä.
Vastauksessa voidaan huomioida myös erityisten tapahtumien vaikutukset persoonallisuuteen. Muun muassa mahdolliset otsalohkojen etuosan vauriot voivat vaikuttaa persoonallisuuden ilmenemiseen, esimerkiksi toiminnanohjauksen vaikeutumisen takia. Vastaavasti erilaiset kriisit saattavat vaikuttaa persoonallisuuteen. Persoonallisuus voi myös muuttua esimerkiksi psykoterapian vaikutuksesta, kun ihminen pyrkii tietoisesti muuttamaan omaa toimintaansa ja ajatteluaan.
Erinomaisessa vastauksessa voidaan lisäksi pohtia persoonallisuuden pysyvyyttä yksityiskohtaisemminkin. Aihetta voi tarkastella esimerkiksi toteamalla, että persoonallisuuden piirteet tai niiden voimakkuus tyypillisesti muuttuvat elämän aikana (eli ne eivät ole absoluuttisen pysyviä), mutta piirteiden suhteellinen voimakkuus tyypillisesti pysyy samana (eli ne ovat suhteellisen pysyviä).
9–11 p.
Vastaus on tehtävänannon mukainen. Kokelas sekä määrittelee persoonallisuuden jostain näkökulmasta että nostaa esiin joitakin mielekkäitä psykologisia tekijöitä, jotka vaikuttavat persoonallisuuden pysyvyyteen ja muuttuvuuteen. Tiedon hallinta on joistakin rajoituksista huolimatta hyvää, ja vastaus on jäsennelty ja sisältää useita paikkansa pitäviä perusteluja.
15–17 p.
Vastaus on tehtävänannon mukainen. Kokelas sekä määrittelee persoonallisuuden jostain näkökulmasta että käsittelee useita mielekkäitä psykologisia tekijöitä, jotka vaikuttavat persoonallisuuden pysyvyyteen ja muuttuvuuteen. Tiedon hallinta on monipuolista ja hyvää, minkä lisäksi vastaus osoittaa monipuolista ymmärrystä persoonallisuudesta sekä sen pysyvyydestä ja muuttuvuudesta. Vastaus on hyvin jäsennelty, ja perustelut ovat selkeitä ja vakuuttavia.
Osa 3: 30 pisteen tehtävät
7. Tarkkaavuushäiriöt 30 p.
Hyvässä vastauksessa sekä määritellään tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat että pohditaan niiden yleisyyteen vaikuttavia syitä. Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat voidaan määritellä esimerkiksi kuvaamalla aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD, Attention-deficit/hyperactivity disorder) keskeiset piirteet. Niihin kuuluvat muun muassa tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivinen eli hetken mielijohteista kumpuava käytös. Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteet ovat kuitenkin aina yksilöllisiä: toisilla voivat korostua esimerkiksi tarkkaavaisuuden ylläpitämisen haasteet ja toisilla puolestaan yliaktiivisuus.
Monipuolisessa vastauksessa ongelmia kuvataan syvällisemmin kuin vain viittaamalla ADHD:n oireisiin. Vastauksessa voi kuvata esimerkiksi sitä, miten haasteena voi olla tarkkaavaisuuden ylläpito jonkin tehtävän ollessa kesken, hankaluus tarkkaavaisuuden siirtämisessä tilanteesta tai tehtävästä toiseen taikka häiriöherkkyys eli erilaisten ulkoisten häiriötekijöiden vaikutus keskittymisen ylläpitämiseen.
Ansiokkaassa vastauksessa mainitaan tarkkaavaisuuteen ja keskittymiseen liittyvät aivoalueet vähintään yleisellä tasolla. Oleellisia ovat esimerkiksi toiminnanohjaukseen ja tarkkaavaisuuteen liittyvät aivoalueet otsalohkojen etuosissa. Vastauksessa huomioidaan myös, että haasteiden taustalla on tyypillisesti kehityksellisiä tekijöitä, kuten esimerkiksi perimä, raskausajan tekijät (esimerkiksi altistuminen päihteille) tai ennenaikainen syntymä. Vastaajat ovat voineet myös tutustua ADT:n (Attention Deficit Trait) määritelmään, joka viittaa saman tyyppisiin käyttäytymispiirteisiin kuin mitä ADHD:ssa tunnistetaan. ADT:n ajatellaan eroavan ADHD:stä siten, että sen taustalla on pitkäaikainen kuormittuneisuus, oman toiminnan aiheuttama vaikeus keskittyä tai muu vastaavan tyyppinen tekijä, eikä lapsuudesta asti henkilön toimintaan vaikuttanut kehityksellinen tekijä.
Pohtiessaan vastaanotolle hakeutuvien korkeakouluopiskelijoiden määrän kasvua vastaaja voi käsitellä esimerkiksi yhteiskunnallisia tekijöitä. Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmista on nykyään enemmän tietoa saatavilla, joten niihin saatetaan kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota ja siten ADHD tunnistetaan nykyään paremmin kuin ennen. ADHD:sta on tullut tunnettu ilmiö esimerkiksi monien julkisuuden henkilöiden kautta, kun he ovat kertoneet omista vaikeuksistaan. Kun ilmiö tunnetaan paremmin, tutkimuksiin saatetaan hakeutua aiempaa matalammalla kynnyksellä.
Vastauksen ansiona voidaan pitää myös kriittistä pohdintaa ADHD-tutkimusten ja hoidon määrän lisääntymisestä: jos ADHD:n kehitykselliset taustatekijät eivät ole yleistyneet, mitkä yhteiskunnalliset tai muut tekijät voisivat selittää tutkimusten ja hoidon määrän lisääntymistä? Vastauksessa voidaan myös pohtia, ovatko lapsuuden ja nuoruuden kasvuympäristöt muuttuneet siten, että pitkäaikaista tarkkaavaisuuden ylläpitoa edellytetään ja arvostetaan aiempaa vähemmän. Jos lapsuus- ja nuoruusiässä on tarkkaavaisuuden ylläpitoa kehittävää toimintaa vain vähän, voi se myös hankaloittaa keskittymiskyvyn kehittymistä.
Yleistyneen hoitoon hakeutumisen taustalla saattaa olla myös korkeakouluopiskelijoiden elämäntilanne ja elintavat. Yhteiskunnan vaatimukset, paineet opintomenetyksestä ja huoli tulevaisuudesta saattavat kuormittaa opiskelijaa. Pitkäaikainen stressi voi näkyä ADHD:lle tyypillisinä oireina. Nuorten elämässä on läsnä mahdollisesti myös muita keskittymistä heikentäviä tekijöitä, kuten jatkuva älylaitteiden käyttö, unettomuus tai liikunnan puute.
Tarkkaavaisuus ja keskittyminen voivat heikentyä myös esimerkiksi masennuksen tai uupumuksen vuoksi. Aineistossa esitetään luvut vuosilta 2018–2021, jolloin myös koronapandemia ja siihen liittyneet opiskelun ja arjen muutokset lisäsivät korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden ongelmia. Kaikkien tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmien vuoksi vastaanotolle hakeutuvien henkilöiden haasteiden taustalla ei siis välttämättä ole näiden toimintojen erityinen kehityksellinen häiriö.
Erinomaisessa vastauksessa voidaan käsitellä myös lääketieteellisen diagnostiikan haasteita. Yksi ADHD:n diagnostisista kriteereistä on, että tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmia on ollut jo lapsuudessa. Diagnoosin edellytyksenä on se, että nämä ongelmat aiheuttavat henkilölle merkittävää haittaa. Jos diagnoosia haetaan aikuisiässä, niin lapsuudesta on usein jälkeenpäin saatavissa vain vähän luotettavaa tietoa. Näin voi käydä esimerkiksi tilanteessa, jossa tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat vaikeuttavat opiskelua vasta aikuisena, kun vaatimukset kasvavat, esimerkiksi korkeakouluopinnoissa. Tällöin ADHD:n diagnosointi hankaloituu verrattuna tilanteeseen, jossa ADHD:n mahdollisuutta tutkitaan lapsuusiässä.
13–16 p.
Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Vastauksessa määritellään ja kuvataan tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmia hyvin. Tiedon hallinta on hyvää. Pohtiessaan ongelmien yleistymisen syitä kokelas soveltaa, kehittelee ja arvioi psykologista tietoa hyvin ja perustelee väitteitään jonkin verran.
22–25 p.
Vastaus on tehtävänannon mukainen. Vastauksessa määritellään ja kuvataan tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmia osuvasti ja kattavasti. Tiedon hallinta on kiitettävää, ja vastaukseen sisältyy monipuolista psykologista käsitteistöä. Pohtiessaan ongelmien yleistymisen syitä kokelas soveltaa tietoa johdonmukaisesti ja perustelee väitteensä vakuuttavasti.
8. Rasismin tausta 30 p.
Jotta rasismin psykologista taustaa voidaan tarkastella, on otettava huomioon sekä yksilöpsykologinen että sosiaalipsykologinen ulottuvuus. Hyvä vastaus käsittelee tehtävänannon mukaisesti molempia näkökulmia.
Rasismin yksilöpsykologisista ulottuvuuksista keskeinen on ennakkoluulojen syntyminen. Ennakkoluulo on esimerkiksi erilaisia ryhmiä tai ominaisuuksia kohtaan suunnattu negatiivinen asenne, joka perustuu etnisyyteen, sukupuoleen, ikään, uskontoon, kieleen tai esimerkiksi kulttuuriin. Yleensä ennakkoluulot syntyvät hyvin varhaisessa kehityksen vaiheessa, ja ne voivat vaikuttaa yksilön käyttäytymiseen piilotetusti tai näkyvästi. Rasistiset ennakkoluulot voivat esimerkiksi välittyä vanhemmalta lapselle erilaisissa arjen tilanteissa ja valinnoissa, joissa lapsi seuraa vanhempansa rasistista tai syrjivää käytöstä. Ennakkoluulot voivat siten olla mallioppimisen tulosta.
Ihminen ei useinkaan ole tietoinen omista ennakkoluuloistaan. Ennakkoluuloja voi olla myös sellaisilla ihmisillä, jotka periaatteessa tuomitsevat rasismin tai joiden lähipiiri ei hyväksy rasismia. Tällöin yksilö voi torjua tai kieltää omat ennakkoluulonsa suojellakseen minäkuvaansa. Yksilölle voi myös muodostua maailmankuva, johon sisältyy rasistisia näkemyksiä. Hän voi esimerkiksi identifioitua johonkin sisäryhmään, jolla on jaettu rasistinen ennakkoluulo jotain ihmisryhmää kohtaan.
Vastaus voi käsitellä myös stereotypioita ja niiden muodostumista sekä niiden yhteyttä ennakkoluuloihin. Ennakkoluuloihin voi liittyä yksinkertaistettu ja väärin perustein yleistetty käsitys jostain ihmisryhmästä. Sellainen voi syntyä esimerkiksi induktiivisen päättelyn perusteella. Siinä lähdetään liikkeelle yksittäisestä asiasta ja muodostetaan sen perusteella virheellinen yleistys koko ryhmästä. Tällainen asia voi olla esimerkiksi uutisointi, jossa rikos yhdistetään epäillyn etniseen taustaan vain silloin kun on kyse vähemmistöön kuuluvasta epäillystä, mutta ei silloin kun on kyse enemmistöön kuuluvasta epäillystä. Tällaiset stereotyyppiset ja virheelliset yleistykset voivat myös ruokkia pelon tai uhattuna olemisen tunnetta, joka taas puolestaan voi vahvistaa rasistisia ajatuksia. Stereotypioita muodostuu sitä helpommin, mitä voimakkaammin niitä ylläpidetään. Tekstin 8B mukaan ennakkoluuloihin perustuvaa valtaa voivat käyttää myös erilaiset yhteiskunnan toimijat ja ennakkoluuloihin vetoamalla voidaan pyrkiä ohjaamaan suurienkin ihmisryhmien mielipiteitä ja toimintaa.
Rasismia voi ajatella myös ryhmien välisen polarisaation tuloksena, jossa ryhmien jakautumista ja toisistaan etääntymistä voi tapahtua erilaisten voimasuhteiden seurauksena (esimerkiksi vähemmistö vs. enemmistö). Ihminen voi myös pitää omaa tai sosiaalista viiteryhmäänsä sisäryhmänä, jossa vihamielisyys ulkoryhmää kohtaan voi kasvaa. Samalla myös empatia ulkoryhmän kokemia vastoinkäymisiä kohtaan saattaa vähentyä. Kun empatia vähenee, rasistinen ajattelu voi yleistyä. Tämä voi näkyä esimerkiksi attribuutiossa, jossa oman menestymisen attributoidaan johtuvan vain omasta kovasta työstä ja ponnistelusta. Vastaavasti vähemmistön vastoinkäymiset nähdään heidän omista ominaisuuksistaan johtuviksi silloinkin, kun vähemmistön yhteiskunnalliset mahdollisuudet menestyä ovat selvästi olleet enemmistön mahdollisuuksia rajatummat. Hyvässä vastauksessa sisä- ja ulkoryhmien tai muiden ryhmäpsykologisten käsitteiden soveltaminen on oivaltavaa.
Rasismia ei voida kuitenkaan selittää vain yksilön tiedonkäsittelyn tai yksittäisen ryhmän ominaisuuksilla. Kulttuuripsykologinen lähestymistapa yrittää ymmärtää rasismia laajemmin erilaisten rasistista ajattelutapaa edistävien käytäntöjen yleisyytenä yhteiskunnissa ja kulttuurin merkityksen pohdinta rasismin taustalla on vastaukselle ansio. Näitä käytäntöjä on myös pystytty jonkin verran muokkaamaan. Esimerkiksi Suomessa etnisiin ryhmiin viittaavan kuvakielen käyttäminen muun muassa makeisten markkinoinnissa ei enää ole eettisesti hyväksyttävää, koska ajatellaan, että sellainen huomaamatta ruokkii stereotyyppisiä ajatuksia ihmisryhmistä ja on myös ihmisarvoa loukkaavaa. Myös erilaisten vähemmistöryhmien esiintyminen mediassa sellaisissa rooleissa, jotka eivät ole stereotypioiden mukaisia, auttaa niiden purkamisessa. THL:n rasismin määritelmässä huomioidaan, että yksilön rasistinen asenne ei kehity tyhjiössä, vaan rasismi ympäröi meitä silloin kun yhteiskunnassa ylläpidetään valta-asetelmia, joissa tiettyjä ihmisryhmiä pidetään toisia alempiarvoisempina.
13–16 p.
Vastauksessa pohditaan rasismin taustalla vaikuttavia yksilöpsykologisia sekä sosiaalipsykologisia tekijöitä. Psykologisen tiedon ja käsitteiden hallinta on hyvää, vastauksessa on merkkejä tiedon kehittelystä ja väitteitä perustellaan.
22–25 p.
Vastaus on oivaltava ja monipuolinen pohdinta rasismin taustalla vaikuttavista yksilö- ja sosiaalipsykologisista tekijöistä sekä niiden vuorovaikutuksesta. Psykologisen tiedon ja käsitteiden hallinta on erinomaista ja väitteitä perustellaan vakuuttavasti.
9. Järki ja tunteet päätöksenteossa 30 p.
Ihminen joutuu elämänsä aikana tekemään monimutkaisia valintoja, jotka vaikuttavat merkittävästi hänen elämänsä suuntaan. Tällainen valinta on esimerkiksi päätös siitä, mitä tekee lukion päättymisen jälkeen.
Pohdi psykologisen tiedon valossa, millainen rooli ihmisen tiedonkäsittelyllä eli kognitiolla ja tunteilla eli emootioilla on merkittävien ja monimutkaisten päätösten tekemisessä.
Ihmisen päätöksentekoon vaikuttavat sekä rationaalinen tiedonkäsittely että tunteet, ja näitä ei voida täysin erottaa toisistaan. Ansiokkaassa vastauksessa kokelas kuvailee tiedonkäsittelyyn ja tunteisiin liittyviä ilmiöitä sekä pohtii näiden yhteyksiä toisiinsa päätöksenteon kontekstissa. Pelkkä tiedonkäsittelyn ja tunteiden esittely ilman niiden yhteyksien käsittelyä tai niiden päätöksentekoon liittyvien vaikutusten kuvaamista ei riitä kiitettävään vastaukseen, vaikka käsittely olisikin laajaa.
Monimutkaisessa päätöksentekotilanteessa ihminen voi hyödyntää monia kognitiivisia kykyjä pyrkiessään tekemään mahdollisimman hyvän päätöksen. Erityisen tärkeitä kykyjä päätöksenteon kannalta ovat sisäiset mallit päätökseen liittyvästä tiedosta sekä kyky hakea uutta tietoa päätöksen tueksi ja yhdistää se aikaisempaan tietoon. Tässä prosessissa havaintokehä eli vanhan tiedon vaikutus uuden tiedon etsimiseen ja olemassa olevan tiedon päivittämiseen on oleellisessa osassa. Mitä enemmän ihmisellä on tietoa jostain asiasta, sitä monipuolisemmat sisäiset mallit hänellä tilanteesta on. Tämä usein auttaa päätöksenteossa. Toisaalta myös avoimuus uutta tietoa kohtaan on tarpeellista suurten päätösten tekemisessä – liian vahvat sisäiset mallit ja niihin liittyvä vahvistusvinouma saattavat muuten saada ihmisen sivuuttamaan oman näkemyksensä vastaisen tiedon.
Kun ihminen tekee monimutkaisia itseään koskevia päätöksiä, tärkeää on myös omaan itseen kohdistuva kognitio: metakognitiiviset taidot auttavat häntä arvioimaan kykyjään ja resurssejaan tehtävän päätöksen suhteen sekä valitsemaan tehokkaita tapoja hankkia uutta tietoa. Myös selkeä käsitys omasta identiteetistä ja omista arvoista auttavat päätöksenteossa, koska näiden käsitysten pohjalta ihminen pystyy määrittelemään, mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä ja mihin suuntaan hän haluaisi elämänsä kulkevan.
Monimutkaisia päätöksiä tehdessään ihminen ei kuitenkaan käytä vain kognitiota ja tee täysin rationaalisia päätöksiä, jotka nojaisivat pelkästään tietoon ja tiedonkäsittelyyn. Erityisesti tilanteissa, joissa kokonaisuus on liian monimutkainen täysin hallittavaksi, ihmisen päätöksiin vaikuttavat merkittävästi tunteet, ympäristö sekä erilaiset ajattelun oikopolut eli heuristiikat sekä kognitiiviset vinoumat. Monimutkaisessa päätöksentekotilanteessa ihminen saattaa esimerkiksi valita vaihtoehdon, joka herättää nopeasti myönteisiä tunteita, vaikka valinnalle ei ole selkeää järkiperustetta.
LOPS2019: Uuteen opetussuunnitelmaan kuuluu kuvaus kaksoisprosessointiteoriasta. Kyseinen teoria sopii tehtävään vastaamiseen hyvin, mutta sitä ei vaadita täysiin pisteisiin, koska kaikki vanhan opetussuunnitelman mukaan opiskelleet eivät välttämättä ole tutustuneet teoriaan. Kaksoisprosessiteoriassa ihmisen tiedonkäsittely jaetaan hitaaseen ja nopeaan ajatteluun eli systeemeihin 1 ja 2. Hidas ajattelu on pyrkimystä mahdollisimman rationaaliseen päätöksentekoon tekemällä loogisia päätelmiä tarjolla olevan tiedon perusteella. Tällainen tiedonkäsittely hyödyntää enemmän tietoa ja loogista päättelyä kuin nopea ajattelu ja tuottaa siten usein parempia päätöksiä, mutta sen käyttäminen on vaivalloista ja siksi sitä ei voida hyödyntää kaikissa päätöksentekotilanteissa tai tilanteissa, joissa tarjolla oleva tieto on puutteellista. Nopea ajattelu on intuitiivista, tunneperäistä tiedonkäsittelyä, jota leimaavat heuristiikat ja ajattelun vinoumat. Sitä käytetään usein arjessa tehtäessä nopeita valintoja, joilla ei ole suurta merkitystä, mutta siihen turvaudutaan myös hyvin monimutkaisissa tilanteissa, joissa koko tilanteen hahmottaminen hitaan ajattelun avulla on liian vaikeaa.
Kognition lisäksi ihmisen toimintaa ohjaavat tunteet – ne ovat evolutiivisesti vanha ja tärkeä järjestelmä. Tunteiden biologinen tarkoitus on ohjata ihmistä lähestymään asioita, jotka ovat evoluution aikana edistäneet selviytymistä ja lisääntymistä eli olleet adaptiivisia, ja välttämään asioita, jotka ovat olleet vaarallisia tai ei-adaptiivisia. Tunteet viriävät tyypillisesti reaktiona havaintoihin, mutta myös ajatuksiin, ja ne aiheuttavat tunnekokemuksen, joka kognitiivisen arvion jälkeen voi aiheuttaa tunneilmaisun tai käyttäytymistä. Monimutkaisessa päätöksenteossa tunteiden rooli on merkittävä. Kun ihmisen tulisi päättää, mitä hän haluaa, vaihtoehdot, jotka aiheuttavat myönteisiä tunteita, tuntuvat tavoiteltavilta, kun taas kielteisiä tunteita herättävät vaihtoehdot tuntuvat vältettäviltä.
Päätöksenteossa ja suunnitelmien toteuttamisessa tunteet ohjaavat tarkkaavaisuutta kohti emotionaalisesti virittyneitä asioita ja siten kohdistavat kognitiivisia kykyjä. Emotionaalisesti virittyneet asiat jäävät myös muistiin paremmin ja siten värittävät sisäisiä malleja. Monimutkaisissa päätöksentekotilanteissa emootiot saattavat auttaa myös reagoimaan tietoon, josta ei olla kokonaan tietoisia, kuten Damasion korttipakkatutkimuksessa kävi. Tunteet ovat oleellinen osa myös tavoitteiden saavuttamisen arviointia – tavoitetta kohti vievät onnistumiset tuntuvat hyvältä ja takaiskut pahalta. Tavoitetta kohti kuljettaessa myönteiset tunteet pitävät yllä motivaatiota, kun taas suru menetetyistä mahdollisuuksista voi auttaa siirtämään huomion pois vanhoista tavoitteista kohti uusia realistisempia tavoitteita.
Tunteiden ja kognition rajapinnalla on myös ympäristön vaikutus päätöksentekoon. Ympäristön tarjoama tieto ja toimintamahdollisuudet sekä erityisesti muiden ihmisten esimerkki, arvostukset sekä sosiaaliset normit vaikuttavat siihen, millaiset päätökset nähdään järkevinä ja arvostettuina.
Vaikka usein päätöksenteossa kognitio ja emootiot tukevat toisiaan, joissakin tapauksissa niiden väliset ristiriidat voivat tehdä päättämisestä vaikeaa. Ajoittain kognitiivisen arvion mukaisesti järkevin tai ympäristön eniten suosittelema vaihtoehto aiheuttaa negatiivisia tunteita, jolloin päätöksen tekeminen on vaikeaa. Negatiiviset emotionaaliset muistot tai jopa fobiat ja ahdistushäiriöt voivat rajoittaa päätöksentekoa, kun vaihtoehdot tai tilanteet, jotka eivät todellisuudessa ole vaarallisia, aiheuttavatkin pelkoa ja välttämiskäyttäytymistä.
13–16 p.
Vastauksessa pohditaan kognition ja emootioiden vaikutusta päätöksentekoon mielekkäistä psykologisista näkökulmista. Tiedon hallinta on hyvää, ja esitettyjä näkökulmia on perusteltu.
22–25 p.
Vastauksessa pohditaan kognition ja emootioiden vaikutusta päätöksentekoon osuvasti valituista psykologisista näkökulmista ja käsitellään myös niiden suhdetta toisiinsa. Tiedon hallinta on erinomaista ja esitettyjä näkökulmia on perusteltu kattavasti ja vakuuttavasti.